خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۱۲

**ولادت با سعادت امام حسن عسکری(علیه السلام) را تبریک می گوییم** رهبر معظم انقلاب در دیدار پرشور صدها تن از دانش‌آموزان: اتفاقات اخیر جنگ ترکیبی بود ملت به دهان دشمن زد** آیت‌الله جنتی: دشمنان چاره‌ای جز کنار آمدن با واقعیتی به نام ایران مقتدر ندارند** بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گرامیداشت یوم الله 13 آبان** وزیر امور خارجه خبر داد؛ اعزام هیأتی از ایران برای گفت‌وگو با آژانس
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 پیام تسلیت رهبرمعظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله اختری
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت عالم پرتلاش و پرهیزگار حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌شیخ‌عباسعلی اختری را تسلیت گفتند.
متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم‌ا…الرحمن‌الرحیم
درگذشت عالم پرتلاش و ابوالشهید حضرت حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج‌شیخ‌عباسعلی اختری رحمت‌‌ا…‌علیه را به خاندان مکرم و ارادتمندان و مستفیدان از ایشان تسلیت عرض می‌کنم. این عالم پرهیزگار در همه‌ عرصه‌هایی که در آنها حضور داشت از فقاهت تا سیاست و تا ترویج معارف اسلامی به تلاش و فعالیت مجاهدانه شناخته شده بود و همه‌ توان خود را مبذول می‌داشت. از خداوند متعال علو درجات این روحانی مخلص و متخلق را مسألت می‌کنم.
 حرکت دولت با فضاسازی و آشوب‌ متوقف نمی‌شود
آیت الله رئیسی در جلسه دیروز هیأت دولت بیان کرد: یکی از کارهای اصلی جریان جاهلی و تروریسم فرهنگی این است که حقیقت گفته نشود یا به‌طور کامل گفته نشود و از همین‌رو امروز حتی از طرح نام کودکی که خانواده خود را در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ شیراز از دست داده است هم مانند نام حاج‌قاسم سلیمانی در هراس است و آن را از فضای مجازی حذف می‌کنند. رئیس جمهور با بیان این‌که تلاش دشمن در جهت ایجاد مانع برای فعالیت و خدمت‌رسانی دولت به مردم است، خاطرنشان کرد: دولت مصمم است مسیر خدمت و پیشرفت را با قوت ادامه دهد و این حرکت با آشوب‌ها و فضاسازی‌ها متوقف نمی‌شود.
 اعزام هیأتی از ایران برای گفت‌وگو با آژانس
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در جریان نشست خبری مشترک با فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه گفت: در خصوص شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی روزهای آینده هیأتی از تهران به وین اعزام خواهد شد. در این خصوص بین آقای اسلامی و گروسی اتفاق نظر وجود دارد و امیدواریم آژانس با نگاه فنی و بر اساس آنچه در روزهای اخیر توافق کردیم، نسبت به حل و فصل برخی اتهامات از مسیر همکاری‌های فنی اقدام کند.

 همشهری
 بیش از ۹۰ درصد بازداشتی‌های حوادث اخیر آزاد شده‌اند
معاون اول قوه قضاییه در حاشیه همایشی درباره حادثه تروریستی شیراز و دستگیری عاملان آن در جمع خبرنگاران گفت: برای عملیات این حادثه ۲نفر باهم آمده بودند که یک نفر وارد حرم شده بود و نفر دیگر جدا شده بود که شاید همه کاره نفر دوم بود که دستگیر شد. بعد از دستگیری نفر دوم با اطلاعاتی که داد، ۵ الی ۶نفر در این خصوص که مطلع بودند دستگیر شدند و تحقیقات ادامه دارد. مصدق در پاسخ به این سؤال که در اغتشاشات اخیر چند نفر دستگیر شدند؟ گفت: اطلاعی ندارم ولی بیش از ۹۰درصد کسانی هم که دستگیر شدند بعد از ۲۴ساعت آزاد شدند. کسانی که به‌صورت مسلح در ناآرامی‌های اخیر دستگیر شدند، جلسات محاکمه آنها به‌صورت علنی منتشر و اطلاع‌رسانی می‌شود. معاون اول قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه یکی از پرسش‌های مردم از ما این است که با مفسدان و اختلاسگران چه کرده‌ایم؟ گفت: بسیاری از مطالب را نمی‌توانیم بگوییم، گاهی اوقات فردی را دستگیر می‌کنیم و در همان روز نخست با یک مصاحبه فردی که مسئولیتی هم ندارد، حکم اعدام او در اذهان عمومی صادر می‌شود. اما با بررسی پرونده می‌بینیم که هیچ مستنداتی وجود ندارد و فرض کنید پس از مدتی مجازات ۱۰سال زندان برای این فرد صادر می‌شود و مردم با این حکم قانع نمی‌شوند لذا با انتشار خبر نادرست مردم دچار تشکیک می‌شوند.

 کیهان
 رهبرمعظم انقلاب در دیدار پرشور صد ها تن از دانش آموزان:
اتفاقات اخیر جنگ ترکیبی بود؛ ملت به دهان دشمن زد.
جمهوری اسلامی یقه جنایتکاران را رها نمی کند و به حساب آنها خواهد رسید
اتفاقات این چند هفته صرفا یک اغتشاش خیابانی نبود. این برنامه های خیلی عمیق تری بود. دشمن یک جنگ ترکیبی را شروع کرد، یک جنگ ترکیبی.
این را بنده از روی اطلاع عرض میکنم به شــما. دشــمن یعنی آمریکا، اسرائیل، بعضی از قدرت های اروپایی موذی و خبیث، بعضی از گروه ها وگروهک ها، همه امکاناتشان را وارد میدان کردند.
بعضی ها می گویند شــعار مرگ بر آمریکا را نگویید زیرا باعث برانگیختن دشمنی آمریکایی ها می شود، در حالی که آمریکایی ها دشمنی با ملت ایران را در روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و در حالی آغاز کردند که آن زمان هیچکس در ایران مرگ بر آمریکا نمی گفت، البته پس از آن ضربه، دانشجویان در ۱۶ آذر همان سال در دانشگاه تهران مرگ بر آمریکا گفتند و این شعار، یادگار ۱۶ آذر است. ما هرگز شهادت شهید سلیمانی را فراموش نخواهیــم کرد. این را بداننــد. حرفی زده ایم در ایــن مورد، پــای آن حرف ایســتاده ایم.در وقت خودش، ســر جای خودش انشاءالله انجام خواهد گرفت.
نوجوان امــروز برخلاف نوجــوان قدیم یک عنصــر بالغ و عاقل اســت؛ یک عنصر خردمند است. زمان ما این جوری نبود. نوجوان امروزی فکر می کند تحلیل میکند تحلیل را درســت میفهمد، نکاتی به نظرش میرســد، جوان امروزی اهل تحلیل است.
انقلاب اسلامی بود که جوان را بیدار کرد.محتوا را قبل از اینکه دشمن محتوای غلط و انحرافی و دروغ درســت کند شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درســت کنید و انتقال بدهید به ذهن جوانها.
ببینید این قضیه شــاهچراغ شیراز این چه جنایت بزرگی بود. آن پسربچه پایه دوم یا پایه ششــم یا پایه دهم، اینها چه گناهی کرده بودند؟ آن طفلک شش ساله ای که پدر و مادر و برادرش را از دســت داده این کوه ســنگین غم را چرا بر دوش او انبار کردند؟ چرا؟ این بچه چکار کند بــا این غم بزرگ، غیرقابل تحمل، این جنایت، این جنایت های بزرگی است اینها.
آن طلبــه جوان و متدیــن و حزب اللهی،آرمان عزیــز که در تهران زیر شــکنجه به شهادت رســید و پیکر او را در خیابان رها کردند، چه گناهی کرده بود؟
 انتصاب دهقانی فیروزآبادی به سمت معاونت علمی رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهور در حکمی روح‌الله دهقانی فیروزآبادی را به عنوان «معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور» منصوب کرد.
آیت‌الله رئیسی در حکم انتصاب دکتر دهقانی فیروزآبادی به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور تصریح کرد: امید است با اهتمام به «عدالت‌محوری»، «روحیه انقلابی»، «مردم‌داری»، «پاک‌دستی»، «فسادستیزی»، «قانون‌مداری» و «مفاد عهدنامه مدیران دولت مردمی»، در حوزه علم و فناوری و در پیشبرد اهداف دولت مردمی و ایران قوی مجدانه کوشا باشید.

 ایران
 بحران‌آفرینان دمشق، فتنه‌انگیزان تهران
رئیس جمهور در دیدار «فیصل مقداد»، وزیر امور خارجه سوریه که به تهران سفر کرده است، با تأکید بر لزوم پیگیری مجدانه و اجرای کامل توافقات دو کشور گفت: «سوریه با پشت سر گذاشتن چند سال بحران و درگیری و شکست دشمنان خود، امروز در جایگاهی قرار دارد که با تمرکز بر همکاری‌های اقتصادی، روابط راهبردی خود با ایران را وارد عرصه‌های جدید کند.»
وی با بیان اینکه همان کسانی که سوریه را درگیر بحران کردند، در تلاش هستند تا علیه جمهوری اسلامی ایران نیز فتنه‌انگیزی کنند، افزود: «دشمنان وقتی مشاهده کردند که کودتا، جنگ تحمیلی و سال‌ها سیاست تهدید و ترور و تحریم نتوانست مانع پیشرفت ملت ایران شود، کاملاً عریان و آشکار به میدان آمده و توطئه ایجاد اغتشاشات را علیه ملت ایران اجرا کردند.»
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مسیر پیشرفت، عدالت و مقاومت را با قوت ادامه خواهد داد، تصریح کرد: «تلاش برای بی‌ثبات کردن ایران، جلوه‌هایی از عصبانیت و استیصال دشمن از تحقق اهدافش در ایران و منطقه است. این توطئه‌آفرینی‌ها ملت بزرگ ایران را در مسیر اهداف بزرگش مردد نخواهد کرد.»
 اعتراف کارشناس صهیونیست به قدرت فزاینده ایران
دیوید گندلمن کارشناس شناخته شده صهیونیست در مصاحبه با یک رسانه اوکراینی در خصوص قدرت ایران گفت: «برای ما آشکار شده که ایران با وجود اینکه سالیان متمادی تحریم بوده است اما دارای قدرت و قابلیت‌های تولیدی و فنی کافی است. ایران کشور بزرگی است و به طور کلی صنعتی توسعه یافته دارد. ایرانی‌ها استعداد خاصی برای تأمین مواد ممنوعه در شرایط کمبود آنها در سراسر جهان دارند.»
وی در تأیید سخنان خود به دیگر پیشرفت‌های ایران اعتراف می‌کند و می‌گوید: «دانش آموزان ایرانی نتایج بسیارخوبی در المپیادهای بین‌المللی ریاضی و غیره کسب می کنند. بنابراین مشاهده می‌کنیم که ایران کشوری بزرگ با منابع کافی و به عبارتی همت و تلاش کافی است. آنها قادر بوده‌اند.
 ابتکارهایی برای جمع‌بندی مذاکرات وین برای اروپا ارسال شده است
باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه اعلام کرد که در روزهای گذشته ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع‌بندی مذاکرات وین برای هماهنگ‌کننده مذاکرات ارسال کرده و امید است این ابتکارات زمینه‌ساز تحرکی جدید در عرصه مذاکرات باشد.

 وطن امروز
 دشمنان چاره‌ای جز کنار آمدن با واقعیتی به نام ایران مقتدر ندارند
دبیر شورای نگهبان با قدردانی از هوشیاری دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی، گفت: دشمنان چاره‌ای جز کنار آمدن با واقعیتی به نام ایران مقتدر ندارند. آیت‌الله جنتی اظهار دلسوزی حاکمان آمریکا برای مردم ایران را بیش از هر چیز برملاکننده تزویر آنها دانست و گفت: آنها هیچ‌گاه حاضر نشده‌اند قدمی برای جبران ظلم‌هایی که به ملت ایران روا داشته‌اند، بردارند. وی افزود: دشمنان ایران اسلامی از آگاهی جوانان و نوجوانان ما می‌ترسند به خاطر همین برای فریب آنها سرمایه‌گذاری‌های هنگفت می‌کنند.
 دستگیری یک تیم مرتبط با مؤسسه آمریکایی تواناتک
۳ نفر از عناصر فعال در اغتشاشات اخیر که در قالب «شهروند – خبرنگار» با مؤسسه آمریکایی (تواناتک و شبکه سعودی اینترنشنال) همکاری می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند. بنا بر اعلام یک منبع مطلع «ن.‌م.‌»، «ی.‌ف.‌» و «م.‌م.‌» تاکنون مبالغ قابل‌توجهی پول از مؤسسه توانا و اینترنشنال سعودی دریافت کرده و مأموریت‌های محوله را انجام داده‌اند. این منبع مطلع افزود: از جمله شگردهای مرتبطان مؤسسه و شبکه پیش‌گفته، استفاده از مدل پولشویی در دریافت پول از بیگانگان و اجرای روش «خبرشویی» در ارائه اخبار و اطلاعات به طرف خارجی است. در روش خبرشویی، عنصر داخلی، محتوای مورد نظر عناصر خارجی را برای آنها ارسال نمی‌کند (تا مشمول جرم ارسال اطلاعات و همکاری با بیگانگان نشود)، بلکه اخبار و اطلاعات را در پایگاه‌های مشخص و از پیش هماهنگ‌شده با طرف خارجی قرار می‌دهد تا مورد بهره‌برداری طرف خارجی قرار گیرد. شایان ذکر است بیانیه مشترک اخیر وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیرامون اهداف مؤسسات آمریکایی مأمور آموزش جنگ‌های ترکیبی و براندازی، از قبیل مؤسسه تواناتک مطالب مشروحی بیان کرده بود.

 خراسان
 با عوامل متخلف برابر ضوابط برخورد قانونی خواهد شد
در پی انتشار کلیپی مبنی بر ضرب و شتم احدی از شهروندان، پلیس طی اطلاعیه ای اعلام کرد، بلافاصله دستور ویژه ای برای بررسی دقیق زمان و مکان وقوع و شناسایی متخلفان در صحنه صادر شده است.در ادامه این اطلاعیه آمده است: پلیس به هیچ عنوان رفتار خشن و غیرمتعارف را تأیید نمی‌کند و به یقین با عوامل متخلف برابر ضوابط برخورد قانونی خواهد شد.

 مردم سالاری
 پیکر آیت‌الله اختری تشییع شد
مراسم تشییع پیکر آیت‌الله عباسعلی اختری صبح دیروز در تهران از مقابل مسجد جامع جمهوری برگزار شد. این مراسم از ساعت ۱۰ با حضور جمعی از مردم و روحانیون برگزار شد. پیکر این عالم دینی پس از آن به شهرری منتقل شد تا از میدان اصلی شهر به سمت حرم عبدالعظیم حسنی تشییع و در جوار آن به خاک سپرده شود.
 امیدواری بغداد به حل اختلافات ایران و عربستان
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید عراق در اولین نشست خبری خود گفت که امیدوار به تداوم میزبانی از گفت‌وگوهای ایران ‌ و عربستان در بغداد در دوره نخست‌وزیری‌اش است.وی تاکید کرد که پیام‌هایی مبنی بر اهتمام به تداوم تلاش‌های بغداد برای تسهیل گفت وگو میان ریاض و تهران دریافت کرده است.السودانی بدون پرداختن به جزئیات گفت: از ما درخواست شد که به این تلاش‌ها ادامه دهیم.
همچنین عبداللطیف رشید – رئیس جمهور جدید عراق، در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره گفت که کشورش به میانجیگری میان عربستان و ایران ادامه می‌دهد و نشست‌ها ادامه دارد اما نتایج در دست دو کشور است.

 آرمان ملی
 بیانیه قدردانی ۲۲۳ نماینده مجلس از سپاه
نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای تاکید کردند : ایران مقتدر هرگز جابه‌جایی و تغییر مرزها را برنمی‌تابد و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه سپاه قدرتمند همه تحرکات مرزی را تحت نظر دارند و آماده مقابله با عوامل ایجاد ناپایداری و هرگونه تنش و اختلاف بین کشورهای منطقه هستند. در بیانیه ۲۲۳ نفر از نمایندگان مجلس در قدردانی از رزمایش اقتدارآفرین نیروی زمینی سپاه در مرزهای شمالی و منطقه عمومی ارس آمده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخصوصا نمایندگان شمال غرب کشور مراتب تقدیر و تشکر خود را از حضور مقتدرانه سپاه و رزمایش اقتدارآفرین نیروی زمینی سپاه در مرزهای شمالی و منطقه عمومی ارس اعلام می‌نماییم و آماده هرگونه حمایت از برنامه‌های دفاعی ستاد مشترک نیروهای مسلح تحت فرماندهی کل قوا حضرت آیت‌ا… امام خامنه‌ای (مدظله العالی) هستیم.»
 بازگشت نتانیاهو، شروع چالش جدید آمریکا و اسرائیل
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در دانشگاه امام حسین در تحلیل وضعیت رژیم صهیونیستی، گفت: با توجه به تلاش‌های گسترده دولت فعلی رژیم صهیونیستی برای حفظ دولت، بازگشت مجدد نتانیاهو به قدرت، سبب تضعیف دولت دموکرات‌ها در آمریکا می‌شود و انتخابات دیروز، شروع یک چالش جدید برای اسرائیل و آمریکا خواهد بود. حجت‌الاسلام حسین طائب افزود: علی‌رغم درخواست بنت از جمعیت خاموش اسرائیل و طرفداران خود برای حضور در خیابان‌ها و شرکت در انتخابات، بعد از برگزاری ۴ انتخابات در طول یکسال، با اقدامات تند و رجزخوانی‌های طرفداران نتانیاهو مبنی بر برخوردهای رادیکال با مخالفان آنها، اوج دوگانگی سیاسی – اجتماعی و خشم و کینه سیاسی شکل خواهد گرفت.

 قدس
 واریز سود ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت تا دوماه دیگر
وزیر امور اقتصادی و دارایی از واریز بخشی از سود سهام عدالت تا پایان پاییز سال جاری خبر داد. خاندوزی اظهار کرد: سود سهام عدالت شرکت‌های بورسی که مهلت آن‌ها برای واریز سود به پایان رسیده و سود سهام عدالت آن‌ها قابل وصول است، تا پایان پاییز برای همه ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت واریز می‌شود. میزان سود حدود ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر برگه سهام عدالت است.
 دنبال هژمونی و سلطه بر سایر ملت‌ها نیستیم
ژائو لیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به راهبرد ماه اکتبر دفاع ملی آمریکا که در آن، چین پردامنه‌ترین و یکپارچه‌ترین چالش امنیت ملی آمریکا قلمداد شده، گفت: این اسناد رقابت بین کشورهای بزرگ را بزرگ‌نمایی کرده است. وی واشنگتن را به دنبال کردن رویه صلح و توسعه، رها کردن تفکر جنگ سرد و بستن دریچه‌ای که از آن جهان امروز و روابط چین و آمریکا را تقابلی می‌بیند ترغیب کرد و افزود: مهم نیست در چه مرحله‌ای از پیشرفت هستیم، ما هرگز به‌دنبال هژمونی یا توسعه‌طلبی نیستیم.

 ابتکار
 افزایش حقوق کارمندان در انتظار تعیین‌تکلیف در شورای نگهبان
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه لایحه بودجه طبق زمان بندی اول آذر به مجلس می رود؛ درباره لایحه افزایش حقوق کارکنان گفت: افزایش حقوق کارکنان پس از تایید شورای نگهبان از مهرماه محاسبه و اعمال می شود. میرکاظمی در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: لایحه بودجه سال آینده در موعد قانونی به مجلس می‌رسد و اکنون بحث روی تدوین برنامه هفتم است.
معاون رئیس‌ جمهوری درباره آخرین وضعیت لایحه افزایش حقوق کارکنان دولت، اظهار کرد: آنچه را که با کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس توافق کردیم، قبول داریم؛ در صحن هم این موارد تصویب شد اما در صحن علنی مجلس چیزهایی اضافه شد که مورد قبول ما و کمیسیون نبود و در شورای نگهبان باید تعیین تکلیف شود.
وی خاطرنشان کرد: به محض تایید شورای نگهبان و ابلاغ این لایحه، آن را اجرایی می‌کنیم و پرداختی آن از مهرماه محاسبه می شود.

 اطلاعات
 ادعای تهدید ایران علیه یکی از کشورهای منطقه خبرسازی مغرضانه است
سخنگوی وزارت امور خارجه گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر تهدید ایران علیه یکی از کشورهای منطقه را خبرسازی مغرضانه خواند و گفت: براساس احترام متقابل به سیاست حسن همجواری ادامه می‌دهیم. کنعانی در پاسخ به سئوال خبرنگاران اظهار داشت: این گونه خبرسازی‌های مغرضانه از سوی برخی محافل غربی و صهیونیستی با هدف ایجاد فضای منفی علیه ایران و تخریب روندهای مثبت جاری با کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: ایران بر اساس احترام متقابل و درچارچوب اصول و قواعد بین‌المللی، به سیاست حسن همجواری با همسایگان ادامه می‌دهد و ارتقای ثبات و امنیت در منطقه را در برقراری تعامل سازنده با همسایگان می‌داند و با جدیت آن را دنبال می کند.
گفتنی است براساس این خبرسازی جدید وال‌استریت ژورنال، عربستان سعودی اطلاعاتی را با آمریکا به اشتراک گذاشته که حاکی از حمله قریب الوقوع ایران به اهدافی در داخل عربستان سعودی است و بر همین اساس، ارتش آمریکا و دیگر نیروها در منطقه خاورمیانه، سطح آماده باش را افزایش داده‌اند.
 آغاز ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۳ شهر جدید
دیروز طی مراسمی با حضور «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی ساخت ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به‌صورت ویدئوکنفرانسی در ۱۳ شهر جدید کشور آغاز شد.
کل واحدهای مورد تعهد شرکت عمران شهرهای جدید در طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال ۱۴۰۴، ۷۰۰ هزار واحد است که از این تعداد در اردیبهشت ماه امسال ۱۰۰ هزار واحد کلنگ‌زنی شد و امروز در مرحله آماده سازی زمین به پیشرفت۶۰ درصدی و در مرحله ساخت به پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی دراین مراسم گفت: بخش مسکن در کشور شرایط خوبی ندارد، به گونه‌ای که برخی از مردم در چادرها و زیرپله‌ها زندگی می‌کنند اما باید با اقدامات جهادی ساخت مسکن را با سرعت جلو ببرید.وی تصریح کرد: با قیمت‌های وحشتناک خانه مردم در مضیقه هستند و ما اگر نتوانیم عرضه و تقاضای مسکن را به هم نزدیک کنیم دچار مشکل می‌شویم.وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید با روحیه جهادی کارها را پیش ببریم، تصریح کرد: برنامه‌ای را هم برای ساخت خانه‌های یک طبقه شروع کرده‌ایم تا مردم مسکن را به صورت تدریجی بسازند. مثلا ۴۰ متر بنا را احداث کنند و مابقی را به تدریج توسعه دهند.
وی ادامه داد: در هفته‌های آینده در هر استان منابع و زمین‌ها را به مردم واگذار و برای ساخت چهار میلیون واحد نهضت ملی مسکن مردم را دخیل خواهیم کرد.

 شهروند
 تشریح جزئیات دو قرارداد مهم اقتصادی با روسیه
وزیر نفت با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون مشترک ایران و روسیه گفت: بعد از سه سال این کمیسیون مشترک برگزار شد که توافقات خوبی هم در حوزه‌های مختلف انجام شد.از جمله این حوزه‌های مشترک کشتیرانی، حمل و نقل، نیروگاهی، آب، بهداشت صنعت و تجارت است، کارگروه‌ها به صورت فشرده از قبل روی این موضوعات تشکیل شد و دیروز جمع‌بندی خوبی با دولتمردان روسی انجام شد.
اوجی با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون بیش از ۴ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های بزرگ روسی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز دارد، افزود: هم‌زمان با این قراردادها بیش از ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با شرکت‌های بزرگ توانمند روسیه دربخش‌های گوناگون همچون احداث خط لوله صادرات گاز به کشورهای همسایه، داد و ستد پایاپای نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی بسته شده است. در این زمینه ماه گذشته صادرات فرآورده‌ها و سازمان دهنده پتروشیمی به روسیه انجام شده است.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری
بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گرامیداشت یوم الله ۱۳ آبان
اختصاصی / جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای یوم الله ۱۳ آبان را گرامی داشت و اعلام کرد: ۱۳ آبان و پیام های عمیق و بنیادین آن از عدم کرنش درمقابل قانون ننگین کاپیتولاسیون تا خروش علیه هرگونه فتنه انگیزی جاسوسان؛ در تمام روز های زندگی ملت ایران متبلور است و ملت ما راه مبارزه با نظام سلطه را رها نخواهد کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:
آن چه در روزهای اخیر از اغتشاشات ، هتک حرمت مقدسات و کشتار مردم بیگناه توسط مزدوران استکبار در کشور گذشت ؛ ضرورت دشمن شناسی و مبارزه مستمر با آمریکا را آشکارتر ساخت و به همه فهماند غفلت و سستی در شناخت زمینه های ورود دشمن هزینه های سنگینی درپی دارد.در ادامه این بیانیه آمده است: تحریم های پیچیده و فلج کننده و تزویر های سیاسی نظام سلطه گرچه نظام فکری برخی را دچار اشتباه محاسباتی کرده است ؛اما قاطبه ملت ایران در مسیر آرمانهای انقلاب اسلامی همچنان فداکارانه در میدان هستند و راه پر افتخار انقلاب اسلامی را تنها راه سعادت و عزت ملت ایران می دانند.
در بخش دیگری از این بیانیه می خوانیم: مردم ما برای تناور شدن شجره طیبه انقلاب اسلامی جان گرانمایه خود را تقدیم کرده اند و هنوز بر عهد خود با امام راحل (قدس سره )و رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی) استوارند. پرچم مقدس جمهوری اسلامی در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در اهتزاز و اعتلاء باقی خواهد ماند و افق های روشن ملت ایران و رویش های پر شکوه آن، چشمان بدخواهان را کور خواهد کرد.

عدم درگیری نظامی با قدرت‌های اتمی بالاترین اولویت ماست
فارس/ به نوشته روزنامه «فایننشال تایمز» وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که بر اساس بیانیه مشترکی که در ماه ژانویه با آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین امضا کرد، تعهد خود را به جلوگیری از جنگ اتمی و اجتناب از مسابقه تسلیحاتی «به طور کامل» مجددا تایید می‌کند.در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «در شرایط سخت و آشفته کنونی که پیامد اقدام‌های غیرمسئولانه و با هدف تضعیف امنیت ملی ماست، قاطعانه متعهد هستیم که جلوگیری از هرگونه درگیری نظامی بین قدرت‌های اتمی بالاترین اولویت است.»به نوشته فایننشال تایمز، وزارت امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که دکترین نظامی روسیه استفاده از سلاح‌های اتمی را در صورتی که روسیه در ابتدا مورد یک حمله اتمی قرار گیرد یا «موجودیت کشور» در معرض تهدید یک حمله متعارف قرار گیرد، مجاز می‌داند.

دستگیری عناصر داعش در لبنان
فارس/ فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که گشتی اداره اطلاعات در تاریخ ۱۸/۱۰/۲۰۲۲ یک شهروند به نام «الف. خ» را به دلیل سفر به سوریه در تاریخ ۲۰/۱۲/۲۰۲۱ با هدف ملحق شدن به گروه تروریستی داعش، بازداشت کرد.در این بیانیه آمده است که نامبرده پس از بازگشت به لبنان اقدام به جذب افرادی برای داعش و اعزام برخی از آن‌ها به مناطق درگیری کرده و برخی دیگر را از طریق آماده‌سازی روحی و جسمی و خرید سلاح و نارنجک برای آن‌ها، برای اجرای عملیات‌هایی در داخل لبنان آماده کرده بود.بنابر گزارش وبگاه «العهد»، فرماندهی ارتش لبنان موفق شده این افراد از جمله فردی به نام «ع.ر» را که برای اجرای یک عملیات تروریستی آماده شده بود، دستگیر کند که تحقیقات از آن‌ها ادامه دارد.

سیاست دوگانه نروژ در مورد بحران انرژی در اروپا
ایرنا/ نخست‌وزیر نروژ گفت: با توجه به بحران کنونی و قیمت بالای برق و گاز که مردم عادی، صنعت، مشاغل و اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده، این خطر وجود دارد که تمامی کشورهای اروپایی بدون در نظر گرفتن شرایط بحرانی سایر کشورهای این قاره در بحث انرژی، بیشتر نگران شرایط ملی و چگونگی تامین برق خود باشند.وی پیش‌بینی کرد که بحران انرژی می‌تواند موجب شود که هر کشوری ابتدا رفع نیازهای خودش در زمینه انرژی را در اولویت قرار دهد در حالی که به گفته او همکاری میان کشورهای قاره اروپا برای پیشگیری از عقب ماندن برخی از کشورهای این قاره ضروری است.یوناس گاهر استوره گفت: رهبران اروپایی می‌دانند که اگر هر کشوری فقط به فکر خودش باشد، همه ضرر خواهند کرد و ما باید با همکاری یکدیگر به دنبال یافتن راه‌حلی جمعی برای عبور از بحران انرژی کنونی در اروپا باشیم.این هشدار در حالی مطرح می‌شود که این کشور چندی پیش به دلیل اتخاذ همین سیاست مورد انتقاد سایر کشورهای اروپایی قرار گرفته بود.

جمهوری خواهان آمریکا را به هرج و مرج می‌کشند
ایرنا/ بایدن در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم آمریکا گفت: «نامزدهایی برای هر سطحی از مناصب در آمریکا وجود دارند که متعهد به پذیرش نتایج انتخاباتی که در آن حضور دارند، نیستند.»وی افزود، هدف آنها پیروی از ترامپ و تلاش برای “براندازی سیستم انتخاباتی” است. اشاره بایدن به بیش از ۳۰۰ نفر از جمهوری خواهانی است که پیشاپیش نتایج انتخابات میان دوره‌ای را زیر سوال می‌برند.وی اضافه کرد: «این مسیر ایجاد هرج و مرج در آمریکا است. این بی سابقه است. غیرقانونی و غیر آمریکایی است.»

درخواست آمریکا برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن در سازمان ملل
باشگاه خبرنگاران/ کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اتهام زنی علیه کشورمان اعلام کرد که کشورش تلاش خواهد کرد تا ایران را از این کمیسیون که شامل ۴۵ کشور است، اخراج کند.کامالا هریس مدعی شده که این تصمیم به خاطر نفی حقوق زنان و سرکوب اعتراضات در ایران صورت می‌گیرد.معاون رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد: واشنگتن معتقد است که هیچ کشوری که به طور سیستماتیک حقوق زنان و دختران را نقض می‌کند، نباید در هیچ نهاد بین المللی یا سازمان ملل متحد که وظیفه حمایت از همین حقوق را دارد، ایفای نقش کند.او ادعا کرد واشنگتن با شرکای خود برای حذف ایران از این کمیسیون همکاری خواهد کرد.

ما خواهان ادامه روابط با اسرائیل بدون توجه به نتایج انتخابات هستیم
تسنیم/ رجب طیب اردوغان در گفت و‌گو با گروه شبکه‌های «آ هابر» تصریح کرد: « نتیجه انتخابات در اسرائیل هر چه باشد، ما می خواهیم به تقویت روابط خود با اسرائیل بر اساس احترام متقابل، حفظ منافع و بر اساس اصل برد-برد ادامه دهیم».وی با اشاره به اینکه روابط آنکارا و تل آویو در دوره گذشته شاهد سطح بالایی از دیدارها بوده است، افزود: «ما تماس‌های فشرده‌ای با طرف اسرائیلی داشتیم و این ارتباطات در ۱۷ آگوست که تصمیم رسمی برای عادی سازی کامل خود را گرفتیم، به اوج خود رسید».اردوغان تصریح کرد: «ما بر اساس اصل احترام متقابل به همین منوال پیش می‌رویم، زیرا روابط و همکاری ما با اسرائیل برای کل منطقه مثبت خواهد بود».

تعداد کلاهک‌های هسته‌ای انگلیس به ۲۶۰ کلاهک خواهد رسید
ایسنا/ بن والاس وزیر دفاع انگلیس در سخنانی در جمع اعضای کمیته دفاعی پارلمان گفت که «سال‌ها پیش ما تصمیم گرفتیم که بازدارنده هسته‌ای خاص خود را داشته باشیم و برخلاف فرانسه و ایالات متحده تصمیم گرفتیم که تنها روی یک عامل بازدارنده یعنی موشک های زیردریایی تمرکز کنیم».از طرفی، اعضای کمیته دفاعی پارلمان انگلیس عنوان کردند که حفظ چنین بازدارنده هسته ای هزینه بسیار کمتری نسبت به زیردریایی‌های ونگارد بریتانیا دارد.بن والاس در مورد تغییرات در زرادخانه هسته‌ای خود گفت که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای انگلیس از ۲۲۵ به ۲۶۰ خواهد رسید.وی خطاب به نمایندگان پارلمان تصریح کرد: همانطوری که می‌دانید نحوه توزیع و استقرار کلاهک‌ها موضوع بسیار حساسی است و من نمی‌توانم درباره آن بحث کنم، اما باید درک کرد که ما بازدارندگی هسته ای را در سطحی حفظ می کنیم که مطابق با سطح تهدید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *