خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۱۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول، پایتخت گامبیا با حضور وزیر‌ خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته آغازشد. امیر عبداللهیان در این نشست مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات جهان اسلام و منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه وضعیت جنگ غزه تبیین کرد. همچنین در این اجلاس که با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به‌ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در مجموع سه سند شامل پیش‌نویس قطعنامه فلسطین، پیش‌نویس بیانیه بانجول و پیش‌نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران‌ خارجه و سپس اجلاس سران ارائه خواهد شد. پیرامون این نشست وزیر‌ خارجه کشورمان در حساب کاربری خود در ایکس، نوشت: به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به گامبیا در غرب قاره آفریقا سفر کردم. ‏شعار این دوره از اجلاس «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو پیرامون توسعه پایدار» است. وی همچنین در مطلبی دیگر تاکید کرد: در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا با آقای سامح شکری، همتایم از مصر در خصوص آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای به‌ خصوص اوضاع غزه و تلاش‌های جاری جهت توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، رایزنی و تبادل نظر کردیم.
تشریح آخرین وضعیت شبیه‌سازی انتخابات الکترونیک در تهران
محسن اسلامی با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: این انتخابات در ۲۲ حوزه، ۱۵ استان، ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری برگزارمی‌شود و ۹۰ نامزد برای ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند. وی با بیان این‌که بازه زمانی تبلیغات داوطلبان از ساعت صفر ۱۳ اردیبهشت آغاز شده و درساعت هشت صبح روز ۲۰ اردیبهشت تمام می‌شود، افزود: به ستادهای انتخابات استان‌ها تاکید کرده‌ایم که میادین شهری برای تبلیغات آماده شوند و فضای مجازی هم برای تبلیغات فراهم شده است. وی با بیان این‌که ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رأی داریم که ۶۵ درصدآن مربوط به انتخابات الکترونیکی است، تاکید کرد: در هشت‌ ‌حوزه انتخابیه که انتخابات الکترونیکی است، آموزش‌های لازم به مردم داده شود. مردم هم می‌توانند سوابق داوطلبان را از طریق سامانه «انتخاب ایران»، بررسی کنند.
تاکید ۸۸نماینده کنگره بر توقف فروش تسلیحات به اسرائیل
۸۸ نفر از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کردند که فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی را متوقف کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان هم‌حزبی بایدن در این نامه «در‌خصوص عملکرد دولت اسرائیل در جنگ غزه که عمدا از کمک‌های بشردوستانه به غزه جلوگیری می‌کند»، ابراز نگرانی شدید کردند.
دومین عملیات ضد‌صهیونیستی مقاومت بحرین
گروه مقاومت اسلامی بحرین با انتشار بیانیه‌ای از دومین عملیات پهپادی علیه یک هدف صهیونیستی در بندر اشغالی ایلات خبر داد. این گروه که «سرایا الاشتر» نام دارد، اعلام کرد که تا زمان توقف جنگ و محاصره نوار غزه به عملیات‌های خود علیه مواضع رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد. سرایا الاشتر همچنین تصاویر حمله پهپادی به بندر ایلات را منتشر کرد.گروه مقاومت اسلامی بحرین، برای نخستین‌بار پنجشنبه پیش بود که با انتشار یک ویدئو از حمله پهپادی به ساختمان شرکت حمل‌و‌نقل «تراک نت» در بندر ایلات در تاریخ ۲۷ آوریل (سه‌شنبه گذشته) خبر داد.این شرکت پس از محاصره دریایی بندر ایلات از سوی یمنی‌ها، اقدام به انتقال زمینی کالا از بنادر کشورهای عربی خلیج‌فارس به فلسطین اشغالی می‌کند.

 همشهری
تنش آمریکا با کشورهای عربی بالا گرفته است
روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال نوشت: امارات متحده عربی از حمله آمریکا به اهدافی در یمن و عراق از طریق پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی جلوگیری کرده است؛ امری که فرماندهان آمریکایی را بر آن داشته است تا هواپیماهای بیشتری را به پایگاه هوایی العدید در قطر ارسال کنند. برهمین اساس پنتاگون، انتقال جنگنده‌های جت، پهپادهای مسلح و سایر هواپیماها را به قطر آغاز کرده است. این اقدام، نشان‌دهنده تنش بین واشنگتن و برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس است که نیروهای آمریکایی در آنها پایگاه نظامی دارند. کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس بیم آن را دارند که جنگی که ۸‌ماه است در غزه ادامه دارد، گسترده شود و به یک درگیری منطقه‌ای کشیده شوند.
طرح نتانیاهو برای اداره غزه با همکاری چند کشور عربی
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (رژیم‌صهیونیستی)، به‌دنبال آن است تا پس از پایان جنگ، غزه با کمک ائتلافی از کشورهای عربی ازجمله عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی اداره شود. البته این طرح به‌احتمال زیاد از سوی کشورهای عربی رد خواهد شد؛ زیرا مسیر مشخصی را برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی مشخص نکرده است. همچنین به‌احتمال زیاد شرکای تندروی نتانیاهو در کابینه جنگ نیز به‌علت اینکه این طرح احتمال بازگشت تشکیلات خودگران فلسطین به غزه و تشکیل کشور مستقل فلسطین را از اساس رد نکرده، با آن مخالفت خواهند کرد.
بازسازی غزه به ۸۰ سال زمان نیاز دارد
سازمان ملل اعلام کرده غزه به ۴۰ سال قبل بازگشته است و بازسازی آن در بهترین شرایط ۸۰ سال طول می‌کشد. بنا بر این گزارش، هزینه بازسازی غزه حدود ۴۰ میلیارد دلار است و این کار بسیار زمان‌بر خواهد بود.
استفاده از واژه اسرائیل در رسانه‌های عراقی ممنوع شد
استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراق ممنوع شده و به‌جای آن از «رژیم‌صهیونیستی» یا «رژیم غاصب صهیونیستی» استفاده می‌شود. فشارهایی از سوی آمریکا و کشورهای دیگر برای جلوگیری از اجرایی شدن این قانون وارد شد اما نتیجه نداشت.
صهیونیست‌ها ناتوان هستندو علاقه‌ای به جنگ ندارند
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه نباید توانایی حزب‌الله را در آسیب رساندن به رژیم صهیونیستی دست‌کم گرفت گفته آنچه در جبهه جنوب انجام شد تنها بخشی از توانایی‌ها بود و آنچه پنهان است بیشتر است. به‌ گفته وی، آنچه مقاومت لبنان از قدرت و تسلیحات خود به نمایش گذاشت تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های آن است و مقاومت لبنان آماده جنگ است، اما آن را نمی‌خواهد. به‌گفته شیخ نعیم، براساس داده‌ها، صهیونیست‌ها ناتوانند و علاقه‌ای به جنگ ندارند.

 کیهان 
کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است مراقب باشید در نیمه‌ راه رها نشود
رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره طرح «زندگی با آیه‌ها»، مرقوم فرمودند: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است.
رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درخصوص جزئیات حرکت هم‌افزای ملی زندگی با آیه‌ها، نکات زیر را مرقوم فرمودند:
بسمه تعالی. کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است. مراقب باشید در نیمه‌ راه رها نشود.
پیگیری نکردن کارها و روزآمد نکردن برنامه‌ریزی‌ها آفت بزرگ سرفصل‌های شوق‌انگیز است. در باب قرآن، کار لازم ابتدائی، فهم معانی کلام خداوند است و البته حفظ هم بسیار مهم است.
به گزارش مهر، پویش ملی زندگی با آیه‌ها با محوریت حفظ موضوعی آیاتی از قرآن کریم در ماه رمضان با مشارکت بیش از ۱۰ میلیون نفر و محوریت ۳۰ آیه کلام الله مجید برگزار شد.
عملیات «وعده صادق» نشان‌دهنده قدرت فرماندهی ایران بود
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی ‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به عملیات «وعده صادق»، گفت: در فضای جنگ شناختی این رسانه‌ها هستند که روایت می‌کنند و باید روایت فتح در عملیات «وعده صادق» را مورد تأکید قرار داد. امام جمعه موقت تهران بیان کرد: عملیات وعده صادق از نگاه دشمنان بسیار گسترده و آغازگر تحول در منطقه و معادلات آن تعبیر می‌شود. وی خاطرنشان کرد: ایران در این عملیات محدود، قدرت فرماندهی خود را در گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین عملیات پهپادی و موشکی نشان داد. حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد تصریح کرد: در این عملیات درخشان، رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس و فرانسه و کشورهای همسو، از تمام کارت‌ها و ظرفیت‌های دفاعی خود استفاده کردند اما ایران از تعداد محدودی از کارت‌های تهاجمی خود استفاده کرد که این نشان‌دهنده وضعیت میدان است. مقیاس، دامنه و پیچیدگی عملیات بسیار قابل توجه بود.
انصارالله: در دریای مدیترانه هم تمام کشتی‌های عازم اسرائیل را می‌‎زنیم
ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را در پاسخ به ادامه تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه اعلام کرد: «هدف قرار دادن تمام کشتی‌هایی که ممنوعیت کشتیرانی اسرائیل را نقض کنند و به سمت بنادر اراضی اشغالی در دریای مدیترانه بروند.» این حملات افزون بر میدان عملیات انصارالله در دریای سرخ و خلیج عدن خواهد بود.

 ایران
حفاظت از محیط‌ زیست باید مردمی شود
در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست که عصر پنجشنبه به ریاست آیت الله رئیسی تشکیل شد، ۶ دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای ۵ عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت ۵ منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید. در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسئولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهمترین مأموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است. رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکارهای حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز، با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت‌ دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیروهای نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقاء دهد.
دولتی تحویل دادید که بوی نفوذ از آن می‌آمد
سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت خطاب به دولتیان گذشته و مدعیان مهار تورم گفت: دولتی که شما تحویل دادید یک زمین سوخته بود که آواربرداری از آن سال‌ها طول می‌کشد، در دوره شما تورم ۶۰ درصد بود و اکنون بانی اصلی تورم ۶۰ درصدی می‌گوید با تورم رو به رو هستیم. وی در ادامه افزود: شما دولتی تحویل دادید که تا بالاترین سطوح آن بوی نفوذ می‌آمد، نه تنها ارتباط دولت با مردم قطع بود بلکه حتی وزیران و مدیران ارشد هم نمی‌توانستند رئیس‌جمهور را ببینند اما امروز رئیس‌جمهور میان مردم است.
لزوم واکنش ایران به سندسازی رسانه رسمی انگلیسی
گزارش اخیر بی‌بی‌سی جهانی در ارتباط با نیکا شاکرمی که با سندسازی همراه بود، عملاً اقدام رسانه رسمی انگلیس علیه امنیت روانی مردم ایران است. بی‌بی‌سی جهانی با این گزارش پر از گاف‌‌های متناقض، تشویش اذهان عمومی جامعه ایرانی را دنبال کرد. از این رو ضروری است وزارت امور خارجه با شکایت علیه رسانه رسمی انگلیس یا احضار سفیر این کشور، نسبت به این اقدام واکنش نشان دهد. این در حالی است که بخش فارسی بی.بی.سی نیز ناخواسته اعتراف کرده اسناد منتشر شده توسط بی بی سی که مبنای گزارش اخیر قرار گرفته، توسط این رسانه بازسازی (ساخته) شده است!
در اغتشاشات ۱۴۰۱ نیز بی بی سی فارسی همراه با اینترنشنال، با تولید اخبار دروغ، وظیفه عملیات رسانه‌ای جریان آشوب را بر عهده گرفته بود.

 جمهوری‌اسلامی 
اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به جنگ غزه و بحران انسانی در این باریکه تصریح کرد که پاسخ نامتناسب اسرائیل به عملیات هفتم اکتبر (طوفان الاقصی)، خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است. بورل در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه آکسفورد، گفت: «آنچه پس از گذشت هفت ماه در غزه رخ می‌دهد بسیار وحشتناک است.» وی با تکرار مواضع خصمانه غرب علیه عملیات جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) علیه رژیم صهیونیستی عنوان کرد: «اما یک اتفاق وحشتناک نمی‌تواند اتفاق وحشتناک دیگری را توجیه کند.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود، به معیارهای دوگانه غرب در قبال جنگ در اوکراین و غزه اعتراف کرد و گفت: مردم، واکنش سریع و قاطع ما را در حمایت از اوکراین مشاهده کردند اما نسبت به رفتار ما در قبال فلسطین تردید دارند. برداشت آنها این است که ارزش غیرنظامیان اوکراینی با مردم غزه، جایی که بیش از ۳۴ هزار غیرنظامی کشته شده و گرسنگی کودکان فلسطینی را می‌کشد، متفاوت است.

 خراسان
وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با همکاری مشترکان صنعت برق امسال خاموشی نخواهیم نداشت. همایون حائری در پاسخ به این سوال که آیا برای امسال پیش بینی برای وقوع خاموشی و انتشار جداول در این راستا شده است؟ گفت: با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده پیش بینی برای خاموشی‌ها نداریم.
افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم
آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد حجم پول به عنوان شاخص سنجش انتظارات تورمی، در بهمن ۱۴۰۲ به کمترین رقم از خرداد ۹۷ تا کنون رسیده است. در خور ذکر است طبق اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه هم در فروردین امسال به ۳۰.۹ درصد کاهش یافت و در آستانه بازگشت به کانال ۲۰ درصدی است. بانک مرکزی هم به تازگی از کاهش تورم نقطه به نقطه مصرف کننده به کمتر از ۳۵ درصد خبر داده است.

 مردم سالاری 
بازدید هیأت نظامی‌جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد ارتش
هیأت نظامی‌جمهوری آذربایجان با حضور در تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش از توانمندی‌ها و آمادگی‌های رزمی‌این تیپ بازدید کرد. در این بازدید کارکنان تیپ ۶۵ در حضور هیأت نظامی‌جمهوری آذربایجان با اجرای رزمایش‌های متنوع در حوزه مبارزه با تروریسم، رهایی گروگان و… توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند.
خوش‌بینی به مذاکرات قاهره
براساس آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند که پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است. در این راستا منابعی به «عربی ۲۱» گفتند که مذاکرات آتش‌بس در غزه شاهد تحولات جدید و بی‌سابقه‌ای است که ممکن است به توافقی قریب الوقوع منجر شود، در حالی که اطلاعاتی در مورد تضمین‌های آمریکا برای متقاعد کردن حماس به امضای آن وجود دارد.یک منبع به «عربی ۲۱» گفت: دور اول مذاکرات بعد از ظهر شنبه در مقر اطلاعات مصر در قاهره با حضور هیئت حماس و هیئت‌های قطری، مصری و آمریکایی آغاز شد.
این منبع تاکید کرد که در صورت پیشرفت، هیئت اسرائیلی به طور مستقل برای تکمیل توافق مورد انتظار که شامل مبادله اسرا و بازداشت شدگان در چارچوب سه مرحله متوالی است، فراخوانده خواهد شد. یک منبع آگاه دیگر از روند مذاکرات نیز به «عربی ۲۱» گفت که حماس در ازای امضای این توافقنامه، تضمین‌هایی را در خصوص آتش‌بس دائمی‌در غزه دریافت کرده است. همچنین در این رابطه یدیعوت آحارونوت مدعی شد: جنبش حماس راضی است و پیشنهاد مصر را که به آن و اسرائیل ارائه شده است، پذیرفته و ضمانت‌های قابل اعتماد آمریکا را درخواست کرده است.این روزنامه افزود: حماس به وعده آمریکا مبنی بر تبدیل آتش‌بس موقت به آتش‌بس دائمی‌دست یافته است.
در این باره وبگاه عبری زبان «واللا» گزارش داد که هیئتی از حماس شنبه وارد قاهره شده تا پاسخی رسمی‌جنبش حماس در مورد پیشنهاد مصر در مورد معامله اسیران را ارائه کند.
در همین حال رادیو ارتش اشغالگر به نقل از یک منبع سیاسی در موضعی منفی گزارش داد تل‌آویو با پایان جنگ موافقت نخواهد کرد و چه آتش‌بس انجام شود چه نشود، ارتش وارد رفح خواهد شد.

 اعتماد
جزییات بازداشت عوامل عملیات‌های تروریستی اخیر سیستان و بلوچستان
قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه اعلام کرد چند نفر از عوامل تامین و پشتیبانی‌کننده عملیات‌های تروریستی اخیر سیستان و بلوچستان بازداشت شدند. روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع امت شهیدپرور ایران می‌رساند بامداد دیروز (شنبه) رزمندگان قرارگاه قدس در یک عملیات مشترک اطلاعاتی و عملیاتی با اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان چند نفر از عوامل تامین و پشتیبانی‌کننده که نقش محوری در ۲ عملیات گروهک تروریستی جیش الظلم در تاریخ‌های ۲۴ آذر ۱۴۰۲ در ستاد انتظامی و ۱۶ فروردین سال جاری در سپاه شهرستان راسک را داشته و در مدرسه دینی انوارالحرمین روستای پشامگ از توابع این شهرستان مخفی شده بودند را با همکاری مردم شریف منطقه شناسایی و دستگیر کردند.

 ابتکار
ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد
ناو بالگردبر شهید نادر مهدوی نیروی دریایی سپاه از مدار صفر درجه عبور کرده و در اجرای ماموریت در نیم کره جنوبی قرار دارد. این اولین حضور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماموریتی در این سطح و دور از آبهای کشورمان است.
ناو شهید مهدوی با ۲۴۰ متر طول و ۳۲ متر پهنا قابلیت بارگیری ۴۱ هزار تن تجهیزات را دارد و برد عملیاتی آن بیش از ۱۸ هزار مایل عنوان شده است. این ناو به تجهیزات متنوع رزمی از جمله سیستم شلیک موشک بالستیک، رادار آرایه فازی سه بعدی، توپخانه ضدهوایی زو-۲۳–۲، اورلیکن و اورلیکن ۳۵ م‌م مجهز است و قادر است تا ۴ بالگرد و ده‌ها پهپاد و شناور را با خود به دریا برده و عملیاتی کند. این اولین اعزام ناوگان نیروی دریایی سپاه در آب‌های دور آنهم در نیمکره جنوبی زمین بشمار می‌رود که علاوه بر آمادگی‌های تجهیزاتی و تکنیکی به عنوان نقطه عطفی در حضور ناوها و شناورهای سپاه در اقیانوس‌ها نیز ارزیابی و قلمداد می‌شود.

 اطلاعات 
اردوغان پایان روابط تجاری با اسرائیل را اعلام کرد
رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد نخست‌وزیر اسرائیل بی‌رحم است و به همین دلیل ترکیه تمامی دادوستدهایش با اسرائیل را که میزان آن ۹.۵ میلیارد دلار بود، متوقف کرد. «رجب طیب اردوغان» گفت: اقدامات اسرائیل در خاک فلسطین قابل قبول نیست. وی اضافه کرد: نتانیاهو بی‌رحم است و این را در نوع رفتار با کودکان، زنان و سالخوردگان غزه نشان داد. اردوغان گفت: میزان تجارت بین ترکیه و اسرائیل ۹.۵ میلیارد دلار بود که ما فرض کردیم اصلا وجود ندارد و این پنجره را بستیم. وزارت بازرگانی ترکیه هم اعلام کرد تمامی دادوستدهای بازرگانی خود با اسرائیل را تا زمان صدور مجوز ورود بدون محدودیت کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه متوقف خواهد کرد. ترکیه همچنین اعلام کرد به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل خواهد پیوست. آفریقای جنوبی پیشتر از اسرائیل به دلیل کشتار مردم فلسطین، به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده بود.
تحریم‌های ایران علیه افراد و نهادهای انگلیسی و آمریکایی حامی اسرائیل
وزارت امورخارجه در دو بیانیه شماری از افراد، نهادها و شرکت‌های انگلیسی و آمریکایی را به دلیل حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی در نسل کشی درغزه تحریم کرد.

 شهروند 
تشییع با‌شکوه پیکرهای مطهر شهدای گمنام و تازه شناسایی شده در سراسر کشور
پیکرهای مطهر شهدای گمنام و تازه‌شناسایی‌شده دفاع مقدس همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام) در تهران و برخی شهرها تشییع شدند. پس از سال‌ها انتظار، پیکرهای مطهر شهدای گمنام و تازه‌شناسایی‌شده دفاع مقدس صبح دیروز، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، در تهران و برخی شهرها تشییع شدند. این مراسم در اجتماع بزرگ صادقیون با حضور قشرهای مردم، هیات‌ها و موکب‌های عزاداری تهران برگزار شد. استان‌های قم، کرمان و قزوین میزبان ۱۴ شهید «گمنام» بودند و ۱۲ شهید تازه ‌شناسایی ‌شده هم در استان‌های البرز، خراسان جنوبی، اصفهان، فارس، همدان و خوزستان تشییع ‌شدند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

زائران و مسئولین حج دعوت به وحدت را سرلوحه قرار دهند
حوزه/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت و سرپرستی حجاج ایرانی بیان کردند: یک عالم می تواند کار فرهنگی بکند که به منزله فتح خیبر باشد، لذا روحانیون کاروان‌های حج بدانند وظیفه مهمی دارند و باید به گونه ای رفتار کنند که نمودی از جلال و شکوه اسلام داشته باشند.استاد حوزه قم بیان داشتند: هم زائران و هم مسئولین بعثه‌ها باید در نشست و برخوردهاو در تمامی رفتار و گفتار خود دعوت به وحدت را سرلوحه کار خود و برنامه‌ها و فعالیت‌ها داشته باشند تا دیگر زائرین از رفت و آمد و گفتار اینها احساس وحدت نمایند. ایشان با بیان اینکه حج برنامه بین المللی اسلام است، بیان داشتند: حج برنامه بین المللی اسلام است و باید همگان از فرصت حج که سفری بین المللی است برای نشر معارف استفاده نمایند.

ترویج اسلام و تشیع در دیگر کشورها از برکات انقلاب اسلامی است
اختصاصی٫ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار رهبر شیعیان کشور آفریقایی مالی، ضمن ابراز خرسندی از ترویج مکتب اسلام و اهل بیت در دیگر کشورها ابراز داشت: حقیقتاً زمانی که عزیزانی مانند شما را می‌بینیم که به سبب ارتباطی که با حوزه علمیه قم داشته‌اند، امروز در کشور خود مورد اعتماد مردم‌اند و عَلَم اسلام و مکتب اهل بیت را در دست گرفته‌اند، برای ما مایه مباهات است. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ترویج اسلام و تشیع در دیگر کشورها را از برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد و با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی در حمایت از مسلمانان جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مدافع شیعه و مسلمانان، بلکه مدافع تمامی مظلومان جهان است. وی با اشاره به نقش اخلاق در تبلیغ دین اظهار داشت: پیامبر با رفتار و اخلاق پیروز شد «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلقَلبِ لانفَضُّواْ مِن حَولِکَ.» بنابراین شما نیز باید با اخلاق، تفکر اهل بیتی را در کشور خود گسترش دهید. دبیر شورایعالی حوزه تأکید کرد: آنگونه مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را به مردم معرفی کنید که دل‌های آماده به شما گرایش پیدا کنند، زیرا شما نماینده مکتبی هستید که می‌تواند ایجاد جاذبه نماید.

جریان استکبار به دنبال تحریف حاکمان الهی است
رسا/ آیت‌الله اراکی ضمن تسلیت شهادت امام صادق (علیه السلام) گفت: بزرگترین چالش انبیاء الهی مبارزه با طاغوت‌ها بوده است و اگر بخواهیم تاریخ بشر را تعریف کنیم باید گفت تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با خط و جریان استکبار است. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه جریان طاغوت از ابتدای آفرینش تا به امروز در مقابل حکومت الهی صف آرایی کرده است گفت: تحریف و ترور شخصیت انبیا و حاکمان الهی تا به امروز ادامه دارد. وی با بیان اینکه جریان طاغوت به سه ابزار و روش در مقابل حکومت الهی دست می زدند، تصریح کرد: شیوه اول حذف فیزیکی رهبران الهی و یاوران موثر آنها بوده است وی اضافه کرد: ابزار و شیوه دوم حذف معنوی شخصیت انبیاء و اوصیا و یاوران آنها بوده است، استاد حوزه علمیه روش و ابزار سوم را حذف محتوای دین از زندگی انسان‌ها مطرح کرد و اظهار داشت: از بزرگترین اتفاقات تاریخ مبارزه ائمه با این جریان مهم بوده است.

رسوایی پدافندی هوایی اسرائیل رو شد
تسنیم/ بعد از انتشار اخبار و گزارش‌هایی در رسانه‌های عبری زبان در مورد ناکارآمدی سامانه‌های پدافندی آمریکایی در مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی یک افسر آمریکایی از رسوایی پدافندی ارتش اسرائیل پرده برداشته و اعلام کرد، حدود نیمی از پهپادهای سرنگون شده اسرائیلی توسط سامانه‌های پدافندی اسرائیل هدف قرار گرفته‌اند. پایگاه خبری شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از فرمانده بخش هماهنگی مراقبت هوایی و دریایی تفنگداران دریایی آمریکا اعلام کرد، پایش انجام گرفته توسط این یگان نشان می‌دهد که بیش از۴۰ درصد از هواپیماهای بدون سرنشینی که ارتش اسرائیل رهگیری و سرنگون کرده، متعلق به خودش بوده است.

متن توافق پیشنهادی مبادله اسرا منتشرشد
تسنیم/ یک رسانه عبری زبان پیش نویس توافق پیشنهادی از سوی مصر برای مبادله اسرا را که گفته می‌شود حماس با آن موافقت کرده است، منتشر کرد.
روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی اعلام کرد، اسرائیل متعهد شده است که در مقابل هر زن نظامی اسیر موجود در اختیار حماس که همچنان در قید حیات باشد، ۲۰ اسیر دارای حکم ابد را آزاد ‌کند. به نوشته آحارانوت با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود حماس بین ۳ تا ۵ اسیر نظامی زن در اختیار داشته باشد، در مرحله اول بین ۶۰ تا ۱۰۰ اسیر فلسطینی دارای حکم ابد از زندان آزاد می‌شوند.براساس این پیش نویس، توافق در سه مرحله و در مدت ۱۲۴ روز اجرا می‌شود.

ادعای شورای امنیت داخلی اسرائیل درباره السنوار
تسنیم/ تساحی هنگبی رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گفتگویی با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی ادعا کرد که ارتش اسرائیل به شدت به یحیی السنوار نزدیک شده بود اما او موفق شد متواری شود. این مقام امنیتی رژیم صهیونیستی که سعی در آرام کردن اعتراضات و انتقادات جامعه صهیونیستی نسبت به ناکارآمدی رژیمش دارد، در این گفتگو ادعا کرد، کار رسیدن به یحیی السنوار زمان بر است، آمریکایی‌ها هم برای رسیدن به بن لادن ۱۰ سال وقت صرف کردند. وی مدعی شد ما به شدت به او نزدیک شده بودیم اما در لحظه‌ای از مخفیگاهش به مخفیگاه دیگری متواری شد فقط ظرف چند روز او را گم کردیم.همزمان با انتشار این مصاحبه چند رسانه عبری زبان از جمله معاریو تصاویری را از محلی منتشر کردند که ادعا شده است، قبلا یحیی السنوار رهبر حماس در آن حضور داشته است، اطلاعاتی که امکان تایید آن از سوی حماس یا منابع بی طرف وجود ندارد.

دانشجویان شبیه آیت‌الله‌ها مرگ بر اسرائیل می‌گویند
باشگاه خبرنگاران/ در پی تجمع دانشجویان در اکثر دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه و در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی تام کاتن، سناتور آمریکایی با ابراز خشم و عصبانیت از این اقدام دانشجویان گفت: کسانی که در دانشگاه‌ها قیام کرده‌اند، متعصب، ضد یهود و حامی حماس هستند. دقیقا مثل آیت‌الله‌ها در ایران!

دانشجویان حامی فلسطین در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند
فارس/ سندرز، سناتور آمریکایی در سخنانی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم فلسطین گفت: «افتخار می‌کنم که دانشجویان به جنگ غزه اعتراض می‌کنند. شما در سوی درست تاریخ قرار دارید».

تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
باشگاه خبرنگاران/ سایت خبری اسرائیلی کالکالیست در مطلبی به بررسی پیامد‌های مالی تحریم ترکیه علیه رژیم صهیونیستی پرداخت. سایت خبری اسرائیلی کالکالیست Calcalist می‌گوید که پیامد‌های مالی تحریم ترکیه به زودی بر اسرائیلی‌ها تأثیر می‌گذارد، زیرا مواد اولیه به دست نمی‌آید، قیمت کالا‌های اساسی و مواد غذایی افزایش می‌یابد و قیمت مسکن ممکن است صعودی شود. گزارش کالکالیست بیان کرد که تصمیم ترکیه برای قطع روابط تجاری با اسرائیل در تل آویو یک اقدام «غافلگیرکننده کامل» بود، زیرا معتقد بود تهدیدات آنکارا برای ممنوعیت کالا‌ها در سایه جنگ غزه، تهدیدی توخالی است. بر اساس این گزارش، یافتن منابع جایگزین واردات نیازمند زمان و مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌ها است و حتی زمانی که آنها امضا می‌شوند، احتمالاً قیمت کالا‌ها بسیار بالاتر از تقاضای عرضه‌کنندگان کالا در ترکیه خواهد بود. پر کردن این شکاف‌های قیمتی نیز از جیب مصرف‌کنندگان اسرائیلی حاصل می‌شود که در حال حاضر با هزینه‌های سنگین روبه‌رو هستند. گزارش کالکالیست نشان می‌دهد که صنعت ساخت‌وساز به‌ویژه تحت تأثیر تحریم قرار گرفته است و همچنین صنعت خودروسازی، جایی که خودروسازان بزرگ مجموعه‌ای از خودرو‌های محبوب را از ترکیه به اسرائیل صادر می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *