خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۱۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
فقط ۲۰‌ درصد توان‌مان را در «وعده صادق» نشان دادیم
سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی با اشاره به عملیات وعده صادق بیان کرد: در عملیات وعده صادق فقط ۲۰‌درصد از مجموع امکاناتی را که برای اقدام تنبیهی علیه صهیونیست‌ها فراهم کرده بودیم، استفاده کردیم که برای مقابله با همین ۲۰‌درصد هم صف‌آرایی عجیب و غریبی انجام شد.فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: آمریکایی‌ها که گفته بودند «ما دخالت نمی‌کنیم»، کاملا دخالت کردند و در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفتند. وی یادآور شد: در جریان عملیات وعده صادق، رژیم صهیونیستی حملات خود به غزه و مواضع حزب‌ا… در جنوب لبنان را تعطیل کرد و حتی یک هواپیمای بدون‌سرنشین هم به آن مناطق نفرستادند؛ بلکه تمامی امکانات آنها برای مقابله با حمله‌ ایران، بسیج شد. سردار حاجی‌زاده با اشاره به کمک آمریکا، انگلیس، فرانسه و بسیاری از کشورهای منطقه به صهیونیست‌ها در جهت خنثی‌سازی حمله کشورمان، گفت: آمریکایی‌ها علاوه بر هواپیما، رزم‌ناوها و ناوهای هواپیمابر خود را هم وارد عرصه کردند و آن شب ۲۰‌درصد از توان یک نیرو صرف مقابله با تمامی قدرت‌های جهانی و متحدان آنها شد.

 همشهری 
استفاده صهیونیست‌ها از سلاح گرمافشاری در غزه
دیده‌بان حقوق ‌بشر اروپا – مدیترانه تحقیقات در خصوص استفاده اسرائیل از تسلیحات «گرمافشاری» در غزه را خواستار شده است. این تسلیحات موجب ذوب شدن پیکر افراد می‌شود. گفته شده، هنگام بازیابی اجساد شهدای فلسطینی دیده شده برخی از اعضای بدن آنها ناپدید شده ‌است.
هشدار ۵۰ سازمان بین‌المللی درباره حمله احتمالی به رفح
۵۰ سازمان و نهاد حقوق بشری در نامه‌ای به دولت آمریکا نسبت به‌احتمال حمله زمینی رژیم‌ صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه هشدار دادند. در این نامه آمده چنین حمله‌ای می‌تواند به عدم انجام توزیع کمک‌های بشردوستانه منجر شود.
دولت در جریان قرارداد شهرداری قرارداشت
سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، درباره اطلاع هیأت دولت از قرارداد شهرداری تهران با چین گفت: قرارداد خرید واگن‌های مترو و خودروهای برقی شهرداری تهران از چین توسط آقای زاکانی در دولت مطرح شده بود و شهردار تهران در چندین جلسه قرارداد شهرداری تهران با چین را مطرح کرده بودند. وی ادامه داد: ایشان در جلسات دولت حضور دارند و معمولا سفرهایی که دارند و یا پروژه‌های مهمی که قصد انجام آن را دارند به اطلاع دولت می‌رسانند. از سویی با اینکه بعضی از اقدامات ایشان نیاز به تصویب دولت ندارد، اما شهردار تهران برای هماهنگی با برخی وزارتخانه‌ها مثل وزارت کشور این مسائل را مطرح می‌کنند.

 کیهان
آموزش و پرورش ایجادکننده نیروی انسانی برای همه کشور است
رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور:
توجه و احترام همگانی به معلمان، باعث ایجاد جاذبه بیشتر برای این شغل شریف، ارتقای سطح جامعه معلمین و در نتیجه، ارتقای کشور می‌شود و لازم است رسانه‌ها و صاحبان تریبون‌های عمومی در زمینه تبیین جایگاه معلم و ضرورت تمجید از او، فعال شوند.
همه دستگاه‌ها به‌کارگیرنده نیروی انسانی هستند اما آموزش ‌و پرورش، پرورش‌دهنده منابع انسانی است.
پیشرفت،‌ امنیت، سلامت، علم و تحقق همه ارزش‌های انسانی و اسلامی در کشور در گرو وجود نیروی انسانی مناسب است که این کار عظیم برعهده آموزش‌وپرورش است.
از انفعال و کم‌توجهی به این سند{سند تحول} در سال‌های گذشته، ضرر کردیم اما بازنگریِ در حال نهائی شدن این سند و تدوین نقشه‌راه اجرائی آن خبر خوبی است که ترمیم سند تحول با استفاده از نخبگان داخل و خارج آموزش‌وپرورش، باید مستمر ادامه یابد.
توانمندسازی معیشتی و مادی معلمان همیشه مورد تأکید بوده و اکنون نیز هرچه ممکن است باید در این زمینه تلاش شود.
در برهه‌ای عده‌ای می‌گفتند معاونت پرورشی لازم نیست و خود معلم در کنار تعلیم وظیفه پرورش را هم انجام می‌دهد؛‌ البته این حرف درست است اما صرف توجه معلم به مسائل پرورشی کافی نیست و باید مجموعه‌ای، متولی این مسئله بسیار مهم باشد.
دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان باید از منطق و عقلانیت سیاست‌ها و رفتار نظام باخبر باشند و بدانند پشت شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیلِ» ملت چه منطقی نهفته است و چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست.
با وجود تلاش‌های زیاد صهیونیست‌ها و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی آنها مسئله غزه همچنان مسئله اول دنیا است که اعتراض‌ها به جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و گسترش آن به دانشگاه‌های اروپا از نشانه‌های استمرار حساسیت افکار عمومی جهان به مسئله غزه است.
فلسطین باید به مردم آن بازگردد و پس از تشکیل نظام فلسطینی، خودشان تصمیم بگیرند که با صهیونیست‌ها چه کنند.
آمریکا با آتش بازی نکند سلاح‌هایی در اختیار داریم که فکرش را هم نمی‌کنید
«محمد علی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی یمن، با انتشار پیامی در پلتفرم ایکس تأکید کرد: «خطاب به آمریکایی‌ها می‌گویم با آتش بازی نکنید.» وی همچنین افزود: «هرآنچه که درخصوص تسلیحات بازدارنده یمن تصور می‌کنید از لحاظ کمی و کیفی بسیار بسیار بسیار کمتر از آن چیزی است که وجود دارد.»
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبرمعظم انقلاب
تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که به تازگی قهرمان رقابت‌های ‌والیبال دانش‌آموزان جهان در صربستان شده است، صبح چهارشنبه (۱۲/۲/۱۴۰۳) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند. این تیم که با نام «سردار شهید حاج محمدرضا زاهدی» در این مسابقات شرکت کرده بود، موفق شد با هفت پیروزی متوالی، بر سکوی نخست دنیا بایستد.

 ایران 
بسترسازی برای حضور گسترده مردم در انتخابات
رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیأت وزیران با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تأکید کرد. دکتر رئیسی انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.وی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکارهای جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

 جمهوری‌اسلامی
۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره حل مسائل پادمانی با آژانس گفت: همواره درحال تعامل و گفت‌وگو درباره مسائل پادمانی هستیم. تاکنون ۲ مکان باقی مانده و ۲ مکان حل و فصل شده درباره دو مکان درحال گفت‌و‌گو هستیم، بیانیه اسفند ۱۴۰۱ از نظر ما پابرجاست و براساس آن تعامل داریم. اما این بیانیه توسط جریان مخربی که در غرب علیه ایران اقدام می‌کند، زیرسوال رفته است، ما اما بر این بیانیه تاکید داریم. وی تاکید کرد: آقای رافائل گروسی اعلام کرده است در ایران دیدارهایی خواهند داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می‌شود و در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط خود را با آژانس تقویت می‌کنیم.اسلامی درباره همکاری با آژانس در خصوص بازرسان آژانس تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند. بازدید آنها درحال انجام است. استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند. وی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران نیز تصریح کرد: این‌ها موضعگیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی درحال القای این است که برنامه ایران صلح آمیز نیست. گروسی گفته نشانه‌ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

 وطن امروز 
معلمان، مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
دبیر شورای نگهبان با اشاره به ضرورت الگوگیری از نظام آموزشی امام صادق‌ گفت: معلمان، مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند. آیت‌الله جنتی ضمن گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری‌ اظهار داشت: برای معلمان که مجاهدان عرصه علمی و فرهنگ هستند، آرزوی توفیق دارم. وی درباره شهید مطهری اظهار داشت: در کنار آثار شهید مطهری که حقیقتا سرمایه فرهنگی و علمی جامعه ما است، باید سیره علمی اثرگذار ایشان نیز تبیین شود.
واکنش وزیر کشور به گزارش ادعایی درباره مرگ «نیکا شاکرمی»
احمد وحیدی، درباره مطرح شدن پرونده نیکا شاکرمی در رسانه‌های بیگانه گفت: الان دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در حال حمایت از مردم فلسطین هستند. می‌خواهند توجهات را از این اعتراضات دور کنند. از سویی می‌خواهند عملیات «وعده صادق» را مخدوش کنند. آنها آمدند و یک سوژه بسیار مضحک را که همه ابعاد آن روشن است مطرح کردند که پاسخ آن هم داده شد و مشخص است؛ دشمن و رسانه‌های آنها به گزارش‌های دروغ و دور از واقع متوسل شده‌اند تا عملیات روانی انجام دهند.
گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک خبرگزاری روس اعلام کرد مدیرکل این نهاد بین‌المللی هفته آینده به ایران سفر می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ۶ تا ۷ ماه مه (۱۷ تا ۱۸ اردیبهشت) برای دیدار با مقامات بلندپایه ایرانی به این کشور سفر می‌کند. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که این نهاد بین‌المللی به این خبرگزاری گفت: ما تایید می‌کنیم که رافائل گروسی، مدیرکل از ۶ تا ۷ مه برای دیدار با مقامات رسمی ارشد ایران به این کشور سفر می‌کند.
خسارت ۳۳ میلیارد دلاری جنگ ویرانگر در غزه
«اسماعیل الثوابته»، مدیر دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه به الجزیره گفت: رژیم اشغالگر بیش از ۱۵ بخش اشتغال در غزه را هدف قرار داده است. این مقام غزه اعلام کرد: ۹۵ درصد مؤسسات اقتصادی در غزه به دلیل حملات اسرائیل از کار افتاده‌اند. وی همچنین افزود: خسارات مستقیم اولیه جنگ در نوار غزه بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار بوده است. الثوابته ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هزار نفر در نوار غزه در طول ۳ ماه اول جنگ شغل خود را از دست دادند.

 جوان 
رژیم صهیونیستی با عملیات وعده صادق دچار شکست بازدارندگی شد
فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه عملیات وعده صادق استثنایی‌ترین تصمیم یک نظام بود، گفت: رژیم صهیونیستی با طوفان الاقصی دچار شکست اطلاعاتی و با عملیات وعده صادق دچار شکست بازدارندگی شد. وی گفت: اینکه این تصمیم گرفته شود که با وجود اعلام بزرگ‌ترین قدرت تاریخ بشر که ما در کنار اسرائیل با اراده آهنین ایستاده‌ایم. در این نقطه کوچک پرتراکم پدافندی همه آمدند و همه می‌گویند واکنش نشان می‌دهیم با این فرض با چنین دشمنی مستقیم و رسمی با پذیرش مسئولیت صد‌ها فروند موشک و پهپاد پرواز می‌کنند، چه اتفاقی صورت گرفته است، جنگ به سرزمین صهیونیست‌ها کشیده شده است و همه می‌بینند و برای اولین بار پس از دهه‌ها یک قدرت جنگ را در سرزمین و فضای صهیونیست‌ها کشیده است. سرلشکر سلامی افزود: این عملیات همه جهان را آرام کرد حتی دشمنان ما آرام شدند. این کسانی هم که در شمال و غرب و جا‌های دیگر ژست اقتدار می‌گرفتند همه خاموش شدند.
واکنش حماس به لفاظی بلینکن
رئیس بخش سیاسی جنبش حماس در خارج از فلسطین روز چهارشنبه گفت: «گفته‌های بلینکن در مورد آتش‌بس در نوار غزه، تلاشی برای فشار بر این جنبش مقاومت و تبرئه رژیم اشغالگر اسرائیل است. به گزارش رویترز، «سامی ابو زهری» اظهار داشت: حماس همچنان در حال بررسی آخرین پیشنهاد در مورد آتش‌بس است. همانگونه که هیئت مذاکره‌کننده رژیم اسرائیل اعتراف کرده، بنیامین نتانیاهو کسی است که مانع رسیدن به توافق می‌شود.»مقامات امریکایی مدعی هستند که پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای را به حماس ارائه داده‌اند، اما رهبران این جنبش گفته‌اند که خبری از سخاوت نیست. بر اساس آنچه از جزئیات توافق آتش‌بس در رسانه‌ها منتشر شده است، این توافق به مدت شش هفته خواهد بود و در این مدت اسرای صهیونیست با تعدادی از اسرای فلسطینی مبادله خواهند شد. همچنین مسیر کمک‌رسانی به ساکنان غزه نیز باز خواهد شد. این درحالی است که حماس آتش‌بس دائمی و خروج اشغالگران از غزه و بازگشت آوارگان به مناطق شمالی غزه را پیش‌شرط رسیدن به توافق اعلام کرده است. رهبران حماس گفته‌اند با وجود وضعیت بغرنج انسانی در غزه، به هر قیمتی تن به آتش‌بس نخواهند داد.

 خراسان
برای منع حزب‌ا… از حملات بیشتر، ضروری است که اسرائیل حمایت دریافت کند
«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، به حملات موشکی حزب‌ا… در پاسخ به حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به لبنان در ۲۶ آوریل که طی آن دو فرمانده فلسطینی در لبنان به شهادت رسید پرداخته است و با ارائه تحلیل‌های دو کارشناس در این زمینه می‌نویسد: حملات حزب‌ا… منجر به خروج ۸۰ هزار اسرائیلی از مناطق شمالی شده و تا زمانی که تهدیدات پابرجاست، باز نخواهند گشت. نگاه یک کارشناس این است که «حزب‌ا… همچنان اسرائیل را با حملات پهپادی و شلیک راکت هدف قرار می‌دهد… این حملات نشان می‌دهد که حزب‌ا…، قصد کوتاه آمدن از حملات خود را ندارد و برای منع حزب‌ا… از حملات بیشتر، ضروری است که اسرائیل حمایت دریافت کند».نکته کارشناس دیگر این است که «اسرائیل علاوه بر حزب‌ا…، شرکای این گروه در لبنان را نیز هدف قرار می‌دهد. مانند گروه‌های مسلح وابسته به حماس در غزه، در لبنان نیز گروه‌های کوچک‌تری مانند جماعت اسلامی و جنبش امل با انجام اقدامات خصمانه علیه اسرائیل به عنوان سیستم‌های پشتیبانی برای حزب‌ا… عمل می‌کنند».

 رسالت 
نگرانی گزارشگر سازمان ملل درباره تعلیق دانشجویان آمریکایی
«مری لالور» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در مطلبی در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «من گزارش‌هایی ناراحت‌کننده شنیدم مبنی بر این‌که اگر این دانشجویان از اعتراضات صلح‌آمیز خود در دانشگاه کلمبیا در نیویورک دست برندارند، از تحصیل تعلیق می‌شوند.این نقض جدی و واضح حق برگزاری تجمعات صلح‌آمیز است.»

 مردم سالاری
درگیری سنگین در دریای سرخ
منابع مطلع از تشدید تنش در دریای سرخ و اقیانوس هند طی ساعات گذشته و شکل‌گیری یک جنگ دریایی نامحدود درپی عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌ها و ناوهای آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی در این مناطق خبر دادند. به گفته یک منبع وابسته به کشتیرانی در صنعا روز چهارشنبه «عملیات دریایی یمن که در ساعات گذشته انجام شد، اهمیت زیادی داشت و نشان‌دهنده میزان توسعه توانایی‌های نظامی نیروهای صنعا بود». این منبع آگاه به روزنامه لبنانی الاخبار گفت: عملیات هدف قرار دادن کشتی صهیونیستی MSC ORION در اقیانوس هند با استفاده از هواپیماهای پیشرفته و در دورترین نقطه در غرب جزیره ماداگاسکار در جنوب اقیانوس هند انجام شد.به عقیده ناظران، این یک پیشرفت قابل توجه است که پیامدهای عمده‌ای بر حرکت کشتی‌های تجاری اسرائیل خواهد داشت که از مسیر دماغه امید نیک به بنادر این رژیم می‌روند.

 آرمان ملی 
مهمترین معیار برای برنامه ریزی اقتصادی کشور
معاون اول رئیس جمهور در نخستین جلسه شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۳با تأ کید بر لزوم ارائه مباحثی اساسی و زیرساختی در شورای اقتصاد اظهار داشت: مهمترین معیار برای برنامه ریزی اقتصادی کشور انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری است که باید ریل گذاری اقتصادی در این راستا انجام پذیرد. محمد مخبر ضمن تأکید بر ارائه گزارشی دقیق از وضعیت اجرای شعار سال گذشته در جلسه آتی، ادامه داد: در دولت برنامه ای برای تحقق شعار امسال با عنوان »جهش تولید با مشارکت مردم« تهیه و تصویب شده که باید در جلسات آتی شورای اقتصاد نحوه اجرای آن مورد بررسی قرار گرفته و به صورت دائم پایش شود. وی با تأ کید بر اینکه در زمینه تحقق جهش تولید اقدامات و تصمیمات بسیار خوبی در دولت اتخاذ شده، تصریح کرد: باید برای افزایش مشارکت مردمی در راستای جهش تولید نیز با کمک مجلس شورای اسلامی برنامه‌ها و طرح‌های لازم پیش بینی شود تا مردم بدانند مشارکت مردمی در اقتصاد و تولید چگونه امکان پذیر و عملیاتی است.

 قدس 
اظهارات بودار سمیر جعجع علیه مقاومت
سمیر جعجع، رئیس حزب قوات لبنانی در اظهاراتی بدون توجه به تجاوزات دائمی رژیم صهیونیستی علیه سرزمین لبنان و همچنین اشغال بخش‌هایی از این کشور مدعی شد: نبرد حزب‌الله با اسرائیل به لبنان آسیب رسانده است. جعجع که در گذشته روابط مسئله‌داری با صهیونیست‌ها داشته و حتی در پرونده‌هایی به فعالیت علیه منافع ملی لبنان متهم است، در ادامه گفت: حزب‌الله باید از مناطق مرزی با اسرائیل عقب‌نشینی کند و ارتش لبنان در تمام این نقاط مستقر شود!

 ابتکار
بیانیه‌های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد «آرش» ایجاد نخواهد کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به تکرار ادعای یک‌جانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی سفر امیر کویت به مصر، ضمن مردود دانستن این ادعا افزود، تکرار این ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس از سوی طرف کویتی مایه تاسف است. ناصر کنعانی ضمن تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان مشترک بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات فیمابین‌ اضافه کرد: همانند قبل از طرف کویتی برای دستیابی به توافقی پایدار که مبتنی بر همکاری‌های دوستانه و منافع مشترک باشد، دعوت به عمل می‌آوریم. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعای یک‌جانبه، از منظر حقوقی هیچ حقی برای دولت کویت ایجاد نخواهد کرد و به مقامات این کشور توصیه می‌کنیم از تکرار توسل به روش‌های بی حاصل سیاسی و رسانه‌ای در ارتباط با موضوع حقوقی و فنی میدان مشترک آرش خودداری کنند. کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با اعتقاد به اصل حسن نیت، تعاملات منطقه‌ای را رصد نموده و از دولت‌های ثالث می‌خواهد در مسیر تحقق عینی اصل حسن نیت و ارتقاء روابط و همکاری‌ها گام بردارند.

 اطلاعات
اذعان به شکست سامانه‌های پدافندی آمریکا مقابل ایران
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که سامانه‌های پدافندی آمریکا که در جریان حمله ایران مورد استفاده قرار گرفت، در منهدم کردن بیشتر موشک‌های بالستیک ایرانی موفق عمل نکرد و شکست خورد.این گزارش افزود: از میان هشت موشکی که از دریا با هدف مقابله با موشک‌های بالستیک ایرانی شلیک شدند، تنها دومورد موفق عمل کرد. ارتش اسرائیل هم اعلام کرد به زودی سامانه پاتریوت آمریکا را کنار می‌گذارد.
وزیر خارجه اسرائیل تهدید به اشغال جنوب لبنان کرد
«یسرائیل کاتس» در گفت‌وگو با «استفانی سیجورن» وزیر امور خارجه فرانسه تهدید کرد که در صورت عدم عقب‌نشینی حزب‌الله، جنوب لبنان را اشغال خواهد کرد. کاتس گفت: چنانچه حزب‌الله عقب‌نشینی نکند در حال نزدیک شدن به یک جنگ تمام‌عیار هستیم. وی اضافه کرد: در آن حالت، اسرائیل در همه لبنان علیه حزب‌الله اقدام خواهد کرد و به منظور ایجاد یک منطقه حائل امنیتی که توسط ارتش اسرائیل کنترل خواهد شد منطقه زیادی در جنوب لبنان را اشغال خواهد کرد.

 شهروند 
اعلام جرم دادستانی تهران علیه برخی از فعالان رسانه‌ای به‌دلیل انتشار مطالبی درباره نیکا شاکرمی
مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد:‌ به واسطه انتشار مطالب کذب، توهین‌آمیز و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی پس از انتشار گزارش جعلی سایت انگلیسی بی‌بی‌سی در رابطه با پرونده نیکا شاکرمی، دادستانی تهران علیه تعدادی از خبرنگارها و فعالان رسانه‌ای اعلام جرم کرد. دادستانی تهران در راستای وظیفه قانونی عدلیه برای مقابله با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه، ضمن اعلام جرم، برای این افراد پرونده قضایی تشکیل داد و جهت ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار شدند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب اجتهادی و متناظر با موضوعات زمان است
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری در کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی با اشاره به این که مدت‌ها است که اندیشه‌های قرآنی امام خامنه ایمدظله‌العالی مورد توجه اندیشمندان و مراکز و نهادهای پژوهشی واقع شده است بیان داشت: الحمدلله این مسئله سبب شده است تا جامعه قرآنی ما بیش از پیش به قرآن کریم و اندیشه‌های آن توجه داشته باشند و رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله شخصیت‌های گرانبهای تفسیری جامعه اسلامی است. وی با تأکید بر ادامه و احیای رویکرد تفسیری امام خامنه‌ای در میان فرهیختگان قرآن پژوه به نوع نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب به موضوعات متعدد اجتماعی اشاره کرد و افزود: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب پیش از انقلاب و بعد از انقلاب متفاوت بوده و تفسیر آیات الهی را مبتنی بر اقتضائات و شرایط روز مورد توجه قرار دادند. آیت‌الله حسینی بوشهری تفسیر رهبر معظم انقلاب اسلامی از قرآن را تفسیر اجتهادی دانست و خاطرنشان کرد: ایشان از رهگذر عقل و خرد ضمن تفسیر قرآن به قرآن، آیات الهی را مبتنی بر روایات اسلامی تفسیر کردند. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب از یک جهت اجتهادی و از جهتی متناظر با موضوعات زمان است.

باید از سنت‌های قدیمی حوزه علمیه پاسداری کنیم
رسا/ آیت‌الله جواد مروی در مراسم گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از اساتید حوزه علمیه استان تهران که در جوار آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد، پاسخ به شبهات فکری جامعه را از رسالت‌های بزرگ حوزه‌های علمیه عنوان کرد و ابراز داشت: بزرگترین رسالت حوزه‌های علمیه، شناخت، تبیین و تبلیغ مذهب و پاسخگویی به پرسش‌های نو پیدا و مشکلات فکری مردم است. عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه حفظ سنت‌های اصیل حوزوی و تلاش برای رفع نواقص موجود را دو نکته محوری در مسیر انجام این رسالت بزرگ دانست و افزود: اکنون در این ایام بسیار حساس، این وظیفه بسیار بزرگ بر عهده روحانیت است. وی ادامه داد: همه پیروزی‌هایی که علماء و اندیشمندان بزرگ شیعه داشته‌اند، مرهون سنت‌های حوزه علمیه بوده است و ما امروز اگر خواهان موفقیت هستیم، گام اول این است که این سنت‌های بزرگ را شناسایی، حفظ و یادآوری کنیم و در تحکیم آن‌ها بکوشیم. استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: خطر بزرگ این است که امروز روحانیت از سنت‌های انسان ساز گذشته منقطع و جدا شود. وی با اشاره به رابطه تحول و حفظ سنت‌های اصیل حوزوی خاطر نشان کرد: تحول را قبول داریم. رهبر معظم انقلابمد‌ظله‌العالی به عنوان معمار تحول در حوزه‌های علمیه می‌فرماید «تحول به معنای رها کردن شیوه‌های سنتی بسیار کارآمد حوزه در تعلیم و تعلم و تبدیل این شیوه‌ها به شیوه‌های رائج دانشگاهی امروز نیست؛ اینچنین تحول و تغییر و دگرگونی‌ای غلط اندر غلط است؛ این عقبگرد است.» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید از سنت‌های قدیمی حوزه علمیه که نفوذ روحانیت شیعه را در بین مردم گسترده کرده است، توجه و از آن‌ها پاسداری کنیم.

اندیشه شهید مطهری هنوز هم گره‌گشای مسائل فرهنگی اجتماعی است
شبستان/ آیت‌الله فقیهی گفت: امروز ما وظیفه داریم که شاخصه‌های فکری و اندیشه ای مجاهد بزرگ، استاد شهید شهید مطهری را به درستی به جامعه و به خصوص نسل جوان معرفی کنیم. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اینک که ۴۴ سال از شهادت این استاد فرزانه می‌گذرد همچنان نیازمند معرفی و ترویج اندیشه و آثار ایشان هستیم چرا که این بزرگوار با دغدغه اسلام شناسی و حق گویی پای به عرصه گذاشت و در همین راستا نیز به شهادت رسید. وی همچنین گفت: امروز در زمینه بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی و نیز پاسخگویی به شبهات روز ما باید از اندیشه و کلام و نوشته‌های ایشان بهره ببریم و البته به همین میزان هم بسنده نکرده و در مسیر جهاد تبیین بر تلاش هایمان جهت پاسخ به نیازهای روز بکوشیم.

درخواست الازهر مصر برای مجازات فوری رژیم صهیونیستی
ایرنا/ الازهر مصر در بیانیه‌ای خواستار مجازات فوری رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایت‌های شنیع علیه فلسطینی‌ها شد. الازهر مصر در این باره اعلام کرد: گورهای جمعی در غزه شاهدی بر شدت جنایات مرتکب شده علیه فلسطینی‌ها است. در بیانیه الازهر آمده است: جامعه بین‌المللی، فلسطینی‌ها را طعمه آسانی در دهان رژیم جنایتکاری گذاشت که آنها را به میل خود می‌کشد و سلاخی می‌کند. الازهر همچنین تاکید کرد: ما خواستار محاکمه فوری رژیم اشغالگر به خاطر جنایات مرتکب شده علیه فلسطینی‌ها هستیم.

دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی
ایرنا/ روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» پیش‌بینی کرد که پس از استعفای «آهارون هالیوا» رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش و «رونین بار» رئیس سازمان امنیت داخلی این رژیم (شاباک) نیز به هالیوا پیوسته و از سمت خود استعفا دهند. این روزنامه نوشت که هنوز استعفای هالیوا وارد مرحله اجرا نشده و در انتظار تعیین جانشین است حال آنکه منصب رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش پس از منصب رئیس ستاد کل ارتش، از پیچیدگی و دشواری خاصی برخوردار است. در همین ارتباط یدیعوت آحارونوت نوشت که تعیین جانشین برای فرماندهان ارتش، رئیس ستاد مشترک ارتش و شاباک نیز خود یک مشکل اصلی است. این روزنامه افزود که «یهودا فوکس» فرمانده منطقه مرکزی ارتش نیز به رئیس ستاد مشترک ارتش ابلاغ کرده است که تا آگوست سال جاری از سمت خود استعفا می‌دهد.

استقبال حماس از تصمیم کلمبیا برای قطع روابط با رژیم صهیونیستی
ایسنا/ جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما موضع گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا در رابطه با قطع روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را ارج نهاده و از آن استقبال می‌کنیم و این امر به‌منزله تحقق یک پیروزی برای فداکاری‌های مردم ما و آرمان عادلانه آنها است.» براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، جنبش حماس در بیانیه خود از کشورهای آمریکای جنوبی و سایر کشورها خواست تا روابط دیپلماتیک خود با رژیم صهیونیستی را در پاسخ به جنایات این رژیم علیه ملت فلسطین و نقض آشکار تمامی قوانین بین‌المللی، به طور کامل قطع کنند.

تهدید رژیم صهیونیستی به انتقام از دادگاه کیفری بین‌المللی
باشگاه خبرنگاران/ وب‌سایت آمریکایی آکسیوس به نقل از مقامات صهیونیستی و آمریکایی گزارش داد که رژیم اشغالگر دولت بایدن را تهدید کرده است که اگر دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت سران این رژیم را صادر کند، گام‌های تلافی‌جویانه‌ای علیه تشکیلات خودگردان فلسطین که ممکن است منجر به فروپاشی آن شود، برمیدارد.

گزارش المیادین از توافق حماس و رژیم صهیونیستی
تسنیم/ شبکه المیادین اعلام کرد که به نسخه‌ای از توافق اولیه میان حماس و رژیم اسرائیل در خصوص تبادل اسرا دست یافته است که شامل ۳ مرحله می‌شود. به گزارش این شبکه، هدف از این توافقنامه آزادی تمامی اسرای اسرائیلی نزد گروههای فلسطینی، اعم از غیرنظامی یا سرباز، زنده یا مرده است که شامل اسرای سابق نیز می‌شود.همچنین این توافق شامل عدم تبادل آتش میان طرفین و هر اقدامی در راستای رسیدن به آتش‌بس است و همچنین شامل ۳ مرحله اولیه ۴۰ روزه است که قابل تمدید می‌باشد.

مراسم بزرگداشت آیت الله ضیاء الدین نجفی
به اطلاع می‌رساند؛ مراسم بزرگداشت عالم متخلق و پارسا، مدیر فقید حوزه علمیه شرق تهران، حضرت آیت‌الله ضیاء الدین نجفی از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و دیگر نهادهای عالی حوزوی در روز شنبه (پانزدهم اردیبهشت ماه) بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *