آیت‌الله جواد مروی:

باید از سنت‌های قدیمی حوزه علمیه پاسداری کنیم

آیت الله جواد مروی

آیت‌الله جواد مروی در مراسم گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از اساتید حوزه علمیه استان تهران که در جوار آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد، پاسخ به شبهات فکری جامعه را از رسالت‌های بزرگ حوزه‌های علمیه عنوان کرد و ابراز داشت: بزرگترین رسالت حوزه‌های علمیه، شناخت، تبیین و تبلیغ مذهب و پاسخگویی به پرسش‌های نو پیدا و مشکلات فکری مردم است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه حفظ سنت‌های اصیل حوزوی و تلاش برای رفع نواقص موجود را دو نکته محوری در مسیر انجام این رسالت بزرگ دانست و افزود: اکنون در این ایام بسیار حساس، این وظیفه بسیار بزرگ بر عهده روحانیت است.

وی ادامه داد: همه پیروزی‌هایی که علماء و اندیشمندان بزرگ شیعه داشته‌اند، مرهون سنت‌های حوزه علمیه بوده است و ما امروز اگر خواهان موفقیت هستیم، گام اول این است که این سنت‌های بزرگ را شناسایی، حفظ و یادآوری کنیم و در تحکیم آن‌ها بکوشیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: خطر بزرگ این است که امروز روحانیت از سنت‌های انسان ساز گذشته منقطع و جدا شود.

وی با اشاره به رابطه تحول و حفظ سنت‌های اصیل حوزوی خاطر نشان کرد: تحول را قبول داریم. رهبر معظم انقلاب مد‌ظله‌العالی به عنوان معمار تحول در حوزه‌های علمیه می‌فرماید «تحول به معنای رها کردن شیوه‌های سنتی بسیار کارآمد حوزه در تعلیم و تعلم و تبدیل این شیوه‌ها به شیوه‌های رائج دانشگاهی امروز نیست؛ اینچنین تحول و تغییر و دگرگونی‌ای غلط اندر غلط است؛ این عقبگرد است.»

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید از سنت‌های قدیمی حوزه علمیه که نفوذ روحانیت شیعه را در بین مردم گسترده کرده است، توجه و از آن‌ها پاسداری کنیم.

 

منبع: رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *