خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است
‌امیرعبداللهیان‌ اظهار ‌کرد: پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با شعار توسعه پایدار کشورهای اسلامی از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در بانجول، پایتخت گامبیا آغاز شد و در این نشست علاوه بر مباحث مربوط به توسعه پایدار کشورهای اسلامی، مسأله توقف جنگ در غزه نیز در دستور کار جدی این نشست قرار داشت. این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که «ما در یک فضایی قرار داریم که احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است» اظهار کرد: علت آن رایزنی‌ها، تلاش‌ها، فشارهای افکار عمومی و مجموعه شرایط جدیدی است که رژیم صهیونیستی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی با آن مواجه شده است. وی تاکید کرد:امیدواریم حقوق ملت فلسطین مورد توجه قرار بگیرد و شرایطی فراهم شود که بتوانیم شاهد توقف جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه باشیم و شرایط در غزه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و جابه‌جایی ساکنان غزه به سمت منازل و مناطق خود به درستی فراهم شود. امیرعبداللهیان همچنین گفت: در نشست روز شنبه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در موضوع رژیم صهیونیستی، حمایت از ابتکار آفریقای جنوبی و رأی دیوان بین‌المللی دادگستری برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی نیز مورد توجه قرار گرفت. وزیر‌ خارجه کشورمان در بخش دیگر صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران با اشاره به رایزنی‌های دوجانبه خود در حاشیه این نشست تصریح کرد: در ملاقات با وزیران‌ خارجه عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر، پیگیری دیدارهای سران و نتایج توافق‌های آنها طی ماه‌های گذشته در دستور کار قرار داشت و در خصوص موضوعات منطقه‌ای با تمرکز بر مسأله غزه و ضرورت توقف جنگ گفت‌وگو داشتیم.
برای تولید اتوبوس، نیازمند خارجی‌ها نیستیم
علی آبادی، وزیر صمت گفت: در تولید خودرو‌های کشنده واتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم بلکه برای تولید این خودرو‌ها،زمان و تأمین هزینه‌ می‌خواهیم. متأسفانه گاهی به بهانه تأمین مالی وگاهی به بهانه زمان این‌که خودروی فوری موردنیازاست، واردات انجام می‌شود.
حل مشکلات تجار ایران در عراق
عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: شرکت‌های خدمات فنی ومهندسی ایرانی که درعراق فعالند با یکسری مشکلات مواجهندکه تلاش ما رفع ورجوع آنها وتسهیل ورود شرکت‌های ایرانی در بازار عراق و اخذ ضمانت‌نامه‌های بانکی، افتتاح حساب و…است.
هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون شغل
محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کارگفت: وعده ایجاد سالانه یک میلیون شغل در دولت سیزدهم داده شد. آمار اعلام شده بیانگر این است که این موضوع سال گذشته صددرصد محقق شد و در کنار آن نرخ بیکاری روند کاهشی و نرخ اشتغال روند افزایشی به خود گرفته است. برای امسال هم ایجاد یک میلیون و ۴۴ هزار شغل را در نظر گرفته‌ایم.

 همشهری 
ارتش اسرائیل یا ارتش آمریکا؟
از آغاز جنگ علیه غزه، پنتاگون یا همان وزارت دفاع آمریکا ۳۵۰ هواپیما و ۵۰ کشتی حامل تجهیزات نظامی به اسرائیل ارسال کرده است. یکی از رسانه‌های عبری با اعلام این خبر گفت که با ارسال این حجم تجهیزات نظامی آمریکا می‌توان گفت ارتش اسرائیل متعلق به آمریکاست.
شمار شهدای غزه به ۳۴۶۵۴ نفر رسیده است
طبق اعلام وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، تا شامگاه یکشنبه حداقل ۳۴ هزار و ۶۵۴ نفر در جنگ علیه غزه به شهادت رسیده و بیش از ۷۷ هزار نفر زخمی شده‌اند. هزاران نفر نیز همچنان مفقود و زیر آوار هستند. بیش از ۷۲ درصد قربانیان این جنگ زن و کودک هستند.
حمایت از فلسطین در مالزی
تظاهرات هزاران نفر از مردم مالزی در کوالالامپور در حمایت از غزه روز گذشته برگزار شد. شماری از مسئولان سیاسی مالزیایی هم در این تظاهرات حضور داشتند.
یک میلیون رزمنده یمنی آماده جنگ
ضیف‌الله‌ الشامی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت صنعا بر تداوم عملیات در حمایت از غزه تأکید و اعلام کرد: عملیاتی که شروع شده است پایان نخواهد یافت مگر اینکه جنگ و محاصره غزه پایان یابد. الشامی تأکید کرد: شمار رزمندگان آماده جنگ به‌زودی به یک‌میلیون نفر خواهد رسید.

 کیهان 
ان‌شاءالله شاهد انتخابات میان‌دوره‌ای باشکوه باشیم
رئیس‌جمهور ضمن تشکر از تلاش‌های همه مجریان و ناظران و نیز مردم برای برگزاری باشکوه انتخابات یازدهم اسفند و تحقق هر ۴ اصل امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت در آن گفت: همه تلاش خود را به کار بگیرید تا در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز این ۴ اصل مورد توجه و تاکید باشد و انتخاباتی باشکوه برگزار شود. آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک اعضای دولت با استانداران سراسر کشور با بیان اینکه امروز همه صاحبان قلم، بیان و سخن و هر کس که در هر حوزه‌ای تاثیرگذاری دارد باید برای امید‌آفرینی و ارتقای امید جامعه تلاش کند، افزود: دشمن به دنبال یاس‌آفرینی است و ما باید برای امید‌آفرینی تلاش کنیم. کارگزاران دستگاه‌های اجرائی نیز باید در عرصه عمل و با کار شبانه‌روزی امید مردم را ارتقاء دهند. مردم باید این احساس را داشته باشند که دولت دارد کار می‌کند و از سوی دیگر باید ضمن گزارش کارها و اقدامات و تلاش برای گره‌گشایی از اذهان مردم، دلایل و علل ناکارآمدی‌های احتمالی را نیز به گزارش کرد، چرا که مردم صداقت را بیش از هر چیز می‌پسندند.
دلایل رد صلاحیت روحانی متعدد است وی چند مورد را به صورت غیردقیق بیان کرده است
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهاراتی که حسن روحانی در خصوص ردصلاحیتش در انتخابات مجلس خبرگان رهبری داشته است، تصریح کرد: بررسی صلاحیت انتخابات مجلس خبرگان رهبری با فقهای شورای نگهبان است. تاکید این عزیزان همیشه بر اجرای قانون بوده است. این حرف‌ها تازگی ندارد. ظاهراً برخی وقتی تایید می‌شوند، سطح درک اعضای شورای نگهبان بالاست و وقتی که رد می‌شوند، نظر دیگری دارند. طحان نظیف همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در این باره یادآور شد: بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری با فقهای شورای نگهبان است. مواردی که به صورت مکتوب به ایشان اعلام شده متعدد است و محدود به این چند موردی که گفته شده نیست. البته همین چند مورد هم به صورت دقیق بیان نشده است.
دانشجویان معترض آمریکایی از حکام عربستان باشرف‌تر هستند
وزیر سابق امور خارجه کشورمان، در یادداشتی در فضای مجازی با اعتراض به انفعال حاکمان عربی نوشت: دانشجویان معترض آمریکایی که توسط نیروهای امنیتی ایالات متحده سرکوب می‌شوند در دفاع از مردم فلسطین بر خادمان حرم‌های شریف، شرف دارند. ظریف افزود: دولت‌ها بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ موظف به اتخاذ اقدامات لازم برای جلوگیری از نسل‌کشی هستند و نه تشویق نسل‌کشی از طریق عادی‌سازی با مجرمان.

 ایران 
اذغان به تأثیرپذیری دانشگاهیان امریکا از ایران
عباس میلانی از چهره‌های شاخص اپوزیسیون ایرانی، در گفت‌وگو با یک شبکه فارسی زبان، اتفافاتی را که در دانشگاه‌های امریکا می‌افتد متأثر از جمهوری اسلامی ایران دانست. وی در این رابطه تأکید کرد که قدرت رسانه‌ای آیت‌الله خامنه‌ای را می‌توان در دانشگاه‌های امریکا و اروپا مشاهده کرد؛ آنچه در دانشگاه‌های امریکا اتفاق می‌افتد، نتیجه فعالیت‌های گسترده تشکیلاتی ایران و نهاد «جامعه‌المصطفی» است. گفتنی است که در طول دو هفته گذشته، دانشگاه‌های امریکا صحنه اعتراض دانشجویان نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شده است؛ اعتراض‌هایی که با سرکوب دانشجویان و بازداشت قریب به ۲ هزار نفر از آنها همراه بوده است.

 جمهوری اسلامی 
مقاومت اسلامی عراق بندر حیفا را موشک‌باران کرد
مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که بندر حیفا در مناطق اشغالی را با موشک ارقب هدف قرار داده است. در این بیانیه مقاومت اسلامی عراق آمده است: رزمندگان ما، بندر حیفا در اراضی اشغالی فلسطین را با موشک کروز پیشرفته ارقب هدف قرار دادند. این بیانیه آورده است: این عملیات در ادامه مقاومت در برابر اشغالگران و یاری مردم غزه و پاسخ به جنایاتی انجام شده است که رژیم غاصب علیه زنان و کودکان و سالخوردگان فلسطینی مرتکب می‌شود. مقاومت اسلامی عراق بر ادامه عملیات خود برای درهم کوبیدن مواضع دشمنان تاکید کرده است و عنوان کرده به بندر ایلات اشغالی وپایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل حمله پهپادی داشته است.

 وطن امروز 
کمک ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به رژیم صهیونیستی در عملیات «وعده صادق»
سردار سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا با اشاره به‌عملیات وعده صادق، تصریح کرد: ایران، این عملیات تهاجمی را در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی علیه فرماندهانش در کنسولگری و سفارت ایران در دمشق انجام داد که به درخواست دولت سوریه در آنجا مستقر شده‌اند؛ عملیات تهاجمی «وعده صادق» را بخشی از نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برعهده داشت که این بخش کوچک، تنها ۲۰ درصد توان تهاجمی خود را به کار گرفت و در مقابل، آمریکا، ناتو، سنتکام و رژیم صهیونیستی با ۲۴۰ فروند هواپیمای جنگنده و سامانه‌های متعدد ضد موشکی مستقر بر ناوهای آمریکا در مدیترانه و دریای سرخ و سامانه‌های ضد موشکی رژیم صهیونیستی با هراس به دفاع برخاستند و آن بخش کوچک نیروی هوافضای سپاه با ۸۰ درصد توان تهاجمی خود آماده بود تا بنا به دستور موج‌های بعدی حمله را آغاز کند.

 جوان 
مجمع عمومی جمعه قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد
مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز جمعه آینده (۲۱ اردیبهشت‌ماه) بررسی پیش‌نویس قطعنامه جدیدی مبنی بر درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل و هم‌ردیف و همانند سایر کشور‌های جهان را آغاز خواهد کرد. به نوشته روزنامه القدس‌العربی، این تلاش مجدد برای اعمال فشار به شورای امنیت برای بررسی مجدد مسئله به رسمیت شناختن فلسطین انجام می‌شود. پیش از این، پیش‌نویس قطعنامه الجزایر در ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ را امریکا در شرایطی وتو کرد که ۱۲ کشور به این قطعنامه رأی مثبت و سوئیس و انگلیس به آن رأی ممتنع دادند. پیش‌نویس قطعنامه امروز دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) برای مشورت در مورد متن به همه کشور‌های عضو توزیع خواهد شد. به گفته یک منبع دیپلماتیک فلسطینی در سازمان ملل، رأی‌گیری این پیش‌نویس ساعت ۱۰ صبح روز جمعه به وقت نیویورک انجام خواهد شد. این منبع همچنین گفت هدف از این اقدام بالا بردن درصد نمایندگی فلسطین در سازمان ملل از یک سو و از سوی دیگر اعمال فشار بیشتر بر امریکاست که در مقابل خواست و اراده اکثریت قاطع مردم کشور‌های جهان که در مجمع عمومی سازمان ملل نمایندگی دارند، ایستاده است.

 خراسان
اتباع جدید نمی پذیریم
وحیدی، وزیر کشور گفت: اتباع غیرمجاز باید از ایران خارج شوند، اتباع جدید را نمی پذیریم و اتباعی که مجاز هستند و در کشور می مانند بر اساس نیازمندی های اعلام شده دستگاه ها به نیروی کار خواهد بود و براین اساس سامان‌دهی خواهند شد. بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به کشورهای خود برگشتند، اما یک اشکالی داریم و این که برخی از این افراد از طریق مرزها دوباره وارد ایران می شوند لذا دستگاه ها مجبور می شوند که دوباره آن‌ها را به کشورهای خود برگردانند. موارد متعددی داریم که از ایران خارج شدند و پس از مدتی مجدد وارد کشورمان شدند.
۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران گفت: ۲۳ سند در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، تجارت، صدور خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری، مالی و بانکی آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است.
بیمه رایگان دهک‌های ۱ تا ۵ ادامه دارد
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیمه رایگان دهک‌های یک تا ۵ جامعه در سال جاری ادامه دارد. به گزارش مهر، محمد مهدی ناصحی افزود: همه افرادی که در سال گذشته در دهک یک تا ۵ جامعه بیمه رایگان شدند، همچنان از بیمه رایگان سلامت بهره‌مند خواهند بود. اعتبار بیمه نامه آن‌ها به صورت خودکار و الکترونیک تمدید شده است. وی ادامه داد: دهک‌های ۶ تا ۹ در سال جاری از تخفیف در پرداخت حق بیمه برخوردارند که در دهک ۶، ۲۰ درصد حق بیمه، در دهک ۷، ۳۰ درصد حق بیمه، در دهک ۸، ۴۰ درصد حق بیمه و در دهک ۹، ۵۰ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند.

 رسالت 
خواهان توافقی برای تضمین خروج اشغالگران هستیم
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد که این جنبش خواهان دستیابی به یک توافق جامع است که به تجاوزگری پایان دهد و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از نوار غزه را تضمین و یک توافق جدی برای مبادله اسیران محقق کند.هنیه افزود: ما هیئت خود را با مواضع مثبت با تکیه بر این نکته با اهمیت که اولویت ما توقف جنگ علیه مردم است و یک موضع اساسی است، به قاهره فرستادیم. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ادامه داد: مفهوم توافق چیست اگر آتش بس اولین نتیجه آن نباشد.هنیه در ادامه گفت که جهان گروگان یک حکومت افراطی شده است و سران آن می خواهند برای ادامه تجاوزات و گسترش دایره درگیری‌ها، توجیهات دائمی اختراع کنند. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اظهار داشت، آمریکا که به تجاوزات اشغالگران سرپوش گذاشته است، باید به جای تهیه سلاح های مخرب و نابودکننده برای اشغالگران جلوی آن‌ها را بگیرد. در سایه حواشی متعدد مربوط به مذاکرات قاهره درباره توافق آتش بس در غزه، رسانه‌های عبری گزارش دادند که حماس اصرار دارد که پایان جنگ در توافقنامه به شکل مکتوب نوشته شود و تنها به تضمین‌ها قانع نیست.

 مردم سالاری 
ضرب شست سازمان اطلاعات سپاه به چندین تیم تروریستی در استان کرمان
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: طی یک سال اخیر با اقدامات به موقع سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه و اداره کل اطلاعات استان چندین تیم تروریستی در استان کرمان مورد ضربه قرار گرفته‌اند. حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در جمع پاسداران گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان اظهار کرد: خوشبختانه تعامل، همکاری، هماهنگی و هم افزایی خوبی بین جامعه اطلاعاتی کشور وجود دارد و بایستی این ارتباطات روز به روز تقویت شود.
ممنوعیت فعالیت الجزیره در اسرائیل
کابینه رژیم صهیونیستی دیروز (یکشنبه) به اتفاق آرا، ممنوعیت فعالیت شبکه الجزیره را در سرزمین‌های اشغالی تصویب کرد. به گزارش اسپوتینک عربی، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز اعلام کرد کابینه وی به اتفاق آرا، بستن دفتر شبکه الجزیره قطر در سرزمین‌های اشغالی را تصویب کرده است.رادیو رژیم صهیونیستی همچنین با اعلام خبر فوق، اعلام کرد که نتانیاهو گفته است این رژیم نمی‌تواند خواسته حماس مبنی بر پایان دادن به جنگ، خروج نیروهای ارتش رژیم اسرائیل از غزه و رها کردن این جنبش به حال خود در نوار غزه را بپذیرد.

 قدس 
حمایت ۴۸ تشکل دانشجویی از دانشجویان آمریکایی
۴۸ تشکل دانشجویی از دفاتر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به دانشجویان آزادی‌خواه آمریکا، حمایت خود از حرکت آزادی‌خواهانه ایشان در قلب استکبار را اعلام کردند. به گزارش فارس، این نامه که به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی تدوین شده است به اعلام مواضع دانشجویان ایران در رابطه با حرکت دانشجویان آزادی‌خواه در آمریکا می‌پردازد و از ایشان می‌خواهد به بحث فلسطین به صورت عمقی‌تر نگاه کرده و اعلام آتش‌بس و قطع حمایت از اسرائیل را پایان حرکت خود قرار ندهند.
در کمک به مقاومت تردید نخواهیم کرد
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در سخنانی گفت: مواضع این کشور از زمان آغاز آرمان فلسطین در سال ۱۹۴۸ ثابت بوده و حتی یک لحظه و در هیچ شرایطی تغییر نکرده است، به‌طوری‌که هیچ مسئولی در سوریه جرئت ندارد در قبال آرمان فلسطین کوتاه بیاید. وی اظهار کرد: سوریه بدون تردید تمام آنچه لازم و در حد امکانات این کشور بوده را به فلسطینیان و عناصر مقاومت ضد اسرائیل تقدیم کرده، مواضع دمشق درزمینه مقاومت عمق و گسترش یافته است.
سامانه شناسایی بیکاران راه‌اندازی می‌شود
مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سامانه‌ای برای شناسایی بیکاران در کشور خبر داده و گفته در این سامانه مشخصات کامل افراد و تحصیلات درج می‌شود. با راه‌اندازی سامانه جدید همه نیروهای بدون شغل بر مبنای مهارت‌های خود ساماندهی و متناسب با نیاز بازار کار و مجموعه‌های صنعتی، بنگاه‌های تولیدی و خدماتی، معرفی و به کار گرفته می‌شوند.

 ابتکار 
نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند
نمایندگان اقلیت‌های دینی با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد خواستار اقدام قاطعانه تمام نهادهای بین‌المللی در تقابل با این گونه رفتارهای مذبوحانه شدند.
روز جمعه (۱۴ اردیبهشت)، یک زن سوئدی در میدان شهر مالمو سوئد به قرآن کریم توهین کرد. این فرد موهن، همان زنی است که هفته گذشته و در نزدیکی استکهلم به قرآن کریم اهانت کرده بود؛ در ویدئوی منتشر شده، نشان داده می‌شود که این زن با حفاظت کامل پلیس سوئد دست به این اقدام موهن می‌زند و مسلمانان نیز در حالی که پرچم فلسطین به دست دارند، علیه او شعار داده و از مقدسات اسلامی دفاع می‌کنند.

 اطلاعات 
بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد
رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت آمریکا موقعیت هژمونی خود را از دست داده و نظم جهانی چندجانبه پس از جنگ جهانی دوم در حال از دست دادن جایگاه خود است.جوزپ بورل گفت: ما اکنون تقابل بیشتر و همکاری کمتری را در جهان شاهد هستیم و این یک روند رو به رشد در سال‌های گذشته بوده است. وی افزود: در دنیایی هستیم که در آن قوانین رعایت نمی‌شود و قطبیت، بیشتر و چندجانبه گرایی، کمتر شده و وابستگی‌ها تبدیل به سلاح می‌شوند. بورل گفت: سیستم بین‌المللی که پس از جنگ سرد به آن عادت کرده بودیم، دیگر وجود ندارد. وی افزود: من چین را می‌بینم که به جایگاه ابرقدرتی می‌رسد زیرا آنچه چین در ۴۰ سال گذشته انجام داده در تاریخ بشریت بی‌نظیر است و چین «دوستی بدون محدودیت» را آغاز کرده است.

 شهروند 
اولین بتن‌ریزی جزیره هسته‌ای سایت کارون در پاییز آغاز می‌شود
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اولین بتن جزیره هسته‌ای سایت کارون در پاییز سال جاری ریخته می‌شود. محمد اسلامی گفت : نیروگاه کارون که قرارداد احداثش در دوران قبل از انقلاب با کشور فرانسه منعقد شده بود، پس از پیروزی انقلاب توسط این کشور رها و عملاً تعطیل شد. وی افزود: در راستای اجرای سند راهبردی احداث ۲۰ هزار مگاوات برق در سال ۱۴۰۱، نیروگاه کارون به عنوان یکی از نیروگاه‌های دارای طراحی کامل مجدداً در دستور کار قرار گرفت. اسلامی اظهار داشت : مراحل تثبیت مالکیت زمین، حصارکشی، آماده‌سازی سایت، تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی برای احداث جزیره هسته‌ای در حال انجام است. رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد : احداث نیروگاه کارون فرصتی برای جبران عقب‌ماندگی ۵۰ ساله ایران در تولید برق اتمی خواهد بود.
بارزانی به تهران سفر می‌کند
رئیس اقلیم کردستان عراق با هیأتی عالی‌رتبه به تهران سفر می‌کند. نچیروان ادریس مصطفی بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، با هیأتی عالی‌رتبه به تهران سفر می‌کند. براساس این گزارش، سفر بارزانی بعد از نزدیک به سه سال صورت می‌گیرد و طی آن با مقامات عالی‌رتبه ازجمله رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار خواهد کرد.
هشدار مجارستان برای احتمال وقوع جنگ جهانی سوم
«پیتر سیارتو»، وزیر امور خارجه مجارستان، در جریان مراسمی که توسط حزب حاکم «اتحاد مدنی فیدز-مجارستان» برگزار شد، نسبت به افزایش دخالت کشورهای عضو ناتو در جنگ روسیه و اوکراین هشدار داد. وزیر امورخارجه مجارستان در این نشست گفت: «اگر تنها یک کشور اروپایی (عضو ناتو) هم درگیر این جنگ (اوکراین) شود، زمینه‌ساز خطر بروز جنگ جهانی می‌شود چراکه این کشور، قطعا یک کشور ناتو خواهد بود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

امروز در حال جنگ اقتصادی با آمریکا هستیم
حوزه/ آیت الله خاتمی در جمع کارکنان سپاه استان قزوین عنوان کرد: امروز گرانی ها بخشی از فتنه دشمن است و امروز در حال جنگ اقتصادی با آمریکا هستیم و دشمنان مشکلات اقتصادی را ایجاد کردند تا مردم خسته شوند و صحنه حضور را ترک کنند، اما این مشکلات نتوانست حضور مردم را در صحنه های حساس انقلاب کمرنگ کند و در بیست و دو بهمن با تمام این مشکلات راهپیمایی از ده تا پنجاه درصد بیش از سال های قبل بود چرا که مردم احساس تکلیف کردند. عضو جامعه مدرسین دشمن شناسی را بسیار مهم دانست و یادآور شد: بدانید که دشمن کیست و چه هدفی را می خواهد دنبال کند. دشمن برای جوانان یک برنامه دارد برای بانوان و عموم مردم یک برنامه دارد و تلاش دشمن این است که مردم را مایوس کند و مردم از انقلاب کنار بکشند.

ملت بزرگ ایران پرچمدار اسلام راستین در تاریخ معاصر است
رسا/ آیت الله کعبی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ریشه در آموزه‌های امام صادق (علیه السلام) دارد و از مکتب ایشان می‌توان تمدن نوین انسانی را بر پایه اسلام و با گستره جهانی طراحی کنیم.عضو جامعه مدرسین با اشاره به مقوله ولایت فقیه، اظهار کرد: امام صادق (علیه السلام) به ما یاد دادند که به فقها مراجعه کنیم؛ جمهوری اسلامی دستاورد مکتب امام صادق (علیه السلام) است و از مکتب ایشان می‌توان تمدن نوین انسانی را بر پایه اسلام با گستره جهانی را طراحی کنیم.وی افزود: در نظریه اجتهادی امام راحل و رهبری، این الگوی تمدنی بر پایه مکتب جعفری طراحی شده و همین الگوی تمدنی، غرب را به وحشت انداخته است و به لطف الهی این قرن، قرن ولایت محمد و آل محمد است که آن را مدیون امام صادق (علیه السلام) هستیم. آیت الله کعبی عنوان کرد: تشیع براساس فرهنگ انتظار تداوم پیدا کرد و به شکل امانت به دست ما رسید و ملت بزرگ ایران این افتخار را پیدا کرد پرچمدار اسلام راستین و تشیع اهل بیت (علیهم السلام) در تاریخ معاصر باشد.

مدرن‌ترین سامانه‌ها، در برابر یمن عاجز است
تسنیم/ مجله آلمانی اشپیگل گزارش داد که فرمانده مأموریت دریایی اتحادیه اروپا (اسپیدس) در دریای سرخ طی نشستی محرمانه در بروکسل از عملکرد و موفقیت نیروهای یمن در این منطقه ابراز نگرانی کرده است. این فرمانده گفت که در سایه نبود امکانات، قادر به انجام مأموریت محوله به او نبوده است و به‌ گفته او، برای انجام چنین مأموریتی، دست‌کم ۱۰ کشتی جنگی به‌ همراه هواپیماهای گشت‌زنی نیاز است. دریادار واسیلیوس درباره عملیات ارتش یمن گفته است: «خطر ناشی از حملات یمنی‌ها بیش از هر زمان دیگری حادتر شده است. یمنی‌ها با اشباع پدافند هوایی کشتی‌های ما به‌وسیله پهپادها، به کشتی‌های تجاری (اسرائیلی یا کشتی‌های عازم اسرائیل) خسارت می‌زنند». او همچنین در این نشست گفته است: «ما سامانه‌های دفاعی مدرنی داریم ولی با وجود پرواز دسته‌ کاملی از پهپادها حتی قوی‌ترین سامانه‌ها هم تسلیم می‌شوند».

ترکیه تجارت با اسرائیل را کاملاً متوقف کرد
تسنیم/ وزارت بازرگانی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مراودات تجاری این کشور با رژیم اسرائیل به طور کامل متوقف شده است و تا زمانی که این رژیم اجازه ندهد کمک‌ها به غزه برسد، این توقف ادامه خواهد داشت. ترکیه روز پنجشنبه تمامی مبادلات تجاری با اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد و علت این اقدام را “بدتر شدن فاجعه انسانی” در غزه عنوان کرد. ارزش معاملات تجاری بین ترکیه و اسرائیل در سال گذشته میلادی حدود ۷ میلیارد دلار (۶.۵ میلیارد یورو) بود.
در بیانیه این وزارتخانه آمده است: معاملات صادرات و واردات مربوط به اسرائیل متوقف شده است و تمامی محصولات را در بر می‌گیرد. این بیانیه می‌افزاید: ترکیه اقدامات جدید را تا زمانی که دولت اسرائیل اجازه ارسال بی وقفه و کافی کمک‌های بشردوستانه به غزه را صادر نکند، به شدت و قاطعانه اجرا خواهد کرد.

ابلاغ سلام رهبرمعظم انقلاب به خانواده شهید زاهدی
تسنیم/ رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب در منزل شهید زاهدی حضور یافت. سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا با حضور در منزل شهید زاهدی گفت: حضرت آقا امر فرمودند که «از طرف من بروید خدمت خانواده عزیز شهید و سلام من را به ایشان برسانید و ان‌شاءالله فرصتی بشود که این عزیزان را ببینم.»

تعلیق ارسال یک محموله مهمات به اراضی اشغالی
باشگاه خبرنگاران/ آکسیوس گزارش داد آمریکا برای اولین بار پس از ۷ اکتبر ارسال یک محموله مهمات نظامی به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است. بر اساس آنچه وب سایت آمریکایی آکسیوس گزارش کرده است، دو مقام صهیونیست فاش کردند که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته ارسال یک محموله مهمات ساخت آمریکا به رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورده است. این وب سایت اعلام کرد که این اقدام نگرانی‌های جدی را در داخل دولت اشغالگر برانگیخت و مقامات را بر آن داشت تا برای درک دلیل این موضوع تلاش کنند. در مورد تعلیق محموله مهمات آمریکایی، کاخ سفید از اظهار نظر به آکسیوس خودداری کرد و پنتاگون، وزارت امور خارجه و دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به سوالات پاسخ ندادند.

ارتش اسرائیل تخلیه ساکنان رفح را به عنوان مقدمه حمله زمینی آغاز کرد
ایسنا/ رویترز به نقل از رادیو ارتش اشغالگر گزارش داد که تخلیه مردم به سمت اردوگاه‌های خان یونس و المواصی در جنوب نوار غزه در حال انجام است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد تصمیم برای آغاز تخلیه رفح شب گذشته در جلسه کابینه گرفته شد. این رادیو ادامه داد که یوآو گالانت، وزیر جنگ روز یکشنبه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره آغاز تخلیه رفح صحبت کرد. ارتش رژیم صهیونیستی از ساکنان و آوارگان حاضر در منطقه شهرداری الشوکه و محله‌های السلام، الجینه، تبه زراع و البیوک در منطقه رفح خواست تا این مناطق را تخلیه کرده و به سمت منطقه «بشردوستانه» در المواصی حرکت کنند. نتانیاهو در روز‌های اخیر بیانیه‌های متعددی صادر کرد و در آن گفت که قصد دارد دستور حمله به رفح را صادر کند.

چه کسی به داد زنان و دختران آمریکایی می‌رسد
مهر/ دبیر ستاد حقوق بشر به شیوه آمریکایی حقوق بشر و برخوردهای تهاجمی با زنان و دختران معترض در آمریکا واکنش نشان داد. کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، با انتشار تصاویری از برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با زنان و دختران معترض در دانشگاه‌های آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس، به اظهارات دو رو و متزورانه رئیس‌جمهور این کشور درباره زنان و دختران ایرانی پرداخت. متن این پیام به شرح زیر است: حقوق بشر آمریکایی: پیام نوروزی بایدن: آمریکا همچنان در کنار زنان شجاع ایرانی خواهد ایستاد، زنانی که برای آزادی‌های خود مبارزه می‌کنند و ما به همراه شرکایمان، مقام‌های ایرانی را در قبال نادیده گرفتن حقوق بنیادین بشر پاسخگو خواهیم کرد! چه کسی به داد زنان و دختران آمریکایی می‌رسد.

گزارش گاردین از فرار سربازان اوکراین از جنگ
ایسنا/ رسانه انگلیسی در گزارشی با اشاره به وضعیت اسفناک ارتش اوکراین بعد از دوسال جنگ با روسیه اعلام کرد: نیروهای ارتش اوکراین که دچار جنگ فرسایشی شده اند اکنون خواستار مذاکره و پایان جنگ هستند و گرچه کشورشان را دوست دارند، اما نمی‌خواهند بمیرند. روزنامه گاردین در این گزارش با گفت‌وگو با شهروندان اوکراینی به شرح نگرانی‌های آن‌ها از تشدید قوانین سربازگیری پرداخته است. دو مرد جوان اوکراینی که به‌تازگی به دلیل فرار از سربازی بازداشت شده بودند، به گاردین گفتند مامور نظام‌وظیفه با لحن کنایی به آن‌ها گفته اگر نمی‌خواهند بجنگند، می‌توانند از رود «تیسا» به رومانی فرار کنند یا تونلی به شهر «بلگورود» روسیه در مرز با اوکراین حفر کنند! این در حالی است که از آغاز جنگ اوکراین تا امروز چندین تن از مردان این کشور هنگام تلاش برای فرار از طریق این رودخانه جان خود را از دست‌ داده‌اند. به گزارش گاردین، با گذشت ۲ سال از جنگ اوکراین، ارتش حالا با کمبود سرباز مواجه است و کی‌یف قوانین سربازگیری را تشدید کرده است. بر اساس قوانین تازه‌ای که طی دو هفته آینده اجرایی خواهد شد، کسانی که از شرکت در جنگ فرار کنند، با مجازات‌های مختلفی از جمله ابطال گواهینامه ، انسداد حساب‌های مالی و تصرف دارایی‌های خود مواجه می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *