طلیعه ۱۳۵۸ – ۹۷۰۳۲۴

سخنان رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت امام راحل و دستور ایشان به سازمان انرژی هسته‌ای بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر امام خمینی(ره) در بخشی از بیاناتشان درباره برجام فرمودند: “از برخی حرف‌های بعضی از دولت‌های اروپایی اینجور بر می‌آید که توقع دارند ملت ایران هم تحریم‌ها را تحمل کند و هم از فعالیت هسته‌ای خود دست بکشد و محدودیت‌ها را ادامه دهد. من به این دولت‌ها می‌گویم بدانند که این خواب آشفته تعبیر نمی‌شود.”

ایشان با بیان اینکه ملت و دولت ایران تحمل نمی‌کند هم تحریم شود و هم “حبس هسته‌ای” باشد، به  سازمان انرژی هسته‌ای دستور دادند سریعا آمادگی لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را فعلا در چارچوب برجام فراهم کند و برخی مقدمات دیگر را که رئیس‌جمهور دستور داده از فردا آغاز کند.

در این باره در روزهای اخیر تحلیل‌های متفاوتی ارایه شد برخی تحلیلگران از این دستور به عنوان مهم‌ترین پاسخ ایران به خروج آمریکا از برجام نام برده و با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب که فرموده‌اند این فعالیت‌ها فعلا در چارچوب برجام باشد آن را تهدیدی آشکار و خطاب به اروپایی‌ها تلقی کرده و نوشته‌اند در صورتی که اروپا تضمین‌های لازم جهت عدم بازگشت تحریم‌ها را ندهند ایران سریعا به فعالیت‌های پیشین هسته‌ای خود باز خواهد گشت و حتی فراتر از آن خواهد رفت. برخی تحلیلگران نیز این دستور را به منزله‌ی حربه‌ای محکم در دست مذاکره کنندگان هفته‌های پیش رو با اروپایی‌ها درباره ادامه برجام و… دانسته‌اند.

واقعیت امر این است که همان گونه که رهبر معظم انقلاب در دوران مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ با تعیین خطوط قرمز برای هیات مذاکره کننده و همچنین تعابیری نظیر نرمش قهرمانانه و در عین حال عدم اعتماد به طرفهای مقابل مطرح نمودند اینک نیز با این دستور دست برتر ایران در مذاکرات پیش رو را از آن ایران نمودند. شاید آن زمان برخی تحلیلگران تعبیر نرمش قهرمانانه را با تعجب نگریسته و حتی آن را به جام زهر تشبیه می‌کردند اما گذر زمان نشان داد که مقصود ایشان از آن تعابیر چه بوده و چگونه یک نرمش توانست چهره‌ی واقعی غربی‌ها و آمریکا را نه تنها برای برخی روشنفکران داخلی بلکه برای بسیاری در عرصه بین‌الملل نیز هویدا کند تا جایی که اخیرا کارشناسان بی.بی.سی نیز به صحت پیش بینی‌های رهبر معظم انقلاب اذعان و اعتراف کرده‌اند. حتی جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز در سخنانی گفته است: خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای همه نگرانی‌های رهبر ایران را تایید کرده است.

البته باید به این نکته مهم توجه داشت که مشکل آمریکا و دیگر دول استکباری جهان، نه فقط با انرژی هسته‌ای و حقوق بشر و… در ایران است بلکه همان گونه که سابقه‌ی چهل ساله‌ی دشمنی‌های آمریکا با نظام اسلامی نشان می‌دهد مشکل آنها با اصل نظام جمهوری اسلامی به عنوان کشوری مستقل در عرصه بین‌الملل است که بیدارگر ملتهای جهان برای ایستادگی در مقابل دول استکباری است و مساله انرژی هسته‌ای و پیشرفت‌های موشکی و… صرفا بهانه‌ای برای برخورد با نظام و مردم ایران است.

به امید آن که در این برهه حساس، مسئولین امر با توجه به دستور جدید هسته‌ای رهبر معظم انقلاب، زمینه‌های لازم را برای بازگشت به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای فراهم آورند و نیز با تکیه بر توان داخلی و تاکید بر اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، در مقابل تهدیدات و تحریم‌های تازه غرب مقاومت کنند، زیرا برخی کارشناسان بر این باورند که اساسا دول اروپایی توان حمایت از شرکت‌های بزرگ تجاری خود را که پس ازخروج آمریکا از برجام تصمیم به لغو قراردادهای خود با ایران گرفته‌اند، ندارند. (خ-۱۳۵۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *