دیدار جمعی از مسئولین عقیدتی سیاسی حشدالشعبی با آیت الله کعبی

روز پنج شنبه مورخ ۱۴ دی ۱۳۹۶ جمعی از مسئولین عقیدتی و سیاسی حشدالشعبی  عراق با حضور در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضرت آیت الله عباس کعبی دیدار کردند.

در این دیدار که با هماهنگی دفتر بین الملل جامعه مدرسین صورت گرفت، حضرت آیت الله کعبی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان و تبریک پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت و اضمحلال داعش، خاطرنشان کردند: باید جهاد در راه خدا را ادامه دهید.

 

ایشان در تفسیر جهاد اذعان داشتند: جهاد اکبر، جهاد با نفس و راه حل پیروزی در تمام مشکلات بشری است، جهاد در آیات و روایات متفاوتی مورد تاکید واقع شده است، به عبارت دیگر جهاد یک حقیقت شرعی است و از اهداف رسالت انبیا بوده است.

 

این عضو جامعه مدرسین در تبیین مفهوم جهاد افزودند: کلمه جهاد از ریشه جُهد یا جَهد به معنای تلاش کردن می‌باشد، البته هر نوع تلاش کردنی منظور نیست بلکه همیشه همراه با قید فی سبیل الله باید باشد و بدین علت است که این کلمه مقدس است، همچنین باید توجه داشت که جهاد فی سبیل الله به صورت مطلق به کار رفته است و به معنای جهاد فکری، ایمانی، عملی و علمی است و آیات بسیاری نیز در قرآن بر جهاد تاکید دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشتند: باید به داعش علاوه بر یک پدیده نظامی به عنوان یک پدیده فرهنگی نگریست، این پدیده اگرچه از لحاظ نظامی شکست خورده است، ولی از لحاظ فرهنگی باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد و اگر این جهاد فرهنگی مورد بی توجهی قرار گیرد اسلام و مسلمین ضربه خواهند خورد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشتند: هدف  از جهاد نهادینه سازی ارزشهای اسلامی بوده است و سیره نبوی و علوی خود الگویی کامل از جهاد در تمام زمینه‌ها است و نشر و گسترش اسلام نیز مرهون جهادگرانی است که مردم سرزمین‌های دیگر را با فرهنگ اسلام آشنا نمودند و آنان آزادانه و آگاهانه و بدون هیچ مقاومتی اسلام را پذیرفتند.

 

آیت الله کعبی در ادامه افزودند:جهاد دارای عناصری است، عناصری همچون آگاهی نسبت به موازین و فرهنگ اسلامی، قدرتمندی نظامی، اعتماد به نفس، حفظ روحیه در مقابله با جبهه کفر، نوآوری در تمام زمینه‌ها، بهره گیری از امکانات و فرصت‌های موجود و ….

 

ایشان خاطرنشان کردند: جهاد به دو دسته ابتدایی و تدافعی تقسیم می‌شود، جهاد ابتدایی جهادی است که در دوران معصومین(ع) برای حفظ و نشر اسلام صورت گرفته و جهاد تدافعی به معنای مقابله با تهاجمات دشمن برای حفظ مصالح و منافع مومنین صورت پذیرفته است.

 

عضو جامعه مدرسین ابراز داشتند: سیره نبوی تبلور جهاد فی سبیل الله است و با توجه به اوامر الهی و مقتضیات زمانی و مکانی به صورت‌هایی تقسیم می‌شود. پیامبر اکرم(ص) به فرموده الهی در همان ابتدای رسالت به صورت پنهانی دین مبین اسلام را تبلیغ می‌کردند. حضرت محمد (ص) هدف خود را نهادینه‌سازی توحید در جامعه قرار دادند و در این دوران یاران نزدیک پیامبر جمع شدند، و حلقه اولیه اسلام تشکیل شد.

 

این عضو مجلس خبرگان ادامه دادند: دومین صورت از جهاد در سیره نبوی جهاد دعوت است، بر اساس دستور الهی، پیامبر خویشان خود را به منزلش دعوت کردند و آنان را به دین مبین اسلام فراخواندند.  درهمان ابتدا کینه توزی‌ها نسبت به حضرت محمد (ص)، یارانش و مکتبش شروع شد، قریش به عنوان شیطان بزرگ آن زمان از ابزارهای مختلف تهدید، تطمیع، تزویر، شکنجه، حصر اقتصادی و .. برای مقابله با پیامبر (ص) استفاده کرد. حضرت محمد(ص) در این دوران به جهاد مقاومت پرداختند و هیچگاه دست به اسلحه نبردند، این سیره نبوی درسی بزرگ برای تمام بشریت محسوب می‌شود، که باید در مقابل سختی‌ها و مشکلات صبر پیشه کرد. در آن دورانی که فشار بر حضرت محمد (ص) و یارانش افزایش پیدا کرده بود، اهالی یثرب برای حل مشکلات خود متوسل به حضرت محمد(ص) شدند و پیمان‌های عقبه اول و دوم بسته شد، پیمان عقبه دوم به تاسیس دولت اسلامی به مرکزیت مدینه النبی ختم شد. حضرت محمد (ص) در این دوران با قبایل مختلف این منطقه رایزنی‌هایی انجام دادند و برخی مسلمان شده و برخی بر دین خود ماندند و قرار شد که عملی در جهت تضعیف مسلمانان انجام ندهند. در این مرحله جهاد با هدف تاسیس دولت اسلامی با جدیت پیگیری می‌شد. در این دوران جنگ‌ها و  غزوات مختلفی صورت پذیرفت که با عنایت الهی به پیروزی منجر ‌شد و در نهایت بعد از سالها جهاد و مقاومت با فتح مکه این مرحله نیز به پایان رسید، باید توجه داشت که در مراحل فوق جهاد در راه خداوند بوده است که برنامه‌ها و راه‌های  مختلفی برای آن در نظر گرفته می‌شده است.

 

ایشان اظهار داشتند: در سیره علوی نیز جهاد فی سبیل الله سرلوحه برنامه‌های حضرت امیر المومنین(ع) بوده است، حضرت امیر (ع) هدف خود را احیاء سنت نبوی قرار دادند و به جهاد فرهنگی و نظامی پرداختند.

 

حضرت آیت الله کعبی در پایان خاطرنشان کردند: امروز باید دشمنان واقعی مسلمانان را شناخت و به مقابله با آنان پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *