طلیعه ۱۳۴۵ – ۹۶۱۰۰۷

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک نظم سیاسی مبتنی بر آموزه‌های الهی و اندیشه دینی است. در نظام اسلامی تکالیف و حقوق حاکمان و مردم برگرفته از دو ثقل گرانبها و ارزشمند یعنی قرآن کریم و عترت است. از منظر حقوق سیاسی و اجتماعی آنچه بر دوش حاکم اسلامی به عنوان تکلیف نهاده شده بار سنگین هدایتگری و بصیرت‌دهی به افراد جامعه است. تبیین دقیق و عمیق مسئله‌های نظام اسلامی، مردم را برای ایستادگی و مقاومت در برابر هجوم حوادث و فتنه‌ها مجهز می کند و زمینه‌های استحکام نظام دینی را فراهم می کند.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران جریانات فکری و سیاسی آلوده با هدف نفوذ و ایجاد تغییر در مسیر حرکت نظام اسلامی با نقابی از خیرخواهی و اصلاح‌گری وارد میدان نقش‌آفرینی و فعالیت شدند. منافقین، لیبرال ها، جریانات ملی‌گرا و همچنین جریانات مارکسیستی با نفوذ و مهره چینی در رسانه‌ها و احزاب سعی کردند مبانی و نظریه‌های ضد دینی و ضد مردمی خود را با شعار‌هایی رنگین و فریبنده به خورد مردم دهند و انقلاب اسلامی مردم ایران را صرفا یک انقلاب سیاسی جلوه داده و از درون مایه دینی و مذهبی تهی سازند.

امام خمینی‌(ره) و همچنین جریان روحانیت به عنوان رهبران انقلاب اسلامی با توجه به وظیفه دینی خود با ورود به عرصه هدایتگری و بصیرت افزایی به تبیین ماهیت و درون مایه ارتجاعی مخالفان اسلامیت نظام پرداختند و کشور را از گردنه‌های سخت و سهمگینی عبور دادند و در این راه حتی گاهی با نثار جان خود و شهادت در راه هدف سهم خود در هدایت جامعه را پرداختند.

از سویی رشد روزافزون قدرت و پویایی یک نظام مقتدر اسلامی در منطقه غرب آسیا خواب خوش دشمنان نظام اسلامی را خراب کرده بود. استکبار جهانی و ایادی مزدور داخلی آن بار‌ها برای ضربه زدن به کشور دست به توطئه زدند. دشمن با هدف تغییر و براندازی، تهاجم فکری و فرهنگی سنگینی را علیه ایران آغاز کرد. این تهاجم مشخصا فکر و ذهن مردم را هدف گرفته بود. شبهات دینی و سیاسی،ترویج اباهه گری و فساد، القاء ما نمی‌توانیم و تلاش برای نا کارآمد نشان دادن نظام اسلامی، محور‌های اصلی جنگ نرم و نوین دشمن بود.

اوج میدان داری و قدرت نمایی سربازان دشمن در فتنه‌های سال ۷۸ و ۸۸ خود نمایی کرد. رهبر معظم انقلاب در فتنه سال۷۸ با نفوذ کلام خود سعی در هدایت جریانات سیاسی داشت و به تشریح ماهیت فتنه انگیزی‌ها پرداخت. خط و خطوط دشمن را هم به مردم نشان داد و هم نشانه گرفت. مردم مومن به اسلام و انقلاب نیز با شناخت میدان عمل، مجهز به سلاح بصیرت در۲۳ تیر فتنه‌ای که حاصل سالها برنامه‌ریزی بود خاموش کردند.

در سال ۸۸ نیز عدم توجه به توصیه‌های ولایت و تلاش جریانات سیاسی برای جدایی از عقلانیت و ترویج احساسات کاذب و هیجانی، عرصه با شکوه انتخابات سال۸۸ را در غبار شک و دروغ فرو برد. رسانه‌های استکباری با سوار شدن بر موج احساسات، این بار خواص و نخبگان جامعه را نیز هدف گرفتند و با دمیدن بر آتش دعواهای سیاسی فرصت را برای به میدان آوردن عناصر خود فراهم کردند. ناگهان اصل نظام نشانه رفت. در غبار و دود حاصل از فتنه، چشم بیدار ولایت نشانه‌های حضور دشمن در صحنه را دید و با تذکر و تبیین حوادث، چراغ راه را نشان داد و از اصول انقلاب و امام و از خباثت دشمن گفت. تا جایی که خبط بزرگ فتنه گران در هتک حرمت عاشورای حسینی، هشدارهای رهبر معظم انقلاب را واضح‌تر به مردم نشان داد و پس از ۸ماه صبر و تبیین و دعوت به آرامش و بصیرت، سرانجام ۹ دی تاریخی رقم خورد تا آتش فتنه را خاموش کند. روشنگری‌های پی در پی رهبری و میدان‌داری ایشان نشان داد که بصیرت نیاز همیشگی مردم برای عبور از بحران هاست و این سخن رهبر معظم انقلاب نیز چراغ راه ما خواهد بود که:

«جمهوری‌ اسلامی‌ امروز نیازمندی‌‌هایی‌ دارد که این نیازمندی‌‌ها را ماها باید تأمین کنیم. به اعتقاد بنده برترینِ این نیازمندی‌‌ها، نیازهای‌ تبیینی‌ و بصیرت‌افزایی‌ و تحکیم معارف انقلاب و اسلام [است]؛ اینها در رأس همه‌ نیازها است». (خ-۱۳۴۵)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *