طلیعه ۱۳۲۸ – ۹۶۰۴۱۵

بالاخره پس از گذشت هشت ماه از آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل که دهم ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی توسط داعش اشغال شده بود، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق پنجشنبه (هشتم تیرماه) از «پایان دولت خرافه» در پایتخت خودخوانده داعش خبر داد. مهمترین نمود شکست داعش در نبرد موصل، از دست دادن «مسجد النوری» در بخش قدیم این شهر بود که «ابوبکر البغدادی» سه سال پیش بر منبر آن قرار گرفت تا خلافت جهانی خود را اعلام دارد.

در پی اعلام این خبر، شاهد پیام‌های تبریک شخصیت‌های ایرانی و عراقی و همچنین مراجع عظام تقلید و علمای جهان اسلام خطاب به آیت الله العظمی سید علی سیستانی بودیم مرجع تقلید بزرگواری که با فتوای جهاد خود، عراق را از دست داعش و تکفیری‌هایی نجات داد که تا نزدیکی بغداد پایتخت عراق هم پیش آمده بودند.

اکنون پس از آزادسازی همه شهرهای مهم عراق از دست داعش و انتشار اخباری مبنی بر به هلاکت رسیدن ابوبکر البغدادی که از سوی منابع روسی و حتی برخی چهره‌های شاخص داعش به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیان شده است و محاصره نیروهای داعش در رقه سوریه از سوی نیروهای محور مقاومت، به پایان عمر داعش نزدیک می‌شویم. اما سوالی که این روزها در محافل سیاسی و خبری جهان مطرح شده، این است که آیا حقیقتا تفکر تکفیری تروریستی داعش نیز به پایان خود رسیده است؟ کارشناسان و تحلیلگران در پاسخ به این سوال مطالبی را مطرح کرده‌اند که دقت در آنها شاید بتواند در تصمیم گیری‌ها جهت انتخاب مسیری صحیح برای آینده عراق و منطقه موثر باشد.

یکی از نکات مطرح شده این است که داعش نه تنها یک گروه کوچک در عراق و سوریه بلکه فکر و اندیشه‌ای خطرناک است که مهد آن عربستان سعودی است که سالها در راستای گسترش این تفکر در کشورهای مختلف اسلامی تلاش می‌کند. لذا باید در عرصه بین الملل جهت شناساندن و آگاه کردن مردم دنیا جهت جلوگیری از نشر این تفکر تلاش‌های لازم صورت بگیرد. البته برخی کشورهای غربی و عربی علیرغم آن چه که در زبان بیان می‌کنند نه تنها به دنبال مقابله با تفکر وهابیت نیستند بلکه در راستای تقویت و گسترش آن گام برمی دارند همچنان که در طول دوران مبارزات محور مقاومت با داعش در سوریه و عراق بارها شاهد کمک رسانی‌های میدانی برخی کشورهای غربی و عربی به نیروهای تضعیف شده ی داعش بودیم.

نکته مهم دیگر این که اکنون که داعش دیگر در عرصه میدانی در عراق جایگاهی ندارد و اکثر مناطق تحت اشغال از چنگ آنها توسط نیروهای حشدالشعبی و ارتش عراق بازپس گرفته شده است مسئولان عراقی باید سعی کنند با تدابیر لازم در جهت اتحاد کامل عراق واحد گام برداشته و جلوی تجزیه عراق را بگیرند. در طول ماههای اخیر بارها شاهد سخنانی از سوی مسئولان کردستان عراق در راستای استقلال کردستان عراق بودیم سخنانی که پشتوانه آن برخی کشورهای غربی بوده و هستند تا از این طریق اهداف خود را پیش برده و با تضعیف عراق واحد و ایجاد تفرقه در میان مردم این کشور به شکلی دیگر به چپاول ثروت‌های طبیعی و… عراق ادامه دهند.

به امید آن که مسئولان عراقی بتوانند با استفاده از رهنمودهای مراجع عظام تقلید خصوصا آیت الله العظمی سیستانی گام‌های مهمی در راستای اتحاد عراق و همچنین رفع مشکلات اقتصادی مردم و جلوگیری از فساد بردارند. (خ-۱۳۲۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *