خبر روز ۱۴۰۳/۰۱/۱۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
درخواست آمریکا از ایران: اهداف آمریکایی را نزنید
محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس درخصوص پیام ایران به آمریکا و در پاسخ به آن نوشت که آمریکایی‌ها از ایران درخواست کرده‌اند تا علیه اهداف آمریکایی عملیاتی صورت نگیرد. در متن منتشر شده توسط جمشیدی آمده: «جمهوری اسلامی ایران در پیامی مکتوب به آمریکا هشدار داد در دام نتانیاهو نیفتد: کنار بکش تا ضربه نخوری. در پاسخ، آمریکا از ایران درخواست کرد که اهداف آمریکایی را نزند.»
قطعنامه ضداسرائیلی در شورای حقوق بشر
شورای حقوق بشر سازمان ملل در اولین موضع‌‌گیری رسمی خود در قبال جنگ غزه، قطعنامه ممنوعیت صادرات تسلیحات به اسرائیل را تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قطعنامه با ۲۸ رأی موافق و ۶ رأی مخالف تصویب شده و ۱۳ کشور نیز به این قطعنامه رأی ممتنع دادند. پیش‌نویس قطعنامه که توسط پاکستان به نمایندگی از همه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) به جز آلبانی ارائه شد، خواستار «آتش‌بس فوری و دسترسی و کمک فوری فوری بشردوستانه» شده است. کشورهای آرژانتین، بلغارستان، آلمان، مالاوی، پاراگوئه و آمریکا به این قطعنامه رأی منفی دادند. آلبانی، بنین، کامرون، کاستاریکا، جمهوری دومنیکن، فرانسه، هند، گرجستان، ژاپن، لیتوانی، مونته نگرو، هلند و رومانی رأی ممتنع دادند.

 همشهری 
خروش لشکر قدس در بیش‌ از ۲ هزار شهر سراسر کشور
روز جمعه مردم روزه‌دار ایران در بیش‌از ۲ هزار شهر سراسر کشور خروش ضدصهیونیستی و ضدآمریکایی برآوردند در شرایطی که شعار راهپیمایی امسال «روز قدس؛‌ از طوفان‌الاقصی تا طوفان‌الاحرار» تعیین شده بود، گزارش‌های میدانی از سراسر کشور، از حضور کم‌نظیر ایرانیان در راهپیمایی روز قدس حکایت دارد؛ راهپیمایی‌ای که امسال به‌دلیل تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی از یک‌سو و حمله تروریستی اخیر رژیم‌صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و به شهادت رسیدن جمعی از مستشاران ایرانی از سوی دیگر، رنگ و بوی دیگری داشت.
آمریکا، متهم نخست جنایت در غزه
در پایان راهپیمایی روز قدس، قطعنامه ای در ۷ بند قرائت و با تکبیر راهپیمایان همراه شد. مهم‌ترین محورهای این قطعنامه را در ادامه میخوانید. از حمایت ها و پشتیبانی های عملی و میدانی مقتدرانه جبهه مقاومت برای مقابله و پاسخ به جنایات وحشیانه غاصبان متوحش در غزه تجلیل و بر تداوم آن تأکید می کنیم. آمریکا متهم اول اداره جنگ غزه و حمایت از صهیونیستها و شراکت در همه جنایات آنهاست. پایان بخشی به جنگ غزه و جنایت این روزهای رژیم جلاد و گرگ صفت صهیونیستی، نیازمند عزم و اراده دولت های اسلامی برای نقش آفرینی در این صحنه است. از همه دولت ها و به ویژه دولت های اسلامی میخواهیم ظرفیت های خود را برای تحقق آتش بس دائمی و گسیل کمک های بشردوستانه به کار گیرند. اقتدار و توانمندی های بازدارنده کشــور و نفوذ معنوی و تعیین کننده منطقه ای ایران مقتدر و عزیز، «ســرمایه راهبردی» میهن اسلامی است.
فروش تسلیحات به اسرائیل را همین حالا متوقف کنید
به گزارش روزنامه ایندیپندنت انگلیس بیش از ۶۰۰ کارشناس حقوقی، نماینده و مسئولان نظامی در نامه‌ای به ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس، خواستار توقف فوری فروش تسلیحات نظامی به تل‌آویو شده‌اند. سوناک به‌شدت تحت فشار است تا فورا فروش تسلیحات به اسرائیل را به دلیل افزایش نگران‌کننده قربانیان غیرنظامی متوقف کند. امضاکنندگان در این نامه ۱۷ صفحه‌ای تأکید کرده‌اند که وضعیت کنونی غزه فاجعه‌بار است.

 کیهان 
دوستی با ایران شرافت است این کشور هرگز به مظلومان و دوستانش پشت نمی‌کند
دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی روز قدس خود گفت که ایران هرگز به مظلومان و دوستانش پُشت نمی‌کند؛ ایران در راه قدس فداکاری‌های زیادی کرده و دوستی با این کشور شرافت است. دبیرکل حزب‌الله گفت که من ده‌ها سال است رهبر انقلاب را شخصا می‌شناسم. بسیاری از فرماندهان را می‌شناسم، از نزدیک. مطمئن هستم پاسخ کوبنده در راه است. کوچک‌ترین شکی در این ندارم. امروز، فردا، چند روز یا یک ماه دیگر ایران پاسخ اسرائیل را خواهد داد. ایران عجله نمی‌کند اما مطمئن باشید که پاسخ قطعی است و حتما اتفاق خواهد افتاد. این حماقتی که نتانیاهو درباره کنسولگری ایران در دمشق کرد یک فرج و باب بزرگی برای پیروزی نهائی باز خواهد کرد. آمریکا به نقطه‌ای خواهد رسید که بگوید باید جنگ را تمام کنید. سید حسن نصرالله ادامه داد: برخی نمی‌توانند این مسئله را بپذیرند که اسرائیل در منطقه شکست خواهد خورد و توان درک این مسئله را ندارند. بی‌شک نبرد طوفان‌الاقصی یک نقطه عطف تاریخی در منطقه است و پس از آن برای دشمن و دوست و تمام منطقه همانند ما قبل آن نخواهد بود. ما در مقابل رویدادی قرار داریم که باعث شد اسرائیل در دایره خطر قرار بگیرد و سستی آن آشکار شود.
یقین داریم حضور مردم در راهپیمایی روز قدس به نابودی رژیم صهیونیستی و عزت فلسطینیان منتهی خواهد شد
دکتر سید ابراهیم رئیسی روز جمعه با حضور در جمع راهپیمایان روز جهانی قدس در پاسخ به این سؤال که امروز یکی از متفاوت‌ترین روزهای قدس را شاهد هستیم، به نظر شما پیامدهای این حضور چه خواهد بود؟ تصریح کرد: خداوند این‌گونه مقدر کرد که سرداران ما در روز شهادت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به شهادت برسند و در روز قدس تشییع شوند تا جلوه خاصی به این روز ببخشند. رئیس‌جمهور افزود: این راهپیمایان همان مردمی هستند که در روزهای گذشته قرآن بر سر گرفتند و امروز در خیابان‌های شهرها و روستاهای مختلف از رژیم صهیونیستی اعلام بیزاری می‌کنند و یقین داریم این احساس برآمده از قلب‌ها، دل‌ها و فریادها حتما به نابودی رژیم صهیونیستی و اعتلای عزت مردم فلسطین و مسلمین جهان منتهی خواهد شد.دکتر رئیسی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) با اخلاص جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان روز قدس معرفی کرد، اظهار داشت: امروز می‌بینیم نسلی که در خیابان‌ها حضور دارند، نسلی هستند که نه امام راحل را دیدند و نه روزهای ابتدائی انقلاب را اما در این‌جا حضور یافته‌اند تا ۷۵ سال جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنند و ان‌ شاءالله پیروزی حتمی برای مردم فلسطین و مسلمین خواهد بود.

 ایران 
تعلیق پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا از سوی آنکارا
اردوغان فرمانی را امضا کرد که بر مبنای آن، ترکیه پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا (CFE) را از ۸ آوریل (روز دوشنبه) به حالت تعلیق درمی‌آورد. این معاهده که سال ۱۹۹۰ امضا و در سال ۱۹۹۲ لازم‌الاجرا شد، تعادلی را بین نیروهای ناتو و سازمان پیمان ورشو ایجاد کرد.
روسیه روند خروج از این معاهده را در نوامبر ۲۰۲۳ تکمیل و خاطرنشان کرده بود که با در نظر گرفتن مسئولیت مستقیم کشورهای ناتو برای تحریک درگیری در اوکراین و همچنین پذیرش فنلاند در بلوک و بررسی درخواست سوئد، حتی حفظ رسمی معاهده یاد شده، غیرقابل قبول است.
کشته‌شدن مرد شماره ۲ تحریرالشام
منابع رسانه‌ای از کشته شدن یکی از سرکرده‌های مهم گروه تروریستی تحریرالشام در شمال غرب سوریه خبر دادند. «ابوماریا القحطانی» که نام واقعی‌اش «میسر الجبوری» است و از سرکرده‌های مهم گروه تروریستی تحریرالشام است، در انفجار یک عامل انتحاری در شهرک سرمدا در شمال غرب سوریه کشته شد. گروه تحریرالشام در رسانه‌های اجتماعی کشته شدن القحطانی را اعلام و داعش را مسئول حمله انتحاری دانست.
القحطانی یکی از افراد مسلحی است که علیه نیروهای امریکایی در عراق به دنبال جنگ ۲۰۰۳ جنگید. او بعد از سال ۲۰۱۱ به سوریه رفت و به تروریست‌هایی پیوست که علیه نظام بشار اسد می‌جنگیدند.

 وطن امروز
بازداشت ۸ نفر در ترکیه به اتهام همکاری با موساد
در عملیات مشترک سازمان اطلاعات ملی ترکیه و پلیس استانبول، ۸ نفر به اتهام ارتباط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) بازداشت شدند. «علی یرلیکایا» وزیر کشور ترکیه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد مظنون‌ها از شهروندان و شرکت‌های هدف در ترکیه اطلاعات جمع‌آوری کرده و برای موساد ارسال می‌کردند. ۲ نفر از این افراد اکنون در بازداشت به سر می‌برند و ۶ نفر از آنها تحت کنترل قضایی موقتا آزاد شده‌اند. رسانه‌ها می‌گویند برخی اعضای جنبش مقاومت فلسطین (حماس) در ترکیه مستقرند و مقامات این کشور سعی دارند با تشدید تدابیر امنیتی و تلاش برای شناسایی جاسوسان موساد، از هدف ‌گرفتن آنها توسط رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند.

 جوان 
علاج مسئله فلسطین جز با اتحاد اسلامی ممکن نیست
دکتر سیدابراهیم رئیسی عصر پنج‌شنبه در آستانه روز جهانی قدس در دیدار «سفرا و کارداران کشور‌های اسلامی»، با اشاره به فرمایش امام راحل در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه فلسطین، مسئله اول جهان اسلام است، آزادی قدس را محوری دانست که می‌تواند همه مسلمانان را باهم متحد کند و یکی از رموز مهم برای وحدت کشور‌های اسلامی است، گفت: روز قدس امسال فقط مربوط به مسلمانان نیست بلکه مربوط به همه وجدان‌های بیدار در عالم و حقیقتاً جهانی است. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تحلیل مسئله فلسطین از رخداد‌های هفتم اکتبر خطاست، تحلیل صحیح قضایای فلسطین را معطوف به ۷۵ سال تجاوز، ظلم، تعدی، ویرانگری و اشغال صهیونیست‌ها دانست و افزود: موضوع فلسطین نباید از میانه راه تحلیل شود. امروز در گفت‌وگوی میان مسلمانان می‌خواهیم ببینیم وظیفه اسلامی ما نسبت به این همه جنایت و این همه پستی چیست و آیا جز با اتحاد، هم‌اندیشی، همکاری و همراهی کشور‌های اسلامی علاج این مسئله امکانپذیر است؟
محاسبات دشمن را بر هم می‌زنیم
خطیب نماز جمعه تهران گفت: تل‌آویو تلاش می‌کند دمشق را عرصه فرسایش بازدارندگی ایران کند، این در حالی است که فلسطین اشغالی برای صهیونیست‌ها از غزه تا کرانه باختری و مرز لبنان و برای امریکایی‌ها از عراق تا یمن عرصه فرسایشی است. ابوترابی تأکید کرد: صهیونیست‌ها و متحدان آن‌ها در میان امواج ساحل مدیترانه و دریای سرخ گرفتار هستند اقدامات مذبوحانه در دمشق و چابهار در مسیر احیای قدرت بازدارندگی فروریخته تل‌آویو فاقد ارزش راهبردی و نظامی است. وی خاطرنشان کرد: هرچند شهدای آن بسیار عزیز و ارجمند هستند و امروز در دستان مردان و زنان تهرانی تشییع می‌گردند و وداع با آن‌ها برای ملت عزیز و محور مقاومت سنگین است، ایران برای پاسخگویی فعال، هوشمند با قدرت و صلابت و متناسب با حمله دشمن باحوصله و دقت عمل می‌کند و قطعاً محاسبات دشمن را در هم خواهد ریخت.
آمریکا به عنوان حامی اسرائیل باید به جامعه جهانی پاسخ بدهد
جنایات بعضاً بی‌سابقه شش ماه اخیر رژیم غاصب صهیونیستی در غزه با حمایت‌های امریکا بوده است و امریکایی‌ها در این قضیه مسئول هستند و باید پاسخگوی جامعه جهانی باشند. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، گفت: صهیونیست‌ها طی شش ماه اخیر از هیچ جنایتی در غزه فروگذار نبودند و جنایاتی را مرتکب شدند که حتی چهارپایان درنده‌خو هم از انجام آن‌ها اکراه دارند؛ صهیونیست‌ها علاوه بر نسل‌کشی و کودک‌کشی، در غزه به نوزادکشی نیز روی آوردند؛ آن‌ها ماهیت جنایتکارانه خود را به منصه ظهور رساندند و ثابت کردند که برای هیچ اصل و اصولی، اندک اعتباری قائل نیستند؛ امروز دیگر کسی در دنیا کمترین تردیدی در جنایتکار بودن صهیونیست‌ها ندارد. اژه‌ای یادآور شد: جنایات سبعانه صهیونیست‌ها در غزه و اقدامات جنون‌آمیز آنان در منطقه از روی استیصال و درماندگی است و این رژیم منحوس روز‌های پایانی خود را سپری می‌کند.

 شرق
روز قدس روز وحدت آزادی خواهان عالم است
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی که صبح دیروز در مراسم راهپیمایی روز قدس در میدان امام خمینی (ره) اصفهان شــرکت کرده بود، بیان کرد: روز قدس یادگار مانــدگار بنیان گذار انقلاب حضرت امام خمینی است که نشــان دهنده عمق راهبردی اندیشه ایشان درباره مسائل جهان اسلام است. روز قدس یادآور اهمیت مسئله فلسطین در جهان اســلام است. او افزود: مسئله فلسطین منحصر به اشغال یک سرزمین نیست؛ بلکه نشان دهنده شرارت و توطئه استکبار علیه اسلام اســت و امام با هوشــیاری و بصیرت این توطئه را درک کردند و برای متوجه کردن جهان اسلام به فلسطین و حمایت از آن، روز قدس را تعیین کردند. فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: روز قدس، روز وحدت آزادی خواهان عالم و روز اعلام فلسطین به عنوان مســئله اول جهان اســلام و روز تحقق آیه «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» اســت و امروز چه ظلمی و چه ظالمی خبیث تر از رژیم کودک کش اسرائیل و چه مظلومی، مظلوم تر از مردم فلسطین است.

 خراسان
شرایط رأی دادن در مرحله دوم انتخابات مجلس
معاون سیاسی وزیر کشور درباره شیوه برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: در هشت حوزه انتخابیه که ۲ کرسی آن به مرحله دوم رسیده است، انتخابات به شکل تمام الکترونیک خواهد بود.شاهچراغی یادآور شد:«تبریز»، «تهران»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر» و «ملایر» هشت حوزه‌ای هستند که در آن ها انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود.وی اضافه کرد: حوزه‌های آبادان و ملایر که در دور نخست، تمام الکترونیک بود، به دلیل حائز اکثریت نشدن آرای نامزدها، در دور دوم نیز به صورت تمام الکترونیک خواهد بود.رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین خواستار اطلاع رسانی دقیق درباره افراد واجد شرایط شد که در این مرحله می‌توانند رای بدهند و تصریح کرد: کسانی که در دور اول در همان حوزه انتخابیه رای داده‌اند یا کسانی در مرحله اول انتخابات در هیچ حوزه و شهرستانی شرکت نکرده باشند، مجاز به شرکت در این دور از انتخابات هستند.
اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر ۷ شهید راه قدس
حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی (پنج‌شنبه شب) بر پیکر هفت شهید راه قدس نماز اقامه کردند. در این مراسم که خانواده‌های شهیدان سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی، سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی، حسین امان‌اللهی، سید مهدی جلادتی، محسن صداقت، علی آقا بابایی و سید علی صالحی روزبهانی حضور داشتند رهبر معظم انقلاب ضمن دعا برای این شهیدان، با خانواده‌های معظم این شهیدان از نزدیک گفت‌وگو کردند. رهبر معظم انقلاب خطاب به خانواده این شهیدان فرمودند: به همه‌ خانواده‌های محترم این شهیدان هم تبریک عرض می‌کنم، هم تسلیت عرض می‌کنم. امیدواریم که خداوند متعال به همه کسانِ این شهیدان؛ پدران، مادران، همسران، فرزندان و دیگر بستگان صبر و اجر عنایت کند و ان‌شاءا… ارواح طیبه‌ این شهدا را با پیغمبر (صلی الله علیه و آله) محشور کند و ما را هم به آن‌ها ملحق کند.

 مردم سالاری
استرس اسرائیلی‌ها درباره انتقام ایران
اسرائیل به دلیل ترس از پاسخ ایران به حمله تروریستی علیه بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، در وضعیت اضطراب و نگرانی به‌سر می‌برد.
روزنامه «یدیعوت آحارونوت» اذعان کرد که ایران اگرچه هنوز یک پهپاد هم در واکنش به هدف قرار دادن کنسولگری خود ارسال نکرده، اما در جنگ روانی دستاوردی را رقم زده است. این روزنامه در گزارشی به قلم «یوسی یهوشع» تحلیلگر امور نظامی خود فاش کرد که فضای ترس و وحشت بر اراضی اشغالی حاکم است، زیرا «اسرائیلی‌ها سردرگم هستند که آیا ابتدا باید به شبکه‌های مواد غذایی حمله کنند یا دستگاه‌های خودپرداز.» این تحلیلگر اسرائیلی با اشاره به شتاب شهرک‌نشینان برای خرید ژنراتور از ترس قطعی برق برای دوره‌های طولانی در صورت گسترش جنگ، افزود: «فروشندگان ژنراتور سود خوبی به جیب می‌زنند.» این روزنامه درباره ترس و واهمه شهرک‌نشینان افزود: آن‌ها شروع به اعمال فشار به مقامات محلی برای باز کردن پناهگاه‌ها کرده‌اند. این روزنامه همچنین تاکید می‌کند که تهران در واکنش به هدف قرار دادن کنسولگری خود نظاره‌گر و بی‌تفاوت نخواهد ماند.

 قدس
رئیس‌جمهور در راه پاکستان
«ممتاز زهرا بلوچ» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با اشاره به سفر هیئت بلند پایه جمهوری اسلامی ایران به اسلام‌آباد اظهارکرد این کشور به‌زودی میزبان آیت‌الله رئیسی است. وی در کنفرانس هفتگی وزارت خارجه پاکستان گفت: تهران و اسلام‌آباد بر تعمیق همکاری‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی تمرکز و تأکید دارند. بلوچ با اشاره به سفر هیئت ایرانی به پاکستان تصریح کرد: طرفین برای افزایش سطح همکاری و دستیابی به منافع مشترک تلاش می‌کنند.
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه ایران در رأس هیئتی به پاکستان سفر کرده است.

 آرمان ملی
تذکر کنترل مرزها به پاکستان
وزیر کشور در رابطه با حادثه تروریستی در راسک و چابهار اظهار کرد: این حادثه تلاش ناکام تروریست‌هایی بود که توسط بیگانگان و سرویس‌های خارجی اداره می‌شوند اما تودهنی بسیار محکمی خوردند، همه عناصرشان به درک واصل شدند و با اقتدار بسیار ارزشمند، نیروهای نظامی، سپاه، فراجا و نیروهای اطلاعاتی توانستند ضربه بسیار کشنده‌ای به آنها بزنند و همه آنها به درک واصل شدند. احمد وحیدی درباره اینکه آیا در ارتباط با حادثه بامداد پنجشنبه با مقامات پاکستانی گفت‌وگوهایی انجام شده یا خیر؟ گفت: از قبل خواسته شده مرزها را کنترل کنند، چون اینها (تروریست‌ها) از آن طرف مرزها می‌آیند، باید مرزها را بیشتر کنترل کنند تا نتوانند به راحتی اقداماتی کنند و این تذکرات داده شده و خواهد شد.

 ابتکار
امروز همه جبهه‌های محور مقاومت متحد شده‌اند
زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیروز جمعه در راهپیمایی روز جهانی قدس گفت که امروز همه جبهه‌های محور مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی متحد شده‌اند. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود: ما در این جبهه‌ها در کنار پایداری و مقاومت مردم فلسطین، پیروز خواهیم بود.
زیاد النخاله گفت: اکنون محور مقاومت قوی است و آنچه در جنوب لبنان، یمن و در عملیات‌های عراق در جریان است، وحدت، قدرت و آمادگی این محور را در مبارزه با اسرائیل تایید می‌کند.

 اطلاعات
هیچ عملی از سوی دشمن را بدون پاسخ نمی‌گذاریم
فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: هشدار می‌دهیم هیچ عملی از هیچ دشمنی در مورد نظام مقدس ما بدون پاسخ نخواهد ماند. هنر ملت ایران شکستن قدرت امپراطوری‌ها است.سرلشکر سلامی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: رژیم صهیونیستی خنجری است که نظام مزدور و شیطانی انگلیس از ۷۵ سال پیش آن را در پیکره امت اسلام فرو کرد و بعد از آن آمریکای جنایتکار این رژیم را به عنوان یک سرپل سیاسی، امنیتی و جغرافیایی در منطقه جهان اسلام تقویت کرد تا اهرمی برای مهار و تنظیم سیاست‌های جنایتکارانه و استعمارگرایانه آمریکای جنایتکار باشد.وی با بیان اینکه آمریکای فاقد عقل سیاسی برای حفظ و بقای این رژیم بی‌ریشه که فروپاشی آن از هر جهت بسیار شدنی و ممکن و به فضل الهی نزدیک است، هزینه‌های سنگین سیاسی، اقتصادی و امنیتی فراوانی را متحمل شده است. امروز جنایت‌های رژیم صهیونیستی که توسط آمریکا حمایت می‌شود، آنها را در مرکز نفرت جهانی و به ویژه جهان اسلامی قرار داده است. اما آمریکا حاضر نیست این رژیم را رها کند. رژیم صهیونیستی با تنفس مصنوعی آمریکا زنده است و در اتاق مراقبت‌های ویژه سیاسی، امنیتی و روانی آمریکا در حال نفس کشیدن است.

 شهروند
حمله اشغالگران به نمازگزاران فلسطینی در روز قدس
فلسطینی ها از تمامی مناطق سرزمین اشغالی روزگذشته برای حضور در نماز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان راهی بیت المقدس شده اند. از سحرگاه جمعه خیابان های منتهی به مسجدالاقصی مملو از جمعیت است. منابع فلسطینی اعلام کردند نظامیان اشغالگر اسرائیلی، نمازگزاران فلسطینی را در مسجدالاقصی پس از اقامه نماز صبح مورد حمله قرار دادند. نمازگزاران پس از اقامه نماز با برپایی راهپیمایی گستردهای در محوطه مسجدالاقصی در حمایت از غزه و مقاومت شعار دادند.
تعیین رئیس پارلمان عراق بعد از عید فطر
نمایندگان پارلمان عراق از عزم جدی خود برای تعیین ریاست پارلمان و رسیدگی به جدول های بودجه بعد از تعطیلات عید فطر خبر دادند. شماری از نمایندگان پارلمان عراق با اشاره به اینکه هیچ نشانه ای دال بر تغییر قانون انتخابات این کشور وجود ندارد، تأکید کردند تحرکاتی جدی برای حل بحران انتخاب رئیس جدید پارلمان پس از تعطیلات عید سعید فطر صورت خواهد گرفت.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

ابراز تاسف آیت‌الله العظمی سیستانی نسبت به ناتوانی جهانیان در توقف جنگ غزه
فارس/ خانواده «أمل الدرّ» کودک لبنانی که در حمله اخیر رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان به شهادت رسید، با آیت‌الله العظمی سیستانی دیدار کرد. این مرجع تقلید در این دیدار ضمن ابراز همدردی با خانواده این کودک شهید و آرزوی صبر و آرامش برای آنان، از خداوند متعال برای ملت لبنان به خصوص اهالی جنوب خیر و برکت و دور ماندن از هر بدی و گزندی را مسالت کرد. وی با اشاره به تداوم جنگ نسل‌کشی ارتش اشغالگر اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه، نسبت به ناتوانی و یا تظاهر به ناتوانی جهان در متوقف کردن این جنگ، عمیقا ابراز تاسف کرد.

ترس سراسر سرزمین‌های‌ اشغالی را فرا گرفته است
حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: رژیم اشغالگر در طول ۷۵ سال کارنامه ای از جنایات، کشتارها، غصب سرزمین مسلمانان در پرونده اش دارد و در این شش ماه اخیر جنایاتی انجام داد که در تاریخ بی نظیر و کم نظیر است. وی بیان کرد: رژیم اشغالگر در یک محاصره عجیبی قرار گرفته است و مانند حیوانی که محاصره شده و راه فراری ندارد به دیگران چنگ و دندان نشان می‌دهد به همین خاطر به کنسولگری ما حمله می کند و مزدورانش را در شرق کشور به حالت آماده باش در می‌آورد تا درگیری ایجاد کنند. آیت الله حسینی بوشهری اضافه کرد: امروز ترس، هراس و وحشت از آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند که سیلی سختی خواهند خورد سراسر سرزمین‌های‌ اشغالی را فراگرفته است. وی با بیان اینکه ملت ایران ثابت کرده است نه از ارباب این رژیم منحوس و غاصب و نه خود رژیم کودک کش نمی‌ ترسد، ادامه داد: امروز آمریکا باید بترسد که می ترسد و مرتب پیام می‌دهد که ما نقشی در حمله به کنسولگری ایران نداشتیم و پس به ما کاری نداشته باشید، اما ملت قهرمان ایران تا انتقام نگیرد دست بر نمی دارد.

تأکید آیت الله آملی لاریجانی بر حمایت مسلمانان از مردم مظلوم غزه
رسا/ آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس در شهر قم در گفت و گو با خبرنگاران حضور مردم را در این روز جهانی کمک کننده به شکست رژیم صهیونیستی و پیروزی مظلومان فلسطین ارزیابی کرد. وی با تأکید بر اینکه مسلمانان باید از مظلومان غزه حمایت همه جانبه داشته باشند، به آمار بالای شهدای غزه و مظلومیت شهدای بیمارستان شفا اشاره کرد. عضو جامعه مدرسین همچنین با اشاره به حضور پرشور مردم و حماسه آفرینی های ملت مسلمان از حضور باشکوه مردمی تشکر کرد.

حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس رزمندگان مبارزه با صهیونیست‌ها را دلگرم کرد
رسا/ آیت الله خاتمی در حاشیه راهپیمایی روز قدس در قم با بیان اینکه ما از مردم غزه تا نابودی رژیم صهیونیستی حمایت خواهیم کرد گفت: راهپیمایی روز جهانی قدس در سال جاری متفاوت با هر سال است زیرا یک مبارزه و مقاومت بی نظیری را از مردم غزه شاهد هستیم. وی بیان داشت: راهپیمایی امسال علاوه بر تاکید به مبانی سال های گذشته یک خسته نباشید به مبارزان غزه است؛ مردم مقاوم غزه و رزمندگان حماس در طول ماه های گذشته رژیم کودک کش صهیونیستی را به زانو درآورده و گرفتار کرده اند. عضو جامعه مدرسین راهپیمایی روز قدس را برای مطرود کردن رژیم غاصب صهیونیستی سرنوشت ساز دانست و تأکید کرد: حضور پرشکوه مردم در این روز جای تشکر دارد و برای رزمندگان مسیر مبارزه با صهیونیست بسیار دلگرم کننده است.

مقاومت، حرکت رو به زوال رژیم صهیونیستی را نشان داد
رسا/ آیت الله اراکی در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس با تقدیر از حضور دشمن شکن و حماسی مردم در روز جهانی قدس، اظهار داشت: خوشبختانه مردم معتقد و مؤمن در سال جاری، همانند سال‌های قبل با احساس مسئولیت و با تمام توان، در راهپیمایی حضور پیدا کردند و شور و شکوه ایجاد کردند. وی این حضور را نشان دهنده عزم ملت ایران در حمایت از مردم غزه دانست و در خصوص پیروزی فلسطین در آینده ای نزدیک ابراز امیدواری کرد. عضو جامعه مدرسین با اشاره به سردرگمی رژیم صهیونیستی در پی طوفان الاقصی، افزود: مردم غزه و نیروهای مقاومت و سوریه نشان‌ دادند حرکت رژیم صهیونیستی رو به زوال است. وی جنایات رژیم صهیونیستی را عامل نزدیک شدن آن به سمت سقوط دانست و گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر این سقوط محقق شود و تا ماه‌های آینده رژیم غاصب صهیونیستی به نابودی کامل برسد.

نابودی اسرائیل غاصب از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی در حاشیه مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس به حضور پر شکوه مردم ولایی و همیشه در صحنه قم برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین اشاره و از حضور مردمی تقدیر کرد و گفت: این مردم در حمایت از حماسه آفرینی های مردم ستمدیده غزه حضور پیدا کردند. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه ماهیت اسرائیل برای همه مردم دنیا روشن شده است، بیان داشت: صهیونیست های منحوسی که غیر از خود تمام انسان‌های روی زمین را حیوان انسان نما پنداشته و قتل همه را لازم می دانند، مشغول به جنایت هستند و مردم دنیا امروز به خباثت آن ها پی بردند. وی با بیان اینکه نابودی اسرائیل یکی از آرمان های نظام جمهوری اسلامی، امام خمینی و رهبر معظم انقلاب بوده، خاطرنشان کرد: باید در این خصوص به درگاه خداوند شکر کنیم. استاد حوزه قم خاطرنشان کرد: امیدواریم در این جمعه آخر ماه رمضان با دعای خیر امام زمان و به همت مردم غیور ایران و مسلمین جهان هرچه زودتر این غده سرطانی ریشه کن شود.

آمریکا: از پاسخ ایران گریزی نیست
باشگاه خبرنگاران/ سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی فاش کرد که واشنگتن در آماده باش کامل است و برای حمله بزرگ ایران در روزهای آینده به اراضی اشغالی در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق آماده می‌شود. این شبکه آمریکایی به نقل از مقام آمریکایی که نامش ذکر نشده است، فاش کرد که مقامات ارشد آمریکا معتقدند که هیچ راه گریزی از حمله ایران وجود ندارد. در همین راستا، بر اساس آنچه شبکه NBC گزارش کرده است مقامات آمریکایی اشاره کردند که دولت بایدن نگران است که ایران در حال برنامه ریزی برای حمله به اهدافی در داخل رژیم صهیونیستی است و توضیح دادند که هر گونه اقدام تلافی جویانه ایران در داخل اسرائیل، سایت‌های نظامی یا اطلاعاتی را هدف قرار خواهد داد. چندی پیش عاموس یادلین، رئیس پیشین سازمان جاسوسی نظامی رژیم صهیونیستی به کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم گفت که جمهوری اسلامی ایران قطعا پاسخ خواهد داد و آن‌ها باید هشیار باشند و خود را برای پاسخ آماده کنند زیرا این پاسخ متفاوت‌ترین پاسخ ایران خواهد بود.

شورای امنیت حمله تروریستی گروهک جیش العدل را محکوم و به تعهدات خود عمل کند
باشگاه خبرنگاران/ سفیر ایران در سازمان ملل در پی حمله تروریستی جیش العدل در سیستان و بلوچستان ایران با محکوم کردن این «اقدام منفور و وحشیانه ترویستی» تصریح کرد: گروهک تروریستی جیش العدل تحت حمایت بیگانگان است و هدفی جز بی ثباتی و اقدامات تروریستی در ایران ندارد.ایروانی افزود: با توجه به ید طولای اقدامات خشونت آمیز و تروریستی گروه تروریستی جیش العدل که تحت حمایت برخی کشور‌های خارجی است، علیه غیرنظامیان و کارکنان بیگناه ایرانی، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد که این اقدامات شنیع تروریستی را به شدت محکوم کرده و تدابیر مناسب در راستای تعهدات خود نسبت به مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و مظاهر آن که با وحدت قاطعانه و موضع شورای امنیت در بیانیه مطبوعاتی مورخ ۱۶ دسامبر ۲۰۲۳ (SC/۱۵۵۳۴) نشان داده شده است، اتخاذ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *