همایش عصر امام خمینی(ره)، تحولات جهانی، تهدیدها و راهکارها از سوی معاونت جامعه و مردم و با حضور خواهران مبلغ استان قم برگزار گردید

در این همایش که در آستانه دهه فجر و با هدف آشنایی بیشتر خواهران مبلغ با شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان در عصر حاضر  روز چهارشنبه ۷ بهمن برگزار گردیدآیت الله محسن اراکی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس مجمع تقریب مذاهب با اشاره به وجود چالش‌های جدی و گسترده در برابر خدمتگزاران به دین و مبلغان دینی و دلسوختگان جامعه، مذهب و ملت مهم‌ترین چالش را پراکندگی و جنگ داخلی بین گروه‌ها، گرایش‌ها و مذاهب در درون جامعه اسلامی دانست و گفت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و با تداوم آن تحت رهبری مقام معظم رهبری دشمنان را از اینکه بخواهند از بیرون جامعه اسلامی آن را به شکست بکشانند و خیزش نوین اسلامی را متوقف کنند ناامید کرد.

وی افزود بیداری ناشی از نهضت امام تمام جهان را فرا گرفته و جامعه اسلامی امریکا و اروپا به سبب خیزش انقلاب اسلامی حیات جدیدی به خود گرفت و هویت اسلامی در جهان زنده شد و جوامع اسلامی حیات جدیدی را آغاز کرد و جنبش‌های مختلفی برخاست و رژیم‌های استبدادی به شکست کشانده شدند.

رئیس مجمع تقریب مذاهب گفت: دشمنان امید داشتند نسل نو جامعه اسلامی غرب بر خلاف نسل گذشته، هویت خود را از دست بدهد و در فرهنگ غرب ذوب شود ولی با کمال تعجب دیدند نسل نو مسلمان غرب، پرچم دار نهضت اسلامی است تا جایی که پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران مساجد در غرب از جوانان پر می‌شود و تعداد مساجد ده‌ها برابر شده است.

عضو جامعه مدرسین افزود: اگر این جامعه اسلامی متحد می‌شد و شعار وحدت که شعار رهبران نهضت بود عملی می‌شد یک قدرت اسلامی در جهان شکل می‌گرفت و تبدیل به قدرت برتر جهان می‌شد. با توجه به این شرایط بود که استکبار جهانی دست به توطئه زد تا مانع شکل‌گیری این جامعه متحد و قدرتمند شود و چاره را در ایجاد اختلاف بین گروه‌ها و مذاهب اسلامی دید تا جامعه اسلامی را از درون دچار آسیب واز هم پاشیدگی کند.

آیت الله اراکی با اشاره به ضرورت وحدت اسلامی گفت: وحدت به این معنی نیست که کسی مذهب خود را کنار بگذارد و تابع مذهب دیگری شود بلکه وحدت و تقریب بر اساس دیدگاه آغازگران جریان وحدت و داعیه داران آن به این معنی است که مسلمانان بر اشتراکات خود متمرکز شوندو بر اساس نقاط مشترک با هم همکاری کنندو جمع واحدی تشکیل دهند و در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و غیره با یکدیگر مبادله و تعامل داشته باشند و با دشمنان مشترک مقابله نمایند که مسلماً این وحدت به ضرر دشمنان اسلام است و بر همین اساس معلوم است که هر کس با این وحدت مخالف است مزدور دشمنان و مخالف اسلام است.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به دیدگاه اسلام نسبت به وحدت گفت: وحدت امت اسلامی سخن قرآن و اهل بیت علیهم‌السّلام است تا جایی که تفرقه را شرک دانسته واز تفرقه افکنان تبری می‌جوید و اتحاد را یکی از ویژگی‌های جامعه اسلامی معرفی می‌کند و تفرقه را بدترین کفران نعمت معرفی می‌کند.

وی با اشاره به نمونه‌های تاریخی و رفتار انبیاء الهی در زمینه حفظ وحدت پیروان خویش اضافه کرد: اهل بیت علیهم‌السّلام داعیه‌دار وحدت بودند وحضرت علی علیه‌السّلام با اینکه خلافت را حق خود می‌دانستند برای بدست آوردن آن نجنگیدند وحتی با خلفا همکاری می‌کردند زیرا نمیخو‌استند وحدت جامعه اسلامی لطمه ببیند.

سخنران همایش در پایان با طبیعی دانستن وجود اختلافات در درون جامعه اسلامی افزود: این اختلافات را باید با گفتگو حل کنیم و نگذاریم جامعه امن ما به وضعیت کشورهایی مانند سوریه و عراق دچار شود.

آیت الله اراکی با انتقاد شدید از کسانی که به اختلافات فرق اسلامی دامن زده و با رفتارهای خلاف شرع آتش فتنه را در جامعه اسلامی بر می‌افروزند، گفت: خواسته اهل بیت علیهم‌السّلام این است که شیعیان با رفتار شایسته خود دل مخالفان را نسبت به اهل بیت جلب کنند و بر همین اساس کسانی که با عملکرد خویش زمینه عداوت و دشمنی و جنگ را بین پیروان مذاهب اسلامی فراهم می‌سازند مخالف تعالیم اسلامی و شیعی رفتار می‌کنند و امکان نداردکسی ادعای اسلام و دینداری کند و مخالف وحدت امت اسلامی باشد.

در بخش دیگری از این همایش میزگرد علمی برگزار و نقش خواهران مبلغ در خنثی‌سازی جنگ نرم دشمنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این میزگرد علمی خانم معین‌الاسلام از اساتید جامعه الزهراء علیها‌السّلام با اشاره به تئوری‌پردازی استکبار جهانی در خصوص جنگ نرم دشمن‌شناسی و شناخت استراتژی و تاکتیک‌های دشمنان را اولین شرط مقابله با توطئه‌های آن‌ها دانست و شناخت شرایط جهانی را لازمه موفقیت خواهران مبلغ توصیف کرد. وی با اشاره به فرمایشات ائمه در مورد عالم به زمان بودن گفت: کسی که دشمن و شرایط عصر خود را بشناسد می‌تواند به وظیفه خود عمل کند.

 

وی افزود: دشمنان استحاله فرهنگی زنان را تنها را ه مقابله با نفوذ اسلام در جهان می‌دانند و حجاب را به عنوان مانع جدی این استحاله  هدف قرار داده و این هدف را با کمرنگ کردن تدریجی حجاب زنان تعقیب می‌کنند.

او گفت: ایجاد انحراف مفهومی در محورهای اساسی شیعه و بهره‌گیری از حربه تکفیر بر علیه مذهب تشیع و به انحراف کشاندن دو موضوع مهدویت و عاشورا و انتظار و شهادت‌طلبی از اهداف جنگ نرم دشمنان است که  مبلغین باید در دفاع از آن به وظیفه تبلیغی خویش هوشیارانه اقدام نمایند.

مدرس حوزه تأکیدکرد دشمنان مبارزه با اصل ولایت فقیه را تنها راه نابودی شیعه می‌دانند و بر این باورند که برای هر گونه تغییر باید میل‌ها تغییر پیدا کند و تلاش آن‌ها این است که میل مردم به شهادت و ایثار و ارزش‌ها را تبدیل به رفاه‌طلبی و لذت‌جویی کرده و از ارزش‌ها دور کنند.

وی به توطئه دشمنان علیه شورای نگهبان اشاره کرد و این هجمه را مقدمه ضربه به جایگاه ولایت فقیه دانست و گفت: دفاع از این اصل مترقی از وظایف مبلغین است و لازم است در جلسات عمومی به این وظیفه مهم توجه شود.

کارشناس دیگر میزگرد علمی همایش خانم فاطمه آلیا نماینده مجلس شورای اسلامی بود که در سخنان خود با اشاره به اقدام هوشمندانه امام راحل در تبیین و نفی اسلام تحجر و اسلام سکولار و معرفی اسلام ناب و بیان مختصات عملیاتی آن از آغاز نهضت اسلامی گفت: امام از همان ابتدا به معرفی هویت اسلامی و زنان مسلمان انقلابی و خانواده اسلامی پرداخت .وی خانواده محوری و همسرداری و تربیت فرزند و ترجیح این امور بر سایر مشاغل را برای بانوان از ارکان تفکر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی دانست.

وی جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمان را امری سابقه‌دار در طول تاریخ به ویژه تاریخ صدر اسلام و مبارزه حضرت زینب کبری علیهاالسّلام را نمونه‌ای از دفاع در مقابل جنگ نرم مخالفان دانست و گفت: مقابله فرهنگی دشمنان با انقلاب اسلامی سابقه‌ای دیرینه دارد که در اواخر دوران طاغوت کاملاً بروز و ظهور داشته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی فمینیسم و تعالیم آن را مقابله غرب با آموزه‌های الهی دانست و تلاش دشمنان برای القاء تناقض بین خانواده‌داری و حضور در فعالیت‌های اجتماعی را در راستای متلاشی کردن خانواده ارزیابی کرد و گفت: اسلام حضور هدفمند زنان را در صحنه‌های اجتماعی بلامانع می‌داند ولی حضور بی‌هدف در خارج از منزل و تضعیف بنیان خانواده مورد تأیید اسلام، امام و رهبری نیست.

وی با انتقاد از برخی از مسئولین اجرایی کشور و نهادهایی که با سوء استفاده از پسوند اسلامی به مقابله با ارزش‌های انقلاب و احکام شرعی اقدام نموده و عملاً مروّج دیدگاه‌های دشمنان هستند به فرصت طلبی دشمنان و نفوذ آنان در اعماق باورها و رفتارهای اقشار مختلف اشاره کرد وبا بیان نمونه‌هایی از رفتارهای خلاف شرع و اخلاق در جامعه، این قبیل اقدامات را نسخه وارداتی فرهنگ غرب دانست.

این نماینده مجلس با اشاره به نمونه‌هایی از مصوبات مجلس، عدم آمادگی بعضی از مسئولین اجرایی برای اجرای مصوبات مجلس را مانعی بر سر راه مقابله با تهدیدات نرم دشمنان دانست و تحکیم بنیان خانواده، تسهیل ازدواج و بهبود وضعیت زنان را رویکرد اصلی مصوبات مجلس توصیف کرد و تصویب قوانین بازدارنده و برخورد با مرتکبین اعمال خلاف را لازم دانست و تأکید کرد لازمه موفقیت در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان، کار فرهنگی است و خواهران مبلغ باید با استفاده از فرصت‌های تبلیغی زمینه فکری و روانی افراد جامعه را در خصوص رفتارهای اسلامی فراهم نمایند.

وی افزود: تربیت صحیح و نهادینه کردن احترام به قانون در فرزندان می‌تواند راه‌حل بسیار مناسبی برای صیانت انسان‌ها نسبت به توطئه‌های دشمنان باشد.

این همایش در ساعت ۱۷ به کار خود پایان داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *