خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
آمادگی ایران برای تبادل توانمندی‌ها باکشورهای آفریقایی
در حاشیه دومین همایش بین‌المللی ایران و آفریقا کیلم دو تامبلا نخست وزیر بورکینافاسو با آیت ا… سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرد.رئیس‌جمهور دراین دیدار، توسعه روابط با قاره آفریقا را ازاولویت‌های جمهوری اسلامی ایران عنوان کردوبا بیان این‌که ایران اسلامی درتعامل باکشورهای آفریقایی منافع متقابل ملت ایران وملت‌های آفریقایی رادنبال می‌کند، برضرورت تسریع درایجاد سازوکارهای تقویت روابط ایران وبورکینافاسو ازجمله فعال‌سازی کمیسیون مشترک دوکشورتاکید کرد. رئیسی به ظرفیت‌های بسیار خوب و پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی، نفت و انرژی و علم و فناوری اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت‌های عظیم موجود در قاره آفریقا برای توسعه و پیشرفت، آماده همکاری، تعامل و تبادل این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها با کشورهای آفریقایی ازجمله بورکینافاسو است و اطمینان داریم توسعه این روابط به نفع ملت‌های دو کشور خواهد بود.
جدیدترین تحولات در مذاکرات آتش‌بس غزه
یک منبع در مقاومت فلسطین خبر داد که تل‌آویو در مواضع خود در‌خصوص برقراری آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا، تغییراتی اعمال کرده است. منبع مذکور در گفت‌وگو با المیادین در این باره گفت: «اشغالگران بعد از آن‌که به این نتیجه رسیدند مخالفت حماس و مقاومت با پیشهاد اخیرشان حتمی و قطعی است، [در مواضع خود] تغییرات ایجاد کردند.»این منبع خبر داد حماس به مصر اطلاع داده هر‌گونه پیشنهاد جدید از سوی اسرائیل را که شامل آتش‌بس در غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از این منطقه نباشد، قبول نخواهد کرد.
عقب‌نشینی بایدن از تحریم گردان صهیونیست
به گزارش شبکه آمریکایی ای‌بی‌سی نیوز؛ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان این کشور با محتوای ارزیابی دولتی آمریکا نوشته است، دولت بایدن تشخیص داده که سه گردان نظامی مرتبط به ارتش رژیم صهیونیستی مرتکب «نقض فاحش حقوق‌بشری» علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری شده‌اند اما بدون در نظر گرفتن این شرایط، به‌واسطه آن‌که رژیم صهیونیستی متعهد شده گام‌هایی را برای رسیدگی به این موضوع انجام دهد، این گردان‌ها واجد شرایط دریافت کمک‌های نظامی آمریکا خواهند بود و تحریم نمی‌شوند.طبق گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، بلینکن در این نامه نوشته است، دولت آمریکا «ارسال هرگونه کمک آمریکا را به تعویق نمی‌اندازد و اسرائیل می‌تواند کل مبلغی را که کنگره تخصیص داده، دریافت کند.»

 همشهری 
پیشنهادهای ضد‌تروریستی ایران برای شانگهای
اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با حضور وزیر دفاع ایران در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد . مهم‌ترین محورهای سخنرانی امیر محمدرضا آشتیانی در این اجلاس:
به ‌دنبال حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، جمهوری ‌اسلامی براساس حق دفاع مشروع و با تکیه بر مولفه‌های قدرت خود، اقدام به تنبیه متجاوز کرد.
پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی یک اعلان هشدار بود.
دفاع بی‌قید و شرط برخی کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی منجر به بی‌اعتباری سازمان‌های بین‌المللی خواهد شد.
بسیاری از جنگ‌های چند دهه اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده‌ است.
پاکسازی تروریسم از درون جغرافیای سازمان شانگهای یک اولویت است.
برای به اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات ایران در حوزه مبارزه با تروریسم با سایر اعضا آماده هستیم.
پیشنهادهای ویژه ایران
تاسیس مرکز تحقیقات ضد‌تروریسم و برگزاری نشست‌های منظم به ‌منظور تقویت تفاهم و ایجاد گفتمان مشترک و همچنین تبادل تجربیات و دستاوردهای مشترک
تشکیل ساختار یا کارگروه صنایع دفاعی میان اعضا با هدف تقویت همکاری و تجمیع توانمندی‌ها برای مقابله با تهدیدهای پیش ‌رو به‌ویژه مقابله با تهدیدهای امنیتی و تروریستی.

 کیهان 
قیام ۲۰۰ دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل
حداقل ۲۰۰ دانشگاه آمریکا در کنار دانشجویان دانشگاه های فرانسه، استرالیا، انگلیس و کانادا در اعتراض به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه اعتصاب و تظاهرات بی سابقه ای را آغاز کرده اند.
بسیاری از اساتید برجسته و شناخته شــده این دانشگاه ها، ضمن حضور در جمع معترضان،خواستار آزادی صدها دانشجویی هستند که از سوی نیروهای تا دندان مسلح دستگیر شده اند.
«تعلیق، اخراج و زندان» سرنوشتی است که تاکنون بسیاری از دانشجویان معترض به آن دچارشده اند و از آن سو، موساد نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرده، دانشجویانی که در حمایت از حماس! تجمع می کنند بدانند، علاوه بر اخراج، شغلی هم در آینده نخواهند داشت!
تصاویر زیادی از دستگیری و ضرب و شتم دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها در محوطه دانشگاه‌ها منتشر شده است و طبق آخرین گزارش‌ها، چیزی بالغ بر ۶۰۰ دانشجو و استاد، دستگیر و به مکان‌های نامعلوم منتقل شده‌اند. به گفته رئیس دانشگاه «ییل» پلیس آمریکا فقط از این دانشگاه ۶۰ دانشجو را دستگیر و با خود برده است.
تصاویر حیرت‌انگیزی از دو دانشگاه ایندیانا و اوهایو منتشر شده است که نشان می‌دهد، تک‌تیراندازها بالای پشت‌بام و به سمت دانشجویان نشانه رفته‌اند تا…..!
تصویری هم از دانشگاه‌های تگزاس و کالیفرنیا منتشر شده است که در آن، پلیس ایالتی مشغول ضرب و شتم دانشجویان متحصن در محوطه دانشگاه است. در دانشگاه اموری «جورجیا» هم تصاویر پلیس‌هایی که با شوک الکتریکی و گاز اشک‌آور مشغول سرکوب دانشجویان معترض هستند، به صورت وسیعی منتشر شده است.
همگان فهمیدند چرا رهبر انقلاب در قضیه موشکی فرمودند، این‌جا جای مذاکره نیست
امام جمعه موقت تهران درباره عملیات گسترده پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل، گفت: این عملیات، در واقع نمایش قدرت و اقتدار ایران اسلامی بود. در اینجا، حتی آنهائی که نفهمیدند، بفهمند که چرا آقا در قصه موشکی، فرمودند این‌جا جای مذاکره نیست، و برجام ۲ و ۳ رفت هوا. نقشۀ دومشان، مذاکره موشکی بود؛ مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد.آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اقتدار نیروهای مسلح، بیان داشت: اگر این‌ها نبودند و با داعش نمی‌جنگیدند، اگر حاج قاسم ما نبود و با داعشی‌ها نمی‌جنگید، ما باید با آن‌ها در خیابان‌های تهران می‌جنگیدیم. اگر دانشگاه ما، حوزه علمیه ما، آموزش و پرورش ما، کشاورزی ما و…، همه چیز با آرامش اداره می‌شوند، در سایه خدمات این عزیزان است.

 ایران
عبور ذخایر ارزی در دسترس ایران از ۳۰ میلیارد دلار
ذخایر ارزی در دسترس ایران بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول در سال گذشته ۲۵.۱ میلیارد دلار بوده است. این رقم برای سال قبل از آن ۱۹.۷ میلیارد دلار اعلام شده بود. بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی ذخایر ارزی در دسترس ایران طی سال‌جاری با افزایش حدود ۶ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به ۳۱.۳ میلیارد دلار خواهد رسید. بر اساس این گزارش ذخایر ارزی ایران بسیار بیشتر از این ارقام و بالای ۱۰۰ میلیارد دلار است که بنا به ادعای صندوق بین‌المللی پول به دلیل تحریم‌ها در دسترس ایران قرار ندارند.
بنای دولت اجرای عدالت است
آیت‌الله رئیسی در اجتماع مردم مناطق جنوب‌غربی تهران در صحن امام‌زاده حسن، بنای دولت را اداره امور بر مبنای عمل به دستورات الهی در همه عرصه‌های زندگی، اجرای عدالت با تکیه بر امکانات داخلی و بر مبنای سند آمایش سرزمینی عنوان کرد. وی با بیان اینکه بنای من این نیست که بگویم دولت چه وضعیتی را تحویل گرفت و در گذشته وضعیت چگونه بوده است، ادامه داد: اما فقط در یک مورد، دولت را با ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه تحویل گرفتیم که این کسری بودجه یکی از اصل‌ترین دلایل ایجاد تورم است، اما این کسری بودجه را بدون استقراض از بانک مرکزی یا چاپ پول با تولید و ایجاد منابع و درآمدهای جدید رفع کردیم و توانستیم روند تورم را کاهشی کنیم. رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش دولت برای همخوانی منابع و مصارف در بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و نیز کاهش رشد نقدینگی به ۲۳ درصد، اضافه کرد: دولت اضافه برداشت بانک‌ها را مدیریت کرده و سال گذشته سه مؤسسه بانکی که اضافه برداشت داشتند، منحل شدند و امسال نیز بنای دولت این است که اگر مؤسسه‌ای مقررات را در این زمینه رعایت نکند، منحل شود. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه اینطور نیست ندانم در زندگی بعضی از مردم عزیزمان چه می‌گذرد، گفت: در جلسه ای که پیش از این برگزار شد تصمیماتی برای رفع این مشکلات اتخاذ شد؛ بنای این دولت این نیست که از کنار چاله‌ها بدون چاره‌اندیشی عبور کند. ما هر کاری را که به نفع مردم باشد انجام خواهیم داد، ولو اینکه خوشایند برخی هم نباشد!
انتقادی که گاف از آب درآمد!
اهدای مدرک دکترای افتخاری به رئیس جمهور کشورمان در پاکستان، موجب بروز واکنش‌هایی در میان رسانه‌ها و فضای مجازی شد.در همین رابطه ادعایی مطرح شد مبنی بر اینکه مدرک دکترای افتخاری، از سوی یک دانشگاه فرعی پاکستان و توسط معاون این دانشگاه به آیت‌الله رئیسی اهدا شده است.
این ادعا درحالی است که اولاً دانشگاه کراچی بزرگترین دانشگاه دولتی در پاکستان است؛ ثانیاً در مراسم اعطای این مدرک افتخاری «حکمران» ایالت سند پاکستان به عنوان رئیس هیأت امنای دانشگاه‌های کراچی حضور داشته و دکترخالد عراقی رئیس دانشگاه کراچی که اعطاکننده این مدرک بوده، طبق قوانین پاکستان، همزمان عهده‌دار معاونت هیأت امنای دانشگاه نیز بوده است.

 جمهوری اسلامی 
کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
حسین امیرعبداللهیان در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: سرکوب و برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با اساتید و دانشجویان معترض به نسل‌کُشی و جنایات جنگی رژیم اسرائیل در دانشگاه‌های مختلف این کشور، عمیقا مورد نگرانی و انزجار افکار عمومی جهان است.
وی گفت: این سرکوب در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام‌ عیار واشنگتن از رژیم اسرائیل بوده و به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسراییل را فورا متوقف کند و پاسخگو باشد.

 وطن امروز 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از سمت خود استعفا کرد
«هاله غریط» سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا، در اعتراض به سیاست واشنگتن در قبال جنگ غزه، استعفای خود را اعلام کرد و این حداقل سومین استعفای این وزارتخانه به دلیل این موضوع است. وبگاه این وزارتخانه نوشت: هاله معاون مدیر مرکز رسانه‌های منطقه‌ای در دوبی نیز بوده و حدود ۲ دهه پیش به عنوان یک مقام سیاسی و حقوقی به وزارت خارجه پیوسته بود.
بازداشت رئیس دپارتمان دانشگاه آتلانتا
نوئل مک آفی یکی از کسانی بود که توسط پلیس ایالت جورجیا در جریان تجمع برگزارشده در حمایت از مردم فلسطین و غزه در دانشگاه آتلانتا دستگیر شد. او در ویدئویی در لحظه بازداشتش می‌گوید: من رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه هستم. وی از یکی از دانشجویان می‌خواهد با دپارتمان فلسفه دانشگاه اموری تماس بگیرد و آنها را در جریان بازداشتش قرار دهد. از طرف دیگر پروفسور اقتصاد دانشگاه اموری، کارولین فوهلین نیز در جریان بازداشت خود با سر روی بتن به زمین خورد و عینکش پرت شد. او فریاد می‌زد من یک پروفسور هستم.

 جوان
نظر رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق
هفته‌نامه «خط حزب‌الله» در شماره اخیر خود نوشت: رهبر‌انقلاب اسلامی اخیراً در جریان یک دیدار، با اشاره به اعترافات اندیشمندان غربی در خصوص اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی تأکید کردند که تاریخ منطقه غرب آسیا را باید به دو بخش قبل و بعد از عملیات وعده صادق تقسیم کرد. کارشناسان منطقه‌ای و بین‌المللی در تحلیل پاسخ تاریخی و بی‌سابقه ایران، آن را فصل جدیدی در معادلات و قواعد منطقه می‌دانند؛ از جمله مرشایمر، نظریه‌پرداز و اندیشمند امریکایی حوزه روابط بین‌الملل که هفته گذشته درباره عملیات وعده صادق گفته بود: این اولین بار است که کشوری قادر شده از سرزمین خود به اسرائیل حمله کند. این از منظر اسرائیل، واقعاً شوکه‌کننده است. بعد از ۱۴ آوریل بازدارندگی رژیم صهیونیستی به شدت آسیب دید.

 خراسان 
خبرآنلاین خبرداد
غروب پنج شنبه طی عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در منطقه شورو به سمت سرجنگل در محدوده شهرستان زاهدان، خودروی تروریست‌ها هدف قرار گرفت.طی این عملیات موفق ۲ تروریست به هلاکت رسیدند.
رجانیوز خبرداد
۶ نیروی مرزبان ایرانی که ساعاتی توسط نیروهای طالبان در جنوب شرق کشور بازداشت شده بودند، با انجام اقدامات لازم آزاد شدند. نیروهای طالبان ۶ مرزبان ایرانی را به بهانه ورود غیرقانونی به خاک افغانستان بازداشت کرده بودند.

 آرمان ملی
حجاب یک امر قانونی است
رئیس دیوان عالی کشور اظهار داشت: اکنون بحث حجاب و صیانت از آن یکی از موضوعاتی است که در جامعه مطرح است و برخی که داعیه آشنایی با مفاهیم دینی و احکام الهی را دارند، سخنانی در این رابطه بر زبان جاری می‌کنند که موجب شگفت و تأسف است. حجت الاسلام منتظری با تأکید بر اینکه علامت سوال گذاشتن روی مساله ضرورت حجاب برای بانوان غیرقابل توجیه است، افزود: در ادیان آسمانی نیز حجاب بر زنان امری لازم و ضروری بوده است، اصولا ویژگی و ساختار وجودی که خداوند در بانوان قرار داده است؛ اقتضا می کند که زن مصون از تعرض باشد و این امر از طریق حجاب محقق می شود. رئیس دیوان عالی کشور تأکید کرد: مساله حجاب در نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها یک امر عقیدتی و دینی نیست و یک امر قانونی است، تمام شهروندان چه معتقد به مبانی دینی باشند و چه نباشند باید به قانون عمل کنند.

 مردم سالاری 
تحریم جدید آمریکا علیه صنایع پهپادی ایران
دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد. واشــنگتن با بیان اینکه این تحریمها بــا هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد». طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده اند. وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

 قدس
وزرای شانگهای حمله به سفارت ایران را محکوم کردند
وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در بیست و یکمین اجلاس خود در آستانه پایتخت قزاقستان ضمن اعلام استقبال از حضور وزیر دفاع کشورمان به عنوان عضو اصلی این سازمان، به صورت یکپارچه و اجماعی حملات تروریستی اخیر در روسیه‌، سوریه، پاکستان و همچنین حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را در بیانیه پایانی محکوم و با خانواده قربانیان این حملات تروریستی ابراز همدردی کردند.
افشاگری در مورد کشتار کابل
سی‌ان‌ان اعلام کرد به شواهد جدیدی دست یافته که روایت وزارت دفاع آمریکا از تلفات حمله انتحاری داعش در فرودگاه کابل در سال ۱۴۰۰ که به مرگ ۱۷۰ غیرنظامی منجر شد را به چالش می‌کشد. بر اساس این گزارش، ویدئوها و شواهد و شاهدان جدید نشان می‌دهد بخشی از تلفات مردم در فرودگاه کابل، ناشی از تیراندازی‌های گسترده و مستقیم بوده است.
آواربرداری در غزه حدود ۱۴ سال طول می‌کشد
«پیر لودهامار» از مقامات ارشد سازمان ملل متحد در امور مین‌روبی، در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو گفت: برداشتن حجم بزرگ آوارها و بمب‌های منفجر نشده در غزه ممکن است ۱۴ سال طول بکشد. براساس گزارش خبرگزاری «رویترز» لودهامار هم عنوان کرد: جنگ در غزه حدود ۳۷ میلیون تن آوار به‌ جا گذاشته است. او اضافه کرد: با آنکه مشخص کردن میزان دقیق مهماتی که در غزه منفجر نشده‌اند، ممکن نیست؛ اما پیش‌بینی می‌شود آواربرداری در غزه ازجمله ساختمان‌های ویران‌شده حدود ۱۴ سال طول بکشد.

 شرق 
هشدار مکرون
رئیس‌جمهوری فرانسه در یک سخنرانی تأکید کرد که اروپا به سیاست دفاعی معتبرتری برای ایستادگی در برابر روسیه نیاز دارد و ‌باید در مقابل ایالات متحده استقلال خود را حفظ کند. امانوئل مکرون در دانشگاه سوربون پاریس با تأکید بر ضرورت وجود اتحادیه اروپا به صورت قوی‌تر و مستقل‌تر گفت: «اروپای امروز ممکن است بمیرد و این فقط به انتخاب‌های ما بستگی دارد‌«. مکرون همچنین بر لزوم حفظ «استقلال استراتژیک» اروپا از‌جمله با اجرای طرح‌هایی برای تقویت تولیدات دفاعی اروپا و گسترش صنایع برای ایستادن مقابل روسیه و رقابت با ابرقدرت‌های اقتصادی تأکید کرد. او در این سخنرانی تأکید کرده است که اروپا دیگر نمی‌تواند برای امنیت خود به تنهایی به آمریکا تکیه کند. او گفته است‌ آمریکا دو اولویت دارد؛ اول ایالات متحده و دوم مسئله چین. مسئله اروپا یک اولویت ژئوپلیتیکی نیست. مکرون تصریح کرده که اگر مسئولیت توسعه صنایع دفاعی اروپا را بر عهده نگیریم، چگونه می‌توانیم حاکمیت و استقلال خود را حفظ کنیم؟

 ابتکار 
کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
احمد وحیدی وزیر کشور روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در حاشیه سفر به مشهد مقدس اظهار کرد: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه فراهم شده است. وی افزود: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.دومین دور انتخابات برای شکل گیری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می شود.
حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است
دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است. در همین‌باره مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است. براساس حکم صادره از سوی دادگاه، به دلیل اظهار ندامت و پشیمانی و همکاری متهم، دادگاه وی را مستحق تخفیف دانسته به همین جهت در صورت فرجام خواهی احتمالی متهم و وکلای او و در صورت تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، موضوع تخفیف مجازات در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی خواهد شد.

 شهروند
حمله جنگنده‌های اسرائیلی به مقر صلیب سرخ در غزه
پایگاه خبری «شهاب»، روزگذشته (جمعه)، خبر داد مقر صلیب سرخ در مقابل درمانگاه «الرمال» در خیابان «الوحده» در غرب شهر غزه مورد تهاجم قرار گرفته است. رسانه‌های فلسطینی اشاره کردند که آوارگان فلسطینی در این مقر اسکان داشته‌اند و در پی این حمله، چند نفر به شهادت رسیده‌اند و تعدادی دیگر مجروح شده‌اند.
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
رزمندگان حزب‌الله لبنان بامداد جمعه موفق به شکار نظامیان ارتش اشغالگر صهیونیستی در دو نقطه مرزی در جنوب لبنان شدند. شبکه المیادین خبر داد که در کمین اول، زمانی که چند خودروی نظامی ارتش اسرائیلی به نقطه مرزی مجاور شهرک «رویسات العلم» رسید، رزمندگان لبنانی با انواع موشک‌های هدایت‌شونده آن‌ را هدف دقیق قرار دادند که در پی آن تعدادی از نظامیان اشغالگر کشته و زخمی شدند. در این میان یک کامیون نظامی متعلق به تیپ ویژه «گولانی» نیز به طور کامل منهدم شده است. در کمین دوم نیز نیروهای پیاده ارتش اسرائیل در نقطه مرزی «المالکیه» در تیررس نیروهای حزب‌الله قرار گرفتند که در این عملیات نیز تعدادی از آنها کشته و زخمی شده‌اند. سخنگوی ارتش اشغالگر اسرائیل با اذعان به کمین حزب‌الله گفت:‌ «حادثه امنیتی ناگواری در مرزهای لبنان رخ داده است». شبکه ١٢ اسرائیل نیز با پوشش خبری عملیات حزب‌الله، گفت: «نیروهای ارتش در شمال، مانند مرغابی در میدان تیر هستند».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

حمایت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از اقدام پلیس در اجرای طرح نور
صداو سیما/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در پیامی شفاهی که توسط فرزندشان حجت‌الاسلام محی‌الدین مکارم شیرازی جمعه ۷ اردیبهشت به سردار رادان ابلاغ شد، از اقدامات وی و فراجا در مسئله حجاب و اجرای طرح نور قدردانی و حمایت کرد. متن پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به شرح زیر است:سلام علیکم، عرض خدا قوت و تشکر از زحماتی که می‌کشید، خصوصاً این طرح نور را که همت کردید. انشاءالله با قوت همین برنامه را ادامه دهید، حاشیه سازی نشود، احترامات رعایت شود، اینها اصول است، سست نشوید و ان شاءالله محکم ادامه بدهید؛ ما هم دعاگوی شما هستیم.

سردار رادان در جمع اعضای جامعه مدرسین حاضر شد
اختصاصی/ فرمانده کل انتظامی کشور به همراه نماینده ولی فقیه و جمعی از فرماندهان انتظامی فراجا باحضور در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین با اعضای جامعه مدرسین دیدار کردند.آیت الله حسینی بوشهری در این دیداربا اشاره به اجرای طرح نور در کشور ابراز داشت: شروع طرح نور امیدهایی را برای جامعه متدین ایجاد کرد.وی خاطر نشان کرد: جامعه مدرسین که یک نهاد دیرپای حوزوی و از ابتدای انقلاب اسلامی در کنار امام خمینی – قدس سره – و اکنون در کنار رهبر فرزانه انقلاب – مد ظله العالی – راجع به مسائل مختلف دغدغه مندی داشته است نهایت تلاشش این بوده است که احکام نورانی اسلام در جامعه پیاده شود و با حرکت انقلاب تحولی نه تنها در کشور بلکه در جهان پدیدار شود.رئیس جامعه مدرسین دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌های دشمنان در نهادینه سازی پدیده بی‌حجابی در جامعه اظهار داشت: این عرصه جدیدی که دشمنان طراحی آن را بر عهده گرفته‌اند، حیا زدایی در جامعه است. وی ضمن تأکید بر لزوم تداوم طرح نور با مراقبت‌ها و ظرافت‌های لازم، تصریح کرد: این بار با تأکیداتی که روز گذشته در حرم مطهر حضرت معصومه – سلام الله علیها – داشتید، همه را به تداوم این طرح دلگرم کردید. در ادامه این جلسه، سردار رادان موضوع عفاف و حجاب را یک رویارویی دقیق و توأم با برنامه جبهه کفر در برابر جبهه حق ارزیابی کرد و اظهار داشت: طرف برنده در این نبرد یک حالت تعیین کننده خواهد داشت. فرمانده انتظامی کشور با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم مقابله با ترویج گناه در جامعه افزود: حضرت آقا در سال ۹۵ فرمودند که «مسئله امنیت اخلاقی مهم است؛ به محیط جامعه باید توجه کرد. بعضی قمه می‌کشند اما بعضی هنجار شکنی می‌کنند و گناه را رواج می‌دهند؛ این اگر اهمیتش بیشتر نباشد کمتر نیست.» در پایان نیز اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سؤالات، ابهامات و تأکیدات خود را در این حوزه بیان کردند.تأکید بر وجوب شرعی و قانونی حجاب، لزوم خروج از حالت انفعالی در مقابله با پدیده بی‌حجابی بواسطه نبوغ و خلاقیت‌های لازم و تأکید بر اهمیت مسئله تعلیم و تربیت از ابتدای کودکی، از جمله سر فصل‌های سخنان اعضای جامعه مدرسین در این جلسه بود.

جمهوری اسلامی اخلاق در جنگ را به دنیا نشان داد
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در خطبه های نماز جمعه قم گفت: همراهان منطقه ای با استکبار، صحنه را باختند و اعتبار نداشته را هم از دست دادند و این رژیم در یک محاصره باقی ماند و راهی جز این ندارد که سکته کند و به کسانی که پیش از او رفته اند بپیوندند. رئیس جامعه مدرسین، غزه را مظلوم برشمرد و گفت: اگر چه غزه مظلوم مانده است اما امروز احساس می کنند یک هم پیمان قوی مثل نظام جمهوری اسلامی در کنار آنهاست. آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به عملیات وعده صادق اظهار داشت: نیروهای مسلح ما دل مردم را شاد کردند و نشان دادند پرتاب و غرش موشک ها با دشمنان انقلاب چه می کند و از سویی اخلاق در جنگ را به دنیا نشان دادیم که هدف ما مردم نبود و تنها جایی را می زنیم که از همان جا به ما حمله کرده اید و با شما مردانه می جنگیم.

شخصیت انسان معلول فطرت تربیت و محیط است
رسا/ آیت الله بهشتی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حضور سردار احمدرضا رادان به همراه همکاران، در جلسه ای مشترک با اعضای جامعه مدرسین به گزارش های مثبت فرماندهی نیروی انتظامی از فعالیت های صورت گرفته توسط فراجا پرداخت و نکات طرح شده اعضای جامعه مدرسین را مهم ارزیابی کرد. وی همچنین افزود: بنده در این نشست مشترک مطرح کردم که شخصیت انسان معلول فطرت، تربیت و محیط است. فطرت خدادادی است و محیط نیز به دست نیروی انتظامی اما وقتی تربیت نارسا باشد، پلیس نمی تواند کاری کند زیرا هر چه بر سر خود و سر مفسدین بزند اثری ندارد زیرا پایه خراب است. این استاد حوزه علمیه افزود: باید برای تعلیم و تربیت صحیح و کارآمد فکری اساسی کرد.

همایش ائمه جماعات مساجد استان قم برگزار شد
اختصاصی/ همایش ائمه جماعات استان قم از طرف معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین در محل سالن همایش‌های این نهاد حوزوی برگزار شد. حجت‌الاسلام ذوالنوری، در این همایش، با اشاره به زوایای مختلف عملیات «وعده صادق»، به تشریح برخی از جزئیات این عملیات و نتایج آن در جهان پرداخت. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: علی رغم کاهش انسجام کشورهای عربی و افزایش توان نظامی اسرائیل، به برکت انقلاب اسلامی توان مقابله فلسطین و جبهه مقاومت در برابر این رژیم جعلی بیشتر شده است. حجت الاسلام شعبان زاده، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم در ادامه این همایش در سخنانی بر لزوم جذب نوجوانان به مساجد بیش از گذشته تاکید کرد و لزوم نوسازی شبکه امامت و تربیت امامان جدید، جوان سازی مخاطبین مساجد، اجتماعی سازی مسجد، را مورد توجه قرار داد. مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، دیگر سخنران این همایش نیز با اشاره به هفته معلم و اهمیت تکریم مقام معلم بیان داشت: احترام معلم یکی از ارزش‌های دینی ماست و روز معلم یکی از فرصت‌هایی است که می‌توان در آن از معلم تقدیر کرد تا معلم احساس هویت و ارزشمندی داشته باشد.

ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
ایرنا/ «شورای سیاست خارجی آمریکایی» (AFPC) در تحلیلی به قلم «امیلی میلیکن» نوشت که به تازگی نشانه‌هایی از تلاش تهران برای افزایش نفوذ و حتی ایجاد پایگاه دریایی در سودان موجب شده است تا آمریکا نسبت به اهداف تهران در دریای سرخ نگران شود. این اتاق فکر آمریکایی با استناد به گزارش ماه گذشته وال استریت ژورنال آورده است که یک افسر اطلاعاتی سودانی مدعی شده که تهران در ازای ارائه یک ناو هلیکوپتربر به نیروهای مسلح سودان (SAF) درخواست ایجاد یک پایگاه دریایی دائمی در سواحل دریای سرخ این کشور را کرده است. نویسنده با ابراز نگرانی عمیق نسبت به این موضوع می‌افزاید: ایران از چنین پایگاهی، برای استقرار کشتی‌های جنگی و جمع‌آوری اطلاعات استفاده خواهد کرد و به تهران این امکان را می‌دهد تا کنترل خود را در یکی از پر رفت و آمدترین خطوط کشتیرانی جهان تقویت کند.

حمله موفق به یک نفتکش انگلیسی در دریای سرخ
فارس/ سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: یک نفتکش انگلیسی را با تعدادی موشک مناسب دریایی هدف قرار دادیم که منجر به اصابت به آن شد. وی همچنین خبر داد که کشتی اسرائیلی «MS Darwin» در خلیج عدن با تعدادی موشک و پهپاد مورد هدف ارتش یمن قرار گرفته است. وی همچنین گفته که نیروهای مسلح یمن یک پهپاد MQ9 امریکایی را که در حریم هوایی استان صعده مشغول اقدامات خصمانه بود سرنگون کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *