خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۱۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
در شرق مدیترانه راه را بر دشمن می‌بندیم
سردارسرلشکر سلامی در مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت سردار زاهدی و مستشاران ارشد کشورمان در حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان بخش کنسولی ایران در سوریه طی سخنانی اظهار کرد: این شهدا میدان جهاد را برگزیده‌اند و به آنچه در جست‌وجوی آن بودند، نائل شدند. وی افزود: شهید زاهدی فرمانده استوار و اسطوره ماندگار سپاه اسلام و شهید محمد حاج‌رحیمی یک سردار وارسته نجیب و متواضع و پرتلاش بود. فرمانده‌ کل سپاه گفت: آمریکا همه جهان‌ اسلام را هدف قرار داده، نام‌های بلاد اسلامی متوقف‌کننده سیاست‌هایش نیست و می‌خواهد بر همه مسلمانان سیطره یابد و هویت فرهنگی آنان و ثروت‌شان را مصادره کند، پس همه ما مسلمانان در یک کشتی هستیم. اگر دشمن بتواند در یک سرزمین اسلامی رخنه کند، این رخنه را توسعه خواهد داد و باید راه تسلط مستکبران مسدود شود. وی با بیان این‌که «ما در شرق مدیترانه راه را بر دشمن می‌بندیم»، عنوان کرد: ما جبهه را وسیع می‌کنیم تا دشمن تجزیه شود. سرزمین‌های اسلامی باید میدان جهاد علیه مستکبران باشد. چون ما دارای دشمن مشترک و سرنوشت‌ و آرمان مشترک هستیم، نمی‌توانیم جدای از هم زندگی کنیم.
دولت تعیین حقوق کارگران را به مجلس واگذار نمی‌کند
سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران طی سخنانی ضمن آرزوی شفا برای بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص به ‌مناسبت فرا رسیدن روز جهانی این بیماران، به اقدامات دولت در این زمینه اشاره و بیان کرد: دولت صندوقی را برای حمایت و درمان بیماری‌های خاص تشکیل داد و سال اول دولت،۵۰۰۰ میلیارد تومان تأمین منابع صورت گرفت و سال گذشته نیز هفت همت منابع تخصیص داده شد. بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: دور دوم انتخابات در ۱۵ استان برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس برگزار خواهد شد و هشت حوزه انتخابیه، انتخابات تمام‌الکترونیک خواهند داشت. همچنین حدود ۲۵ هزار دستگاه الکترونیکی توزیع شده تا در برگزاری شاهد سهولت رأی‌گیری باشیم. امیدواریم مردم به‌صورت پرشور در این مرحله از انتخابات هم حضور یابند. وی در پاسخ به سؤالی درباره نظر وزیر کار در خصوص واگذاری مرجع تعیین حقوق کارگران به مجلس تصریح کرد: دولت هیچ تصمیمی در این زمینه نگرفته و به سه‌جانبه‌گرایی معتقد است. تضمین حقوق کارگر و کارفرما در گرو سه‌جانبه‌گرایی خواهد بود و دولت در این موضوع لایحه‌ای ندارد.

 همشهری
نشست‌ خبری رئیس سازمان انرژی‌ اتمی ایران و مدیرکل‌ آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی
اسلامی: در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی با آژانس همکاری‌ می‌کنیم.
گفت‌وگوهای سازنده و روبه‌جلویی داشتیم. من و گروسی معتقدیم بیانیه مشترک مبنای خیلی خوبی برای تعاملات ایران و آژانس است.
در مذاکرات امروز پیشرفت بیانیه مارس را به‌عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم.
موضوع‌های باقی‌مانده درباره ۲ مکان را در چارچوبی که تنظیم می‌شود تداوم خواهیم داد.
نباید مطالب مطرح‌شده توسط رژیم صهیونیستی ملاک پیگیری آژانس قرار بگیرد.
۲محور مهم سند راهبردی جامع ۲۰ ساله انرژی‌ هسته‌ای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای و توسعه ظرفیت رادیوداروهاست.
قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ملاک عمل ماست که در چارچوب همین ماده اعمال می‌شود.
گروسی: باید گام‌های عملیاتی را تدوین کنیم تا کمک کند به هم نزدیک شویم.
با هم کار می‌کنیم تا فعالیت‌هایی را که در ایران انجام می‌شود در قالب اعتماد و همکاری بین‌المللی پیش ببریم.
اختلاف‌ها را کنار ‌می‌گذاریم و تلاش خود را بر همکاری بیشتر متمرکز می‌کنیم.
مفاد بیانیه مشترک بین ایران و آژانس هنوز معتبر است.
پیشنهادی به ایران ارائه داده‌ام که شامل مجموعه‌ای از گام‌های عملیاتی است که مسیر ما را به سمت جلو مشخص خواهد کرد.
قصد ما این نیست که سند رسمی جدیدی تولید کنیم. مبنای ما بیانیه مشترک مارس است که چارچوب همکاری‌های ما را تشکیل می‌دهد.
پوتین برای بار پنجم سوگند ریاست‌جمهوری خورد
ولادیمیر پوتین ۷۱ ساله برای بار پنجم به‌عنوان رئیس‌جمهور روسیه انتخاب شد. پوتین اوایل سال‌جاری میلادی (۲۰۲۴) با ۸۷.۲۸ درصد آرا در انتخابات این کشور پیروز شد و قرار است به‌مدت ۶ سال تا ۲۰۳۰ رئیس‌جمهور روسیه باشد.
۶۰۰ هزار کودک در رفح مکانی برای پناه گرفتن ندارند
سازمان یونیسف نسبت به حمله صهیونیست‌ها به رفح هشدار داده و اعلام کرده ۶۰۰ هزار کودک مکان امنی برای پناه بردن ندارند. هلال‌احمر فلسطین نیز گفته حمله به رفح، جان هزاران غیرنظامی را تهدید می‌کند.
کاهش ارزش پول رژیم صهیونیستی با آغاز حمله به رفح
ارزش پول در سرزمین‌های اشغالی همزمان با آغاز حمله رژیم‌صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه کاهش یافت. ارزش پول این رژیم (شِکِل) در مقابل دلار آمریکا ۱.۳‌ درصد کاهش یافته و به ۳.۷۵ شِکِل در مقابل هر دلار رسیده است. این درحالی است که در پایان هفته گذشته با افزایش احتمال دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه، نرخ برابری شِکِل در مقابل دلار رو به بهبود بود.
کشته‌ شدن ۴۳ سرباز صهیونیست با آتش خودی از ماه اکتبر
از زمان آغاز جنگ غزه ۴۳ سرباز با آتش خودی کشته شده‌اند. از این تعداد ۲۲ سرباز توسط سایر سربازان، ۵ سرباز دیگر بر اثر شلیک نامنظم خمپاره یا بمب‌های هوایی و بقیه در حوادث عملیاتی کشته شده‌اند. براساس آمارهای رژیم‌صهیونیستی، از زمان آغاز عملیات زمینی اسرائیل در اواخر ماه اکتبر ۲۶۶ سرباز کشته شده‌اند. کشته‌شدگان بر اثر آتش خودی، حدود یک‌پنجم کل تلفات را تشکیل می‌دهند.

 کیهان 
قهرمانان ورزشی پیشتازان ایجاد امید و غرور ملی هستند
رئیس‌جمهور با بیان اینکه قهرمانان ورزشی پیشتازان ایجاد امید و غرور ملی هستند و حقیقتا ایستادن هر ورزشکار بر سکوی قهرمانی و به اهتزاز درآمدن پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران دل مردم را شاد می‌کند، گفت: این شادی عمومی و اجتماعی بسیار ارزشمند و ذی‌قیمت است و از همین‌رو باید بر گسترش ورزش قهرمانی و تامین و توسعه زیرساخت‌های آن تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی در آیین تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش کشور، ضمن قدردانی از افتخارآفرینان ورزشی که با تلاش‌های خود برای کشور و ملت قهرمان ایران عزت و افتخار آفریدند، ورزش را برای جامعه امری ضروری و توسعه آن را باعث توسعه سلامت، امید، نشاط اجتماعی و انسجام ملی در جامعه دانست.
همکاری ایران و آژانس نباید تحت تأثیر رفتارهای بی‌ثبات آمریکا قرار گیرد
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر سوابق بدعهدی آمریکا در توافقات گذشته در مورد برنامه صلح‌‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: نباید همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار داشته باشد.

 ایران 
با عملیات وعده صادق سایه جنگ از کشور برداشته شد
آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی: گفتمان عقلانیت انقلابی در این دولت به جای دیپلماسی التماسی قرار گرفت.
عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور برداشت. در جایی مذاکره و در جایی موشک می‌تواند مسأله را حل کند.
روزانه پیگیر وضعیت کالاها، سفره و‌ معیشت مردم هستم.
گشت ارشاد مدیران عملیاتی شد و بیش از ۱۰۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند.
مردم اجازه حیازدایی از جامعه را نمی‌دهند. دولت به وظیفه قانونی خود در قبال حجاب عمل می‌کند.
فرآیند تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در حال انجام است. تورم به کانال ۳۰ درصد بازگشت و بیکاری به کانال ۷ درصد رسید.
اطلاعاتم از وضع زندگی و خواسته‌های جوانان به‌روز است.
سفر رئیس جمهور به قم بدون تشریفات خواهد بود
سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم از سفر بدون تشریفات رئیس جمهور به استان قم خبر داد. علی اقبالی در این باره گفت: رویکرد سفرهای استانی رئیس جمهور در دولت سیزدهم حذف تشریفات و خدمت رسانی به مردم با حداقل هزینه بوده و یکی از مهم‌ترین تلاش‌های دولت، ارتباط چهره به چهره هر چه بیشتر مسئولان با مردم، حضور در بین مردم و شنیدن صحبت ها و توجه به درد دل های مردم از نزدیک است. سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم تصریح کرد: برداشت از منابع عمومی شهری و هزینه در سفر رئیس جمهور با رویکرد استاندار قم در تضاد جدی قرار دارد و به این دلیل نیز از اعضای محترم شورای شهر قم، ضمن تشکر از دغدغه‌های میهمان نوازی، درخواست داریم چنانچه خبر تصویب بودجه‌ای برای استقبال از رئیس جمهور توسط شهرداری قم مقرون به صحت است، نسبت به لغو آن مصوبه اقدام فرمایند و آن اعتبار را صرف آبادانی و پیشرفت شهر قم نمایند.

 وطن امروز 
مسؤولیت جنایات در رفح بر عهده رژیم صهیونیستی و آمریکاست
سخنگوی وزارت امور خارجه حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به منطقه مرزی رفح در جنوب نوار غزه را شدیدا محکوم کرد. وی اظهار داشت: حمله به این منطقه به‌رغم همه هشدارهای بین‌المللی و مخالفت قاطع جامعه جهانی، بیانگر درنده‌خویی رژیمی یاغی است که به هیچ هنجار بین‌المللی پایبند نبوده و قطعا اصلی‌ترین تهدید صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود. کنعانی تصریح کرد: این اقدام رژیم با هدف به شکست کشاندن تلاش‌های بین‌المللی برای توقف جنگ و پایان بخشیدن به نسل‌کشی در غزه و صرفا به قصد حفظ منافع فردی و گروهی جنایتکاران صهیونیست انجام شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: چنانچه قبلا بارها اعلام کرده‌ایم، کلید آرامش و امنیت در منطقه، توقف فوری و بی‌قید و شرط جنگ علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری بوده و همه بازیگران بین‌المللی باید رژیم صهیونیستی را با این هدف تحت فشار قرار دهند. کنعانی گفت: قطعا مسؤولیت جنایات و خونریزی جاری، بویژه در منطقه رفح بر عهده رژیم کودک‌کش صهیونیستی و پشتیبان اصلی آن یعنی دولت آمریکا بوده و این جنایتکاران باید پاسخگوی جنایات خود باشند.

 جوان 
رژیم صهیونیستی دشمن شماره یک جهان اسلام است
نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، در ادامه سفر خود به تهران، با قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با بیان اینکه سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران در وقت مناسب و خوبی انجام شد، ابراز امیدواری کرد که این سفر در توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با توجه به ارتباطات عمیقی که بین اقلیم کردستان و ایران وجود دارد، اثرات مثبتی بگذارد. قالیباف افزود: همه ما باور داریم که رژیم صهیونیستی امروز دشمن شماره یک جهان اسلام است و می‌بینیم در غزه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. در عملیات وعده صادق که جواب تجاوز رژیم صهیونیستی را دادیم به دنیا به ویژه امریکا و رژیم صهیونیستی نشان دادیم که هیچ تعللی در تصمیم‌گیری نداریم و مصمم و محکم ایستاده‌ایم.
اجازه نمی‌دهیم اقلیم کردستان مرکزی برای تهدید ایران شود
رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار قالیباف رئیس مجلس اظهار داشت: در چهارچوب این سفر دیدار‌های خوبی در تهران داشتیم و این سفر در مقطع زمانی مناسبی انجام شد، روابط ایران با اقلیم کردستان و کشور عراق یک رابطه تاریخی است، فراز و نشیب‌هایی حتماً در این روابط وجود داشته، اما با مدیریت و اهتمام به موضوع، می‌توانیم تمام مشکلات را برطرف کنیم. بارزانی اضافه کرد: در تمام شرایط بحرانی که بعد از سال ۱۳۹۱ داشتیم و همچنین در پیروزی‌های خود، شما (ایران) را در کنار خود دیده‌ایم و به طور مسلم اجازه اینکه اقلیم کردستان به مرکزی برای تهدید جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود را نمی‌دهیم و خواهان این موضوع نیستیم و با آن برخورد می‌کنیم. وی خطاب به قالیباف یادآورشد: در خصوص رژیم صهیونیستی با شما هم نظر هستیم و هیچ عقل سلیمی این را قبول نمی‌کند که با رژیم صهیونیستی ارتباط داشته باشد و جمهوری اسلامی ایران را از دست بدهد؟ رئیس اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: ما اهمیت روابط را می‌دانیم و خط قرمز‌های جمهوری اسلامی ایران را می‌شناسیم و در زمانی که داعش آمد ما اولین کسی را که در کنار خود دیدیم، جمهوری اسلامی ایران و سردار سلیمانی بود. این‌ها را نه تنها در مجالس خاص، بلکه به‌صورت علنی و رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم و قدر این پشتیبانی‌ها را می‌دانیم.

 خراسان
نیروی دریایی ارتش هیئتی علمی – پژوهشی به قطب جنوب می فرستد
امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در آیین بازدید دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش از دستاوردهای این نیرو در بندر امام خمینی ماهشهر، درخصوص چگونگی مقابله با تهدیدات بیگانگان، خاطرنشان کرد:« طبعاً پاسخ تمامی نیروهای چهارگانه‌ ارتش، عدم پذیرش هرگونه تهدیدی علیه تمامیت ارضی و منافع ملی و کانون‌های راهبردی کشور است؛ به همین دلیل نیروی دریایی ارتش به عنوان دست بلند نظام اسلامی در عمق دریاها و کرانه‌های دوردست، با تمام توان، از منافع کشور محافظت و پشتیبانی می‌کند.» وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «ارتش در تمامی نقاط و کانون‌های راهبردی و اثربخش خود، با تمرکز بر حداکثر بازدارندگی، آماده‌ حضور و مشارکت در تمامی رزمایش‌های مرکب در اقیانوس‌های آرام و اطلس بوده و در همین راستا، قرار است نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، هیئتی علمی- پژوهشی را برای تحقیقات علمی بیشتر، با آمادگی صد درصدی به قطب جنوب اعزام کند.
جریمه به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز، اعلام شد
بر اساس بخشنامه جدید اداره اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میزان جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده کنند، بابت هر روز اشتغال غیرمجاز مبلغ ۱۱ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۴۰ ریال است.
تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ۴ برابر شد
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این که تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد چهار برابر شده است، افزود: ایران دارای ۵ ویژگی مهم پایین بودن هزینه تولید، زیرساخت‌های توسعه‌یافته، دسترسی مناسب این مناطق به بازارها، سهولت کسب و کار و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی است.
آمار وزیر راه از ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد، گفت: با احتساب زمین‌های روستایی، شهری و شهرهای جدید ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.

 مردم سالاری 
ایران آماده هرگونه حمایت از حاکمیت عراق و اقلیم کردستان است
دبیر شورای عالی امنیت ملی، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است همه گونه حمایتی از مردم، حاکمیت عراق و اقلیم کردستان و به‌ویژه شخص آقای نیچروان بارزانی را به عمل آورد. «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار با علی‌اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز خوشحالی از حضور در تهران و دیدارهای انجام شده، گفت: امنیت ایران، امنیت ماست و اجازه نمی‌دهیم هیچ طرف ثالثی از ناحیه اقلیم کردستان عراق به امنیت جمهوری اسلامی ایران لطمه بزند. وی با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران، چه در دوران مبارزه با حکومت صدام و چه بعد از آن و شکل‌دهی به عراق جدید، ابراز امیدواری کرد که تا روابط اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد از جمله در بُعد امنیتی و اقتصادی بیش از پیش گسترش یابد.
صادرات نفت باکو به اسرائیل از کانال ترکیه
باوجود آنکه ترکیه از تحریم همه جانبه تجاری رژیم اشغالگر صهیونیستی خبر داده و لغو تحریم‌ها را به متوقف کردن تجاوز به غزه و ارسال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه منوط کرده است، اما نفت جمهوری آذربایجان همچنان از طریق ترکیه در اختیار تل آویو قرار می‌گیرد. به گزارش العربی الجدید، پایگاه گلوبز در این باره نوشت: جمهوری آذربایجان روابط نزدیکی با ترکیه و رژیم صهیونیستی دارد و آنکارا هنوز بارگیری نفت آذربایجان را در بندر جیهان به مقصد اسرائیل متوقف نکرده است در حالیکه نفت جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان، وارد ترکیه می‌شود و از آنجا بر روی تانکرهایی بارگیری و به بندر حیفا منتقل می‌شود. تحلیلگران بر این باورند الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روابط بسیار خوبی دارد و اردوغان فعلا نمی‌خواهد مستقیماً به منافع آذربایجان آسیب زند.

 قدس 
درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال چقدر بودجه می‌خواهد؟
ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: با توجه به بودجه‌ای که سالانه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمه‌ها تخصیص می‌یابد، طرح درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال تصویب شده است. پیش‌بینی اولیه طرح درمان کودکان کمتر از هفت سال برای بستری این گروه سنی در تمام بیمه‌های پایه حدود ۳ هزار میلیارد تومان است.

 ابتکار 
هیئت میان رتبه رژیم صهیونیستی راهی قاهره است
منابع رسانه‌ای عبری زبان از سفر یک هیئت صهیونیستی به قاهره طی ساعات آینده خبر دادند. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد: هیئت اسرائیلی ظرف چند ساعت آینده به قاهره می‌رود. این رسانه به نقل از یک «مقام بلندپایه» صهیونیست گزارش داد: این هیئت اسرائیلی به صحبت‌های میانجی‌گران گوش خواهد داد و سؤالات خود را خواهد پرسید.وی اعلام کرد: این هیئت رده پایین بوده و موظف به توافق نیست و درصورت توافق هیئت بلند پایه‌ای به قاهره اعزام خواهد شد. این مقام همچنین گفت: شکاف‌ها با حماس چشمگیر است. در همین راستا، رویترز به نقل از یک مقام صهیونیست گزارش داد که یک هیئت میان رده صهیونیست در ساعات آینده به مصر سفر خواهد کرد تا امکان متقاعد کردن جنبش حماس به تغییر موضع خود درباره پیشنهاد آتش‌بسی که با آن موافقت کرده است، ارزیابی کند. وی گفت: این پیشنهاد برای اسرائیل مناسب نیست.

 اطلاعات 
کشور فلسطین تشکیل نشود، روابط ریاض با «تل‌آویو» عادی نخواهد شد
روزنامه «الریاض» چاپ عربستان در گزارشی نوشت: تا زمانی که کشور فلسطین تشکیل نشود و رژیم صهیونیستی آن را به رسمیت نشناسد و از غزه عقب‌نشینی نکند، هرگز روابط دیپلماتیک میان عربستان و اسرائیل برقرار نخواهد شد. روزنامه «الریاض» افزود: حمایت عربستان از مسئله فلسطین در مراحل مختلف آن و در تمامی سطوح بر اساس این باور صادقانه ادامه دارد که هر آنچه در خصوص مسئله فلسطین انجام می‌شود یک وظیفه اعتقادی، وجدانی و متعلق به ملت‌های عربی و اسلامی است. روزنامه الریاض در ادامه آورده است: عربستان موضع ثابتی را درباره مسئله فلسطین دارد و همواره بر لزوم برپایی کشور مستقل فلسطین تأکید داشته است. این روزنامه عربستانی همچنین تأکید کرد، مسئله فلسطین مسئله‌ای محوری برای عربستان و کشورهای عربی است و بدون تردید منعکس‌کننده این موضعگیری ثابت است که تا زمانی که کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ و پایتختی قدس شرقی به رسمیت شناخته نشود و حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه متوقف نشده و این ارتش به شکل کامل از نوار غزه عقب نشینی نکند، هیچگونه روابط دیپلماتیکی میان ریاض و تل آویو وجود نخواهد داشت.

 شهروند 
آغاز پیشروی ارتش جنایتکار اسرائیل به‌سوی رفح
روزنامه معاریو بامداد دیروز از گلوله‌باران شدید مناطقی از رفح توسط ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد و در عین حال برخی از رسانه‌های عِبری زبان از آغاز پیشروی به‌سوی رفح سخن می‌گویند. سخنگوی ارتش اسرائیل نیز ادعا کرد هم‌اکنون ارتش در حال حمله هدفمند به اهداف حماس در رفح است. کابینه جنگی این رژیم تصمیم گرفته است تا به عملیات نظامی در رفح به‌منظور اعمال فشار بر حماس جهت آزادی اسرای اسرائیلی ادامه دهد. ارتش رژیم صهیونیستی از زمین و هوا اطراف گذرگاه رفح، کرم ابوسالم، محله‌های السلام و الجنینه و محله التنور در شرق رفح در جنوب نوار غزه را هدف حملات سنگین خود قرار داده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

دشمن برای ضربه زدن به جامعه اسلامی و شیعی برنامه‌های فراوانی دارد
حوزه/ آیت‌الله حسینی‌خراسانی حوزه‌ علمیه را یادگار امام صادق (علیه السلام) و روحانیون، علما و طلاب را شاگردان این امام همام خواند و گفت: آن حضرت به عنوان بنیان‌گذار حوزه‌های علمیه و معلم و استاد بزرگ همه علما، رسالت و وظیفه ایشان را صیانت از دین مردم و حفاظت از احکام و نگهبانی از اخلاق و پاسداری از شرافت استقلال و سیادت شیعه ترسیم نموده‌اند. عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: امروز دشمن برای ضربه زدن به جامعه اسلامی و شیعی، به خصوص حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، طرح و توطئه‌های پیچیده و برنامه‌های فراوانی دارد، همچون فضای مجازی که از آن به عنوان مقتل و قتلگاه برای جوانان استفاده می‌کند؛ بنابراین حوزه‌های علمیه در مقابل این اهداف دشمن، رسالت سنگینی دارد و باید برای دفاع از ذخایر شیعی تدابیر هوشمندانه‌ای داشته باشد.

اخلاص رکن مهم فعالیت‌های طلبگی است
رسا/ آیت‌الله فقیهی در دیدار شورای علمی گروه تخصصی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به برنامه‌های علمی مرکز فقهی ائمه اطهار، گفت: این مرکز به تمام معنا با خدمات علمی و فقهی که انجام می‌دهد، در راستای تقویت نظام مقدس اسلامی حرکت می‌کند؛ چرا که ارکان نظام مقدس ما، همین مسائل فقهی است. از باب نمونه همین فقه پزشکی بسیار مهم و مبتلا به افراد جامعه از پزشکان و بیماران و دیگر اقشار جامعه است. عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از توصیه‌های خود، اخلاص را رکن مهم فعالیت‌های طلبگی دانسته و افزود: سعی کنید در این حرکت علمی بزرگ، رضای خدا را در نظر بگیرید و اخلاص داشته باشید. مسیرتان مسیری خدایی باشد و هر فعالیت علمی و تلاشی که دارید، برای کسب رضایت و خشنودی خداوند باشد. اگر این طور شد، این حرکت علمی، با برکت و مورد رضایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تقویت نظام مقدّس اسلامی خواهد بود.

ورود سازمان بازرسی به صندوق ذخیره فرهنگیان
تسنیم/ وزیر آموزش و پرورش گفت: اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان اصلاح می‌شود؛ هم‌اکنون تیمی از سازمان بازرسی در صندوق مستقر شده که تاکنون سابقه نداشته است، ۲۷ سال از عمر صندوق ذخیره فرهنگیان می‌گذرد و چون خصوصی تلقی میشد، سازمان بازرسی به آن ورود نکرده است! رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در دیدار با محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه درباره صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در صندوق ذخیره که مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات است با کمک سازمان بازرسی، اساسنامه را اصلاح خواهیم کرد. وی افزود: اشکال صندوق ذخیره فرهنگیان از اساسنامه آن است که یک اساسنامه‌ای به اصطلاح شتر، گاو و پلنگ است و سازمان بازرسی هم این موضوع را تایید کرد. صحرایی گفت: از سازمان بازرسی خواستم تا به صندوق ذخیره فرهنگیان ورود کند تا به خوبی اداره شود.

کمالوندی: دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم
تسنیم/ سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در میانه ادعای فزاینده غربی‌ها مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی تأکید کرد که تهران به دنبال انجام چنین کاری نیست. کمالوندی در گفتگو با روزنامه ریانووستی گفت: ایران و روسیه همکاری‌های گسترده‌ای دارند اما برخی از کشورهای غربی و همچنین اسرائیل علاقه مند به روابط نزدیک تهران و مسکو نیستند. وی تأکید کرد که رژیم صهیونیستی به طور کلی مخالف صنعت هسته ای ایران است. کمالوندی همچنین بیان کرد: اسرائیل به دنبال تخریب روابط ایران با دیگر کشورها است؛ این هدف اصلی آنها است.

اسرائیل در رفح موفق نخواهد شد
باشگاه خبرنگاران/ معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد که هیچ چشم اندازی برای موفقیت رژیم صهیونیستی در رفح وجود ندارد. محمد الهندی گفت: رژیم اشغالگر همه تلاش‌های خود را به کار بست و کابینه اشغالگر راهی جز شکست ندارد. وی افزود: غرور (رژیم) اسرائیل در میدان مدفون شد و در سیاست هم مدفون خواهد شد. کابینه جنگ رژیم صهیونیستی روز دوشنبه به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، تهاجم زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از روز سه‌شنبه بخش فلسطینی این شهر را اشغال کرده است. این عملیات تنها ساعاتی پس از آن آغاز شد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس مصر و قطر را پذیرفته است؛ اما رژیم صهیونیستی ادعا کرد که این پیشنهاد خواسته‌های ضروری این رژیم را تامین نمی‌کند.

تل‌آویو نگران همه گیر شدن تحریم علیه اسرائیل است
تسنیم/ روزنامه عبری‌زبان هاآرتص اعلام کرد: این نگرانی وجود دارد که در صورت تهاجم نظامی به رفح شمار دیگری از کشورهای جهان هم از الگوی ترکیه در تحریم همکاری اقتصادی با اسرائیل تبعیت کنند. هاآرتص همچنین خبر داد: امروز مراکز تصمیم‌گیری در اسرائیل این نگرانی را دارند که تحریم‌ها به‌شکل گسترده‌ای گریبان آنها را بگیرد، مشکلی که تل‌آویو از سال ۱۹۷۳ و جنگ روز کیپور دیگر آن را تجربه نکرده است.

باهاما هم فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسد
مهر/ وزارت خارجه باهاما اعلام کرد که کابینه باهاما به طور رسمی فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته است و افزود که این کشور “به اجماع جامعه کارائیب در این مورد پیوست. “در بیانیه این وزارتخانه آمده است: دولت باهاما معتقد است که به رسمیت شناختن کشور فلسطین کاملا نشان دهنده تعهد باهاما به اصول مطرح شده در منشور ملل متحد و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها است که در حقوق سیاسی و میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و مدنی تصریح شده است. این وزارتخانه افزود: این کشور به عنوان یک کشور مستقل، از حق قانونی مردم فلسطین برای تعیین آزادانه وضعیت سیاسی خود و پیگیری آزادانه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود کاملاً حمایت می‌کند. جامائیکا و باربادوس در آوریل گذشته اعلام کردند که کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. پیشتر، تریداد و توباگو کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

درخواست ده‌ها سازمان مردمی انگلیسی برای توقف توحش رژیم صهیونیستی
ایرنا/ بیش از ۳۰ سازمان مردم نهاد انگلیسی دیروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای مشترک خواهان تلاش فوری دولت این کشور برای جلوگیری از حملات بیشتر به رفح شدند. در این بیانیه آمده است: ناتوانی رهبران ما در تبدیل سخنان خود به اقدامات معنادار درباره جنگ غزه کاملا مشهود است. ما از دولت انگلیس می‌خواهیم نهایت اقدامات لازم به منظور توقف قتل عام فلسطینیان را انجام دهد.

کشته شدن صدها نفر توسط داعش در افغانستان و پاکستان
تسنیم/ «اوراسیا رویو» درگزارشی نوشت از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان دست‌کم ۴۲۹ نفر در پی رویدادهای مرتبط با داعش در افغانستان و ایالت خیبرپختونخوا پاکستان کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش، قربانیان در نتیجه ۷۳ حمله مرتبط با گروه تروریستی داعش کشته شدند. کشته‌شدگان شامل ۵۸ عضو طالبان، ۲۲۰ غیرنظامی و ۱۵ نفر دیگر هستند که هویت‌شان تاکنون مشخص نیست. شبکه خبری – تحلیلی اوراسیا رویو افزود: هدف داعش در حال حاضر دست‌یابی به نیروهای جذب ‌شده و هواداران خارج از منطقه فعالیتش است. این رسانه نوشت: داعش مستقر در خیبرپختونخوا، از گروه‌های مختلف جهادی و اقوام مختلف استفاده می‌کند و اغلب فراگیرتر است.

درگیری شدید مقاومت فلسطین با نیروهای اشغالگر در شرق رفح
ایسنا/ گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهایش وارد درگیری‌های شدیدی با نیروهای رژیم اشغالگر در شرق شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه شدند. گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین وگردان‌های شهدای الاقصی نیز وارد درگیری‌های شدیدی با سربازان دشمن صهیونیستی در محورهای شرق رفح شدند. القسام همچنین اعلام کرد یکی از تانک‌های رژیم صهیونیستی را بعد از هدف قرار دادن آن با راکت منهدم کرد و تجمعات نیروهای رژیم صهیونیستی در شرق رفح را با موشک‌های «رجوم» هدف قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *