خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۲۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری 
سرکوب خشونت بار معترضان حامی فلسطین در آلمان و آمریکا
پلیس آلمان به طرز خشونت‌آمیزی تظاهرات دانشجویان دانشگاه برلین را هنگام سردادن شعار «آزادی برای فلسطین» سرکوب کرد. سرکوب معترضان حامی فلسطین در بسیاری از کشورهای غربی با شدت ادامه دارد. همچنین پلیس آمریکا روز گذشته تظاهرات همبستگی با غزه در خیابان‌های نیویورک را مورد حمله قرار داد و شماری از تظاهرات‌کنندگان را بازداشت کرد.

 کیهان 
افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم
وزیر نفت اعلام کرد: وزارت نفت دولت مردمی نشان داد که معطل خارجی‌ها و برجام نبودیم؛ در این دولت ۶۰ درصد به تولید نفت، ۵۴ میلیون متر مکعب به تولید گاز، بیش از ۲۲۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی و ۱۰ میلیون تن به تولید محصولات پتروشیمی افزوده شده است.
جواد اوجی، وزیر نفت روز گذشته در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ پروژه و طرح نیمه تمام ‌و شروع عملیات‌های اجرائی را در دست داریم که بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار است، گفت: پروژه‌های بزرگی را سال گذشته منعقد کردیم. در این نمایشگاه بین‌المللی تمامی شرکت‌های توانمند داخلی حضور یافته‌اند. وزارت نفت دولت مردمی نشان داده که معطل خارجی‌ها و برجام نبودیم و از ظرفیت توان پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده کردیم.
وی تأکید کرد: سال گذشته رشد ۲۰ درصدی را در رشد اقتصادی گروه نفت و‌گاز شاهد بودیم که بی‌نظیر بود. در برنامه هفتم برنامه داریم تولید نفت را به بیش از ۵.۵ میلیون بشکه نفت و‌گاز را به بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب برسانیم.اوجی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال در این دوره از نمایشگاه همزمان با رونمایی از توانمندی‌های شرکت‌های داخلی، از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم در دو سال و نیم اخیر نیز پرده‌برداری می‌شود، اظهار کرد: وزارت نفت اکنون در مقابل خود ۱۳۰ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام (۳۰۰ پروژه) و جدید (۱۰۰ پروژه) دارد، از این‌رو این اطمینان را به شرکت‌ها و سازندگان داخلی می‌دهیم، همان‌طور که تاکنون از ظرفیت آن‌ها بهره برده‌ایم، از این پس نیز به این روال ادامه دهیم.
نیروی هوائی ارتش امروز از هر زمان دیگری آماده‌تر است
امیر واحدی تأکید کرد: نیروی هوائی ارتش امروز از هر زمان دیگری آماده‌تر است و ما آمادگی داریم که به صورت شبانه‌روزی از این مرز و بوم در برابر تهدیدات دشمنان ایستادگی کنیم.فرمانده نیروی هوائی ارتش به عملیات «وعده صادق» نیز اشاره و بیان کرد: رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری کشورمان در سوریه مرتکب خطای بدی شد و باید جواب دندان‌شکنی دریافت می‌کرد. وقتی روحیه همکارانم در نیروی هوائی را دیدم، به آینده این نیرو امیدوارتر شدم؛ چون تمام چهره‌ها مصمم و بدون واهمه از دشمن همه پای کار این عملیات بودند. وی همچنین خطاب به کارکنان وظیفه نخبه گفت: شما نخبگان این کشور هستید و ما در نیروی هوائی به تخصص شما نیاز داریم. بدانید که آینده‌ساز این کشور شما هستید و یک لحظه ایستادن و کند حرکت کردن در مسیر پیشرفت ایران ممکن است سال‌ها باعث عقب‌افتادگی شود.امیر واحدی با اشاره به توطئه‌های دشمنان در زمینه فرار مغزها و نخبگان از کشور، خاطرنشان کرد: نخبگان عزیز، باید بدانید که چرخ اقتصاد، صنعت و فرهنگ این کشور به دستان شما حرکت می‌کند؛ لذا مواظب تبلیغات دروغین دشمنان باشید و تا می‌توانید در خدمت این کشور و مردم باشید.

 ایران 
کشاکش نظامی روسیه و ناتو ادامه دارد
همزمان با فراگیر شدن زمزمه‌های اعزام نیروهای ناتو و نظامیان چند کشور اروپایی به اوکراین، مسکو نیز سطح هشدارها و تهدیدات را افزایش داد. به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه هشدار داد سربازان فرانسوی در صورت حضور در منطقه عملیات ویژه نظامی، به هدف نیروهای مسلح روسیه تبدیل خواهند شد. در تازه‌ترین موضعگیری، نخست‌وزیر لیتوانی نیز مدعی شد دولت او هم اعزام نیروهای نظامی به اوکراین برای یک مأموریت آموزشی را در دست بررسی دارد.
در واکنش به این اظهارات و زمزمه حضور ناتو در اوکراین، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک نشست توجیهی گفت، کرملین بحث استقرار نیروهای ناتو در اوکراین را تحریکی خطرناک می‌داند.

 جمهوری‌اسلامی 
کرانه باختری بزودی دشمن را غافلگیر خواهد کرد
رهبر جنبش حماس در کرانه باختری و مسئول پرونده اسرا گفت: «این جنبش هنوز کارت‌های زیادی دارد که از آن استفاده نکرده و توان تحمیل شروط خود را به دشمن دارد.»
عربی۲۱ نوشت: «زاهر جبارین با بیان این که کرانه باختری بزودی دشمن را غافلگیر خواهد کرد و ما شاهد فصل‌های جدیدی از نوآوری مقاومت فلسطین خواهیم بود، افزود: «موافقت جنبش حماس با طرح پیشنهادی آتش‌بس و مبادله اسرا تحت هیچ فشاری نبوده است.» وی گفت: «جنبش تحت فشارهای میدانی، سیاسی و دیپلماتیک زیادی قرار گرفت، اما این فشارها نتوانستند موضع حماس را تغییر دهند. فشار، امروز بر روی نتانیاهو و دولتش قرار دارد.»

 وطن امروز 
دستورالعمل طرح نور بزودی ابلاغ می‌شود
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمد موحدی‌آزاد با بیان اینکه کلیات طرح نور فراجا مورد تأیید است و از اقدامات قانونی آن حمایت می‌کنیم، عنوان کرد: برای اجرای صحیح طرح، دستورالعملی از سوی دادستانی کل تهیه و بزودی به فراجا ابلاغ می‌شود.
دادستان کل کشور تصریح کرد: لازم است در اجرای طرح نور، نکاتی مانند تقویت نقاط ایجابی و سطح‌بندی درباره بدحجابی در نظر گرفته شود و تمرکز بر برخورد با جرائم سازمان‌یافته و درباره شل‌حجابی توصیه و تأکید ما انجام اقدامات ارشادی با رویکرد متنبه شدن افراد است.
موحدی‌آزاد با بیان اینکه کنترل فضای مجازی و برخورد با شبکه‌های سازمان‌یافته بویژه در حوزه تولید و عرضه لباس‌های ناهنجار هم باید از سوی متولیان امر در دستور کار قرار گیرد، تأکید کرد: طرح نور باید به صورت هوشمند در برخی مکان‌های خاص که ترویج‌دهنده نوعی از پوشش خاص در جامعه هستند نیز حضور جدی داشته باشد.
مواجهه غرب با دانشگاهیان نمایش بی‌اعتباری ادعاهای‌شان است
آیت‌الله احمد جنتی بیان کرد: آنچه امروز از مواجهه مدعیان آزادی و حقوق بشر با دانشگاهیان معترض به ظلم رژیم صهیونیستی از رسانه‌ها پخش می‌شود، نمایش بی‌آبرویی دولت آمریکا و بی‌اعتباری ادعاها و شعارهای خوشرنگ و لعاب جهان غرب است.
آیت‌الله جنتی عنوان کرد: بیداری جوانان غربی و اعلام انزجار آنها از ظلم رژیم صهیونیستی و حمایت‌های دولت‌های غربی از رژیم غاصب، شاید برای حاکمان دنیاپرست غربی غافلگیرکننده باشد اما برای خداباوران عالم قابل پیش‌بینی بود و نگاه امیدوارانه مقام معظم رهبری در نامه ایشان به جوانان کشورهای غربی، برخاسته از این باور مومنانه است.

 جوان 
دختران صاحبان اندیشه فردا هستند
سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز گذشته در مراسم جشن گرامیداشت روز دختر «دختران آرمانی» ضمن گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) بیان کرد: دختران عزیز، شما معلمان و استادان دانشگاه و صاحبان اندیشه فردا برای جامعه و آینده سازان کشور هستید. شما دختران سرمایه بزرگ برای خانواده، شهر استان و کشور هستید و ما قدر شما را می‌دانیم.
رئیسی اظهار داشت: ما نگاه مغرب زمین را در مورد زن و دختر نمی‌پذیریم زیرا که یک نگاه ابزاری است، آن نگاهی که می‌خواهد زن را از جامعه و نقش آفرینی جدا کند را هم نمی‌پسندیم زیرا منزوی کردن زنان را قبول نداریم. رئیس‌جمهور تأکید کرد: نگاهی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند نگاه عمیق اسلام است که معتقد است دختران ما می‌توانند همسران و مادران ارزشمند باشند و هم می‌توانند در عرصه اجتماع نقش آفرینی کنند.
هر گام خطایی به سرعت باید جبران شود
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای طی سخنانی در مراسم تحلیف قضات جدیدالورود دستگاه قضایی، ضمن اشاره به جایگاه رفیع قضات در جامعه، اظهار کرد: گرانبهاترین و ارزشمندترین سرمایه ما در قوه قضائیه، قضات و کارکنان هستند. اگر خدای‌ناکرده به این سرمایه خدشه‌ای وارد شود، با تجویز و تجهیز بالاترین و بهترین ابزار و امکانات نیز تحقق کامل و جامع قضای اسلامی میسر نخواهد بود.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: بدون‌تردید دام‌های شیطان و شیطان‌صفتان و توطئه‌چینی افراد ظالم و جائر و متجاسر برای شخص عهده‌دار منصب قضاوت که هدفش اقامه قسط و عدل و احیای حق و استیفای حقوق مردم و مظلومان است، بیشتر و گسترده‌تر است. به همین جهت، خود شما که عهده‌دار منصب قضاوت خواهید شد، باید از جهات مختلف بسیار مراقبت و مواظبت کنید و اگر خدای‌ناکرده گامی را به خطا برداشتید، بلافاصله جبران مافات کنید و اجازه ندهید که در دره فروغلتید.
ما نیز موظف و مکلف به صیانت و حفاظت از شما هستیم. صیانت و حفاظتی که با هدف جلوگیری از لغزش شما می‌باشد، نه مچ‌گیری. خود شما که عهده‌دار منصب قضاوت می‌شوید باید در حوزه امور صیانتی، ذکاوت و هوشیاری بالایی از خود نشان دهید. ممکن است در مکانی که دعوت می‌شوید یا امتیازی که از سوی فردی به شما تعلق می‌گیرد، دامی پهن باشد و فرد دعوت‌کننده یا امتیاز دهنده، نه در زمان حال، بلکه فی‌المثل دو الی سه سال بعد، به واسطه آن دعوت و آن امتیاز، از شما توقعی را داشته باشد. توجه کنید که اموری ممکن است برای دیگران مباح باشد، اما برای ما نه. در حوزه فعالیت در فضای مجازی نیز باید به شدت مراقبت کرد.
دیدار «قهرمانی»
اعضای تیم ملی فوتسال ایران صبح دیروز به دیدار مقام معظم رهبری رفتند. ‌وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال در سخنان کوتاهی خطاب به رهبر انقلاب گفت: ما هرکاری می‌کنیم، برای این است که دل شما را شاد کنیم. دل مردم را شاد کنیم. وظیفه مون هم هست. داریم ادای دین می‌کنیم. عاشق کشورمان هستیم. هرچقدر پرچم بره بالاتر، لذتش برای ما بیشتر است؛ و اینکه می‌بینیم شما به عنوان رهبر و ولی امر وقتی که نگاه می‌کنید ما را، همین که ما را در فرودگاه دیدید، انگیزه ما و مجموعه ما برای کشور هزار هزار برابر می‌شود.
رهبر معظم انقلاب نیز در این دیدار فرمودند: الحمدلله، من جداً هم کار ورزشی شما را تحسین می‌کنم. این پیروزی‌های پی‌درپی که مجموعه فوتسال ما الحمدلله به دست آورده، خیلی باارزش است. این پرچم که شما گفتید که برافراشته بشه، بلند بشه، بخش مهمش دست شماست. شما دارید این کار را می‌کنید. از جنبه اخلاق و فرهنگ هم همین مسئله اهدای جام به شهید، به خانواده شهید، حضور شما در فرودگاه، خانواده محجبه خوب‌تان و بقیه مسائلی که وجود دارد همه این‌ها به معنای واقعی کلمه، کلمه کلمه‌اش تأثیرگذار است در پیشرفت این ملت.

 خراسان
دارایی بلوکه شده در عراق نداریم
معاون حقوقی رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا اموال بلوکه شده در عراق داریم، اظهار کرد: دارایی بلوکه شده در عراق نداریم، برخی موانع آن جا درست می‌شود که با گفت‌وگو قابل حل است. ما دارایی را بلوکه شده تلقی می‌کنیم که با حکم قضایی باشد، این اتفاق در عراق رخ نداده و مباحث مراودات مالی و پولی با این کشور وجود دارد که با گفت‌وگو حل می‌شود. این مسائل با مذاکرات بین بانک مرکزی دو کشور حل شده و در این زمینه مشکل لاینحل نداریم.
مذاکرات مستمر آبی ایران با طالبان
احمد وحیدی وزیر کشور در گفت وگو با خراسان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که طالبان به تازگی تحرکاتی در بالادست سد دوستی داشته و قصد دارد این سد را بخشکاند و سد پاشدان را به زودی به بهره برداری می‌رساند، با این حال، تصمیم دولت و وزارت نیرو و دستگاه دیپلماسی چیست؟ گفت : در این موضوع مذاکرات مستمری وجود دارد و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و وزارت نیرو دنبال این کار هستند.
همواره طالبان در مباحثات تاکید می‌کند تعهدات خود را انجام می‌دهد اما ما انتظار داریم به طور واقعی و عملی شاهد انجام این تعهدات باشیم. وی در پاسخ به سوال دیگر خراسان درباره احتمال تنظیم یک معاهده آبی میان ایران و افغانستان درخصوص هریرود نیز گفت : این موضوع مربوط به توافق طرفینی است و باید در دستور کار قرار گیرد البته زمان بندی خاص خودش را هم نیاز دارد.

 رسالت 
افزایش بی‌اعتمادی مردم ترکیه به حزب حاکم
مؤسسه مستقل نظرسنجی «یونَیلَم» (Yoneylem) به ‌تازگی تحقیقی درباره نظرات مردم ترکیه در خصوص میزان موفقیت حزب اردوغان در اداره کشور انجام داده و نتایج آن را منتشر کرده است.
این تحقیق نشان داده که حزب عدالت و توسعه، پس از ۲۲ سال زمامداری، حالا در سراشیبی افول قرارگرفته و بخش قابل‌توجهی از هواداران خود را ازدست‌داده است.مؤسسه نظرسنجی «یونَیلَم» در تحقیق میدانی خود، از شهروندان ترکیه پرسیده است: ازنظر شما ترکیه در حال حاضر، چگونه اداره می‌شود و مدیریت کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پاسخ‌ها ازاین‌قرار است:
الف) ترکیه به‌خوبی اداره می‌شود و مدیریت کشور، رضایت‌بخش است: ۲۰ درصد.
ب) ترکیه بد اداره می‌شود: ۵۷ درصد.
ج) میزان توفیق دولت در اداره کشور و وضعیت مدیریت، نه خوب است نه بد: ۲۱ درصد.
د) نمی‌دانم: یک درصد.
تابلوی بالا نشان می‌دهد که از هر ۵ نفر شهروند ترکیه، تنها یک نفر از عملکرد دولت راضی است و به حزب حاکم اعتماد دارد.

 مردم سالاری 
فشار برای کناره گیری نخست وزیر بریتانیا
یافته‌های موسسه یوگاوو نشان می‌دهد که ۳۹ درصد از مردم انگلیس معتقدند سوناک باید پیش از برگزاری انتخابات سراسری، کناره‌گیری کند؛ ۴۰ درصد چنین عقیده‌ای ندارند و ۲۱ درصد هم بی‌تفاوت هستند. سوناک در واکنش به شکست سنگین حزب حاکم محافظه‌کار در انتخابات شوراهای شهر انگلیس که پنجشنبه گذشته برگزار شد، اعتراف کرده است که در انتخابات آتی پیروز نخواهد شد. او با بیان این پیش‌بینی که حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» کرسی‌های پارلمانی بیشتری را در انتخابات تصاحب خواهد کرد، اما مدعی بروز پدیده «پارلمان معلق» شده است.
پارلمان معلق در شرایطی پدید می‌آید که هیچ‌کدام از احزاب سیاسی انگلیس نتوانند اکثریت ۶۵۰ کرسی مجلس عوام (۳۲۶ کرسی) را به دست آورند. در صورت بروز این وضعیت، حزبی که بیشترین کرسی‌های مجلس عوام را به دست آورده است برای تشکیل دولت باید با یک حزب دیگر ائتلاف کند. سوناک در گفت‌ وگو با نشریه تایمز چاپ لندن ادعا کرد که ائتلاف حزب کارگر با یکی از احزاب لیبرال دموکرات، سبز و یا حزب ملی اسکاتلند برای کشور «فاجعه‌بار »خواهد بود. وی گفت: کشور به تجارت سیاسی نیاز ندارد، بلکه به اقدام نیاز دارد. ما تنها حزبی هستیم که برای تحقق اولویت‌های مردم برنامه داریم.

 قدس 
غربی‌ها قبل از عملیات وعده صادق به ما گفتند؛ اگر می‌زنید محکم نزنید!
امیر عبداللهیان در حاشیه جلسه روز گذشته هیئت دولت، گفت: در یکی دو روزِ مانده به عملیات وعده صادق، درخواست غربی‌ها این بود که «اگر می‌خواهید پاسخ بدهید، محکم نزنید و شدت عملیات را کاهش دهید».
وزیر خارجه تأکید کرد: گفت‌وگویی با همتای مصری‌ام داشتم و در مسیر تدوین یک نقشه راه برای بازگشت به روابط طبیعی هستیم. با همسایگان رابطه قوی داریم و دو روز پیش از شروع عملیات به کشورهایی که در آن‌ها پایگاه آمریکایی وجود داشت، اطلاع دادیم تنبیه رژیم صهیونیستی به خاطر جنایات آن در منطقه است. وی افزود: دو روز پیش از عملیات وعده صادق به طرف آمریکایی و کشورهایی که آمریکا در آنجا پایگاه داشت، اعلام کردیم هدفمان همسایگان و پایگاه‌های آمریکا نیست، بلکه رژیم اسرائیل است. در این پیام هشدار دادیم اگر آمریکا وارد اقدام علیه منافع ایران شود، پاسخ ما روی پایگاه‌های آمریکا در منطقه فوری و قطعی خواهد بود.

 اعتماد 
راز حذف رابرت مالی
براساس سندی که واشنگتن‌پست بدان دست یافته، مجوز امنیتی مالی از سوی سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه به حالت تعلیق درآمده، زیرا گفته می‌شود او اسناد طبقه‌بندی شده را به حساب ایمیل شخصی خود منتقل و این اسناد را روی تلفن همراه شخصی خود بارگیری می‌کرده است.
قانونگذاران جمهوری‌خواه همچنین ادعا می‌کنند که یک «بازیگر سایبری متخاصم» توانسته است به ایمیل و یا تلفن رابرت مالی دسترسی پیدا کند و اطلاعات بارگیری شده را به دست آورد. روزنامه واشنگتن‌پست مدعی است با توجه به حمایت ایران از نیروهایی که علیه ایالات متحده در خاورمیانه می‌جنگند و همچنین جنگ اوکراین که می‌تواند ایران را به روسیه نزدیک‌تر کند، دولت بایدن مایل بوده که رابرت مالی، دیپلمات ارشد خود را برای ادامه مذاکرات با ایران در میدان بازی نگه دارد. اما ظاهرا با مخالفت‌های جمهوری‌خواهان کنگره و برخی مقامات وزارت خارجه ایالات متحده مواجه بوده است. حدود یک‌سال پیش، رابرت مالی بدون هیچ توضیح رسمی کنار گذاشته شد. اما در حال حاضر اطلاعات جدیدی در مورد پرونده او در حال افشا شدن است.

 ابتکار 
۱۵ استان درگیر انتخابات مرحله دوم هستند
احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص انتخابات مرحله دوم مجلس گفت: مرحله دوم انتخابات به همان اندازه مرحله اول دارای اهمیت است. ۴۵ نماینده در این مرحله انتخاب می‌شوند، لذا لازم است که مردم و کسانی که بین مردم نفوذ دارند تلاش کنند تا شاهد مشارکت خوبی در پای صندوق‌های رای باشیم. وحیدی تاکید کرد: حدود ۱۱۵۰۰ شعبه اخذ رای در ۲۲ حوزه انتخاباتی داریم، ۱۵ استان ما درگیر انتخابات مرحله دوم است، لذا در این دوره شاهد کار گسترده‌ای خواهیم بود.

 اطلاعات 
برای رفع مشکل اقتصاد باید از متخصصان استفاده شود
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که چهارشنبه برگزارشد دربخشی از بیانات خود گفتند: ذات اقدس الهی از ما طلب کرده است که زمین را آباد کنیم و آبادی زمین علم و سواد و مدیریت می‌خواهد، اقتصاد مثل راهپیمایی نیست که سفارش شود و با سفارش حل شود. دستوری نیست. این یک علم است که مدیریت، جامعیت، زمین شناسی و زمان شناسی می‌خواهد، لذا باید درس خواندو با سواد شدو آنهایی که درسش را خوانده اند آنها را احترام کنیم و نرنجانیم و از آنها بهره بگیریم.
این مرجع تقلید شیعیان ادامه دادند: حدیثی را امام باقر به نقل از امیرالمومنین نقل فرموده است که کانَ أمیرُ المؤمنینَ علیه السلام یقولُ: «مَن وَجَدَ ماءً و تُرابا ثُمّ افتَقَرَ فَأبعَدَهُ اللّه». می‌فرماید کسی که آب دارد، خاک دارد ولی دست فقر را به این طرف و آن طرف دراز می‌کند، از رحمت خدا به دور است، چنین دولت و ملتی مورد نفرین امیرالمومنین علیه السلام، است.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی افزودند: اقتصاد از پیچیده ترین کارهاست و با سفارش حل نمی شود، لذا باید از متخصصین در این حوزه استفاده کرد، حرمتشان را حفظ کرد و محترم شمرد و همچنین باید افراد متخصصی را در این حوزه تربیت کرد.

 شهروند 
یک اسرائیلی در مصر کشته شد
یک گروه مصری به نام «طلائع التحریر؛ مجموعه الشهید محمد صلاح» مسئولیت قتل یک اسرائیلی به نام «زیف کیبر» را برعهده گرفت و او را یکی از عناصر سازمان موساد معرفی کرد. به‌گفته این گروه، این مأمور موساد در پوشش تاجر با پاسپورت کانادا وارد مصر شده و قصد جمع‌آوری اطلاعات و جذب افراد برای موساد را داشت که در یک عملیات به هلاکت رسید.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

آیت الله ﻻری برگ زرینی از مجاهدت در راه اسلام و حمایت از مردم مظلوم را رقم زد
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به آیین نکوداشت صدمین سالروز رحلت آیت الله سید عبدالحسین ﻻری اظهار داشتند: در زمانی که استعمار انگلیس با دسیسه های گوناگون و نقشه های رنگارنگ به اندیشۀ غارت و چپاول این سرزمین اهتمام داشت و حکومت قاجار راه تعدی و ظلم به مردم را در پیش گرفته بود عالمی شجاع، زمانه شناس، متفکر و معتمد همچون آیت الله ﻻری، برگ زرینی از مجاهدت در راه اسلام، اقامۀ حق و حمایت از مردم مظلوم را رقم زد. در ادامه این پیام آمده است:آن فقیه فقید که مراتب علمی را در محضر بزرگان حوزه علمیه نجف اشرف طی کرده و از شاگردان مبرّز میرزای شیرازی أعلی الله مقامه بود به فرمان سیّد و درخواست مردم ﻻرستان و به قصد رهبری مردم و اهتمام به امور دینی و شئون اعتقادی از نجف به ﻻر نقل مکان نمود و همچون حصنی حصین و دژی پوﻻدین در مقابل ظلم و تعدی حکومت وقت و چپاولگری انگلیس ایستاد و دفاع از مردم مظلوم و محرومان آن دیار را سرلوحه تلاش ها و فعالیت های خود نمود. آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: علاوه بر این، ویژگی بارز ایشان اهتمام به اجرای قوانین اسلام و گسترش معارف دینی و جلوگیری از رواج منکرات در جامعه اسلامی بود. کارنامه سراسر خدمت به مردم و دفاع از دین و عقاید مردم، از او الگویی جاودان در خطه فارس به یادگار گذاشت. درود و رضوان الهی بر او باد.

اگر به موقع وارد عرصه نشویم، حکمرانی فضای مجازی به دست دشمنان می افتد
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: با توجه به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب – مد ظله العالی – نسبت به شبکه ملی اطلاعات، خوشبختانه در مدت زمانی محدود در این دولت، یک حرکت پرشتابی راجع به شبکه ملی اطلاعات و سایر حوزه‌های مورد نیاز کشور صورت گرفت.رئیس جامعه مدرسین آیه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ» را شامل تمامی حوزه‌های مورد نیاز اعم از نظامی و غیر نظامی دانست و بیان داشت: دنیای امروز هر لحظه در حال تحول است و اگر عقب بمانیم دیگران منتظر ما نخواهند نشست. از سوی دیگر دشمنانی داریم که هر جا بتوانند ضربه‌ای بزنند کوتاهی نمی‌کنند. نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت مدیریت فضای مجازی گفت: نمی‌توانیم درب‌ها را به روی خود ببندیم؛ اما باید کلید این درب‌ها در اختیار ما باشد. اگر به موقع وارد عرصه نشویم، عملاً حکمرانی فضای مجازی به دست دشمنان خواهد بود. وی با اشاره به اهمیت پیشرفت علمی در حوزه فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: تمام آنچه به ظاهر نشدنی جلوه می‌کند با استفاده از نخبگان داخلی امکان پذیر است. امیدواریم روزی فرا برسد که مرجع علمی بشویم و زبان فارسی ما در مراودات علمی به عنوان معیار قرار گیرد.

مساجد باید در کنترل آسیب های اجتماعی نقش ایفاء کنند
رسا/ آیت الله اعرافی، در اولین گردهمایی ملی قرارگاه های راهبری مساجد استان‌ها با اشاره به اهمیت کارکرد معرفتی و علمی مساجد گفت: تمام حوزه های علمیه ما، در کنار مساجد یا در درون مساجد بوده اند و بسیاری از مساجد ما کانون تعلیم و تربیت بوده اند و از همین رو، اخیرا از مسئولان مرکز مدیریت خواسته ام که در قم، برخی مساجد انتخاب شوند و برخی دروس حوزه در مساجد ارائه شود. وی ادامه داد : کارکرد بعدی مساجد فرهنگی است و مساجد باید در کنترل آسیب‌های اجتماعی نقش ایفاء کنند و کارکرد سیاسی و کارکرد اقتصادی مساجد باید مدنظر قرار داشته باشد و البته مسجدی که محروم از کارکرد اجتماعی باشد، به اهداف خود نخواهد رسید.مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: در جریان انقلاب اسلامی، مساجد پیشران بودند و امیدواریم مجدد به همان سمت حرکت کنیم و این کانون تمدنی را در جای صحیح خود قرار دهیم. در این مسیر، به اصولی نیاز داریم که همگرایی و هم افزایی درون نهادهای مرتبط با مسجد و عزم جهادی و انقلابی لازمه این امر است و الان با شاخص های مطلوب کلان مسجد فاصله داریم.

ادعای مضحک وزیر دفاع آمریکا درباره ایران
تسنیم/ آستین وزیر دفاع آمریکا با طرح یک ادعای مضحک علیه جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد که تهران هنوز یک تهدید برای کل منطقه خاورمیانه است. وی در ادامه در مورد عملیات رفح مطرح کرد که آمریکا نمی‌خواهد شاهد یک عملیات نظامی بزرگ در این شهر باشد و تمرکز بر روی حفاظت از غیرنظامی‌ها است. آستین همچنین درباره گزارش‌ها مبنی بر به تعویق افتادن ارسال کمک‌های تسلیحاتی واشنگتن به تل آویو، بیان کرد که تصمیم رئیس جمهور جو بایدن برای تعلیق ارسال محموله بمب‌های دقیق به علت برنامه حمله اسرائیل به رفح اتخاذ شد.

بارزانی در سفر به تهران، تعهداتی داد!
تسنیم/ یک خبرنگار عراقی مدعی شد که نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در سفر به تهران تعهداتی را داده است. احمد عبدالساده، روزنامه نگار و نویسنده عراقی در حساب ایکس خود با اشاره به سفر اخیر رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان کشور مدعی شد بنا به گفته منابع آگاه، بارزانی تعهد کتبی به طرف ایرانی داده و در آن مقامات اربیل متعهد به خلع سلاح گروهک‌های تروریست و اخراج آن‌ها از اقلیم کردستان شده‌اند. بنا به این ادعا، اقلیم کردستان عراق همچنین تعهد داده است که حملات رسانه‌هایی مانند روداو و کردستان ۲۴ به ایران و نیز هماهنگی‌های این رسانه‌ها با طرف‌های رسانه‌ای خارجی متوقف شود.

تجارت ایران و انگلیس؛ ۴۲۰ میلیون پوند در یک سال
باشگاه خبرنگاران/ بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت تجارت و بازرگانی انگلیس، کل تجارت این کشور با ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳۸۹ میلیون پوند بوده که این رقم با افزایش ۳۴ میلیون پوندی معادل ۸.۷ درصد به ۴۲۳ میلیون پوند در سال ۲۰۲۳ رسیده است.صادرات انگلیس به ایران در سال میلادی گذشته ۲۲۲ میلیون پوند و واردات این کشور از ایران ۲۰۱ میلیون پوند بوده که حاکی از تعادل نسبی در تراز تجاری دو کشور است.صادرات انگلیس به ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۳.۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده، اما واردات این کشور از ایران ۱۵.۵ درصد رشد کرده است.ایران در میان شرکای تجاری انگلیس در سال ۲۰۲۳ رتبه ۱۱۳ را داشته و تنها ۰.۱ درصد از کل تجارت این کشور را به خود اختصاص داده است. محصولات پزشکی و دارویی مهم‌ترین کالای صادراتی انگلیس به ایران در سال ۲۰۲۳ بوده و ۱۲.۵ میلیون پوند از این گروه کالایی به ایران صادر شده است. میوه و سبزیجات نیز با رقم ۴.۲ میلیون پوند مهم‌ترین گروه کالایی وارداتی انگلیس از ایران در این سال بوده است.

به توافق اسرائیل و حماس خوش بین هستیم
فارس/ سخنگوی کاخ سفید گفت: آمریکا به توافق میان اسرائیل و حماس خوش بین بوده و ارزیابی اش این است که اختلاف بین دو طرف را می‌توان از بین برد.کارین ژان پی یر ، گفت: ارزیابی دقیق از موضع دو طرف نشان می‌دهد که آنها می‌توانند اختلافات باقی‌مانده را از بین ببرند، بنابراین ما به حمایت از این روند ادامه می‌دهیم.وی افزایش کمک‌ها و آزادی گروگان‌ها را «اولویت اصلی» دولت بایدن خواندو گفت: ما به خوش بین بودن ادامه خواهیم داد. ما این امر را در اولویت قرار خواهیم داد. ما می‌دانیم که انجام این کار چقدر مهم است. پیش از این، سخنگوی کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل تأکید کرد این رژیم آتشی‌بسی را که منجر به ماندن حماس در قدرت شود، نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *