خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۱۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
آخرین برنامه‌ریزی‌های ستاد اربعین
رئیس ستاد اربعین گفت: ستاد اربعین و بانک مرکزی پیش‌بینی ارز مسافری دینار برای زائران انجام داده‌اند و میزان ارز نسبت به سال قبل، حداقل برابر با سال قبل خواهد بود ولی اگر نیاز باشد، افزایش خواهد یافت. میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در حاشیه نشست این ستاد، درجمع خبرنگاران طی سخنانی بیان کرد: در حوزه حمل‌و‌نقل زمینی، ریلی و هوایی توافق‌های خوبی صورت گرفت وموافقت شد تا از طریق حمل‌و‌نقل دریایی ازشلمچه به بصره، روزانه ۱۵۰۰ زائر منتقل شود. وی افزود: در صورت توافق طرف عراقی و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکره با طرف پاکستانی، می‌توانیم حمل‌و‌نقل زائران پاکستانی از طریق دریا را هم دنبال کنیم. درخصوص تخفیفات شرکت‌های هواپیمایی در ایام اربعین، توافق‌های خوبی صورت گرفت و قرار شد فرودگاه نجف در ایام اربعین به‌صورت ۲۴ ساعته فعال باشد. درخصوص ورود خودروهای شخصی به خاک عراق بعدا تصمیم‌گیری خواهد شد. رئیس ستاد اربعین گفت: درباره برقراری تلفن‌های سه شماره‌ای برای تماس داخل عراق، اینترت رایگان، امکان پرواز بالگردهای هلال احمر، عبور و مرور آمبولانس‌های ایرانی در عراق و تسهیل انتقال وسایل مواکب ایران توافق‌های خوبی صورت گرفته است.
همکاری با آژانس در چارچوب پادمان و ان.پی.تی
محمد اسلامی در افتتاحیه اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان گفت: ایران اراده رسیدن به ۲۰ هزار مگاوات برق اتمی را تا سال ۱۴۲۰ دارد و این طرح را در سواحل شمالی و جنوبی به اجرا می‌گذاریم. وی خاطرنشان کرد، اجرای این برنامه سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و فاینانس داخلی و خارجی به‌عنوان عاملیت پیش برنده سرمایه‌گذاری تعریف شده و اینجا از کشورها و موسساتی که آمادگی سرمایه‌گذاری در این حوزه را داشته باشند، دعوت می‌کنیم. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب پادمان و ان.پی.تی در سرلوحه سیاست ایران است. به شهادت گزارش‌های مستمر آژانس، ظرفیت جذب شده بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۲ درصد بازرسی‌های کل جهان بوده در حالی که ظرفیت نصب شده ما ۳ درصد و بازرسی‌ها ۲۲ درصد است. این حجم از بازرسی در طول تاریخ از هیچ کشوری صورت نگرفته است.

 همشهری 
اروپا برای پایان هژمونی غرب آماده شود
روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌معنای پایان هژمونی غرب در صحنه جهانی است و اروپا باید برای آن آماده باشد. به‌ عبارت دیگر واقعیت خطرناک این است که دور دوم، ترامپ احتمالاً پایان غرب را به ‌عنوان یک ایده سازمانی در صحنه جهانی نشان خواهد داد. این یک «خبر عالی» برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و یک خبر «وحشتناک» برای اوکراین خواهد بود. ترامپ پیش‌تر در مصاحبه‌ای تأیید کرده بود که اگر به کاخ سفید بازگردد، سعی خواهد کرد به اوکراین کمک کند، اما اروپا نیز باید سهم خود را بپردازد.
همکاری آمریکا با اسرائیل در بمباران جنوب لبنان
روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: اسرائیل در حمله‌ای که در روز ۲۷ مارس علیه شهر الهباریه در جنوب لبنان انجام داد و در آن ۷ نفر از کارکنان بخش بهداشت و درمان جان خود را از دست دادند، از یک سلاح آمریکایی استفاده کرده بود. با بررسی قطعات بمب MBR 500 پوندی می‌توان به این نتیجه رسید که حمله به مرکز بهداشتی درمانی در لبنان نیز توسط تسلیحات آمریکایی و از سوی ارتش اسرائیل صورت می‎گیرد. این کار یک عمل غیرقانونی و مجرمانه است که دامنه تخلف آن می‌تواند پای آمریکا را نیز به جنایت جنگی اسرائیل در جنوب لبنان و حمله به غیرنظامیان و مراکز درمانی باز کند.
بلایی که پهپادهای غزه بر سر صهیونیست‌ها آورده است
مایکل بروتن از فرماندهان ارتش آمریکا، فاش کرده که وحشت صهیونیست‌ها از پهپادهای غزه باعث شده تا سامانه گنبد آهنین ۴۰درصد از پهپادهای خودی را هم هدف قرار دهد.
سازمان آنروا: شهر رفح را ترک نخواهیم کرد
سازمان آنروا، وابسته به سازمان ملل با اشاره به خطر حمله زمینی احتمالی صهیونیست‌ها به شهر رفح تأکید کرده است که این شهر را ترک نخواهد کرد و همچنان به آوارگان فلسطینی کمک خواهد کرد.
موافقت حماس با پیشنهاد آتش‌بس مصر و قطر
جنبش حماس اعلام کرد «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر این جنبش به نخست‌وزیر قطر و رئیس دستگاه اطلاعات مصر اطلاع داده که حماس با پیشنهاد آن‌ها برای آتش‌بس در غزه موافقت کرده است. یک مقام حماس هم گفت اکنون توپ در زمین رژیم صهیونیستی است تا با آتش‌بس موافقت کند.
منابع عبری: نتانیاهو در منگنه گیر کرده است
منابع عبری با اشاره به اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‎وزیر رژیم‌صهیونیستی، در حال حاضر در منگنه گیر کرده، می‌گویند: از یک طرف حماس برای تحقق خواسته‌های خود ازجمله توقف جنگ فشار می‌آورد و از طرف دیگر دولت آمریکا برای نشان‌دادن انعطاف بیشتر و رسیدن به قرارداد تبادل اسرا اصرار دارد. در این میان آنچه شرایط را بیش از پیش دشوار کرده، تقویت احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از سوی دادگاه لاهه به اتهام نسل‌کشی در غزه است.

 کیهان 
حج امسال حج برائت از جنایات اسرائیل و آمریکاست
رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران حج: در بُعد درونی و باطنی، ‌ذکر پروردگار به عنوان «منشأ حقیقی زندگی و عزم و اراده و تصمیم‌گیری‌های فردی، اجتماعی و ملی»، نکته برجسته همه مراحل و مواقف حج است.
در حج متوجه مواردی باشید که در هیچ‌ جای دیگر نیست مانند کعبه، مسجدالحرام و طواف و زیارت نبی اکرم(ص)؛ وگرنه بازار و اجناس در همه‌جا وجود دارد.
فلسفه دعوت الهی از همه مردم برای حضور در مکانی مشخص و در ایامی مشخص، آشنایی مسلمانان با یکدیگر و همفکری و تصمیم‌گیری مشترک است تا نتایج مبارک و عینی حج نصیب عالم اسلام و همه بشریت شود که اکنون دنیای اسلام در زمینه تصمیم‌گیری مشترک، خلأ بزرگی دارد.
از ابتدای انقلاب، برائت یک رکن جاری در حج بوده است اما امسال و با توجه به حوادث عظیم و عجیب غزه که بیش از همیشه چهره خون‌آشام مجموعه‌ برخاسته از تمدن غربی را آشکار کرده است، حج امسال به صورت ویژه حج برائت است.
حملات وحشیانه سگ ‌هار صهیونیستی از یک طرف و مقاومت و مظلومیت مردم غزه از طرف دیگر در تاریخ می‌ماند و راه را به بشریت نشان می‌دهد که بازتاب شگفت‌انگیز و بی‌سابقه آن در جوامع غیرمسلمان و دانشگاه‌های آمریکا و بعضی کشورهای دیگر، از نشانه‌های این تاریخ‌سازی و شاخص‌سازی است.
اگر کمک آمریکا نبود آیا رژیم صهیونیستی قدرت و جرأت این رفتار وحشیانه با مردم مسلمان و زنان و کودکان را داشت؟
عامل قتل مسلمانان و آواره کردن آنها و پشتیبان آن، هر دو ظالم هستند و طبق صریح قرآن اگر کسی با آنها دست دوستی بدهد او نیز ظالم و ستمگر و مشمول لعنت خداوند است.
حجاج ایرانی و غیرایرانی باید بتوانند منطق قرآنی در پشتیبانی از ملت فلسطین را به همه دنیای اسلام منتقل کنند.البته جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمانده و نمی‌ماند اما اگر دست‌های قوی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی به کمک و همراهی بیاید، حالت رقت‌بار ملت فلسطین ادامه پیدا نخواهد کرد.
رئیس‌جمهور به قم می‌رود
جلسه بررسی و جمع‌بندی طرح‌های پیشنهادی دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان قم که در آن معاون اجرائی رئیس‌جمهور، استاندار قم، وزرای راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، معاون عملیات فراجا و معاونین سایر دستگاه‌های مرتبط نیز حضور داشتند، توافقات و تعهدات دستگاه‌ها برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار استان قم مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گرفت. تخصیص اعتبار برای احداث، تکمیل و بهسازی راه‌ها و محورهای مواصلاتی و رفع نقاط حادثه‌خیز استان قم، تکمیل و اجرای طرح‌های ملی و استانی آموزشی قم، بیابان‌زدایی و توسعه روش‌های نوین آبیاری، تکمیل کتابخانه مرکزی و طرح‌های فرهنگی و هنری استان، تکمیل تجهیز مجتمع‌های توانبخشی و پزشکی ایثارگران و خانواده‌های شهدا و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی از جمله مصوبات این جلسه بود.
گفتنی است دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان قم قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری برگزار شود.

 ایران
مطلقاً اجازه سوء استفاده از خاک عراق علیه ایران را ندهید
رئیس جمهور در دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق، با بیان اینکه روابط کردستان با ایران بر پیوندهای تاریخی، ملی، دینی و فرهنگی استوار است، ابراز امیدواری کرد که این سفر به نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شود.آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه دولت و ملت ایران، امنیت عراق را به مثابه امنیت خود می‌شمارند، افزود: ما نسبت به حسن نیت و دوستی برادران عراقی و کرد خود اطمینان داریم، اما با توجه به کینه‌ورزی دشمنان از جمله رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران، انتظار داریم دولت عراق و اقلیم کردستان به طور مطلق از هرگونه سوء‌استفاده عناصر دشمن صهیونیستی و عناصر ضد انقلاب از خاک این منطقه علیه ایران جلوگیری به عمل آورند.دکتر رئیسی ضمن قدردانی از اقدامات دولت عراق و نیز اقلیم کردستان در اجرای مفاد توافقنامه امنیتی فیمابین، بر اجرای کامل و دقیق این توافق تأکید و تصریح کرد: خلع سلاح کامل و عدم حضور عناصر ضد انقلاب در خاک عراق یک ضرورت است.
ایران؛ دوست روزهای سخت
«نچیروان بارزانی» در دیدار آیت الله رئیسی ضمن ابراز خوشحالی از تجدید دیدار خود با رئیس جمهور کشورمان، با بیان اینکه اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی، در طول سالیان متمادی همسایگی، پیوندهایی عمیق را میان دو طرف ایجاد کرده است، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست روزهای سخت و کشوری که همواره در هنگام بروز مشکلات کنار عراق و اقلیم کردستان بوده است، صمیمانه قدردانی کرد.
تهران و بغداد از ارز ملی در تجارت استفاده کنند
«سلمان الغریری» وزیر تجارت عراق که به تهران سفر کرده است، با معاون اول رئیس جمهور دیدار کرد. مخبر در این دیدار، با تأکید بر لزوم گسترش مناسبات اقتصادی و ارتقای سطح همکاری‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران و عراق تصریح کرد: روابط دوستانه، عمیق و تاریخی دو کشور ایجاب می‌کند که در تبادلات تجاری و اقتصادی، به جای استفاده از ارز کشور ثالث، از پول ملی خود استفاده کنیم.

 وطن امروز
تشکر رهبر انقلاب از فعالیت‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
رهبر معظم انقلاب از تلاش‌ها و نوآوری‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تشکر کردند. ایشان در حاشیه گزارش مکتوبی از وضعیت و اقدامات دفتر مطالعات و نیز فهرستی از ایده‌هایی که در صورت پشتیبانی سازمان‌های فرهنگی حاکمیتی، امکان پیگیری و به ثمر رسیدن در «حسینیه هنر» را دارند، مرقوم کردند: «از تلاش‌ها و نوآوری‌های این جوانان عزیز تشکر کنید».
پدافند غیرعامل نیازمند یک دفاع چندلایه و هماهنگ است
فرمانده قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه پدافند غیرعامل در مسیر رو به رشدی قرار گرفته است، بر عمقی، چند لایه بودن و هم‌افزایی پدافند سایبری تاکید کرد. سردار ایزدی گفت: تصویب قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور یک ظرفیت قانونی مهم و ارزشمند در مسیر ارتقای پایداری ملی کشور بویژه در عرصه دفاع سایبری است و سازمان باید از این ظرفیت حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد.

 رسالت 
به‌زودی کابینه را ترک خواهم کرد
همزمان با ناکامی رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف خود در جنگ علیه غزه، عضو کابینه جنگ این رژیم اعلام کرد که به زودی کابینه را ترک می‌کند. گانتس گفت: به زودی کابینه را ترک خواهم کرد. ما خواهان دستیابی به امنیت هستیم و هر چیز دیگری غیر از آن تنها یک سخن پوچ است. وی افزود: به زودی پیشنهاد انحلال کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی در ماه سپتامبر آینده را ارائه خواهیم کرد و معتقدیم که باید (این پیشنهاد) تصویب شود. حتی زمانی که ما کابینه را ترک کنیم شانس ابقای آن البته با اکثریت افراطی‌های خطرناک وجود دارد. بنابراین برای برگزاری انتخابات تلاش خواهیم کرد.
پس از گذشت هفت ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و ناکامی این رژیم در تحقق اهداف اعلامی خود، اکنون این جنگ به مهمترین عامل تشدید تنش بین سران رژیم اشغالگر تبدیل شده و در حالی که نتانیاهو و متحدانش خواهان تداوم جنگ هستند، مخالفان آنها بر آتش بس و آزادی اسرای صهیونیست تاکید دارند.

 خراسان
آمارهای مثبت بانک مرکزی از متغیرهای موثر بر تورم
تازه ترین گزارش بانک مرکزی از بهبود مستمر متغیرهای مربوط به تورم نظیر رشد نقدینگی، رشد پایه پولی و همچنین روند تحولات پول و پایه پولی (به عنوان اجزای نقدینگی) در نتیجه پیگیری دقیق سیاست های پولی حکایت دارد. تازه ترین داده های مربوط به متغیرهای پولی که توسط بانک مرکزی منتشر شده، نشان می دهند که نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ و در ادامه روند نزولی خود به ۲۴.۳ درصد کاهش یافته است. رئیس کل بانک مرکزی همچنین اعلام کرده که این میزان در پایان فروردین امسال ۲۳ درصد بوده است. این در حالی است که این شاخص در پایان سال ۹۹، در سطح ۴۰.۶ درصد، در پایان مهر ۱۴۰۰ یعنی آغاز دولت سیزدهم ۴۲.۸ درصد و در پایان سال ۱۴۰۱ در سطح ۳۱.۱ درصد بود.
۵/۲ میلیون شغل در دولت سیزدهم ایجاد شد
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از ایجاد ۵/۲ میلیون شغل و کاهش ۵/۱ درصدی نرخ بیکاری از آغاز دولت سیزدهم تاکنون خبر داد.
دارایی‌های ارزی افزایش یافت
رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌های ارزی نسبت به فروش آن است.

 مردم سالاری
ضرر هنگفت کشتیرانی مرسک در دریای سرخ
شرکت کشتیرانی جهانی مرسک اعلام کرد که با تداوم حملات در دریای سرخ از سوی ارتش یمن، ظرفیت صنعت ترابری در سال جاری میلادی ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه کشتیرانی مرسک دیروز دوشنبه اعلام کرد که اختلال در حمل و نقل در دریای سرخ رو به افزایش است و از همین رو پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت صنعت ترابری بین شرق دور و اروپا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد. مرسک به عنوان بزرگترین مجموعه کشتیرانی جهان همراه با سایر شرکت‌های کشتیرانی از ماه دسامبر(آذر)، مسیر کشتی‌ها را به سمت دماغه امید نیک در آفریقا تغییر داده‌اند تا از حملات ارتش یمن در دریای سرخ جلوگیری کنند.
هشدار بلینکن به نتانیاهو درباره حمله به رفح
تارنمای آکسیوس گزارش داد که بلینکن وزیر خارجه آمریکا به نتانیاهو اطلاع داده است که عملیات نظامی احتمالی در رفح در جنوب نوار غزه با مخالفت واشنگتن مواجه خواهد شد و بر روابط ایالات متحده و رژیم صهیونیستی تأثیر منفی خواهد گذاشت. در همین رابطه آکسیوس پیش تر به نقل از ۲ مقام رژیم صهیونیستی خبر داده است که دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، هفته گذشته ارسال یک محموله مهمات ساخت ایالات متحده به این رژیم را به تعویق انداخته است.

 قدس
در آموزش به خواب حرفه‌ای دچار نشویم
دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش ضمن تأکید بر ضرورت نظارت مستمر بر آموزش‌ها اظهار کرد: همه مربیان و اساتید دقت و تلاش کنند دچار خواب حرفه‌ای نشوند. اهمیت نیروی انسانی در همه سازمان‌ها مشخص است تاجایی که پیش‌تر گفته می‌شد نیروی انسانی اما امروز از آن به عنوان سرمایه انسانی یاد می‌شود که باید کیفی، آموزش دیده و با مهارت باشد.
رافائل گروسی وارد ایران شد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز گذشته وارد ایران شده بود با وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش فارس، رافائل گروسی قرار است برای شرکت در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای که از روز گذشته در اصفهان آغاز به کار کرده به اصفهان نیز سفر کند و با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و پس از آن در نشست خبری مشترک با اسلامی به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده بپردازد.

 اعتماد 
آمریکا از ایران خواسته به توافق سابق هسته‌ای بازگردد
یک روزنامه کویتی مدعی شد: «امریکا در یک جلسه غیرمستقیم از ایران خواسته است از فرمول مصر برای آتش‌بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع بین اسراییل و حزب‌الله در جنوب لبنان حمایت کند.» روزنامه الجریده کویت در ادامه آورده است: «طرف امریکایی همچنین از ایران خواسته است به توافق سابق هسته‌ای بازگردد به گونه‌ای که براساس آن، تهران غنی‌سازی اورانیوم را در محدوده ۳.۶۷ درصد نگه دارد و امریکا نیز تحریم‌های ایران را لغو کند.» براساس ادعای این روزنامه «طرف امریکایی از تهران خواسته است بر متحدانش در منطقه به منظور توقف حملات در دریای سرخ فشار بیاورد، از فرمول مصر برای آتش بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع بین اسراییل و حزب‌الله در جنوب لبنان حمایت کند.» طرف امریکایی به صورت غیرمستقیم از ایران خواسته است قبل از هرگونه توافقی بین طرفین، به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای‌اش اجازه بدهد.» بنابر نوشته الجریده «ایران نیز به طرف امریکایی رسانده که کاهش هرگونه تنش در منطقه مستلزم توقف حمایت‌های نامحدود امریکا از اسراییل و اتخاذ اقداماتی برای مهار تل آویو است.» الجریده همچنین نوشت: «ایران از توافق برای توقف جنگ در غزه و هرگونه توافقی که مورد موافقت فلسطینی‌ها باشد، حمایت می‌کند و در مورد جنوب لبنان هم به همین شکل است.»

 ابتکار 
رئیس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد
«نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق پیش از ظهر دیروز (دوشنبه) با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.

 اطلاعات
فرمان پوتین برای برگزاری رزمایش هسته‌ای ارتش روسیه
رئیس جمهور روسیه دستور برگزاری رزمایش ارتش این کشور با هدف آزمایش استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را صادر کرد.وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین پس از تهدیدهای تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی علیه روسیه و در حمایت از اوکراین، این دستور را صادر کرد.براساس دستور پوتین، در این رزمایش، آمادگی نیروهای هسته‌ای غیر راهبردی روسیه به منظور انجام عملیات‌های جنگی به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد و تمرین آماده‌سازی و استقرار تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی گنجانده می شود. به گفته وزارت دفاع روسیه، آرایش‌های موشکی در منطقه نظامی جنوبی و نیروی دریایی در این رزمایش مشارکت خواهند داشت.
ابراز نگرانی رئیس سیا از همکاری نظامی ایران و روسیه
رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با تکرار ادعاها درباره همکاری نظامی ایران و روسیه، گفت: شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی در مسیر بسیار خطرناکی است.«ویلیام برنز» در گفتگو با شبکه «سی‌بی‌اس» مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی از تهران برای جنگ در اوکراین، در حال ارائه کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی است.برنز مدعی شد ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی آن استفاده شده‌اند. رئیس سیا همچنین ادعا کرد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگنده به ایران هست. برنز در بخش دیگری از اظهاراتش گفت برنامه هسته‌ای ایران بیش از قبل پیشرفته و برنامه هسته‌ای ایران تا حدی پیش رفته که اگر بخواهند پافراتر بگذارند، غنی‌سازی اورانیوم ۹۰درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد. وی گفت البته فکر نمی‌کنم ایران تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را ازسرگرفته باشد.

 شهروند
چاپ ۵/۷ میلیون تعرفه برای مرحله دوم انتخابات
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: برای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، هفت و نیم میلیون تعرفه چاپ شده است. محسن اسلامی در گفت‌وگویی از چاپ هفت و نیم میلیون تعرفه برای این دور از انتخابات خبر داد و گفت: برای حوزه‌های انتخابیه‌ای هم که انتخابات تمام‌الکترونیکی دارند، تعرفه فرستاده می‌شود. مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم، جمعه ۲۱ اردیبهشت، برگزار می‌شود. این انتخابات برای تعیین‌تکلیف ۴۵ کرسی باقی‌مانده از مجلس دوازدهم است که در دور اول، نامزدهای آنها حدنصاب قانونی تعداد رأی را کسب نکرده بودند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

نسل‌کشی اسرائیل غاصب در غزه، نشانه‌ای از دوران جاهلیت است
حوزه/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار سید محمد شوالا حیدرا از رهبران شیعیان و عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی کشور مالی ضمن آرزوی توفیق برای ایشان و مسلمانان منطقه ایشان، بیان داشتند: اسلام در قرآن و عترت تجلی کرده و بدون اهلبیت عصمت و طهارت نمی توان به حقیقت قرآن رسید. استاد حوزه علمیه قم درادامه تصریح کردند: اگر قرآن رهاورد انبیاء نباشد، همان جاهلیت گذشته بر می گردد؛ آنچه که الان صهیونیست‌ها در غزه انجام می‌دهند، این کودک‌کشی‌ها و نسل کشی در غزه، جاهلیت گذشته است که سرایت کرده است. ایشان بیان داشتند: عناصر محوری قرآن کریم سه چیز است و اهلبیت همین سه چیز را تبیین کردند، اول درباره خود مسلمان‌ها، دوم درباره موحدان عالم و سوم بخش بین المللی و جهانی قرآن کریم است که قرآن کریم برای هر سه بخش برنامه جداگانه دارد، قرآن کریم یک کتاب جهانی است، لذا وقتی امام زمان ظهور می کند و جهان را آباد می کند، با برنامه های جهانی است و برنامه جهانی را قرآن کریم تبیین کرده است.

مسئولیت پذیری در قبال جامعه از آثار اهتمام نسبت به علوم انسانی اسلامی است
حوزه/ آیت‌الله اراکی در همایش تجلیل از مقام علم، عالم و سرآمدان آموزشی دانشگاه اراک با اشاره به این نکته که آغاز تمام علوم انسانی ریشه در مسئولیت انسان دارد، اظهار داشت: تفاوت علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی غیر اسلامی در مسئولیتی است که بر دوش انسان نهاده شده و یکی از آثار اهتمام به علوم انسانی اسلامی، مسئولیت پذیری در قبال جامعه است. عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: حقیقتاً حوزه‌های علمیه ایران برترین و بهترین حوزه‌های علمیه در حوزه تولید علم هستند و تولید علم بی‌نظیری در آنها شکل گرفته و لذا انتظار می‌رود که درب دانشگاه‌ها به سوی علم تولید شده در این حوزه‌ها، باز شود. عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه مسئولیت انسانی در منابع دینی چند پایه اصلی دارد، بیان کرد: اولین مسئولیت آن است که از عقل و خرد انسانی نشأت می‌گیرد و زمانی که انسان با عقل و خرد خود راه صحیح و ناصحیح را تشخیص دهد، نسبت به رفتار و پذیرش خود مسئول است.

کارهای فرهنگی عموماً پیچیده، ظریف و زمان‌بر است
حوزه/ آیت الله رجبی در دیدار شهریار امینیان رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس و محمدحسین کریمی‌پور مدیر عامل و عضو هیئت مدیره این مجمع، گفت: جریان حق همواره و در طول تاریخ با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است چرا که شیاطین جن و انس از پیشرفت جبهه حق جلوگیری می کنند. وی با بیان اینکه یکی از آفات، کوتاه آمدن از مسیر حق است افزود: وقتی مشکلات زیاد می شود انسان به همان اندازه باید احساس مسئولیتش نیز افزایش یابد و بداند که این سختی ها و مشکلات از جهاتی نیز برکاتی دارد، در این کوران مشکلات و حوادث است که انسان از خدای متعال و اهل بیت (علیهم السلام) استمداد می‌کند. عضو جامعه مدرسین در ادامه سخنان خود به چالش های متعدد کارهای فرهنگی پرداخت و ابراز داشت: کارهای فرهنگی عموماً پیچیده، ظریف و زمان‌بر است و نباید انتظار داشت که این گونه فورا جواب بدهد و صبر و حوصله زیادی می خواهد.

ظرفیت استقبال از گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا بی نهایت است
حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، اظهار کرد: هرچه تلاش کنیم که حوزه در تراز انقلاب اسلامی باشد، کم است. آیت الله اعرافی اضافه کرد: همین محور قانونی یک زمینه بی‌نهایت برای کار ایجاد می‌کند که البته در سمت مقابل نیز چالش‌ها و موانع بسیار بالا است. مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه نمایندگان طلاب می‌توانند گفتمان‌ساز مباحث انقلابی و طرح‌های حوزوی باشند، گفت: در فضای بین الملل بی‌نهایت ظرفیت پذیرش، استعداد و استقبال از گفتمان انقلاب اسلامی وجود دارد. وی با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی برای الحاد سرمایه‌گذاری بسیاری انجام می‌دهد، تصریح کرد: سه نکته نیاز بی‌نهایت، چالش‌های متعدد و آمال و اهداف حوزه و انقلاب اسلامی باید در کنار یکدیگر دیده شود. مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه در این مسیر هم‌‎افزایی، همکاری و همدلی بسیار مهم است، یادآور شد: در این منظومه فکری قطعا مجمع نمایندگان طلاب دارای نقش و کارکرد ویژه هستند.

بیانیه حماس صهیونیست‌ها را به خیابان‌ها کشاند
تسنیم/ صدها صهیونیست بعد از انتشار بیانیه حماس در مورد پذیرش کلیات توافق مبادله اسرا و آتش بس به خیابان‌ها آمدند. روزنامه هاآرتص در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، صدها نفر برای حمایت از توافق آزادی فوری اسرا در مقابل کریا مقر وزارت جنگ اسرائیل در تل‌آویو و مناطق دیگر تجمع کردند.به نوشته این رسانه عبری زبان علاوه بر تل‌آویو، میدان پاریس قدس، میدان سیور حیفا، خیابان رایجر بئر السبع و تقاطع کرکور از جمله مناطقی بود که شاهد حضور گسترده تظاهرات کنندگان بود.این افراد که پس از انتشار خبر موافقت حماس بر تعدادشان افزوده شده خواستار امضای فوری توافق مبادله اسرا با حماس شده و تاکید کردند اسرائیل باید کلیات پیشنهاد توافق ارائه شده توسط قطر و مصر برای آزادی ربوده شدگان و پایان جنگ را به امضا برساند.خبرنگار هاآرتص خبر داد پلیس به تظاهرات کنندگان حمله کرده و دست کم ۴ نفر را در حیفا، یک نفر را در تل‌آویو و یک نفر دیگر نیز در تقاطع کرکور دستگیر شدند.

هنیه: هرگز از مواضعمان کوتاه نخواهیم آمد
تسنیم/ اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، تلفنی با زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفتگو کرد که طی آن تصمیم مقاومت در خصوص موافقت با پیشنهاد توافق آتش بس و نیز جزئیات توافق پیشنهادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.هنیه و النخاله در این تماس تلفنی، تدابیر مطلوب و لازم برای تضمین اجرای توافقنامه را بررسی کردند.هنیه به النخاله تاکید کرد که مقاومت هرگز از خواسته‌های عقب نشینی فراگیر دشمن، مبادله اسیران، بازسازی و پایان محاصره نوار غزه کوتاه نخواهد آمد.

سراغ اسرائیل بروید، سراغتان می‌آییم
باشگاه خبرنگاران/ گروهی از قانونگذاران آمریکایی در نامه‌ای به دفتر دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری او را تهدید کرده‌اند از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های اسرائیلی خودداری کند.۱۲ عضو جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا در این نامه خطاب به «کریم خان»، دادستان دیوان بین‌المللی دادگستری اقدامات اسرائیل در جنگ غزه را «دفاع مشروع از خود» توصیف کرده و نوشته‌اند: «سراغ اسرائیل بروید، سراغتان خواهیم آمد.»نگارندگان نامه نوشته‌اند: «با صدور قرار بازداشت شما مشروعیت قوانین اسرائیل، نظامی حقوقی و شکل دموکراتیک آن را زیر سوال می‌برید.» آنها اضافه کرده‌اند: «صدور قرار بازداشت برای سران اسرائیل نه تنها غیرموجه خواهد بود بلکه ریاکاری‌ها و معیارهای دوگانه سازمان شما را نشان خواهد داد.» این گزارش‌ها در شرایطی منتشر می‌شوند که برخی گزارش‌های رسانه‌ای طی دو هفته گذشته از آماده شدن دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور قرار بازداشت علیه سران اسرائیل از جمله «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر «یوآو گالانت»، وزیر جنگ و «هرزی هالوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم حکایت دارند.

حملات مقاومت فلسطین به ارتش اسرائیل در گذرگاه رفح و محور نتساریم
ایرنا/ گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد: نظامیان رژیم صهیونیستی را که وارد شرق گذرگاه رفح شده‌اند، با خمپاره هدف قرار دادیم. گردان‌های مجاهدین نیز اعلام کرد که مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی را در محور نتساریم را با راکت هدف قرار داده است. ارتش رژیم صهیونیستی صبح امروز سه شنبه اعلام کرد که بخش فلسطینی گذرگاه رفح در مرز جنوب نوار غزه با مصر را به اشغال خود درآورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *