طلیعه ۱۲۹۳ – ۹۵۰۳۱۳

روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد یادآور بزرگمردی است که در مسیر نهضت روشنگرانه و فقیهانه خود دین را به عرصه زندگی و اداره جامعه بازگرداند و روح معنویت و اخلاق را در سیاست زنده کرد. با شکل گیری انقلاب اسلامی آنچه بیش از همه مورد توجه و تحلیل ناظران و نظریه پردازان انقلاب‌ها قرار گرفت درون مایه دینی این انقلاب و زعامت آن توسط یک عالم دینی بوده است.

امام خمینی(ره) به عنوان یک عالم برجسته و فقیهی توانمند با حضور آگاهانه و مدبرانه خود در فهم جامعه دینی به شرح و تفسیر نقش دین در سیاست و اهمیت حکومت دینی پرداخت. تا آنجا که استمرار این حرکت منجر به شکل گیری نهضت اسلامی شد و نظریه مترقی ولایت فقیه و حکومت اسلامی پس از سال‌ها از کتاب‌ها و منابع اسلامی بیرون آمد ودر صحنه اجرا، توانمندی وپویایی اسلام برای اداره حکومت را به منصه ظهور رساند. امام خمینی(ره) در حرکت اصلاحی خود تلاش کرد تا عزت و خودباوری امت اسلامی را بازگرداند و براین اساس مردم را به نقش آفرینی در این مسیر فراخواند.

هدف اصلی امام خمینی(ره) بنای یک نظم مدنى – سیاسى براساس عقلانیت اسلامى بود؛ مقدمه‌ى لازم برای این کار، این بود که نظام پادشاهى دیکتاتوری فاسد و وابسته را از سر راه بردارد. در بنای این نظم مدنی دو نکته اساسی وجود داشت که یکی مردم سالاری و نقش مردم در اداره کشور ودیگری قرار گرفتن اسلام در چارچوب و محتوای این نظم جدید بود. و تمام اینها از اندیشه‌ای سرچشمه گرفت که معنویت، عقلانیت و عدالت را توامان به کار گرفت و تا امروز در مکتب سیاسی و دینی امام خمینی(ره)، این سه عنصر به نقش آفرینی پرداخته است و انقلاب را به رشد و نمو رسانده است. اما نکته مهم آنجاست که ادامه این مسیر مستلزم فهم وعمل به مکتب امام(ره) است. مرور اصول امام(ره) در بیانات رهبر معظم انقلاب که یار وهمراه آن امام بزرگوار بوده خواندنی وگیرا تر خواهد بود. این اصول شامل موارد ذیل می‌باشد:

۱- اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی. ۲-اعتماد به وعده‌ی الهی و بی‌اعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهانی. ۳- اعتقاد به اراده نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی. ۴- حمایت از محرومان و مستضعفان و مخالفت با خوی کاخ‌نشینی. ۵- مخالفت صریح با جبهه‌ی قلدران بین المللی و مستکبران. ۶- اعتقاد به استقلال ملی و رد سلطه پذیری. ۷- تکیه بر وحدت ملی.

تمام این اصول از آغاز نهضت اسلامی توسط امام اجرا شد و شکوهمندی انقلاب اسلامی نیز در التزام به این اصول بود. از آغاز قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ تا روزهای پر التهاب بهمن ۵۷ در مرام وکلام امام فریاد طاغوت ستیزی واستکبار ستیزی وخداپرستی و مردم دوستی طنین انداز بود و حفظ این انقلاب در صیانت و عمل به این اصول است. مقام معظم رهبری در بیان ضرورت صیانت از مکتب واصول امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «مسئله‌ی تحریف شخصیت امام خطر بزرگی محسوب می‌شود، آن راهی که می‌تواند مانع از این تحریف شود، بازخوانی اصول امام است. امام را نباید به عنوان صرفاً یک شخصیت محترم تاریخی، مورد توجه قرار داد، بعضی این‌جور می‌خواهند امام را بشناسند و بشناسانند و این غلط است.»

نتیجه آنکه یکی از دلایل مهم انحراف نهضتها و تحولات بزرگ اجتماعی تغییر جهت‌گیری‌های اصلی و اهداف آن نهضت است. اگر اصول، اهداف وجهت‌گیری‌های یک نهضت حفظ نشودآن نهضت در مسیر زوال پیش خواهد رفت. امید است ملت بابصیرت ایران با حفظ وحدت و همدلی و پافشاری بر شعارها و آرمان‌های امام راحل و اقتدا به جانشین شایسته ایشان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، این مسیر را همچون گذشته با قدرت بپیماید. (خ-۱۲۹۳)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *