خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
کارگران «مدافعان صف مقدم» در جنگ اقتصادی هستند
آیت‌ا…احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه این شورا با بیان این‌که ماجرای طبس یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های توطئه‌های آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران است و از معجزه‌های بزرگ عصر حاضر برای اهل عبرت به حساب می‌آید، گفت: واقعه این روز، تذکری برای اثبات قدرت لایزال الهی و سستی مکر و حیله دشمنان خداست. دبیر شورای نگهبان همچنین با اشاره به هفته کار و کارگر گفت: در فرهنگ متعالی اسلام، کار و تلاش یک ارزش است و این موضوع باید در جامعه ما نمود بیشتری داشته باشد. وی تاکید کرد: درجنگ اقتصادی بزرگی که دشمنان علیه مردم ایران به راه انداخته‌اند، کارگران، مدافعان صف مقدم هستند ومشارکت با انگیزه این قشر شریف، حقیقتا دفاع مقدس از عزت ملی و لازمه شکست نقشه‌های ناجوانمردانه دشمنان است.

 همشهری
۵ پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات
علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ با اشاره به تهدیدهای ناشی از یکجانبه‌گرایی آمریکا و غرب از سازمان‌های منطقه‌ای مانند شانگهای و بریکس خواست تلاش کنند در عرصه امنیت اطلاعات همکاری‌های خود را گسترش دهند. وی همچنین تأکید کرد که ایران از ظرفیت‌های غیرقابل انکار علمی و فناوری برخوردار است که می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای همکاری در سطح بین‌المللی فراهم کند. احمدیان همچنین در این نشست ۵پیشنهاد ایران را برای کاستن از آسیب‌های ناشی از یکجانبه‌گرایی غرب در این عرصه مطرح کرد :
– همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی با موضوع امنیت اطلاعات بر مبنای نظریه و رویکرد ایران به امنیت اطلاعات
– چندجانبه کردن نهادها و ساختارهای بین‌المللی در حوزه امنیت اطلاعات و سایبر و خارج کردن آن از انحصار یک کشور و یک قطب
– همکاری برای تدوین قوانین و مقررات مرتبط با امنیت اطلاعات و امنیت سایبری جهانی (دیپلماسی سایبری) در ابعاد مختلف و دفاع هماهنگ از آنها در مجامع بین‌المللی از قبیل ITU و مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا در فضای سایبر
– تشکیل ائتلاف‌های ضد‌تحریمی و استفاده از سامانه‌ها و سکوهای غیرآمریکایی تحریم‌ناپذیر برای تبادلات مالی و اقتصادی و اداری بین اعضا با یکدیگر
– تقسیم کار بین کشورهای مستقل برای تولید سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، مراکز داده و سکوهای مستقل.

کیهان
برای جهش تولید باید ابتکارات مردم به میدان آورده شود
رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگران: خوب شدن حال کارگر، یعنی خوب شدن حال کشور
تحقق شعار امسال بر اساس نظر کارشناسان و صاحبنظران، نیازمند مشارکت مردم است که در این صورت، مشکلات کاهش می یابد و با تقویت اقتصاد کشور، دست کارگر هم پر می شود.
شناسایی و تبیین زمینه‌های مشارکت مردم در تولید، یکی از وظایف مهم مسئولان است.
صاحب نظران اقتصادی در دولت و خارج دولت راه‌های فراوان مشــارکت در تولید را به مردم نشان دهند و مسئولان، زمینه مشارکت را فراهم و آسان کنند.
برخی – انشــاءالله خیرخواهانه – دائم توصیه می کنند که یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود، در حالی که توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارند.
فرصت‌سازی از دشمنی دشمن، توصیه همیشــگی بنده به جوانان مسئولان و مردم غیور و متدین کشور است.
بوسه پیامبر(ص) بر دستان پینه بسته یک کارگر، بالاترین تجلیل از کار و کارگر است.
باید ایستادن را در عمل، کار، تحقیقات و اتحاد ملی خود نشان دهیم.
کارگری که با قناعت و نجابت مشغول کار است باید به آینده شغلی خود اطمینان داشته باشد.
مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی نیروی کار، به پیشرفت کشور و افزایش سطح کیفی کار کمک می‌کند و به نفع کارگران و کارفرمایان است.

 ایران
افتتاح ابر پروژه ایرانی در سریلانکا
ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» که به همت متخصصان ایرانی ساخته شد. با حضور آیت‌الله رئیسی و «رانیل ویکرمسینگه» همتای سریلانکایی وی افتتاح شد. ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است؛ پروژه‌ای که فرایند ساخت، نظارت و مشاوره آن کاملاً از سوی شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از سوی دولت سریلانکا تأمین شده است.
صابون سانسور اسرائیل بر تن BBC فارسی
کسری ناجی خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به سرزمین‌های اشغالی که اخیراً از سوی ارتش رژیم صهیونیستی اجازه پیدا کرد به محل اصابت موشک‌های ایران در پایگاه هوایی نواتیم برود، روی آنتن زنده بی‌بی‌سی فارسی اذعان کرد که گزارش و تصاویر آماده شده توسط او، از فیلتر سانسور اسرائیل گذشته است. ناجی با اشاره به بازدید از پایگاه نواتیم توضیح داد: وقتی آنجا بودیم و فیلمبرداری تمام شد، ارتش اسرائیل فیلم‌های ما را بازبینی کرد و از ما خواسته شد که بخشی از گفته‌های سخنگوی ارتش را حذف کنیم.
در «طرح نور»فراجا ضابط قضایی است
وزیر کشور در پاسخ به سؤالی درباره «طرح نور» با بیان اینکه غالب بانوان خود را متعهد به عفاف و حجاب می‌دانند، اظهارکرد: تعداد اندکی رعایت نمی‌کنند که عده قابل توجهی از آنان با اندک تذکری رعایت می‌کنند، در میان آنان افرادی هم در برابر قانون مقاومت می‌کنند که این عده انگشت شمار هستند. احمد وحیدی با اشاره به اینکه فراجا در چهارچوب‌های قانونی خود را موظف به اجرای قوانین می‌داند، اضافه کرد: به فراجا گفته شده میان کسی که اغفال و اهمال دارد، با کسی که ساختار‌شکنی می‌کند فرق بگذارند، اساس این است که با تذکر اصلاح شوند. وی اجرای این طرح را جزو وظایف ذاتی فراجا به عنوان ضابط قضایی دانست و افزود: این کار به عنوان ضابط قوه قضائیه است و اگر مشکلی باشد باید به قوه قضائیه ارجاع شود.

 جمهوری اسلامی
مسئولان قضایی با متخصصین و اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای طی سخنانی در مراسم تکریم و معارفه معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: همه ما مسئولان قضایی باید توجه کنیم که عهده‌دار مسئولیتی خطیر و تکلیفی سنگین هستیم؛ لذا باید خیلی مراقبت کنیم و در انجام تکالیف، تلاش مضاعف داشته باشیم؛ گاهی ناچاریم از یک امر مباح نیز اجتناب کنیم.رئیس عدلیه بیان داشت: توقعات به حقی از ما مسئولان قضایی وجود دارد لذا باید با صبر و حوصله و بردباری در برابر موانع و مشکلات بایستیم و امور محوله را به نحو احسن به پیش ببریم.وی اظهار داشت: ما در سمت‌ها و مسئولیت‌های قضایی باید بیش از دیگران به حُسن‌خلق توجه داشته باشیم و تمامی همکاران قضایی باید همواره تکریم ارباب رجوع و مراجعان را در زمره اولویت‌های خود قرار دهند.محسنی اژه‌ای بیان داشت: امروز بیش از اوقات دیگر به هماهنگی و همکاری نیازمندیم؛ در این راستا نباید از وجود اختلافات و به میدان آمدن افکار و نظریات و سلیقه‌های مختلف هراسید؛ این هنر ماست که با شنیدن اقوال مختلف، اَحسن آن‌ها را انتخاب کنیم و با متخصصین و اهالی فن و انسان‌های خبره در موضوعات مختلف مشورت کنیم.رئیس قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: تاکید من به مسئولان قضایی آن است که در نحوه تعامل با بخش‌های مختلف قوه قضاییه براساس تبیین و اقناع عمل کنند؛ چرا که پیشبرد برخی از امور و رفع برخی از مسائل صرفاً با رویکرد دستوری امکان‌پذیر نیست و باید پیوست‌های تبیینی و توجیهی نیز همراه دستور صادره باشد.

 وطن امروز
بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پایان سفر رسمی رئیسی
وزارت خارجه پاکستان دیروز پس از پایان سفر رسمی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به آن کشور، بیانیه مشترک تهران و اسلام‌آباد را در ۲۸ بند منتشر کرد.در این بیانیه، بر اهمیت صلح و امنیت مرزهای مشترک، پروژه‌های انرژی از جمله خط لوله گاز ایران، اجرای طرح‌های مشترک اقتصادی توسعه‌محور برای کمک به تجاری شدن مرزها، تسریع روند امضای قرارداد تجارت آزاد و افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار تاکید شده و دو طرف درباره روابط پایدار و سازنده میان بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان به توافق رسیدند. ایران و پاکستان همچنین توافق کردند بیست‌ودومین کمیسیون مشترک اقتصادی هرچه زودتر برگزار شود و همزمان نشست‌های رایزنی سیاسی سالانه ۲ کشور در قالب کمیته مشترک تجاری، تبادل منظم هیات‌های فنی و کارشناسان اقتصاد نیز صورت گیرد. دو کشور با اعلام «نقطه مرزی ریمدان» به عنوان گذرگاه مرزی بین‌المللی تحت پوشش حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی (TIR) و افتتاح ۲ بازارچه مرزی باقی مانده در نقطه مشترک مرزی ایران و پاکستان نیز موافقت کردند.در بخش دیگری از این بیانیه، تهران و اسلام‌آباد به عنوان اعضای ابتکار کمربند و جاده و سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، عزم قاطع خود را برای افزایش همکاری‌های حمل‌ونقلی، توسعه زیرساخت‌ها و انرژی ابراز کردند. ۲ کشور همچنین توافق کردند روابط سودمند و پایدار بین ۲ بندر گوادر و چابهار را گسترش دهند.هر ۲ طرف ضمن محکوم کردن تروریسم در همه اشکال و ظواهر آن، اذعان داشتند تروریسم تهدید مشترکی برای صلح و ثبات و مانع بزرگی برای توسعه منطقه است لذا با اتخاذ رویکرد مشارکتی برای مقابله با این تهدید و استفاده از سازوکارهای نهادی دوجانبه موجود برای مبارزه مؤثر و مقابله با تهدید تروریسم ضمن رعایت کامل اصول منشور ملل متحد، بویژه اصول حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو موافقت شد.

جوان
جنگ با ایران منجر به فروپاشی اسرائیل می‌شود
رئیس پیشین بخش عملیات ارتش اسرائیل در گفتگو با یکی از رسانه‌های این رژیم به تحلیل این مسئله پرداخت که اسرائیل نباید وارد جنگ با ایران شود چراکه این وضعیت منجر به سقوط رژیم صهیونیستی می‌شود. وی گفت: «ما نباید با ایران وارد یک جنگ فرسایشی شویم. این جنگ برای اسرائیل بسیار بد است چراکه ممکن است منجر به فروپاشی اقتصاد و ثبات ما شود و می‌تواند منجر به سقوط (نابودی) استراتژیک بلند مدت اسرائیل شود.» من صراحتاً با اطلاعات و گزارش‌هایی که به دستم رسیده می‌گویم تمام گردان‌های حماس فعال و روی پا هستند. نتانیاهو گفته که چهار یا شش گردان از حماس باقی مانده است، اما دروغ می‌گوید. ارتش با اطلاعات غلط و عدم برآورد صحیح از وضعیت حماس و ایران تصمیم گیرندگان را گمراه می‌کند. حماس همچنان قدرت دارد
پروژه باند‌های مخوف برای سوء‌استفاده جنسی از دختران
معاون اجتماعی فراجا از انهدام باند قاچاق سازمان یافته دختران که تحت پروژه‌های کینگ، چَتِربِیت، رافائل، لِوِل آپ دنس دختران را فریب داده و هدف بهره‌کشی‌های جنسی قرار می‌دادند، خبر داد. سردار سعید منتظر المهدی به انهدام شاخه خارجی باند فساد که اقدام به شناسایی، جذب و انتقال دختران برای خدمات جنسی و قاچاق آن‌ها به خارج از کشور می‌نمودند، اشاره کرد و گفت که در فاز اول پرونده ۲۴ نفر، در فاز دوم ۵۷ نفر دستگیر و در فاز سوم تعداد زیادی شناسایی شده‌اند که تحقیقات برای دستگیری آن‌ها جریان دارد. وی با اشاره به «پروژه کینگ» که شبکه‌ای سازمان یافته برای قاچاق زنان به کشور‌های ترکیه و گرجستان بود، اشاره کرد و ادامه داد: ارتباطات آن‌ها با باند‌های تجارت مستهجن و غیر اخلاقی خارج از کشور مشخص و در نهایت اعضای اصلی در تهران، البرز، پایانه فرودگاهی و گذرگاه مرزی بازرگان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

 خراسان
جهش بی سابقه بودجه نظامی جهان به رکورد ۲ تریلیون و ۴۴۰ میلیارد دلار
بنابر گزارش اندیشکده سیپری(موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم)، کشورهای جهان بیش از هر زمان دیگری برای هزینه‌های دفاعی خود بودجه صرف می‌کنند.ارقام منتشر شده توسط این موسسه تحقیقاتی نشان می‌دهد که در سال گذشته کشورهای جهان نزدیک به دو و نیم تریلیون دلار به هزینه‌های نظامی اختصاص داده‌اند.آمریکا، چین، روسیه، هند و عربستان سعودی بیشترین مبلغ را صرف هزینه‌های نظامی خود کرده‌اند. آن‌ها در مجموع بیش از ۶۰ درصد از کل هزینه‌های دفاعی در جهان را داشته‌اند.هزینه‌های نظامی جهان برای نهمین سال متوالی افزایش یافته است. این افزایش در هر پنج منطقه جغرافیایی در آفریقا، اروپا، خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه و قاره آمریکا ثبت شده و به ویژه افزایش قابل توجهی در اروپا، آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه داشته است.مخارج خاورمیانه با ۹ درصد افزایش به ۲۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود و این منطقه را به منطقه ای با بالاترین هزینه نظامی به نسبت تولید ناخالص داخلی در جهان با ۴.۲ درصد و پس از آن اروپا (۲.۸ درصد) و آفریقا (۱.۹ درصد) تبدیل می کند. در این میان، هزینه‌های نظامی رژیم صهیونیستی که پس از عربستان سعودی در منطقه دوم است ، با ۲۴ درصد رشد به ۲۷.۵ میلیارد دلار رسید که عمدتاً ناشی از حمله این رژیم به غزه است.

 رسالت
توحش آمریکایی علیه غزه، شکست می‌خورد
محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیئت مذاکره کننده این کشور گفت که «۲۰۰ روز از جنایت مستمر رژیم اسرائیل در حق اهالی نوار غزه می‌گذرد؛ جنایتی که با حمایت بی‌حدوحصر و بدون محدودیت از سوی آمریکا، دامن همه چیز را در غزه گرفته است. عبدالسلام ادامه داد: «این توحش آمریکایی که صهیونیست‌ها علیه نوار غزه مرتکب می‌شوند، سرنوشتی جز شکست نخواهد داشت و نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

 مردم سالاری
انتقال یگان‌های تهاجمی اسرائیل از مرز لبنان به غزه
ارتش رژیم صهیونیستی ۲ تیپ از لشکر ۹۹ خود را از مرز لبنان در شمال سرزمین‌های اشغالی، به نوار غزه منتقل کرد.رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از استقرار این ۲ تیپ در جاده صلاح الدین (جاده ای که نوار غزه را به شمال و جنوب تقسیم می‌کند)، خبر داد.در همین حال، این رسانه صهیونیستی از انتقال ۲ تیپ ناحال ارتش از منطقه صلاح الدین به دیگر مناطق خبر داد و هدف از این اقدامات را زمینه‌سازی ‌برای انجام عملیات رفح ارزیابی کرد.تحولات میدانی در نوار غزه حکایت از آن دارد که با وجود مخالفت‌های بین‌المللی و تبعات انسانی عملیات نظامی در منطقه پرجمعیت رفح، رژیم صهیونیستی قصد دارد که این عملیات را انجام دهد.

 قدس
سومین درخواست برای رفع فیلتر گوگل‌پلی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارائه سومین درخواست به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی برای رفع محدودیت دسترسی به سرویس «گوگل پلی» خبر داد و گفت: امیدواریم دوستان همراهی کنند و بررسی کنند تا از گوگل پلی رفع فیلتر شود.
فرار صهیونیست‌ها پنج برابر شد!
در تحقیقی که توسط وب‌سایت فرانسوی «اوریون ۲۱» انجام شد، آمده است: اسرائیلی‌ها به‌طور بی‌سابقه‌ای ناراضی هستند و از ناشناخته‌ها و نبود شفافیت، دچار شوک، تنش و ترس شده‌اند.. «اوریون ۲۱» همچنین از افزایش چشمگیر افرادی خبر داد که به دنبال دریافت گذرنامه غربی هستند و تأکید کرد: اسرائیلی‌ها به‌شدت از وضع کنونی پس از گذشت هفت ماه از جنگ علیه غزه ناخرسند هستند و بر این باورند در سایه جنگ، اوضاع خوب نیست و اسرائیل زباله‌دان شده است.به نوشته این رسانه فرانسوی، منابع عالی‌رتبه دیپلماتیک اروپایی به درخواست اسرائیلی‌ها از کنسولگری کشورهای غربی برای دریافت گذرنامه اشاره می‌کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج برابر بیشتر شده است. این گزارش نشان داد حدود ۵میلیون اسرائیلی در حال حاضر گذرنامه دیگر کشورها را دارند، یعنی تقریباً نیمی از اسرائیلی‌ها!

 آرمان ملی
نظر دولت به تعطیلی پنجشنبه هاست
سیدمحمد حسینی درباره دیدگاه دولت درزمینه تعطیل پنجشنبه ها، اظهارکرد: نظر دولت در این زمینه مشخص است و به غیر از جمعه به تعطیلی یک روز دیگر به انتخاب دولت تأکید دارد. دیدگاه دولت هم بیشتر به تعطیلی پنجشنبه‌ها نزدیک است.

 شرق
کنعانی: آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعاهای دولت آمریکا علیه اشــخاص و شــرکت‌های ایرانی دربــاره فعالیت‌های ســایبری به دولت این کشــور توصیه کرد در سیاســت‌های مداخله جویانــه و نیــز تهدیدآفرین خود درباره حقوق بشر بازنگری کند. ناصر کنعانی، ســخنگوی وزارت امورخارجه، ادعاهای بی اســاس دولت آمریکا علیه اشخاص و شــرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را به شدت رد و محکوم کرد. کنعانی تصریح کرد: نهادهای آمریکایی نمی تواننــد با برچســب زدن‌های مختلف بی اساس به اشــخاص و نهادهای ایرانی، موج انتقادات جهانی درباره سیاســت‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل کشــی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف کنند.

 ابتکار
بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی تا سال ۱۴۰۲ صفر شد
سید احسان خاندوزی در حاشیه جلسه این هفته هیئت دولت اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مراجع بین‌المللی که برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده می‌شود، بانک توسعه اسلامی است و هفته آینده پنجاهمین سالگرد تأسیس این بانک در عربستان سعودی با حضور ۴۷ کشور برگزار می‌شود.وی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته تأمین مالی از سوی این بانک صورت نمی‌گرفت و یکی از اولویت‌های ما رفع موانع پرداخت اقساط کشور بود تا کاری کنیم این بانک برای ۱۱ پروژه عمرانی ما تأمین مالی کند. این اتفاق رخ داده و ما مسیر دور زدن تحریم در پرداخت بدهی ایران به این بانک را پشت سر گذاشتیم و بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم و فرآیند بازپرداخت اقساط ۱۱ پروژه عمرانی آغاز شده است.

 اطلاعات
تصویب لایحه حمل سلاح برای معلمان در ایالت تِنسی
جمهوریخواهان مجلس نمایندگان ایالتی در ایالت تنسی آمریکا در اقدامی بی‌سابقه لایحه‌ای را به تصویب رساندند که به موجب آن، معلمان و کارکنان مدارس این ایالت می‌توانند در محیط آموزشی سلاح حمل کنند.مطابق لایحه جدید، تنها مدیران مدارس و پلیس اطلاع دارند که کدام یک از معلمان سلاح حمل می‌کنند و افشای آن برای والدین دانش‌آموزان و حتی سایر آموزگاران ممنوع است.براساس این لایحه، پیش از آنکه کارکنان یک مدرسه قادر به حمل سلاح باشند، مدیر مدرسه متبوع به‌علاوه نهادهای قضایی منطقه‌ای باید آن را تایید کنند. این قانون بعد از تیراندازی مرگبار پارسال در دبستان شهر «نشویل» ایالت تنسی، بزرگ‌ترین اقدام در راستای دسترسی به سلاح در آمریکا خواهد بود.
توقف روابط تجاری ترکیه با اسرائیل
رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه جنگ غزه تهدیدی برای تمامی منطقه است، گفت: روابط تجاری کشورش با رژیم صهیونیستی متوقف شده است.رجب طیب اردوغان در نشست خبری با رئیس جمهوری آلمان تاکید کرد: آنچه در غزه رخ می‌دهد ظلمی است که شبیه ندارد و نتانیاهو امنیت تمامی منطقه از جمله مردم خود را تهدید می‌کند و از این طریق می‌خواهد عمر سیاسی خود را طولانی‌تر کند. اردوغان افزود: تنش‌ میان ایران و اسرائیل نمونه‌ای از خطرات جنگ غزه بر ثبات منطقه بود و نباید جنایت‌هایی که اسرائیل در نوار غزه مرتکب شد را نادیده گرفت.

 شهروند
حماس: ۳۰ افسر و ژنرال ارشد اسرائیلی در اختیار ما هستند
یک منبع ارشد حماس در گفت وگو با العربی الجدید اعلام کرد شایعاتی که رسانه ِ‌های عبری نزدیک به کابینه اسرائیل منتشر کرده اند مبنی بر اینکه
حماس صرفا پیشنهاد آزادسازی ۲۰اسیر را به جای ۴۰اسیر در مرحله اول از توافق داده است، تکذیب و تأکید کرد که این ادعا به معنای آن است که تعداد اسرایی که زنده مانده اند بیش از ۲۰نفر نیستند. وی افزود: این رسانه‌ها در حالی مدعی زنده ماندن صرفا ۲۰اسیر هستند که ۳۰ژنرال و افسر ارشد اسرائیل که در ۷ اکتبر ۲۰۲۳به اسارت مقاومت درآمدند، نزد حماس هستند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

طرح نور با ظرافت، درایت و آرامش اجرا شود
ایکنا/ آیت‌الله حسینی‌بوشهری در نشست فصلی مدیران سازمان انتظامی با تقدیر از روحانیونی که در یگان‌های مختلف و استان‌ها و شهرهای مختلف در حال خدمت هستند، افزود: روحانیون انتظامی سفیران حوزه علمیه هستند که اگر نقش خود را به‌درستی انجام دهند به اهداف مطلوب خواهند رسید.رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: طرح نور باید با ظرافت، درایت و آرامش اجرا شود تا دشمن از اهداف خود که سالیان درازی دنبال می‌کند ناامید شود و شاهد آن باشیم که شرایط ظاهری جامعه به شرایط مطلوب اسلامی برگردد.

بر روی معلمان سرمایه گذاری شود
حوزه/ آیت الله رجبی در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین پورثانی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش به همراه مدیرکل آموزش و پرورش قم گفت: باید روی معلمان و مدیران که دست‌اندرکاران اصلی تربیت دانش‌آموزان هستند سرمایه‌گذاری شود؛ اگر معلم به رشد کافی و انگیزه درونی دست یابد، منتظر دستورالعمل نمی‌ماند و با عبور از همه موانع وظیفه خود را انجام خواهد داد.عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: در عرصه اجتماعی، نظام تعلیم و تربیت باید دانش‌آموز را بر اساس منطق و استدلال و مبانی دینی به این نقطه برساند که این نظام اسلامی، برترین نظام حکمرانی است.

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
مهر/ آیت‌الله مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، پس از صادر شدن اعتبارنامه دو سوم منتخبان این انتخابات، از منتخبان برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مجلس دعوت می‏‌کند.وی افزود: مراسم افتتاحیه در روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

از مهمترین مشکلات مردم، بحث مسکن و سرپناه است
رسا/ آیت الله فقیهی در دیدار دکتر محمدمنان رئیسی منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم، گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند “وضعیت اقتصادی در سر سفره‌های مردم خوب نیست”؛ مردم با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.عضو جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به مسأله مسکن، افزود: از مهمترین مشکلات مردم، بحث مسکن و سرپناه است و با اجاره‌های بالا کنترل معیشت از دستشان خارج شده است. دولت و مجلس باید برای این مشکل مهم و اساسی، تدبیر فوری نمایند و نگذارند مردم بیش از این در سختی و دشواری باشند.

همایش جمعیت خدمت رسانی فاطمی‌ها برگزار شد
اختصاصی/ عصر دیروز همایش جمعیت خدمت رسانی فاطمی‌ها به میزبانی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین در محل سالن اجتماعات این جامعه برگزار شد.آیت الله طبسی، در سخنانی دراین همایش با تقدیر از فعالیت‌های جمعیت خدمت رسانی فاطمی‌ها گفت: کارهای خیری که توسط شما انجام می‌شود به برکت دعای آسمانی هاست. هستند کسانی که اموال زیادی دارند اما برای کارهای دیگر پول خرج می‌کنند و توفیق استفاده از این اموال در راه خیر را ندارند.وی افزود: اگر خداوند این کشور را حفظ کرده است و نعمات خود را برای آن می‌فرستد، به برکت همین کارهای خیری است که به انجام می‌رسد و شما آثار کارهای خود را در این دنیا و هزاران برابر در آخرت خواهید دید.عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: از شما خواهران و براداران وظیفه شناس، تقدیر و تشکر دارم و از خداوند می‌خواهم که به شما عمری طولانی و با برکت و فرزندانی بهتر از خود شما که این راه را ادامه دهند عطا فرماید و مشمول دعای خیر حضرت حجت – عجل الله تعالی فرجه الشریف – شوید.

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی
تسنیم/ بر اساس بیانیه نیروهای مسلح یمن نیروی دریایی ارتش یمن با تعدادی موشک مناسب، ناو آمریکایی (MAERSK YORKTOWN) را در خلیج عدن هدف قرار داد.طبق این بیانیه در عملیات دیگر در اقیانوس هند ناو اسرائیلی (MSC VERACRUZ) با پهپاد هدف قرار گرفته است.

اربکان: اسرائیل با اطلاعات پایگاه ترکیه موشکهای ایران را زد
تسنیم/ فاتح اربکان رهبر حزب دوباره رفاه در خصوص پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی گفت: حمله موشکی ایران به اسرائیل با ۱۲۰ موشک بالستیک انجام گرفت که بیش از ۹۰ درصد آنها را سیستم دفاعی اسرائیل مورد هدف قرار داد.وی افزود: این هدف گیری ها در سایه رادارهای پایگاه هوایی کوره جیک در ترکیه انجام شد.طی روزهای اخیر موضوع انتقال اطلاعات پایگاه راداری کورجیک ترکیه به رژیم صهیونیستی و کشورهای حاضر برای دفاع حملات موشکی ایران بحث برانگیز شده بود. نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در این خصوص در بیانیه ای اعلام کرد که ترکیه اطلاعات این پایگاه را تنها در اختیار اعضای ناتو قرار می دهد و نه اسرائیل.آمریکا، انگلیس و آلمان که در عملیات آن شب حضور داشتند از اعضای ناتو هستند.

پیام های حمله به پایگاه های آمریکا در شرق سوریه
فارس/ مقر فرماندهی حشدالشعبی در پایگاه کالسو در غرب عراق هدف حملاتی قرار گرفت که آمریکا مدعی شد مسئولیتی در این تجاوز نداشته است.پس از این اقدام، دو پایگاه نظامی آمریکا در خراب الجیر در شمال شرقی شهر حسکه و میدان نفتی العمر در شرق دیرالزور هدف حملات پهپادی و موشکی قرار گرفتند که علی‌رغم شایعات مطرح شده در ساعات نخست این عملیات، با بیانیه کتائب حزب الله عراق همراه شد که هرگونه مسئولیت در این عملیات را رد کرد.به رغم هشدار های امنیتی نیروهای آمریکایی، گزارش ها حاکی از آن است که یکی از موشک ها به مجاورت نقطه پدافندی و سالن اجتماعات داخل پایگاه آمریکا در میدان العمر اصابت کرده است.«حسن العجیلی»؛ روزنامه نگار سوری در تشریح جزئیات حملات پهپادی و موشکی به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه گفت: در جریان این حمله پایگاه العمر با چهار موشک و یک پهپاد و پایگاه خراب الجیر با سه موشک و سه پهپاد به اختلاف یک ساعت هدف حمله قرار گرفتند.

رشد صنایع دفاعی ایران نتیجه تحریم است
تسنیم/ یک پایگاه آمریکایی در تحلیلی با اشاره به رونمایی از نسخه پیشرفته سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ با استناد به مقامات ایران، از این سامانه به عنوان تسلیحاتی یاد کرده که قادر به نابود کردن هواپیماهای پنهان‌کار آمریکا است.پایگاه نیوزویک در این تحلیل به قلم «جان جکسون» نوشته است که باور ۳۷۳ که در داخل ایران تولید شده برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ عملیاتی شد و از لحاظ قابلیت‌ها می‌توان آن را با سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ روسیه و سامانه پاتریوت که ساخت آمریکا است مقایسه کرد. این نشریه رشد بخش دفاعی ایران را به تحریم‌های بین‌المللی ربط داده و نوشته که این تحریم‌ها موجب شده تهران منابع بیشتری را به ساخت سلاح‌های داخلی اختصاص دهد. در بخش دیگری از گزارش نشریه مذکور تصریح شده که یکی از اهداف ایران از رونمایی از نسخه ارتقاءیافته باور ۳۷۳ ارسال پیام بازدارندگی علیه دشمنانش به ویژه در شرایط پیچیده ژئوپولیتیک در خاورمیانه است.

ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین
مهر/ رویترز به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد که آمریکا در هفته‌های اخیر به طور مخفیانه موشک‌های دوربرد ATACMS به اوکراین برای استفاده علیه روسیه داده است. به گفته این مقام آمریکایی، این موشک‌ها در بسته کمک نظامی ۳۰۰ میلیون دلاری به اوکراین که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ۱۲ مارس تصویب کرد، وجود داشت.وی در ادامه افزود: این موشک‌ها برای اولین بار در ساعات اولیه ۱۷ آوریل علیه یک فرودگاه روسیه در کریمه که حدود ۱۶۵ کیلومتر از خطوط مقدم اوکراین فاصله داشت، پرتاب شد.پنتاگون در ابتدا با استقرار موشک‌های دوربرد مخالف بود، همچنین نگرانی هایی وجود داشت که اوکراین از آنها برای حمله به اهدافی در عمق روسیه استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *