طلیعه ۱۲۹۰ – ۹۵۰۲۰۹

دین مبین اسلام و فرهنگ توحیدی شیعه حرکتی پر فراز و نشیب در مواجهه با هجمه‌های گسترده دین ستیزان و منحرفین داشته است که این حرکت و پویایی چالشی بزرگ و مستمر برای دشمنان حق و حقیقت ایجاد کرده است.

نظام روحانیت به عنوان میراث دار نبوت و امامت، یگانه پاسبان این حرکت عظیم و مدافع سرسخت حق و حقیقت تبلور یافته در اسلام ناب می‌باشد. نمونه‌های فراوان این پاسداران حقیقت در حوزه‌های علمیه از علامه حلی‌ها و شیخ مفید‌ها گرفته تا امام خمینی(ره) و شهید بهشتی و شهید مطهری میراثی عظیم و ماندگار از تلاش حوزه‌های علمیه به یادگار گذاشته‌اند.

یکی از نمونه‌های بارز این فرزندان علم و بصیرت در حوزه‌های علمیه شهید بزرگوار مرتضی مطهری است. شهیدی که “زندگی او، تلاشی مخلصانه و مؤمنانه و عالمانه، همراه با احساس درد، همراه با یک بصیرت کامل در میدان علم و معرفت و فرهنگ بود.”حرکت علمی او چنان پر فروغ بود که هنوز هم مطالعه وتفکر در آثارش سیراب کننده تشنگان علم و معرفت وحقیقت است.

بررسی اندیشه‌ها و آراء شهید آیت‌الله مطهری و تأثیر آن در شکل گیری مبانی فکری انقلاب اسلامی و تجلیل از شخصیت کم نظیر ایشان، هم مورد نیاز جوامع اسلامی و هم ادای بخشی از وظیفه حق شناسی نسبت به اندیشمندان و فرزانگان انقلاب اسلامی است.

شهید آیت‌الله مطهری با قوت فکری و اندیشه صائب خود در دهه‌های ۵۰-۱۳۴۰ وارد میدان هایی شد که تا آن زمان هیچ کس در زمینه مسائل اسلامی وارد آن نشده بود و با تفکرات وارداتی غربی و شرقی به چالش علمی عمیق، وسیع و تمام نشدنی پرداخت و در جبهه مقابله با مارکسیسم و تفکرات غربی و لیبرالیسم دست به یک جهاد هوشمندانه زد. ایشان با توان علمی و ایمان راسخ و اعتماد به نفس، موفقیت‌های بزرگی به دست آورد و با قدرت اجتهاد و انصاف و ادب علمی، روشی متقن و به دور از تحجر و التقاط برای معرفی اسلام و مقابله با کج اندیشی و انحراف ایجاد کرد و پایه‌های افکار مورد نیاز جامعه اسلامی و انقلابی را تأسیس نمود و نقش مؤثری بر جریان فکری اسلامی و شکل گیری نظام اسلامی بر جای گذاشت.

 مهم‌ترین دستاوردی که از مطالعه آثار شهید مطهری به دست می‌آید، مبنای فکری ـ استدلالی ـ منطقی و مبرهن است که هم عقل را اقناع و هم دل را راضی می‌کند. همچنین مطالعه آثار ایشان موجب تنظیم و انسجام تفکر و اندیشه می‌شود. در واقع این همان عاملی است که زمینه حل تعارضات درونی انسان را فراهم می‌کند و باعث ایجاد قوه تشخیص خوب از بد می‌شود.

مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند: «باید با برنامه ریزی زمینه‌ای فراهم شود که طلاب، دانشجویان و نسل جوان، دوره کتابهای شهید مطهری(ره) را مطالعه نمایند. جوانان عزیز ما باید با آثار شهید مطهری (ره) آشنا شوند. بنده اگر می‌خواستم برنامه حوزه علمیه قم را بنویسم، بلاشک یکی از مواد برنامه را این می‌گذاشتم که کتابهای آقای مطهری(ره) خوانده شود، خلاصه نویسی شود و امتحان داده شود.»

خوشبختانه در حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها، فضلا، علما، دانشمندان و افراد صالح و شایسته از نظر علمی و فکری وجود دارند و باید حضور خود را در این میدان‌ها گسترش دهند و با امواج تبلیغاتی و شبهات جدید مقابله کنند و وظیفه خود را نسبت به اسلام ادا نمایند.

نتیجه آنکه۱۲ اردیبهشت ماه، سالروز شهادت این شهید بزرگوار و معلم کم نظیر انقلاب، مجالیست تا از سویی نقش و جایگاه علم و عمل و معلم تکریم شود و از سوی دیگر ضمن تلاش و مجاهدت و بصیرت و معرفت جامعه‌ای پیشرو در جهاد عالمانه شکل بگیرد. (خ-۱۲۹۰)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *