همایش طلایه داران نور و رحمت ویژه شعراء و مداحان استان قم برگزار شد

همایش شاعران و مداحان استان قم با عنوان طلایه‌داران نور و رحمت شنبه شب مورخ ۱۳۹۴/۱۰/۰۵ از سوی معاونت جامعه و مردم در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

این همایش که در ایام خجسته‌ی میلاد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه‌السّلام و هفته‌ی وحدت برگزار شد با پیام آیت الله یزدی آغاز به کار کرد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در این پیام با هوشمندانه خواندن تشکیل چنین اجتماعی بر جایگاه و تأثیرگذاری بی‌بدیل شاعران و مداحان تأکید و از هنرمندان این عرصه خواست با شناخت جایگاه خطیر خود و ارتقاء سطح آگاهی از معارف اسلامی و بهره‌گیری از بصیرت و اخلاص به ایفاء وظایف خویش بپردازند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با یادآوری مخاطرات پیش روی مداحان و شاعران آئینی به اهداف شوم دشمنان از جمله تحریف و خالی کردن آئین‌های مذهبی از هر گونه محتوای سازنده و سوء استفاده از مجال اهل بیت در راستای اغراض تفرقه افکنانه خویش اشاره و استفاده از اشعار ضعیف و بی‌محتوا و بهره‌گیری از سبک‌های موسیقی نامناسب با فضای مجالس مذهبی را از آسیب‌های جدی این عرصه برشمرد و خواستار توجه جدی شعراء و ستایشگران آئینی به توصیه‌ها و رهنمودهای امام راحل، رهبر معظم انقلاب، مراجع و بزرگان حوزه شد.

سخنران این همایش آیه‌الله حسینی بوشهری بودکه با اشاره به رسالت‌های شاعران ومداحان سه اصل استوارسازی و رشد دادن به پایه‌های اعتقادی، پیوند عواطف مردم با آل الله و آگاه‌سازی جامعه نسبت به تکالیف دینی و اجتماعی را کار اصلی شاعران و مداحان دانست و با اشاره به اجتناب ناپذیر بودن نقد منصفانه بر ضرورت نقد خود و پذیرش نقد از دیگران تأکید کرد.

عضو جامعه مدرسین با تبیین جایگاه شعر و شاعران در اسلام و نگاه اولیاء دین ذوق و استعداد شاعری را فرصتی ارزشمند و استثنایی از طرف خداوند دانست و افزود تأثیر شعر متعهد در حفظ و ماندگار ساختن غدیر و عاشورا قابل انکار نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور به چهار عنصر صدا، شعر، اجرا و ارتباط با مخاطب به عنوان ارکان کار مداحان اشاره و با توصیه به مخاطب‌شناسی، زمان‌شناسی و مکان‌شناسی بر ضرورت موقعیت‌شناسی دقیق، آموزش و تمرین مستمر، انتخاب اشعار مناسب و پر معنی، مطالعه در منابع و مقاتل معتبر، بهره‌گیری از اشعار اخلاقی، اخلاص و صداقت، الگو بودن در رفتار و سبک زندگی، رعایت ادب نسبت به پیشکسوتان، تعهد دینی، حساسیت نسبت به نماز، معرفی سیمای ملکوتی و ملکی اهل بیت در جهت ارائه الگوی عملی به مخاطبان، تبیین صحیح موضوع شفاعت و توجه به دو مقوله‌ی خوف و رجاء و مراقبت در جهت عدم ورود بدعت‌ها تحت عنوان نوآوری به محافل و عزاداری‌ها و پرهیز از کم کاری در اتقان بخشی به برنامه‌ی مداحی، خودداری از نقل مطالب غیرمستند و بر حذر بودن از غلوّ نسبت به اهل بیت را مورد تأکید قرار داد.

درابتدای این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی ضمن عرض خیرمقدم به حاضران با تجلیل از عملکرد شاعران و مداحان در زمان جنگ تحمیلی، ایفاء نقش در مجالس و محافل مذهبی را تداوم همان حرکت مقدس و حماسی بودن و تهییج افراد برای مقابله با دشمن را از شروط شعر خوب دانست و با اشاره به رحمت واسعه‌ی الهی، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را رحمتی برای جهانیان و هدف بعثت را نجات همه‌ی انسان‌ها بیان کرد ودشمن‌شناسی و شناساندن دشمنان به مردم را از مسئولیت‌های شاعران و مداحان عنوان کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با استناد به آیات قرآن منافقان را کسانی معرفی کرد که کفار را به عنوان دوست و نجات‌دهنده خود می شناسند و از مؤمنین دوری می‌کنند و به امید عزّت به سراغ دشمنان می‌روند.

 

حجه‌الاسلام والمسلمین اسکندری نیز در این همایش با ارزشمند و تأثیرگذار دانستن ظرفیت شعراء و مداحان ضمن تمجید از نقش‌آفرینی قاطبه شعراء و مداحان، عدم همسویی عملکرد برخی شعراء و مداحان با اهداف و آرمان‌های نظام، امام و رهبری را از چالش‌هایی معرفی کرد که خود شعراء و مداحان باید به فکر مقابله و علاج آن باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم با انتقاد از برخی افراد و مسئولین که عملکرد نامناسب برخی از هیئات و مداحان را تعمیم داده و جلسات مذهبی را زیر سؤال می‌برند گفت شکی نیست که لشکر عظیم هیئات و مداحان در مقابل هجمه‌های دشمنان صف‌آرایی کرده و آماده مقابله با توطئه‌ها هستند و مسئولین مربوطه نیز نظارت کافی را بر فعالیت آن‌ها دارند.

در بخش بعدی این همایش مسئول کانون شعراء و مداحان قم با یادآوری رویش‌های غیر قابل انکار شعر آئینی پس از انقلاب و بالندگی آن گفت ریزش‌های این عرصه نیز قابل انکار نیست و یکی از آفاتی که کیان شعر آئینی و مداحی را تهدید می‌کند اشعار بی محتوا و سرشار از خرافه و تحریف است که متأسفانه مسئولین نیز هیچ برخوردی با آن نمی‌کنند.

دکتر مجاهدی شعر مورد عنایت رسول اکرم را شعر متعهدی معرفی کرد که به مقابله با توطئه‌های دشمنان می‌پردازد.

وی شعر آئینی را متخذ از آیات و روایات دانست و با اشاره به تأثیرگذاری اشعار توحیدی، اخلاقی و عرفانی از مداحان خواست در انتخاب شعر وسواس به خرج داده و از استفاده از اشعاری که محتوای دروغ و خلاف دارند بر حذر باشند و نگاه عمیق را زمینه‌ساز گریستن برای اهل بیت قرار دهند تا گریه‌ها در مجالس اهل بیت ریشه‌دار و ماندگار باشد.

دبیر شعر آئینی کشوربه اهتمام بسیاری از علماء و فقهای اسلام نسبت به مقوله‌ی شعر اشاره کرد و آن را حاکی از جایگاه ویژه شعر و شاعری در اسلام دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *