خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
اجرای طرح انسداد مرزها در حال پیگیری است
وحیدی در حاشیه جلسه پاسخگویی به مردم در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره مرحله دوم انتخابات گفت: در مرحله اول انتخابات، ۲۴۵ نماینده انتخاب شدند و ۴۵ نماینده برای انتخاب باقی مانده‌اند. انتخاب این ۴۵ نماینده در ۲۲ حوزه انتخابیه و بالغ بر ۱۱ هزار شعبه صورت می‌گیرد. انتخابات در هشت حوزه به صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌شود. وی افزود: در این حوزه‌ها علاوه‌براین‌که احراز هویت الکترونیکی است، شمارش آرا نیز به‌صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. آموزش‌های لازم در این زمینه انجام شده است و امیدواریم مردم در دور دوم نیز حضور پرشور و ارزشمندی را رقم بزنند. وزیر کشور همچنین با ارائه توضیحاتی درباره بودجه اختصاص‌یافته به دیوارکشی در استان سیستان‌وبلوچستان گفت: این طرح در گذشته تصویب شده بود که رئیس‌جمهور دستور آن را صادر کردند. البته این منابع مربوط به یک‌سال نیست بلکه مربوط به کل طرح است. یکی از موضوعات مهم ما انسداد مرزهاست و با توجه به حساسیتی که رئیس‌جمهور بر این موضوع دارند، دستور آن را صادر کرده و کارهای آن در حال انجام است.وحیدی تاکید کرد: این اتفاق قرار است در تمام مرزهای کشور بیفتد اما با توجه به حساسیت، مرزهای شرق و غرب به‌ویژه مرزهای شرقی اولویت دارد.

 همشهری
عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
پارلمان عراق با وجود مخالفت‌ها از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی در این کشور را با یک اصلاحیه به تصویب رساند. مجازات تعیین شده برای این جرم ۱۵سال حبس درنظر گرفته شده است.
بازداشت نامزد انتخابات آمریکا در تظاهرات ضد‌صهیونیستی
جیل استاین، نامزد حزب سبزها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در تظاهرات حامیان فلسطین در دانشگاه واشنگتن بازداشت شد. این اعتراض‌ها از دانشگاه کلمبیا آغاز شد و به دیگر دانشگاه‌های آمریکا سرایت کرد.
جهاد اسلامی از زرادخانه موشکی خوبی برخوردار است
رسانه‌های صهیونیستی با اشاره به ادعای ارتش اشغالگر درباره انهدام تمام سکوهای پرتاب موشک جنبش جهاد اسلامی اذعان کرده‌اند که این جنبش همچنان از زرادخانه موشکی خوبی برخوردار است. منابع صهیونیستی می‌گویند جنبش جهاد اسلامی توان موشکی خود را در طول جنگ علیه رژیم اشغالگر حفظ کرده و قدرت موشکی آن، اکنون از جنبش حماس بیشتر است. جهاد اسلامی را می‌توان از قدیمی‌ترین جنبش‌های مقاومتی فلسطین دانست.
حزب‌الله پایگاه البغدادی را هدف قرار داد
حزب‌الله لبنان اعلام کرده پایگاه البغدادی در الجلیل علیا در شمال فلسطین اشغالی را هدف حمله راکتی قرار داده و تلفاتی قطعی به اشغالگران وارد کرده است. گروهان‌های قدس نیز اعلام کرده پایگاه نظامی فجه در جنوب فلسطین اشغالی را هدف حمله موشکی قرار داده است.
اذعان به ناتوانی اسرائیل در برابر حمله ایران
آریا الداد، ژنرال ذخیره ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با روزنامه عبری معاریو اعلام کرده در طول تاریخ، اسرائیل عادت داشته که از خود دفاع کند، اما در برابر هجوم موشک‌ها و پهپادهای ایران، این اصل بنیادین درهم شکسته شد. به‌گفته او، به‌دلیل ناتوانی تل‌آویو در رهگیری تمام اهداف، نیروی هوایی و پدافند هوایی آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن برخی از تهدیدها را که در حال پرواز به سمت سرزمین‌های اشغالی بودند، رهگیری کردند.
توهمات نتانیاهو در غزه به‌زودی آشکار می‌شود
یک تحلیلگر صهیونیست تأکید کرده به‌زودی مشخص می‌شود کابینه و ارتش رژیم‌صهیونیستی چه توهماتی را درباره جنگ غزه و نزدیک بودن اهداف آن به صهیونیست‌ها ارائه داده‌اند. رونین برگمن گفته نتانیاهو در ماه‌های گذشته این توهم را به اسرائیلی‌ها داد که فشار نظامی به آزادی اسرا کمک خواهد کرد اما این اتفاق نیفتاد.
تلاش آمریکا به بهانه داعش برای تداوم حضور نظامی در عراق
سخنگوی جنبش حقوقی مردمی عراق نسبت به حمایت‌های آمریکا از بقایای تشکیلات تروریستی داعش در این کشور هشدار داده است. محمد الصحاف با اشاره به اینکه آمریکا از گروهک‌های تروریستی برای تضمین منافع خود در عراق حمایت می‌کند، گفته آمریکا از هر راهی که شده تلاش می‌کند از باقیمانده تشکیلات تروریستی داعش در عراق به‌عنوان بهانه‌ای برای طولانی کردن حضور خود در این کشور محافظت کند.

 کیهان
تجمع دانشجویان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور در حمایت و پشتیبانی از قیام دانشجویان آمریکا و اروپا علیه رژیم خبیث اسرائیل به پا خاستند. دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های تهران همزمان با دانشگاهیان سراسر کشور، روز یکشنبه بعد از نماز ظهر و عصر، اجتماع سراسری در حمایت از خیزش دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا و اروپا برگزار کردند.
احتمال صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو طی ۷ روز آینده
رسانه‌های صهیونیستی خبر دادند: همزمان با شعله‌ور شدن اعتراض‌های جهانیِ دانشجویی علیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه و تظاهرات صدها هزار صهیونیست در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی برای برکناری و محاکمه نتانیاهو خبر می‌رسد، دیوان کیفری بین‌المللی(لاهه) نیز همین روزها، حکم بازداشت نتانیاهو و چند مقام دیگر دولت خبیث اسرائیل را صادر خواهد کرد.

 ایران
سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های غرب، رسوایی دیگر برای مدعیان آزادی
رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت، سرکوب شدید اعتراضات دانشجویی ضد صهیونیستی و ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌های غربی بویژه در امریکا را برگ دیگری از رسوایی مدعیان آزادی بیان تصریح کرد: امروز به برکت خون مطهر شهدای مظلوم غزه چهره واقعی تمدن غربی بیش از پیش برای مردم جهان آشکار و مشخص شده است که مدعیان آزادی بیان، به چیزی غیر از حفظ سلطه‌گری خود پایبند نیستند. آیت الله رئیسی، خیزش دانشجویان، اساتید و نخبگان غربی در حمایت از مردم مظلوم غزه را رویدادی بزرگ و دارای ابعادی گسترده توصیف کرد و ضمن قدردانی از نقش‌آفرینی رسانه‌ها بویژه رسانه ملی در آشکار کردن و به تصویر کشیدن ماهیت بدون روتوش غربِ مدعی افزود: بدون تردید این خیزش و بیداری در مقابل ظلم و جنایت و سلطه‌گری با اعمال خشونت، ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد.

 وطن امروز 
صدای خرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی به گوش می‌رسد
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نوشت: نه به اشغالگری در فلسطین و نه به نسل‌کشی در نوار غزه و فریاد برای آزادی فلسطین، امروز یک مطالبه جهانی است. صدای خرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد. با سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، نمی‌توان از فروریختن ستون‌های ترک خورده اشغالگری در فلسطین جلوگیری کرد.
تداوم کمک‌رسانی ارتش به مناطق سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان
امیر دریادار دوم حسین حسنی، فرمانده منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش، با اشاره به اقدامات این یگان در کمک به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان، گفت: در پی بارندگی در جنوب شرق کشور و خسارات‌ وارد شده به شهرستان کنارک، نیروی دریایی ارتش برابر اوامر سلسله مراتب فرماندهی، با هدف کمک به مردم سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان وارد عرصه شد. فرمانده منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش ادامه داد: ما در نیروی دریایی ارتش با توان بالا و پیشرفته‌ترین تجهیزات اعم از بالگردها و خودروهای تیپ تفنگداران توانستیم همه کمک‌های جمع‌آوری شده توسط بنیاد برکت، بنیاد احسان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای رفع نیازهای اعلام شده از سوی ستاد بحران را توسط بالگرد و خودرو به صعب العبورترین روستاها که امکان دسترسی به آنها وجود نداشت، منتقل کنیم. وی اظهار کرد: تاکنون ۱۶ سورتی پرواز بالگرد به روستاهای صعب‌العبور انجام شده که این پروازها از طریق یگان هوادریا در منطقه سوم دریایی نبوت ارتش و در همکاری با خودروهای تاکتیکی تیپ تکاوری حمزه‌ سیدالشهدا جهت انتقال کمک‌ها و نیاز‌های مردم به نقاط صعب‌العبور بوده است.
بیانیه ۱۶۰ نماینده مجلس در حمایت از فراجا و «طرح نور»
کریمی فیروزجایی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی دیروز ضمن قرائت بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب موسوم به «طرح نور» گفت: این بیانیه به امضای ۱۶۰ نماینده مجلس رسیده که همچنان تعداد امضاها در حال افزایش است. در بخشی از این بیانیه آمده است:
۱- انتظار می‌رود مسؤولان محترم دولتی و قضایی با هم‌افزایی در انجام وظایف قانونی خود با حمایت از فراجا در راستای سالم‌سازی محیط‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اهتمام ویژه داشته باشند.
۲ – انتظار می‌رود اکنون که فراجا با دغدغه‌مندی در این مسیر گام برداشته است ضمن توجه به ادامه مسیر اصلاح در اقدامات اجرایی با حفظ کرامت زنان، با ایجاد ظرفیت‌های لازم، اقدامات خود را منطبق بر شرع مقدس و قانون و محیط مومنانه پیش برده و ضمن تجلیل از نیروهای دلسوز تحت امر اقدامات خلاف ضوابط را نیز متذکر شده و اصلاح کند.
۳ – مردم عزیز ایران اسلامی که همواره زیست عفیفانه داشته و نسبت به حفظ بنیان خانواده و کرامت زنان توجه ویژه داشته، همواره در میدان انقلاب اسلامی نقشی ممتاز در دفاع از سبک زندگی ایرانی – اسلامی داشته‌اند، امروز نیز باید همه با هم‌افزایی، فضایی مومنانه با دلسوزی ضمن تذکرات سازنده و محترمانه با حفظ کرامت، مجریان قانون را مورد حمایت قرار داده و برای آینده این سرزمین با همدلی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از کیان خانواده و کرامت زن ایرانی مسلمان حراست کنیم.

 خراسان
واردات ۸/۱ میلیارد دلار طلا به کشور
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: حدود ۸/۱ میلیارد دلار طلا در سال گذشته به کشور وارد شده که بیشتر این واردات برای رفع تعهد ارزی بوده است.
تداوم ریزش در بازار ارز و طلا
نرخ طلا و سکه همچنان با ریزش یک دست قیمت ها در بازار نمایان شد؛ به طوری که نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۳ میلیون و ۳۹۶ هزار تومان و سکه امامی به ۴۰ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان رسید. همچنین نرخ دلار به نقل از کانال های غیر رسمی به میانه کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت.
تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان سال
معاون وزیر راه و شهرسازی از تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال خبر داد و گفت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح ملی مسکن در دست ساخت است.
جریمه تا ۱۰۰ برابری در انتظار استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز
مدیرعامل توانیر از قوانین جدید و سخت‌گیرانه برای مقابله با استفاده‌کنندگان غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز خبر داد و گفت: بر این‌ اساس دستگاه‌های غیرمجاز کشف شده امحا و استخراج‌کنندگان تا ۱۰۰ برابر جریمه می‌شوند.

 مردم سالاری
احتمال عقب نشینی اسرائیل در مذاکرات آتش بس
یک رسانه اسرائیلی مدعی آمادگی رژیم اشغالگر برای موافقت با شروط مقاومت فلسطین شد. روزنامه «اسرائیل هیوم» در این باره نوشت: اسرائیل آماده پاسخگویی به تمام خواسته‌های حماس به جز اعلام پایان جنگ پس از دوره تبادل اسرا است. این رسانه گزارش داد: اسرائیل قصد دارد ۱۰ روز تا ۲ هفته را برای دستیابی به توافق با حماس به منظور آزادی شماری از اسرا اختصاص دهد.در همین راستا، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» نیز اعلام کرد: اسرائیل در حال آماده شدن برای اعزام هیاتی به قاهره برای تکمیل مذاکرات است. برخی منابع گفتند که در مساله عقب‌نشینی ارتش اسرائیل نیز شاهد پیشرفت‌هایی بودیم؛ بر اساس این پیشنهاد، ارتش اسرائیل در ابتدا به فاصله ۵۰۰ متر از خیابان الرشید فاصله خواهد گرفت. این درحالی است که حماس خواهان فاصله ۳.۷ کیلومتری است اما مصری‌ها پیشنهادی دادند تا حد مناسب اجرا شود.
این خبر در حالی منتشر می شود که وزارت بهداشت غزه جدیدترین آمار شهدا و مجروحان جنایت‌های رژیم صهیونیستی را امروز منتشر و اعلام کرد: از هفتم اکتبر تاکنون، ۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر در نوار غزه شهید و ۷۷ هزار و ۵۷۵ نفر هم مجروح شدند.
سفر هیأت حماس به قاهره
منابع خبری گزارش دادند که هیاتی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز (دوشنبه) راهی قاهره خواهد شد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع عالی‌رتبه در جنبش حماس گزارش داد که هیاتی از این جنبش به قاهره خواهد رفت تا درمورد برقراری آتش‌بس رایزنی کند. برخی منابع در گفت‌وگو با شبکه الشرق عربستان ضمن تایید این خبر اعلام کردند که پیشنهاد جدید مصر شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه بازگشت ساکنان غزه به شمال این منطقه است. وبگاه آمریکایی «آکسیوس» گزارش داد ۲ مسؤول رژیم صهیونیستی فاش کردند پیشنهاد اخیر این رژیم برای امضای قراردادی با حماس شامل آمادگی برای بررسی بازگرداندن آرامش پایدار به غزه پس از آزادی اولین سری از اسیران صهیونیست به دلایل انسانی است. موضوع توقف دائمی جنگ در کنار دیگر بندها از جمله مهمترین موانع در راه دستیابی به توافقی میان حماس و رژیم صهیونیستی در دوره‌های قبلی مذاکرات بوده است.

 قدس 
رونمایی از پهپاد جدید پرسه‌زن سپاه؛ «سینا» کم‌هزینه‌تر ازشاهد، در تراز «لنست»
روز گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک پهپاد جدید باعنوان «سینا» رونمایی کرد. پهپاد سینا ساختاری مشابه پهپاد «لنست» روسی دارد و در دسته مهمات پرسه‌زن جای می‌گیرد که کاربرد قابل‌توجهی در رزم زمینی و به‌خصوص عملیات‌های ضدکمین دارد. مهمات پرسه‌زن به دسته‌ای از تسلیحات اطلاق می‌شود که پس از پرتاب، توسط سامانه‌های اپتیکی و حرارتی، به‌سمت هدف روانه می‌شود و با گشت‌زنی در آسمان، هدف موردنظر را پیدا و سپس آن را منهدم می‌کند. کاربرد این نوع تسلیحات به‌خصوص در جریان جنگ اوکراین و توانایی آن‌ها برای هدف قرار دادن انواع ادوات زرهی،‌ تجمع نیروها و حتی تسلیحات پشتیبانی آتش مانند توپخانه‌ها و سامانه‌های پدافندی بیش از پیش نمایان شد و لنست یکی از بهترین پهپادهای انتحاری به‌کارگیری‌شده توسط ارتش روسیه در این جنگ بوده است. به‌نظر می‌رسد با توجه به تجارب بدست‌آمده از نبردهای یک دهه اخیر، نیروهای مسلح کشورمان نیز اهمیت این نوع سلاح را درک کرده و رو به ساخت انواع مهمات پرسه‌‌زن آورده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به پهپاد انتحاری معراج ۵۲۱ و سینا که به‌ترتیب توسط نیروی زمینی سپاه‌و وزارت دفاع تولید‌ شده‌اند، اشاره کرد. چنانچه این پهپاد جدید با الگوگیری از پهپاد لنست روس‌ها ساخته شده باشد، می‌بایست مشخصاتی شامل مداومت پروازی ۳۰ الی ۶۰ دقیقه، وزن محموله ۳ الی ۶ کیلوگرم و حداکثر برد ۴۰ کیلومتر داشته باشد که آن را به سلاحی کارآمد و مقرون‌به‌صرفه برای نیروهای زمینی کشورمان بدل می‌کند.
قدردانی از فوتسالیست‌ها
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می‌کنم. آیت‌الله رئیسی در این پیام تصریح کرد: اینجانب با مسرت، این درخشش را که نشانه‌ای دیگر بر شایستگی‌‌های جوانان پویا و سرزنده این مرز و بوم است، صمیمانه به ملت بزرگ ایران تبریک می‌‌گویم.
می‌‌ترسم اسرائیل مردم کرانه باختری را به اردن بکوچاند
«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید رژیم صهیونیستی ۷۵درصد غزه را ویران کرده و نگران است پس از آن مردم کرانه باختری را به اردن بکوچاند. وی با بیان اینکه آن‌ها به بهانه انتقام از حماس به غزه تجاوز می‌کنند و از فلسطینیان انتقام می‌گیرند، افزود: نخواهیم پذیرفت فلسطینیان از میهن خود کوچانده شوند و تشکیلات خودگردان در تلاش است به راهکاری سیاسی دست یابد و غزه و کرانه باختری را در قالب کشور فلسطین گرد هم آورد.
وزیر خارجه بحرین پس از ۱۳ سال وارد دمشق شد
روز گذشته حرین عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین، پس از پایان سفرش به بیروت برای نخستین‌بار پس از ۱۳ سال، وارد دمشق شد. وی بلافاصله با فیصل المقداد، همتای سوری خود در ساختمان وزارت خارجه سوریه دیدار کرد. قرار است الزیانی در این سفر از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه برای حضور در نشست سران کشورهای عربی که در منامه برگزار می‌شود، دعوت به عمل آورد.

 اعتماد 
بازداشت موعود شمخانی تأیید شد
موعود شمخانی، معاون فنی سابق سازمان منطقه آزاد اروند بازداشت شد. برنا به نقل از یک منبع آگاه خبر بازداشت موعود شمخانی برادرزاده دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و معاون فنی سابق سازمان منطقه آزاد اروند را تایید کرد و گفت: وی به اتهام دریافت رشوه و فساد مالی در آبادان بازداشت شده است. موعود شمخانی در سال ۱۳۹۴ به سمت معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شده بود.

 اطلاعات
مجالس جدید شورای اسلامی و خبرگان، اوایل خرداد آغاز به کار می‌کنند
دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: با اجرای دقیق برنامه های زمانبندی از جمله برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس، ملت شریف ایران شاهد برگزاری اجلاسیه مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روزهای اول و هفتم خرداد ماه آینده خواهند بود. محسن اسلامی اعلام کرد: با موافقت شورای نگهبان، شاهد برگزاری انتخابات در تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم آباد، قائم شهر و ملایر به صورت الکترونیکی خواهیم بود. سخنگوی ستاد انتخابات تصریح کرد: با روند موفق انتخابات الکترونیک می‌توان این انتظار را داشت که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز به صورت الکترونیکی در کشور برگزار شود.
سفر به لبنان برای جلوگیری از عملیات‌های حزب‌الله
منابع خبری از سفر وزیر خارجه فرانسه به‌ بیروت خبر دادند و اعلام کردند «استفان سژورنی» پیشنهادهایی را برای کاهش تنش در خطوط مرزی لبنان و فلسطین اشغالی مطرح خواهد کرد. شبکه «فرانس۲۴» هم اعلام کرد پاریس در تلاش است تا روند گفت‌و‌گوها را حفظ کند و در گفت‌وگو با مقامات لبنانی تاکید کند که تهدیدات اسرائیل در مورد انجام عملیات نظامی در جنوب لبنان باید جدی گرفته شود. وزیر خارجه فرانسه پیشتر طرحی را برای جلوگیری از تشدید تنش در خطوط مرزی لبنان مطرح کرده بود که در آن از حزب‌الله خواسته شده بود نیروهای خود را به فاصله ۱۰ کیلومتر از خطوط مرزی دور کند و در مقابل، اسرائیل نیز حملات خود به خاک لبنان را متوقف کند. پیشتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل از «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه خواسته بود از تشدید عملیات‌های حزب‌الله در خطوط مرزی فلسطین اشغالی جلوگیری کند.

 شهروند 
برنامه‌ریزی برای پرتاب ۵ تا ۷ ماهواره
رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه‌ریزی برای پرتاب پنج تا هفت ماهواره در سال ۱۴۰۳ و پرتاب ماهواره‌های بخش خصوصی خبر داد و گفت: امسال مرحله نخست سکوی پرتاب چابهار به بهره‌برداری می‌رسد. سالاریه در حاشیه بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی (ژئوماتیک ۱۴۰۳)، در مورد برنامه‌ریزی امسال برای پرتاب ماهواره، اظهار کرد: امسال پیش‌بینی ما این است که بین چهار تا پنج پرتاب داخلی و یک تا ۲ پرتاب بین‌المللی داشته باشیم؛ یعنی امسال پنج تا هفت ماهواره پرتاب خواهد شد، هرچند ممکن است این میزان، تغییر و جابه‌جایی هم داشته باشد. وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه امسال چه نوع ماهواره‌هایی پرتاب خواهد شد، گفت: امسال هم ماهواره‌های مخابراتی، سنجشی، تحقیقاتی و هم ماهواره‌های عملیاتی در برنامه پرتاب داریم.
هرچه زودتر برای آزادی ما توافق کن
در ویدئویی که القسام از اسرای صهیونیست منتشر کرده، یکی از آنان می‌گوید: «ما اینجا به‌خاطر بمباران با خطر مواجهیم. من از نخست‌وزیر و همه وزرا می‌خواهم که درخصوص توافق، نرمش نشان دهند.» اسیر دومی هم خطاب به نتانیاهو می‌گوید: «زمان آن رسیده که به توافقی دست یابید که ما را از اینجا خارج کنید. از همه می‌خواهم که به کابینه فشار وارد کنند و به تظاهرات‌ها ادامه دهند تا مذاکرات به نتیجه برسد.» لاپید، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، نیز افشاگری کرده ‌است نتانیاهو در ماه دسامبر گذشته با تبادل اسرا مخالفت کرده ‌است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مردم از گرانی فوق العاده رنج می برند
حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالمجید یزدی رئیس دفتر ویژه قوه قضائیه، ارتباط بین دستگاه قضائی با مردم را مهم دانستند و اظهار کردند: حضور مسؤولان و رئیس قوه در میان مردم بسیار مؤثر است و البته مردم باید نتیجه این ملاقات ها را هم ببینند. معظم له افزودند: آبروی نظام با سلامت حوزه قضایی است و اگر حوزه قضایی سالم باشد آبروی نظام محفوظ است. ایشان پرداختن به بعضی از مسائل مانند تورم و اجاره بهای مسکن که به صورت مستقیم با قوه قضائیه ارتباط ندارد را مهم دانستند و تصریح کردند: مردم از گرانی فوق العاده رنج می برند باید کاری کرد که این گرانی مهار شود ولو دستگاه قضایی ارتباط مستقیم با این گرانی ندارد ولی می تواند ارتباط غیر مستقیم داشته باشد.

صیانت از خانواده شهدا، صیانت از خون شهداست
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار مدیرکل و جمعی از مسئولین بنیاد شهید و امور ایثار گران استان قم، خدمت به خانواده‌های شهدا و ایثار گران را خدمت بسیار بزرگی عنوان کرد و ابراز داشت: بنیاد شهید یک مجموعه مقدسی است. وی افزود: وظیفه همه ما تکریم و تسهیل مشکلات زندگی خانواده شهدا و ایثار گران است و دولت محترم و بنیاد شهید نیز برای تحقق این مسئله در تلاش‌اند؛ اما میان آنچه که هست و آنچه که باید باشد فاصله وجود دارد. امام جمعه قم با اشاره به برنامه ریزی دشمنان برای تأثیرگذاری بر فرزندان شهدا تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی دشمنان رفتن سراغ خانواده‌هایی است که با انقلاب گره خورده‌اند و تمام هستی و دارایی خود را برای حفظ این انقلاب فدا کرده‌اند تا بتواند نگاه آنان را نسبت به انقلاب تغییر دهد. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید خانواده‌های شهدا و ایثارگران که صاحبان این انقلاب هستند، در جریان رویدادهای کشور و نقشه‌های دشمن قرار گیرند تا در فتنه‌ها سنگر بان این انقلاب باشند نه اینکه خود نیز تحت تأثیر این فتنه‌ها قرار گیرند. وی با اشاره به نقش خانواده‌های شهدا و ایثار گران در جامعه خاطر نشان کرد: خانواده شهدا و ایثار گران باید برای جامعه متدین ما الگو بوده و بر آن‌ها تأثیر گذار باشند.

راهپیمایی مسلمانان آلمان علیه اسلام‌هراسی
حوزه/ مسلمانان آلمان روز شنبه در هامبورگ، با برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه اسلام‌هراسی گرد هم آمدند. آن‌ها که تابلوهایی با عنوان «نفرت رسانه‌ای را علیه مسلمانان متوقف کنید» در دست داشتند، شعار الله اکبر و لا اله الا الله سر دادند. گفتنی است از آغاز حملات رژیم صهیونیستی در فلسطین، گروه‌های مسلمان از حمایت شدید دولت آلمان از رژیم صهیونیستی نیز انتقاد کرده‌اند. با فعال‌تر شدن گروه‌های اسلامی در رسانه‌های اجتماعی آلمان، در مواقعی این انتقادات همراه با درخواست‌ها برای اقدامات قاطع‌تر بوده. دولت آلمان به سرکوب آزادی بیان و به‌خطر انداختن دموکراسی با ممنوعیت اعتراضات متهم بوده است. در همین راستا، یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی سابق یونان، و غسان ابو سیتا، پزشکی که در ماه‌های اول جنگ در غزه بود، اظهار کردند که آلمان خطر آسیب رساندن به اعتبار خود را در سطح بین الملل دارد.

حمایت قاطع پاکستان از فلسطین
حوزه/ نماینده پاکستان در کنفرانس بین‌المللی فلسطین در استانبول گفت: مقاومت مسلحانه فلسطینیان از جمله حماس در برابر اشغال وحشیانه اسرائیل بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل کاملاً موجه است. سناتور مشاهد حسین سید طی سخنرانی در این رویداد بین المللی تأکید کرد: وفاداری به آرمان‌های ملت فلسطین سرلوحه کار ما و حمایت از آنان در خون ما است و این امر ریشه در اندیشه‌های محمدعلی جناح بنیانگذار فقید پاکستان دارد. این سیاستمدار پاکستانی واکنش منفعلانه حاکمان کشورهای اسلامی و دولت‌های غربی برای دفاع از مردم غزه را مورد سرزنش قرار داد و گفت: نسل‌کشی اسرائیل در غزه «نخستین نسل‌کشی زنده در تاریخ مدرن» تلقی می‌شود.

تداوم همبستگی با غزه در داخل و خارج از دانشگاه‌های آمریکا
تسنیم/ روزنامه واشنگتن پست بامداد امروز، دوشنبه، نوشت که برآوردها نشان می‌دهد که ۹۰۰ نفر طی ۱۰ روز گذشته در دانشگاه‌های آمریکا بازداشت شده‌اند و مقامات در برخی از ایالت‌ها برای معترضین به‌منظور جلوگیری از تداوم این اعتراض‌‌ها موانعی ایجاد کرده‌اند. رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که شمار جدیدی از دانشجویان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا به دانشجویان هم‌دانشگاهی خود که در اعتراض به جنایت‌های صهیونیست‌ها و حمایت کشورشان از رژیم تل‌آویو در محوطه این دانشگاه «چادر همبستگی» زده بودند، ملحق شده‌اند.

هلاکت و زخمی شدن ۱۴ صهیونیست در محور نتساریم
تسنیم/ برخی منابع از کشته و زخمی شدن ۱۰ نظامی اسرائیلی در عملیات مقاومت در محور نتساریم در جنوب شهر غزه خبر داد. منبع مذکور اشاره کرد که در عملیات مقاومت در محور نتساریم ۲ نظامی اسرائیلی از لشکر ۹۹ کشته شده و ۸ نظامی دیگر زخمی شدند. به گفته این منابع، چند فروند بالگرد برای جابجایی مجروحان در این منطقه به زمین نشسته است. بخش سانسور نظامی ارتش رژیم صهیونیستی فعلا اجازه انتشار جزئیات این حادثه را نداده است. منابع عبری زبان اعلام کردند در عملیات مقاومت در محور نتساریم در جنوب غزه، سه نظامی اسرائیلی کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شدند. قبل از این گردان‌های قسام اعلام کرده بود مقر فرماندهی اشغالگران اسرائیلی را در محور نتساریم هدف حمله سنگین خمپاره‌ای قرار داده است.

دستور آماده باش به سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی
تسنیم/ روزنامه یدیعوت آحارانوت گزارش داد، یسرائیل کاتس وزیر خارجه اسرائیل طی دستور العملی که برای تمامی سفارتخانه‌ها در سرتاسر جهان ارسال شد از آنها خواست برای شکل گیری موجی از اسرائیل ستیزی که او بر آن نام موج شدید یهودی ستیزی گذاشته، آماده شوند. به نوشته این رسانه، این آمادگی در حالی انجام می‌شود که اسرائیل خود را برای صدور حکم دادگاه بین المللی کیفری بین المللی لاهه آماده می‌کند، حکمی که پیش بینی می‌شود در چارچوب آن دستور بازداشت شماری از مسئولین عالی رتبه اسرائیلی هم صادر شود. او مدعی شد این موج علیه رهبران سیاسی و فرماندهان ارتش اسرائیل و در حمایت از حماس، جریانی که ما در حال جنگ با آن هستیم، شکل خواهد گرفت. در چارچوب این دستور العمل سطح امنیتی در موسسات یهودی در جهان نیز افزایش پیدا کرده است.

پیام لیبرمن به سیاستمداران اسرائیلی: ساکت باشید
تسنیم/ اویگدور لیبرمن عضو کنست و رهبر حزب اسرائیل بیتنو در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی قرار داد و رسانه‌های عبری زبان آن را باز نشر دادند، از تمامی سیاست مداران اسرائیلی خواست از اظهار نظر له و علیه توافق آزادی اسرا موجود نزد حماس در غزه اجتناب کنند.او در پیام خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نوشته است: به تمام سیاستمداران پیشنهاد می‌کنم که شرایط فعلی را درک کنند و صبوری پیشه کرده و سکوت اختیار کنند، اظهار نظر و شوهای کلامی کمکی به کسی نخواهد کرد…همانطور که بارها گفتم ما در رسانه‌های گروهی مذاکره نمی‌کنیم.

تمرد ده‌ها نظامی صهیونیست از رفتن به غزه
تسنیم/ رسانه‌های عبری زبان از تمرد ۳۰ نظامی احتیاط از دستورات آمادگی برای حضور در عملیات رفح خبر دادند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، این عده به بهانه ناتوانی از ادامه جنگ اعلام کردند در عملیات رفح شرکت نخواهند کرد. شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم با اعلام این خبر تاکید کرد، این ۳۰ نظامی احتیاط به فرماندهان خود اعلام کردند که حاضر به حضور در رفح نخواهند بود. فرمانده تیپ چتر باز که این نظامی ها جمعی از آن هستند اعلام کرد در حال بررسی این مسئله است، اما تاکید کرد علت این تمرد به دلیل حضور مستمر آنها در جنگ و مسایل شخصی بوده است. در همین راستا، اسرائیل زیو، سرلشکر ذخیره در ارتش اشغالگر و فرمانده لشکر عملیاتی آن در گذشته پیشتر در بیانیه‌های مطبوعاتی درباره عملیات مورد انتظار در رفح صحبت و تأکید کرده بود: حماس در حال آماده‌سازی یک کمین استراتژیک برای ارتش است. این یک فاجعه برای اسرائیل خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *