جلسه افتتاحیه نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب برگزار شد / اعضای هیئت رئیسه انتخاب شدند

جلسه افتتاحیه نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، لحظاتی پیش در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پایان یافت و اعضای هیئت رئیسه جدید، انتخاب شدند.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جلسه افتتاحیه نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، به منظور انتخاب هیئت رئیسه این مجمع، در محل سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال رضوی مهر، به عنوان رئیس، حجت الاسلام و المسلمین سید فضل الله موسوی، به عنوان نایب رئیس اول. حجت الاسلام و المسلمین سعیدی، نایب رئیس دوم. حجت الاسلام و المسلمین نجاتی زاده منشی اول. حجت الاسلام و المسلمین گرمابی، به عنوان منشی دوم، انتخاب شدند.

 

 

استقبال بی نظیر طلاب از انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان

در ابتدای این مراسم، رئیس ستاد انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم، گزارشی از جزئیات برگزاری انتخابات نهمین دوره این مجمع ارائه کرد.

وی با اشاره به تأخیر یک ساله برگزاری انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان، گفت: کار انتخابات نهم باید سال گذشته به سرانجام می‌رسید، اما غیر حضوری بودن دروس حوزه علیمه و درنتیجه عدم حضور طلاب و فضلا در شهر مقدس قم، و همچنین الزام آیین نامه برگزاری انتخابات بر حضوری بودن آن، این انتخابات با یکسال تأخیر برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال، استقبال طلاب از این انتخابات را فوق تصور توصیف کرد و افزود: علت اینکه استقبال طلاب از انتخابات را فوق تصور می‌دانیم، شرایط خاص حاکم در زمان برگزاری این دور از انتخابات است.

وی ادامه داد: در دور هشتم ۱۱۲۵۰ نفر در انتخابات شرکت کردند، در حالی که در دور نهم، علی رغم حضور طلاب در اشتغالات مختلف فرهنگی در سطح کشور و شکل دهی به مسئله مهم جهاد تبیین، تعداد بیشتری در انتخابات شرکت کردند.

وی تعداد کاندیداهای نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب را ۴۱۰ نفر عنوان کرد و ابراز داشت: حدود ۵۳۰ نفر فضلا و اساتید حوزه علمیه قم در این دور کاندید شدند که از این میان ۴۱۰ نفر تأیید شدند و البته تعدادی نیز انصراف دادند که نهایتاً ۳۸۰ نفر در این رقابت حاضر شدند.

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال با اشاره به حضور صندوق‌های سیار در این دور از انتخابات، اظهار داشت: کار نویی که در این دور از انتخابات انجام شد، حضور صندوق‌های سیار در مدارس علمیه مختلف بود.

وی افزود: در دور نهم انتخابات مجمع نمایندگان، دو حوزه انتخابیه کاندید نداشتند و شش حوزه انتخابیه موفق به کسب نصاب اول نشدند و ۱۲ نفر نیز، نصاب دوم را کسب نکردند و به مر قانون عمل شد.

 

 

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی نژاد، رئیس هشتمین دوره مجمع نمایندگان طلاب، گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این مجمع در دوره قبل ارائه کرد.

وی فعالیت‌های تسهیلاتی، ارتقا سطح کیفی و کمی مشارکت طلاب، رضایت سنجی از طلاب در عملکرد مجمع، سفرهای استانی نمایندگان، ایجاد نظام جمع آوری نظرات و انتقادات و مشارکت در پویش مواسات را به عنوان بخشی از فعالیت‌های مجمع نمایندگان طلاب نام برد و گزارش مبسوط عملکرد مجمع نمایندگان در دور هشتم را به رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تقدیم نمود.

 

 

تنها راه پیشرفت،توکل و اعتماد به خداست

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نیز، به عنوان سومین سخنران این جلسه، تنها راه پیشرفت را اعتماد و توکل به ذات کبریایی خداوند عنوان کرد و افزود: امام جواد -علیه السلام- می‌فرماید: «الثِّقَهُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِکُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى کُلِّ عالٍ» اعتماد و توکل به خدا بهای هر کالای گران بها و نردبان ترقی برای هر مقام بلند و والاست. یعنی در پرتو توکل به خداست که ناممکن‌ها، ممکن می‌شود و آنچه برای افراد عادی قابل دسترسی نیست، در دسترس قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به آیه شریفه «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا» ابراز داشت: جهاد در این آیه شریفه منحصر به جهاد نظامی نیست و انواع دیگری از جهاد نیز وجود دارد. جهاد و مبارزه با نفس و جهاد مالی و کمک به دیگران در زمان سختی، از جمله سایر جهادهایی هستند که روحانیت در آن‌ها نقش فعال و مؤثری را ایفا کرده است.

امام جمعه قم ادامه داد: از دیگر مصایدق جهاد، جهاد فرهنگی است. تلاش‌های روحانیت در حفظ و بقاء دین اسلام بسیار حائز اهمیت است. روحانیت همواره در برابر توطئه‌های دشمنان ایستادگی کرده و مجاهدانه از ارکان دین محافظت نموده است.

وی جهاد تبیین، جهاد علمی و اخلاقی را از دیگر مصادیق جهاد در این آیه شریفه عنوان کرد و اظهار داشت: جهاد تبیین مختص به الان نیست و از ابتدای شکل گیری اسلام تا امروز که مقام معظم رهبری -مد ظله العالی- به خاطر شرایط ویژه زمانه، آن را مورد تأکید قرار داده‌اند، مورد توجه بوده است. خداوند متعال می‌فرماید «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ».

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به تلاش‌های دشمنان در خصوص انحراف جوانان و اقشار مختلف مردم، خاطر نشان کرد: روحانیت باید جهاد تبیین را به گونه‌ای محقق کند که جامعه تحت تأثیر توطئه‌های دشمنان قرار نگیرد.

وی جهاد اجتماعی و خدمت رسانی را نیز از جمله مصادیق جهاد در سوره مبارکه عنکبوت عنوان کرد و افزود: در خلال بحران‌های مختلف از سیل و زلزله گرفته تا کرونا، روحانیت نشان داده است که تحت هر شرایطی همواره در کنار مردم خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری کارنامه روحانیت را درخشان توصیف کرد و ابراز داشت: روحانیت در تمامی اقسام مختلف جهاد از جهاد با نفس گرفته تا جهاد خدمت رسانی و خدمات اجتماعی، کارنامه درخشانی را از خود به نمایش گذاشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بعد از بازخوانی جملاتی از امام خمینی -قدس سره- در خصوص نحوه شکل گیری مجمع نمایندگان طلاب و دغدغه‌های ایشان راجع به لزوم ارتباط طلاب جوان با جامعه مدرسین، انتقال دیدگاه‌های طلاب جوان و بدنه حوزه علمیه، به مسئولین را، به عنوان فلسفه وجودی مجمع نمایندگان طلاب نام برد.

 

مجمع نمایندگان، قوه مقننه حوزه نیست

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مجمع نمایندگان طلاب، قوه مقننه حوزه نیست؛ بلکه بازوی توانای حوزه، جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه‌های علمیه و مرکز مدیریت است که دارای ظرفیت بالقوه فراوانی است و می‌تواند در جهت اهداف حوزه تلاش کرده و این ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.

وی از نمایندگان طلاب خواست تا در تقویت بعد علمی، اخلاقی و انقلابی حوزه، در چارچوب منویات امام راحل -قدس سره-، مقام معظم رهبری -مدظله العالی- و مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم-، نقش آفرین باشند و ضمن آشنایی با ساز و کار و اساسنامه مجمع، مصوبات گذشته آن را مرور کنند و موارد بر زمین مانده را مورد پیگیری قرار دهند.

 

جهت گیری مجمع نمایندگان باید انقلابی و مسئولیت پذیرانه باشد

آیت الله حسینی بوشهری خطاب به نمایندگان نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب خاطر نشان کرد: جهت گیری مجمع نمایندگان باید انقلابی و مسئولیت پذیرانه باشد و نمایندگان فضای داخلی مجمع را فضایی صمیمی و سرشار از هم دلی و تلاش ترسیم کنند.

وی خواستار توجه به مسائل و مشکلات معیشتی طلاب شد و ضمن تأکید بر لزوم توجه به وضعیت علمی طلاب گفت: به مسائل علمی طلاب جدیدالورود توجه کنید و طلابی را که زمینه رشد و استعداد دارند را کمک و همراهی نمایید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ادای حقوق الهی را موجب افزون شدن نعمات الهی، در کلام امیر المؤمین –علیه السلام- عنوان کرد و مجمع نمایندگان طلاب را به عنوان یکی از مصادیق نعمات الهی نام برد و گفت: امیر المؤمنین –علیه السلام- در حدیثی می‌فرماید: خداوند متعال برای خود در هر نعمتی که عطا کرده است، حقی قرارداده که اگر کسی آن حقوق واجب را ادا کند، خداوند نعمات را بر او افزون می‌دارد؛ اما اگر کسی نسبت به حقوق الهی تقصیر بورزد، در مخاطره زوال نعمت قرار خواهد گرفت.

 

 

در ادامه این مراسم، پس از مشخص شدن هیئت رئیسه سنی، فرایند انتخاب هیئت رئیسه نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *