خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۲۳

**پیام رهبرمعظم انقلاب در پی ربایش و شهادت مولوی عبدالواحد ریگی** رئیس جمهور در دیدار معاون نخست‌وزیر چین: مطالبه جدی ایران جبران مواضع بیان شده از سوی رئیس‌جمهور چین است** آیت الله حسینی بوشهری: افق‌های جدید پژوهشی برای حوزه تعریف شود** آیت الله خاتمی: تحریم‌ این جانب نشان دهنده آن است که وظیفه روشنگری خود را انجام داده‌ام** آیت الله اراکی: هدف دشمن در فضای مجازی مسخ فرهنگی ملت ایران است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 فاطمی‌امین از مجلس کارت‌زرد گرفت
نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس در جریان بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان به‌رغم دستور و تاکید صریح رئیس‌جمهور و مخالفت مجلس، با ۱۱۰رأی موافق، ۱۲۵رأی مخالف و ۱۰رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.
در متن گزارش کمیسیون صنایع و معادن آمده است: شاهدیم بعد از ۵۰سال حمایت بی‌چون و چرای دولت‌ها و مجلس‌ها، خودروسازی ما توان تامین نیاز داخل را نداشته و به روش‌های مختلف این ضعف را پوشانده و اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کند.
این در حالی است که دائم کیفیت محصولات کاهش می‌یابد و نارضایتی مردم بیشتر می‌شود. در آخرین اقدام، خودروساز اقدام به افزایش قیمت ۱۸درصدی محصولات خود کرده است، در حالی که هفته قبل از آن رئیس‌جمهور بر عدم افزایش قیمت تاکید کرده بودند. جلال رشیدی کوچی، دو قول وزیر صمت را حذف قرعه‌کشی خودرو و ثبات قیمت عنوان و تصریح کرد: آقای فاطمی‌امین در ۲۲شهریور۱۴۰۰ عنوان کرد برای صنعت خودرو دو برنامه شش‌ماهه و دو ساله داریم اما همین دوسه روز قبل ارزان‌ترین خودروی تولیدی شرکت سایپا ۳۰میلیون تومان گران شد.
 دستگیری عوامل ترور شهیدمولوی عبدالواحد ریگی
وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دنبال تلاش‌های شبانه‌روزی و سلسله اقدامات و رصدهای اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان در اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، سه نفر از عوامل اصلی ترور شهید مولوی عبدالواحد ریگی شناسایی و با همکاری عملیاتی فرماندهی انتظامی آن استان دستگیر شدند. وزارت اطلاعات یادآور شد: این عناصر تروریست قصد داشتند پس از ترور آن شهید، از کشور متواری شوند که در تور اطلاعاتی جان برکفان گمنام قرار گرفتند.

 همشهری 
 «جان‌فدا»؛ شعار امسال بزرگداشت شهید سلیمانی
مسئول ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی شعار امسال این ستاد را «جان‌فدا» اعلام کرد و گفت: مردم قدرشناس ما با شور و شعور والای خود، شعارهایی برای محور قرارگرفتن در مراسم بزرگداشت این شهید پیشنهاد کردند که ستاد مردمی بزرگداشت در بررسی پیشنهادهای رسیده، «جان‌فدا» را به‌عنوان شعار امسال انتخاب کرد. مقدم‌فر افزود: پیام این شعار، هم برای مردم و هم برای مسئولان شنیدنی و امید است مایه وحدت و انسجام هرچه بیشتر ملت ایران و افزایش عزم و انگیزه مسئولان برای ارائه خدمات شایسته به ملت ایران با روحیه جهادی و انقلابی باشد تا در سایه کار و تلاش اینان، کام ملت همواره با احساس امنیت و گره‌گشایی از مشکلات‌شان به‌خصوص در حوزه‌های معیشتی و اقتصادی شیرین شود.
 محکومیت ۴۰۰نفر به حبس در تهران طی حوادث اخیر
رئیس‌کل دادگستری استان تهران گفت: در جریان رسیدگی‌ها به پرونده‌های اغتشاشگران در استان تهران، ۱۶۰نفر به مجازات‌های حبس بین ۵ تا ۱۰سال، ۸۰نفر به مجازات‌های حبس بین ۲ تا ۵سال، ۱۶۰نفر به مجازات‌های حبس تا ۲سال و ۷۰ نفر به مجازات‌های جریمه نقدی محکوم شدند. القاصی‌مهر افزود: از ابتدای آغاز اغتشاشات اخیر، شعب ویژه‌ای در دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران و شهرستان‌های این استان، برای رسیدگی به پرونده‌های این حوزه اختصاص یافتند.

 کیهان
 مطالبه جدی ایران جبران مواضع بیان شده از سوی رئیس‌جمهور چین است
معاون نخست‌وزیر چین که به منظور توسعه روابط دو کشور در صدر هیئتی تجاری و اقتصادی وارد ایران شده بود، در ادامه دیدارها و برنامه‌های خود ظهر دیروز سه‌شنبه برای دیدار با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پاستور رفت. آیت‌الله رئیسی در این دیدار با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و چین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره در حال گسترش بوده است، گفت: برخی مواضع مطرح شده در سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به منطقه موجب ناخرسندی و گلایه‌مندی ملت و دولت ایران شده و مطالبه جدی ایران جبران مواضع بیان شده است.
رئیس‌جمهور حضور هیئت چینی در ایران را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوکشور مهم دانست و با اشاره به توافقات مهم انجام شده در دیدارهای قبلی رؤسای جمهور دو کشور بر تلاش مسئولان دو طرف برای اجرایی شدن آنها تاکید کرد.
 ارفاق به عده‌ای که برای شهروندان ناامنی ایجاد کردند ظلم به مردم است
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، در جریان بازدید از دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران به صورت ویژه وضعیت دستگیرشدگان اغتشاشات را مورد بررسی و رسیدگی قرار داد.
رئیس‌قوه قضائیه در بازدید از یکی از شعب دادگاه انقلاب، با مشاهده خانم متهمی که با پوشش چادر در جلسه دادگاه حاضر بود، از قاضی دادگاه این سؤال را مطرح کرد که آیا چادری که بر سر ایشان است، پوشش همیشگی و دائمی اوست یا اینکه صرفاً برای حضور در دادگاه، چادر اختیار کرده است؟
قاضی پاسخ داد: الزامی برای استفاده متهمان زن از پوشش چادر وجود ندارد و غالباً متهمان در جلسات دادگاه با همان پوشش عادی که در اجتماع حاضر می‌شوند البته با حفظ شئونات، حضور می‌یابند.
محسنی اژه‌ای در این زمینه تذکر داد که در مورد رعایت دستورالعمل الزام نبودن پوشش چادر در دادگاه و دادسرا دقت و تاکید شود.
رئیس قوه قضائیه در جمع قضات و مسئولان دادسرا و دادگاه انقلاب تصریح کرد: در جریان رسیدگی به پرونده اغتشاشات اخیر ارفاق به عده‌ای که برای شهروندان ناامنی ایجاد کرده‌اند و نقش موثری در ناآرامی داشته‌اند، ظلم به مردم است؛ بنابراین نباید به این دسته از محکومان ارفاق شود از سویی دیگر قطعاً نباید حتی برای مدت کوتاهی افراد بی‌گناه یا کم گناه را بی‌وجه، نگه داشت.

 ایران 
 گام اول اجرای سند ۲۵ ساله
اجلاس «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» میان محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و هو چون هوآ، معاون نخست وزیر چین و هیأت عالی رتبه چینی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد. در این اجلاس که به منظور بررسی راهکارهای تقویت روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله تهران و پکن تشکیل شد، دو طرف ایرانی و چینی، ۱۶ نقطه تفاهم بین تهران – پکن را برای پیاده‌سازی تفاهم ۲۵ ساله دو کشور نهایی کردند. قرار شد اقدامات اجرایی آن، هم در حوزه انرژی، سرمایه‌گذاری مشترک و تعاملات مالی و ارزی و بانکی بین دوکشور و هم در طرح‌های استراتژیکی در حوزه ترانزیت و زیر ساختی در دیدار بعدی رؤسای جمهور دو کشور به تصویب برسد. معاون نخست وزیر چین را در این سفر یک هیأت عالی رتبه سیاسی و تجاری همراهی می‌کنند تا در رایزنی‌های مشترک با مسئولان و تجار ایرانی زمینه را برای توسعه مشارکت‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور مهیا کنند.
 بررسی مسائل فرهنگی کشور ناظر بر بیانات اخیر رهبری
اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی در جلسه دیروز که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، ابعاد مختلف مسائل فرهنگی کشور را ناظر بر ۴ محور اصلی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای این شورا مورد بررسی قرار دادند. چهار محور بررسی شده در جلسه دیروز شورایعالی انقلاب فرهنگی عبارتند از:
۱- ورود مؤثر شورا در مسائل کلیدی ملی و استانی جامعه از جمله چالش‌های مهم حوزه آموزش و پرورش، حوزه فرهنگ و هنر، مسائل واقعی آموزش عالی کشور و مسائل مرتبط با زنان و خانواده و ارائه راهکارهای مؤثر برای گره‌گشایی و رفع مشکلات این حوزه‌ها
۲- رصد مستمر فضای فرهنگی کشور بویژه با توجه به تغییرات مهم ایجاد شده ناشی از فراگیری فضای مجازی و تأثیرات فرهنگی و شناختی آن بر نسل جوان
۳- بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ، نه به معنای ایجاد تغییرات در نهادهای فرهنگی بلکه به معنای تغییر در ذهنیت اجتماعی مردم با هدف تقویت انسجام، هویت و یکپارچگی ملی.
۴- رصد منظم تغییرات اجتماعی بر مبنای واقعیات میدانی و تغییر جهت نظام اولویت‌ها از پایین به بالا به جای تعیین این اولویت‌ها از بالا به پایین.
رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی پس از این مباحث به دبیرخانه شورا مأموریت داد تا در تعامل با دستگاه‌های فرهنگی مهم‌ترین مسائل و چالش‌های مدنظر این دستگاه‌ها را به اضافه راهکارهای حل و فصل آنها با لحاظ بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی احصا، جمع‌بندی و به شورا ارائه کند.
 گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای هندی
امیرعبداللهیان و «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک و همچنین موضوعات در دستورکار روابط دوجانبه به رایزنی پرداختند. وزرای خارجه دو کشور بر ضرورت گسترش همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های مختلف تأکید کردند. وزیر امور خارجه ایران بر لزوم پیگیری توافقات دوجانبه به منظور توسعه بیش از پیش روابط ایران و هند تأکید کرد. وزیر امور خارجه هند نیز با اشاره به سطح خوب روابط و همکاری‌های بین دو کشور، دیدگا‌ه‌های خود را در خصوص همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی دو کشور بیان کرد.

 جمهوری‌اسلامی 
 پیشنهاد افزایش میانگین سن بازنشستگی از ۵۰ به ۶۰ سال
سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری گفت:در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده میانگین سن بازنشستگی از ۵۰ به ۶۰ سال افزایش یابد. ترکی با اشاره به اینکه بخشی از منابع صندوق از محل کسورات شاغلین تامین می‌شود،افزود: در گذشته نسبت شاغل به بازنشسته هفت به یک بود اما اکنون این معادله برعکس شده و ضریب پشتیبانی در صندوق به کمتر از یک رسیده است.

 وطن امروز
 هرکسی در اغتشاشات نقش داشته، مجازات خواهد شد
حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات در گفت‌وگویی با شبکه خبری العالم اظهار داشت: هر کسی در آسیب‌رسانی، آشوب و اغتشاش علیه ملت و مردم نقش داشته است، در هر کجای کشور یا دنیا باشد، باید جزای آن را ببیند.
 وزارت کشور موافق تجمعات قانونی است
در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی وحیدی که به منظور ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های مسؤول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت حضور یافته بود، در جمع خبرنگاران با اشاره به تهیه پیش‌نویس ساماندهی تجمعات قانونی اظهار کرد: تجمعات فراوانی با درخواست‌های مختلف صنفی در شهرهای کشور داشته‌ایم.
وزیر کشور با بیان اینکه وزارت کشور موافق تجمعات قانونی است، یادآور شد: دستورالعمل تجمعات قانونی تهیه شده و در صورت رعایت اطمینان از امنیت تجمع‌کنندگان مشکلی با این مساله نداریم. وحیدی درباره لایحه انتخابات هم اظهار کرد: لایحه جامع انتخابات به هیات دولت ارسال شده است و به صورت طبیعی بعد از بررسی در کمیسیون تابعه برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.
وزیر کشور ادامه داد: بر اساس قانون هر ۱۰ سال، ۲۰ کرسی به مجلس شورای اسلامی اضافه می‌شود؛ برخی بر این نظرند با توجه به گذشت ۲ دهه باید ۴۰ نماینده اضافه شود که نیازمند استفساریه شورای نگهبان هستیم.
 کی‌یف مدرکی دال بر استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی ارائه نکرد
سرتیپ آشتیانی در توضیح نشست کارشناسان جمهوری اسلامی ایران و اوکراین درباره استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین، گفت: طرف اوکراینی هیچ مدرکی دال بر استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ با این کشور در نشست فنی ارائه نکرد و آن را به جلسات بعد موکول کرد، البته این موضوع، مهم و قابل پیگیری نیست، زیرا خیلی از صحبت‌ها بر اساس اظهارات بی‌پایه و اساس و شایعات مطرح شده است. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: همکاری نظامی جمهوری اسلامی ایران و روسیه از قدیم وجود داشته و در این زمینه و برای استفاده از پهپاد‌های ایران در جنگ اوکراین همکاری شکل نگرفته است.

 جوان
 حجت الاسلام علی رضایی مسئول نمایندگی، ولی فقیه در بسیج شد
در مراسمی با حضور حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، حجت الاسلام علی رضایی به‌عنوان مسئول جدید نمایندگی، ولی فقیه در این سازمان معرفی و از خدمات حجت الاسلام محمدرضا تویسرکانی قدردانی شد.

 خراسان 
 تکذیب انتصاب کاظمی قمی به عنوان سرپرست سفارت ایران در افغانستان
روابط عمومی وزارت خارجه در واکنش به خبر منتشر شده درخصوص انتصاب حسن کاظمی قمی به عنوان سرپرست سفارت ایران در افغانستان، اعلام کرد که وی همچنان مسئولیت نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان را برعهده دارد. دیروز اخباری مبنی بر انتصاب حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به عنوان سرپرست سفارت ایران در کابل در پی پایان ماموریت امینیان سفیر ایران در افغانستان منتشر شده بود.
 تحریم‌ این جانب نشان دهنده آن است که وظیفه روشنگری خود را انجام داده ام
آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در واکنش به تحریم‌ خود از سوی اتحادیه اروپا گفت: افتخار می‌کنم که اتحادیه اروپا که پرونده آن پر از ستم به مظلومان است این جانب را در فهرست تحریم ها قرار داده است.وی ادامه داد: در فتنه ۸۸ هم این جانب به همراه مرحوم آیت ا… مصباح یزدی و برخی چهره های دیگر در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتیم و این نشان دهنده آن است که تیر به هدف خورده است و وظیفه روشنگری خود را انجام دادم.

 رسالت 
 چین تمامیت ارضی و منافع ایران را به رسمیت می‌شناسد و به آن احترام می‌گذارد
«هو چون هوآ» معاون نخست‌وزیر چین در دیدار آیت الله رئیسی ضمن ابلاغ سلام‌ گرم آقای شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، بر اراده چین برای توسعه روابط با ایران قوی، به‌عنوان راهبرد دائمی این کشور و تغییرناپذیری این اراده تأکید کرد و گفت: عزم چین برای تقویت و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران فارغ از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تداوم خواهد داشت. وی تصریح کرد: چین همواره به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران احترام گذاشته و از تلاش ایران برای تأمین منافع اساسی خود حمایت می‌کند.
معاون نخست‌وزیر چین همچنین از نتایج دیدارهای خود با مقامات ایرانی به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گزارش داد. براین اساس با آغاز اجرایی شدن عملیات سرمایه‌گذاری مشترک ده‌ها میلیارد دلاری و توسعه همکاری‌های اقتصادی ،صنعتی، انرژی، ترانزیت و مالی و بانکی، طرفین گام بلندی در راستای اجرایی شدن همکاری‌های راهبردی و توسعه‌ای در روابط دو کشور برمی‌دارند.

 مردم سالاری 
 تحریم‌های انگلیس علیه افراد ایرانی و روسی
دولت انگلیس با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، تحریم‌های جدیدی علیه افراد ایرانی و روسی اعمال کرد. دولت انگلیس دیروز اعلام کرد ۱۲ تن از فرماندهان نظامی روسیه که در حملات موشکی به اوکراین دست داشته‌اند، همچنین تاجران ایرانی را که به ادعای آن‌ها در تولید و تامین پهپادهای جنگی به کار رفته در این حملات نقش داشته‌اند را تحریم کرده است.

 آرمان ملی
 حضور اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران
یک هفته از اولتیماتوم شورای عالی فضای مجازی به متا برای معرفی نماینده در ایران گذشت. حال یک نماینده مجلس مدعی شده که این شرکت شروط ایران را تقریباً پذیرفته است. حجت الاسلام نیک‌بین عضو کمیسیون فرهنگی گفت: «طبق گزارش‌های داده شده، احتمال زیاد اینستاگرام و واتس‌آپ به ایران می‌آیند و تا جایی که مطلع هستم به اجمال شرایط ایران را قبول کردند.» او همچنین اعتقاد دارد فیلترینگ نتیجه مثبتی نداشته و ندارد: «با بستن دهان‌ها افکار بسته نمی‌شود و انسان‌ها آرام نمی‌‌گیرند. ما باید مغز‌ها، فکرها، دیدگاه‌ها و نگاه‌ها را تغییر دهیم؛ لذا فیلتر‌کردن قطعاً نتیجه مثبتی نداشته و ندارد. فیلترینگ باعث نمی‌شود مردم کمتر در فضای مجازی فعالیت کنند، اتفاقاً تعداد بازدیدها درصد خیلی کمی کاهش پیدا کرده؛ آن هم به‌جهت اینکه هجمه بسیار زیادی در حوزه فیلترینگ است.»
 بازداشت ۲ نفر به اتهام اخلال در نظام دارویی
دادستان تهران با اشاره به لزوم برخورد قانونی با فروشندگان غیرمجاز گفت: در پی کمبود سرم در داروخانه‌ها و پس از کسب خبر از منابع اطلاعاتی پیرامون انتقال تعدادی سرم از داروخانه‌ای در خیابان پیروزی به محل و انبار غیر مجاز، این موضوع در دستور کار این دادستانی قرار گرفت. صالحی اظهار کرد: دستورات قضائی لازم جهت شناسایی متهمان و انبار نگهداری داروها خطاب به فرماندهی تهران بزرگ صادر شد که در ابتدا محل نگهداری سرم‌ها در منزلی در محدوده شیخ هادی شناسایی و تعداد ۳۰۲ عدد سرم کشف و جهت بررسی تخصصی و قابلیت مصرف تحویل دانشگاه علوم پزشکی مربوطه شد. صالحی ادامه داد: متعاقبا با انجام اقدامات اطلاعاتی انبار دیگری در همان منطقه شیخ هادی شناسایی و پس از صدور دستور قضائی و ورود به محل، بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ عدد سرم و هزاران قلم دارو و تجهیزات پزشکی و مواد آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و قاچاق از واحد مذکور کشف شد. وی گفت: تحقیقات همچنان ادامه دارد و در این راستا دو نفر بازداشت و پرونده قضائی تشکیل و به دادسرای ناحیه ۲۶ ارسال شد.

 قدس 
 هلاکت ۵۰ آمریکایی در جنگ دریایی
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: دوبار آمریکایی‌ها و دوبار انگلیسی‌ها در خلیج فارس مقابل اسلام به زانو درآمدند، دیگر خدا چطور به ما بگوید با شما هستم. بیش از ۵۰ نفر آمریکایی در دریا کشته گرفته‌ایم، اما نمی‌گویند، تا امروز ۹ سیلی در دریا به آن‌ها زده‌ایم. سردارتنگسیری تأکید کرد: چهار آمریکایی با دو کویتی قصد داشتند وارد اروند شوند، یکی از آمریکایی‌ها وقتی پاسداران ما را می‌بیند خودش را خیس می‌کند، خاتمی نگذاشت این داستان رسانه‌ای شود.
 دستگیری عوامل سنگ‌پرانی و تیراندازی
سازمان اطلاعات فراجا در اطلاعیه‌ای از دستگیری عده‌ای از مخلان نظم و امنیت که اقدام به سنگ‌پرانی و تیراندازی به سمت کامیون‌‌های درحال تردد در جاده‌ها می کردند، خبر داد. با اشراف اطلاعاتی و اقدام عملیاتی، عاملان ۸۷ مورد سنگ‌پرانی و ۲۰ مورد تیراندازی به سمت کامیون‌های در حال تردد در محورهای مواصلاتی توسط سازمان اطلاعات فراجا شناسایی و دستگیر شدند.
 فساد مالی بزرگ در پارلمان اروپا
در ادامه رسوایی فساد در پارلمان اروپا، «روبرتا متسولا»، رئیس این پارلمان هشدار داد دموکراسی اروپایی مورد حمله قرار گرفته و «تحقیقات داخلی» در پارلمان اروپا درباره فساد آغاز شده است. متسولا با ابراز تأسف و تأثر شدید، این اتفاق را از بدترین اتفاقات کاری خود عنوان کرد و گفت مطمئن است پارلمان اروپا از این بحران قوی‌تر بیرون خواهد آمد. گفتنی است، اوا کایلی، معاون رئیس پارلمان اروپا به خاطر دریافت رشوه‌های کلان از قطر در موضوع میزبانی جام جهانی۲۰۲۲ متهم و بازداشت شد.

 اطلاعات 
 بررسی فرمول جدید افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در سال آینده
رئیس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد که هنوز میزان افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در لایحه بودجه نهایی نشده، اما فرمول جدیدی برای این کار پیشنهاد شده و در حال بحث و بررسی است تا بتوانیم بر اساس بهره‌وری دستگاه و نیروی انسانی، حقوق‌ها را افزایش دهیم. لطیفی با بیان اینکه رئیس جمهوری روی افزایش حقوق و دستمزد بر اساس بهره‌وری تاکید بسیاری دارد، افزود: البته این دستورالعمل دارای سه بخش بوده و هنوز تصویب نشده است، چرا که در دولت در حال نهایی شدن است. بر اساس این پیشنهاد قرار است بخشی از افزایش حقوق در سال آینده به صورت درصدی باشد، بخشی از آن به صورت عدد ثابت و بخش دیگر نیز تابع بهره‌وری خواهد بود.
 تجمع جمعی از خانواده های شهدا مقابل دفتر سازمان ملل درتهران
جمعی از خانواده های شهدای مدافع حرم، مدافع امنیت، ترور و دفاع مقدس دیروز مقابل دفتر سازمان ملل در تهران اجتماع بزرگی برگزار کردند. این تجمع در مخالفت با جلسه چهارشنبه (امروز) سازمان ملل برای «تصمیم گیری در زمینه حذف کرسی زنان» و برای دفاع از حقوق زنان در ایران برگزار شد.

 شهروند 
 مردم می توانند به جای یارانه نقدی، مواد پروتئینی بگیرند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سامانه شبکه ملی اعتبار برای کالابرگ الکترونیک ایجاد شده است و به صورت آزمایشی در بعضی از استان‌ها مبلغ یارانه در حساب پشتیبان یا همان کالا برگ را زودتر واریز می کنیم. مرتضوی افزود: کسانی که نیاز به خرید اقلام دارند می‌توانند برای تهیه ۱۱ قلم از این اجناس از طریق شبکه اعتباری پشتیبان اقدام کنند، اما اگر از کالا برگ استفاده نکردند در همان زمانی که مردم یارانه نقدی دریافت می کنند، امکان برداشت دارند. مرتضوی تاکید کرد: پس از اجرای آزمایشی مرحله استانی کالابرگ، موارد مورد ارزیابی قرار می گیرد و سپس به مرحله اجرا می رسد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

پیام رهبرمعظم انقلاب در پی ربایش و شهادت مولوی عبدالواحد ریگی
باشگاه خبرنگاران/ در پی حادثه‌ی ناگوار ربایش و شهادت جناب مولوی عبدالواحد ریگی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی پیامی اظهار داشتند:حادثه‌ ناگوار ربایش جناب مولوی عبدالواحد ریگی رحمه‌الله علیه و به شهادت رساندن این عالم خیرخواه و شجاع موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید. اشراری که این جنایت را مرتکب شدند مزدورانی روسیاهند که در خدمت دشمنان سعادت هم‌میهنان بلوچ و اتحاد اقوام ایرانی قرار گرفته‌اند. وظیفه‌ دستگاه‌های مسئول تعقیب و مجازات جنایتکاران است و باید با سرعت و جدیت انجام شود.اینجانب به خاندان محترم آن شهید و همه‌ی مردم بلوچستان بویژه خاش و ایرانشهر تسلیت عرض میکنم و رحمت الهی را برای همگان مسألت می‌نمایم.

افق‌های جدید پژوهشی برای حوزه تعریف شود
اختصاصی/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین دردیدار با معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت پژوهش ابراز داشت: آموزش و پژوهش در هم تنیده است، اما پژوهش باید به جایگاه ویژه خود دست‌یابد و برنامه تحصیلی حوزه‌های علمیه با استفاده از تجربیات عملی اساتید محترم سراسر کشور، بازنگری گردد، تا شاهد برنامه‌ای کامل‌تر، جامع‌تر و کم نقص‌تر باشیم. آیت الله حسینی بوشهری قوت پژوهش را در گرو آموزش قوی دانست و افزود: پژوهش باید همگام با آموزش حرکت کند، اما توجه به این نکته ضروری است که طلاب در سال های اولیه لازم است بیشتر بر تقویت بنیه‌ی علمی خود متمرکز شوند تا پایه‌های علمی آن‌ها استوار گردد و گرفتار نگاه‌های سطحی نشوند. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش پایانی صحبت‌های خود خواستار تعریف افق‌های پژوهشی جدید برای حوزه علمیه شد و خاطر نشان کرد: سعی کنید افق‌های جدید پژوهشی برای حوزه تعریف نمایید و روی مواردی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، بیشتر سرمایه گذاری کنید.

هدف دشمن در فضای مجازی مسخ فرهنگی ملت ایران است
رسا/ آیت الله اراکی در مراسم رونمایی از ۱۲ اثر از آثار دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: در آیات قرآن کریم برای انسان دو فضای زندگی مطرح شده است و فضای زندگی مهمترین فضایی است که از سبک زندگی انسان ها نیز با اهمیت بوده و از ارزش بسیاری برخوردار است.
وی در ادامه افزود: در سبک زندگی باید فضای زندگی، فضای سالم و پاکی باشد و فضای مجازی در عصر امروز به گونه‌ای است که مردم در این فضا زندگی می کنند و از این حیث لازم است تا این فضا نورانی باشد. عضو جامعه مدرسین ابراز کرد: غربی‌ها در فضای مجازی کشور ما درحال پرورش مسخ فرهنگی هستند و امیدواریم که مسئولان مربوطه دریچه ای نوین در برابر جامعه جهانی ایجاد کنند و با استفاده از داشته‌های فرهنگ غنی اسلام و انقلاب اسلامی در این زمینه بهره کافی ببرند.

اعتصاب کادر درمان در انگلیس؛ پلیس‌ها راننده آمبولانس می‌شوند
فارس/ یاهونیوز گزارش داده برنامه‌های اقتضائی در شرایط اضطرار در انگلیس حکم می‌کند که نیروهای ارتش برای پر کردن جای راننده‌های آمبولانس فراخوانده شوند. اما گزارش‌های جدید حاکی است ممکن است از پلیس هم برای کمک به تعطیل نشدن سرویس‌های حمل بیماران کمک گرفته شود.
فدراسیون پلیس انگلیس و ولز که نمایندگی حدود ۱۴۰ هزار افسر پلیس در این کشور را به عهده دارد گفته که نیروهای پلیس نمی‌توانند راننده‌های آمبولانس یا کادر درمان ماهری باشند. او درخواست‌ها از پلیس برای ایفای نقش در این زمینه را موجب نگرانی خوانده و هشدار داده که استفاده از افسران پلیس در آمبولانس‌ها به معنی آن است که آنها از انجام وظایفشان در لباس پلیس غافل خواهند شد.

هشدار گانتس نسبت به «بمب اجتماعی-امنیتی» درحال انفجار در اسرائیل
ایسنا/ بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل از نظر امنیتی با چالش‌های زیادی مواجه است؛ این چالش‌ها شامل ایران، عرصه فلسطین، نحوه حکومت‌داری و حفظ جبهه داخلی می‌شوند.
گانتس گفت: از زمان تأسیس دولت اسرائیل، ارتش نقطه کانونی آن در مقابل همه چالش‌ها، از جنگ‌ها و عملیات‌ها گرفته تا شهرک‌سازی‌ها در «نقب» و «الجلیل» و اسکان موقت برای مهاجران بوده است. گانتس در ادامه اذعان کرد: طی سال‌های اخیر شاهد کاهش مداوم میزان استخدام در ارتش بوده‌ایم و اکنون ارتش به «ارتش نیمی از مردم» تبدیل شده است و این فقط یک مساله جمعیتی نیست، بلکه نتیجه تصمیمات رهبری است. گانتس ادامه داد: اسرائیل یک دولت کوچک با چالش‌های بسیار بزرگ است و شکاف میان مقامات و شهروندان و تن ندادن به خدمت در ارتش می‌تواند در میان مدت به بزرگ‌ترین بمب امنیتی و اجتماعی برای اسرائیل بدل شود.

با کمبود بسیار شدید تسلیحات مواجه هستیم
ایسنا/ نماینده دائم آمریکا در ناتو گفت، تقریبا تمامی کشورهای این ائتلاف نظامی به دلیل حجم بالای تسلیحات ارسالی به اوکراین، اکنون با “کمبود بسیار شدید تسلیحات” مواجه هستند.
جولیان اسمیت، نماینده دائم آمریکا در ناتو طی رویدادی که توسط اندیشکده “مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی” آمریکا (CSIS) برگزار شد، با اشاره به کشور استونی عنوان کرد: برای مثال این کشور مقدار کمک زیادی به اوکراین کرده است و در حال حاضر با کمبود بسیار شدید تسلیحات مواجه است. وی افزود: در حالیکه گروه تماس اوکراین بر روی سازماندهی ارسال تسلیحات به کی‌یف متمرکز است، ناتو “کنفرانس مدیران تسلیحات ملی” (CNAD) را برگزار کرده تا مشکل کاهش ذخایر تسلیحاتی در سرتاسر این ائتلاف را مرتفع کند.

هلند و سایر کشورهای غربی از تروریسم در سوریه حمایت می کنند
مهر/ وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای تاکید کرد که گزارش نهاد موسوم به کمیته مستقل حقیقت ‌یاب درباره «برنامه کمک های غیر کشنده» در سوریه نشان داد که دولت هلند در حمایت از تروریست ها دست دارد و این گزارش، یکی از رسوایی های حقوقی، سیاسی و اخلاقی این کشور است.
وزارت خارجه سوریه عنوان کرد: گزارش مذکور بار دیگر صحت و دقت اظهارات سوریه را ثابت کرد، مبنی بر اینکه کشورهای غربی از جمله هلند با عناوین مختلف، از تروریست ها در سوریه حمایت می کنند.در این بیانیه آمده است: سوریه از جامعه بین‌ الملل می‌خواهد که این کشورها را به خاطر نقض حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌ های مربوط به مبارزه با تروریسم را مجازات کند و به استفاده غرب از تروریسم به عنوان بهانه ‌ای برای مداخله در امور داخلی سایر کشورها پایان دهد. وزارت خارجه سوریه در پایان تأکید کرد: گزارش این کمیته نشان داد که مسئولان هلندی با افکار عمومی این کشور بازی کردند تا واقعیت استفاده از تجهیزات ارسال به سوریه و رساندن آن به دست تروریست ها را مخفی کنند.

کمک به اوکراین باید از اولویت‌های اصلی لایحه دفاعی آمریکا باشد
ایسنا/ دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا)، به فاکس نیوز گفت: «مهم‌ترین اولویت برای کشور که باید در لایحه اختیارات دفاع ملی (NDAA) گنجانده شود، روابط ایالات متحده و غرب با چین و همه چیزهایی است که به منطقه هند و اقیانوس آرام مربوط می‌شود، از جمله تحول در قابلیت‌های خدمات نظامی و تقویت اراده ایالات متحده آمریکا.»
دیوید پترائوس با اشاره به وضعیت اوکراین گفت که ضعف‌های زیادی در موضوع بازدارندگی وجود دارد و ایالات متحده باید قابلیت‌های نظامی‌اش را به شکلی تغییر دهد که بازدارندگی را تقویت کند. او افزود که حمایت از اوکراین بسیار اهمیت دارد، زیرا ایالات متحده باید نشان دهد که می‌تواند و می‌خواهد جهان را رهبری کند و اراده انجام این کار را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *