خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
رونمایی لندن از بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی به اوکراین
چند روز پس از تصویب کمک ۶۱ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین،‌ لندن نیز از برنامه‌های خود برای ارائه بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی انگلیس به کی‌یف رونمایی کرده است. شبکه روسی راشاتودی گزارش کرد، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس امروز (سه‌شنبه) در سفر به «ورشو» برای گفت‌وگو با دونالد تاسک، همتای لهستانی خود رسما طرح کمک‌های جدید به اوکراین را اعلام خواهد کرد. دفتر سوناک در بیانیه‌ای اعلام کرد که بسته فوق به ارزش ۶۱۷ میلیون دلار است و شامل بیش از ۴۰۰ وسیله نقلیه، ۶۰ قایق و تعداد فاش‌نشده‌ای از موشک‌های دوربرد «سایه توفان» است و آن‌ را «بزرگ‌ترین عرضه مهمات حیاتی» خواند. سوناک در توجیه این کمک مالی چند صد میلیونی، مدعی شده است دفاع از اوکراین در برابر جاه‌طلبی‌های وحشیانه روسیه برای امنیت ما و تمام اروپا حیاتی است.
فعلا بازگشت ارامنه به قره‌باغ امکان‌پذیر نیست
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت که در شرایط کنونی هیچ شانسی برای بازگشت ارامنه به منطقه قره‌باغ کوهستانی نمی‌بیند. پاشینیان در مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد: علاوه بر این، من می‌خواهم بگویم که هیچ ارمنی قرار نیست برای قره‌باغ کوهستانی بجنگد. طبق این گزارش، پاشینیان همچنین افزود: ما هیچ چشمداشتی به خارج از مرزهای به ‌رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی نداریم و امیدواریم تمامیت ارضی ارمنستان در روند مرزبندی احیا شود. باکو و ایروان دیروز اعلام کردند گروه‌های کارشناسی از جمهوری آذربایجان و ارمنستان روند شفاف‌سازی مختصات در مرز بین دو کشور را بر اساس اندازه‌گیری‌های زمین‌سنجی (geodetic) آغاز کرده‌اند. ایروان اخیرا با تقاضای باکو برای بازگرداندن روستاهای بغانیس آیریم، آشاغی اسکیپارا، هیریملی و کیزیل‌خاجیلی که در جنگ اول قره‌باغ اشغال شده بود، موافقت کرد؛ تحولی که در هشتمین نشست کمیسیون دولتی تعیین حدود مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بر سر آن توافق شد. نخست‌وزیر ارمنستان بر لزوم حل‌وفصل اختلافات باقیمانده مرزی با جمهوری آذربایجان برای جلوگیری از جنگ جدید تاکید کرده است. وی همچنین تعیین حدود مرزها را تغییر قابل‌توجهی خواند، زیرا دو کشور به جای خط تماس، مرز خواهند داشت که نشانه صلح است. در طرف دیگر، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز توافق صلح گسترده‌تر با طرف ارمنستانی را در دسترس خوانده است.

 همشهری
اخراج ۲۰ کارمند دیگر گوگل به‌دلیل حمایت از فلسطین
شرکت گوگل که چند روز قبل چندین نفر از کارمندان خود را به‌دلیل اعتراض به قرارداد با اسرائیل اخراج کرده بود، در اقدامی جدید ۲۰ نفر دیگر را به همین دلیل اخراج کرده است. برخی از شرکت‌های آمریکایی، کارمندان خود را به دلیل حمایت از فلسطین اخراج می‌کنند.
افزایش اجساد کشف شده در بیمارستان ناصر غزه
تعداد شهدای گور دسته‌جمعی بیمارستان ناصر غزه که پس از عقب‌نشینی ارتش صهیونیستی کشف شده، به ۳۱۰ نفر رسیده است. به‌دنبال عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر اسرائیلی از شهر خان یونس و بیمارستان ناصر، اجساد صدها شهید در چند گور دسته جمعی پیدا شده است.
ادامه استعفای زنجیره‌ای مقامات صهیونیست
یهودا فوکس، فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی پس از ۳ سال خدمت در این منصب، تصمیم خود را برای استعفا به هرزی هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش ابلاغ کرد. فوکس گفته است تا آگوست سال‌ جاری میلادی از منصب خود استعفا خواهد کرد. این تحولات در شرایطی اتفاق افتاده که صهیونیست‌های ساکن اراضی اشغالی، خواستار محاکمه مسئولان نظامی و سیاسی رژیم به ‌خاطر ناکامی در جنگ غزه شده‌اند.
حمله حزب‌الله به مهم‌ترین نقطه شمال اسرائیل پس از ۱۷ سال
حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای از حمله به ۲ مقر نظامی صهیونیستی در عکا خبر داد. در این بیانیه آمده است: در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی و ترور یکی از برادران مجاهدمان، طی یک عملیات ترکیبی به ‌وسیله پهپاد، مقر فرماندهی تیپ گولانی و مقر تیپ ایغوز ۶۲۱ را پس از ۱۷ سال در شمال عکا هدف قرار دادیم. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند در پی این حمله، ۲۰۰هزار اسرائیلی وارد پناهگاه شدند.
مخالفت ۶۸ درصدی با ادعاهای نتانیاهو
طبق نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، حدود ۶۸ درصد اسرائیلی‌ها ادعای نتانیاهو در مورد نزدیک بودن پیروزی در غزه را باور ندارند. در نظرسنجی‌های مختلف بسیاری از ساکنان مناطق اشغالی خواستار توقف جنگ در غزه هستند.
گرسنگی ۱۰۰ درصدی اهالی غزه
مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند اعلام کرده است که ۱۰۰ درصد فلسطینیان در غزه با شبح گرسنگی مواجه هستند، چون کمک‌های بشردوستانه وارد شده به غزه کافی نیست.

 کیهان 
اگر بار دیگر به خاک ایران تعرض کنید معلوم نیست چیزی از رژیم صهیونیستی باقی بماند
آیت‌الله رئیسی، صبح سه‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر به پاکستان، پس از دیدار با نخست‌وزیر، برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه، دیدار با رئیس‌جمهور و رؤسای مجالس ملی و سنا، دیدار با فرمانده کل ارتش و دیدار با جمعی از نخبگان پاکستانی، اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد. وی با حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» لاهور، در دیدار نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر تاریخی، فرهنگی و زیبای لاهور، روابط دو کشور را فراتر از همسایگی، روابط دینی، فرهنگی، تمدنی و قلبی دانست که باعث پیوندی ناگسستنی بین دو ملت شده است. رئیسی با بیان اینکه ملت بزرگ ایران این‌بار رژیم صهیونیستی را برای جنایت و اقدام او در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران که برخلاف همه قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌ها و منشور ملل متحد بود، تنبیه کرد، گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.

 ایران
برگزاری دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از منافقین
دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین روز گذشته برگزار شد. قاضی دهقانی با مخاطب قرار دادن مردم کشور‌هایی که میزبان متهمین این کیفرخواست هستند از آنها خواست، پیشگام شده و خواستار استرداد و خروج این افراد و حضور در دادگاه تا صدور حکم برای منافقین شوند. رئیس دادگاه ابراز امیدواری کرد، این دولت‌ها با اولویت دادن به امنیت مردم خود در استرداد آنها اقداماتی را در راستای منافع ملی خود انجام دهند.
در این جلسه علی اکرامی به عنوان مطلع و از اعضای جداشده گروهک گفت: در جریان جنگ تحمیلی منافقین اطلاعات به دست آمده از داخل ایران را به استخبارات عراق ارائه می‌کردند. این اطلاعات از طریق شنود و تخلیه تلفنی تهیه می‌شد و ۴۰۰ مستشار نظامی در پادگان اشرف آموزش می‌دیدند و در همه عملیات‌ها از جمله عملیات چلچراغ، بحث شناسایی و تهیه مهمات عمدتاً از طریق رژیم بعث انجام می‌شد.
راستی‌آزمایی ادعای حمله به سایت اس ۳۰۰ اصفهان
ادعای خبرگزاری «آسوشیتدپرس» درباره حمله رژیم صهیونیستی به سایت اس ۳۰۰ پایگاه هوایی در اصفهان بر اساس تصاویر ماهواره‌ای در بوته راستی‌آزمایی دیگر رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. این خبرگزاری امریکایی در ادامه تلاش رسانه‌های غربی در حمایت از رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد: «حمله منتسب به اسرائیل نشان داد که اسرائیل می‌تواند به سیستم‌های دفاع هوایی ایران نفوذ کند و تصاویر ماهواره‌ای پلنت‌لب که روز دوشنبه از پایگاه هوایی نزدیک اصفهان که سامانه دفاع موشکی در آن قرار دارد، سوختگی‌هایی را نشان می‌دهد.» با این حال خبرگزاری CNN برای راستی‌آزمایی این ادعا با استفاده از تصاویر SAR در این باره اعلام کرد که خسارتی در این تصاویر دیده نمی‌شود. حال آنکه توجه تصویر ماهواره‌ای که توسط شرکت Planet Lab تهیه شده و در آسوشیتدپرس هم منتشر شده نشانی از صدمه‌ و یا رد انفجار و تخریبی در سایت ۳۰۰S پایگاه اصفهان و رادارهای آن ندارد. کما اینکه موشک‌های بالستیک به دلیل استفاده از سرجنگی‌هایی با وزن قابل توجه در هنگام اصابت، حجم تخریب، سوختگی و خرابی قابل توجهی را بر جا می‌گذارند که چنین آثاری در هیچ یک از تصاویر ماهواره‌ای سایت ۳۰۰ Sاصفهان دیده نمی‌شود.

 وطن امروز 
بیتی که رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده ‌صادق خواندند
مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در صفحه توئیتر خود، غزلی را که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق در یک جلسه مرتبط خوانده بودند، منتشر کرد و نوشت: غزل زیر، سروده چند سال پیش رهبر انقلاب اسلامی است. معظم‌له این بیت از سروده را در آستانه عملیات وعده صادق در یکی از جلسات مرتبط خوانده‌اند: تو را است معجزه در کف ز ساحران مهراس/ عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز.
نظر ایران درباره توافق باکو – ایروان
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد ایران به توافقات انجام‌شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در نشست کمیسیون تحدید حدود بین ۲ کشور احترام می‌گذارد. ناصر کنعانی درباره توافق اخیر آذربایجان و ارمنستان درباره برخی مسائل مورد اختلاف مرزی گفت: ما به توافقات انجام‌شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در نشست کمیسیون تحدید حدود بین ۲ کشور احترام می‌گذاریم.

 جوان
وعده صادق تأثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت
رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است، گفت: با نشان دادن اراده ملی علیه این رژیم، تأثیرات راهبردی در سطح منطقه و جهان رقم خورد. سردار سرلشکر باقری در آیین رونمایی از طرح جامع دانشگاه عالی دفاع ملی پیروزی‌های رزمندگان اسلام را در عملیات «وعده صادق» که پاسخ محکمی به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی انجام گرفت، تبریک گفت و عنوان کرد: این پاسخ با نشان دادن اراده ملی علیه رژیم رقم خورد و بحمدالله تأثیرات راهبردی در سطح منطقه و جهان داشت. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح خاطرنشان کرد: نیرو‌های مسلح، احتمالات و سناریو‌ها را در سطح عملیاتی مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار می‌دهند و دانشگاه عالی دفاع ملی باید در سطح راهبردی این موضوعات را مورد توجه خود قرار دهد.

 خراسان 
سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه
احمدیان، نماینده‌ رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به دعوت نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه و در رأس هیئتی، برای شرکت در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی امنیتی روسیه که با حضور وزرای دفاع و دبیران شورای امنیت ملی بیش از صد کشور در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود، به روسیه سفر کرده است.احمدیان در این سفر همچنین در نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو گروه بریکس شرکت می‌کند.وی در حاشیه این نشست‌ها با برخی همتایان خود نیز به صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. اجلاس سالانه امنیتی روسیه که هر سال یکی از شهرهای این کشور میزبانی آن را برعهده دارد، به ابتکار روسیه و با هدف مقابله با یک‌جانبه‌گرایی غرب، به ویژه آمریکا در عرصه‌ امنیت بین‌الملل برگزار می‌شود.
نمایندگان قوه قضاییه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما منصوب شدند
محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در احکام جدیدی، حمزه خلیلی و امیر قطبی را به‌عنوان نمایندگان قوه قضاییه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی منصوب و معرفی کرد. پیش از این محمد مصدق و محمدجواد لاریجانی به‌عنوان نماینده‌های قوه قضاییه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما حضور داشتند.
توانمندی ایرانی‌ها بیشتر از آن چیزی است که شامگاه شنبه رخ داد
ایدی کوهین، افسر سازمان جاسوسی موساد اسرائیل گفت: توانمندی ایرانی‌ها بیشتر از آن چیزی است که شامگاه شنبه رخ داد؛ آن‌ها از تمام توان خود استفاده نکردند؛ به هر حال می‌خواهند همیشه یک عنصر غافلگیری برای ارائه داشته باشند!

 مردم سالاری 
آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تعطیلات آخر هفته، گفت: موضوعی که در دستور کار مجلس است لایحه دولت است، دولت با بررسی کارشناسی که انجام داد لایحه‌ای را سال گذشته تقدیم مجلس کرد. پیشنهاد دولت افزایش تعطیلی‌های انتهای هفته از یک روز به ۲ روز بود که در لایحه آمده است و نسبت به روز هم پیشنهاد دولت در لایحه روشن است.
وی یادآور شد: نگاه دولت این است که درباره این تصمیم‌گیری، دیدگاه منعطف‌تری داشته باشیم و متناسب با اقتضائات زمانی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی بتوانیم دست بازتری در انتخاب روز داشته باشیم. پیشنهاد دولت این است که ضمن افزایش تعطیلات هفته به دو روز انتخاب این روز‌ها در اختیار نظرات کارشناسی بخش‌های مختلف قرار گیرد.
طرح «نور» فراجا ادامه پیدا خواهد کرد
حجت‌الاسلام محمدکاظم موحدی آزاد در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به موضوع ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و کشف حجاب اشاره کرد و گفت: طی هفته گذشته به همت فراجا طرحی با عنوان طرح «نور» در کشور اجرایی شده است و خوشبختانه در برخی از مراکز وضعیت بهتر شده و این اقدام یک اقدام مقدم و موثری است.
وی ادامه داد: دادستانی از اقدام قانونی فراجا حمایت می‌کند و این اقدام باید مستمر باشد و نباید مقطعی انجام شود و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته ادامه پیدا خواهد کرد و باید از طریق احسان با این اشخاصی که مورد فریب دشمن قرار گرفته‌اند برخورد کنیم. دادستان کل کشور در پایان بیان کرد: بیشتر این افراد با یک تذکر بازگشته‌اند و با تنبه و تعهد مرخص شده‌اند و همکاری خوبی با فراجا و دادستانی داشته‌اند و استمرار این طرح نقشه دشمن را خنثی خواهد کرد.

 قدس 
ایران و پاکستان درباره اقبال لاهوری فیلم مشترک می‌سازند
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که رئیس‌جمهور را در سفر به پاکستان همراهی می‌کند پس از دیدار با مقامات پاکستانی و در پایان روز نخست این سفر کاری گفت: ساخت فیلم مشترک را در دستور کار قرار دادیم و نخستین فیلم درباره مرحوم اقبال لاهوری است که مقدمات آن در حال انجام است.
بلومبرگ: بایدن نمی‌تواند تحریم‌های نفتی علیه ایران را اجرا کند
نشریه انگلیسی بلومبرگ با اشاره به «بازار نفت در زمان حاضر به شدت به هرگونه کاهش عرضه حساس است» نوشت: دولت آمریکا از ترس افزایش قیمت نفت تحریم‌های جدید کنگره علیه نفت ایران را اجرا نخواهد کرد.
تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا
پارلمان بریتانیا لایحه‌ بحث‌برانگیز مربوط به اخراج پناهجویان را امضا کرد که به موجب آن، دولت اجازه دارد پناهجویانی که غیرقانونی وارد کشور می‌شوند را اخراج و به رواندا منتقل کند. این رویه با انتقادهای بسیاری از سوی نهادهای حقوق بشری مواجه شده، اما ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا با حمایت از آن عنوان کرده ۱۰ تا ۱۲ هفته دیگر نخستین پرواز پناهجویان به رواندا انجام خواهد شد و تأکید کرده این قانون بدون هیچ «اما و اگری» عملی خواهد شد.
اروپا دنباله‌رو واشنگتن نباشد
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا در ایجاد تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. او در حساب خود در برنامه ایکس نوشت: مایه تأسف است اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت‌ غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.
واکنش ایران محاسبات دشمن را به هم ریخت
«ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های قسام با اشاره به گستره تأثیرگذاری عملیات تنبیهی «وعده صادق» اعلام کرد: این عملیات قواعد جدیدی را وضع کرد و محاسبات دشمن صهیونیستی را به هم ریخت. وی با بیان اینکه دشمن صهیونیستی پس از ۲۰۰ روز از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی تلاش دارد خود را جمع و جور کند، افزود: دشمن همچنان در شن‌های غزه گرفتار شده، هیچ دستاوردی جز شرمساری و شکست نداشته است و از این ورطه برای کشتار و ویرانی بیشتر استفاده می‌کند.
طرح عفاف و حجاب را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد
سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا گفت: با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم، اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد. به گفته رادان اجرای این طرح همراهی همگان را در پی داشت و از مجلس و خاصه کمیسیون فرهنگی که جزو نخستین بخش‌هایی بود که در این موضوع پای کار بود، تشکر می‌کنم.

 اعتماد 
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» برگزار شد
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» به ریاست قاضی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با حضور وکیل متهم، خانواده متهم و نماینده دادستان برگزار شد. تشویق نسل جوان به فساد و فحشا و فراهم کردن شرایط آن، فعالیت تبلیغی علیه نظام، دائر کردن سایت شرط‌بندی برای قمار و تشویق دیگران به آن، انتشار محتویات مستهجن در قالب تولید کلیپ و آهنگ، تحریک و دعوت از مخاطبان‌ به ارتکاب جرایم منافی عفت، مصرف مواد مخدر، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور با توصیه به هواداران، فعالیت آموزشی و تبلیغی مغایر شرع اسلام، اتهامات امیرحسین مقصودلو در این پرونده است.

 ابتکار 
سرکنسول جدید عربستان در مشهد تعیین شد
سفیر عربستان در تهران با اشاره به گسترش روابط ایران و عربستان از تعیین سرکنسول جدید این کشور در مشهد و سفر قریب‌الوقوع معاون فیصل بن فرحان به تهران خبر داد.عبدالله العنزی، سفیر عربستان در تهران گفت: انتظار می‌رود طی چند روز آتی و قبل از آغاز موسم حج تمتع ۶ هزار زائر ایرانی برای حج عمره عازم مکه شوند. وی تاکید کرد: بعد از پایان مناسک حج تمتع امسال در عمره بر روی زائران ایرانی باز خواهد شد و این امر پس از رعایت کلیه شروط فنی عربستان از طرف ایرانی است که توسط سازمان هواپیمایی عربستان و آژانس‌های ذی‌صلاح سعودی تایید شده است.

 اطلاعات 
افزایش شمار شهدای حزب‌الله به ۲۷۱ نفر
حزب‌الله لبنان روز گذشته شهادت یکی دیگر از فرماندهان خود را در جریان حمله رژیم صهیونیستی به جنوب این کشور اعلام کرد.
در سایه تداوم تجاوزهای رژیم صهیونیستی به روستاهای جنوب لبنان، حزب‌الله خبر شهادت «محمد خلیل عطیه» (ساجد) در راه قدس را اعلام کرد و افزود که به این ترتیب شمار شهدای در راه قدس حزب‌الله لبنان از زمان آغاز نبرد طوفان‌الاقصی به ۲۷۱ نفر افزایش یافت. در بیانیه حزب‌الله آمده که این رزمنده مقاومت متولد ۱۹۹۴ در شهرک قانا و ساکن شهرک الصرفند در جنوب لبنان بود. دو روز پیش نیز مقاومت لبنان خبر شهادت سه تن از رزمندگان خود را منتشر کرد.
از سویی شبکه المیادین از تداوم حملات شدید رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان خبر داد و افزود: رژیم صهیونیستی مناطق اطراف شهرک‌های بیت لیف، عیتا الشعب، یارون، المحمودیه، العیشیه و ارتفاعات جبل ابو راشد را هدف قرار داد.
نگرانی از تظاهرات حمایت از حماس و ایران در آمریکا
مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز، تظاهرات‌ها در آمریکا در حمایت از حماس و ایران را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد. جان بولتون در پاسخ به سوال مجری که خواستار اظهارنظر او درباره تغییر جریان تظاهرات‌ها در آمریکا از آتش‌بس به سمت حمایت از حماس و ایران شده، گفت: این بسیار نگران‌کننده است و این مسئله نشان‌دهنده عدم رهبری موثر در این زمینه است زیرا ما الان نزدیک به یک نسل آدم داریم که درس‌های هولوکاست را به یاد نمی‌آورد درحالی که لازم است این درس‌ها مجددا به آنها آموزش داده شود.
بولتون مدعی شد که به این افراد باید آموزش داده شود چرا اسرائیل یک کشور قانونی است و نه یک کشور ظالم! بولتون از جنگ غزه به عنوان «جنگ تمدن در برابر بربریت» یاد کرد! گفته می‌شود بولتون ارتباطات مالی گسترده ای با لابی صهیونیسم دارد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

تاکید آیت‌الله العظمی نوری همدانی بر لزوم توجه حوزه به وضعیت درسی طلاب و تفسیر قرآن
سایت دفتر آیت‌الله العظمی نوری همدانی/ آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه؛ با آیت‌الله العظمی نوری همدانی دیدار وگفتگوکرد. آیت‌الله العظمی نوری همدانی با تاکید بر توجه به وضعیت درسی طلاب، توجه به موضوع تفسیر قرآن خصوصاً منابع عامه و پاسخگویی به شبهات، در کنار دروس فقه و اصول را لازم و ضروری دانستند. در ابتدای این دیدار آیت‌الله اعرافی گزارشی از وضعیت حوزه علمیه ارائه کردند.

حوزه به مباحث کلامی اهمیت دهد
رسا/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار با آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، بر اهمیت علم کلام در حوزه تاکید و بیان داشت: باید مباحث کلام در حوزه اهمیت داده شود و اگر حوزه از نظر کلامی پیشرفت کند، می‌تواند حرف جهانی بزند. آیت‌الله اعرافی در ابتدای این دیدار، گزارشی از وضعیت حوزه‌های علمیه خدمت حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی ارائه کرد.

هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
خبرگزاری تقریب/ آیت‌الله استادی یکی از دلایل مقابله صهیونیست‌ها و استکبار جهانی با ایران اسلامی را تضعیف اسلام و امت اسلامی دانست و اظهار داشت: هیچ یک از قدرت‌های بزرگ و کوچک جهانی نمی توانند مشاهده کنند که اسلام به عنوان یک قدرت اثر گذار در جهان بشریت باشد و به همین جهت به عناوین مختلف با اسلام دشمنی می‌کنند.
عضو جامعه مدرسین افزود: حال امت، علما و اندیشمندان جهان اسلام چه وظایفی در این میان دارند؛ باید آگاهانه و با هوشیاری کامل و دقیق، وظایفی که دارند را به خوبی انجام دهند و آسیب‌ها را به خوبی رصد کرده و بشناسند. وی، عنوان کرد: یکی از عوامل تضعیف مسلمین نزاع واختلاف است؛ در گذشته نیز هر گونه جنگ، خونریزی و درگیری‌های لفظی و تنش آفرین ریشه در اختلاف داشته است این در حالی است که این وضعیت به نفع هیچ یک از طرفین نبوده است بلکه دشمنان سود برده اند. وی ادامه داد: صهیونیسم بین‌الملل و دشمنان اسلام هیچ دلسوزی نداشته و موجودیت اهل سنت و شیعه را به ضرر خود می‌دانند لذا از هر راه و مسیر که بتوانند اسلام را تضعیف کنند وارد می‌شوند.

تأسف فرانسه از افزایش استفاده از حق وتو در شورای امنیت
ایسنا/ «دیارا دیم لابیی» مشاور حقوقی نمایندگی دائم فرانسه در سازمان ملل متحد در هفتاد و هشتمین جلسه مجمع‌عمومی سازمان ملل عنوان کرد ۱۱ وتو در ۱۲ ماه گذشته در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ها به مسدود شدن کمک شورای امنیت منجر شده است. به نقل از وبگاه رسمی نمایندگی فرانسه در سازمان ملل، خانم دیم لابیی در این جلسه اظهار کرد فرانسه به چندجانبه‌گرایی و در قلب آن به سیستم سازمان ملل متعهد است. شورای امنیت که منشور ملل متحد مسؤولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد، به کار خود ادامه می‌دهد. با توجه‌ به جدی بودن بحران‌های پیش روی جهان و انتظارات جامعه بین‌المللی، ضروری است که شورای امنیت بتواند اقدام کند. مشاور حقوقی نمایندگی دائم فرانسه در سازمان ملل متحد با اشاره به افزایش استفاده از وتو در بحران‌ها و درگیری‌ها، تأسف خود را در این باره ابراز کرد و افزود: فرانسه معتقد است که حق وتو یک امتیاز نیست، بلکه یک مسؤولیت خاص برای اعضای دائمی است. فرانسه با این روحیه است که از سال ۱۹۴۵ تنها ۱۸ بار از حق وتو استفاده و بیش از ۳۰ سال است که از آن استفاده نکرده است.

نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند
تسنیم/ پلوسی در گفتگو با شبکه RTE در جریان سفر به ایرلند بیان کرد: ما حق اسرائیل برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسیم. ما سیاست و روش نتانیاهو را نمی‌پذیریم. چه چیزی بدتر از آنچه وی در پاسخ انجام داد، می‌توانست اتفاق بیافتد؟ درحالیکه شمار منتقدان سیاست‌های دولت رژیم صهیونیستی به ریاست نتانیاهو در میان مقام‌های آمریکایی به مرور افزایش پیدا می‌کند، پلوسی تاکید کرد: وی باید استعفا کند. وی در نهایت مسئول است. عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه افزود که نتانیاهو برای سال‌ها یک مانع برای صلح در منطقه خاورمیانه بوده است.

آمریکا در حال مذاکره مستقیم با ایران نیست
ایرنا/ «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم. «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش‌ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: «من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم، اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.» پیش از این، یک منبع آگاه درباره برخی ادعا‌ها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد. وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشور‌های عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

۱۴۰ گور دسته جمعی در نوار غزه شناسایی شد
باشگاه خبرنگاران/ دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۱۴۰ گور دسته جمعی ایجاد شده توسط نظامیان اسرائیلی در نوار غزه شناسایی شده است. این نهاد حقوق بشری در این گزارش، اعلام کرد: نظامیان اسرائیلی، فلسطینی‌هایی را که به صورت میدانی اعدام کرده‌اند را در این گور‌ها دفن کرده‌اند. رسانه‌های فلسطینی پیش‌تر اعلام کردند که با خروج شماری دیگر از اجساد شهدای فلسطینی از گور‌های دسته جمعی در محوطه بیمارستان «ناصر» خان یونس، شمار اجساد خارج شده به ۳۱۰ جسد رسیده است. این رسانه‌ها به نقل از مسئولان فلسطینی اعلام کردند که پیش بینی می‌شود صد‌ها جنازه دیگر از افراد مفقود، در این گور‌ها باشد.پیش‌تر جمعیت هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرده بود که در پی عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی، تعداد پیکر‌های یافت شده در گور دسته‌جمعی که شنبه گذشته در مجتمع پزشکی ناصر در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه کشف شد، به ۲۸۳ نفر افزایش یافت. «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی گزارش‌های مربوط به کشف یک گور دسته‌جمعی در نوار غزه را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد.

لیبرمن خواستار کناره گیری نتانیاهو شد
ایرنا/ وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی از مدیریت بنیامین نتانیاهو در جریان جنگ غزه و همچنین تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی انتقاد کرد. لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل بیتنو» و وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی در این باره، گفت: ۲۰۰ روز پس از آغاز جنگ پنج موشک به «سدیروت» و ۲ موشک به پایگاه «زیکیم» پرتاب شد، این یک روز واقعی نبرد در شمال با حملات مداوم و به صدا درآمدن آژیر‌های خطر در «عکا» و «کریات شمونه» بود و این درحالی است که همچنان ۱۳۳ ربوده شده (اسرای صهیونیست) هنوز در دست حماس هستند. وی با اشاره به آغاز عید یهودیان موسوم به «پسح» در این شرایط، افزود: این عید آزادی نیست، این هرج و مرج است و زمان آن فرا رسیده است که رهبران (رژیم) اسرائیل مسئولیت را بر عهده بگیرند و به خانه خود بازگردند.

هیئت اقتصادی کره شمالی راهی ایران شد
مهر/ خبرگزاری کره شمالی از سفر یک هیئت اقتصادی این کشور به ایران خبر داد. خبرگزاری KCNA روز چهارشنبه گزارش داد که کره شمالی یک هیئت اقتصادی به ایران اعزام کرده است. این هیئت روز سه‌شنبه پیونگ یانگ را ترک کرد.رسانه‌های غربی این گمانه را مطرح کردند که این کشور قصد دارد روابط نظامی با تهران را توسعه دهد. ادعا می‌شود که تهران و پیونگ یانگ مظنون به مبادله قطعات موشک‌های بالستیک و فناوری مربوطه در طول جنگ ۱۹۸۰-۱۹۸۸ بین ایران و عراق بوده‌اند. یون جونگ هو، وزیر روابط اقتصادی خارجی، ریاست هیئت را بر عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *