آیت الله حسینی بوشهری در جمع نیکوکاران و فعالان جهادی استان قم:

احسان و نیکوکاری از مهم ترین عبادات است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم احسان و نیکوکاری را از مهم‌ترین عبادات در اسلام عنوان کرد و گسترش آن در جامعه را سبب ریشه کن شدن بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دانست.
نیکوکاران و فعالان جهادی استان قم

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان قم به همراه جمعی از نیکوکاران و فعالان جهادی استان، با آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری دیدار کردند. رئیس جامعه مدرسین احسان و نیکوکاری را از مهم‌ترین عبادات در اسلام عنوان کرد و خاطر نشان داشت: وقتی سخن از عبادت به میان می‌آید، معمولاً نماز، روزه و حج به ذهن خطور می‌کند، اما یکی از مهم‌ترین عبادات در اسلام، احسان و نیکوکاری است.

وی نگاه اسلام را در مسئله احسان و نیکوکاری، نگاهی والا ارزیابی کرد و افزود: امیرالمؤمنین -علیه السلام- می‌فرماید: “رأسُ الإیمانِ الإحْسانُ إلى النّاس“ یعنی سرآمد ایمان کمک و نیکوکاری به انسان‌هاست. نکته مهم در این روایت این است که حضرت -علیه السلام- از کلمه «ناس» استفاده کرد و میان مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و غیر شیعه تفاوتی قرار نداد. همانگونه که به مالک اشتر فرمود: “إمّا أخٌ لَکَ فی الدِّینِ، أو نَظیرٌ لَکَ فی الخَلقِ“.

امام جمعه قم، فقر و تنگدستی را ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی توصیف کرد و اظهار داشت: فقر، ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله مسئله طلاق و دزدی، است. در جامعه اسلامی همه مردم باید به فکر یکدیگر باشند. اگر رهنمودهای قرآن و اهل بیت -علیهم السلام- را در زندگی خود پیاده کنیم، الگوی جهانیان خواهیم شد.

 

احسان مستمر، سبب افزایش امید در جامعه است

وی در بخش دیگری از سخنان خود، احسان و نیکوکاری را سبب افزایش امید در جامعه ارزیابی کرد و ابراز داشت: احسان و نیکوکاری در جامعه ما تحت عناوین مختلفی مانند طرح اکرام، طرح مواسات، جشن عاطفه‌ها، جشن نیکوکاری و موارد دیگر، جریان دارد. اگر اینگونه موارد به صورت مستمر جریان داشته باشد، سبب افزایش سطح امید در جامعه خواهد شد. در روایات نیز مداومت در کار هر چند اندک، مورد سفارش قرارگرفته است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه احسان را روح جامعه عنوان کرد و افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ». نبود عدالت، تزلزل در جامعه را به همراه دارد، اما نبود احسان سبب می‌شود تا جامعه خشک و بی روح باشد. شاعر می‌گوید: “بنی آدم اعضای یکدیگرند ** که در آفرینش ز یک گوهرند ** چو عضوی به درد آورد روزگار ** دگر عضوها را نماند قرار ** تو کز محنت دیگران بی غمی ** نشاید که نامت نهند آدمی“.

وی با اشاره به بخش‌هایی از زندگی حضرت زهرا -سلام الله علیها-، ایشان را بهترین الگو در احسان و نیکوکاری عنوان کرد و بیان داشت: ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره -سلام الله علیها-، زندگی ایشان، سراسر، الگویی عملی است در مسئله احسان و نیکوکاری. الگویی برای تمامی پیروان و دوست داران اهل بیت -علیهم السلام- .

وی در ادامه ضمن بیان روایاتی از اهل بیت -علیهم السلام- در جایگاه احسان و نیکوکاری، به تبیین احسان از نگاه قرآن کریم پرداخت و گفت: خداوند در آیه ۱۷۷ سوره مبارکه بقره، بِرّ و احسان را در گرو خدا باوری، ایمان به معاد، ملائکه، وحی و پیامبران معرفی می‌کند و به عنوان آخرین شرط می‌فرماید: «وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ». یعنی انفاق قرآنی، انفاقی است که از اموال مورد محبت و علاقه شخص باشد نه اموالی که در نظر او بی ارزش است.

 

جهت مشاهده گزارش تصویری این جلسه، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *