خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۳

**دبیر نمایشگاه هوایی اعلام کرد: تولید نخستین موتور جت کاملا ایرانی هواپیما** آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: لزوم تبیین پیشرفت‌های کشور برای نسل جوان** آیت‌الله جنتی: جوانان بسیجی‌ که امروز برای تأمین امنیت جان می‌دهند در سیل و زلزله هم کنار مردم بودند** آیت الله عبداللهی: دشمن به دنبال خاموش کردن ندای وحدت است** وزیر امور خارجه: توطئه‌ دشمن برای ایجاد جنگ داخلی و تجزیه کشور به شکست انجامید
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 دولت برای شنیدن حرف‌معترض گوش شنوا دارد
رئیس‌جمهور گفت: دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد اما اعتراض با آشوب و اغتشاش تفاوت دارد و اغتشاش مانع گفت‌وگو و هر نوع توسعه یافتگی است.
آیت الله رئیسی در جلسه دیروز هیأت دولت با گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدای بسیجی، تصریح کرد: امروز که دشمن به‌صورت هدفمند به جنگ ترکیبی با داشته‌های انقلاب اسلامی آمده و نشاط، امید، اعتماد جامعه و سرمایه اجتماعی ما را هدف گرفته، راه مقابله با شیطنت‌ها، فتنه‌ها و توطئه‌های او پرهیز از هر گونه تأخیر در انجام امور مربوط به رفاه و آسایش مردم و کار و تلاش مضاعف برای حل مشکلات است. لزوم حرکت مسأله‌محور دستگاه‌های اجرایی و تأمین نیازهای مردم به ویژه توجه به معیشت آنها از دیگر تأکیدات رئیس‌جمهور به همکاران دولت بود. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش، ناامنی را خط قرمز دولت دانست و گفت: امنیت و آرامش زیربنای رشد و پیشرفت کشور و فعالیت‌های علمی، اقتصادی و کسب و کارهای مردم است که دستگاه‌های مسئول باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
رئیسی با اشاره به دست‌های پنهان برای اخلال در بازار ارز، از دستگاه‌های مرتبط خواست تدابیر اتخاذ شده در این زمینه را با سرعت و دقت اجرایی کنند.

 همشهری 
 تشکیل «کمیته تحقیق» درباره حوادث اخیر
وزیر کشور از تشکیل کمیته تحقیق درباره ناآرامی‌های اخیر خبرداد و گفت: این کمیته متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط دولتی و غیردولتی‌ها با محوریت یک حقوقدان، در وزارت کشور تشکیل شده‌ است. وحیدی دراین باره افزود: این کمیته وظیفه دارد احقاق حقوق متضرران از حوادث و اغتشاشات اخیر را با جدیت پیگیری کند.
ازسوی دیگر، رئیس کمیته حقوق بشر مجلس نیز از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور نمایندگان تام‌الاختیار دولت، مجلس و قوه قضاییه و نماینده‌ای از نهادهای مردمی برای بررسی اتفاق‌ها، اغتشاشات و آشوب‌های هفته‌های اخیر کشور خبرداد. زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در نامه‌ای به روسای قوا درباره تشکیل کمیته حقیقت‌یاب پیرامون حوادث اخیر نوشت: «با توجه به تأکید مقام‌معظم‌رهبری مبنی بر رعایت حقوق عامه و با توجه به اینکه جمهوری‌اسلامی ظرفیت برطرف کردن نقص‌ها و جبران خسارت‌ها و البته مجازات عاملان و آمران این اقدام علیه امنیت مردم و کشتار مردم بی‌گناه را دارد، ضرورت تشکیل هرچه سریع‌تر این کمیته مشخص می‌شود».

 کیهان 
 تولید نخستین موتور جت کاملا ایرانی هواپیما
بیژن بنکدار خبر داد: در نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران برای اولین بار موتور هواپیما که ساخت شرکت مپنا است و از صفر تا صد ساخت این موتور توسط متخصصان ایرانی تولید شده است، رونمایی خواهد شد.
به گفته او، ارائه آخرین دستاورد و مراحل از ساخت هواپیمای مسافربری که تمامی آن توسط متخصصان در داخل کشور صورت گرفته است، در نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران انجام می‌شود.
دبیر نمایشگاه هوایی ایران یادآور شد: در دنیا کشورهای محدودی هستند که امکان طراحی موتور هواپیما را دارند، اینکه ما به طراحی و تولید هواپیما ورود کرده‌ایم کار بسیار بزرگی است.
به گفته بنکدار، ‌امکان صادرات این موتور هواپیما در آینده‌ وجود خواهد داشت، ‌موتور در محوطه اپرون آزمایش می‌شود و سپس در موضوع مجوزها و تولید انبوه بررسی خواهد شد.
وی اظهار کرد: در کشورمان گام‌های بلندی در دانش ساخت هواپیما‌ برداشته شده است و سازمان هواپیمایی کشوری بر روندها، پارامترها و مجوزها نظارت دقیق دارد.
 جوانان بسیجی‌ که امروز برای تأمین امنیت جان می‌دهند در سیل و زلزله هم کنار مردم بودند
دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با اشاره به در پیش ‌بودن هفته بسیج گفت: یاد و خاطره همه کسانی‌که با روحیه بسیجی زیستند و در این راه از بذل جان خویش دریغ نورزیدند را گرامی می‌داریم. آیت‌الله جنتی افزود: دشمنان ایران اسلامی می‌دانند تا هنگامی که بسیجیان هستند و تفکر بسیجی وجود دارد، نه‌تنها ایران اسلامی در برابر آنها سر خم نخواهد کرد، بلکه الگوی مردم آزاده جهان خواهد شد و همین امر است که باعث شده امروز جبهه جهانی مقاومت جهان سلطه را به چالش بکشد.
دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: جوانان بسیجی که امروز جان خود را برای تامین امنیت مردم ایران هدیه می‌کنند، همان‌هایی هستند که در روز‌های سخت همه‌گیری ویروس کرونا و در هنگام پیش آمدن وقایعی مانند سیل و زلزله خالصانه در خدمت مردم بوده‌اند.

 ایران
 همکاری کشورهای مستقل برای برون رفت از تحریم
رئیس‌جمهور در دیدار رومن گلاوچنکو، نخست‌وزیر بلاروس، توسعه و تقویت ارتباط کشورهایی که به دلیل تلاش برای حفظ استقلال خود تحت تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته‌اند را از راهکارهای مؤثر خنثی کردن و برون‌رفت از تحریم‌ها دانست. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه روابط دو کشور همواره دوستانه بوده و در ملاقات‌های اخیر سران دو کشور بر گسترش همکاری‌های فیمابین تأکید شده است، گفت: امروز ایران و بلاروس ظرفیت‌های متنوع و چشمگیری برای توسعه تعاملات با یکدیگر دارند.
رئیس‌جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه و بی‌سابقه پیشرفت‌های چشمگیری در همه عرصه‌ها از جمله در زمینه اقتصادی داشته است.
وی اظهارکرد: اراده جدی سران دو کشور برای ارتقای سطح روابط فیمابین می‌تواند موانع احتمالی بر سر راه گسترش تعاملات را برطرف کند.
 چشم‌اندازهای جدید با رویکرد جمهوری اسلامی
نخست‌وزیر بلاروس در دیدار با آیت الله رئیسی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران برای تقویت تعاملات منطقه‌ای، چشم‌انداز جدیدی پیش‌‌روی ارتقای سطح روابط دو کشور ایجاد کرده است، تصریح کرد: سفر بنده به ایران پیرو تأکیدات رئیس‌جمهور بلاروس برای تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته در دو دیدار ایشان با جنابعالی انجام شده است. رومن گلاوچنکو با اشاره به اینکه روابط دو کشور همواره دوستانه بوده است و تهران و مینسک در عرصه بین‌المللی نیز همکاری‌های سازنده‌ای داشته‌اند، افزود: امروز هماهنگی سیاسی میان دو کشور در بالاترین سطح بوده و زمان گسترش روابط اقتصادی فرا رسیده است. وی همچنین با اشاره به رشد سه برابری تجارت میان دو کشور در یک‌ سال گذشته اظهار کرد: به دستور رئیس‌جمهور بلاروس سابقه روابط دو کشور را به دقت بررسی کرده و نقشه راه گسترش همکاری‌ها و سرفصل‌های ارتقای سطح روابط فیمابین را به شکل دقیق تعیین کردیم تا بتوانیم با سرعت آنها را اجرایی و عملیاتی کنیم.

 وطن امروز 
 آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌ها با هند
علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه که در چارچوب رایزنی‌های سیاسی وزارتخانه‌های خارجه ایران و هند در دهلی‌نو به سر می‌برد، عصر دیروز با سوبرامانیام جایشنکار، وزیر خارجه هند دیدار و گفت‌وگو کرد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این دیدار پیوندهای تاریخی ۲ کشور را پشتوانه مناسبات رو به رشد فی‌مابین در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی قلمداد کرد و از آمادگی کشورمان برای گسترش همکاری‌ها در سطوح دوجانبه و منطقه‌ای خبر داد. باقری با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین در راستای منافع ۲ ملت و مقابله با تهدیدات مشترک، همکاری‌های ایران و هند بویژه در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را تحکیم‌بخش زیرساخت چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل خواند. وزیر خارجه هند نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت رایزنی‌های مستمر ۲ کشور، از آمادگی هند برای گسترش همکاری‌های فی‌مابین خبر داد و بر لزوم تسریع در بهره‌برداری از پروژه بندر چابهار تاکید کرد.
 بازداشت عاملان انتحاری شهر قدس قبل از اقدام تروریستی
فرمانده انتظامی غرب استان تهران از دستگیری ۲ عامل انتحاری قبل از هر گونه اقدام تروریستی و کشف ۷ کیلو مواد منفجره در شهرستان قدس خبر داد. سردار ظهیری با اشاره به دستگیری عوامل ایجاد ناامنی اظهار کرد: ۲۵ آبان سال جاری خبری به پلیس آگاهی شهرستان قدس واصل می‌شود مبنی بر اینکه تیمی انتحاری قصد عملیات انفجاری در یکی از اماکن مذهبی این شهرستان را دارد، لذا تیم‌های مشترک از پلیس آگاهی و امنیت عمومی بررسی موضوع را به ‌صورت ویژه در دستور کار قرار دادند. وی گفت: ماموران انتظامی با بررسی‌های میدانی و تحقیقات مقدماتی مخفیگاه این افراد را در شهرستان قدس شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی، ساعت ۴ صبح روز ۲۶ آبان در عملیاتی غافلگیرانه عامل اصلی این تیم را دستگیر کردند. فرمانده انتظامی غرب استان تهران ابراز داشت: در بازرسی از مخفیگاه متهم اصلی، ۲ قبضه سلاح کلت کمری، ۹۱ عدد فشنگ جنگی، ۳ قبضه صداخفه‌کن و ۷ کیلو مواد منفجره و ریموت کشف شد. سردار ظهیری تصریح کرد: مأموران انتظامی در عملیاتی دیگر عصر همان روز، عامل دوم را نیز در مخفیگاهش در شهرستان قدس دستگیر کردند.

 جوان
 دستگیری یکی از سرپل‌های ارتباطی BBC و اینترنشنال در اصفهان
با تلاش‌ها و اقدامات پیچیده و فنی اطلاعاتی، یکی از سرپل‌های ارتباطی شبکه‌های معاند و تروریستی BBC و سعودی اینترنشنال توسط سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه در استان اصفهان بازداشت شد. فرد دستگیر شده دارای رابطه مستقیم و نسبت فامیلی با برخی خبرنگاران این شبکه‌ها و دارای تابعیت مضاعف انگلیسی و متولد این کشور است. وی علاوه بر همکاری با شبکه‌های مذکور، با برخی عناصر وابسته ضد انقلاب در خارج از کشور ارتباط و همکاری داشته است. براساس این گزارش عامل بازداشت شده در اغتشاشات اخیر اقدامات فراوانی در دعوت مردم به نافرمانی مدنی، اغتشاش، ناامنی، خرابکاری و تخریب اموال عمومی داشته است.

 خراسان
 جزئیات نشست کارشناسان نظامی ایران و اوکراین در باره پهپادها
سخنگوی وزارت خارجه اوکراین از برگزاری جلسه کارشناسان نظامی ایران و اوکراین درباره ادعای کی‌یف مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی خبر داده است. وی بدون اشاره به جزئیات جلسه گفته است: «طرف اوکراینی به اقدامات سخت‌گیرانه خود به‌منظور جلوگیری از استفاده روسیه از سلاح‌های ایرانی در جنگ علیه اوکراین ادامه خواهد داد.»
به‌دنبال ادعای کی‌یف درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایران در اوکراین، ایران درخواست نشست کارشناسی مشترک با مقامات اوکراین را مطرح کرد تا این ادعاها با ارائه مدارک مستند بررسی شود.چند هفته قبل و باوجود موافقت دو کشور برای برگزاری نشست کارشناسی در لهستان، طرف اوکراینی ساعتی قبل از برگزاری جلسه اعلام کرد که در نشست شرکت نمی‌کند!با پیگیری مستمر ایران به تازگی جلسه کارشناسی میان دو کشور برگزار شد اما اوکراینی‌ها هیچ‌گونه سند قابل دفاعی برای اثبات ادعاهایشان به همراه نداشتند.با توافق دو کشور مقرر شد طرف اوکراینی در جلسه آینده مستندات خود را جمع‌آوری و ارائه کند.
 دلیل استعفای رستم قاسمی تشدید بیماری بود
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: باتوجه به استعفای آقای رستم قاسمی به دلیل تشدید بیماری‌شان، آقای افندی‌زاده به عنوان سرپرست این وزارتخانه در جلسه هیئت دولت حضور داشت. وی افزود: رئیس‌جمهور و اعضای دولت از ایشان قدردانی کردند و آرزوی شفای عاجل برای ایشان داشتند. به محض آغاز فعالیت مجلس در هفته جدید، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی خواهد شد. سخنگوی دولت همچنین گفت: در جلسه هیئت دولت مصوبات متعددی به تصویب اعضای کابینه رسید که یکی از آن ها دستورالعملی است که طبق آن برای تصدی سمت مدیرعامل یا عضویت در هیئت مدیره در شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی که دولت در آن جایگاه مدیریتی دارد، احراز صلاحیت هایی باید از طرف دولت به تصویب برسد. وی هدف از این مصوبه را مسئولیت دادن به جوانان نخبه دانست و ادامه داد: به موجب این مصوبه سخت گیری‌هایی که مانع از جوان گرایی می‌شود و به جوانان نخبه اجازه فعالیت در این حوزه‌ها را نمی‌دهد، برداشته خواهد شد. بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: تمایزها و اولویت‌هایی برای جوانان در این مصوبه درنظرگرفته شده تا بتوان بیشتر از نخبگان جوان استفاده کرد.

 رسالت 
 لیتوانی تسلیحات وعده داده‌شده را به اوکراین نمی‌فرستد
وزارت دفاع لیتوانی اعلام کرد که این کشور ۲ هزار قطعه توپ خودکششی را که پیش‌تر قولش را داده بود، به اوکراین نخواهد فرستاد. این توپ‌ها که آلمانی بوده و در جریان جنگ اوکراین خراب‌شده بودند، قرار بوده پس از تعمیر و بازسازی توسط لیتوانی، دوباره به میدان نبرد ارسال شوند.مقامات لیتوانی هیچ‌گونه دلیلی برای این موضوع اعلام نکردند و فقط به رسانه‌ها یادآوری کردند که این کشور تاکنون ۲۳۲ میلیون یورو به اوکراین کمک کرده است.
از سوی دیگر «سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه خبر داد که این کشور دو سامانه دفاع هوایی به اوکراین ارسال خواهد کرد. وی که با یک نشریه فرانسوی مصاحبه می‌کرد، گفت: «فرانسه دو سامانه دفاع هوایی کروتال و دو سامانه پرتاب راکتی چندگانه به اوکراین ارسال خواهد کرد». لکورنو اضافه کرد که فرانسه پیش‌تر نیز ۱۸ سامانه موشکی هوویتزر و ۵۵۰ میلیون یورو تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده و این کشور پنجمین کمک‌کننده اوکراین به شمار می‌آید.

 مردم سالاری 
 نشست مشترک مجلس با قوای مجریه و قضائیه برگزار می‌شود
سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: در امتداد برگزاری جلسات مشترک مجلس شورای اسلامی با قوای مجریه و قضائیه، هفته آینده بهارستان میزبان رئیس قوه قضائیه و مسئولان قضایی کشور است و سیزدهم آذرماه نیز نشست مشترک با رئیس جمهور و هیات دولت برگزار می‌شود.
موسوی گفت: جلسه مشترک مجلس و قوه قضائیه روز سه‌شنبه هشتم آذر ماه و جلسه مشترک مجلس و دولت روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
وی درباره محورهای این دو نشست اظهار داشت: در این جلسه که در امتداد جلسات مشترک قبلی برگزار می‌شود، قرار است، مجلس، نمایندگان و مسوولان عالی قوا موضوعات فی‌مابین و موضوعات کلان کشوری را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
 به احیای برجام نزدیک نیستیم
هماهنگ‌کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی عنوان کرد که دیدگاه واشنگتن درخصوص جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هیچ تغییری نکرده است. جان کربی، هماهنگ‌کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی عنوان کرد: ما شاهد این بوده‌ایم که ایران به کاهش زمان گریز هسته‌ای خود ادامه داده است.
به همین خاطر است از زمانی که به روی کار آمدیم تلاش کردیم تا احیا یا بازگشت مجدد به برجام را دنبال کنیم. مشخصا ما حتی نزدیک به رسیدن به این هدف نیستیم. وی ادامه داد: ما نه تنها با نگرانی پیشرفت هسته‌ای ایران بلکه توسعه توانایی‌های موشک‌های بالیستیک این کشور را نظاره‌گر هستیم. ما به همین خاطر می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که تمامی گزینه‌ها در دسترس رئیس‌جمهور باشد.

 قدس 
 آمریکا و اتحادیه اروپا باید بدانند که تکبر عواقب دارد
محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در وین با بازنشر خبری درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تأسیسات فردو، در صفحه توییترش نوشت: ایران همواره به تحریکات و تهدیدات غرب پاسخ داده است. آمریکا و اتحادیه اروپا باید بدانند که تکبر عواقب دارد. مرندی در ادامه گفت: امید رژیم‌های غربی به تحریم‌ها، لیبرال‌های ایران، اغتشاشگران و تروریست‌ها، تماماً شکست خورده است. او افزود: با عمیق‌تر شدن بحران جهانی، اهرم فشار غرب رنگ می‌بازد. روز گذشته محمد اسلامی، گفت: گفته بودیم که صدور قطعنامه واکنش جدی دارد و به همین خاطر تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو از روز گذشته آغاز شده است.
 باکو دوست راهبردی ماست
«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم موقت صهیونیستی از «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان بابت گشایش سفارت باکو در فلسطین اشغالی تشکر کرد. او در توییتی نوشت: «این یک گام بزرگ رو به جلو برای روابط عالی ما با جمهوری آذربایجان به عنوان دوست مهم و شریک راهبردی است». پارلمان باکو به‌تازگی در اقدامی ضد آرمان فلسطین، طرح گشایش سفارتخانه در تل‌آویو واقع در فلسطین اشغالی را تصویب کرد.

 اعتماد
 انتقال مذاکرات تهران و ریاض از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک
احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق با اشاره به تداوم مذاکرات ایران و عربستان تحت نظارت بغداد گفت که این مذاکرات از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسیده است. الصحاف در اظهاراتی گفت که این وزارت در راستای شراکت‌های راهبردی متعدد و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تلاش می‌کند.
او همچنین بر لزوم تقویت روند گفت‌وگوها میان طرف‌های مختلف منطقه‌ای تاکید کرده و افزود: گفت‌وگوهای ایرانی- سعودی از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسید و اهمیت این گام نزدیک کردن رویکردها و حل اختلافات میان دو طرف است که در راستای منافع دو کشور و تمام منطقه است.
عراق برای ایجاد فضای مثبت و نزدیک کردن رویکردها تلاش می‌کند و آخرین نشست ایران و عربستان در بغداد و تحت نظارت وزارت خارجه برگزار شد. ما همچنان میان دو طرف هماهنگی ایجاد می‌کنیم تا امکان برگزاری نشست‌های آتی و رسیدن به توافقات بیشتر فراهم شود.
 با وجود مصونیت گرفتن بن‌سلمان، روابط با عربستان بازنگری می‌شود
وزیر امور خارجه امریکا گفت: با وجود اینکه دولت بایدن به شخص ولیعهد سعودی بابت تحت پیگرد قرار گرفتن در مورد قتل جمال خاشقجی مصونیت داده، روابط امریکا با عربستان همچنان در دست بررسی است. آنتونی بلینکن، گفت: نظری که ما ارایه کردیم به هیچ‌وجه حاکی از ماهیت پرونده یا وضعیت روابط دوجانبه نیست. او در یک کنفرانس خبری در قطر پس از گفت‌وگوی راهبردی سالانه ایالات‌متحده و قطر به خبرنگاران گفت: بررسی ما از این رابطه ادامه دارد. همچنین هیچ برنامه‌ای برای سفر شاهزاده بن سلمان به ایالات‌متحده وجود ندارد.

 اطلاعات
 توطئه‌دشمن برای ایجاد جنگ داخلی و تجزیه کشوربه شکست انجامید
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نخستین نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی:
توطئه‌ای که بر اساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی، جنگ داخلی و در نهایت تجزیه ایران در هشت هفته گذشته با سوء استفاده از احساسات مردمی دنبال می‌شد، شکست خورد.
دولت مرکزی عراق متعهد شد که گروه‌های تروریستی را از مرزهای ما دور کند.
پیام‌ها میان ما و آمریکایی‌ها همچنان در حال تبادل است.
در مسیر اظهارات رسانه‌ای، کماکان برخی از مقامات آمریکایی مواضع ریاکارانه خود را ادامه می‌دهند.
به صورت مشخص در سه موضوع با طرف امریکایی همچنان تفاوت دیدگاه و اختلاف نظر داریم.یکی از این موضوعات حل مسائل باقیمانده آژانس است و موضوع دیگر به تضمین اقتصادی برمی‌گردد و سعی کردیم این موضوع را فرموله کنیم.
سومین مورد هم این است که در راستای تضمین اقتصادی این بازی که طرف‌های غربی ایجاد کردند و تسری تحریم به طرف‌های ثالث را عاملی برای تداوم تحریم‌ها قرار دادند که با یک مکانیسم مورد توافق باید از میان برداشته شود. تاکنون هیچ مدرکی از طرف اوکراینی در استفاده از پهپاد ایرانی در اوکراین نداشتیم.
اخیراً تیم سیاسی و نظامی ایران و اوکراین در یک کشور ثالث با یکدیگر گفتگو کردند. قبل از این نشست، وزیر خارجه اوکراین در آخرین تماس تلفنی که با من داشت، تاکید کرد که یک پهپاد سالم به دست نیروهای نظامی اوکراین افتاده و این پهپاد روسی است اما شبیه پهپاد شاهد ۱۳۶ ایرانی است؛ من به وی اعلام کردم آیا شبیه بودن یک پهپاد به پهپاد ایرانی گواه این است ایران برای جنگ در اوکراین به روسیه پهپاد ارسال کرده است؟
ما در عرصه سیاسی نسبت به آنچه که در دور پنجم گفتگوهای تهران و ریاض در کشور عراق به توافق رسیدیم پایبند هستیم و آنچه را که طرف ایرانی باید انجام می‌داد، انجام شده است. بخش‌هایی از آن توافق هنوز از سوی مقامات سعودی انجام نشده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

لزوم تبیین پیشرفت های کشور برای نسل جوان
اختصاصی/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید پیشرفت‌های انقلاب را برجسته کنیم تا نسل جوان گمان نکنند که انقلاب در این سال‌ها کاری از پیش نبرده است. ملت ما با وجود تحریم‌های ظالمانه در علوم پیشرفته و صنایع دفاعی به رتبه‌های برتر دست یافته است. آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار با رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به فتنه‌ها و کارشکنی‌های دشمنان در مسیر انقلاب اسلامی، ابراز داشت: انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از نقاط ضعف و قوت حرکت‌های گذشته تاریخی، توانسته است با همه امواج فتنه مقابله کند؛ چرا که وقتی یک جامعه از بن دندان معتقد به یک باور و اعتقاد باشند، کسی را یارای مقابله با آن‌ها نخواهد بود.وی حوادث اخیر کشور را نشان از اشتباه محاسباتی دشمن نسبت به مردم دانست و افزود: وقایع اخیر نشان داد که آن چه دشمن در رابطه با مردم ایران در طول این چهل و چند سال اندیشیده است، یک اشتباه محاسباتی بوده؛ زیرا مردم اگر چه گاهی به خاطر اوضاع اقتصادی نارضایتی دارند؛ اما در دل‌های آنان یک پیوند ناگسستنی با اصل انقلاب بر قرار است و دفاع از انقلاب را بر بسیاری از امور ترجیح می‌دهند.

دشمن به دنبال خاموش کردن ندای وحدت است
تقریب/ آیت الله عبداللهی یکی از ابزارهای مقابله با وحدت را ایجاد جنگ رسانه ای از سوی دشمنان دانست و اظهار داشت: استکبار جهانی برای رسیدن به اهداف خود از ابزارهای مادی و معنوی پیشرفته ای در موارد علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بهره می گیرد و به وسیله رسانه های خود به امت ها القاء می کند. عضو جامعه مدرسین افزود: در حقیقت از موانعی که دشمنان اسلام همواره در مقابل اهداف خود مشاهده کرده اند، مسئله وحدت و تقریب امت اسلامی بوده است. نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اکنون در هر نقطه ای از عالم که ندای وحدت و بیداری اسلامی مشاهده می گردد، دشمنان اسلام می کوشند تا ضمن ایجاد تفرقه آن را از بین ببرند.

حمله سایبری به هزاران رایانه عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس
ایرنا/ شرکت امنیت سایبری Group-IB در گزارشی اعلام کرد، هزاران رایانه در عربستان سعودی و سراسر خلیج فارس در هفت ماه سال جاری هک شده اند. این شرکت سایبری افزود: گروه‌هایی را شناسایی کرد که از بدافزارها برای به دست آوردن رمز عبور حساب‌هایی مانند آمازون و پی پال و همچنین دسترسی به سوابق پرداخت و کیف پول‌های رمزنگاری‌شان استفاده می‌کردند. این کلاهبرداران حدود ۶۳۰۰ دستگاه الکترونیکی را آلوده کردند، بیش از ۷۰۰ هزار رمز عبور را سرقت کردند و اطلاعات کارت اعتباری را از نزدیک به یکهزار و ۴۰۰ نفر از عربستان سعودی جمع آوری کردند. هزاران دستگاه نیز در همان دوره هک شدند و جزئیات کارت اعتباری در امارات به سرقت رفت.این شرکت سایبری در اوایل ماه نوامبر فاش کرد که مجرمان سایبری جعل هویت از یک شرکت استخدامی «پیشرو» در عربستان سعودی را در تلاش برای نفوذ به حساب‌های بانکی مردم و سرقت پول استفاده کرده‌اند.

اتاق مرکزی ایستگاه بزرگ برق شهر هدرا در اسرائیل منفجر شد
تسنیم/ اتاق مرکزی ایستگاه بزرگ برق شهر هدرا واقع در استان حیفا سرزمینهای اشغالی منفجر و دچار آتش سوزی شده است. هنوز علت این انفجار مشخص نیست اما در دو هفته گذشته اتفاقات مهمی در زیرساخت های اسراییل گزارش شده که این رژیم از انتشار اخبار آن به صورت گسترده جلوگیری می‌کند. تیم‌های آتش‌نشانی در حال تلاش هستند که آتش به نقاط دیگر پست برق سرایت نکند!نکته مهم در مورد زیرساخت‌های حیاتی برقی منطقه هدرا به روزرسانی تمامی این زیرساخت‌هاست که به تازگی صورت گرفته است! به نحوی که مسئولان رژیم صهیونیستی به اهالی این منطقه قول مساعد داده بودند تا حوادث اینچنینی تکرار نشود!

برق در انگلیس سهمیه بندی شد
تسنیم/ با توجه به قطعی‌های مکرر برق در نقاط مختلف بریتانیا، شبکه ملی برق انگلستان، هشدار سهمیه بندی مصرف انرژی را صادر کرد. طبق اعلام اپراتور برق انگلستان این برنامه به میزان قابل توجهی مصرف برق را کاهش می‌دهد. به گفته مسئولین این کار یعنی سهمیه بندی برق از ساعت ۵ تا ۶ عصر، سبب می‌شود تا در زمان اوج مصرف، خاموشی نداشته باشند. این شرکت، در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر کرده اعلام کرد که از همه مشتریان خود، می خواهد تا انرژی را از امروز، سهمیه بندی کنند، اما اطمینان می دهد که هیچ گونه کمبودی در زمینه تولید انرژی وجود ندارد. شبکه ملی برق مدعی است این کار، فقط به منظور کسب آمادگی برای زمستان امسال است و هیچ گونه کمبودی در زمینه تولید در شبکه وجود ندارد.

فریاد “فلسطین، فلسطین” تماشاگران تونسی و مغربی در جام جهانی
ایرنا/ یک فایل ویدئویی منتشر شده در شبکه های اجتماعی شمار زیادی از تماشاگران تونسی و مغربی را نشان می‌دهد که با در دست داشتن پرچم فلسطین، اطراف خبرنگار شبکه “مکان” رژیم صهیونیستی که در حال تهیه گزارش است، حلقه زده اند و یکصدا فریاد “فلسطین، فلسطین” سرمی دهند. این تماشاگران در ادامه خبرنگار صهیونیست را وادار کردند که دوربین خود را جمع کرده و از صحنه گزارش بیرون برود.تماشاگران عرب در اولین جام جهانی که در خاورمیانه برگزار شده از خبرنگاران رژیم صهیونیستی که تلاش می‌کنند با مردم کشورهای عربی مصاحبه کنند، دوری می‌کنند و جاه‌طلبی‌های این رژیم را که ۲ سال پیش با توافق سازش موسوم به “ابراهیم” سعی کرد تا برقراری روابط با برخی حکام عرب را برجسته کند، به چالش کشیده‌اند.

اظهارات مقام امنیتی سابق آمریکا درباره حمایت واشنگتن از داعش
صداوسیما‏/ اسکات بنت پژوهشگر آمریکایی امور دفاعی و جنگ روانی در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار گفت: وقتی که به ارتش فراخوانده شدم، با یک تحولی مواجه شدم. من با ادوارد اسنودن در شرکت بوز آلن همیلتون کار کردم. او وقتی که نوع رفتار‌ها را با من دید کشور را ترک کرد. وقتی که در ارتش بودم، گزارش‌هایی نوشتم که از حمایت‌های مالی از تروریست‌ها پرده برداشت. دولت باراک اوباما و هیلاری کلینتون و دمکرات‌ها اقدام به این کار می‌کردند. آن‌ها از داعش، القاعده، جبهه النصره در لیبی، سوریه و اوکراین حمایت مالی و با بانک سوئیسی همکاری می‌کردند. بنت افزود: من به این امید که مانع از این کار شوم، ارتش را در جریان امر قرار دادم، اما آن‌ها به جای این کار (جلوگیری)، مرا به مدت دو سال به زندان انداختند. بنابراین، من نیز مانند بی گناهان فلسطینی هستم، اما به اندازه فلسطینی‌ها متحمل رنج نشده‌ام. وی افزود: این حادثه مرا متحول کرد، زیرا پی بردم که دولت من نه به واقعیت و نه به شرافت (انسان‌ها) اهمیت نمی‌دهد.

انتقاد نماینده ایرلند از تبلیغات منفی علیه ایران
فارس/ «میک والاس» نماینده جمهوری ایرلند در پارلمان اروپا از دروغ‌گویی و تبلیغات منفی رسانه‌ها و سران کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران و حمایت از اغتشاشات، شدیداً انتقاد کرد.والاس بامداد پنجشنبه با به اشتراک گذاشتن بخشی از صحبت‌هایش در جلسه پارلمان اروپا، گفت: «هفته قبل تعدادی از اعضای پارلمان اروپا، اعضای سرویس خارجی اروپایی و حتی برخی سران کشورهای جهان به بیان اطلاعات نادرست درباره ایران پرداخته و مدعی شدند دولت ایران تصمیم گرفته ۱۵ هزار معترض را به اعدام محکوم کند». وی با تاختن به «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا و رسوا کردن دروغ‌گویی‌های وی، توضیح داد: «وقتی که این دروغ (محکومیت ۱۵ هزار نفر به اعدام) برملا شد، نخست‌وزیر کانادا توئیت خود را حذف کرد! اما هیچ عذرخواهی انجام نداد»والاس، درباره واقعیت اغتشاشات و آشوب‌ها در ایران تصریح کرد: «خشونت و قتل‌های بسیاری توسط برخی اغتشاشگران انجام شده، خسارت و آسیب‌های زیادی [به اموال عمومی] وارد گردیده، چیزی که در هیچ جایی با آن مماشات نمی‌شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *