خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۲۶

**رئیس‌جمهور: زنِ ایرانیِ مسلمان نه حاضر است در انزوا قرار گیرد و نه کرامت او بازیچه هوی و هوس شود** رهبر معظم انقلاب: شهید و شهادت دربردارنده مجموعه‌ای از ارزش‌های دینی، ملی، انسانی و اخلاقی است** آیت‌الله جنتی: طلاب جوان در راه توسعه و ترویج علوم دینی در میان مردم مجاهدت فزاینده‌ای داشته باشند** آیت الله فاضل لنکرانی: باید حوزه‌های علمیه قدر تفسیر المیزان را بیشتر بدانند** آسوشیتدپرس خبر داد: حمله به نفتکش متعلق به میلیاردر صهیونیست در آب‌های عمان
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 تحریم ۶شخصیت رسانه‌ملی ازسوی آمریکا
واشنگتن بار دیگر از ابزار تحریم بر ضد گروهی از مدیران ایرانی فعال در حوزه رسانه استفاده کرد. آمریکا در ادامه اقدامات ناقض آزادی بیان و همسو با حمایت از اغتشاشات اخیر، روز چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه کارمندان ارشد صدا و سیمای ایران اعمال کرد.این افراد در بیانیه مضحک وزارت خزانه‌داری به نقض حقوق افراد بازداشت‌شده و انتشار اطلاعات نادرست متهم شده‌اند. مطابق این بیانیه، اسامی پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، محسن برمهانی معاون سیما ، احمد نوروزی معاون برون‌مرزی، یوسف پورانواری، آمنه‌سادات ذبیح‌پور و علی رضوانی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.
 آژانس آماده همکاری با ایران درباره موضوعات باقیمانده پادمانی
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز ۱۶ نوامبر در توییتی با اشاره به نشست شورای حکام آژانس که در مقر این سازمان در وین در حال برگزاری است، اعلام کرد: «در نشست امروز شورای حکام این نهاد آمادگی آژانس را برای همکاری با ایران درباره موضوعات باقیمانده پادمانی تکرار کردم». وی افزود: امیدوارم نشست فنی برنامه‌ریزی شده با ایران برگزار شود، اما می‌خواهم تاکید کنم که هدف این نشست باید شفاف‌سازی و حل موثر این موضوعات (باقیمانده پادمانی) باشد. پیش از این میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی اعلام کرده بود که اوکراین، ایران و (توافق) آکوس از جمله موضوعاتی است که این نشست به آن خواهد پرداخت.
از سوی دیگر محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی هم گفت: هیچ مشکل پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداریم. موارد اتهامی و ادعایی است که جریان صهیونیستی مرتب به آن دامن می‌زند و در بدنه سیاسی کشورهای غربی نفوذ می‌کند و دنبال این است که به زعم خودش برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند که زهی خیال باطل. کار روتین را با آژانس انجام می‌دهیم. هفته گذشته در پی توافق محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس هیأتی فنی از ایران به وین سفر و گفت‌وگوهایی را با آژانس انجام داد.

 همشهری 
 ادامه اظهارات ضدایرانی مکرون
در ادامه اقدام‌ها و سیاست‌های مداخله‌جویانه اخیر رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل مکرون در حاشیه نشست سران «جی۲۰» با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه و رویکرد آن در روابط دوجانبه با این کشور، از ایران خواست «به آرامش و روحیه همکاری» بازگردد. مکرون همچنین با اشاره به بازداشت جاسوس‌های فرانسوی درایران درجریان حوادث‌اخیر، مدعی شد که ایران «بیش‌از پیش با بازداشت شهروندان فرانسوی در قبال این کشور خصومت به خرج می‌دهد؛ من با گروگان‌گیری غیرقابل‌قبول ازسوی ایران، شاهد خصومت بیشتری نسبت به‌خودمان هستیم».
 ردپای دستگاه اطلاعاتی فرانسه در‌اعتراضات
وزیر کشور در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به ناآرامی‌های اخیر بر این نکته که همه آن جوانان و نوجوانان فرزندان نظام هستند، تأکید کرد و گفت: دشمن سعی کرد با ایجاد ناامنی، متوقف کردن حرکت علمی کشور و ایجاد مزاحمت برای کسب‌وکارها یک فضای نامناسب و ناامنی را برای مردم ایجاد کند که با برخورد قوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نتوانست به اهدافش برسد. دشمن به‌دنبال گسست گفتمانی بین مردم است و تلاش دارد که دولت را از وظایف خود باز دارد. وحیدی ادامه داد: عناصری که در این ماجرا حضور دارند، ۲ دسته هستند؛ یک گروه با صحبت قابل اصلاح هستند، آنها اظهار پشیمانی کرده و گفته‌اند تحت‌تأثیر شبکه‌های خارجی بوده‌اند، اما در کنار آنها، کارگردانان داخلی و خارجی وجود دارند که با آنها با قاطعیت و قوت برخورد می‌شود. وزیر کشور تأکید کرد: قوه قضاییه برای این افراد دسته دوم، کیفرخواست‌هایی تهیه کرده و آنها حتما کیفرهای جدی خواهند دید.وزیر کشور همچنین با بیان اینکه در درگیری‌های اخیر افرادی از ملیت‌های مختلف دستگیر شده‌اند، تصریح کرد: عناصری از دستگاه اطلاعاتی فرانسه و عناصری از داعش حضور داشتند که دستگیر شده‌اند. در اغتشاشات اخیر عناصری از کشورهای دیگر هم حضور داشته‌اند که دستگیر شده و در اختیار قوه قضاییه هستند که برابر ضوابط قضایی با آنها برخورد می‌شود.
 برنامه ایران برای میزبانی از نشستی درباره افغانستان
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان با تأکید بر اینکه ایران همیشه کوشش کرده با صادرات خود، زندگی مردم افغانستان را بهبود بخشد، از برنامه تهران برای میزبانی نشست بزرگی در سطح وزیران امورخارجه باهدف کمک به حل مسائل افغانستان خبرداد. کاظمی‌قمی در سخنرانی خود طی نشست «روند مسکو» درباره افغانستان که دیروز برگزار شد، با بیان اینکه سیاست آمریکا «ترور» و «تروریسم» است، تصریح کرد: تشکیل یک حکومت فراگیر، زمینه را برای بهبود موقعیت سیاسی افغانستان و به‌رسمیت شناخته شدن آن در جامعه جهانی فراهم می‌کند.

 کیهان 
 طلاب جوان در راه توسعه و ترویج علوم دینی در میان مردم مجاهدت فزاینده‌ای داشته باشند
آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با گرامیداشت سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی صاحب تفسیر ‌المیزان به تشریح علم نافع پرداخت و گفت: زندگی بزرگانی همچون علامه طباطبایی نشان می‌دهد که انسان باید علم و عمل را توأمان داشته باشد و بتواند در عمر خود رشد علمی، عملی و اخلاقی پیدا کند. دبیر شورای نگهبان همچنین به طلاب جوان توصیه کرد که ضمن فراگیری علوم حوزوی، در راه توسعه و ترویج این علوم در میان مردم نیز مجاهدت فزاینده‌ای داشته باشند.
 زنِ ایرانیِ مسلمان نه حاضر است در انزوا قرار گیرد و نه کرامت او بازیچه هوی و هوس شود
آیت‌الله رئیسی در آیین تجلیل از بانوان مدا‌ل‌آور ورزش ایران اسلامی توجه به ورزش و حمایت از ورزشکاران را رویکرد مهم و محوری دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: امروز توجه به ورزش، به ویژه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی یکی از ضرورت‌ها در جهت سلامت جسمی، نشاط فردی و اجتماعی است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز بانوان قهرمان و مدال‌آور جلوه‌ای از شجاعت و قدرت ملی و مردمی هستند، افزود: حمایت از ورزشکاران به عنوان سرمایه‌های ارزشمند کشور در دستور کار دولت است. به بانوان ورزشکار اطمینان می‌دهم دولت به طور جدی به دنبال رفع موانع پیش روی آنها در زمینه‌های بودجه و امکانات و نیز اشتغال و مسائل معیشتی است.
رئیسی در ادامه با اشاره به اعتلای هویت، جایگاه و منزلت زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروز در جوامع مختلف نسبت به مسئله زن افراط و تفریط وجود دارد، برخی زنان را در انزوا و برخی دیگر شأن زن را بازیچه هوی و هوس قرار داده‌اند که هر دو مردود است، اما به برکت انقلاب اسلامی و خون مطهر شهدا، زنِ ایرانیِ مسلمانِ خودباور و خداباور نه حاضر است در انزوا قرار گیرد و نه شأن و کرامت او بازیچه هوی و هوس شود.
 حمله به نفتکش متعلق به میلیاردر صهیونیست در آب‌های عمان
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» دیروز چهارشنبه (۲۵ آبان) به نقل از یک مقام ادعا کرد نفتکش مرتبط با یک میلیاردر اسرائیلی با یک پهپاد حامل بمب در سواحل عمان هدف حمله قرار گرفت.
طبق این گزارش، این مقام دفاعی ناشناس مستقر در غرب آسیا گفت این حمله سه‌شنبه در سواحل عمان رخ داد. مقام مذکور نفتکش مورد حمله را نفتکش «Pacific Zircon» با پرچم لیبریا شناسایی کرد. این نفتکش تحت مدیریت «کشتیرانی اقیانوس آرام شرقی» شرکت مستقر در سنگاپور متعلق به ایدان اوفر میلیاردر صهیونیست، فعالیت می‌کند.
 ادعای تل‌آویو درباره دست داشتن ایران در حمله به نفتکش در دریای عمان
رسانه‌های صهیونیستی از جمله رادیو ارتش این رژیم با طرح ادعاهایی بی‌اساس و فرافکنانه اعلام کردند که یک مسئول امنیتی صهیونیست می‌گوید ایران پشت حمله به یک نفتکش در دریای عمان است.
این رسانه‌ها مدعی هستند که این نفتکش توسط پهپاد هدف قرار گرفته است و ایران مشکوک به انجام حمله مستقیم است. همچنین الجزیره به نقل از رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرد که ارتش آمریکا به ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرده که پهپاد مورد استفاده در حمله به نفتکش از نوع «شاهد» ایرانی است. روزنامه صهیونیستی‌ هاآرتص نیز به نقل از مسئولان امنیتی صهیونیستی ادعا کرد که هدف قرار دادن نفتکش یک خطای راهبردی از سوی ایران بود.
این روزنامه نوشت که دستگاه‌های امنیتی صهیونیستی معتقدند که این اقدام ایران در راستای به چالش کشیدن کشورهای غربی است.
شرکت مالک این نفتکش اعلام کرد که تحقیقاتی درخصوص این حمله انجام خواهد داد.
این شرکت همچنین تاکید کرد که گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که نفتکش توسط یک پرتابه مورد هدف قرار گرفته و هنوز گزارش‌هایی درخصوص میزان خسارت‌ها نداریم.
البته کانال ۱۲ عبری به نقل از بیانیه شرکت عامل کشتی گزارش داد: از بررسی اولیه به نظر می‌رسد که آسیب به نفتکش ناشی از یک موشک بوده است نه یک پهپاد، ایران با نزدیک شدن به جام‌جهانی بازی با آتش را شروع کرده است.
یک کارشناس صهیونیستی هم در اظهاراتی گفت: ایران به حمله چند روز پیش اسرائیل به‌ تانکرهای ایران در سوریه پاسخ داد و به نظر می‌رسد قصد برهم‌زدن امنیت جام‌جهانی را دارد.

 ایران
 حمله تروریستی در ایذه و اصفهان
حمله تروریستی در شهرستان ایذه استان خوزستان منجر به شهادت ۵ نفر از مردم و زخمی شدن شمار دیگری از افراد شد.
این حمله تروریستی پیرو فراخوان‌های روزهای گذشته برای برگزاری تجمع اعتراضی و در حالی اتفاق افتاد که حوالی ساعت ۳۰ /۱۷ دیروز افرادی به‌صورت پراکنده و در دسته‌های ۴۰ تا ۵۰ نفره در برخی نقاط شهر ایذه بویژه در چهارراه هلال احمر تجمع کرده و ضمن سردادن شعارهای هنجارشکنانه اقدام به سنگ‌پراکنی به عوامل انتظامی کرده بودند.
در حاشیه همین تجمعات محدود بود که راکبین دو دستگاه موتورسیکلت در اقدامی تروریستی با سلاح جنگی کلاشنیکف ضمن تیراندازی به سمت مردم و مأموران حافظ امنیت موجب شهید و مجروح شدن بیش از ۱۵ نفر شدند که حال برخی مصدومین وخیم است. تا ساعت تنظیم این گزارش ۵ نفر در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند. تصاویر دیگری نیز نشان می‌دهد آشوبگران با سوءاستفاده از وضعیت هرج و مرج به حوزه‌ علمیه شهر ایذه حمله کرده و ساختمان این حوزه را به آتش کشیدند. آشوبگران ضمن سردادن شعارهای ساختارشکنانه به برخی دیگر از اماکن دولتی حمله کردند و موجب وارد آمدن خسارت به اموال بیت المال شدند. در تجمعات ساختارشکنانه شب گذشته ایذه پرچم جمهوری اسلامی ایران مورد هتک اغتشاشگران قرار گرفت.
همچنین شب گذشته در پی حمله تروریستی دو راکب موتورسوار به سمت مدافعان امنیت دو نفر در اصفهان به شهادت رسیدند و دو نفر دیگر مجروح شدند.
 مدیرعامل پتروشیمی شیراز بازداشت شد
رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد که مدیرعامل پتروشیمی شیراز و دو نفر از معاونین این مجموعه ۲۴ آبان ماه بازداشت شدند. حجت الاسلام موسوی شامگاه چهارشنبه با بیان اینکه این اقدام در راستای اجرای نیابت قضایی دادسرای کارکنان دولت انجام شد گفت: وی و دو نفر از معاونین پتروشیمی شیراز با هماهنگی قضایی در دادسرای انقلاب شیراز بازداشت و به تهران منتقل شدند. وی افزود: اتهامات بازداشت‌شدگان مالی است و مراحل دادرسی در تهران انجام خواهد شد.

 وطن امروز 
 کشتی حامل نفت ایران پس از ۶ ماه توقیف، آب‌های یونان را ترک کرد
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۲۵ آبان‌ماه درباره موفقیت ایران در کارزار سیاسی – حقوقی و آزادسازی نفتکش حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران از چنگال رژیم آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: در پی توافق انجام شده بین مقامات دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و یونان، کشتی حامل محموله نفتی ایران پس از ۶ ماه توقف، ساعاتی پیش آب‌های یونان را به مقصد از پیش تعیین‌شده خود ترک کرد. این کشتی که اردیبهشت‌ماه سال جاری با پرچم کشورمان در آب‌های بین‌المللی در حال حرکت به سمت مقصد خود بود، به دلیل شرایط نامساعد جوی و نقص فنی به ناچار به بنادر یونان پناه برد و متأسفانه در اقدامی برخلاف موازین و کنوانسیون‌های بین‌المللی، توقیف و محموله نفت آن نیز پس از مصادره جهت انتقال به آمریکا به یک کشتی تحت اجاره شرکت آمریکایی منتقل شد. در بیانیه مذکور آمده است: جمهوری اسلامی ایران اقدامات سیاسی و حقوقی گسترده‌ای را در راستای مقابله با آن در دستور کار خود قرار داد. این بیانیه می‌افزاید به منظور حل موضوع، در ماه‌های گذشته مذاکرات و گفت‌وگوهای فشرده‌ای بین ۲ کشور ایران و یونان صورت پذیرفت و یادداشت تفاهمی بین طرفین به امضا رسید. این بیانیه می‌افزاید: در همین ارتباط مقرر شد علاوه بر کشتی حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران، از ۲ کشتی یونانی نیز که طی ماه‌های اخیر به دلیل دعوای حقوقی و قضایی در آب‌های خلیج‌فارس متوقف شده بودند، به طور همزمان رفع توقیف شده و بر این اساس هر ۳ کشتی در روز جاری به سمت مقاصد خود حرکت کردند.
 امیدواریم انتخابات سال آینده با قانون اصلاح‌شده برگزار شود
سخنگوی شورای نگهبان گفت: سیاست‌های کلی انتخابات تاکنون به نتیجه ملموس و مطلوب نرسیده و امیدواریم سال آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی با یک قانون جدید و به‌روزرسانی‌شده و اصلاح‌شده برگزار شود. طحان‌نظیف درباره بحث اصلاح قانون انتخابات گفت: شورای نگهبان درباره قوانین قدیمی برنامه‌هایی دارد اما این کار باید با هماهنگی سایر دستگاه‌ها انجام شود. وی افزود: در سیاست‌های کلی، همان‌گونه که از اسم آن‌ مشخص است، عبارات کلی است و برای اینکه به اجرا برسد نیاز دارد روندی را طی کند. درباره سیاست‌های کلی انتخابات یک کاری که شورای نگهبان انجام داد، ساماندهی ثبت‌نام‌ها بود که موجب شد جلوی ثبت‌نام‌هایی که تفریحی و تفننی است گرفته شود و ساماندهی اتفاق بیفتد و با اینکه دولت قبل به این موضوع اهتمام نداشت و هر کسی مراجعه کرد را ثبت‌نام کرد ولی اثرات خوبی نیز داشت. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی پیرامون موضوع شفافیت در شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در رابطه با شفافیت در بحث مصوبات پیشتاز است و همواره نظرات خودش را در سامانه‌ای که وجود دارد مطرح کرده و از ابتدای انقلاب تاکنون نظر شورای نگهبان نسبت به مصوبات هر چه بوده بدون کم و کاست در سامانه قرار گرفته است.

 مردم سالاری 
 برخورد با اخلالگران در نظم مدرسه براساس قانون رسیدگی به تخلفات
وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره بی‌نظمی‌ها و برخی اقدامات هنجارشکنانه در مدارس اظهار کرد: پیرامون آنچه که به اختلال در نظم مدرسه برگردد، قانون رسیدگی به تخلفات وجود دارد. وی افزود: اعتقاد دارم باید قانون در مدرسه رعایت شود و معلمان هم الحمدلله خوب رعایت کردند.
نوری در واکنش به اینکه بعضا دیده شده است که معلمان مدارس غیردولتی دست به اقدامات هنجارشکنانه زده‌اند عنوان کرد: هرکجا باشد قانون وجود دارد و تعیین کننده است و طبق آن برخورد می‌شود.

 آرمان ملی 
 بازداشت ۱۱ تهدیدکننده کسبه بازار
سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور از دستگیری ۱۱ نفر که «کسبه بازار تهران را تهدید کرده بودند و اجازه بازگشایی مغازه‌ها را نمی‌دادند»، خبر داد. حاجیان بیان کرد: از ابتدای صبح دیروز تعدادی از افراد با ایجاد سروصدا و رعب و وحشت سعی داشتند کسبه را از بازگشایی مغازه‌های خود منصرف کنند. حاجیان با بیان اینکه برخی از این افراد تراکت پخش می‌کردند و شعار‌های تهدیدآمیز می‌دادند، گفت: این افراد کسبه را تهدید می‌کردند تا مغازه‌های خودشان را باز نکنند، اما با حضور به‌موقع پلیس این توطئه خنثی شد.

 قدس 
 نخست وزیر انگلیس: چین بزرگ‌ترین تهدید دولتی است
«ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس مدعی شد چین چالشی نظام‌مند را متوجه ارزش‌ها و منافع کشورش کرده و نمایانگر بزرگ‌ترین تهدید دولتی علیه امنیت اقتصادی کشورش است. سوناک که برای شرکت در اجلاس «گروه۲۰» به اندونزی سفر کرده، در گفت‌وگو با خبرنگاران تهدید کرد لندن ارسال تسلیحات برای کمک به تایوان در صورت حمله چین به این جزیره را در نظر می‌گیرد.

 اعتماد 
 موشک فرود آمده در لهستان احتمالا از پدافند هوایی اوکراین بود
استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی درباره موشک فرود آمده در لهستان اظهار کرد: ممکن است که این موشک توسط سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین شلیک شده باشد. وی افزود: نتایج تحقیقات در این باره را بررسی خواهیم کرد و هیچ شواهدی مبنی بر عمدی بودن این اتفاق وجود ندارد. استولتنبرگ ادامه داد: اعضای ناتو بر ادامه حمایت از اوکراین تاکید دارند و ما برای تقویت سیستم دفاعی اوکراین و بسیج حمایت‌ها از آن تلاش خواهیم کرد. وی گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر حمله روسیه به کشورهای عضو ناتو وجود ندارد و ما همیشه برای حمایت از هم‌پیمانان تلاش کرده‌ایم.

 اطلاعات 
 شنیدن و پاسخ دادن به خواست‌های قانونی وظیفه همه است
رئیس جمهوری بر ضرورت حفظ امنیت به‌عنوان بستر تداوم همه فعالیت‌های جامعه تاکید کرد و گفت: شنیدن و ترتیب اثر دادن به خواست‌های قانونی وظیفه همه ماست، اما همه ما به همین اندازه در زمینه حفاظت از امنیت و آرامش جامعه مسئولیم.
آیت‌الله رئیسی صبح دیروز در جلسه هیات دولت با تاکید دوباره بر حمایت از کسب و کارهای دیجیتال اظهار داشت: حال که دشمن با استفاده از بستر فضای مجازی درصدد ایجاد و گسترش ناامنی در کشور است، مسئولان مربوط با تقویت پلتفرم‌های داخلی و تسهیل شرایط استفاده از آنها و حتی در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی، زمینه استفاده بهتر و بیشتر را برای فعالان کسب و کار دیجیتال فراهم کنند.

 ۳ نفر از دستگیرشدگان ناآرامی‌ها در تهران به اعدام محکوم شدند
در ادامه رسیدگی به پرونده اغتشاشگران و برهم‌زنندگان امنیت در دادگاه انقلاب تهران و در پی تشکیل جلسات دادگاه متهمان در حضور وکلای آنها، حکم بدوی سه نفر دیگر از اغتشاشگران صادر شد.
بر همین اساس در یکی از احکام صادر شده توسط دادگاه انقلاب تهران، فردی که در اقدامی تروریستی، به صورت عمد و با قصد جان ماموران نیروی انتظامی، با خودرو سواری خود به سرعت به ماموران هجوم برده و بر اثر برخورد با آنها یک پلیس را به شهادت رسانده و تعدادی را نیز مجروح کرده بود پس از اعترافات صریح خودش مبنی بر ارتکاب جرم در دادگاه و مستندات مستدل موجود به اعدام محکوم شد.همچنین، براساس دادنامه دیگر صادر شده از سوی دادگاه انقلاب تهران، متهمی که با کشیدن سلاح سرد و حمله مسلحانه از طریق جرح عمدی با چاقو به یکی از ماموران حافظ امنیت به قصد جان وی، ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان و ناامنی در محیط و به آتش کشیدن فرمانداری شهرستان پاکدشت و تخریب اموال آن به اتهام محاربه محاکمه شده بود با حکم دادگاه به اعدام محکوم شد.در حکم صادر شده دیگر، به موجب دادنامه دادگاه انقلاب تهران فردی که با حضور در محل اغتشاشات و بر اساس مستندات موجود در فیلم‌های بررسی شده از دوربین‌های محل اغتشاش، اقدام به بستن خیابان، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه و ایجاد رعب و وحشت و آسیب زدن به اموال عمومی کرده بود و در این زمینه‌ها نقش هدایتگری داشت به اتهامات محاربه به مجازات اعدام محکوم شد.احکام صادر شده اولیه و بدوی بوده و قابل تجدیدنظرخواهی است.

 شهروند
 مستمرا با آمریکا تبادل پیام داریم
وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آمریکایی‌ها واقعا ریاکارانه برخورد می‌کنند، اظهار داشت: «برای عبور از تحریم‌های قوی به کار خود ادامه خواهیم داد. ما برای مذاکره، مذاکره نکردیم برای دریافت نتیجه مذاکره کردیم.»امیرعبداللهیان اظهار داشت: «به طور مستمر با طرف آمریکایی پیام تبادل می‌کنیم، آخرین پیام‌مان در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بود. آمریکایی‌ها پیغام می‌دهند. برای برجام شتاب دارند اما مصاحبه می‌کنند و می‌گویند اولویت‌مان نیست.»امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش طرف اروپایی برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در نشست شورای حکام گفت: «پیام‌های لازم را به طرف‌های اروپایی داده‌ایم. با برخی از وزرای خارجی اروپا ازجمله آقای جوزف بورل، مسئول عالی سیاست خارجی اروپا صحبت کرده‌ایم اگر اروپایی‌ها این مسیر غیرسازنده را متوقف نکنند با پاسخ متقابل اما موثر ما مواجه خواهند شد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

شهید و شهادت دربردارنده مجموعه‌ای از ارزش‌های دینی، ملی، انسانی و اخلاقی است
فارس/ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شهدای قم که در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۱ برگزار شده بود، صبح امروز (پنج‌شنبه) در محل برگزاری این همایش در قم منتشر شد. آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار با تأکید بر لزوم زنده نگه داشتن یاد شهیدان و شنیدن پیام آنها، قم را شهر «قیام و اقامه» خواندند و گفتند: قم هم قیام کرد، هم ایران را به قیام واداشت که این از برکات حرم حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و حوزه علمیه و همچنین مردم خوب آن بود که شهدای زیادی در راه مبارزه تقدیم کردند، البته شهیدانی همچون مطهری، بهشتی و باهنر نیز که پرورش‌یافتگان قم هستند و بلکه همه شهدای ایران، شهیدِ قم محسوب می‌شوند، چرا که قم بود که با پاسخ به ندای امام بزرگوار، نهضت را آغاز کرد. ایشان با اشاره به نقش درخشان مردم قم در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و امتحان‌های پی در پی تا امروز، بر نشان دادن ویژگی‌های برجسته شهدا با زبان هنر تأکید و خاطرنشان کردند: هر یک از حوادث درخشان قبل و بعد از انقلاب مانند ستاره و نقطه درخشان تاریخی است و حادثه اخیر شاهچراغ نیز یکی از این ستاره‌ها است که اگرچه عده‌ای را داغدار و دلهای همه را سرشار از غم و اندوه کرد اما در تاریخ کشور ماندگار می‌شود و نشانه زنده بودن ملت، و مایه افتخار و سربلندی است.آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، شهید و شهادت را دربردارنده مجموعه‌ای از ارزشهای ملی، دینی، انسانی و اخلاقی برشمردند و افزودند: شهید مظهر «ایمان صادق» و «عمل صالح» و «جهاد در راه خدا» است و هویت ملی را ارتقاء می‌دهد همچنانکه امروز فداکاری‌های شهیدان و پدران و مادران آنها موجب عظمت ملت ایران شده است.

قرآن از مردم خواسته قائم بالعقل باشند
شبستان/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در سخنرانی تصویری در بیست و سومین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: علما و دانشمندان گاهی فقط از کتب و اساتید بهره می‌برند اما عده اندکی از علما نیز هستند که علاوه بر بهره گیری از کتب از یافته‌ها و سوالات درونی خود نیز استفاده می‌کنند.وی با اشاره به جایگاه علامه طباطبایی در حوزه افزود: علامه طباطبایی وقتی مشاهده کردند که در حوزه به فقه و اصول به خوبی پرداخته می‌شود اما تفسیر و فلسفه مهجور مانده، ایشان لازم دیدند تا به تفسیر و فلسفه نیز به خوبی پرداخته شود و همت خود را بر آن گذاشتند. این مرجع تقلید تاکید کرد: اگر یک نفر عاقل باشد برای جامعه برکت دارد، اما اگر قائم به عقل باشد، برکات آن خیلی بیشتر است. «و قوم یعقلون» که در قرآن آمده، ناظر به نژاد و قوم خاصی نیست، بلکه منظور قائم بالعقل است و اگر جامعه قائم بالعقل شد، جامعه عاقل نه بیراهه می‌رود و نه راه کسی راه می‌بندد. آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه قرآن از مردم خواسته قائم بالعقل باشندگفت: اگر عقل از اسارت نفس درآمد، چشمه جوشان خواهد شد.

باید حوزه‌های علمیه قدر تفسیرالمیزان را بیشتر بدانند
حوزه/ آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به روز بیست و چهارم آبان ماه سالروز ارتحال مرحوم علامه طباطبائی، به ویژگی‌های شخصیتی، اخلاقی و علمی ایشان پرداخت و گفت: انصاف این است که ایشان یکی از شخصیت‌های کم‌نظیر در عالم شیعه و اسلام بود. عضو جامعه مدرسین در ادامه به ویژگی‌های منحصر به فرد تفسیری علامه طباطبایی پرداخت وبا بیان اینکه معتقدم که واقعا هنوز قدر تفسیر المیزان در حوزه‌های علمیه شناخته نشده، خاطر نشان کرد: هنوز روی ابتکارات و نکات بدیع و جدیدی که مرحوم آقای طباطبائی در این تفسیر آوردند کار اساسی و علمی نشده، آنهایی که واقعاً دستی بر تفسیر و فلسفه دارند باید بیایند این ابتکارات را استخراج کنند، بسیاری از اشکالاتی که کسانی که منتقد به مرحوم علامه هستند به ایشان دارند، در کلمات ایشان و با مقدمات استدلالی که ایشان ذکر می‌کند ممکن است آن اشکالات حل شود، البته نمی‌گوئیم هر نظری هم که ایشان داده صحیح است.

روسیه از خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند
مهر/ نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در سومین اجلاس کنفرانس سازمان ملل درباره ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی(MEWMDFZ) گفت: «روسیه همواره از ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی حمایت کرده است.» اولیانوف خاطرنشان کرد که روسیه به عنوان ناظر در این کنفرانس شرکت می‌کند. ما قاطعانه اعلام می‌کنیم که تنها کشورهای این منطقه می‌توانند مشکل ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی را حل کنند و بدون شک با این ایده کنار خواهند آمد. روز گذشته سومین نشست کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی، با سخنرانی‌های نماینده لبنان در سازمان ملل به عنوان رئیس کنفرانس و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، در نیویورک آغاز شد. در این نشست، نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران را در خصوص موضوع اصلی کنفرانس تشریح نمود.

تهدیدات رژیم اشغالگر علیه غزه ارزشی ندارد
فارس/ عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تأکید کرد که تهدیدات رژیم صهیونیستی مبنی بر پاسخ نظامی در نوار غزه در واکنش به تشدید مقاومت در کرانه باختری، ارزشی ندارد. «سهیل الهندی» افزود: تهدیدات رژیم صهیونیستی برای مقابله با عملیات‌های مقاومت در کرانه باختری از طریق پاسخ نظامی در نوار غزه، هیچ تأثیری بر مقاومت فلسطین نخواهد داشت. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسئول امنیتی گزارش داد که نهاد امنیتی این رژیم تغییر سیاست‌ها در قبال غزه و عدم تفکیک حماس از حوادث کرانه باختری را در دست بررسی دارد چرا که گروه‌های فلسطینی در غزه مسئول تحریک عملیات‌ها در کرانه باختری هستند. الهندی تأکید کرد که مقاومت فلسطین آمادگی زیادی برای رویارویی با رژیم اشغالگر دارد و نبرد «شمشیر قدس» در سال ۲۰۲۱ نیز حاوی پیام روشنی برای رژیم اشغالگر بود مبنی بر اینکه ما هرگز تسلیم نخواهیم شد.

پیروزی جمهوریخواهان در کسب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا
باشگاه خبرنگاران/ برآورد‌ها نشان می‌دهد جمهوریخواهان موفق به کسب اکثریت در یکی از دو مجلس کنگره آمریکا شده اند. به این ترتیب، این حزب موفق شد یکی از دو مجلس کنگره را از دست دموکرات‌ها خارج کند. پس از اعلام این خبر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با ارسال پیام تبریک به کوین مک کارتی، رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان، از آمادگی دولت خود برای همکاری با این حزب خبر داد. پیش تر نیز نظرسنجی‌ها از اقبال بیشتر جمهوریخواهان برای پیروزی در مجلس نمایندگان حکایت داشت. با این حال، دموکرات‌ها موفق شدند کنترل مجلس سنا را در دست نگه دارند. عملکرد ضعیف دولت بایدن و تورم افسارگسیخته در این کشور که بالاترین میزان در نیم قرن اخیر است، باعث چرخش آرای مردم آمریکا به سمت جمهوریخواهان شد. با این حال، ناظران می‌گویند پیامدهای ریاست جمهوری ترامپ مانع از پیروزی قاطع جمهوریخواهان در کنگره شده و همین امر منجر به کنترل تنها یکی از دو مجلس این کشور توسط این حزب شد.

ادعای تروئیکای اروپایی علیه ایران در شورای حکام
باشگاه خبرنگاران/ سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به بدعهدی کشور‌های غربی در نقض تعهدات برجامی خود از ایران خواسته‌اند فوراً اجرای تعهدات خود در این توافق را از سر بگیرد. تروئیکای اروپایی در بیانیه ضد ایرانی خود در شورای حکام آژانس با این ادعا که موقعیت خطرناک است، مدعی شدند در صورتی که ایران به برجام برنگردد شرایط بدتر می‌شود و از ایران خواستند فوراْ تنش‌آفرینی هسته‌ای را متوقف کند. سه کشور اروپایی با بیان اینکه ذخایر اورانیوم ایران در حال حاضر ۱۸ برابر محدوده‌های تعیین شده در برجام است ادعا کرده‌اند «هیچ توجیه غیرنظامی برای این فعالیت‌ها که مغایر با تعهدات برجامی ایران هستند وجود ندارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *