خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۱۵

**توصیه‌های آیت‌الله العظمی وحید خراسانی برای زائران اربعین** آیت الله جنتی: زائرین اربعین هوشیاری لازم را در برابر توطئه‌های دشمن داشته باشند** آیت الله اعرافی مطرح کرد: نقش خطیر حوزه علمیه در قبال آسیب های قم** شناور پیشرفته گشتی- رزمی شهید سلیمانی به نیروی دریایی سپاه ملحق شد** خبرگزاری چینی شینهوا: قلدری آمریکا مذاکرات وین را طولانی کرده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 رئیس‌جمهور در نشست سران شانگهای شرکت می‌کند
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که رئیس‌جمهور در نشست سران شانگهای شرکت خواهد کرد، گفت: این نشست قرار است ۲۴و ۲۵شهریور به میزبانی ازبکستان برگزار شود. وی مهم‌ترین دستور کار مذاکرات را اخذ تضمین دانست و گفت: پاسخ اخیر ایران که به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه شد سازنده، شفاف و قانونی و در مسیر کمک به شکل‌گیری توافق بوده و منتظریم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم.
کنعانی در پاسخ به سؤال خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز درباره این‌که اگر برجام احیا شود آیا شرکت‌های آمریکایی امکان حضور در ایران را خواهند داشت؟ اظهار کرد: توافق برجام و توافقی که احتمال می‌رود در آینده شکل بگیرد، تنظیم‌کننده روابط دوجانبه ایران و دولت آمریکا نیست بلکه حل‌و‌فصل‌کننده یک بحران تصنعی و غیرضروری است که در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اهداف و انگیزه‌های سیاسی باز شده و تاکنون این پرونده مفتوح باقی مانده است. وی افزود: بنابراین موضوع توافق برجام و مذاکراتی که با واسطه اتحادیه اروپا با آمریکا برقرار است، صرفا ناظر بر بستن پرونده ادعایی هسته‌ای علیه ایران است و ربطی به مناسبات و ارتباطات دوجانبه ایران و آمریکا ندارد.

 همشهری 
 تأمین ۲۰درصد برق کشور با انرژی هسته‌ای
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با کمک و همکاری فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان اطمینان داریم در آینده ۲۰درصد از سبد انرژی کشور با برق هسته‌ای تأمین می‌شود. اسلامی تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی با توجه به برنامه افق ۲۰ساله که در قالب سند جامع تصویب و ابلاغ شده است، باید آن را با یک تحول سیاستی و رویکردی همراه کند تا بتواند تمامی استعدادها و ظرفیت‌های ملی را برای پیشبرد و تحقق این اهداف در مسیر شکوفایی به خدمت بگیرد.
او با بیان اینکه با القای دشمن فضای امنیتی برای سازمان انرژی اتمی ایجاد شده است، یادآور شد: ما باید با این فضا مقابله کنیم و با سیاست تحریم‌های باز و سیاست نوآوری باز این فضای یأس و هراس را که این سال‌ها بر این سازمان چیره شده است، به‌خودباوری و تقویت اعتماد به نفس درعرصه ملی و پیشبرد تبدیل کنیم. امروز به همت صندوق نوآوری و شکوفایی نخستین رویداد در حوزه لیزر، فوتونیک را برگزار کردیم. مطمئن هستم این نقطه آغاز است که با حضور ۴۰شرکت دانش‌بنیان برگزار شد.

 کیهان 
 قلدری آمریکا مذاکرات وین را طولانی کرده است
خبرگزاری چینی «شینهوا» در گزارشی درباره مذاکرات وین نوشت: غیرقابل اعتماد بودن و رفتار قلدرمآبانه آمریکا باعث طولانی شدن این گفت‌و‌گوها شده است. «گائو وِن چِنگ» نویسنده این مطلب نوشت: «به رغم فراز و نشیب‌ها در مذاکرات از زمان آغاز آن از حدود یک سال و نیم قبل، تهران همچنان درباره تعهدات سیاسی واشنگتن و تداوم تعهدش با توجه به سابقه بدی که قبلا بر جای گذاشته، مردد بوده است. »
در یادداشت شینهوا به عدم اعتبار و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا به‌عنوان یکی از موانع مهم مذاکرات وین اشاره شده است. در این رسانه دولتی چین تصریح شده است: «در حالی که انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر (کنگره) در راه است، تفرقه سیاسی و نزاع حزبی در ایالات متحده تشدید شده است. قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه حملاتشان را علیه توافق احتمالی هسته‌ای با ایران شدت داده و حتی به کارشکنی علیه آن تهدید کرده‌اند. »
روزنامه‌نگار و تحلیلگر ساکن چین در ادامه خصومت ریشه‌دار آمریکا با ایران و مواضع تند واشنگتن علیه تهران را به عنوان یکی دیگر از موانع به نتیجه رسیدن مذاکرات وین توصیف کرد.
 واردات لوازم خانگی نداریم ایران در تولید و صادرات لوازم خانگی جایگاه برجسته‌ای دارد
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد تولید ۱۷ درصدی لوازم خانگی در پنج ماهه امسال، اظهار کرد: برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم، بلکه در تولید آن مدعی هستیم و برنامه صادرات داریم. در این راستا در چند کشور از جمله روسیه، عمان و ارمنستان برای سرمایه‌گذاری مشترک صحبت شده و قرار است قطعه و فناوری ارسال و کالای نهایی تولید شود.
فاطمی‌امین درباره واگذاری سهام خودروسازان گفت: مراحل واگذاری سهام خودروسازان تدوین شده و قرار است اول شرکت‌های زیرمجموعه سایپا و ایران خودرو عرضه شود که به زودی هم عرضه می‌شود چون قیمت‌گذاری تمام شده است.

 ایران 
 خودکفایی در امنیت غذایی
رئیس جمهور روز گذشته در آیین آغاز سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و تجلیل از برگزیدگان بخش زراعت و کشاورزی، به جایگاه ارزشمند کشاورزی در فرهنگ دینی اشاره کرد و گفت: کشاورزی در عرصه اقتصاد کشور و معیشت مردم نیز جایگاهی مهم و در جهت خوداتکایی و استقلال کشور نقشی بسیار حیاتی دارد.
آیت‌الله رئیسی در ادامه، تولید در بخش کشاورزی را یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت کشور دانست و اظهار کرد: خوداتکایی در بخش کشاورزی اهمیت دارد و با توجه به ظرفیت‌های بزرگ موجود در کشور می‌توانیم در زمینه امنیت‌غذایی به خوداتکایی برسیم که این مهم از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است.
رئیس جمهور در ادامه جهش تولید، خوداتکایی در کشاورزی و امنیت غذایی کشور را مستلزم رویکرد جهادی همه بخش‌ها در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و همچنین فعالان این عرصه دانست و گفت: مصرانه از شما می‌خواهم برای جهاد در این مسیر تلاش‌تان را افزون کنید، بدین‌معنا که هم راه را سریع و حساب‌شده بپیمایید و هم دشمنی را در مقابل خود ببینید که نمی‌خواهد شما خودکفا باشید.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه بحمدالله امروز در بسیاری از بخش‌ها تولیدکننده هستیم و به خوداتکایی رسیده‌ایم، افزود: اگر با رویکرد جهادی و همچنین مدیریت صحیح منابع آبی و زراعی حرکت کنیم، نه تنها امنیت غذایی تضمین می‌شود، بلکه کشور می‌‌تواند به مرحله صادرات برسد که البته فعالیت در برخی از بخش‌ها در این زمینه نیز آغاز شده است.
 امریکا مشتاق توافق با ایران است
روزنامه صهیونیستی «اسرائیل‌هیوم» در گزارشی به بهانه سفر رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی «موساد» به واشنگتن، نوشت: پیش‌نویس سازشکارانه نوشته شده توسط مقامات اروپایی به عنوان میانجی بین ایران و امریکا، بخوبی نشان‌دهنده علاقه‌مندی طرفین به احیای برجام است. اسرائیل‌هیوم درباره دلیل مخالفت امریکا با درخواست ایران برای بسته شدن پرونده‌های ادعایی می‌‌افزاید، «امریکا به دلیل فشار تل‌آویو، تاکنون با این درخواست تهران مخالفت کرده، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که واشنگتن آماده به تعویق انداختن مذاکرات در این باره به بعد از احیای توافق است. »
این رسانه صهیونیستی با بیان اینکه «تل‌آویو پیش‌نویس کنونی توافق اعلام شده را قبول ندارد»، افزود: در عوض، تمایل واشنگتن برای احیای توافق به قدری زیاد است که حاضر است چشمش را روی خیلی از مسائل ببندد. اسرائیل‌هیوم همچنین به طور تلویحی پذیرفت که نمایش ترور بولتون و پمپئو کار موساد بوده و افزود: همه این مسائل باید باعث می‌شد واشنگتن رویکرد سختگیرانه‌تری در قبال ایران اتخاذ کند، اما در عمل، امریکا هنوز مشتاق احیای توافق با ایران است تا بتواند روی مسائل مرتبط با چین، روسیه و انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره تمرکز کند.

 جمهوری‌اسلامی 
 مردم توان خرید پارچه و چادر مشکی را ندارند
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به وزیر صنعت نامه نوشته و گفته: وقتی حرف از حجاب برتر می‌زنیم، شاهد قیمت‌های سرسام‌آوری هستیم که عملاً یک خانم محجبه در شرایط اقتصادی امروز نمی‌تواند چنین محصولی را خریداری کند و اساساً مردم دیگر توان خرید پارچه و چادر مشکی را ندارند. هاشمی گلپایگانی با مقایسه قیمت چادر و سایر پوشش‌های موجود در بازار اضافه کرده: قیمت گزاف خرید چادر مشکی در حالی است که شاهد فروش مانتوهای نامتعارف با قیمت‌هایی به مراتب نازل‌تر در فروشگاه‌ها هستیم. چرا لباس مناسب و مطابق با شرع و عرف باید گرانتر از لباس نامناسب و مبتذل باشد؟ وی، افتادن قیمت‌ گذاری این محصول به دست واردکنندگان و یک عده آدم خاص را از عوامل گرانی این محصول برشمرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

 وطن امروز 
 دولت عراق برای تأمین امنیت زائران به ایران اطمینان داده است
وزیر کشور گفت: به لطف خدا کارهای خوبی در مرزهای کشور برای خروج زائران در دست انجام است و وضعیت خوبی برقرار است؛ زائران می‌توانند براحتی از مرزهای زمینی خارج شوند و مشکل خاصی در این زمینه نداریم. احمد وحیدی درباره ورود وزارت کشور در حوزه فروش بلیت هواپیما برای زائرین اربعین هم اظهار کرد: بلیت‌ سفرهای هوایی توسط وزارت راه و سازمان هواپیمایی کنترل و قیمت‌گذاری شده و کنترل‌ها همچنان ادامه دارد. وی افزود: در عراق امنیت برقرار شده و دولت عراق به ایران اطمینان داده امنیت خوبی برای زائران اربعین برقرار خواهد بود.
خوش‌بینی من برای توافق در وین کمتر شده است
«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت: طی ۲۸ ساعت اخیر خوش‌بینی وی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران کمتر شده است. وی بدون اشاره به کارشکنی آمریکا گفت: «مذاکرات هسته‌ای ایران در حال انحراف و نه همگرایی است». مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اضافه کرد: «من همچنان در حال گفت‌وگو با مشارکت‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران هستم». بورل افزود: «امروز من اطمینان کمتری در این باره دارم که توافق هسته‌ای ایران به سرانجام خواهد رسید».
 جزئیات جدید از دیدار احمد مسعود با هیأت طالبان در تهران
احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان گفت در جریان دیدارش با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در سال گذشته در ایران، سمتی در دولت طالبان به او پیشنهاد شده بود که آن را رد کرد. اظهارات احمد مسعود در پی این مطرح می‌شود که دی‌ماه‌ ۱۴۰۰، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در صفحه توئیترش درباره سفر هیاتی از طالبان به تهران نوشت: اسماعیل خان [والی پیشین هرات] و احمد مسعود با هیاتی از امارت اسلامی در تهران دیدار کردند.

 خراسان 
 حراست‌ ادارات بیشتر فعال شوند
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخشی از سخنانش در جلسه شورای عالی قوه قضاییه، با صدور دستوراتی خطاب به دادستان کل کشور، بر اهمیت پیگیری مستمر و قاطعانه جرم سرقت و اعمال مجازات بازدارنده قانونی برای فرد سارق و تضمین امنیت روانی شهروندان، تاکید کرد. رئیس دستگاه قضا همچنین به ضرورت تحرک بیشتر حراست‌ها و بازرسی‌های درون سازمانی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در دستگاه‌های مختلف، اشاره کرد و با تاکید بر این که بسیاری از مسائل، جرم تلقی نمی‌شوند بلکه در زمره تخلفات اداری می‌گنجند، گفت: انتظار و توقع آن است که حراست‌ها در سازمان‌ها بیشتر فعال شوند؛ یکی از وظایف حراست‌ها، پیشگیری از برخی تخلفات اداری و پیگیری و گزارش موضوع تخلف است؛ وزیر دادگستری باید موضوع تحرک بیشتر حراست‌ها و بازرسی‌های درون سازمانی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در دستگاه‌های مختلف را پیگیری کند و دستگاه نظارتی قوه قضاییه نیز به این مهم عنایت داشته باشد و توجه کند که حراست‌ها در دستگاه‌های مختلف آیا به وظایف خود عمل می‌کنند یا خیر؛ در این زمینه قانون و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام موجود است.

 رسالت 
 در سال جاری تولید برنج کشور ۲۵ درصد افزایش داشته است
ساداتی نژاد در مراسم آغاز سال زراعی جدید که با حضور رئیس جمهور برگزار شد اعلام کرد: مشوق‌های پلکانی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با همکاری وزارت نیرو در حال تکمیل شدن است که قبل از سال زراعی ‌جدید ابلاغ خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود تأثیر بسیار مناسبی در کاهش مصرف آب کشاورزی داشته باشد. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اولین بار است افتتاحیه آغاز سال زراعی جدید با حضور رئیس جمهور انجام می‌شود، گفت: وضعیت کشاورزی کشور بسیار مناسب است و امیدواریم در سال جدید رکورد‌های جدید در تولید رقم بخورد. ساداتی‌نژاد‌ اعلام کرد: طرح الگوی کشت در روزهای آینده برای اجرا در سال زراعی جدید ابلاغ خواهد شد. وی همچنین از برنامه وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی ‌جدید به موضوع انتقال محصولات اساسی به گلخانه‌ها اشاره کرد و گفت: از آنجا که محصولات گلخانه ای به آب کمتری نیاز دارند در کاهش مصرف آب هم موثر خواهد بود. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت کشاورزی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با حمایت‌های دولت قیمت گندم به ۱۱۵۰۰ تومان افزایش یافت که انگیزه خوبی برای کشاورزان ایجاد کرد‌ تولید گندم به ۱۱ میلیون تن افزایش یافت و وضعیت پایداری را در امنیت غذایی کشور ایجاد کرد. وزیر جهاد کشاورزی همچنین از افزایش تولید سایر کالاهای اساسی هم خبر داد و گفت: در سال جاری تولید برنج کشور ۲۵ درصد و جو ۲۰ درصد افزایش داشته است.

 مردم سالاری 
 صدور حکم اعدام «زهرا صدیقی» و «الهام چوبدار» به اتهام افساد فی الارض
مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: «طی روزهای گذشته خبری مبنی بر صدور حکم اعدام برای زهرا صدیقی و الهام چوبدار در فضای مجازی منتشر شده و جوسازی‌های زیادی در این رابطه صورت گرفته است.
پیگیری‌های مرکز رسانه قوه قضائیه نشان می‌دهد دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه افراد نامبرده را به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم کرده است.
برخلاف اخبار منتشر شده در فضای مجازی و جوسازی‌های صورت گرفته، حوزه فعالیت و اتهامات این افراد فریب و قاچاق زنان و دختران جوان به یکی از کشورهای منطقه با امید و آموزش، وعده اشتغال و سوء استفاده از آنها بوده که در مواردی، منجر به خودکشی چندین نفر از این دختران شده است. بر اساس مستندات پرونده، قاچاق دختران توسط این باند تنها منحصر به استان آذربایجان غربی نبوده و این باند اقدام به فریب و قاچاق دختران از سراسر کشور کرده‌اند. »
 روایت فخرالسادات محتشمی‌پور از ملاقات با همسرش
همسر مصطفی تاج زاده یک روز پس از دیدار خود با رئیس قوه قضائیه که به موضوع بازداشت همسرش اختصاص داشت، از ملاقات امروز خود با تاج زاده و آمادگی وی برای نوشتن لایحه دفاعیه خبر داد. فخرالسادات محتشمی‌پور در توییتر نوشت: امروز یک ملاقات خانوادگی خوب داشتیم با همسرجان چقدر خوب است که همیشه خبرها خوب باشد حال عمومی‌اش خوب، روزه داری ادامه دارد. آماده نوشتن لایحه دفاعیه است. قرار است این هفته برای سی تی آنژیو ببرند بقیه الله. امیدوارم مدارک را برای دیدن پزشک خودشان هم بدهند.

 قدس 
 وام قرض‌الحسنه ۵ میلیون تومانی برای اربعین
وزیر اقتصاد روز گذشته در مصاحبه با رسانه‌ها با تأیید خبر اعطای کمک هزینه سفر اربعین گفت: باید سرپرست خانوار در سامانه سماح تقاضای خود را اعلام کند و ‌این مبلغ پس از دو ‌روز به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. ‌ خاندوزی افزود: با دستور رئیس‌جمهور قرار شد ۵ میلیون برای خانواده‌های عازم عتبات و ۳میلیون برای زائران انفرادی تسهیلات در نظر گرفته ‌شود.
 توافق جدید هوایی میان آنکارا و تل‌آویو امضا شد
در ادامه نزدیکی گام به گام دولت اردوغان به رژیم صهیونیستی، کابینه این رژیم از تصویب توافق‌نامه‌ای برای ایجاد ارتباطات هوایی با ترکیه خبر داد که به موجب آن به شرکت‌های هوایی اسرائیلی اجازه می‌دهد به استانبول و دیگر شهرهای ترکیه پرواز داشته باشند و از این شهرها به مناطق دیگر پرواز کنند. به گزارش پایگاه خبری عربی ۲۱، شرکت‌های هواپیمایی اسرائیل پس از ۱۲سال به فرودگاه‌های ترکیه پرواز خواهند داشت و این پروازها رفت و برگشتی خواهد بود.

 اعتماد 
 شناور پیشرفته گشتی- رزمی شهید سلیمانی به نیروی دریایی سپاه ملحق شد
آیین الحاق شناور مدرن شهید سلیمانی با طراحی بدنه جدید به نیروی دریایی سپاه، روز گذشته برگزار شد.
رییس ستادکل نیروهای مسلح گفت: شناور شهید سلیمانی نخستین شناور رزمی است که مجهز به سامانه‌های پدافند هوایی عمودپرتاب، برد کم و متوسط به‌صورت ترکیبی است. سردار سرلشکر باقری در مراسم الحاق شناورهای رزمی به نیروی دریایی سپاه گفت: طراحی و ساخت این شناور به دست جوانان نخبه و دانش‌آموخته دانشگاه‌های ایران صورت گرفته است و دارای بدنه شناساگریز با سطح مقطع راداری بسیار پایین است که می‌توان آن را به عنوان دستاورد ملی برای کشور دانست. این شناور با توجه به نوع طراحی، قابلیت دریانوردی و اجرای انواع عملیات در آب‌های دور و در شرایط نامساعد دریایی و اقیانوس‌ها را دارد. شناور کشتی رزمی شهید سلیمانی نسبت به شناور‌های هم‌اندازه خود از قابلیت مانور بسیار بالاتر و شعاع چرخش بسیار کمتری برخوردار است که این قابلیت در اجرای تاکتیک‌های متنوع آفندی و پدافندی بسیار اهمیت دارد. او گفت: قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگرد دریایی در شب و روز، حمل و به‌آب‌اندازی و ازآب‌گیری انواع شناور‌های تندروی تهاجمی و پهپاد عمودپرواز در حین دریانوردی مبنی بر توانمندی نبرد ترکیبی (سطح هوایی و موشکی) در آب‌های دور نیز از ویژگی‌های این شناور است.

 ابتکار
 بیانیه رستم قاسمی در مورد بازداشت مشاورش
وزیر راه و شهرسازی به خبر منتشر شده درخصوص دستگیری یکی از مشاوران خود واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تا نهایی نشدن تحقیقات توسط نهادهای نظارتی و قوه قضائیه، کلیه مطالب ذکر شده صرفاً گمانه‌زنی است که صحت و سقم آن مشخص و مورد تایید نیست.
در اطلاعیه وزیر راه و شهرسازی آمده است: «اخیراً خبر منتشره پیرامون یکی از مشاوران اینجانب و تحقیق درباره اتهامات فرد مزبور بوسیله دستگاه نظارتی درون دولت موجب سوءاستفاده دشمنان نظام و تخریب کارکنان خدوم وزارت راه و شهرسازی خصوصا جوانان انقلابی و پر کار وزارتخانه شده است. در این زمینه خاطرنشان می‌شود این پرونده در مراحل ابتدایی بوده و تا نهایی نشدن تحقیقات توسط نهادهای نظارتی و قوه قضائیه به جهت حفظ حریم خصوصی افراد هیچگونه اطلاعاتی از پرونده منتشر نشده و کلیه مطالب ذکر شده صرفاً گمانه‌زنی است که صحت و سقم آن مشخص و مورد تایید نیست. در قسمتی دیگری از این اطلاعیه آمده است: اینجانب به عنوان وزیر راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر اعتماد کامل به نهادهای نظارتی دولت، رسیدگی دقیق و بدون ملاحظه درباره اتهام هر فرد در هر جایگاهی را لازم و واجب دانسته و آمادگی این وزارتخانه را برای همکاری در تکمیل تحقیقات و روشن شدن حقایق اعلام می‌کنم. لکن لازم است رسانه‌ها از گمانه‌زنی‌های بی‌پایه تا قبل از اثبات اتهام در مرجع صالح قضایی و خدشه به آبروی افراد، دوری کنند.

 اطلاعات 
 بازار جهانی انرژی نیازمند افزایش عرضه نفت ایران است
اوجی وزیر نفت با تأکید بر اینکه بازار جهانی انرژی نیازمند افزایش عرضه نفت ایران است، گفت: ما همواره به‌عنوان یک تولیدکننده عمده نفت و فرآورده‌های نفتی در جهان اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم به دور از سیاسی‌کاری و با پرهیز از استفاده سیاسی از انرژی، به نقش خود در عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی و به ارتقای امنیت انرژی در جهان کمک کنیم .

 شهروند 
 کسی به دنبال قطع اینترنت نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پست اینستاگرامی خود و در پاسخ به کاربرانی که در صفحه او فعال هستند، به سوالاتی پاسخ داد. وزیر ارتباطات در پاسخ به فردی که درباره فیلتر سایت «استیم» (یک سکوی توزیع دیجیتال است که برای بازی ویدیویی چندنفره و مدیریت حقوق دیجیتال توسط شرکت ولو توسعه یافته است) پرسیده بود، گفت: «طبق قانون، تصمیم‌گیری در مورد فیلترینگ در کارگروهی گرفته می‌شود که وزارت ارتباطات یکی از ۱۳ عضو آن است. »او در ادامه از رفع فیلتر این پلتفرم خبر داد و افزود: «با پیگیری وزارت ارتباطات و همراهی کارگروه، مشکل استیم حل شده است. »زارع‌پور همچنین در پاسخ به فرد دیگری که درباره وضعیت اینترنت و تلاش برای عدم‌دسترسی مردم به شبکه اینترنت جهانی از وزیر سوال پرسیده بود، تاکید کرد: «کسی به‌دنبال قطع اینترنت نیست. »

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
توصیه‌های آیت‌الله العظمی وحید خراسانی برای زائران اربعین
حوزه/آیت الله العظمی وحید خراسانی به مناسبت اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در پیامی خطاب به زوار امام حسین (علیه السلام) گفتند:زوار قبر سیدالشهداء علیه السلام اگر بدانند کجا می روند و به زیارت چه کسی مشرف می شوند، سر از پا در این سفر نمی شناسند. جایی که می روند و مقصد آنان در این سفرعرش خداست. ایشان درادامه تصریح کردند: آنچه برای ایشان در این مقصد منتهای مطلب است، آن است که آنان زوار خدایند. سزاور است کسانی که از ایران مشرف می شوند، به نیابت امام هشتم علی بن موسی الرضاعلیهما السلام بروند، و کسانی که از بلاد دیگر به آن حرم شرفیاب می شوند، به نیابت سائر معصومین (علیهم السلام) مشرف شوند، و در این سفر پر برکت چون نائب آن مقام رفیع هستند، نظر عنایت حضرت سید الشهداء (علیه السلام) به آن نائبان به رعایت منوب عنه آنان موجب سعادت دنیا و عقبی است. امید است زوار محترم و مواکب خدوم همه با هم صبح روز اربعین با قرائت دعای فرج برای تعجیل فرج آن حضرت و رفع گرفتاری از مسلمانان دعا کنند که از مهمترین موارد اجابت دعا،‌ دعای دسته جمعی است.

زائرین اربعین هوشیاری لازم را در برابر توطئه‌های دشمن داشته باشند
مهر/ آیت الله جنتی صبح امروز در دهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرا رسیدن اربعین حسینی گفت: این گردهمایی عظیم نشان می‌دهد نهضت تا قیام سیدالشهدا زنده‌تر از گذشته می‌شود. وی با بیان اینکه زمینه بیشتری برای حضور خیل عشاق فراهم شده است، تاکید کرد: دشمن در یمن و سوریه شکست خورده است و می‌خواهد این شکست را با به حاشیه کشاندن اربعین جبران کند. آیت الله جنتی اضافه کرد: از ملت و دولت عراق که برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این حماسه عظیم تلاش کرده و با مهمان نوازی به زوار ابا عبدالله خدمت می‌کنند تشکر می‌کنم. رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگر صحبت‌های خود تاکید کرد: بر همه زائرین لازم است هوشیاری لازم را در برابر توطئه‌های آمریکایی و اسرائیلی داشته باشند و اجازه ندهند برخی اختلافات، مسائل سیاسی و حاشیه‌ای به این اجتماع عظیم که مایه وحدت تشیع است، ضربه وارد کند. آیت الله جنتی در بخش دیگری از سخنان خود از عملکرد دولت در یکسال اخیر تقدیر وتجلیل نمود.

نقش خطیر حوزه علمیه در قبال آسیب های قم
رسا/ آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در دیدار مدیر سازمان تبلیغات استان قم و هیئت همراه از نگاه راهبردی و برنامه‌ریزی کلان و اساسی سازمان تبلیغات اسلامی قم تقدیر نمود و با بیان این‌که همه ما روحانیون در قبال مسائل قم مسئولیم، اظهار داشت: ما به‌عنوان حوزه قم در قبال هر چالش و آسیبی که در قم وجود دارد، مسئولیم. وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های فرهنگی عبادی مساجد برخی از شهرستان‌های موفق ایران، خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنیم تا ارتباط روحانیت با مساجد و محلات به شکل خودجوش و از سر تکلیف قوی‌تر دنبال شود. عضو شورای عالی حوزه افزود: اگر بتوانیم اقدامی کنیم که مساجد بیش از این شاهد اتصال مؤثر اساتید و روحانیون فاضل و گره‌خوردن ایشان با فعالیت‌های فرهنگی معرفتی مساجد باشیم، قطعاً آثار آن را در محله‌های شهر شاهد خواهیم بود.

فروپاشی سایبری رژیم صهیونیستی
تسنیم/ روزنامه یدیعوت آحارانوت اعتراف کرد، یک روز بعد از انتشار اطلاعات و تصاویر شخصی دیوید بارنیاع رئیس موساد، یک گروه هکری دیگر از آمادگی برای فروش اطلاعات شخصی سه‌میلیون شهروند اسرائیلی خبر دادند. یا نت پایگاه آن‌لاین روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی در این رابطه نوشت، این گروه هکری که خود را دزدان باسخاوت توصیف می‌کنند، اطلاعات مربوط به ۳۰ هزار نفر از دانشجویان و معلمان را که از دیتاهای شرکت Metach به سرقت برده‌اند، در معرض فروش قرار داده اعلام کردند، اینها بخشی از اطلاعات ۳ میلیون اسرائیلی است که در اختیار دارند. در ادامه این گزارش آمده است، هکرها اعلام کردند، پرونده‌های حدود ۳ میلیون نفر را شامل نام؛ نام خانوادگی، شماره کارت شناسایی، تاریخ تولد، آدرس، شماره تلفن، پست الکترونیکی و… در معرض فروش قرار داده‌اند.

جنگ بعدی با حزب‌الله پایانی غم‌انگیز برای اسرائیل خواهد داشت
تسنیم/ صهیونیست‌ها که معتقدند جنگ سال گذشته با مقاومت فلسطین نیمی از اسرائیل را فلج کرد تأکید می‌کنند، پایان جنگی که در آینده با حزب‌الله رخ خواهد داد برای اسرائیل به‌طرز غیرقابل باوری غم‌انگیز خواهد بود. «آموس هرئیل» کارشناس نظامی صهیونیست در روزنامه هاآرتص اعلام کرد، اگر اطلاعاتی که درباره نیروی زمینی ارتش اسرائیل منتشر شده است درست باشد این بدان معناست که همه ادعاهای مقامات ارتش درباره قدرت این نیرو اساساً دروغ است و محافل تصمیم‌گیری امنیتی در تل‌آویو نه در برابر حزب‌الله لبنان و نه حتی حماس در نوار غزه نمی‌توانند هیچ راهکاری برای اسرائیل ارائه دهند. «اسحاق برک» افسر ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و مسئول سابق رسیدگی به شکایات نظامیان نیز اعلام کرده است که وضعیت ارتش اسرائیل بدتر شده و از سال ۱۹۶۵ تاکنون تا این حد شاهد سیر نزولی نبوده است. موشک‌های مقاومت فلسطین که در نبرد ماه مه سال ۲۰۲۱ مورد استفاده قرار گرفتند نیمی از اسرائیل را فلج کرده گنبد آهنین را ناکام گذاشتند. نتیجه این جنگ چیزی جز شکست برای اسرائیل نبود.

ایران نقطه ضعف و ابهام در توافق را نمی‌پذیرد
فارس/ ادعاهای «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره کمتر شدن خوش‌بینی او درباره امکان حصول توافق در مذاکرات وین با واکنش روسیه همراه شد «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد سه‌شنبه، نپذیرفتن وجود نقطه ضعف و ابهام در هرگونه توافقی را حق طبیعی ایران دانست. اولیانوف در صفحه توئیتر خود، با اشاره به واکنش «محمد مرندی» تحلیلگر امور بین‌المللی به اظهارات بورل، نوشت: «مشخص است که ایران نقاط ضعف و ابهامات [در توافق] را نخواهد پذیرفت. البته چندان مطمئن نیستم که اتحادیه اروپا فراموش کرده باشد که مسئول وضعیت کنونی چه کسی است:». وی در ادامه توضیح داد: «با وجود ماهیت پیچیده روابط بین‌الملل، شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین اما توانایی عملگرا بودن از خود به‌نمایش گذاشته‌اند».

نارضایتی نیمی از مردم انگلیس از نخست‌وزیری «لیز تراس»
فارس/ نظرسنجی جدیدی در انگلیس نشان داد که نیمی از مردم این کشور از انتخاب تراس به نخست‌وزیری انگلیس ناراضی بوده و ۶۷ درصد نیز به کابینه او اعتماد ندارند. علی‌رغم اقبال ۵۷. ۴ درصد از اعضای حزب محافظه‌کار به «لیز تراس» برای تصدی سمت نخست‌وزیری انگلیس، اما نظرسنجی‌ها از نارضایتی مردم این کشور از این انتخاب حکایت دارد. بر اساس نظرسنجی مؤسسه «یوگاو» نیمی از انگلیسی‌ها از انتخاب تراس به نخست‌وزیری این کشور ناراضی بوده و حدود ۲۲ درصد از انتخاب او خوشحال هستند. این تحقیق نشان داد که ۱۷ درصد از مردم انگلیس از حضور وزیر خارجه این کشور در سمت نخست‌وزیری «نسبتا ناامید» و ۳۳ درصد «بسیار ناامید» هستند.

امکانات برای اعزام ۳ میلیون زائر اربعین فراهم است
ایسنا/ رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها گفت: امکانات و تمهیدات لازم برای اعزام ۳ میلیون زائر اربعین به کشور عراق فراهم شده و ممکن است تا سقف ۵ میلیون زائر در این ایام داشته باشیم. جوکار درباره اقدامات صورت گرفته برای تسهیل اعزام زائران اربعین حسینی بیان کرد: برای حمل و نقل زائران چه به صورت زمینی و چه به صورت هوایی و امکاناتی که باید در اختیار زائران قرار گیرد و افزایش تعداد پایانه‌های مرزی اقدامات خوبی صورت گرفته است. بر اساس هماهنگی های صورت گرفته باتوجه به گرمای هوا بنا شده تا رفت و آمد زائران در پایانه های مرزی تسهیل شده و حتی با طرف های عراقی نیز صحبت شده تا کمتر زائران را معطل نگه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *