خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۰۹

**آیت‌الله العظمی نوری همدانی: مراقب فتنه انگیزی دشمنان باشیم** رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت: مهم ترین توفیق دولت، زنده کردن امید و اعتماد در مردم است** آیت الله رجبی: امیدواریم بیانیه آیت الله حائری راهگشای مشکلات عراق باشد** «مقتدی صدر» از مردم عذرخواهی کرد/ بازگشت آرامش به عراق** آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران غنی‌سازی اورانیوم با یک آبشار ‏IR-6‎ را در نطنز آغاز کرده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 تسلیت رهبرمعظم انقلاب برای درگذشت حجت‌الاسلام مصطفوی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم فرزانه حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج سید حسن مصطفوی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبرمعظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم ا… الرحمن الرحیم. درگذشت عالم فرزانه جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج‌سید‌حسن مصطفوی رحمه‌ا…‌علیه را به خاندان گرامی و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. تحقیق و تدریس در علوم عقلی و فلسفه اسلامی برجسته‌ترین فعالیت علمی این روحانی انقلابی و پرتلاش بود که در کنار اشتغالات فرهنگی و مردمی، کارنامه‌ای وزین برای آن بزرگوار پدید آورده بود. از خداوند متعال پاداش بزرگ و رحمت و مغفرت برای ایشان مسألت می‌کنم.

 همشهری 
 پرداخت طلب روس‌ها با تهاتر
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه درباره تأخیر در ساخت نیروگاه هسته‌ای دوم بوشهر و مسائل مالی آن با روسیه گفت: این امر قرار است از طریق تهاتر کالاهای ساختمانی انجام شود. چرا ما اصرار می‌کنیم مصالح ساختمانی صادر شود؟ چون هم به نفع کشور است و هم می‌توانیم بدهی‌مان را پرداخت کنیم. برخورد روس‌ها در مورد نیروگاه بوشهر بعد از جلسه آقای مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه برخورد خیلی بهتری شد. مهدی صفری همچنین گفت: «کاری که آقای صالح آبادی رئیس بانک مرکزی در مورد روبل و ریال واحد پول ایران و روسیه انجام دادند، این است که ما باید آنجا روبل خلق کنیم. یکی از راه‌ها سوآپ نفت و گاز است. یکی دیگر از راهکارها ترانزیت است. آنها باید حق ترانزیت را به ما بدهند. این پول آنجا خلق می‌شود، وقتی خلق شد آن تهاتری که ما گفتیم را می‌توان ایجاد کرد.

 کیهان 

 رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت: مهمترین توفیق دولت زنده کردن امید و اعتماد در مردم است
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، زنده کردن امید و اعتماد مردم را مهمترین توفیق دولت دانستند و افزودند: مردم می بینند که دولت در وسط میدان و مشغول کار و تلاش برای حل مشکلات و خدمت رسانی به آنها است و این واقعیت، امید و اعتماد عمومی را تا حد زیادی احیا کرده است.
«خارج کردن جامعه از چشــم انتظاری برای تصمیم گیری و اقدام دیگران»، «پرهیز از شــرطی کردن کشــور» و «اهمیت دادن به ظرفیتهای داخلی »از دیگر موفقیت های قوه مجریه است.
دولت سیزدهم «مسئولیت پذیر» بوده و در یک سال اخیر شنیده نشد که دولت فرافکنی و بهانه تراشی کند و بگوید «اختیار نداریم»و یا «نمی گذارند».
اندازه تورم، رشــد اقتصادی، رشــد سرمایه گذاری، رشد اشتغال، رشد درآمد ســرانه و کاهش فاصله طبقاتی شاخص هایی هســتند که باید به صورت دقیق و مستمر مورد توجه قرار گیرند.قاطعانه با هر عاملی که تولید را تضعیف می‌کند، مقابله کنید. ۳۱ سفر در سال اول دولت به سراسر کشور از جمله نقاط محروم و دور افتاده، نظارت میدانی بر کارها و همدلی عمیق با مردم از دیگر توفیقات دولت بوده است.
«سرعت عمل و حضور در محل حوادث طبیعی و پیش‌بینی‌نشده به نشانه همدردی دولت با مردم»، «زدوده شدن رقابت‌های منفی و مناقشه‌برانگیز در روابط بین قوا که موجب آشفته کردن ذهن مردم می‌شد»، «تأکید بر مراقبت جدی سه قوه در استمرار این تلاش آرامش‌بخش» و «جوانگرایی» از دیگر توفیقات دولت بود که رهبر انقلاب به آنها پرداختند.
البته مدیران و مسئولان جوان هم در مواردی اشتباه و خطا می‌کنند اما در مجموع دمیده شدن روح جوانی در دولت و مجلس و پرورش مدیران قوی، ارزش صبوری در مقابل این خطاها و رفع تدریجی آنها را دارد.
 در سود بانکی بازنگری می‌کنیم
حجت الاسلام مصباحی‌مقدم در سی‌ودومین همایش بانکداری اسلامی اظهار کرد: براساس فقه، سود مخصوص فعالیت اشخاص و بنگاه‌ها است و به پول تعلق نمی‌گیرد. حرکتی که شورای فقهی بانک مرکزی آغاز کرده است، به سمت آرمان‌های بانکداری اسلامی است. وی اضافه کرد:‌ در نظام اسلامی رابطه تنگاتنگی بین بازار کالا، خدمات و پول وجود دارد، اقتصاد اسلامی فقط به حذف ربا اکتفا نمی‌کند، بلکه مبحث مهم عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم پیگیری می‌کند که هدف همه انبیا دعوت مردم به اجرای عدل و قسط بوده است. رئیس شورای فقهی بانک مرکزی همچنین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از دستورالعمل‌های شورای فقهی بانک مرکزی بازنگری در سود بانکی است، در این زمینه کارهای زیادی باید انجام شود. سود کنونی در بانک‌ها مناقشه دارد، سود باید از تجارت و تولید باشد. مصباحی‌مقدم افزود:‌ قراردادهای کنونی بانک‌ها پیچیده است و افراد آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدون مطالعه امضا می‌کنند در حالی که در قراردادهای شرعی طرفین قرارداد باید نسبت به عقد قرارداد قصد واقعی داشته باشند و همان‌گونه که گفته می‌شود «العقود تابعه للقصود» و عقود بانکی باید شفاف، روشن و قابل فهم عامه باشد. وی در مورد این پرسش که قراردادهای صوری در بانک‌ها چه زمانی برچیده می‌شود؟ اظهار داشت: انتظار این است که قراردادهای صوری برچیده شود. امیدواریم در بازنگری قراردادها دستورالعمل و نرم‌افزار تهیه شود و نظارت بر قراردادها سیستمی شود.

 ایران 
 پیوند نزدن معیشت به اراده بیگانگان
پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس جمهور و چهار نفر از اعضای دولت به بیان گزارش‌هایی از رویکردها و اقداماتِ اولین سال دولت سیزدهم پرداختند. آیت الله رئیسی با اشاره به شرایط دشوار کشور در مرداد ۱۴۰۰، «پیوند نزدن معیشت مردم به اراده بیگانگان» را از مهمترین اقدامات دولت دانست و گفت: در این یک سال بیش از قبل مطمئن شدیم که برای همه مسائل راهکار وجود دارد و هیچ بن‌بستی وجود ندارد. رئیس جمهور همراهی و اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه دولت برشمرد و گفت: ابرپروژه دولت «احیای اعتماد عمومی به دولت» است و کلیه اقدامات در این چهارچوب دنبال می‌شود. کنترل رشد تورم و نقدینگی، مهار کرونا و واکسیناسیون سراسری، استقراض نکردن از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه، ایجاد درآمد‌های جدید و پرداخت بدهی‌های سنگین بجامانده از قبل، پایداری در ذخایر کالاهای اساسی، سفرهای استانی با راهبرد حل مسأله، فعال کردن سامانه‌های الکترونیک به منظور اصلاح بسترهای فسادزا، اجرای عدالت بویژه در لایحه بودجه، تغییر ریل سیاست خارجی از برجام‌زدگی به نگاه متوازن و همچنین ارتقای تجارت و همکاری‌ها با همسایگان از مهم‌ترین محورهای گزارش رئیس جمهور در این دیدار بود.
 گزارش مخبر از سه محور اصلی
مخبر معاون اول رئیس جمهور «مدیریت نوسان‌های اقتصادی»، «فعال‌سازی سرمایه‌گذاری داخلی» و «مبارزه با فقر و گسترش عدالت» را سه محور اصلی کار اقتصادی دولت در یک سال اخیر خواند و گفت: استفاده از ظرفیت‌های متنوع کشور از جمله ۲۷۰۰ کیلومتر دسترسی به دریا، معادن و کشاورزی جزو اولویت‌های دولت است. بیان گزارشی از سفرهای استانی در یک‌سال گذشته و روند تخصیص منابع برای اجرای مصوبات آنها از زبان آقای مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، بیان اقدامات برنامه‌ای و بودجه‌ای دولت از جمله در اصلاح تراز درآمدها و مصارف در گزارش آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین گزارش وزیر نیرو از اقدامات دولت در دو حوزه آب و برق به منظور کاهش تنش‌های آبی و جلوگیری از خاموشی‌‎ها در تابستان، بخش‌های دیگر دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب بود.
 نتانیاهو: این توافق از توافق قبلی بدتر است!
«بنیامین نتانیاهو»، رهبر مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «لیکود» مدعی شد «یائیر لاپید» نخست‌وزیر این رژیم در ممانعت از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران شکست خورد و با کمپین نکردن علیه احیای آن در ایالات متحده وقت‌کشی کرد. به گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی بعد از جلسه با «لاپید» درباره ایران، این ادعاها را مطرح و با اشتباه خواندن استراتژی نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی افزود: «این توافق از توافق قبلی بدتر است. یک فاجعه راهبردی برای اسرائیل است و آنها (لاپید و بنی گانتز) هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.» او در ادامه ادعاهای خود افزود: «آنها باید با تعداد زیادی از سناتورها و صدها عضو کنگره دیدار می‌کردند و در شبکه‌های مختلف تلویزیونی برای اعمال فشار بر دولت بایدن به منظور امضا نکردن این توافق حضور می‌یافتند، اما این کارها انجام نشد.»
 روایت داماد ترامپ از اقدام علیه ایران در دیدار با سران منطقه
«جرد کوشنر»، داماد «دونالد ترامپ»، در بخشی از کتاب خاطرات خود که به تازگی منتشر کرده است، به سیاست ضدایرانی واشنگتن در دوران این رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه اشاره کرده است. «کوشنر» به یک دیدار با «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی پرداخته و ضمن شرح ماجرا می‌نویسد:«… می‌دانستم که اسرائیل موضوع ملک سلمان نیست، بنابراین از برایان هوک، نماینده‌مان در امور ایران خواستم تا در خصوص اقدامات ما علیه رژیم تهران، گزارشی به او بدهد.» کوشنر در ادامه می‌افزاید: «من برایان را در بیشتر دیدارها با رهبران عرب با خود می‌بردم نه ‌تنها به‌خاطر آنکه یک مشاور سیاسی زیرک بود بلکه به این خاطر که حضور او به کشورهای عربی یادآوری می‌کرد که ما به یک اولویت کلیدی آنها توجه داریم و در مقابل انتظار داریم آنها نیز در خصوص دیگر اولویت‌های ما، با ما همکاری سازنده داشته باشند.»

 وطن امروز
 آخرین وضعیت بازداشت ۲ تبعه سوئدی
سخنگوی قوه‌ قضائیه درباره آخرین وضعیت ۲ تبعه سوئدی و اتهامات‌شان، بیان کرد: این ۲ نفر در ارتباط با حوزه قاچاق موادمخدر دستگیر شده‌اند و روند رسیدگی به پرونده این افراد مطابق مواضع قانونی صورت گرفته است و در دادگاه انقلاب اسلامی محکوم شدند. ستایشی ادامه داد: از «سیمون کاسپر براون» تبعه سوئدی حین کنترل مسافران خارجی فرودگاه امام خمینی ۹ هزار و ۷۰۰ گرم معادل ۲۱ هزار و ۳۰۰ قرص غیرمجاز حاوی موادمخدر «ترامادول» کشف شد و به ۵ سال حبس و پرداخت ۱۰ برابر ارزش کالای معدوم به میزان ۱۰ میلیارد و ۱۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال محکوم شد. وی افزود: «استفان کوین گیلبرت» ساکن سوئد است که در ۶ بهمن ۱۳۹۸ در زمان خروج از فرودگاه امام خمینی حین بازرسی از چمدان وی ۹ هزار و ۸۰۰ گرم موادمخدر از نوع شیره تریاک کشف شد و وی به ۸ سال حبس و پرداخت ۱۵۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد. سخنگوی قوه ‌قضائیه در پاسخ به اینکه درباره پرونده جاسوسی اتباع سوئدی اطلاعی دارد یا خیر؟ گفت: فرآیند رسیدگی مانند سابق و در مرحله تحقیق و بررسی است.

 جوان 
 زمینه همکاری بسیج با دولت بیش از گذشته فراهم است
رئیس سازمان بسیج مستضعفین دولت آیت‌الله رئیسی را «دولت مردمی» خواند و تأکید کرد: در این دولت زمینه‌های همکاری و مشارکت بیش از گذشته فراهم شده است و این همکاری‌ها در پروژه‌هایی مثل طرح آبرسانی و پروژه‌های محرومیت زدایی گسترش پیدا کرده است. سردار غلامرضا سلیمانی با تأکید بر اینکه در گام دوم انقلاب با خدمت به مردم، توسعه خدمت به مردم، بردن میز‌های خدمت به میان مردم، مسیر شهدا را زنده نگهداشته و در جهت تحقق اهداف آن‌ها حرکت خواهیم کرد، تصریح کرد: مجالس شهدا را با میز‌های خدمت و حضور گروه‌های جهادی تلفیق خواهیم کرد.

 خراسان 
 خواسته های آژانس زیاده خواهانه است
کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به این موضوع که کشور‌ها رابطه دیگری نیز با آژانس بر اساس پروتکل الحاقی دارند، اظهار کرد: بر اساس این رابطه، کشور‌ها بخشی از تجهیزاتی که در ارتباط با غنی سازی است را در نظارت آژانس بین‌المللی اتمی قرار می‌دهند که ایران نیز چنین کاری را انجام می‌دهد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: علاوه بر موارد ذکر شده، در موضوع برجام یک سری نظارت‌های بیشتر نیز وجود داشته است، اما امروز به دلایل مختلف ایران صرفا تبادل پادمانی را اجرا می‌کند و در واقع فقط حسابرسی مواد هسته‌ای صورت می‌گیرد.وی از خواسته‌های بیشتر آژانس از ایران گفت و در عین حال تصریح کرد: این خواسته‌ها زیاده خواهی محسوب می‌شود، زیرا به دلیل تحریم‌ها این خواسته‌ها قابل اجرا نیستند.

 رسالت
 مقتدی صدر از مردم عذرخواهی کرد
رهبر جریان صدر عراق، با حضور در یک نشست خبری در محل اقامتش در نجف اشرف تصریح کرد: من ازآنچه در عراق اتفاق می‌افتد، بسیار ناراحتم. از ملت عراق عذرخواهی می‌کنم. تنها متضرر اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، عراقی‌ها هستند.قاتل و مقتول هر دو در آتش هستند.سید مقتدی الصدر تصریح کرد: وطن امروز اسیر فساد و خشونت است. ما امیدوار بودیم که اعتراضات مسالمت‌آمیز باشد نه با اسلحه. انقلابی که با خشونت مخدوش باشد، انقلاب نیست. من اکنون از انقلاب جریان صدر انتقاد می‌کنم… سرایا السلام شبه‌نظامیانی بی‌شرم هستند.من از نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی که بی‌طرف ایستادند، تشکر می‌کنم. از فرماندهی کل نیروهای مسلح نیز قدردانی می‌کنم. وی از «سرایا السلام» و کلیه تحصن‌کنندگان مقابل پارلمان در منطقه سبز عراق خواست که طی ۶۰ دقیقه آینده به این تحصن پایان دهند و عقب‌نشینی کنند و گفت: «اگر جریان صدر در عرض ۶۰ دقیقه آینده از تحصن خارج نشود، من از جریان صدر برائت می‌جویم و موضع دیگری خواهم گرفت.من فقط یک شهروند عراقی هستم و کناره‌گیری‌ام از صحنه سیاسی قطعی است». وی گفت: من به‌طور کامل سیاست را ترک کرده‌ام و بار دیگر به آن برنمی‌گردم من مطیع مرجع خود، [آیت‌الله سید کاظم حسینی] حائری هستم».
 تقدیر گروه‌های عراقی از مقتدی صدر
شیخ «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق پس از سخنرانی مقتدی الصدر، در بیانیه کوتاهی از مواضع وی تقدیر کرد.در این بیانیه آمده است: «آقای مقتدی ثابت کرد که او فرزند مکتب است، مکتب صدر که برای دین و مردم از جان خود می‌گذرد و فداکاری می‌کند و موضع ایشان موضع شجاعانه و مسئولانه برای عراق بزرگ و اصلاح و توسعه بود.» هم‌زمان مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، حیدرالعبادی، رئیس ائتلاف النصر، هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و بسیاری از مقامات و شخصیت‌های این کشور نیز از مقتدی الصدر به خاطر سخنانش تشکر کردند.
 خروج طرفداران صدر از منطقه سبز و بازگشت آرامش به عراق
پس از درخواست رهبر جریان صدر از حامیانش برای خروج از منطقه سبز بغداد، منابع رسانه‌ای عراق از آغاز خروج طرفداران وی از این منطقه خبر دادند. منابع رسانه‌ای عراق اعلام کردند که حامیان جریان صدر با پایان سخنرانی مقتدی صدر رهبر این جریان، از منطقه سبز بغداد خارج شدند.هم‌زمان با آغاز خروج حامیان صدر از منطقه سبز بغداد، فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز در بیانیه‌ای از لغو مقررات ممنوعیت آمدوشد در تمامی استان‌های عراق خبر داد.

 مردم سالاری 
 تعیین هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی
انتخابات هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی‌ صبح دیروز برگزار شد و مجددا محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس فراکسیون انتخاب شد.
همچنین محسن پیرهادی نماینده تهران ‌و ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز، به عنوان نواب رئیس، ابوالفضل عموئی نمانیده تهران به عنوان سخنگو، احد آزادیخواه نماینده ملایر، مالک شریعتی نماینده تهران و فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین به عنوان دبیران فراکسیون انقلاب اسلامی تعیین شدند. صدیف بدری نماینده اردبیل نیز به عنوان خزانه دار انتخاب شد.

 آرمان ملی
 توئیت سخنگوی دولت
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توئیتی در رابطه با دیدار اعضای دولت با رهبر معظم انقلاب نوشت: «دیدار امروز با رهبر معظم انقلاب خستگی یک‌سال کار شبانه‌روزی را از تن اعضای دولت بیرون کرد و انگیزه‌ای مضاعف برای ادامه مسیر پیش‌رو داد. تقویت موارد مورد تقدیر و انجام توصیه‌های ایشان نصب‌العین همه اعضای دولت خواهد بود ان‌شاءا….»

 قدس 
 ترامپ خواستار برگزاری دوباره انتخابات ۲۰۲۰ شد
ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا با اشاره به ادعاهای مطرح‌شده درباره کنترل رسانه‌های اجتماعی بزرگ توسط سازمان‌های اطلاعاتی این کشور، خواست «برنده» انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ اعلام شود. ترامپ گفت: این تقلبی گسترده و مداخله انتخاباتی در سطحی است که تاکنون در تاریخ کشور رخ نداده است. وی در ادامه مدعی شد راهکار این است یا او به عنوان «پیروز بر حق» انتخابات معرفی شود و یا اینکه دولت باید «انتخابات ۲۰۲۰ را معیوب و بلافاصله انتخابات جدیدی برگزار کند».

 ۱۰ میلیون سهام عدالت برای جاماندگان تحت پوشش
خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: تا آخر امسال به ۳ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سهام عدالت ندارند، سهام واگذار می‌شود. به گفته خاندوزی به‌ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی تخصیص خواهد یافت.

 اعتماد 
 ورود رییس عدلیه به موضوع مهاجرت پرستاران
رییس قوه قضاییه در دیدار با اعضای شورای عالی نظام پرستاری، با اشاره به بحث افزایش مهاجرت گسترده پرستاران گفت: عموما خیلی از افراد تمایلی به ترک وطن ندارند اما چنانچه مراعات شخصیت آنها نشود و آنها در اداره زندگی خود با مشکل مواجه شوند، به هر ترتیب صبرشان لبریز می‌شود و ممکن است برخلاف میل خود، جلای وطن کنند. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه افزود: باید با سلسله‌اقدامات و راهکارهایی در راستای حمایت از پرستاران، جلوی این قضیه گرفته شود. رییس قوه قضاییه در ادامه به اعضای شورای عالی نظام پرستاری پیشنهاد کرد با توجه به موعد در پیش بودن تدوین «برنامه هفتم توسعه» مطالب مدنظر خود را ارایه کنند.
 گفت‌وگوی تلفنی روحانی با رییسی به مناسبت هفته دولت
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در تماسی تلفنی با آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هفته دولت را به وی تبریک گفت. رییس‌جمهور سابق کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی با آرزوی موفقیت دولت، بار دیگر آمادگی خود و اعضای دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای هرگونه مساعدت و همفکری و همکاری با دولت سیزدهم در جهت رفع مشکلات کشور و مردم را مورد تاکید قرار داد. روسای دولت‌های دوازدهم و سیزدهم همچنین درباره مهم‌ترین موضوعات کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

 ابتکار 
 گفت‌وگوی آیت الله رئیسی با نخست وزیر مالزی
آیت الله رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر مالزی ضمن تبریک روز ملی مالزی به وی و مردم این کشور، گفت: مالزی دارای جایگاه قابل توجهی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و ظرفیت‌های متنوعی برای توسعه همکاری میان دو کشور دوست، وجود دارد. رئیس جمهوری ضمن ابراز امیدواری برای گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جهت منافع دو ملت در سایه همکاری و همدلی دوطرف، تصریح کرد: موضوعات مختلفی در جهت توسعه همکاری در زمینه‌های اقتصادی، علمی، تحقیقاتی، فناوری‌های نوین و نهایی کردن معاهدات تجاری در دستور کار است که امیدوارم در سایه تعامل و تلاش‌های مقامات دو کشور شاهد تحقق آنها باشیم. «اسماعیل صبری یعقوب» نخست وزیر مالزی نیز در این گفتگوی تلفنی، ضمن قدردانی از حسن توجه آیت‌الله رئیسی برای گسترش روابط بین دو کشور و تبریک روز ملی کشورش، روابط فیمابین را مایه افتخار برای دولت و ملت مالزی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم و اثرگذار همواره حامی و پشتوانه مهمی برای امت اسلامی بوده است. نخست وزیر مالزی ضمن ابراز خرسندی از توسعه روابط میان دو کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران شریک تجاری بسیار مهمی برای مالزی در آسیاست و از اینکه روابط تجاری دو کشور در سال گذشته رشد چشمگیری داشته است، بسیار خوشحالیم.

 اطلاعات
 ایران غنی‌سازی اورانیوم با یک آبشار ‏IR-6‎ را در نطنز آغاز کرده است
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد که ایران غنی سازی اورانیوم در یکی از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 را که اخیر در سایت هسته‌ای نطنز نصب کرده بود، آغاز کرده است.در این گزارش محرمانه آمده است که ایران از این آبشار با سقف ۱۷۴ ماشین برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۵ درصد استفاده می‌کند.

 شهروند
 تدوین سند راهبردی بانکداری اسلامی در دولت سیزدهم
رئیس کل بانک مرکزی گفت: «مطالبه دولت سیزدهم بانکداری اسلامی است و در این زمینه سند راهبردی بانکداری اسلامی در دست تدوین است.» «علی صالح‌آبادی» اظهارداشت: «با همکاری بانک مرکزی و شورای فقهی دغدغه مردم و مراجع در مورد نظام بانکی مرتفع می‌شود. تلاش‌های زیادی برای بانکداری بدون ربا انجام شده است و دست‌اندرکاران معتقد به بانکداری اسلامی درصدد هستند خدمات به مردم در این زمینه انجام شود. در دیدار با مراجع تقلید در مورد جریمه دیرکرد شبهاتی مطرح می‌کردند و باید توجه داشته باشیم که این مسأله باید به‌صورت سیستمی حل شود. ما نیز تلاش داریم نظارت‌ها به‌صورت سیستمی و شرعی باشد.» او توضیح داد: «در کمیته تطبیق بانک‌ها یک نفر عضو کمیته تطبیق است و به بانک کمک می‌کند تا با مبانی بانکداری اسلامی تطابق داشته باشد. این افراد از طریق برگزاری آزمون انتخاب می‌شوند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
مراقب فتنه انگیزی دشمنان باشیم
رسا/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار قائم ‌مقام دبیر کل حزب‌الله لبنان، شیخ نعیم قاسم با اشاره به اهمیت مقاومت در برابر استکبار و رژیم غاصب صهیونیستی گفت: باید فرهنگ جهاد و شهادت طلبی بین مسلمانان و مجاهدان اسلامی همواره زنده و جریان داشته باشد. این مرجع تقلید اتحاد و همدلی بین گروه‌های مقاومت را یکی از عوامل تضعیف و زوال رژیم غاصب اسرائیل عنوان نمود و تصریح کرد: افزایش قدرت و عزت امت اسلامی در سایه وحدت و یکپارچگی گروه های مقاومت اسلامی به دست آمده و همه ما باید مواظب فتنه انگیزی و اختلاف افکنی دشمنان و بدخواهان امت اسلامی باشیم. وی اجتماع عظیم اربعین حسینی را عامل مهمی در وحدت میان مسلمین جهان عنوان نموده و خاطر نشان کرد: باید محبت به خاندان رسول گرامی اسلام و ترویج فرهنگ حق جویی و شهادت طلبی در این ایام نشر و تبلیغ شود تا به سلطه جویی دشمنان جهان اسلام پایان داده شود.

امیدواریم بیانیه آیت الله حائری راهگشای مشکلات عراق باشد
رسا/ آیت الله رجبی به تبیین و ارزیابی اقدام اخیر حضرت آیت الله حائری در کناره گیری از مرجعیت و توصیه به اطاعت از رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: حضرت آیت الله سید کاظم حائری دارای دین مداری و صفای باطن بوده و کسانی که با ایشان آشنا هستند به خوبی می دانند که این عالم ذره ای هوای نفس ندارد.وی با ابزار امیدواری از اینکه بیانیه حضرت آیت‌الله حائری سبب کاهش منازعات عراق شود، افزود: ان شاءالله نکات این بیانیه راهگشا باشد و مشکلاتی که در کشور عراق به وجود آمده را بکاهد یا اینکه حل کند. عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیره علمای سلف در گریز از مرجعیت گفت: در طول تاریخ تشیع بزرگان و علمایی وجود داشتند که مردم برای پذیرش مرجعیت به آنها رجوع می کردند، اما ایشان از این امر سر باز می زدند و این امر سیره علمای وارسته در طول تاریخ بوده است.

ایران خواهان عراقی با ثبات، امن و قدرتمند است
صدا و سیما/ وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای درخصوص تحولات اخیر عراق با بیان اینکه ایران تنها راه حل خروج عراق از بحران جاری را توسل به رویکردهای گفت وگو محور، حفظ حقوق شهروندی، التزام به قانون اساسی و فرایندهای سیاسی می‌داند، تاکید کرد: تهران همواره خواهان عراقی با ثبات، امن و قدرتمند است. در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از بازگشت آرامش به عراق و با طلب مغفرت برای جان‌باختگان و آرزوی سلامت برای مجروحان حوادث اخیر، از صبر، حکمت و درایت دولت و ملت عراق و کلیه نهادهای قانونی کشور در عبور از فتنه‌ای بزرگ تقدیر می‌کند.

 

برای تأمین امنیت منطقه نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه‌ای نداریم
صداوسیما/ امیر سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در دیدار هیات اعزامی دانشگاه دفاع ملی هندوستان با تاکید بر اهمیت موقعیت و ویژگی‌های ژئوپلتیکی دو کشور ایران و هندوستان، گفت: امنیت منطقه می‌تواند توسط خود کشورهای منطقه از جمله کشورهای قدرتمندی نظیر ایران و هند تامین شود و نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه ای نیست.

ادعای رژیم صهیونیستی در حمله به یمن صحت ندارد
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی نیروهای مسلح یمن ادعای رژیم صهیونیستی در حمله به خاک این کشور را رد کرد.یحیی سریع، افزود: نیرو‌های مسلح یمن به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه حماقت هشدار داده و اعلام می‌کنند در قبال هرگونه اقدام این رژیم نه تنها سکوت نمی‌کنند بلکه پاسخ مناسب خواهند داد.وی افزود: دشمنی رژیم صهیونیستی با ملت یمن مسئله جدیدی نیست و حمله هوایی این رژیم به یمن در ابتدای ماه جاری که در رسانه‌های این رژیم ادعا شد، هرگز صورت نگرفته است بلکه این شایعه پراکنی‌ها نیت شوم این رژیم را برملا می‌کند. نیرو‌های مسلح ما در آمادگی کامل بسر می‌برند.

بایدن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شد
باشگاه خبرنگاران/ کمیسیون انتخابات فدرال آمریکا امروز (سه‌شنبه) خبر داد «جو بایدن» به صورت رسمی نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی این کشور در سال ۲۰۲۴ را اعلام کرده است.به نوشته ایندیپندنت، خبر ثبت اوراق رسمی نامزدی مجدد بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ در حالی منتشر می‌شود که برای یک سخنرانی مهم در روز پنجشنبه در ایالت فیلادلفیا آماده می‌شود.

انگلیس نیروگاه هسته‌ای جدید احداث می‌کند
باشگاه خبرنگاران/ منابع خبری از تصمیم «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس برای اختصاص بودجه برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای جدید خبر دادند. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، جانسون چند هفته قبل تصمیم خود را برای پیشبرد ساخت نیروگاه هسته‌ای «سایزول C» در شهر «سافک» انگلیس گرفته بود.بر اساس گزارش ایندیپندنت، مجوز دولت انگلیس برای ساخت دو رآکتور هسته‌ای در نیروگاه سایزول نیاز به درآمدزایی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد پوند خواهد داشت.

تحریم‌های غرب مانع همکاری اقتصادی با ایران نمی‌شود
مهر/ مسکو می‌گوید تحریم‌های غرب مانع همکاری اقتصادی روسیه و ایران نمی‌شود.وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اقدامات خصمانه غرب و تحریم‌های آن علیه ایران و روسیه مانع از توسعه همکاری‌های دوجانبه سودمند میان دو کشور در زمینه‌های گوناگون نمی‌شود. این وزارتخانه با اشاره به آمار و حجم تجارت خارجی میان دو کشور گفت: در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ تجارت دوجانبه بین روسیه و ایران ۲.۷ میلیارد دلار بود که ۴۲.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

آمریکا در امور داخلی دیگران دخالت نکند
مهر/ رئیس جمهور تونس در دیدار با معاون وزیر امور خارجه آمریکا بر پایبندی کشورش به حاکمیت و امتناع از مداخله در امور داخلی دیگران تاکید کرد. سعید همچنین «نارضایتی خود را از اظهارات تعدادی از مقامات آمریکایی در ماه‌های اخیر» ابراز کرد.در این دیدار رئیس جمهور تونس تصریح کرد: اظهارات و اتهامات علیه تونس در شرایطی که این کشور در حال طی یک مسیر مشخص است، پذیرفته نیست. وی خطاب به مقامات آمریکایی گفت که کشورش هرگونه مداخله در امور داخلی دیگران را رد می کند. پیشتر نیز در جریان برگزاری همه پرسی قانون اساسی تونس در کمتر از دو ماه پیش، برخی اظهارنظرهای مقامات آمریکایی با واکنش تند تونس روبرو شده بود و مقامات تونسی خواستار پرهیز از اظهارات مداخله آمیز مقامات آمریکایی شده بودند.

تسویه ٨٨هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی
ایرنا/ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از تسویه بدهی ٨٨ هزار میلیارد تومانی دولت خبر داد و گفت: از سال ٩۴ تا ١۴٠٠، سازمان تأمین اجتماعی ٩٠ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار بود و علی‌رغم این مسأله تعهدات سازمان از جمله پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان انجام شده و دولت نیز ٨٨ هزار میلیارد تومان از این بدهی را تسویه کرد. میرهاشم موسوی در خصوص رقم بدهی دولت به تامین اجتماعی نیز اظهار داشت: در حال حاضر، دولت بیش از ٣۵٠ هزار میلیارد تومان مطابق با حسابرسی سال ٩٩، به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است. وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی امروز با ۴۵ میلیون نفر در کشور (۴ میلیون و ٢٠٠ هزار بازنشسته و…) مرتبط بوده و با بیش از ٩٠ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی، ١١ هزار تخت بیمارستانی و ۵٠ هزار طرف قرارداد، به این جمعیت خدمات درمانی ارائه می‌کند.

آمریکا: هنوز تفاهمی درباره برجام حاصل نشده است
ایرنا/ معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه مذاکرات وین در مراحل پایانی به سر می برد، با بیان اینکه تحول جدیدی رخ نداده است، اعلام کرد که هنوز تفاهمی درباره برجام حاصل نشده است. ودانت پاتل گفت: هیچ تحول جدیدی درباره برنامه جامع اقدام مشترک وجود ندارد. هنوز تفاهمی حاصل نشده و اوضاع همانطور که روز گذشته توضیح دادم باقی مانده است. این مقام آمریکایی اضافه کرد: آمریکا پاسخ را هفته پیش به اتحادیه اروپا ارسال کرده و اکنون این ایران است که باید پاسخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *