خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۰۲

**تأکید آیت الله العظمی نوری همدانی بر احیای مساجد** رئیس جمهور در مراسم تجدید میثاق با آرمان های امام راحل(رحمةالله علیه): امروز اگر می‌خواهیم در خط امام حرکت کنیم؛ مفسر این خط، رهبر معظم انقلاب است** آیت الله خاتمی: استقلال حوزه به معنای بی تفاوتی به نظام و حکومت اسلامی نیست** آیت الله کعبی: در مساله حجاب باید غرب را به چالش کشید** آیت الله فاضل لنکرانی: اقدامات اوقاف موجب تکریم امامزادگان و زائران شده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 هیچ توافقی قبل از مختومه‌شدن پرونده آژانس اجرا نخواهد شد
محمد مرندی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی به گزارش ادعایی خبرگزاری رویترز مبنی بر کوتاه آمدن ایران از برخی خواسته‌هایش در مذاکرات رفع تحریم‌ها واکنش نشان داد. وی ضمن «بسیار گمراه‌کننده خواندن» گزارش این خبرگزاری انگلیسی گفت: ماه‌هاست که می‌گوییم حذف سپاه پاسداران از FTO (فهرست ادعایی سازمان‌های تروریستی خارجی) پیش‌شرط نیست. مرندی در ادامه با اشاره به ادعای دیگر رویترز، اعلام کرد: «هیچ توافقی قبل از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست (ضد‌ایرانی) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا نخواهد شد. » این کارشناس ایرانی تاکید کرد: برنامه هسته‌ای ایران برچیده نخواهد شد.
خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد یک مقام ارشد آمریکایی به این خبرگزاری گفت که ایران برخی از خواسته‌های اصلی خود از‌جمله «اصرار برای بسته شدن برخی از تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای ایران توسط بازرسان بین‌المللی را کنار گذاشته که احتمال توافق را بیشتر می‌کند. »
 کشف ۱۸۰هزار لیتر سوخت قاچاق توسط سپاه
رزمندگان نیروی دریایی سپاه با رصد، اشراف اطلاعاتی و عملیاتی دو فروند شناور باری حامل ۱۸۰هزار لیتر سوخت قاچاق را در جنوب شرقی جزیره ابوموسی در آب‌های خلیج فارس شناسایی و توقیف کردند. این دو فروند شناور در ۱۲مایلی جزیره ابوموسی به همراه خدمه توقیف و برای سیر مراحل قانونی تحویل مقام قضایی محلی شدند.

 همشهری
 ایران و مالی در مسیر توسعه مناسبات
وزیر امور خارجه در نخستین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و مالی گفت: اراده عالی ایران همواره بر تداوم و توسعه روابط با همکاری کشور دوست و برادر، مالی بنا شده و اصول ما بر دوستی، همکاری و منافع مشترک اقتصادی استوار است و این روابط می‌تواند موثر باشد. امیرعبداللهیان با اشاره به اهدای ۱۰۰هزار دوز واکسن برکت به مردم مالی، افزود: فعالیت موسسه‎های ایرانی در کشور مالی به مدت چند دهه، نشانه‌ای از اراده جدی ایران برای کمک به تقویت بخش بهداشت این کشور است.

 کیهان
 امروز اگر می‌خواهیم در خط امام حرکت کنیم مفسر این خط رهبر معظم انقلاب است
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه امروز اگر می‌خواهیم در خط امام حرکت کنیم، مفسر این خط رهبری معظم انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: امام اجرای عدالت را اصل می‌دانست و لذا همه باید مشی عادلانه را مورد توجه قرار دهیم و به خودمان و به مجموعه‌مان اجازه ندهیم که کوچک‌ترین تخطی از عدالت بشود چرا که آنچه مردم می‌پسندند، همین است.
آیت‌الله رئیسی صبح دیروز سه‌شنبه در مراسم تجدید میثاق اعضای هیئت دولت با امام راحل همزمان با آغاز هفته دولت گفت: حضور اعضای دولت در روز اول هفته دولت در مرقد نورانی امام بزرگوارمان این پیام را دارد که دولت میثاق با امام راحل را میثاق با همه خوبی‌ها و ارزش‌ها می‌داند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در هفته دولت از زحمات و تلاش‌های همه دولتمردان و همکاران خود در دستگاه اجرایی قدردانی می‌کنم، اظهار امیدواری کرد که در این هفته عملکرد دولت برای مردم و نخبگان تبیین شده و مجریان نیز متقابلا از دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات نخبگان و پیشنهادات صاحب‌نظران و انتقادات منتقدان بهره‌مند شوند.
 موفقیتهای بزرگ دولت در سال اول بدون برجام و FATF
بهادری جهرمی سخنگوی دولت: دولت ســیزدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که کرونا علاوه بر داغدار کردن تعداد زیادی از خانواده های ایرانی، آسیب زیادی به کســب وکارها زده بود. ورود شخص رئیس جمهور پیش از تشــکیل کامل دولت برای واردات واکسن و شتاب دادن به تولیدات داخلی واکسن از انتهای فهرست کشــورها در واکسیناسیون، به ۲۰ کشور برتر در این حوزه رســیدیم. با واکسیناسیون سراسری کسب وکارها رونق گرفت و دانشگاه ها و مدارس هم بازگشایی شد و چندماهی میشود که با افتخار اعلام کرده ایم توان صادرات واکسن را هم داریم.
دولت سیزدهم بـا مدیریت هزینه ها، برای نخستین بار در چند دهه اخیر در ابتدای سال ۱۴۰۱ از بانک مرکزی استقراض نکرد و از سوی دیگر، میزان خلق پـول بانک ها در سه ماهـه نخسـت امسال برای اولین بار در سالیان اخیر، کاهشی شــد. این دو اقدام نقش بسزایی در کاهش رشد شتابان نقدینگی داشت. بـا صادرات هشت میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلاری و واردات هشــت میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلاری در دو ماه نخست امســال، صادرات از واردات پیشــی گرفت و تراز تجارت خارجی کشــور بیش از ۴۰۱ میلیون دلار مثبت شد.
شروع عملیات چند ده پروژه در حوزه های پیشــران صنعت، معدن، انرژی (پتروشیمی و پتروپالایشگاه) و حمل ونقل، به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد دلار، ضمن یک چرخش استراتژیک، نوید روزهای روشنی را در اقتصاد می دهد. یکــی از وعده های رئیس جمهــور در آغاز به کار دولت ســیزدهم، رشد تجارت و افزایش سهم صادرات غیرنفتی بـه کشورهای همسایه حداقـل بـه دو برابر بـــود. این مهـم امروز محقـق شده و حجم تجارت بـا این کشورها از ۲۰ میلیارد دلار به ۵۰ میلیارد دلار رسیده است.
در اقدامی بی ســابقه و در عرض کمتر از یکسال، رئیس جمهور به همراه وزرا در همه ۳۱ استان کشور حضور یافتند و بدون واسطه با مردم گفت وگو کرده، مشکلات هر منطقه را از نزدیک دیدند و ظرفیت های استانی و محلی را هم شناسایی کردند.

 ایران
 برای فروش نفت خام پشت میز ننشسته‌ایم
اوجی وزیر نفت با یادآوری اینکه در روزهای نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم شرایط سختی به لحاظ کاری در وزارت نفت حاکم بود، گفت: بر اساس آمارهای موجود وزارت نفت در دولت دوازدهم در اردیبهشت‌ماه پارسال متأسفانه روزانه تنها ۷ هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌شد. به یاد دارم روزی که وزارت نفت را از آقای زنگنه تحویل گرفتم ایشان برای حل مشکل ذخیره‌سازی میعانات گازی به بنده پیشنهاد خرید ۱۲ نفتکش غول‌پیکر را دادنداما از ۱۲ نفتکش غول‌پیکر جدید خریداری‌شده برای ذخیره‌سازی استفاده نکردیم، بلکه حتی از ۸۷ میلیون بشکه نفت خام روی آب، ۴۷ میلیون بشکه را صادر یا در داخل تبدیل به ارزش افزوده کردیم. وزیر نفت افزود: با ایجاد تنوع در قراردادهای فروش نفت و بازاریابی‌های بسیار دقیق توانستیم فروش نفت را افزایش دهیم. من و همکارانم از آن زمان تاکنون برای فروش نفت خام پشت میز ننشسته‌ایم و همواره شبانه‌روز در تلاش برای یافتن راهکارهای مختلف برای دور زدن تحریم و افزایش فروش بوده‌ایم. وی با تأکید بر اینکه مشتریان خوبی در امریکای لاتین، آسیا و حتی اروپا برای نفت و میعانات گازی ایران پیدا کردیم، افزود: ما برای فروش نفت دنیا را دور زدیم و مشتریان جدید خوبی پیدا کردیم که نفت ما با تأسیسات پالایشگاهی آنها سازگاری داشت؛ همچنین تهاتر نفت با کالاهای اساسی یکی دیگر از روش‌های ما برای فروش نفت خام بوده و هست. اوجی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برخی شایعات مطرح‌شده درباره ارزان‌فروشی نفت، گفت: امیدواریم روزی بتوانیم همه موارد را شفاف به مردم نشان دهیم.

 جمهوری‌اسلامی
 مسکو موافق جدیدترین نسخه توافق احیای برجام است
وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو موافق جدیدترین نسخه توافق احیای برجام است. سرگئی لاوروف اضافه کرده که روسیه مدت‌هاست موافقت خود با نسخه سندی که اکنون به همه شرکت ‌کنندگان در این فرآیند ارائه شده را اعلام کرده است.

 وطن امروز
 واکنش رئیس سازمان انرژی اتمی به اتهامات پادمانی رافائل گروسی علیه ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به اتهامات پادمانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است که ایران عضو NPT است و همه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران طبق ضوابط پادمان انجام می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران مستقر است و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تحت نظارت دقیق خودش دارد و ایران تمام فعالیت‌های خودش را از نخستین روز با هماهنگی و ضوابط آژانس دنبال کرده است. اسلامی افزود: جنجال‌آفرینی‌هایی که رژیم صهیونیستی، منافقین و ضدانقلاب پرچمدار آن هستند، موارد اتهامی است. ما از مدیرکل آژانس انتظار نداریم به هیاهویی که ضدانقلاب و رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند و بیش از ۲۰ سال است اینها را دامن می‌زنند و دنبال می‌کنند، اهمیت بدهد و مزاحمت برای برنامه توسعه‌ای کشور ایجاد کند. وی اظهار داشت: ما به هیچ وجه نمی‌پذیریم مواضع و فشارهای رژیم صهیونیستی به عنوان دستور کار مدیرکل آژانس مورد پیگیری قرار بگیرد. قدر مسلم اینکه اگر برجام یک دلیل داشته باشد -که تنها یک دلیل داشته- برای عبور و پاسخ دادن به همین اتهامات بوده که ۲۰ سال است علیه کشور مطرح می‌کنند و حرف جدیدی نیست. اسلامی تأکید کرد: موارد ادعایی، مکان‌های ادعایی و مدارک ادعایی ساخته و پرداخته ضد انقلاب و رژیم صهیونیستی است و بارها جوابش را گرفته‌اند. اگر قرار باشد این به عنوان یک اهرم فشار سیاسی استفاده شود، راه به جایی نخواهد برد؛ کما اینکه در برجام هم توافق کردند و کنار گذاشتند.
 گزارش منتشرشده را تأیید نمی‌کنیم
همزمان با اعلام رییس قوه قضائیه مبنی بر اینکه هیچ‌گونه گزارشی درباره تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان به قوه ‌قضائیه واصل نشده، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان اعلام کرد: «گزارش منتشرشده درباره تفحص از فولاد مبارکه را تایید نمی‎کنیم. » حسین میرزایی، رئیس هیأت تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه در زمینه تهیه گزارش تفحص از فولاد مبارکه اصفهان حذف و اضافه زیادی اتفاق می‌افتاد، بیان کرد: گزارشی که در فضای مجازی نشر پیدا کرده – و امیدوارم دستگاه‌های نظارتی بر اساس پیگیری خود متوجه شوند چه کسی این گزارش را نشر داده- یکی از پیش‌نویس‌های ناپخته درباره تفحص از فولاد مبارکه اصفهان بوده و بسیاری از اطلاعاتش نیازمند بررسی بیشتر است و متاسفانه افراد هم برخی مطالب را به این گزارش اضافه کردند و اصلا هم از سوی بنده و کمیته تحقیق و تفحص و دستگاه قانونی نشر پیدا نکرده است. میرزایی با بیان اینکه گزارشی که در قالب تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان در فضای مجازی نشر پیدا کرده، قابل استناد رسمی نیست، بیان کرد: با این حال ما گزارش واقعی خود را که گزارش اصلی از این تفحص است از طریق فرآیند قانونی خود به دست قوه‌قضائیه می‌رسانیم تا افراد خاطی مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

 جوان
 سکوت مقابل مواضع موسوی همسویی با اوست
جمعی از فعالان سیاسی ـ رسانه‌ای جریان انقلاب در نامه‌ای به سران اصلاحات و اعتدال، ضمن انتقاد از سکوت آن‌ها مقابل مواضع میر حسین موسوی، این سکوت را نشانه ناجوانمردی و بی معرفتی سیاسی دانستند. در این نامه که خطاب به آقایان خاتمی، سید حسن خمینی، ناطق نوری و روحانی نوشته شده، آمده است: سکوت سنگین و تأسف آور شما در مقابل توهین آشکار آقای میر حسین موسوی به جبهه مقاومت و یکی از سرداران عزیز مدافع حرم و برخی توهمات اگر از سر همدلی با بیان‌کننده این سخن باشد، وای به حال مدعیان خط امام که این گونه به وادی پشیمانی افتاده‌اند و مصداق استحاله گشته‌اند؛ و اگر از سر محافظه کاری و ترس از بیان مواضع باشد جز ذبح حقیقت و مروت پای منافع سیاسی معنای دیگری ندارد.
فعالان سیاسی ـ رسانه‌ای جریان انقلاب در نامه خود به سران اصلاحات و اعتدال تصریح کرده اند: کم‌ترین انتظار از شما مدعیان خط امام و به اصطلاح اعتدال این است که فارغ از مواضع جناحی، مرزبندی خود را با فردی که با توهین و تخطئه جبهه مقاومت و سرداران مدافع حرم و مبارزه با تروریسم، با آرمان‌های انقلاب و امام و رهبری مقابله می‌کند، مشخص نمایید که در غیر این صورت هم ادعای خط امام و انقلاب و مبارزه با رادیکالیسم شما زیر سؤال خواهد رفت و هم در پیشگاه وجدان و روح تاریخ همواره به واسطه این سکوت دردناک محکوم خواهید بود.

 خراسان
 شهادت یکی از رزمندگان مدافع حرم در سوریه
روابط عمومی نیروی زمینی سپاه بامداد روز گذشته از شهادت سردار شهید مدافع حرم ابوالفضل علیجانی حین انجام مأموریت مستشاری در سوریه خبر داد. سردار شهید مدافع حرم از افسران دانشگاه علوم و فنون حضرت امیرالمومنین نیروی زمینی سپاه پاسداران در اصفهان و از مستشاران نظامی در سوریه بود.
 به زودی خبرهای خوبی درباره ساخت هواپیما به گوش مردم خواهد رسید
محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با وجود تحریم‌هایی که بر خلاف روح قوانین ایکائو همواره بیشتر و گسترده‌تر شده، در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردیم و به زودی خبرهای خوبی درباره ساخت هواپیما به گوش مردم خواهد رسید.

 مردم سالاری
 رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش برگزار می‌شود
معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران از برگزاری رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش از فردا با حضور نیروهای چهارگانه ارتش خبر داد. سیاری با اعلام این خبر در تشریح اهداف رزمایش مشترک پهپادی ارتش، اظهار داشت: پهپادهای جدیدی که توسط کارکنان غیور ارتش جمهوری اسلامی ایران، صنایع وزارت دفاع و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور تولید شده است در این رزمایش مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. وی افزود: دقت و قدرت تسلیحات، میزان مداومت پروازی، قابلیت‌های سامانه‌های هدایت و کنترل و توانمندی‌های رزمی پهپادها از جمله مواردی است که در این رزمایش مورد آزمایش و ارزیابی قرار خواهد گرفت. امیر دریادار سیاری، تعداد پهپادهای شرکت کننده در این رزمایش را بیش از ۱۵۰ فروند عنوان و خاطرنشان کرد: این تنها قسمتی از توان پهپادی نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران است که با ماموریت‌های مختلف شناسایی، مراقبت و رزمی در حال اجرای عملیات هستند.
 انتقاد از تبعیض در رتبه‌بندی معلمان
حجت الاسلام سیدکاظم موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس خطاب به وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: باید به همه افرادی که در حوزه تعلیم و تربیت زحمت می‌کشند توجه کرد، نمی‌شود یک عده مشمول عنایت در رتبه بندی معلمان شده و عده ای دیگر را نیز فراموش کرد انتظار می‌رود در اجرای رتبه بندی معلمان براساس عدالت همه این قشر را دربرگیرد.

 آرمان ملی
 چرا سپاه از فهرست تروریسم خارج نشد؟
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه خارج کردن سپاه از لیست ترور (نه تحریم) پیشنهاد آمریکا به دولت قبل بود تا ایران را وادار به پذیرش مذاکرات منطقه‌ای و موشکی کند به این پرسش که چرا سپاه از فهرست تروریسم خارج نشد، پاسخ داد. محمد جمشیدی در توییتر نوشت: خارج کردن سپاه از لیست ترور (نه تحریم) پیشنهاد آمریکا به دولت قبل بود تا ایران را وادار به پذیرش مذاکرات منطقه‌ای و موشکی کند. آمریکا می‌گفت بدون مذاکره منطقه‌ای و موشکی، بازگشت به توافق ۲۰۱۵ نیز غیرممکن است. تیم آقای رئیسی این خواسته را رد کرد. آمریکا بار دیگر پیشنهاد داد که سپاه از فهرست تروریسم خارج شود و در عوض آن، ایران قاتلین حاج قاسم را فراموش کند. ایران گفت «نه. » آمریکا سه بار دیگر پیشنهادهایی برای امنیت نیروهایش داد. ایران همه را رد کرد و آمریکا نهایتا پا پس کشید. حالا چه کسی امتیاز داده؟

 قدس
 ۶ ماهواره و محموله فضایی آماده تست و پرتاب
وزیر ارتباطات با بیان اینکه هفته آینده تصاویر کالیبره شده ماهواره خیام منتشر و بهره‌برداری می‌شود گفت: در حال حاضر توانمندی این را داریم که ماهواره‌هایی تا ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتر قرار دهیم. زارع‌پور افزود: امیدواریم بتوانیم تا پایان دولت سیزدهم به توانمندی ساخت و پرتاب ماهواره‌هایی مثل خیام با وزن ۵۰۰ کیلوگرم برسیم.
خطر اتمی به بالاترین سطح خود رسیده است
دبیر کل سازمان ملل تأکید کرد: خطر اتمی در بالاترین سطح خود در دهه‌های اخیر قرار دارد و کشورهای دارای سلاح اتمی باید متعهد به کاهش تنش‌ها از طریق گفت‌وگو باشند. «آنتونیو گوترش» در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: کشورهای با سلاح اتمی باید به اصل «عدم استفاده اولیه» پایبند باشند و به کشورهایی که سلاح اتمی ندارند، اطمینان دهند علیه آن‌ها سلاح اتمی استفاده و تهدید به استفاده هم نخواهند کرد و در کل باید شفاف باشند و قدرت‌نمایی هسته‌ای در جهان هم باید متوقف شود.
 گزارش فساد در فولاد هنوز نهایی نشده است
رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به پیگیری دستور رئیس قوه قضائیه در خصوص گزارش اخیر تحقیق و تفحص مجلس در مورد فولاد مبارکه، گفت: آخرین پیگیری‌ها از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی حاکی از این است که هنوز گزارش تحقیق و تفحصی در مورد فولاد مبارکه تدوین و نهایی نشده است. به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان تهران، در راستای پیگیری دستور رئیس قوه قضائیه در خصوص گزارش اخیر تحقیق و تفحص مجلس در مورد فولاد مبارکه، علی القاصی مهر افزود: روز گذشته در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، ریاست دستگاه قضا درباره اخباری که پیرامون گزارش‌های مفاسد رخ داده در فولاد مبارکه مطرح شده بود، دستوری صادر کردند تا موضوع به‌طور دقیق، جامع، سریع و در چارچوب قوانین پیگیری و شعب ویژه‌ای برای رسیدگی به این موضوع در دادسرا و دادگستری تهران تعیین شود و بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، دست‌کم به هیئت رئیسه مجلس اعلام نشده تا به قوه قضائیه ارسال شود.

 اعتماد
 شجاعت یکی از مهم‌ترین صفات مدیریتی است
حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در تجدید میثاق رییس‌جمهور و اعضای دولت با آرمان‌های امام راحل گفت: حضرت امیر به مالک اشتر می‌فرمایند داخل نکن در حلقه مشاورانت: بخیل را، بخیلی که فضل را از تو و مردم برمی‌گرداند. به زبان امروزی بگوییم. . . هر کسی که ریشه‌ای در بخل دارد و مانع رفاه می‌شود، اینها به تو وعده‌ای فقر می‌دهند. یادگار امام راحل گفت: یک مدیر، یک مشاور، تنها به شرطی مدیر اسلامی است که شجاع باشد. نه از حرفی بترسد، نه از عزلی وحشت کند و نه در مقابل دشمن خارجی متزلزل باشد. او افزود: رهبر معظم انقلاب -که خداوند ان‌شاءالله سایه ایشان را مستدام بدارد- یکی از مستمرترین صفاتی که در وجود امام بیان می‌کنند و کاملا درست است که این صفت امام را متمایز می‌کند، «شجاعت» است؛ شجاعت در آنگاه که باید بجنگند، در آنگاه که باید صلح کنند، شجاعت در آنگاه که باید حرف حق را بزنند.
 سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه رایزنی می‌کنند
به دنبال تغییر لحن مقامات آنکارا در قبال دمشق و ابراز تمایل آنها برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی از گفت‌وگو میان دستگاه‌های اطلاعات دو کشور در این باره خبر داد. به گزارش رویترز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی اعلام کرد: گفت‌وگویی میان سرویس‌های اطلاعاتی سوریه و ترکیه در حال انجام است. وی تاکید کرد: ما هیچ پیش‌شرطی برای گفت‌وگو با سوریه نداریم. وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: گفت‌وگو با دمشق باید هدفمند باشد.

 ابتکار
 قدم‌های مهمی در حوزه کاغذ برداشته شده است
اسماعیلی در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره و نمایشگاه «ایران نوشت» با اشاره به حمایت دولت از مجموعه کارخانه‌های تولید کاغذ، گفت: در این زمینه وزارت آموزش و پرورش قدم اول را برداشت و از سال آینده ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی از تولید داخلی تامین خواهد شد. در حوزه کاغذ صنعت نشر و نشریات هم پیگیر قراردادهای جدید هستیم که به انجام برسد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قدم‌های مهمی در زمینه کاغذ برداشته شده و سال آینده شاهد خواهیم بود که نیازمان در حوزه کتاب مدارس، مطبوعات و نشریات با کاغذ داخلی تامین خواهد شد.

 شهروند
 ۲۰ درصد خانه‌های خالی متعلق به اشخاص حقوقی است
معاون وزیر راه‌وشهرسازی اظهار داشت: «تقریبا حدود یک‌پنجم یعنی ٢٠ درصد از واحدهای شناسایی شده متعلق به اشخاص حقوقی است. » محمودزاده درباره تاخیر در مالیات‌ستانی از مالکان خانه‌های خالی اظهار داشت: «پروژه مالیات بر خانه‌های خالی با موفقیت به اجرا رسیده و سامانه املاک اسکان موفق شد با تمام مشکلات و کمبودهایی که در امکانات و ارتباطات داشت، شناسایی واحدهای خالی را انجام دهد. » او ادامه داد: «در دی ماه سال گذشته ۵٧٠ هزار خانه خالی از سکنه را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کردیم. ٩٠ هزار مالک پس از دریافت پیامک مالیاتی نسبت به شناسایی و مشمول شدن به این مالیات اعتراض و در نهایت این افراد، اطلاعات خود را در سامانه ثبت کردند و پس از آن، آمار خانه‌های خالی از سکنه تا بیش از ۴٠٠ هزار واحد رسید و کاهش پیدا کرد. »

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری
تأکید آیت الله العظمی نوری همدانی بر احیای مساجد
حوزه/ آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی به اجلاسیه روز جهانی مساجد تاکید کرد: مسجد در اسلام موقعیت مهمی دارد، از زمان پیغمبر معظم اسلام مسجد یک مرکز اجتماعی بوده است، اجتماعات در مسجد تشکیل می‌شده، رزمندگان برای اعزام به جبهه و میدان جهاد از مسجد می‌رفتند و در برگشت به مسجد می‌آمدند، مسجد جایگاه بسیار بزرگی در اسلام دارد. ایشان درادامه تصریح کردند:امام جماعت نه اینکه فقط نماز بخواند و برود، خیر باید برنامه منظمی داشته باشد، از قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه اما نباید خسته کننده باشد، بلکه باید جذاب باشد، با ذوق و سلیقه خودش با یک برنامه‌ای که تأثیر گذار باشد، جذاب باشد و این هم یک موضوعی است که برای بالا بردن سطح افکار مردم و اشاعه معنویاتی که اسلام هست لازم می‌باشد.

استقلال حوزه به معنای بی تفاوتی به نظام و حکومت اسلامی نیست
حوزه/ آیت الله خاتمی در آئین آغاز سال تحصیلی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی، ضمن اشاره به اینکه آغاز سال تحصیلی برای فضلاء و طلاب همچون بهار می ماند که طراوت و سرزندگی و نشاط علمی را در جان زنده می کند، حوزه های علمیه امروز را امتداد حوزه شاگردان امام صادق دانست. عضو جامعه مدرسین درادامه با اشاره به لزوم استقلال حوزه های شیعه از حکومت ها و تکیه آن بر سهم امام علیه السلام و افتخار آمیز بودن این استقلال، برداشت اشتباه از استقلال حوزه را بی تفاوتی حوزه نسبت به امر حاکمیت اسلامی و نظام دانسته و آن را غیر قابل قبول برشمرد. عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پایان با تأکید بر اهتمام همه اعضای شورا بر خدمت، فضلاء و طلاب را به مشارکت و ارائه طرح ها و نظرهای خود به این شورا عالی دعوت کرد.

اقدامات اوقاف موجب تکریم امامزادگان و زائران شده است
رسا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی ضمن زیارت حرم مطهر امامزاده شاه سید علی در سخنانی ضمن تشکر و قدردانی از اداره کل اوقاف استان قم بخاطر انجام امور عمرانی و محوطه‌سازی و تسطیح صحن اصلی، بر ضرورت توسعه بقاع متبرکه و تکریم زائران تاکید کرد وگفت: انتظار است دیگر محوطه‌ها و قبور باقیمانده هم تسطیع شود.
عضو جامعه مدرسین در ادامه با بیان اینکه این امر موجب احترام به جایگاه امامزادگان در نزد مردم می‌شود گفت: اقدامات صورت گرفته همچنین موجب آرامش و تلطیف روحیه زائرین هم خواهد شد.

در مساله حجاب باید غرب را به چالش کشید
رسا/ آیت الله کعبی در دیدار دکتر هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر و هیات همراه، با اشاره به اهمیت برخورد با بی حجابی در سطح جامعه به عنوان یک منکر، گفت: حجاب و عفاف پیشانی بحث امر به معروف و نهی از منکر و مسئله ای اجتناب ناپذیر است و از سوی دیگر تبدیل به یک ابزار براندازی از طریق دشمن شده است لذا همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در این زمینه با منابعی که در اختیار داریم باید تهاجمی عمل کرده و اندیشه‌های غربی را به چالش بکشیم. عضو جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به احیاء حقوق عامه ابراز کرد: بایستی در این زمینه از ظرفیت قوه قضاییه در احیاء امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنیم، احیاء حقوق عامه جزو وظایف ذاتی قوه قضاییه است و مصداق روشن احیاء حقوق عامه، امر به معروف و نهی از منکر است هرچند قوه قضاییه باید در آخرین مرحله ورود کند.

آماده پرتاب موشک‌های هسته‌ای هستم
تسنیم/ «لیز تراس»، وزیر امور خارجه انگلیس که از مدعیان اصلی پست نخست‌وزیری آینده این کشور نیز به‌شمار می‌رود، روز سه‌شنبه در سخنانی دور از انتظار گفت که اگر نخست وزیر شود در صورت لزوم آماده پرتاب موشک‌های هسته‌ای است. تراس در نشستی با اعضای حزب محافظه‌کار در بیرمنگام در پاسخ به این سؤال که چه ‌احساسی نسبت به فشار دادن دکمه و ایجاد نابودی جهانی دارد، گفت: فکر می‌کنم این وظیفه مهم نخست وزیر است و در صورت لزوم آماده انجام آن هستم. لیز تراس و ریشی سوناک، دو نامزد نهایی رقابت انتخاباتی برای تصدی پست نخست‌وزیری انگلیس هستند. رقابت درون‌حزبی این دو عضو حزب محافظه‌کار پس از اعلام استعفای بوریس جانسون از نخست‌وزیری صورت می‌گیرد.

ائتلاف عربستان سعودی روزانه نفت ۱۵۰ حلقه چاه را در شبوه غارت می‌کند
تسنیم/ بعد از چند هفته درگیری بین شبه نظامیان مزدور امارات از یک طرف و شبه نظامیان مزدور عربستان سعودی از دیگر سو، منابع یمنی فاش کردند که ائتلاف متجاوز به یمن به سرکردگی ریاض در حال چپاول نفت این کشور است. رسانه های یمن گزارش دادند که استان شبوه ۱۵۰ حلقه چاه نفت دارد که نفت استحصالی از این چاه‌ها روزانه از سوی ائتلاف سعودی و با همکاری دولت مستعفی در حال غارت شدن است. بر اساس این گزارش‌ها، «دلال‌های نفتی ائتلاف» عربستان سعودی یک خط لوله نفت قدیمی ساخت روس‌ها را که به بندر بلحاف شبوه وصل می‌شود، به کار انداخته‌اند تا نفت همه ۱۵۰ حلقه چاه را قاچاق کنند. رسانه های یمن تأکید کردند که همه این اقدامات و تلاش برای غارت نفت یمن با نظارت مستقیم و اطلاع مقامات دولت «معین عبدالملک»، نخست وزیر دولت مستعفی صورت می‌گیرد.

اسرائیل همزمان با عملیات علیه غزه، به یمن حمله هوایی کرد
تسنیم/ رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که ارتش اسرائیل در حین عملیات نظامی علیه جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه در پنجم ماه جاری میلادی، عملیاتی را در یمن اجرا کرده بود. شبکه ۱۴ تلویزیونی رژیم صهیونیستی برای اثبات ادعای خود، به اظهارات هفته پیش آویو کوخاوی رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله ارتش به «کشور ثالث» در جریان عملیات «فجر صادق»، استناد کرد. پیشتر «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی گفته بود که «تقریباً دو هفته قبل و در جریان درگیری اخیر با نوار غزه این رژیم در یک کشور ثالث همزمان با نبرد غزه عملیات انجام داده است»، اما وی از آن کشور نامی به میان نیاورد.

پهپاد پیشرفته آمریکایی در لیبی هدف قرار گرفت
فارس/ «احمد المسماری» سخنگوی نیروهای مسلح لیبی در صفحه توئیتر خود از انهدام یک فروند پهپاد پیشرفته آمریکایی «جنرال اتمیکس ام‌کیو ۹ ریپر» در آسمان منطقه بنغازی در شمال لیبی خبر داد. این پهپاد به وسیله سامانه پدافند هوایی روسی «بوک-ام۲» و با دو موشک مورد هدف قرار گرفته است. مشخص نیست که این پهپاد از سوی چه کشور یا گروهی به پرواز در آمده بود. این پهپاد ۱۵. ۹ میلیون دلاری به طور گسترده در ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و به گفته سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان جنایت ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی، پهپاد «ام‌کیو ۹ ریپر» از پایگاه «علی السالم» کویت برخواسته و در این عملیات جنایت‌آمیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

دولت بایدن در خدمت کامل رژیم صهیونیستی
فارس/ مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دیدار با همتای صهیونیست خود در واشنگتن، درباره ادامه تعهد دولت جو بایدن به این رژیم برای مقابله با تهدیدات ایران اطمینان داد. کاخ سفید، بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) بیانیه‌ای درباره دیدار جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ایال هولاتا مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و محورهای رایزنی آنها منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «آقای سالیوان بر تعهد استوار رئیس‌جمهور بایدن برای حفظ و تقویت توانایی اسرائیل برای بازدارندگی در مقابل دشمنانش و دفاع از خود در برابر هر گونه تهدید یا ترکیبی از تهدیدها از جمله از سوی ایران و نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران تاکید کرد و تعهد ما به تضمین اینکه ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *