آیت الله حسینی بوشهری:

امر به معروف و نهی از منکر ضمانت اجرایی برای تحقق احکام اسلامی است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر اهمیت عفاف و حجاب در جامعه خواستار توجه بیشتر مسئولین ستاد امر به معروف و نهی از منکر به دیگر آسیب های جامعه شد و گفت: جامعه انتظار دارد که در رابطه با سایر مسائل و آسیب‌ها نیز برخورد مناسبی صورت پذیرد.
دیدار آیت الله بوشهری با ستاد امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با آیت الله حسینی بوشهری دیدار و گفتگو کرد. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار برپایی فرائض الهی و مبارزه با ظلم و فساد و بی عدالتی را از مسیر امر به معروف و نهی از منکر میسر دانست و خاطرنشان کرد امر به معروف و نهی از منکر ضمانت اجرایی برای تحقق احکام اسلامی است و نباید به گونه ای عمل شود که این واژه محبوبیت خود را در جامعه از دست بدهد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه افزود: نمی‌توان گفت که امر به معروف و نهی از منکر به کلی جایگاه خود را از دست داده است؛ اما متأسفانه این فریضه الهی در جامعه از جایگاه واقعی خود برخوردار نیست و حتی مخالفت‌هایی نیز با آن صورت گرفته است که از نیاز ما به یک آسیب شناسی دقیق و جدی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر حکایت دارد.

امام جمعه قم خواستار نگاه همه جانبه به آسیب های جامعه در مسئله امر به معروف و نهی از منکر شد و ابراز داشت: حجاب و عفاف مسئله مهمی است و باید در جامعه نهادینه گردد؛ اما نباید امر به معروف و نهی از منکر در این مسئله خلاصه شود چرا که بی تفاوتی نسبت به سایر موضوعات سبب می‌شود تا برخی به این بهانه حجاب و عفاف را رعایت نکنند. امر به معروف و نهی از منکر در سایر مسائل از جمله مفاسد اقتصادی، رشوه و حتی حفاظت از محیط زیست باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: نقش عفاف و حجاب در سلامت جامعه غیرقابل انکار است و نباید در این عرصه کوتاه بیاییم؛ اما جامعه انتظار دارد که در رابطه با مسائل و آسیب‌ها نیز برخورد مناسبی صورت پذیرد که انتظار صحیحی است و باید دستورالعمل های متناسب با آن تدوین گردد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش رسانه‌ها و تریبون ها در معرفی معروف و منکر به جامعه اظهار داشت قبل از برخورد مصداقی باید بخشی از توجه خود را به نهادینه سازی معروف و منکر در جامعه معطوف کنید. جامعه ابتدا باید بپذیرد که فلان مسئله معروف است و دیگری منکر؛ تا برخورد مصداقی تأثیرگذار باشد. رسانه در این راه باید ستاد امر به معروف و نهی از منکر را پشتیبانی کند تا احکام الهی ابتدا به درستی تبیین گردند؛ البته آموزش و پرورش نیز در این زمینه نقش محوری دارد و در دوران تحصیل دانش آموزان خوبی ها (معروف) و بدی ها (منکر) در متن کتاب ها با بیانی روشن معرفی شود. همانطور که قوانین راهنمایی و رانندگی را برای عزیزانمان معرفی می کنیم.

وی در پایان از آمرین به معروف خواست تا با نهایت دقت و وسواس، این وظیفه و تکلیف شرعی را انجام دهند تا مبادا دشمن از اشتباهات و برخوردهای ناصحیح برخی از افراد سوء استفاده کند و چهره این تکلیف شرعی را در جامعه مخدوش سازد.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، سید محمد صالح هاشمی گزارشی از اقدامات و برنامه های ستاد امر به معروف و نهی از منکر ارائه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *