آیت الله حسینی بوشهری:

موضوع شناسی در فقه از اهمیت بالایی برخوردار است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تغییر احکام فقهی به تناسب تحول در موضوعات آن را نشان از پویایی فقه دانست و بر اهمیت بالای موضوع شناسی در فروعات فقهی تأکید کرد.
سید هاشم حسینی بوشهری

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هیئت امنای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کردند.

رئیس جامعه مدرسین با اشاره به اهمیت موضوع شناسی در فرایند صدور احکام فقهی گفت: اگر چه حقایق یک علم تغییر پیدا نمیکنند؛ اما شاخه ها وموضوعات آن، در طول زمان دچار تغییر و تحول میشوند و این امر در رابطه با فقه دو چندان است.

وی افزود: امروزه نیازها در رابطه با فقه با گذشته خود اصلاً قابل مقایسه نیست. چرا که شاخه ها و تفریعات زیادی پیدا کرده و موضوعات بسیاری به وجود آمده اند که تا پیش از این سخنی از آنها وجود نداشته است. علاوه بر اینها، مطابق فرمایش امام خمینی (قدس سره)، گاهی موضوعی در یک زمان متفاوت با آن در زمانی دیگر است و این نشان از اهمیت بالا و لزوم موضوع شناسی دقیق و پیوسته مسائل فقهی دارد.

امام جمعه قم تناسب حکم و موضوع و تغییر احکام به واسطه تغییر در موضوعات را نشان از پویایی فقه دانست و اظهار داشت: اینگونه نیست که اگر مرجع تقلیدی حکمی را بر اساس فرض موضوعی صادر کرد، از تغییر آن با تغییر موضوع ابایی داشته باشد.

وی نزدیک شدن دیدگاه مراجع تقلید (دامت برکاتهم) و امکان دست یابی به وحدت رویه را از دیگر فواید موضوع شناسی احکام فقهی دانست و خاطر نشان کرد: از دیگر فواید موضوع شناسی دقیق در رابطه با فروعات فقهی، ایجاد وحدت رویه و نزدیک شدن دیدگاه مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) در مسائل مختلف فقهی است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، استقبال مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) از فعالیتهای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی را نشان از اهمیت بالا و جایگاه ویژه مسئله موضوع شناسی در دیدگاه مراجع تقلید (دامت برکاتهم) ارزیابی کرد و آن را فرصتی بزرگ به منظور گسترش و تقویت فعالیتهای این مؤسسه دانست.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، اعضای هیئت امنای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، گزارشی از اقدامات، موانع و نیازهای خود ارائه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *