آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با سخنگوی وزارت امور خارجه تبیین کرد:

توجه به ظرفیت‌های داخلی راه حل مشکلات مردم و کشور

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ارتباط عزتمندانه با سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه، در کنار توجه و نگاه به ظرفیت‌های داخلی را زمینه ساز پیشرفت، اقتدار و حل مشکلات مردم ارزیابی کرد و آن را رمز موفقیت در عرصه بین المللی دانست.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سخنگوی وزارت امور خارجه با آیت الله حسینی بوشهری دیدار و گفت و کرد. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار اظهار داشت: لازم است ارتباط با سایر کشورهای دنیا عزتمندانه و در چارچوب منافع کشور صورت پذیرد.

وی افزود: باید به نقطه‌ای برسیم که سایر کشورها احساس کنند که جمهوری اسلامی یک نظام پرتوان و قدرتمندی است که در عرصه‌های مختلف حرف برای گفتن دارد. نه اینکه به چشم یک کشور جهان سومی به ما نگاه کنند و بر اساس آن با ما تعامل داشته باشند. شرق و غرب باید بدانند که دورانی که بدون اجازه می آمدند و در تهران جلسه برگزار می‌کردند و می‌رفتند گذشته است.

امام جمعه قم اقتدار را رمز موفقیت در عرصه بین المللی عنوان کرد و اظهار داشت: آن چه در دنیا و مجامع بین المللی می‌تواند سبب احقاق حقوق کشور شود، علاوه بر اخلاص مسئولین، اقتدار است. امروزه هر جامعه‌ای که از اقتدار برخوردار باشد، مورد احترام دیگر کشورها قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی نشان داده است که با وجود تمامی مشکلات، سختی‌ها و فشارها، به سمت و سویی حرکت ‌می‌کند که مردمی که امروزه در تنگنا و سختی قراردارند، روزی بتوانند به واسطه اقتدار و پیشرفت، از استقلال خود حفاظت کرده و از حقوق خود در دنیا دفاع نمایند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: اینکه برخی می‌گویند تا کی با آمریکا دعوا دارید و با او به مخالفت می‌پردازید، به خاطر نگاه سطحی و ظاهری به قضایاست. مسیر استقلال، اقتدار و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف است؛ البته این راه سختی‌های زیادی در پی دارد. همچنان که پیامبر ما که دین او امروزه به یک دین جهانی بدل شده است، سختی‌های زیادی اعم از جنگ‌ها و تحریم‌های اقتصادی را پشت سر گذاشت.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) از همان آغاز بعثت و نبوت خود در معرض خطرات و سختی‌های بسیاری قرار گرفت؛ اما هیچ گاه از تلاش خود دست بر نداشت. اگر پیامبر (صلی الله علیه و آله)  تسلیم کفار شده بود و در مقابل پیشنهادها و تهدیدهای آنان سر خم کرده بود، امروزه نامی از اسلام وجود نداشت. خداوند نیز در قرآن خطاب به پیامبر خود می فرماید «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» و این نشان دهنده این است که اگر چه در مواردی باید با زبان صلح و سازش وارد شد؛ اما در رابطه با خطوط قرمز باید پیوسته با قاطعیت به میدان آمد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، توافقی را برای کشور مفید دانست که فواید بیشتری نسبت به هزینه‌های آن داشته باشد و گفت: فکر نمی‌کنم کسی با ذات توافق مخالف باشد و اگر هزینه فایده آن به نفع کشور و مردم باشد، مخالفتی با آن وجود نخواهد داشت؛ لکن نکته مهم اقناع افکار عمومی و نخبگان است که باید به درستی انجام شود و با صداقت صورت پذیرد.

وی توجه به ظرفیت‌های داخلی را در حل بسیاری از مشکلات مردم و کشور راه‌گشا توصیف کرد و اظهار داشت: ما معتقدیم که هر چه بتوان زمینه آرامش را برای مردم فراهم کرد، نباید کوتاهی کنیم؛ اما باید قیمت آن را نیز در نظر بگیریم. اگر مطابق فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) خود تحریمی نکنیم و نگاه‌مان بیشتر به داخل کشور باشد و از ظرفیت‌های خدادادی، نیروی انسانی و نخبگانی کشور استفاده کنیم و احساس نکنیم که راه حل مشکلات ما صرفاً در خارج از کشور وجود دارد، طیف وسیعی از مشکلات و موانع حل خواهند شد.

وی در ادامه خواستار تقویت ارتباط با همسایگان شد و ابراز داشت: باید ارتباط خود را با همسایگان تقویت کنیم؛ چرا که ظرفیت همسایگان برای پیشرفت کشور در موارد بسیاری، بیشتر از ظرفیت سایر کشورهاست و تهدیدات ناشی از ارتباط ناصحیح و غیر دوستانه با همسایگان نیز بسیار بیشتر است؛ اما در این ارتباطات باید پیوسته به این نکته توجه داشته باشیم که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از جانب سایر کشورها، به هیچ وجه پذیرفته نیست.

وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای دولت مردان افزود: امیدواریم از آن جایی که این نظام مصداق بارز أُسِّسَ عَلَی التقوی است و بنیان گذار انقلاب اسلامی با نگاه خدایی این انقلاب را پیش برده است، علی رغم تمامی مشکلات و سوء تدبیرهایی که اتفاق افتاده، به تمدن اسلامی نزدیک شویم و خوشبختانه با وجود یکپارچگی‌ای که در این دولت بین قوا به چشم می‌خورد، امیدواریم پیش آمدهای خوبی را شاهد باشیم؛ البته حوزه علمیه و نخبگان باید در این راه پیوسته به عنوان دیده‌بانان فعال، اثرگذار و دلسوز حضور داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *