آیت الله حسینی بوشهری در جمع خادمان رضوی:

جامعه ما نیاز به ابراز ارادت بیشتری به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) دارد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عیب پوشی، مدارای با مردم و صبر بر مشکلات را شرط دست‌یابی به کمال ایمان در کلام امام رضا (علیه السلام) تشریح کرد و فعالیت‌های مجموعه “زیر سایه خورشید” را زمینه ساز ابراز ارادت به امام رضا (علیه السلام) دانست.
آیت الله حسینی بوشهری در جمع خادمان رضوی مجموعه زیر سایه خورشید

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله حسینی بوشهری در جمع خادمان رضوی “مجموعه زیر سایه خورشید” گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ» حضرت رضا (علیه السلام) در مشهد و حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم، از بزرگترین وسیله‌هایی هستند که ما می‌توانیم در پیشگاه الهی به آنان تمسک بجوییم و با آبروی این بزرگواران، در پیشگاه الهی تقرب یابیم.

وی در ادامه به تشریح روایتی از وجود مقدس امام رضا (علیه السلام) پرداخت و افزود: امام رضا (علیه السلام) در روایتی می‌فرماید «لا یَکُونُ اَلْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى یَکُونَ فِیهِ ثَلاَثُ خِصَالٍ سُنَّهٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّهٌ مِنْ نَبِیِّهِ وَ سُنَّهٌ مِنْ وَلِیِّهِ.» یعنی انسان مؤمن به کمال ایمان نمی‌رسد مگر اینکه سه خصلت در او باشد. یک خصلت از خدا، یک خصلت از پیامبر (صلی الله علیه و آله) و یک خصلت از ولی خدا یعنی اهل بیت (علیهم السلام).

امام جمعه قم ادامه داد: حضرت در ادامه می‌فرمایند «فَالسُّنَهُ مِنْ رَبِّهِ کِتْمَانُ سِرِّهِ … وَ أَمَّا اَلسُّنَّهُ مِنْ نَبِیِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَمُدَارَاهُ اَلنَّاسِ … وَ أَمَّا اَلسُّنَّهُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی اَلْبَأْسَاءِ وَ اَلضَّرَّاءِ.» یعنی اگر مؤمن ادعای ایمان دارد باید عیب پوش باشد همان گونه که خداوند متعال سَتّارُ العُیوب است. در رابطه با خصلت پیامبر نیز، شخص مؤمن باید با مردم مدارا کند. در جامعه نباید به دنبال ایجاد تنش با دیگران بود؛ بلکه باید با مردم مدارا کرد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند «أَمَرَنی رَبّی بِمُداراهِ النّاسِ کما أَمَرَنی بِأَداءِ الفَرائِضِ.» و این نشان از اهمیت مدارای با مردم از دیدگاه دین دارد. اگر نبود اخلاق والای پیامبر در کنار قرآن که معجزه الهی است، دین اسلام به موفقیتی دست پیدا نمی‌کرد.

وی افزود: در فراز پایانی، حضرت صبر بر مشکلات و ناگواری‌ها را به عنوان سنت اهل بیت (علیهم السلام) بر می‌شمرد. این روایت در واقع درس زندگی به ما می‌آموزد و سه خصلت عیب پوشی، مدارای با مردم و صبر بر مشکلات را شرط کمال ایمان معرفی می‌کند. امیدواریم که خداوند دعای «اللّهُمَّ اجعَل مَحیایَ مَحیا محمد و آل محمد و مَماتی مَماتَ محمد و آل محمد» را در حق همه ما مستجاب گرداند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خطاب به خادمان کاروان زیر سایه خورشید گفت: در جامعه امروز ما که جوانان نیاز به ابراز ارادت بیشتری به ساحت مقدس اهل بیت (علیهم السلام) دارند، کار شما زمینه این ابراز ارادت را فراهم می‌کند و این پیام را منتقل می‌کند که این مرز و بوم ولیّ نعمتی دارد که پیوسته برکات فراوانی را برای این مردم به همراه داشته و خواهد داشت. آن زمان که دشمن برای کوتاه کردن دست شیعه و محبین، حضرت رضا علیه السلام را به مرو آورد، پیش بینی نمی‌کرد که وجود حضرت در این دیار، چه برکاتی را به همراه داشته باشد. برکاتی که امروز شاهد آن هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *