آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس سازمان بسیج مداحان استان قم:

مداحی و مرثیه خوانی یک مسئولیت است نه یک شغل

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نوحه خوانی را مسئولیتی بزرگ توصیف کرد که نباید به عنوان شغل قلمداد شود.
دیدار رئیس سازمان بسیج مداحان با آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی استان قم با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کرد. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نوحه خوانی را مسئولیتی بزرگ توصیف کرد و گفت: نباید مداحی و مرثیه خوانی را به عنوان شغل قلمداد کرد. نوحه خوانی یک مسئولیت بزرگ است که به برکت نعمت الهی به مداحان عطاء شده است.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از وجود انسان را عاطفه و احساسات تشکیل می‌دهد و مخاطبان شما اقشار مختلف جامعه و از طبقات مختلف مردم هستند. از این ظرفیت بزرگ می‌توان در جهت هم‌افزایی بین مردم و تبیین حقائق بهره برد.

امام جمعه قم افزود: جلسات مذهبی گاهی تحولاتی در اشخاص ایجاد می‌کنند که تمام زندگی شخص را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این نشان از جایگاه ویژه هیئات مذهبی دارد؛ اما نباید فراموش کرد که کلام ما زمانی مؤثر خواهد بود که ابتدا خود را مخاطب آن قرار دهیم و مطابق آن رفتار نماییم.

وی ادامه داد: سخنران و مداح باید ابتدا خود را اصلاح کند و اگر احیاناً موفقیتی برای او حاصل شد، با خودپسندی از خلوص نیت دور نشود، تا به برکت آن، کلام و سخن او بر مخاطب تأثیر گذار باشد. چرا که سخن وقتی از دل برآید بر دل نیز خواهد نشست.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه جهاد تبیین را وسیله‌ای برای جدا کردن حق از باطل عنوان کرد و ابراز داشت: تمامی پیامبران الهی به واسطه همین تبیین بود که فطرت مردم را روشن می‌ساختند و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نیز در واقع همین سیره مهم را متذکر شده‌اند و به درستی مورد تأکید قرار داده‌اند.

وی افزود: دشمنان به دنبال بر جسته کردن و بزرگ نمایی نقاط ضعف ما هستند و تنها راه مقابله با آن همین جهاد تبیین است. تبیین به صورت کلی گویی جوابگو نیست و باید مصادیق مورد اشاره قرار گیرند. شعرای آئینی، مداحان و سخنرانان باید با توجه به همین نکته، در زمان مناسب، مخاطب را به صورت غیر مستقیم هشیار سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *