نشست کمیسیون های ششمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آغاز شد

نشست کمیسیون‌های ششمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آغاز شد

حضرت آیت‌الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح امروز در نشست افتتاحیه کمیسیون‌های ششمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد بر ضرورت شناسایی دقیق وظایف متقابل نظام و حوزه‌های علمیه تأکید کرد.

به گزارش ستاد خبری ششمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آیت‌الله محمد یزدی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران با پشت سر گذاشتن سه دهه از حاکمیت اسلام، فراز و نشیب‌ها و مشکلات مختلف را سپری کرده و هم اینک به ثبات و آرامش رسیده است. در این ثبات و آرامش ممکن است حوزه‌های علمیه و روحانیت نسبت به وظایف خود در قبال نظام کم عنایت باشند که جا دارد با برگزاری چنین اجلاسیه‌ها، این وظایف بیش از گذشته مشخص و عملیاتی شود.

رییس شورای عالی حوزه علمیه قم با اشاره به گستره وظایف حوزه‌های علمیه در قبال نظام گفت: حوزه‌ها نمی‌توانند و نباید نسبت به نظام بی‌تفاوت باشند. تأمین نیروهای متخصص در بسیاری از بخش‌های مدیریتی و فکری، پاسخ به پرسش‌های بی‌شمار فقهی و ارائه دیدگاههای مختلف اسلام در زمینه‌های متنوع حکومتی مانند پزشکی، بین‌المللی، قضایی و اقتصادی تنها بخشی از وظایف حوزه‌های علمیه در قبال حاکمیت و نظام است.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت تعامل متقابل نظام و دولت اسلامی با حوزه‌های علمیه گفت: وظیفه متقابل دولت در قبال حوزه علمیه به معنای فراهم نمودن زمینه انجام وظایف حوزه‌های علمیه است. دولت باید عرصه همکاری خود را با حوزه‌های علمیه از جهات اجرایی و قانون‌گذاری را به گونه‌ای پیش ببرد که حوزه علمیه بتواند در سطوح عالی وظایف بسیار حساس خود در قبال حاکمیت و نظام را انجام دهد.

آیت‌الله یزدی همچنین با بیان اهداف مختلف این اجلاس گفت در کمیسیون‌های مختلف این نشست بحث‌های تخصصی درباره موضوع اصلی اجلاسیه مطرح شده و پس از بحث و گفتگو و تصویب نهایی در اجلاسیه عمومی که فردا برگزار خواهد شد مطرح می‌شود که امیدواریم نتایج خوب و مؤثری داشته باشد. همچنین درصورت نیاز و برای عملیاتی شدن تصمیمات، کمیته پیگیری مصوبات نیز تشکیل خواهد شد.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خبر داد:

بررسی دقیق وظایف حوزه و نظام

آیت‌الله مرتضی مقتدایی دبیر ششمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از بررسی دقیق وظایف «حوزه و نظام» در کمیسیون‌های تخصصی خبر داد.

به گزارش ستاد خبری، آیت‌الله مقتدایی در نشست افتتاحیه کمیسیون‌های ششمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که صبح امروز در محل جامعه مدرسین برگزار شد با ارائه گزارش از اجلاسیه‌های گذشته گفت: بر اساس تصمیمات شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نشست مشترک با علمای بلاد با هدف هم‌اندیشی در خصوص مسائل مختلف نظام و حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود دوره‌های قبلی این نشست‌ها در قم و مناطق مختلف کشور برگزار گردیده است که نتایج بسیار چشمگیری داشته است.

نائب رئیس جامعه مدرسین همچنین به روند برگزاری نشست‌ها اشاره کرد و افزود: در اجلاسیه‌های منطقه‌ای، مهمترین مسائل و مشکلات حوزه‌های علمیه و روحانیت از سوی علما مطرح می‌شود. این نظرات پس از بحث‌های تخصصی دسته‌بندی شده و در قالب نتایج نشست تدوین می‌شود.

آیت‌الله مقتدایی افزود: برای پیگیری مصوبات نشست‌ها در سطوح عالی، کمیته پیگیری مصوبات تشکیل گردیده که در جلسات متعددی راه کارهای عملی پیگیری مصوبات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی به اجلاسیه پنجم جامعه مدرسین که در غرب کشور برگزار گردید اشاره کرد و گفت: پس از بررسی نظرات علما و اولویت‌بندی آنها، کمیته پیگیری مصوبات، طی جلسات مختلف به نتایج بسیار مهمی دست یافت.

مدیر حوزه علمیه قم افزود: یکی از مهمترین دغدغه‌های علمای حاضر در نشست پنجم مسئله موقوفات و عدم ساز و کار مناسب جهت بهره‌گیری و استفاده آنها بود. از سوی دیگر بسیاری از منابع مالی حوزه‌های علمیه توسط موقوفات باید تأمین شود که این مهم تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: طی نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری مشکلات این مسئله و راه‌کارهای آن ارائه گردید و ایشان خطاب به ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه دستورات مهمی را صادر فرمودند.

آیت‌الله مقتدایی خاطر نشان کردند: جلسات مشترکی با ریاست سازمان اوقاف داشته‌ایم که طی آن تعیین کمیته‌های پیگیری مصوب گردید و سازمان اوقاف وعده داد که دستورات مقام معظم رهبری با محوریت شورای عالی حوزه علمیه قم اجرا گردد. طی دو سال اخیر گزارش‌های متعددی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه شده است که ضمن تشکر از زحمات آنان باید گفت هنوز همه انتظارات علما و دستورات مقام معظم رهبری محقق نگردیده و باید سازمان اوقاف و امور خیریه در این زمینه پاسخگو باشد.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشریح روند برگزاری ششمین اجلاسیه جامعه مدرسین گفت: همه فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حوزه‌های علمیه و روحانیت جمع‌بندی و بررسی گردید و بر اساس آن موضوع «روحانیت و نظام» به عنوان موضوع ششمین اجلاسیه تعیین شد.

وی افزود: با بررسی‌های تخصصی سه کمیسیون با موضوع «جایگاه روحانیت در کارآمدی نظام»، «مطالبات و انتظارات متقابل» و «راه بردها و خط‌مشی‌ها» با حضور علما، اساتید و کارشناسان تشکیل می‌شود و نتایج و مصوبات آن، فردا در نشست عمومی ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *