آیت الله حسینی بوشهری در جمع ائمه جماعات استان قم:

نباید امام جماعت به تنهایی در صف اول مبارزات فرهنگی رها شود

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر تأمین بودجه، محتوا و پشتیبانی از ائمه جماعات تأکید کرد و ارتباط نزدیک روحانیت و مردم را عنصری کلیدی در پیشبرد جهاد تبیین و خنثی سازی توطئه دشمنان دانست.
آیت الله حسینی بوشهری در جمع ائمه جماعات استان قم

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله حسینی بوشهری در جمع ائمه جماعات استان قم حاضر شد. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار با اشاره به اهمیت مقابله با تهدیدات فرهنگی در اجتماع گفت: در هر منطقه از شهر باید کارگروه‌هایی تشکیل شود و همه مسئولین به میدان بیایند و با کمک و پشتیبانی خود امام جماعات آن منطقه را یاری دهند. نباید امام جماعت به تنهایی در صف اول مبارزات فرهنگی رها شود و انتظار بهترین عملکرد را نیز از او داشته باشیم.

وی افزود: برخی از دستگاه‌ها باید خوراک محتوایی برای امام جماعت آماده کنند، برخی دیگر باید امکانات خود را به میدان بیاوند، برخی دیگر باید از اقدامات امام جماعت پشتیبانی کنند. صرف مطالبه گری از ائمه جماعات بدون اینکه لوازم کار فراهم شود، راه به جایی نخواهد برد. ما در مساجد کمبود برنامه نداریم، کمبود پشتیبانی داریم.

وی ادامه داد: بودجه فرهنگی در این کشور کم نیست؛ اما نحوه توزیع آن بگونه‌ای است که خروجی لازم را ندارد. موازی کاری و تعدد متولیان امور فرهنگی سبب شده تا عملاً خروجی لازم از این بودجه را شاهد نباشیم.

امام جمعه قم بر لزوم ارتباط نزدیک روحانیت و مردم تأکید کرد و ابراز داشت: در این پیچ تاریخی که مردم انتظاراتی از جمله مسائل اقتصادی و معضلات اجتماعی دارند و روحانیت را پاسخگو می‌دانند، روحانیت باید ارتباط خود را بیش از پیش با مردم تقویت کنند. مردم انتظار دارند که روحانیت از آن‌ها دفاع کنند.

وی خطاب به ائمه جماعات افزود: مدیریت و مسئولیت مطلوبیت ذاتی ندارد. مسئولیت ابزاری است برای عمل کردن. اگر کسی مسئولیتی را پذیرفت باید تمام توان خود را برای انجام وظیفه خود، به کار ببندد. اگر کسی نمی‌تواند مسئولیتی را به درستی به انجام برساند، نباید آن را بپذیرد. ائمه جماعات باید با برنامه‌های مطالعاتی، خود را برای پاسخگویی به شبهات و انجام بهتر مسئولیت خود به عنوان امام جماعت، آماده کنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه روایتی از امام صادق علیه السلام را مورد اشاره قرار داد و گفت: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «الْأَیَّامُ ثَلَاثَهٌ فَیَوْمٌ مَضَى لَا یُدْرَکُ وَ یَوْمٌ النَّاسُ فِیهِ فَیَنْبَغِی أَنْ یَغْتَنِمُوهُ وَ غَداً إِنَّمَا فِی أَیْدِیهِمْ أَمَلُه‏.» یعنی از ابتدا تا انتهای عمر انسان سه مقطع است. بخشی از آن سپری شده و قابل بازگشت نیست. بخش دوم آن لحظه‌ای که اکنون در آن هستیم که سزاوار است از این فرصت طلایی تا از دست نرفته استفاده کنیم. اگر مسئولیتی داریم آن را به درستی پی بگیریم. نسبت به آینده نیز، که بخش سوم از زندگی هر انسانی است، برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین گذشته‌ها گذشته است و صرفاً باید از آن درس گرفت. آینده نیز باید مورد برنامه ریزی قرار گیرد و این زمان حال است که فرصتی طلایی است و باید آن را دریابیم؛ البته باید توجه داشته باشیم که خداوند ناظر اعمال و رفتار ما ست پس باید مراقب اعمال و رفتار خود باشیم خصوصاً اگر مسئولیتی را نیز بر عهده داریم.

روحانیت اگر امروز کوتاهی کند فردای قیامت نمی‌تواند پاسخگوی خون شهدا باشد

شایان ذکر است معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ابتدای این جلسه با اشاره به نقش کلیدی روحانیت در عرصه جهاد تبیین گفت: روحانیون از جمله کسانی هستند که می‌توانند در مقابل هجمه‌های تبلیغاتی و شبهات دشمنان ایستادگی کنند و به روشنگری بپردازند. روحانیت اگر امروز کوتاهی کند، فردای قیامت نمی‌تواند پاسخگوی خون شهدا باشد.

وی افزود: فعالیت امام جماعت در مسجد نباید صرفاً منحصر به نماز خواندن شود. امام جماعت باید با برنامه عمل کند. امروزه شبهات زیادی در فضای مجازی مطرح می‌شوند و این وظیفه روحانیت است که به این‌ها پاسخ بگوید.

آیت الله محمد رضا آشتیانی ضمن اشاره به آیه ۱۴۶ سوره آل عمران افزود: در طول تاریخ همیشه عده‌ای همراه پیامبران ایستاده‌اند و در برابر مشکلات و سختی‌ها هیچگاه شانه خالی نکرده‌اند. روحانیت باید نقش این گروه را ایفا کند و بدون سستی، ضعف و ناامیدی به مسیر خود ادامه داده و به روشنگری بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *