آیت الله حسینی بوشهری مطرح کرد: سه اصل کلیدی در تربیت دانشجو

 رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، انتخاب اساتید متعهد، تهیه نقشه راه جامع و تعیین اهداف تربیتی را سه اصل کلیدی به منظور ارتقاء تعلیم و تربیت اسلامی دانست.

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله حسینی بوشهری، ظهر امروز، در جمع مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم، با اشاره به نقش کلیدی اساتید در تربیت و تأثیر گذاری بر دانشجویان ابراز داشت: دانشجویان مدیران آینده جامعه ما هستند. باید با در نظر گرفتن برنامه‌های تشویقی مناسب، مانند اردوهای علمی یا زیارتی، دانشجویان به حضور مستمر در کلاس ترغیب شوند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: کسی که فقط دروس را گذرانده باشد، مطالب لازم برای ایفای نقش در جامعه را فرا نگرفته است. راه حل این مطلب، انتخاب اساتید متعهد، تهیه نقشه راه جامع و تعیین اهداف تربیتی برای دانشجویان، از ابتدای تحصیل تا زمان فارغ التحصیلی است.

وی با تأکید بر اهمیت جذب اساتید متعهد گفت: القاء غیر مستقیم نکات تربیتی، اخلاقی و فرهنگی به مراتب تأثیر بیشتری نسبت به القاء مستقیم این امور دارد. در تمامی دروس و واحدها از اساتیدی استفاده کنید که این نکات را به صورت غیر مستقیم و برنامه ریزی شده، در خلال تدریس خود به دانشجو منتقل کنند.

امام جمعه قم افزود: از آن جا که دانشجویان از طریق کنکور سراسری جذب می‌شوند و گزینشی در دانشگاه‌ها اتفاق نمی‌افتد، باید با دقت و جدیت بیشتری مسئله تربیت را پیگیری نمود. چرا که علاوه بر فقدان گزینش، مقدار زیادی از شخصیت دانشجویان در دوره ابتدایی و متوسطه شکل گرفته است و القاء نکات تربیتی، اخلاقی و فرهنگی، کار ساده‌ای نیست.

وی ضمن اشاره به نقش هیئت علمی و کادر اجرایی دانشگاه در تعالی دانشجویان و رسیدن به هدف تعلیم و تربیت، خاطر نشان کرد: هیئت علمی عقبه فکری دانشگاه هستند و کادر اجرایی نیز مسئول ایجاد هم افزایی بین دانشجویان و ریاست دانشگاه هستند. این دو گروه باید با هم افزایی بیشتر، در ایفای نقش خود کوشش کنند تا بتوانند بهترین جهت دهی فرهنگی- سیاسی را برای دانشجویان خود به ارمغان بیاورند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن گرامیداشت سالروز مبعث رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله)، گفت: پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: «إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما». این نشان از جایگاه رفیع تعلیم و تربیت در اسلام دارد که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) خود را معلم معرفی کرده و هدف خود را تعلیم و تربیت می‌داند.

شایان ذکر است در ابتدای جلسه حجت ‌الاسلام و المسلمین رجب اکبرزاده، ریاست دانشگاه پیام نور قم، گزارش مختصری از وضعیت این دانشگاه و برنامه‌های پیش رو ارائه نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *