خبرروز ۱۴۰۰/۱۱/۲۰

نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

آیت الله العظمی نوری همدانی: مسئولین برای رفع فساد و بی‌عدالتی در جامعه تلاش کنند

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش: متولیان رسانه‌ها مسئولان درجه اول جهاد تبیین هستند مردم به توصیه پزشکان درباره رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، ماسک و واکسن عمل کنند

آیت الله کعبی تأکید کرد «تهاجم ترکیبی»، فرمانی برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن

آیت الله آشتیانی: حوزه علمیه امام جماعت متخصص پرورش دهد

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال خبر داد برگزاری نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب در سال آینده

 جام جم ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 رابطه کشورهای عربی با رژیم‌صهیونیستی مشکلات را مضاعف کرده است

رئیس جمهور دیروز استوارنامه خانم ‌سلام زواوی، سفیر جدید فلسطین را دریافت کرد و با اشاره به اقدام برخی دولت‌های منطقه در عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی‌ گفت: این دولت‌ها باید با اعتراض همگانی همه مردم و گروه‌های فلسطینی بدانند که اقدام خیانت‌آمیزشان از نظر آنها مطرود و محکوم است. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: اقدام برخی دولت‌های عربی در برقراری رابطه با رژیم‌صهیونیستی‌ نه‌تنها صیانت و امنیت برای آنها ایجاد نمی‌کند بلکه مشکلات این دولت‌ها را مضاعف‌کرده و بر مشکلات منطقه و کشورهای عربی نیز خواهد افزود.

 همشهری ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 در خنثی‌سازی تحریم‌ها موفق بودیم

سخنگوی دولت تصریح داشت: دولت حل مشکلات کشور را به سیاست خارجی و مذاکرات گره‌ نزده است. بهادری‌جهرمی بهبود شرایط اداره کشور در مقایسه با دوره اجرایی گذشته را با وجود اینکه دولت آمریکا همان دولت سابق است دلیل این صحبت‌های خود ذکر کرد و تأکید داشت دولت در خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها موفق عمل کرده است. وی افزود: خنثی‌سازی، بی‌اثرسازی و کم‌اثر‌سازی‌ تحریم‌ها در دولت در دستور کار بوده و با جدیت در این مسیر پیش رفته و موفق هم بوده است.

 کیهان ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 متولیان رسانه‌ها مسئولان درجه اول جهاد تبیین هستند

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش:
ـ کارهای بزرگ و حماسه‌آمیزی در طول این چند دهه در عرصه‌های گوناگون همچون اقتصادی، اجتماعی، عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان، صنعتی، دینی و فرهنگی، دیپلماسی و سیاسی، دفاعی و امنیتی رقم خورده است اما به علت کم‌کاری‌ها انعکاس و خبر چندانی از این اقدامات حیرت‌آور در مجموعه رسانه‌ای کشور وجود ندارد، در حالی که هر یک از آنها سرفصلی برای جهاد تبیین است.
ـ در مقابل تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام، به‌خصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند.
ـ من همواره مقید به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عمل به توصیه‌های پزشکان هستم و در استفاده از ماسک اصرار دارم و چند ماه قبل نیز نوبت سوم واکسن را دریافت کردم. به مردم هم توصیه می‌کنم هر آنچه پزشکان و متخصصان در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌ها صلاح می‌دانند، عمل کنند.
ـ اگر نیروهای جبهه حق و اسلام، در هر میدان جهادی اعم از جهادهای نظامی، علمی، تحقیقاتی و سایر عرصه‌ها، حضور فعال، مؤثر و امیدوارانه داشته باشند و از جلال و جبروت ظاهری طرف مقابل نهراسند، قطعاً محاسبات دشمن غلط از آب درخواهد آمد؛ زیرا این وعده تخلف‌ناپذیر الهی است.
ـ امروز نیز محاسبات آمریکایی‌ها غلط از آب درآمده و در حال ضربه‌خوردن از جایی هستند که قبلاً تصورش را نمی‌کردند که آن هم از طرف رؤسای جمهور خودشان است؛ یعنی رئیس‌جمهور قبلی و فعلی آمریکا با اقدامات خود عملاً دست به دست هم داده‌اند که باقی‌مانده آبروی آمریکا را هم ببرند.
ـ تشکیل جهاد خودکفایی نیروی هوایی در همان روزهای اول انقلاب، خنثی کردن توطئه‌ها و کودتا در برخی پایگاه‌ها و اقدامات برجسته نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس، همه نشانگر آن است که حرکت ۱۹ بهمن ۵۷ بر اساس عمق و روحیه بصیرت شکل گرفته بود و به همین علت در نیروی هوایی و ارتش شهیدان برجسته‌ای همچون صیاد شیرازی، بابایی، ستاری، کلاهدوز، فکوری و فلاحی چهره نمایاندند.
ـ نباید گذاشت مشکلات اقتصادی حماسه‌ها و پیشرفت‌های کشور را از چشم مردم پنهان کند.

 سپاه در آینده‌ای نزدیک از یک موشک راهبردی رونمایی می‌کند

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با اشاره به آخرین دستاوردهای دفاعی سپاه به‌ویژه در حوزه موشکی، خبر از رونمایی یک موشک راهبردی در آینده نزدیک داد. ‌به گفته سردار حاجی‌زاده، این موشک مدت‌هاست که ساخته شده و در سازمان رزم سپاه است.

 گواهی مرگ اسرائیل امضاء شده فقط زمانش را نمی‌دانیم

روزنامه «هاآرتص» در گزارشی با اشاره به رویارویی آتی رژیم صهیونیستی نوشته که «اسرائیل گواهی مرگ (نابودی) خود را امضاء کرده و تنها باید منتظر باشیم تا زمان آن مشخص گردد… اسرائیل دارد نفس‌های آخرش را می‌کشد.»
«روگل آلفر» نویسنده اسرائیلی در مقاله‌ای که روز دوشنبه در روزنامه عبری زبان «هآرتص» منتشر شد اعلام کرده: «هرگونه رویارویی و درگیری آینده میان اسرائیل و دشمنان آن به معنای خودکشی برای اسرائیلی‌ها خواهد بود». این تحلیلگر صهیونیست ادامه داد: دلایل زیادی برای نابودی موجودیت اسرائیل وجود دارد از جمله تضاد فرهنگ‌ها در جامعه صهیونیستی و عدم وجود فرهنگ گفت وگو در جامعه اسرائیل. اما مهم‌ترین دلیلی که می‌تواند به موجودیت اسرائیل پایان دهد آغاز جنگی است که طی آن هزاران موشک توسط حزب‌الله و حماس به سمت اسرائیل شلیک خواهد شد.»

 شرق ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و لاوروف

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نوشت: «تحولات پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر سر برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب مذاکرات جاری در وین جهت احیای اجرای کامل توافق هسته‌ای مورد گفت‌وگو قرار گرفت. وزرا بر احیای فوری برجام در قالب اصلی و متعادل خود – که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل – رسیده است، تاکید کردند. درخصوص مشکلات منطقه‌ای نیز گفت‌وگوهایی انجام گرفت».

 ایران ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سند تحول همه دستگاه‌ها است

رئیس جمهور در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: این روزها مصادف با سومین سالروز صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که جزو مهم‌ترین اسناد بالادستی و مستند تحول در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است. آیت الله رئیسی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان سندی جامع پیش‌ روی شورای‌عالی انقلاب فرهنگ دولت و همه دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی در قوای سه‌گانه و نهادهای مختلف قرار دارد و همه اقدامات تحولی باید مستند به آن باشد. وی با بیان اینکه سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است، اظهار داشت: مأموریت مهم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی حرکت به سمت اجرای این سند تحول خواهد بود.

 امریکا ضرب‌الاجل تعیین نکند؛ همه تحریم‌های ایران را رفع کند

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ما معتقدیم که تعیین ضرب‌الاجل مصنوعی برای مذاکرات سازنده نیست. همه طرف‌ها باید صبر لازم را به خرج دهند، اختلافات را به‌درستی حل کنند و شرایط مساعدی را برای مذاکره ایجاد کنند. ژائو لیجیان افزود: ایالات متحده به عنوان مقصر بحران هسته‌ای ایران، باید سیاست اشتباه «فشار حداکثری» خود بر ایران را اصلاح کند و تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و طرف‌های ثالث را بردارد. بر این اساس، ایران نیز باید پایبندی کامل خود را از سر بگیرد. چین به مشارکت سازنده در مذاکرات ادامه خواهد داد و با همه طرف‌ها برای بازگرداندن برجام به مسیر درست در تاریخ هرچه سریع‌تر همکاری خواهد کرد.

 جمهوری اسلامی ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 پیش‌نویس نهایی احیای برجام تهیه شده است

همزمان با آغاز ادامه دور هشتم گفتگوهای وین برخی منابع خبری اعلام کردند پیش نویس نهایی احیای برجام تهیه شده است. شبکه المیادین با گزارش آخرین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، از وجود یک پیش‌نویس ۲۰ صفحه‌ای خبر داد. بنا بر این گزارش، “پیش‌نویس یک سند ۲۰ صفحه‌ای تهیه شده است که چارچوب یک توافق سیاسی جامع را مشخص می‌کند”. این شبکه لبنانی اضافه کرد: اجرای این پیش‌نویس با رفع تحریم‌ها و اجازه بهر‌ه‌مندی ایران از انتقال درآمدهایش آغاز می‌شود. همچنین فضای مثبتی برای دست‌یابی به یک توافق طی چند روز یا شاید چند هفته آینده حاکم است.

 وطن امروز ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 توطئه‌گران در دام خود گرفتار می‌شوند

دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تهدید‌ها و توطئه‌های شوم دشمنان این مرز و ‌بوم گفت: تهاجم فرهنگی بسیاری تاکنون از طرف بدخواهان این کشور در راستای بر هم زدن اقتدار نظام با محوریت خانواده برنامه‌ریزی شده اما مادامی که قرآن در جامعه نهادینه شده باشد توطئه‌گران به دام خود گرفتار می‌شوند و امروز به برکت این کتاب آسمانی شاهد پیشرفت روزافزون نظام قدرتمند جمهوری اسلامی ایران هستیم.

 رابرت مالی برای توضیحات محرمانه درباره مذاکرات وین به کنگره می‌رود

یک رسانه آمریکایی گزارش داد: «رابرت مالی» نماینده دولت آمریکا در امور ایران در یک نشست محرمانه با اعضای کنگره شرکت خواهد کرد و قرار است به آنها درباره روند مذاکرات وین گزارشی ارائه دهد. فری‌بیکن در ادامه گزارش داد: حضور مالی در این جلسه کنگره که پشت درهای بسته برگزار خواهد شد، در پی اعمال فشار از سوی رهبران جمهوری‌خواه کمیته سیاست خارجی انجام می‌گیرد. حضور او نشان می‌دهد دولت آمریکا در آستانه ورود مجدد به توافق هسته‌ای مورد بحث با ایران و کاهش تحریم‌های تهران قرار دارد. مالی همچنین قرار است روز چهارشنبه جلسه‌ای محرمانه با کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به سرپرستی «باب منندز» داشته باشد و به سوالات درباره مذاکرات وین پاسخ دهد.

 جوان ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 پرونده مسئولان متخلف بورس تشکیل شد

خداییان سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:
ـ پرونده کرسنت با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده‌است، جهت تکمیل پرونده استعلام‌هایی از برخی دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته که هنوز پاسخی دریافت نشده‌است. به محض وصول پاسخ استعلام‌ها، دادگاه تشکیل خواهد شد.
ـ تعداد شکاتی که در پرونده بیماران پروانه‌ای حضور دارند حدود ۲۹۵ نفر است که علیه ۳۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی در امریکا از جمله رئیس‌جمهور و وزیر خارجه سابق امریکا طرح دعوی کردند.
ـ موارد خوبی در قانون به کارگیری سلاح وجود دارد، اما یک قانون جامع و کاملی نیست. طبیعتاً قانونی که سه دهه از زمان تصویب آن گذشته نیاز به اصلاحاتی دارد و لازم است اصلاحاتی در آن صورت بگیرد.
ـ پرونده «فرداد آمیتیس» هنوز کیفرخواست ندارد. در اثر فعالیت در زمینه رمزارز‌ها و دادن سود کلان به مردم حدود ۱۰ هزار نفر اقدام به سرمایه‌گذاری در این شرکت کردند و سرمایه‌ای حدود هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان از آن‌ها اخذ و اکنون سرکرده این شرکت دستگیر شده‌است. هم اکنون با شکایت ۲۵۸ نفر از مالباختگان در شعبه دادگاه کیفری ۲ تهران این شخص و چهار نفر دیگر از همدستانش به حبس، جزای نقدی و رد مال محکوم شدند. پرونده در مرحله بدوی است و حکم قطعی صادر نشده‌است.
ـ قبلاً در سازمان بازرسی به موضوع بورس ورود کرده و به موقع هشدار‌های لازم را داده بودیم و هم برای مسئولان سابق بورس پرونده تخلفات تشکیل شده و پرونده کیفری نیز در حال تشکیل است.

 سنگ‌اندازی کنگره پیش پای وین

۳۳ سناتور جمهوریخواه به جو بایدن هشدار دادند برای ممانعت از اجرای هرگونه توافق هسته‌ای جدید با ایران تلاش خواهند کرد. این سناتور‌ها به رهبری تد کروز که از مخالفان دیرینه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران هستند، در نامه خود به بایدن گفتند که از «تمام گزینه‌ها و اهرم‌های موجود» در برابر توافق با ایران استفاده خواهند کرد و اگر وی به تعهدات قانونی با هدف تضمین نظارت کنگره بر بازنگری‌ها یا تغییرات در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عمل نکند، اجرای هرگونه توافق جدید اگر به‌طور کامل با مشکل مواجه نشود، دست‌کم به شکل جدی با مانع برخورد خواهد کرد. علاوه بر این، به گفته سناتور‌های مخالف توافق با ایران، کاخ سفید ملزم است هرگونه «توافق جدید» مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را برای یک دوره بازنگری ۶۰ روزه به کنگره ارسال کند که طی آن کنگره می‌تواند قطعنامه‌ای را در مخالفت تصویب و اساساً از اجرایی شدن هرگونه توافق احتمالی با ایران جلوگیری کند.

 رسالت ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 تسلط نیروهای صنعا بر منطقه‌ای مهم در مأرب

منابع محلی از درگیری‌های شدید میان نیروهای صنعا و نیروهای ائتلاف سعودی و متحدان آنها در جنوب غرب مأرب خبر دادند. این منابع محلی به «وکاله الصحافه الیمنیه» گفتند، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اخیرا از سمت مواضع خود در کوه‌های «البلق الشرقی» و منطقه «الفلیحه» حمله نظامی گسترده‌ای به سمت مواضع ائتلاف سعودی در اطراف «وادی عبیده» داشتند. پس از درگیری‌های شدید میان طرفین، نیروهای صنعاء موفق به پاک‌سازی منطقه راهبردی و بسیار مهم «عرق معزز» در جنوب غرب شهر مأرب شدند. منطقه عرق معزز از اهمیت راهبردی گسترده‌ای برخوردار است زیرا محل تلاقی مسیرهای امدادی اصلی برای بسیاری از جبهه‌ها در جنوب شهر مأرب به شمار می‌‎رود.

 مردم سالاری ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 احتمال تفاهم تا آخر فوریه

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که مسکو به دنبال به سرانجام رساندن مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای تا آخر فوریه است. میخائیل اولیانوف گفت: ما به شدت مخالف تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی هستیم. در عین حال، با این موافقیم که مذاکرات نباید طولانی شود و اگر بخواهیم، می‌تواند تا آخر این ماه به اتمام برسد. این اتفاق با وجود اراده سیاسی وآمادگی طرفین برای نشان دادن انعطاف معقول به واقعیت می‌پیوندد. او در پاسخ به این که مذاکرات در حال حاضر در چه مرحله‌ای است، گفت: فکر می‌کنم می‌توان گفت مرحله فعلی، مرحله آخر است. کارهای زیادی انجام شده است.
 امضای چند سند همکاری بین جمهوری اسلامی ‌ایران و عمان
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی‌ایران و سلطنت عمان در مسقط، گفت: کمیسیون مشترک ایران و عمان در مذاکرات روز نخست در زمینه‌های مختلف به تفاهم دست یافتند که انتظار می‌رود در اختتامیه شاهد امضای چند سند همکاری باشیم. پیلتن در خصوص مذاکرات صورت گرفته، تصریح کرد: در روز اول این کمیسیون مشترک، هیات‌های مقدماتی و کارشناسی دو طرف مذاکرات خود را در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری، بانکی، حمل و نقل، انرژی، بهداشت، درمان و کشاورزی آغاز کردند.

 آرمان ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 اوج قدرت دفاعی ملت

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه الحمدلله بعد از دوران باشکوه حضرت امام عظیم الشان، رهبر معظم انقلاب اسلامی این مسیر را به زیبایی ادامه دادند و آرایش قدرتمند و دفاعی شکست‌ناپذیری از نیروهای مسلح ایجاد کردند، گفت: امروز این میراث گران‌قدر روی زمین یک واقعیت بسیار قدرتمند را ایجاد کرده و امنیت امروز جامعه ما مدیون همین اندیشه است. سرلشکر سلامی ادامه داد: این قدرت به شکلی است که قدرت‌های استکباری را در انتخاب گزینه‌های نظامی کاملا متوقف و منصرف کرده و این اوج قدرت دفاعی ملت است که در پرتو آن اندیشه‌های بلند شکل گرفته است.

 تغییر رئیس سازمان حج و زیارت

وزیر ارشاد با قدردانی از علیرضا رشیدیان، رئیس پیشین سازمان حج و زیارت، سیدصادق حسینی را به عنوان معاون وزیر و رئیس جدید این سازمان منصوب کرد. رشیدیان از سال ۱۳۹۷ ریاست سازمان حج و زیارت را به عهده داشت.

 قدس ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 دولت مصمم به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان

معاون اول رئیس جمهور در آیین بهره‌برداری از ۲هزارو۹۵۰پروژه آموزشی کشور از تصمیم دولت برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان خبر داد. مخبر افزود: با وجود آنکه لایحه دولت قبلی برای رتبه‌بندی معلمان دارای اشکالات و ایراداتی بود، رئیس جمهور تأکید کرده است همان لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم تا موضوع رتبه‌بندی به سرعت پیگیری شود و به نتیجه برسد.

 خراسان ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 پشیمان‌ها ناکامی‌ها را به انقلاب نسبت می‌دهند

رئیس مجلس با بیان اینکه پشیمان‌ها که روزی انقلابی بودند، امروز به دنبال این ادراک‌سازی هستند که انقلاب هیچ موفقیتی نداشته است یا هر چه ناکامی داریم را به انقلاب نسبت می‌دهند، تاکید کرد: واقعیت دقیقا خلاف این رویکرد پشیمان‌هاست و ناکامی‌ها و شکست‌ها اتفاقا در جایی رخ داده که ما از مبانی انقلاب و امام () فاصله گرفته‌ایم. قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع که من بارها درباره آن صحبت کرده‌ام تغییر در نظام اداری و اجرایی کشور است، اظهار کرد: نظام اداری و اجرایی کشورهیچ نسبتی با مبانی باورهای انقلاب اسلامی ندارد و این چالش بزرگی برای کشور است که باید آن را اصلاح کنیم.

 شکایت بیت امام راحل از دهباشی

در پی انتشار توئیتی از حسین دهباشی،‌ مستندساز که حاوی اتهامی ناروا درباره علت رحلت یادگار امام() حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی بود، بیت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی از وی شکایت قضایی کرد. همزمان، دفتر نشر معارف انقلاب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به‌تازگی مطلبی در شبکه اجتماعی توئیتر درباره علت درگذشت یادگار امام راحل، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج احمد خمینی منتشر شد و سپس این مطلب به آیت الله هاشمی رفسنجانی نسبت داده شده است که صحیح نیست.

 اعتماد ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 رفع جامع و مؤثر تحریم‌ها برای انتفاع اقتصادی از برجام

دبیر شورای عالی امنیت ملی بر لزوم رفع تحریم‌ها تاکید کرد. شمخانی در توییتر نوشت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و تکنولوژیک کشور دارای ساختار یکپارچه است و رفع تحریم‌ها با هر شناسه‌ای باید برای همه بخش‌ها ماهیت یکسان داشته باشد. تجربه قبلی ثابت کرد که بدون رفع جامع و مؤثر تحریم‌ها، انتفاع اقتصادی پایدار از برجام بیشتر شبیه یک سراب است.

 همکاری نظامی ـ فنی با تهران در انطباق با تعهدات بین‌المللی روسیه انجام می‌شود

سفیر روسیه در ایران نسبت به چشم‌انداز همکاری‌های نظامی‌- فنی با تهران ابراز خوش‌بینی کرد. لِوان جاگاریان گفت: «همکاری نظامی ـ فنی با ایران تحت کنترل شدید دولتی، با رعایت کامل قوانین فدراسیون روسیه و در انطباق با تعهدات بین‌المللی روسیه تحت رژیم‌های منع اشاعه موجود انجام می‌شود. تاریخ معاصر همکاری‌های نظامی ـفنی روسیه و ایران بیش از ۵۰ سال قدمت دارد. تجربه مثبت اجرای پروژه‌های متعدد به ما این امکان را می‌دهد که با خوش‌بینی در مورد چشم‌انداز چنین همکاری‌هایی صحبت کنیم».

 اطلاعات ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 چشم‌پوشی از جرائم و تخلفات در بورس پذیرفته نیست

رئیس قوه قضائیه گفت: هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس باید گزارشی جامع، متقن و مستند را تدوین کند و دستگاه قضایی هم در تحقق این مهم از هیچ کمک و مساعدتی به این هیات فروگذار نخواهد کرد. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست با اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه، با تاکید بر اینکه بواسطه دربرگیری بالای قضیه بورس، اغماض و چشم‌پوشی نسبت به جرائم و تخلفات افرادی که در این رابطه احیاناً خیانت یا کوتاهی و قصور کرده‌اند، به هیچ وجه پذیرفته نیست، به مأموریت خود به سازمان بازرسی کل کشور برای کمک و مساعدت همه‌جانبه به هیات مذکور اشاره کرد و از فعال بودن شعب ویژه رسیدگی به تخلفات و جرائم بورسی در دادگاه و دادسرا و همچنین آمادگی دستگاه قضایی برای تعیین شعبه مخصوص هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس خبر داد.

  سری جهیزیه اهدایی رهبر معظم انقلاب در سیستان و بلوچستان توزیع شد

سرهنگ جعفری معاون محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور گفت: ۶۰ فقره جهیزیه کاملا ایرانی اهدایی رهبر معظم انقلاب به مناسبت دهه مبارک فجر به زوج های جوان سیستان و بلوچستان اهدا شد.

 شهروند ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
 نامه من نقد گزارش دولت قبلی در زمینه دستاوردهای برجام بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بحث برجام گفت: «ما درباره برجام نظر خود را مشخص بیان کردیم و گفتیم برجام سند طلبکاری ملت است و در دانشگاه باید برجام‌خوانی راه بیفتد». جلیلی با بیان اینکه «می‌گویند فلانی صد صفحه یا ۲۰۰ صفحه نامه نوشته است» افزود: «من همیشه مکاتباتی داشتم و وظیفه خود می‌دانم نظراتم را بیان کنم. دولت قبل در پایان دوره خود، گزارشی درباره برجام داد. من آن را بررسی کردم و مواردی را که با واقعیت مطابقت نداشت، بیان کردم. این نامه مربوط به شش ماه پیش و در نقد گزارش دولت قبلی در زمینه دستاوردهای برجام بود. البته این مسائل ارزش پرداختن ندارد؛ اما حالا در شرایطی که دشمن به شکست خود اعتراف کرده موضوع آن نامه برجسته و تیتر یک می‌شود. این شرایط فتنه است.

اخبارخبرگزاری ها  سایت های اینترنتی

مسئولین برای رفع فساد و بی عدالتی در جامعه تلاش کنند

حوزه / آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار آیت الله دری نجف آبادی و اعضای هیئت مدیره بنیاد غدیر استان مرکزی با بیان اهمیت و ضرورت برگزاری همایش عدالت علوی در بیان امیرمؤمنان (علیه السلام) گفتند: با وجود جریان‌های انحرافی فراوان در زمان کنونی معرفی و شناساندن معارف اسلام ناب محمدی و فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) به جهانیان از نیازهای مبرم زمان ما است. ایشان درادامه امیرمؤمنان(علیه السلام) را الگویی وارسته برای همه جهانیان به ویژه مسئولین دانسته و افزودند: مسئولین در کنار انقلابی و مردمی بودن باید تمام تلاش و فعالیت خود را بر مبنای مبارزه با فساد و بی عدالتی در جامعه قرار دهند تا زمینه‌های رشد جامعه را فراهم سازند.

«تهاجم ترکیبی»، فرمانی برای خنثی سازی توطئه های دشمن

رسا/ آیت الله کعبی، با اشاره به سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تهاجم ترکیبی در مقابل هجمه همه جانبه دشمنان و لزوم جهاد تبیین، گفت: رهبر معظم انقلاب امروز یادآور شدند که جهاد تبیین جهادی قطعی و فوری است.وی با بیان اینکه امروز رهبر معظم انقلاب فرمان و حکم جهاد را صادر کردند، افزود: تمام کسانی که دارای منبر و تریبون و فعال فضای مجازی هستند باید به جهاد تبیین بپردازند، زیرا که سخنان امروز رهبر معظم انقلاب فرمان جهاد عینی در مقابل تهاجم همه جانبه دشمنان بوده است.عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: باید تمام ملت ایران در برابر خنثی سازی امپراتوری و دیکتاتوری رسانه ای دشمنان نظام اسلامی ایران گام در میدان جهاد بگذارند.

حوزه علمیه امام جماعت متخصص پرورش دهد

ایسنا/ آیت الله آشتیانی با اشاره به نقش مسجد در اسلام خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم حرکت نورانی در جامعه ایجاد کنیم باید تنها به مساجد تکیه کنیم. وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نیز از مساجد آغاز شد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری، شهید سعیدی، شهید صدوقی، شهید مدنی و … نمونه‌های شاخص امام جماعت‌هایی هستند که در زمان انقلاب سینه خود را سپر کرده و به مقابله با طاغوت پرداختند.وی با بیان اینکه اگر بخواهیم روحیه انقلابی را زنده نگه‌داریم باید پتانسیل مساجد را بالا ببریم، یادآور شد: حضور افراد خالص و پاک که تنها به دنبال جلب رضای خداوند هستند در مساجد می‌تواند در این مسیر بسیار موثر باشد. معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باتوجه به افزایش سطح سواد عمومی، حوزه علمیه باید در عصر حاضر به پرورش امام جماعت متخصص اهتمام ورزد.

نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب در سال آینده برگزار می شود

اختصاصی/ حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال به تشریح شرائط ، نحوه و زمان برگزاری انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم پرداخت وگفت: اعضای هیئت نظارت بر انتخابات توسط شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انتخاب می شوند.رئیس ستاد انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم درادامه افزود: ۴ ماه قبل از پایان دوره ۴ ساله مجمع، رئیس ستاد انتخابات مجمع نمایندگان طلاب با حکم رئیس جامعه مدرسین تعیین و فرآیند انتخابات آغاز می‌شود که این مهم در آذرماه جاری انجام شد؛ با توجه به شرایط کرونا انتخابات نهمین دوره این مجمع به تأخیر افتاده است. وی درادامه گفت: دوره هشتم مجمع نمایندگان طلاب با پایان اسفندماه سال جاری به پایان می‌رسد و انتخابات نهمین دوره آن نیز به احتمال زیاد نیمه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

وزیر امور خارجه نامه‌ای در مورد مذاکرات وین به رهبری ننوشته است

ایسنا/ یک منبع مطلع اخبار منتشر شده در برخی از کانال‌های خبری در مورد نامه وزیر امور خارجه کشورمان به مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات وین و دیگر ادعاهای مطرح شده در این خبر را تکذیب کرد.این منبع مطلع اعلام کرد : اخبار منتشره در مورد نامه وزیر امور خارجه به مقام معظم رهبری در مورد مذاکرات وین از اساس کذب و ادعاهای دیگر مطروحه در این خبر هم ساختگی و در راستای اختلاف افکنی و تلاش برای شکست اجماع ملی در مورد مذاکرات وین است‌.

سید حسن نصرالله: آمریکا از جنگ با ایران می‌ترسد

حوزه/ سید حسن نصرالله در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، گفت:« امروز جمهوری اسلامی ایران، الگوی استقلال و آزادی در جهان اسلامی و کشورهای جهان اسلام و در سطح همه جهان است».دبیر کل حزب الله با بیان اینکه جمهوری اسلامی، نتیجه انقلاب مردم است، تأکید کرد: «برخی کشورها هستند که دم از حاکمیت و استقلال می‌زنند اما تابع سفارتخانه‌های کشورهای دیگر هستند… امروز ایران کشوری با استقلال و آزادی سیاسی واقعی است».وی همچنین با اشاره به اینکه اظهارات آمریکا درباره جنگ علیه ایران، صرفا برای ترساندن و اعمال فشار بر تهران است، گفت: «ایران یک کشور، دارای حاکمیت است که آمریکا از جنگ با آن، واهمه دارد. آمریکا نتوانست و نخواهد توانست توسعه برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای ایران را متوقف کند».وی درباره هر گونه حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران هم تأکید کرد: «اگر رژیم اسرائیل، ایران را بمباران کند، پاسخ ایران نیز شدید خواهد بود. این چیزی است که اسرائیل اشغالگر از می‌ترسد».

بورل: در مراحل نهایی مذاکرات وین هستیم

ایسنا / مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که اخیرا به آمریکا سفر کرده بود، درباره پیشرفت مذاکرت وین گفت: نمی‌دانم یک‌هفته، دو هفته یا سه هفته طول خواهد کشید اما مطمئنا در آخرین مراحل مذاکره هستیم. بورل گفت: رسیدن به یک توافق در زمینه لغو تحریم‌ها و بازگرداندن اقدامات هسته‌ای ایران به حالت قبل، «مهم‌ترین مسئله است». او ابراز امیدواری کرد که گشایشی صورت می‌گیرد «چون دو طرف از خود آمادگی نشان داده‌اند».او همچنین گفت که پیش از خروج‌ دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران به توافق پایبند بوده است.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، علاوه بر این، مطرح کرد که روسیه نقش سازنده‌ای را در مذاکرت وین ایفا می‌کند.

تهدیدات دولت بایدن علیه ایران توخالی است

مهر/ مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید، هدف جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای جدید با ایران را رد کرد وگفت که چنین توافقی درک جهانی از عزم آمریکا را تضعیف می‌کند.جان بولتون گفت که توافق وین عمدتاً به لطف اشتهای دولت بایدن برای موفقیت صورت می‌گیرد. بولتون گفت: «دولت بایدن در سال گذشته برای احیای این توافق سجده کرده است و امتیازاتی را یکی پس از دیگری داده است و فکر می‌کنم از این منظر، دولت بایدن مایل است تقریباً هر کاری انجام دهند تا توافق را سر جای خود بازگردانند.»بولتون درباره تهدیدات آمریکا درباره اینکه همه گزینه‌ها روی میز است، گفت: «فکر می‌کنم این یک تهدید توخالی دیگر است، متأسفانه…»بولتون همچنین در ادامه مدعی شد: تقریباً قطعی است که اسرائیل حتی اگر بایدن به توافق برسد، به تهدید حمله علیه تأسیسات هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

انحصار آمریکا در تولید شتاب‌دهنده الکترونی شکسته شد

مهر/ رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: موضوع شتابگرها به عنوان یکی از ابزارهای مهم و راهبردی تأثیرگذار بر صنایع مختلف است.وی افزود: انحصار کشور آمریکا در تولید شتاب‌دهنده الکترونی توسط دانشمندان ایرانی شکسته شد. این نوع شتاب‌دهنده‌ها در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.اسلامی تصریح کرد: شتاب‌دهنده‌های الکترونی توسط متخصصین ایرانی به‌طور کامل بومی شده و در مسیر صنعتی شدن قرار گرفته است.

کسری تجاری آمریکا به رکورد ۸۵۹ میلیارد دلار رسید

تسنیم/ واردات بالا در آمریکا برای تامین تقاضای داخلی باعث شده کسری تجاری این کشور در ۲۰۲۱ به بالاترین رقم برسد.افزایش شدید کسری تجاری آمریکا که در روز سه‌شنبه توسط وزارت بازرگانی این کشور اعلام شد، بیشتر نتیجه تغییر هزینه‌کرد مردم به سمت کالاها نسبت‌به خدمات طی همه‌گیری کرونا بوده‌ است. با توجه به این‌که کسب‌وکارهای آمریکایی تلاش می‌کنند ذخایر خالی‌شده خود درنتیجه‌ اختلال در زنجیره‌های جهانی عرضه را پر کنند، به‌نظر نمی‌رسد کسری تجاری آمریکا در سال جاری میلادی کاهش یابد. به‌این‌ترتیب روند رشد اقتصاد این کشور هم کند خواهد شد.کسری تجاری آمریکا در سال گذشته میلادی ۲۷ درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم یعنی ۸۵۹.۱ میلیارد دلار رسید. این رقم در ۲۰۲۰ برابر با ۶۷۶.۷ میلیارد دلار بود.کسری تجاری آمریکا ۳.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. این رقم در ۲۰۲۰ برابر با ۳.۲ درصد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *