خبرروز ۱۴۰۰/۱۱/۱۹

نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

امشب در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام مراسم هفتمین شب ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) برگزار می‌شود

رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه فنلاند: اقتصاد کشور را منتظر برجام نمی‌گذاریم

آیت الله اعرافی: دانش‌آموز تراز انقلاب تربیت شود

آیت الله اراکی: رسالت حوزه اقامه عدل در جامعه اسلامی است

آیت الله مروی:آیت الله العظمی صافی حامی و ناصح انقلاب بودند

 جام جم ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 آزادسازی سواحل شمال و جنوب کشور ادامه می‌یابد

وزیر کشور از تداوم عملیات آزادسازی سواحل شمال و جنوب کشور با دستور رئیس‌جمهور خبر داد. وحیدی در جریان سفر دوروزه به استان خوزستان و در حاشیه بهره‌برداری تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرستان شادگان گفت: «آزادسازی سواحل در شهرها آغاز شده است. آزادسازی سواحل دریای خزر در شمال کشور و همچنین در سواحل جنوبی کشور آغاز شده و به‌سرعت در حال انجام است.»

 همشهری ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 پیش‌بینی آینده منطقه

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به سهم تجارت دریایی در نمودار تجارت و ترانزیت جهانی تصریح کرد: تجارت دریایی و کشتیرانی، ٨٠ درصد تجارت جهان را شامل می‌شود. سردار رحیم صفوی با اشاره به اینکه خلیح فارس یکی از مسیرهای مهم تجاری جهان محسوب می‌شود گفت: علاوه بر ٨ کشور پیرامونی و ساحلی خلیج‌فارس، بسیاری از کشورهای جهان مانند ژاپن، چین و اروپا به این منطقه وابسته هستند. وی با بیان اینکه این منطقه به لحاظ موقعیت جغرافیایی ذاتا برای قدرت‌های جهانی دارای اهمیت است، تصریح کرد: به‌عنوان یک جغرافیدان سیاسی نظامی می‌گویم این منطقه تا ۲ دهه آینده، کانون رقابت‌های جهانی خواهد بود.

 

 کیهان ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 اقتصاد کشور را منتظر برجام نمی‌گذاریم

رئیس‌جمهوردر دیدار پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند گفت: روابط بین دو کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بسیار خوب بوده اما روابط فنلاند با دیگر کشورها نباید تحت تأثیر بیگانگان قرار گیرد. ما به‌دنبال روابط حسنه با همه کشورهای منطقه هستیم و این سیاست را ادامه خواهیم داد. در منطقه ما هرجا مشکلی هست به دلیل دخالت بیگانگان است. آیت‌الله رئیسی با‌ اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین، تصریح کرد: ما اعلام کردیم در صورت لغو تحریم‌ها زمینه برای توافق آماده است و ایران نشان داده که به تعهدات خود پایبند است اما اقتصاد کشورمان را منتظر برجام نمی‌گذاریم. وی با‌ اشاره به اعتراف آمریکایی‌ها در مورد شکست فضاحت‌بار سیاست فشار حداکثری به ایران، گفت: امیدواریم کشورهای اروپایی مسیر استقلال از سلطه‌گری آمریکا را انتخاب کنند، چرا که آمریکا کشور قابل اعتمادی نیست.

مذاکرات ظاهراً در مرحله نهایی است

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتر نوشت: «پس از یک توقف کوتاه، مذاکرات وین سه‌شنبه(امروز) ازسرگرفته می‌شود. مذاکرات ظاهراً در مرحله نهایی است که به عزم و تلاش‌های پرانرژی تمامی طرف‌ها برای رسیدن به نقطه مقصد که احیای کامل برجام از جمله رفع تحریم‌ها است، نیاز دارد.» همچنین «ولادیمیر اِرماکوف»، مدیر دپارتمان کنترل و منع اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه روسیه، اعلام کرد که مسکو معتقد است اقدامات [غربی‌ها] برای تسریع روند مذاکرات برجام و تعیین ضرب‌الاجل برای تکمیل آنها، بیهوده است. روسیه نه بر اساس ضرب‌الاجل‌ها در تقویم‌های سیاسی دیگران، بلکه با یک نتیجه معنادار حرکت می‌کند و امیدوار است با عادی‌‌سازی نهایی همکاری‌های بین‌المللی با ایران، شرایطی را برای اجرای پایدار برجام ایجاد کند.

انتخاب رئیس جمهور عراق به تعویق افتاد

«محمد الحلبوسی» رئیس‌پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد، ولی انتخاب رئیس‌جمهور عراق به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در پارلمان به تعویق افتاد. تنها ۵۸ نماینده (از ۳۲۹ نماینده) در این جلسه حاضر شدند. برای انتخاب رئیس‌جمهور آرای دو سوم نمایندگان یعنی ۲۱۰ رای لازم است.

 شرق ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 مجلس برای تصویب اصلاح قانون سلاح آماده است

موسوی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، گفت: مجلس برای اصلاح قانون سلاح به نفع نیروهای مسلح و تأمین امنیت کشور آمادگی دارد. براساس ایرادهای مطرح‌شده از سوی نهادهای ذی‌ربط، به نظر می‌رسد لازم است که ستاد کل نیروهای مسلح در هماهنگی با معاونت حقوقی دستگاه قضائی در لایحه تقدیمی اصلاحات لازم را به عمل آورد و لایحه را مطابق شرایط جدید به‌روز کند تا با رفع نواقص شاهد اصلاحات جدی و مؤثر در این قانون باشیم.

 بازدید سرزده دادستان عمومی و انقلاب تهران از اوین

دادستان تهران، به صورت سرزده از اوین بازدید کرد. صالحی هدف از این بازدید را اجرای دستورات رئیس قوه قضائیه درباره پالایش و بررسی پرونده‌های متهمان و زندانیان، ارتقا و بهبود وضعیت نظام زندانبانی و تعیین تکلیف پرونده‌های دارای بازداشتی موقت عنوان کرد. وی افزود: علاوه بر دادیاران ناظر زندان، برای قضات پرونده‌ها هم برنامه‌های بازدید مستمر از ندامتگاه‌ها پیش‌بینی شده است.

 ایران ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 دستگاههای اطلاعاتی مراقب باشند مسئولین از مردم فاصله نگیرند

نخستین همایش اطلاعاتی سه‌جانبه وزارت اطلاعات، سپاه و فرماندهی نیروی انتظامی برگزار شد که رئیس جمهور سخنران اصلی آن بود. آیت‌الله رئیسی در این همایش، با بیان اینکه دشمنان می‌خواستند پیام انقلاب از جغرافیای ایران خارج نشود، اما امروز صدای آن به تمام منطقه و جهان رسیده است، تأکید کرد: دشمنان انقلاب و مردم هر توانمندی کشور را هدف قرار داده و آن را تهدید و تحریم می‌کنند. وی در ادامه، «جلوگیری از نفوذ» «برخورد با سرشبکه‌های فساد» و «از بین بردن مافیای قاچاق» را از اولویت دستگاه‌های اطلاعاتی دانست و با تأکید بر اینکه دشمن به دنبال تغییر نظام محاسباتی مدیران است، افزود: مراقبت کنید مسئولان کشور، از ارزش‌های اسلامی و از مردم فاصله نگیرند.

جمهوری اسلامی در تأمین تسلیحات نظامی محتاج دیگران نیست

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه برای تأمین تجهیزات محتاج دیگران نیستیم، گفت: امام همواره تأکید خاصی بر خودکفایی و ساخت تجهیزات بومی داشتند. امیر سیاری با تأکید بر اینکه سفارش امام(ره) پس از ۴۳ سال عمر پربرکت انقلاب به نتیجه رسیده، ادامه داد: امروز خدمت حضرت امام(ره) عرض می‌کنم، آنچه شما فرمودید امروز عملی شده است و در تجهیزات هوایی، زمینی، دریایی و موشکی اگر خط‌کش بگذاریم به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست که کجا بودیم و الان کجا هستیم.

 جمهوری اسلامی ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 در حوزه رفع تحریم‌ها به بخشی از مطالبات ما توجه نشده است

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه به‌زودی مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها از سر گرفته می‌شود، گفت: هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخشی از مطالبات ما مورد توجه قرار نگرفته است. امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه فنلاند در ارتباط با مذاکرات وین و چشم‌انداز آن گفت: در چند روز گذشته در جلسات فشرده در بخشهای تخصصی بر روی آخرین متونی که در نتیجه مذاکرات ایران و ۱+۴ و متونی که از طریق آقای مورا تبادل شده است تمرکز کرده‌ایم و آنها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. وی ادامه داد: امیدواریم در این مرحله بتوانیم به توافق نهایی نزدیک شویم.

رژیم صهیونیستی نماینده دائم پلیس در امارات تعیین کرد

یعقوب شبتای، بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی برای اولین بار از زمان عادی سازی روابط امارات و اسرائیل، یکشنبه وارد ابوظبی شد. وسیم بدر، سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد، شبتای در جریان این سفر با مسئولان عالی‌رتبه و ارشد امارات از جمله بازرس کل ابوظبی و بازرس کل دوبی دیدار خواهد کرد. وسیم افزود: در چارچوب تقویت روابط میان دو طرف، شبتای تصمیم گرفت تا نماینده دائم پلیس اسرائیل در امارات را منصوب کند. نماینده دائم پلیس رژیم صهیونیستی در امارات در چارچوب دستورکار سفارت اسرائیل در ابوظبی، فعالیت‌های پلیس این رژیم در امارات، آفریقا و خاورمیانه را هماهنگ خواهد کرد.

 وطن امروز ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 آماده وضع قانون برای افزایش اقتدار پلیس هستیم

رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه‌قضائیه شهادت افسر نیروی انتظامی شهید «علی‌اکبر رنجبر» را به خانواده وی و مجموعه نیرو‌های نظامی و انتظامی کشور تبریک و تسلیت گفت و با اشاره به اهمیت بالای مقوله امنیت در همه جوامع، تصریح کرد: حافظان امنیت مردم و کشور ما در نیرو‌های مسلح و نیروی انتظامی در همه نقاط ایران اسلامی برای برقراری امنیت و نظم اجتماعی تلاش مجاهدانه می‌کنند و بدیهی است باید از احترام، اقتدار، تجهیزات و آموزش‌های لازم برخوردار باشند و ضروری است با همکاری رسانه ملی و همه صاحبان تریبون در راستای تقویت ارتباط مردم و نیرو‌های مسلح فرهنگ‌سازی صورت گیرد و به‌گونه‌ای تدبیر شود که دیگر شاهد به وقوع پیوستن اتفاقی که در استان فارس واقع شد، نباشیم. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه ضمن تاکید بر این مقوله که قوه ‌قضائیه برای اصلاح یا وضع قانون در راستای افزایش اقتدار نیروی انتظامی آمادگی کامل دارد، به این مهم اشاره کرد که ظرفیت قانونی موجود برای تضمین اقتدار نیرو‌های مسلح و نیروی انتظامی، ظرفیت قابل‌توجه و اعتنایی است.

 آغاز عملیات آبرسانی و برق‌رسانی روستایی و عشایری

رئیس‌جمهور در هفتمین روز از دهه مبارک فجر با حضور در محل وزارت نیرو و از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس با سراسر کشور، طرح‌های آبرسانی به ۴۸۰ روستا و برق‌رسانی به ۲۱۱ روستا را به شکل رسمی افتتاح کرد. همچنین در این مراسم بهره‌برداری از مولدهای خورشیدی قابل حمل که به ۱۰ هزار خانوار عشایری تحویل شده است، آغاز شد. رئیس‌جمهور همچنین دستور آغاز عملیات اجرایی طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستا را صادر کرد. علاوه بر این، عملیات اجرایی طرح جهادی توسعه و بهسازی شبکه برق ۴۵۰۰ روستا نیز آغاز شد.

 سیدحسن نصرالله قهرمان جهان عرب است

روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم»، به مناسبت سی‌امین سالگرد شهادت سیدعباس موسوی، دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان و همچنین آغاز دبیرکلی سیدحسن نصرالله در سال ۱۹۹۲ گزارش مفصلی منتشر کرد. در این گزارش از قول برجسته‌ترین کارشناسان نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی، رهبر حزب‌الله شخصیتی کاریزماتیک، واجد نبوغ سرشار سیاسی و نظامی و به عنوان قهرمان جهان عرب معرفی شده که در عین حال خطرناک‌ترین دشمن اسرائیل است.

 جوان ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 حفظ ارتش و تأسیس سپاه حاصل دوراندیشی امام بود

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در آیین تجدید میثاق فرماندهان و مسئولان ارشد نیرو‌های مسلح با آرمان‌های امامین انقلاب اسلامی که در مرقد مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به اقدامات امام خمینی (ره) در راستای تثبیت انقلاب اسلامی، گفت: «حفظ و قدرتمند کردن ارتش در برابر توطئه انحلال ارتش، غرس نهال سپاه پاسداران به عنوان حافظ انقلاب و دستاورد‌های آن، شکل‌دهی به بسیج مستضعفان به عنوان بستر اتصال مردم پایان‌ناپذیر در دفاع از کشور و امنیت و همراهی با انقلاب و نیرو‌های مسلح تنها بخش کوچکی از دوراندیشی و تدبیر بی نظیر امام راحل بود. سرلشکر باقری ادامه داد: «خدا را شاکریم که نیرو‌های مسلح به طور دائمی در حال رصد و مراقبت هوشیارانه تمام تحرکات دشمنان در سطح منطقه هستند و چنانچه دیوانه‌ای یا کم خردی دست تعرض یا گوشه چشمی به کشور و ملت داشته باشد، خود می‌داند که پاسخ قاطعی دریافت خواهد کرد.»

 رسیدن به توافق در مذاکرات وین به ایران بستگی دارد

صدراعظم آلمان در گفتگو با روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست درباره اینکه فاصله تا رسیدن به توافق در مذاکرات وین چه اندازه است، گفت: «به ایران بستگی دارد.» اولاف شولتز اضافه کرد: «ما به آن‌ها پیام روشنی دادیم مبنی بر اینکه اکنون زمان تصمیم‌گیری و پیشرفت و نه طولانی کردن این روند است.» او با انداختن توپ مسئولیت به زمین ایران گفته است: «امیدواریم که آن‌ها از این فرصت استفاده کنند. زمان زیادی برای ما باقی نمانده است، زیرا ما از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران اطلاع داریم.»

 همه پشت سر یک فرمانده هستند

تولیت آستان مقدس امام با تأکید بر اینکه شرط بقا «عزت» است، گفت: با همه اختلافاتی که ممکن است مردم ما داشته باشند، اگر گوشه چشمی به تهدید و طمع کشور دوخته شود هیچ کس نباید تردید کند که همه یک فرمانده دارند، پشت یک فرمانده هستند، و در یک مسیر گام بر می‌دارند. یک راه، یک هدف، یک آرمان و یک فرمانده، حجت الاسلام سید حسن خمینی تأکید کرد: به حق باید شهادت داد که در دفاع از عزت کشور، انقلاب و ایران بعد از امام فرمانده معظم کل قوا و رهبر معظم انقلاب یک پرچمداری بزرگ و عزت آفرین و افتخار آفرین را رقم زده‌اند و آن مسیر ادامه دارد. امروز هم نباید شک کرد که با همه اختلاف سلیقه‌هایی که در کشور ما هست و نقطه قوت ما است، اگر فکر کنیم همه مثل هم بیندیشیم ذهن، فکر و اندیشه‌ای نداریم؛ قدرت ما در کثرت در عین وحدت است.

 آفتاب یزد ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 بی‌صبرانه منتظر احیای برجام هستیم

پکا هاویستو وزیر خارجه فنلاند در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری مذاکرات وین تصریح کرد: ما حامی احیای برجام هستیم. امیدواریم مذاکرات وین به سرانجام برسد و توافق صورت بگیرد. از حصول توافق در وین حمایت می‌کنیم. از همکاری‌های ایران با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنیم. می‌دانیم که همکاری‌های خوبی بین ایران و آژانس وجود دارد و بر این موضوع تاکید داریم که نتیجه موفق مذاکرات وین می‌تواند فرصت بیشتر و بهتری را برای افزایش همکاری‌ها و تبادلات بین دو کشور فراهم کند.

 رسالت ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 طلسم ترانزیت بین ایران و ترکمنستان شکسته شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: با افزایش ترانزیت و توسعه کریدور‌های حمل‌ونقلی میزان ترانزیت بین ایران و ترکمنستان افزایش یافت. قاسمی گفت: امروز نقایص جدی به‌خصوص در سهم ترانزیتی و ژئوپولیتیک داشته‌ایم اما با همکاری دولت و دستگاه‌های مسئول تاکنون توانسته‌ایم نتایج خوبی به دست آوریم. به گفته وی، در حوزه‌های مختلف در بخش سرخس و ترکمنستان توافق صورت گرفته و از سه ماه پیش هم ترانزیت خود را افزایش داده‌ایم و سد ۵۰ سال ترانزیت بین ایران و ترکمنستان شکسته شد.

 مردم سالاری ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 کیفرخواست پرونده ترور شهید سلیمانی قبل از پایان سال صادر می‌شود

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی‌ایران، گفت: دادستانی تهران کیفرخواست اقدام جنایتکارانه در ترور شهید سلیمانی را تا قبل از پایان سال آماده کرده و برای دادگستری ارسال خواهد کرد. غریب‌آبادی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه از آغاز به کار دور سوم نشست کمیته تحقیق مشترک رسیدگی به جنایت ترور شهید سلیمانی و همرزمانش از فردا به مدت ۲ روز در بغداد خبر داد و گفت: دادستانی تهران کیفرخواست اقدام جنایتکارانه در ترور شهید سلیمانی را تا قبل از پایان سال آماده کرده و برای دادگستری ارسال خواهد کرد.

 

 آرمان ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 تاکید برتوسعه همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی

وزیر اطلاعات بر توسعه همدلی و همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی برای ساخت ایران قوی و مقتدر تاکید کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب با اشاره به طراحی و اجرای انواع توطئه‌های دشمن در طول چهل و سه سال گذشته، به جنگ ترکیبی دشمن در حوزه‌های مختلف اشاره و نقش مهم دستگاه‌های اطلاعاتی در خنثی‌سازی این توطئه‌ها با همراهی مردم فهیم و بیدار کشور را بسیار مؤثر دانست. وی خدمات دستگاه‌های اطلاعاتی در طول سالیان پس از انقلاب را قابل تقدیر دانست و گفت: این خدمات در راستای ساخت ایران قوی و مقتدر تداوم خواهد داشت.

 قدس ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 با جواب درست به وین بازگردید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

ـ رفع برخی تحریمها در حوزه هسته‌ای در روزهای اخیر اقدامات کوچکی‌اند که ارزش زیادی ندارند.
ـ در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم، از جمله تضمین‌ها و امروز چشم انداز توافق و خطوط قرمز ما کاملاً روشن است.
ـ اگر مقامات آمریکایی واقعا معتقدند که مذاکرات به مرحله نهایی رسیده و زمان محدود است، باید با پاسخ و جواب درست به وین بازگردند.
ـ فارغ از خوش‌بینی و بدبینی‌ها زود است درباره نتیجه مذاکرات پیش‌بینی کنیم.
ـ جنگ و توطئه علیه بیش از ۲۰۰میلیون نفر فارسی‌زبان که سعدی و فردوسی، عطار و خیام و تاریخی چند هزارساله دارند، از پیش محکوم به شکست است.
ـ تهران آماده ازسرگیری گفت‌وگوها است و به محض شکل‌گیری این اراده در ریاض ما در بغداد حاضر خواهیم بود.
ـ حضور شخصیت‌ها و چهره‌های افغانستانی در ایران در راستای سیاست میزبانی کشورمان از گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و طبیعی است.
ـ حجم عظیم ورود آوارگان و مهاجران افغانستانی سبب بروز مشکلات فراوانی شده که پاسخگویی به آن از عهده یک یا دو دستگاه خارج است.
ـ تأمین مالی و امکان دادن به گروه‌های تروریستی، مثل الاحوازیه، توسط اروپایی‌ها و کشورهایی مثل عربستان جای تأسف دارد و مغایر با بدیهیات اخلاقی و حقوق بین‌المللی است و ما به این کشورها هشدار می‌دهیم جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت مردمش با کسی مسامحه و شوخی ندارد.

 خراسان ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 برگزاری راهپیمایی خودرویی ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در شهر‌های قرمز

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: برنامه‌های بزرگداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حفظ کامل دستورالعمل ‌های بهداشتی در بیش از هزار و ۵۰۰ شهر و ۳۰ هزار روستا در حال برگزاری است. حجت الاسلام موسی‌پور افزود: به علت شرایط خاص کرونایی راهپیمایی روز ۲۲ بهمن در شهرهای قرمز به صورت خودرویی و موتوری برگزار خواهد شد.

 اعتماد ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 رابطه ما با امریکا علیه ایران نیست

مشاور امنیت ملی عراق در توییتر درباره رابطه عراق با ایالات متحده و ایران توضیحاتی داد. قاسم الاعرجی نوشت: «رابطه ما با امریکا و ائتلاف بین‌المللی علیه ایران نیست، رابطه ما با ایران نیز علیه امریکا و ائتلاف بین‌المللی نیست، رابطه ما با عربستان سعودی علیه ایران نیست و رابطه ما با ایران علیه عربستان سعودی نیست. عراق بر اساس منافع ملی خود عمل می‌کند.» وی ادامه داد: «ما نمی‌خواهیم گروه‌های مسلح از عراق به عنوان پایگاهی برای تهدید ایران یا هر کشور دیگری استفاده کنند و هر خارجی که به حاکمیت عراق و قوانین عراق احترام بگذارد، از او استقبال می‌کنیم.»

 اطلاعات ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 از سرگیری مذاکرات در وین

وبگاه سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای درباره از سرگیری جلسات دور هشتم مذاکرات وین نوشت: پس از وقفه‌ای کوتاه، دور هشتم مذاکرات در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) امروز (هشتم فوریه) از سر گرفته می‌شود. در ادامه این بیانیه آمده است: مشارکت‌کنندگان مذاکرات پس از مشورت با دولت‌هایشان در پایتخت‌ها به مذاکرات درباره چشم‌انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و چگونگی اطمینان یافتن از اجرای کامل و موثر توافق توسط تمامی طرفین، ادامه خواهند داد.

 اعلام وضعیت اضطراری در پایتخت کانادا

تظاهرات گسترده کامیون‌داران کانادایی در اعتراض به واکسیناسیون اجباری کرونا، مرکز شهر «اتاوا» را فلج و شهردار پایتخت نیز اعلام وضعیت اضطراری کرد. «جیم واتسون» شهردار «اتاوا» به منظور کمک به رویارویی با تظاهرات بی‌سابقه ۱۰ روزه کامیون‌داران که در اعتراض به اجباری شدن واکسیناسیون و دیگر محدودیت‌های کرونایی، بیشتر مرکز پایتخت کانادا را مسدود کرده‌اند، اعلام وضعیت اضطراری کرد.

 شهروند ۱۹/۱۱/۱۴۰۰
 رمزریال جایگزین اسکناس می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که رمزریال ملی جایگزین اسکناس و از اوایل سال آینده راه‌اندازی می‌شود. صالح‌آبادی همچنین اظهار کرد: «بازار ارز از ابتدای سال وضعیت خوبی داشته و در بخش حواله‌ و اسکناس ارز عرضه‌های خوبی انجام شده است. امسال ۴۸.۶میلیارد دلار تامین ارز انجام دادیم که نسبت به سال گذشته که ۳۷میلیارد دلار بوده، ۳۱درصد رشد داشته‌ایم.»

اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

دانش‌آموز تراز انقلاب تربیت شود

حوزه /آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، گفت: در تربیت نیروهای توانمند برای آینده نظام اسلامی شما به عنوان آموزش و پرورش و ما به عنوان حوزه‌های علمیه مسئول هستیم و این تعامل و همکاری که یکی از محورهای ۳۷ گانه مشترک میان این دو نهاد انقلابی و دینی است باید به صورت دقیق، وسیع و برنامه ریزی شده در استان قم در تمام شاخص ها پیاده سازی شده و به عنوان یک نمونه و الگو در کشور ارائه شود. مدیر حوزه های علمیه موضوع «معلم و مدیر» را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای اینکه دانش آموز تراز انقلاب داشته باشیم، ابتدا باید سطح آگاهی و دانشی معلمان و بویژه مدیران مدارس مان را نسبت به مسائل متعدد ارتقا دهیم، چراکه مدیری که دغدغه مند و توانمند باشد و برای آن سرمایه گذاری شود، نتایج ارزشمندی به دنبال خواهد داشت.

رسالت حوزه اقامه عدل در جامعه اسلامی است

حوزه / آیت الله اراکی در نخستین میز تبیین با موضوع «نقش حوزه در شکل‌گیری، تداوم و غایت انقلاب اسلامی» گفت: رسالت اصلی حوزه ادامه رسالت انبیا الهی و رسالت انبیا هم اقامه عدل در جامعه اسلامی است.عضو جامعه مدرسین افزود: همه فقه ما حکومت و سیاست است و در همین راستا کلماتی مانند خدا، در فرهنگ غربی تحریف بدی شده است و در این تحریف نقش صهیونیسم بسیار آشکار است. وی بیان داشت: کلمه مهمی که مورد تحریف صهیونیسم جهانی قرار گرفته است، دین است. تلاش صهیونیسم این بوده که دینی را ارائه دهد که مورد سلایق و ذائقه بشر امروزی است، اما دین در قرآن به معنای نظامی است که روابط اجتماعی بشر را تنظیم می‌کند.

آیت الله العظمی صافی حامی و ناصح انقلاب بودند

حوزه/ آیت الله مروی ضمن تسلیت ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با اشاره به شخصیت علمی و اخلاقی و سیاسی ایشان ، طلاب را به الگوگیری از آن مرحوم توصیه کرد. عضو جامعه مدرسین گفت: حضرت آیت الله صافی قبل از پیروزی انقلاب در دفاع از مبانی فکری انقلاب و مبارزه با رژیم پهلوی صاحب فکر و اندیشه بود و تا لحظۀ حیاتشان، نسبت به این انقلاب حامی و ناصح بود، هم حمایت می‌کرد هم نصح و خیر خواهی می‌کرد.وی همچنین تصریح کرد:آنان که تبلیغ می‌کنند حوزه باید جدای از مباحث سیاسی و سکولار باشد، اشتباه می‌کنند آنان هم که فکر می‌کنند حوزه باید در همۀ امور مقلّد و تابع باشد اشتباه می‌کنند. حوزه باید حامی ناصح باشد.

مراسم هفتمین شب ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) برگزار می‌شود

اختصاصی/ مراسم هفتمین شب ارتحال مرجع عالیقدر مدافع حریم اهل بیت (علیهم السلام) حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) امشب بعدازنماز عشاء در مسجدامام حسن عسکری(علیه السلام) واقع در چهارراه بازار، برگزار می گردد.شرکت عموم مؤمنین، طلاب، علماء و فضلای محترم به ویژه بیوت معظم مراجع، تکریم و تجلیل از مقام شامخ مرجعیت خواهد بود.

فرود یک فروند هواپیمای «موساد» در پایتخت قطر

تسنیم/ اتحادیه رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی موسوم به «کان» از فرود یک هواپیمای ویژه سازمان جاسوسی «موساد» در دوحه خبر داد.این هواپیما صبح دوشنبه از فرودگاه بن گوریون پرواز و در امان پایتخت اردن توقف کرد و سپس به مسیر خود به سمت خلیج فارس و قطر ادامه داد.«کان» گزارش داد که سه هفته پیش نیز یک فروند هواپیمای اختصاصی یک هیئت اسرائیلی در خارطوم پایتخت سودان فرود آمد و با هدف دستیابی به مسیر پرواز، در شرم الشیخ مصر «ایست دیپلماتیک» انجام داد و پس از آن به راه خود به سمت سودان ادامه داد.

اروپا در دشوارترین دوران خود به سر می‌برد

تسنیم/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به مسئله اوکراین، شرایط کنونی قاره اروپا را شرایطی خطرناک و دشوار توصیف کرد.بورل گفت: «اوضاع امنیتی کنونی در اروپا، دشوارترین دوران را از لحاظ امنیتی برای اروپا رقم زده است. ما نگرانی‌های عمیقی در ارتباط با افزایش ریسک [درگیری] در مرز اوکراین و روسیه داریم. به نظر من، ما اکنون در خطرناک‌ترین دوران از زمان جنگ سرد تاکنون به سر می‌بریم.

انفجاری مهیب حومه تل‌آویو را به لرزه در آورد

تسنیم/ رسانه‌های عبری زبان از وقوع انفجاری بسیار قوی در منطقه ریشیون لیتسیون در اطراف تل‌آویو سخن می‌گویند.تارنمای ۰۴۰۴ و روتر نت در اخبار جداگانه‌ای خبردادند، این انفجار به حدی شدید بود که در مناطق حولون، باتی یام ونیس زیونا که با ریشیون لیتسیون فاصله دارند هم شنیده شد.هنوز علت انفجار مشخص نشده است.گفتنی است بعد از انتشار این خبر، رسانه‌های صهیونیستی آن را در بایکوت کامل قرار داده و هیچ اطلاعات دیگری درباره آن منتشر نکرده‌اند.

واشنگتن: رسیدن به توافق در وین در دسترس است

فارس/ در آستانه از سرگیری ادامه دور هشتم مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد که رسیدن به توافق با ایران درباره موضوع هسته‌ای این کشور امکانپذیر است اما به واسطه پیشرفت توانمندی‌های هسته‌ای ایران، باید هرچه سریع‌تر نهایی شود. لازم به ذکر است مذاکرات وین پس از توقفی کوتاه، امروز با حضور نمایندگانی از کشورهای چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران و ایالات متحده در وین پایتخت اتریش ازسرگرفته می‌شود و طرف‌های مذاکره‌کننده در روزهای اخیر از پیشرفت در مذاکرات احیای برجام خبر داده‌اند.

معافیت تحریمی ایران به نفع آمریکا است

فارس/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری تأیید کرده که اقدام آمریکا در بازگرداندن برخی معافیت‌های تحریمی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به نفع آمریکا است تا طرف ایرانی. ند پرایس تأیید کرد که اقدام آمریکا دربردارنده مزایای اقتصادی برای ایران نیست. هنگامی که یک خبرنگار ادعا کرد که صدور این معافیت تحریمی به نوعی باعث «ثروتمند شدن» ایران می‌شود، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حرف او را قطع کرد و گفت: «نه، چنین اثری ندارد…. این درست نیست. این کار چنین اثری ندارد.»

واشنگتن باید از توهمات خارج شود

ایسنا/ شمخانی در توییتی نوشت: دولت فعلی آمریکا تاکنون با تداوم سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران تلاش کرده اهدافی را که او با قلدری نتوانست محقق کند با ارائه وعده‌های بی‌پشتوانه تامین کند. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان درادامه افزود: بدون خروج واشنگتن از توهمات کنونی، مسیر مذاکرات وین هموار نمی‌شود.

سوریه باید به اتحادیه عرب بازگردد

ایسنا/ رئیس پارلمان لبنان بر ضرورت دعوت از سوریه برای شرکت در نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی تاکید کرد.بری تاکید کرد که برای رسیدگی به مسائل اجتماعی و اقتصادی باید تلاش و کار جدی صورت گیرد. وی همچنین موضع خود را در مورد لزوم دعوت از سوریه به نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی تجدید و تاکید کرد در این زمینه موضع روشنی دارد.

اذعان سازمان ملل به موثر نبودن تحریم‌ها

ایرنا/ معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح اذعان کرد که تحریم‌های سازمان ملل دیگر مانند قبل ابزاری موثر نیستند.دی کارلو در نشست شورای امنیت سازمان ملل در عین حال مدعی شد تحریم ها همچنان ابزاری حیاتی مبتنی بر منشور سازمان ملل در دسترس شورای امنیت برای تضمین حفظ صلح و امنیت بین المللی است.این مقام سازمان ملل در عین حال گفت که برای مؤثر بودن، تحریم‌ها باید بخشی از یک راهکار سیاسی جامع باشد که با گفت‌وگوی سیاسی، میانجی‌گری، حفظ صلح و مأموریت‌های ویژه سیاسی همراه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *