خبرروز ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی درگذشت حضرت آیت الله مجتهد شبستری (رحمت‌الله علیه)

 

رهبر  معظم انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: ملت ایران بالقوه نخبه است غفلت از استعدادها نقشه استعمار است

 

آیت الله حسینی بوشهری: باید با تالیف آثار فاخر پژوهشی فقه و کلام عظمت علمی شیعه را نشان دهیم

 

رئیس جمهور: مأموریت مهم دولت رونق بخشیدن به سفره‌های مردم است

 

آیت الله موسوی اصفهانی: دولت برای رفع مشکلات معیشتی آسیب دیدگان از کرونا تدبیر ویژه ای داشته باشد

 

* جام جم ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** گمانه‌زنی درباره افزایش تنش میان بایدن و هریس

 

به دنبال گزارش اخیر شبکه دموکرات سی‌ان‌ان درباره افزایش شکاف بین جو بایدن و کامالا هریس، فاکس‌نیوز جمهوری‌خواه از احتمال برکناری معاون رئیس‌جمهور آمریکا خبر داد. شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی مدعی شده بود از برخی تلاش‌های هریس بوی رقابت انتخاباتی با بایدن استشمام می‌شود و این موضوع به شکاف‌هایی در کاخ سفید منجر شده است.

 

**نامه طالبان به کنگره آمریکا

 

وزیرخارجه دولت‌موقت طالبان در نامه‌ای به کنگره آمریکا خواستار آزادی پول‌های مسدودشده افغانستان شد و هشدار داد در صورت ادامه وضع کنونی، جهان شاهد مهاجرت گسترده افغان‌ها در منطقه و جهان خواهد بود. امیرخان متقی افزود: افغانستان دارای یک حکومت واحد، مسوول و عاری از فساد است و مسدودکردن پول‌های افغانستان دور از منطق‌بوده و باید آزادسازی شود.

 

* همشهری ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** مشاور امنیت ملی امارات به ایران سفر می‌کند

 

منابع خبری از سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران طی روزهای آینده خبر داده‌اند، اما اشاره‌ای به جزئیات و محورهای رایزنی این مقام امنیتی اماراتی نکرده‌اند. سفر قریب‌الوقوع مشاور امنیت ملی امارات در ادامه نشست‌های اخیرش با مقامات ارشد آمریکایی است و در آستانه مذاکرات وین رخ می‌دهد.

 

* کیهان ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** ملت ایران بالقوه نخبه است؛ غفلت از استعدادها نقشه استعمار است

 

آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی:

ـ ملت ایران، ملتی بالقوه نخبه است و به همین علت از دیرباز هدف جنگ نرم تحقیرکننده استعمارگران قرار داشته تا استعدادها و توانایی‌های خود را فراموش کند و حتی منکر شود و دروغ بزرگ «ما نمی‌توانیم» را بپذیرد.

ـ باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم که در آینده‌ای معقول، ایران منبع علم جهانی بشود و هر کس برای دسترسی به جدیدترین یافته‌های علمی، ناچار از یادگیری زبان فارسی شود، همان گونه که در برهه‌هایی از تاریخ، ایرانیان بر قله‌های دانش جهانی قرار داشتند و کتاب‌های دانشمندان ایران در دانشگاه‌های غرب و شرق مورد تدریس و استناد اهل علم و دانش بود.

ـ می‌توان برای همه مشکلات کشور راه‌حل علمی پیدا کرد.

ـ باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد.

ـ مهاجرفرستی و اینکه عناصری در بعضی دانشگاه‌ها، جوان نخبه را از آینده مأیوس و او را به ترک میهن تشویق می‌کنند، صریحا خیانت به کشور و دشمنی با آن است.

ـ باید با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع بزرگ مانند خودروسازی نیز دانش‌بنیان شوند.

ـ وقتی یک محصول دانش‌بنیان در داخل تولید می‌شود، نباید واردات مشابه آن انجام شود، و به خصوص دولتی‌ها و شرکت‌های بزرگ باید از محصولات داخلی استفاده کنند.

 

**دستخط محرمانه رهبر معظم انقلاب درباره قیمت بنزین

 

متن پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه حجت‌الاسلام روحانی درباره گرانی بنزین در آبان ۹۸، برای اولین بار در مستند «پشت پرده؛ روایت مهار آشوب آبان ۹۸» منتشر شد. آیت الله العظمی خامنه‌ای در مهرماه ۹۸ ذیل نامه رئیس‌جمهور دولت قبلی مرقوم فرمودند: «بند الف و ب از سرفصل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مربوط به خود مسئولان محترم سه قوه است و این‌جانب به خاطر نظرات گوناگون، در آن مورد نظری ندارم. تصمیم‌گیری در مورد بند «ج» را به اتفاق نظر سران محترم سه قوه موکول می‌کنیم. مسئله اصلاح ساختار بودجه تحت‌الشعاع قرار نگیرد و بقیه بندهای آن جداً دنبال شود.»

 

**نامه ۲۵۳ نماینده مجلس به اژه‌ای برای برخورد با متخلفان کرسنت

 

در جلسه دیروز مجلس نامه ۲۵۳ تن از نمایندگان مجلس به رئیس‌قوه قضائیه درباره ضرورت برخورد با مسببان انعقاد قرارداد کرسنت قرائت شد. در بخشی از این نامه آمده است: «این قرارداد که از ابتدا به دلیل تاثیر قطعی فساد در آن و عدم دریافت مجوزهای مربوطه، باطل بوده باعث شده است اولاً اجرای قرار‌داد قبلی شرکت ملی نفت ایران با شرکت پترو ایران مبنی بر انتقال گاز میدان سلمان به عسلویه متوقف شود و جمهوری اسلامی ایران از برداشت گاز از میدان مشترک محروم گردد، ثانیاً شرکت‌های اماراتی در مدت بیست سال گذشته، میلیاردها دلار سهم گاز ایران از میدان گازی مشترک را به امارات منتقل کنند.»

 

* شرق ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** نباید هر روز بازار دچار تلاطم و نابسامانی باشد

 

جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل و بر ضرورت نظارت جامع بر قیمت کالاهای اساسی تأکید شد. مخبر در این جلسه بر ضرورت برنامه‌ریزی و انجام اقدامات اساسی و بنیادین برای حل ریشه‌ای مشکلات بازار تأکید کرد و گفت: «نباید هر روز بازار دچار تلاطم و نابسامانی باشد و حل این مشکلات نیازمند آسیب‌شناسی، برنامه‌ریزی منسجم و نظارت دقیق است تا مردم هر روز با مشکل کمبود یا گرانی برخی کالاها مواجه نشوند».

 

**ایران، از  موضوعات سفر  وزیر  دفاع آمریکا به منطقه

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از سفر وزیر دفاع این کشور به منطقه و احتمال گفت‌وگوی او با مقامات منطقه درباره ایران خبر داد. جان کربی اعلام کرد: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا سفری به منطقه خواهد داشت. کربی در پاسخ به اینکه آیا موضوع ایران در دیدارهای آستین با مقامات منطقه مطرح خواهد بود یا نه، گفت: «نمی‌خواهم پیش‌تر از اظهارات او چیزی را اعلام کنم. فکر می‌کنم خودتان بهتر بدانید که ایران پس ذهن همه خواهد بود و او حتما به فعالیت‌های مخرب ادامه‌دار ایران که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد، خواهد پرداخت، اما چیزی را از قبل اعلام نمی‌کنم».

 

* ایران ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** مأموریت مهم دولت رونق بخشیدن به سفره‌های مردم است

 

رئیس جمهور راهبرد اصلی دولت سیزدهم را خدمت به مردم و اجرای عدالت عنوان و تأکید کرد: مأموریت مهم دولت، اداره کشور، ناامید کردن دشمن و رونق بخشیدن به سفره‌های مردم است. آیت‌الله رئیسی در جلسه هیأت دولت همچنین در اشاره به جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش  با بیان اینکه «تصمیم مجلس هر چه باشد برای دولت محترم است»، تأکید کرد: «بنای دولت، همکاری، همدلی و هماهنگی با قوای دیگر و همه نهادهای نظام جمهوری اسلامی با هدف حل سریع‌تر مشکلات است و اجازه نخواهیم داد جای متن و حاشیه عوض شود.» وی در ادامه از دستگاه‌های مختلف زیرمجموعه دولت خواست تا گزارش عملکرد سه ماهه خود را به مردم ارائه دهند.

 

**زارعی کوشا استاندار کردستان شد

 

هیأت دولت پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق آقای اسماعیل زارعی کوشا، وی را به عنوان استاندار کردستان تعیین کرد. زارعی کوشا کارشناس ارشد و دانشجوی دکترا در رشته فقه و مبانی حقوق و کارشناس حسابداری است. وی پیش از این مسئولیت‌هایی همچون مشاور و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشته است.

 

**هشدار قالیباف به نمایندگان خسته

 

قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی با انتقاد از نمایندگانی که در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند، گفت: اسامی دوستانی را که در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند و خسته هستند، اعلام می‌کنیم.

 

* جمهوری اسلامی ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** اشتیاق ایران برای گفت‌وگو با عربستان کاهش یافته است

 

رسانه “العرب” نزدیک به عربستان مدعی شد: اشتیاق مسئولان ایرانی برای گفت‌وگو با عربستان کاهش یافته است. تحلیلگران معتقدند دلیل این تغییر در موضع، آن است که ایران خواسته و هدف خود از این مذاکره را محقق کرده و سعی دارد این‌طور نشان دهد که عربستان پس از سال‌ها به دنبال گفت‌وگو با آن در مورد مسائل منطقه است. در ادامه این مطلب آمده است: در همین رابطه، سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که مذاکرات بین ریاض و تهران پیشرفتی نکرده است. منتظریم تا اراده عربستان برای مذاکره را احساس کنیم.

 

**تاکید معاون اقتصادی وزارت خارجه بر رفع مشکلات مرزی و مبادلات با عراق

 

هفتمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری با دستور کار “بررسی آخرین وضعیت روابط اقتصادی با عراق” برگزار شد. در این نشست صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ضمن ارائه گزارشی از سفرهای اخیر خود به بغداد و همچنین کردستان عراق، با هدف شناسایی و رفع موانع موجود بر سر راه توسعه روابط اقتصادی و تشریح شرایط حاکم بر روابط دو جانبه، بر امکان توسعه مبادلات تجاری فیمابین دو کشور تا سقف دو برابر حجم مبادلات جاری، مشروط به رفع مشکلات مرزی موجود، تاکید کرد.

 

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** کارگروه‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعال‌تر شوند

 

رئیس قوه‌ قضائیه در نشستی با مسؤولان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، امر به خوبی‌ها و راه درست را کاری الهی دانست. حجت‌الاسلام‌ محسنی‌اژه‌ای با اشاره به محدودیت مقدورات و امکانات دستگاه‌ها، به مسؤولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر توصیه کرد با بررسی دقیق مجموعه مسائل جاری در کشور، موضوعات را برای برنامه‌ریزی جهت تحقق آنها اولویت‌بندی کنند. وی همچنین بر لزوم فعال‌تر شدن دبیرخانه و کارگروه‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و خواستار برگزاری منظم‌تر جلسات ستاد امر به معروف و نهی از منکر شد.

 

**آغاز به کار کمیته‌های همکاری‌های ایران و افغانستان

 

نماینده رئیس‌جمهور کشورمان در امور افغانستان در مراسم آغاز به کار کمیته‌های همکاری‌های ایران و افغانستان در کابل گفت: امروز به دلیل مخالفت بیگانگان مشکلات زیادی برای مردم افغانستان پیش آمده و افغانستان دارای منابع زیادی است که دیگران اجازه نداده‌اند از این نعمت‌ها استفاده شود. ایران برای شکوفا کردن توانمندی‌های افغانستان در کنار مردم افغانستان خواهد ایستاد. کاظمی‌قمی افزود: اشغالگر از افغانستان فرار کرده است اما شرارت او وجود دارد و کاری نکنیم که مردم افغانستان به دلیل مشکلات از کشور فرار کنند. برادرانه به هم اعتماد کنیم، کاغذبازی‌ها را کنار بگذاریم و زمینه‌های همکاری را پیدا کنیم.

 

**هشدار  وزیر خزانه‌داری درباره ورشکستگی دولت بایدن    

 

وزیر خزانه‌داری آمریکا در نامه‌ای برای رهبران کنگره هشدار داد اگر اقدامی برای افزایش سقف استقراض دولت انجام نشود، دولت فدرال پس از ۱۵‌دسامبر به خاطر بحران بدهی ورشکست خواهد شد. جنت یلن نوشت: «اعتماد و اطمینان زیادی به توانایی خزانه‌داری دارم که بتواند پرداخت بدهی‌های آمریکا را تا اواسط سال آینده ادامه دهد، یعنی حدود ۲ هفته بیشتر از پیش‌بینی اولیه ۳ دسامبر». رئیس یهودی دپارتمان مالی دولت آمریکا از نمایندگان کنگره خواست هر چه سریع‌تر اقدامات لازم و فوری را برای افزایش سقف بدهی دولت فدرال اتخاذ کنند.

 

* جوان ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** بسیج باید برای مبارزه با فساد و کمک به شفافیت به میدان بیاید

 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آیین تجدید میثاق با آرمان‌های والای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که به مناسبت هفته بسیج در حرم مطهر حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) برگزار شد، با بیان اینکه امام راحل آغازگر یک تحول بزرگ در دنیای امروز شناخته می‌شود، گفت: با استقرار نظام جمهوری اسلامی یک فصل جدید در تاریخ بشریت گشوده شد. سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: بسیج با تکیه بر وجهه مردمی خود و با تکیه بر تجربیات گذشته باید در عرصه‌های ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، استقلال، آزادی، مبارزه با فساد و کمک به شفافیت به میدان بیاید.

 

**افزایش فشارها برای تسویه بدهی انگلیس به ایران

 

فشارهای داخلی در انگلیس برای تسویه بدهی ۴۰۰میلیون پوندی این کشور به ایران بالا گرفته است. توبیاس الوود، وزیر پیشین دفاع انگلیس، در تازه‌ترین واکنش به این مسئله تصریح کرد که تأخیر در پرداخت این بدهی تلاش‌ها در زمینه حل و فصل مسائل کنسولی و توافق هسته‌ای ایران را دشوار کرده است. وی از اظهارات جرمی هانت، وزیر اسبق خارجه انگلیس که گفته بود پرداخت این بدهی باج نیست، دفاع کرد. این مقام انگلیسی بیان داشت: اگر این بدهی باج‌گیری بود، می‌گفتم نباید پرداخت شود اما این باج نیست، یک بدهی است.

 

**هویت افسر اسرائیلی پروژه ایران لو رفت

 

در ادامه شکست‌های سایبری رژیم صهیونیستی، به‌تازگی اطلاعات و تصاویری از یک افسر ارشد حوزه امنیت سایبری رژیم صهیونیستی منتشر شده که علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرده و حال مشخصات و تصاویر او از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده است. گفته شده این افسر ارشد صهیونیست که اوهاد زیدنبرگ نام دارد، پیش‌تر در یگان اطلاعاتی شنود و رصد الکترونیک و رمزگشایی رژیم اشغالگر قدس کار می‌کرده و تحلیلگر و فرمانده ارشد واحد ۶۲ نفره در این یگان بوده است. وی که به زبان فارسی تسلط کامل دارد، علاوه بر تخصص در امور ایران، متخصص راهبری تهدید اطلاعات است.

 

* آفتاب یزد ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** گفت‌وگوی دو مقام آمریکا و کره جنوبی درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران

 

چوی جونگ کان، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار و درباره موضوعات مختلف دوجانبه و بین‌المللی از جمله ایران گفت‌وگو کردند. وزارت امور خارجه کره اعلام کرد، چوی و شرمن در این دیدار درباره مسائل ایران گفت‌وگو کرده‌اند که ظاهرا منظور از آن دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌ای تحت تحریم‌های آمریکا بوده است.

 

* خراسان ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** واکنش سفارت روسیه به ادعاها درباره «میدان گازی چالوس»

 

سفارت روسیه در تهران در صفحه اجتماعی خود اخبار منتشر شده در خصوص دسترسی روسیه به طراحی میدان گازی در دریای خزر را رد کرد و نوشت: «اخبار غیر منطبق با واقعیت که برای چندمین بار در برخی از رسانه‌های غربی انتشار یافته است درخصوص اینکه روسیه گویا به طراحی میدان گازی در دریای خزر دسترسی پیدا کرده، توجه را جلب  کرد. از نظر آقای لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران چنین انتشاراتی توسط نمایندگان سازمان ویژه آمریکا جهت وارد کردن ضربه به روابط دوستانه روسیه و ایران شکل می گیرد.»

رسانه خارجی «اویل پرایس» در گزارشی نوشت: «هفته گذشته قراردادی برای توسعه اکتشاف گاز جدید چند تریلیون دلاری ایران در میدان چالوس نهایی شد که شرکت‌های روسی و پس از آن شرکت‌های چینی و تنها پس از آن ایرانی‌ها سهم عمده‌ای در آن خواهند داشت. این در حالی است که چالوس در بخش ایرانی دریای خزر قرار دارد که جمهوری اسلامی بر آن حاکمیت کامل دارد».

 

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** موافقت دوباره مجلس با واردات خودرو

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه پارلمان، ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو را رفع و تصویب کردند. بر این اساس ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو اصلاح شد که به موجب آن، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

 

**خط فقر به دهک‌های میانی جامعه رسیده است

 

حجت الاسلام میرتاج‌الدینی نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درآمد سرانه ملی با پیش‌بینی‌های برنامه ششم فاصله زیادی دارد، گفت: ضریب جینی عدد ۱۰ واحد درصدی را نشان می‌دهد؛ این یعنی خط فقر به دهک‌های میانی جامعه رسیده، وضعیت فقر در جامعه بدتر شده و شرایط اقتصادی برای اقشار متوسط و پایین سخت شده است.

 

* رسالت ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** آیت‌الله مجتهد شبستری به رحمت حق شتافت

 

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری،عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت،‌ مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، به علت سکته قلبی دعوت حق را لبیک گفت. این روحانی و سیاستمدار اهل آذربایجان شرقی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. وی همچنین عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران بود. از تألیفات آن مرحوم می‌توان به تفسیر «آیات عبادالرحمان» و «نگرشی بر فرهنگ عمومی» اشاره کرد. او همچنین در دوره‌های اول تا پنجم مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران بود.

 

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارسال می‌کنیم

 

وحیدی وزیر کشور درباره برنامه وزارت کشور برای انتخابات گفت: در برنامه‌های خود به‌دنبال این هستیم که «لایحه جامع انتخابات» را در دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارسال کنیم.

 

**موضع گیری ضد ایرانی هرتزوگ در گفت و گو با شی

 

رئیس رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین، ادعاهایی را علیه نقش ایران در منطقه مطرح کرد. اسحاق هرتزوگ بر ضرورت ممانعت از دستیابی ایران به توانمندی هسته‌ای تاکید کرده است. طرفین درباره ثبات منطقه‌ای خاورمیانه صحبت کردند و هرتزوگ ادعا کرد در حال به خطر افتادن توسط ایران است.

 

**ادعای یک مقام پنتاگون درباره برنامه هسته‌ای ایران

 

معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا با تکیه بر ادعاهای واهی و بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای کشورمان مدعی شد، تهدید هسته‌ای ایران شرکای ما را نیز در برمی‌گیرد. دانا استرول همچنین با تکرار اظهارات پیشین سایر مقامات آمریکایی، بدون اشاره به خروج یکجانبه کشورش از برجام و نقض این توافق از سوی واشنگتن گفت که آمریکا آماده بازگشت به توافق هسته ای با ایران است.

 

* آرمان ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش فصلی خود به اعضای شورای حکام با بیان اینکه ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود با خلوص بالا را افزایش داده است، اعلام کرد که ایران دارای ذخیره ای در حدود ١٧.٧ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا سطح ۶٠ درصد خلوص شکافت‌پذیر است که این میزان از ماه اوت تاکنون هشت درصد افرایش داشته است. دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در این گزارش با تکراراتهامات خود علیه ایران، مدعی شده است که تهران همچنان به نقض یکسری از محدودیت‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای، ازجمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود ادامه می‌دهد.

 

* قدس ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** گروسی باز هم به تهران می‌آید

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه هفته آینده وارد تهران می‌شود. کمالوندی افزود: این سفر در راستای همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. مذاکرات گروسی در تهران در آستانه مذاکرات ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام با موضوع رفع تحریم‌ها است که قرار است در وین انجام شود.

 

**فیش حقوقی مقامات دیگر محرمانه نیست

 

در پی شکایت وزارت نفت علیه دو خبرنگار و یک کانال تلگرامی که فیش حقوقی رئیس دفتر وزیر نفت را منتشر کرده بودند، دادسرای فرهنگ و رسانه این شکایت را رد کرد و فیش حقوقی رئیس دفتر وزیر نفت را محرمانه تشخیص نداد. بازپرس این پرونده با بیان اینکه آگاهی مردم از روند اداری کشور باید تضمین شود افزوده است: اقدامات برخی مدیران در رابطه با اسناد غیرمحرمانه و نامه‌های اداری که به صورت بلاوجه ممهور به مهر محرمانه شده‌اند، نباید سدی در مقابل آگاهی مردم باشد.

 

* شهروند ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** پایان پرونده سیلی نماینده مجلس به مامور پلیس

 

سردار حاجیان سخنگوی ناجا درباره سرانجام پرونده سیلی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سرباز پلیس راهور تهران گفت: «در این پرونده صلح‌وسازش بین شاکی و متشاکی انجام شد و آقای عنابستانی از سرباز وظیفه که شاکی بودند، دلجویی کردند.»

 

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

** توسعه روابط تجاری میان ایران و ازبکستان بررسی شد

 

در دیدار مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران با «عبدالله‌یوف» سفیر ازبکستان در ایران و معاون سازمان قرنطینه این کشور، بر توسعه روابط تجاری ایران و ازبکستان به‌ویژه در بخش کشاورزی تاکید شد. کریم‌زاده اظهار داشت: در این دیدار ظرفیت‌های بالای دو کشور در توسعه روابط تجاری به‌ویژه در حوزه کشاورزی مطرح و بر اهمیت همکاری سازمان‌های قرنطینه دو کشور به منظور تعمیق همکاری‌های کشاورزی تاکید شد. معاون سازمان قرنطینه ازبکستان هم از آمادگی ازبکستان برای درج اسامی صادرکنندگان ایرانی در سامانه آن سازمان به منظور تسهیل صادرات محصولات کشاورزی ایران به این کشور خبر داد.

 

**دعوت از باکو و ایروان برای پرهیز از جنگ

 

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از بروز درگیری‌های نظامی جدید در مناطق مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور را به خویشتنداری و پرهیز از گسترش دامنه نزاع دعوت کرد. خطیب‌زاده با تاکید بر لزوم احترام کشورها به مرزهای شناخته شده بین‌المللی، دو طرف را به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و راه‌های مسالمت آمیز فراخواند. وی تنش‌های جاری را برای روند تدریجی رسیدن به صلح و پیشرفت در منطقه خطرناک توصیف و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته آماده کمک به طرفین برای حل و فصل اختلافات و برقراری ثبات و امنیت در منطقه است.

 

 

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

**رهبر معظم انقلاب درگذشت عالم مجاهد

 

 حجت الاسلام و المسلمین مجتهد شبستری را تسلیت گفتند

حوزه/ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت عالم مجاهد حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن مجتهد شبستری را تسلیت گفتند.دراین پیام آمده است: این عالم بزرگوار از جمله موفقترین روحانیون فعال در خدمات اجتماعی و هدایت عمومی و اداره‌ی حوزه‌های علمیه در تهران و تبریز بودند. تلاشها و زحمات ایشان در دوران طولانی امامت جمعه‌ی تبریز فراموش نشدنی است و آثار ماندگار آن مرحوم در حوزه‌ی علمیه‌ی تهران و غیره موجب جلب رحمت الهی به ایشان است ان‌شاءالله. از خداوند متعال مغفرت و علو درجات این عالم بزرگوار را مسألت میکنم.

 

**پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی درگذشت حضرت آیت الله مجتهد شبستری (رحمت‌الله علیه)

 

اختصاصی/ در پی رحلت عالم مجاهد، مرحوم آیت الله حاج شیخ محسن مجتهد شبستری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیام تسلیتی صادر نمود. دراین پیام آمده است:این سیاستمدار آگاه و مبارز نستوه از یاران و همراهان امام خمینی(رحمهالله علیه) در نهضت اسلامی بود و  با روشن بینی عالمانه و اهتمامی که به صیانت از ولایت فقیه داشت از یاران صدیق رهبری و حامیان مخلص نظام اسلامی بود. خدمات ارزشمند ایشان در مناصب امامت جمعه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در نزد خدای متعال مأجور و مشکور است، ان شاءالله.

 

**باید با تالیف آثار فاخر پژوهشی فقه و کلام عظمت علمی شیعه را نشان دهیم

 

صدا و سیما/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و دست اندرکاران مجموعه فقهی موسوعه علامه محمدحسین آل کاشف الغطاء با تأکید بر ضرورت احیا و تصحیح آثار بزرگان، یادآور شد: اگر افرادی مثل شما بزرگواران آستین همت بالا بزنند و آثار بزرگان، هم تصحیح و هم در معرض دید متفکران قرار گیرد، آثار و نتایج بسیاری خواهد داشت.وی با بیان اینکه ارزش کار شما در آینده که این آثار به عنوان کتب مرجع مورد استفاده قرار گیرد، شناخته می شود، گفت: نگاه احیاکننده به تراث گذشته کارهای بزرگی را به انجام می رساند و این آغاز یک مسیر بزرگ است.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با اشاره به ضرورت ارتقای سطح علمی طلاب، افزود: امروز طلاب راه سختی در پیش دارند، از این رو نباید به معلومات سطحی بسنده کنند؛ فراز و فرودها در راه دستیابی به علم لازم است و برای کاشف الغطاء شدن سختی ها لازم است، البته رسیدن به این جایگاه دست یافتنی است، اما همت بلندی می طلبد.

 

**دولت برای رفع مشکلات معیشتی آسیب دیدگان از کرونا تدبیر ویژه ای داشته باشد

 

حوزه / آیت الله موسوی اصفهانی، در دیدار با معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان، با تاکید بر اینکه انقلاب برای اسلامی شدن نظام شکل گرفت نه برای انتقال قدرت، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عملکرد اشتباه برخی از مدیران و مسئولان آن اهدافی که مد نظر امامین انقلاب بود در سال‌های پس از انقلاب کم‌تر محقق شده است.وی دربخش دیگری از سخنان خود خواستار رسیدگی به وضع حوزه‌های علمیه شد و گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته حوزه‌ها مورد جفا قرار گرفته‌اند و در استان همدان برخی از مدارس نزدیک به ده سال است که ساختمان آنها نیمه کاره مانده است.عضو جامعه مدرسین همچنین با تاکید بر اینکه در دوران کرونا بسیاری از مردم و اقشار مختلف از نظر مالی دچار مشکلاتی شدند، گفت: طرح معیشتی برای آسیب دیدگان از کرونا یکی از ضرورت‌های امروز کشور است.

 

**رییس جمهور وارد زنجان شد

 

باشگاه خبرنگاران / رییس‌جمهور در دهمین سفر استانی صبح امروز پنجشنبه وارد زنجان شد.رییس جمهور در فرودگاه زنجان، با بیان اینکه کار‌هایی به برکت انقلاب اسلامی در این استان انجام شده است، گفت:، اما نسبت به آنچه که باید باشد، فاصله داریم.آیت الله رییسی با بیان اینکه در این سفر بخشی از کمبود‌ها از قبل بررسی شده است که در خود استان برای آن‌ها تصمیم گیری می‌شود، خاطر نشان کرد: انشاءالله تصمیمات خوبی در این سفر گرفته خواهد شد.

 

**اتهام زنی سایبری آمریکا وانگلیس علیه ایران

 

مهر / چند نهاد امنیت سایبری در آمریکا، انگلیس و استرالیا به صورت همزمان با انتشار بیانیه‌ای مشترک به طرح اتهامات علیه ایران پرداختند.این کشورها در بیانیه خود، تهران را به حملات هکری به نهادهایی در بخش بهداشت و حمل و نقل متهم کردند.بیانیه یاد شده از سوی اف‌بی‌آی، آژانس امنیت زیرساختی و امنیت سایبری آمریکا، مرکز امنیت سایبری استرالیا و مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس منتشر شده و در آن ادعا شده که ایران قصد دارد با شناسایی آسیب‌پذیری‌های سایبری زمینه‌های حملات باج‌افزاری بیشتر در آینده را فراهم کند.اخیراً نهادهای دولتی آمریکا و بسیاری از موسسات و شرکت‌های تجاری این کشور با موجی از حملات باج‌افزارها رویه رو شده‌اند.

 

**آمریکا و سه کشور اروپایی تعهدات برجامی خود را نقض کرده اند

 

باشگاه خبرنگاران / سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: ایران به شرایط برجام پایبند بوده ولی آمریکا و سه کشور اروپایی تعهدات خود را نقض کرده اند. تخت روانچی در نشست هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: در صورت اجرای کامل و موثر تعهدات توسط سایر طرفهای برجام  و برداشتن قابل راستی آزمایی همه تحریم های غیر قانونی و ارائه تضمین مبنی بر اینکه تعهدات خود را مجددا نقض نخواهند کرد، ایران آماده است برجام را به صورت کامل اجرا کند.وی با  اشاره به خروج غیرقانونی امریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریمهای غیرقانونی و عدم پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تصریح کرد که این اقدامات مانع از بهره مندی جمهوری اسلامی ایران از حقوق مشروع خود طبق این قطعنامه شده است.

 

**داعش مسئولیت انفجار کابل را برعهده گرفت

 

مهر / گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار چهارشنبه در کابل را برعهده گرفت.ظهر چهارشنبه منابع خبری از وقوع انفجار در منطقه «دشت برچی» واقع در غرب کابل خبر دادند.هدف این انفجار یک دستگاه ون مسافربری بوده که طی آن چهار غیرنظامی کشته و دو نفر هم زخمی شده اند.این حادثه که نتیجه انفجار یک مین مغناطیسی است؛ در محله ای شیعه نشین معروف به «ایستگاه نقاشی» رخ داده است.این انفجار در حالی رخ داد که پیشتر مقامات طالبان به دفعات مدعی شده بودند که داعش تهدیدی علیه افغانستان نیست.

 

**گردنه سخت تحریم ها را پشت سر گذاشته ایم

 

مهر/وزیر اطلاعات با اشاره به تلاش آمریکا و غربی ها جهت ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی گفت: با وجود همه دشمنی ها گردنه سخت تحریم ها را پشت سر گذاشته ایم.حجت الاسلام خطیب با اشاره به وحدت و همدلی در میان مسئولان استان تهران ادامه داد: امید است تحولی را در جهت ایران قوی در استان به وجود بیاورید.وزیر اطلاعات تاکید کرد: همت دولت در زمینه تامین واکسن را شاهد بودیم و دولت تلاش خواهد کرد در مورد ارز، معیشت و کالاهای اساسی نیز به موفقیت برسد.

 

به اطلاع می رساند مراسم تشییع و تدفین عالم مجاهد مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محسن مجتهد شبستری عضو فقید مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام روز جمعه ۲۸/۸/۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح در شهر مقدس قم در جوار حرم مطهر  حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) برگزار خواهد شد. همچنین مراسم ارتحال آن مرحوم فردا شب بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی حرم مطهراز طرف دفتر مقام معظم رهبری قم، مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین، شورای عالی ، مرکز مدیریت حوزه های علمیه و آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار می گردد. شرکت حضرات مراجع عظام ، علما اعلام، اساتید و فضلاَء، گرام و عموم برادران دینی موجب تعظیم شعائر اسلامی و ارج نهادن به ساحت علم و فضیلت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *