خبرروز ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

رئیس جمهور: هیچ بن‌بستی در مسیر حل مشکلات کشور وجود ندارد

 

آیت‌الله العظمی نوری همدانی: بی حرمتی به ساحت مرجعیت شیعه محکوم است

 

پنج‌شنبه در مقابل لانه جاسوسی مراسم ۱۳ آبان با سخنرانی فرمانده سپاه برگزار می‌شود

 

وزیر امور خارجه: هدف مذاکره حرف زدن محض نیست بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است

 

روزنامه صهیونیستی هاآرتص: اسرائیل گواهی مرگ خود را امضاء کرده فقط باید منتظر زمان باشد

 

* جام جم ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** تمدید محدودیت‌های کرونایی تا عبور از پیک ششم

 

وزیر کشور در حاشیه جلسه قرارگاه ستادملی کرونا بیان کرد: موضوع جلسه قرارگاه کرونا درباره نگرانی‌های پیک ششم بود و با توجه به قرمز شدن ۲۲ شهر و احتمال اضافه شدن به تعداد این شهرها، کاملا باید به پیک ششم حساس باشیم. وحیدی درخصوص آخرین تصمیم‌گیری‌ها درمورد محدودیت‌ها بیان کرد: راجع به محدودیت‌ها تغییری حاصل نشده است و آن محدودیت‌ها تا عبور از پیک ششم ادامه خواهد داشت.

 

* کیهان ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** هدف مذاکره حرف زدن محض نیست بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است

 

وزیر امور خارجه در یک رشته توئیت نو‌شت: کاخ سفید در خواست مذاکره با ایران را مطرح می‌کند و ادعای آمادگی بازگشت به برجام را دارد، ولی همزمان تحریم‌های جدید علیه افراد و شرکت‌های ایرانی اعمال می‌کند. وی افزود: ما به دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم. هدف «مذاکره»، حرف زدن محض نیست، بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است. امیرعبداللهیان اضافه کرد: ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده‌باشد.

 

** برگزاری رزمایش یگان ویژه فاتحین سپاه محمدرسول‌الله(صلی الله علیه و آله)

 

اولین رزمایش نبی‌اکرم۶ یگان ویژه فاتحین سپاه محمد رسول‌الله(صلی الله علیه و آله) در منطقه‌ای به وسعت ۳۲۲ کیلومتر مربع و حضور ۱۰۰۰ نفر از بسیجیان این یگان در منطقه عمومی شرق استان تهران برگزار شد. این رزمایش با تمرکز بر تمرین عملیات شبانه، دفاع و هجوم به مناطق ساخته‌شده (جنگ شهری)، کمین و تک به ارتفاع توسط گردان‌های پیاده، گردان ادوات و تخریب این یگان برگزار شد.

 

** اسرائیل گواهی مرگ خود را امضاء کرده فقط باید منتظر زمان باشد

 

تحلیلگر صهیونیست طی یادداشتی در روزنامه «هاآرتص» نوشته، رژیم صهیونیستی گواهی حذف خود از نقشه را امضا کرده و تنها باید منتظر زمان این امر بود. روگل آلور چند دلیل برای ادعای خود ذکر کرده: دلیل اول آن است که رژیم صهیونیستی یک «دولت آپارتاید و دو ملیتی» است. دلیل دوم جنبش حمایت از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق است، جنبشی که نژادپرست، فاشیست و ضد دموکراتیک است. دلیل سوم «منطقه خودمختاری یهودیان افراطی از نظر مذهبی و ایدئولوژیک» در داخل فلسطین اشغالی است، اینها نیروی کار و تولید نیستند و باری بر دوش دولت رژیم صهیونیستی به شمار می‌روند. دلیل چهارم معضل آلودگی محیط زیستی در فلسطین اشغالی است. دلیل پنجم تضاد فرهنگ‌ها در داخل جامعه صهیونیستی و عدم وجود فرهنگ گفت‌وگو به ویژه در شبکه‌های اجتماعی است. دلیل آخر نیز امکان وقوع جنگ و احتمال شلیک هزاران موشک به سمت فلسطین اشغالی از سوی محور مقاومت است.

 

* همشهری ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** دستگیری معاون سابق وزارت صمت و شبکه دلالان مرتبط

 

معاون سابق وزیر صمت و شبکه دلالان که نقش زیادی در التهابات بازار روغن و کمبود این کالای اساسی در سال‌۹۹ داشتند، از سوی سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شدند. پرونده این متهمان که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شدند و اقدامات سوء مختلفی از قبیل ارتشاء، حیف و میل بیت‌المال، خیانت در امانت، قاچاق و… انجام داده‌اند، جهت رسیدگی در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته است.

 

* شرق ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** انفجار و درگیری مسلحانه در کابل

 

منابع خبری از وقوع چند انفجار در نزدیکی بیمارستان نظامی کابل و تیراندازی‌های پس از آن خبر دادند. به گفته شاهدان عینی دست‌کم یک عامل انتحاری خود را در نزدیک بیمارستان ۴۰۰‌تخت‌خوابی نظامی کابل با عنوان سردار محمد داوود‌خان که در مجاورت وزارت بهداشت است، منفجر کرد و پس از آن تیراندازی صورت گرفت. در این رویداد دست‌کم ۱۵ نفر کشته و ۳۴ نفر زخمی شده‌اند.

 

* ایران ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** ایران تخم مرغ‌هایش را از سبد برجام برداشته است

 

نشریه امریکایی فارن افرز، در تحلیلی نوشت: ایران قصد عقب‌نشینی در موضوع برجام را ندارد و به نظر می‌رسد تخم‌مرغ‌هایش را از سبد برجام برداشته است. در بخشی از این گزارش درباره دلایل بی‌اعتمادی دولت جدید ایران به برجام آمده: جمهوری اسلامی ایران در برجام نوعی عدم تقارن بین تعهدات و مزایایش می‌بیند. تعهدات ایران برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای‌ این کشور دارای معیارهای فنی واضحی است که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) قابل راستی‌آزمایی است در حالی که هیچ فرمولی وجود ندارد که مزایای اقتصادی ایران را در ازای لغو تحریم‌ها مشخص کند. در ادامه این نوشته آمده است: ایران نگران است که در صورت بازگشت به پایبندی کامل به برجام، اهرم هسته‌ای خود را بدون کسب منافع وعده داده شده از دست بدهد. این دقیقاً همان چیزی است که در سال ۲۰۱۵ یعنی زمانی که برجام مورد توافق قرار گرفت، رخ داد.

 

** تصویب تفحص از عملکرد سازمان بورس و ارز ۴۲۰۰ تومانی

 

در جلسه دیروز مجلس تحقیق و تفحص از ارز ۴۲۰۰ تومانی و همین طور عملکرد سازمان بورس به تصویب نمایندگان رسید. کوچکی‌نژاد نماینده رشت درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در اجرای قانون تأمین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد را مطرح کرد که نمایندگان با این درخواست موافقت کردند. متقاضی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس، سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود. «استنکاف از قانون و اجرای ناقص قانون و نقض قانون در تعیین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار» از محورهای طرح یاد شده است.

 

** تشکیل قرارگاه رفاه

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: طبق آمارهای رسمی حدود دو و چهار دهم میلیون نفر بیکار در کشور داریم، دو و دو دهم میلیون نفر اشتغال ناقص یا ناپایدار دارند و حدود ۲ میلیون نفر ناامید از یافتن کار داریم که جزو جمعیت فعال نیستند، نه و هفت دهم میلیون نفر هم با اشتغال کم درآمد روبه‌رو هستند و همچنین چهار و پنج دهم میلیون نفر هم اشتغال غیر رسمی دارند، یعنی بیمه ندارند. عبدالملکی افزود: در هفته اول شروع به‌ کار، قرارگاهی به اسم قرارگاه رفاه مردم تشکیل دادیم که ۱۶ ستاد دارد و یکی از ستادها، ستاد اشتغال است. وی اضافه کرد: من این دلیل و توجیه را که تحریم‌ها موجب شد برنامه‌مان محقق نشود نمی‌پذیرم؛ اگر بگوییم تحریم‌ها موجب این شد، تحریم داخلی است.

 

* جمهوری‌اسلامی ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** بی‌حرمتی به ساحت مرجعیت شیعه محکوم است

 

آیت‌الله العظمی نوری همدانی در حمایت از مواضع آیت‌الله العظمی صافی پیامی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است:

اخباری درروزهای اخیر مبنی براهانت به ساحت مقدس مرجعیت شیعه صورت پذیرفت که مایه تأسف است. نظام اسلامی و ولائی مولود حوزه بوده است و حفظ آن واجب و لازم می‌باشد، حفظ آن علاوه بر تقویت، نیازمند تذکرات نیز می‌باشد تا از انحراف در آن جلوگیری شود. در طول تاریخ مراجع تقلید مدافع اسلام و فرهنگ اهلبیت(علیهم السلام) و مردم بوده‌اند و حصن حصین اسلام و انقلاب می‌باشد، تذکرات حضرت آیت‌الله آقای صافی(دامت برکاته) در دیدار یکی ازمسئولان از همین جهت بوده است. اینجانب با آشنایی نزدیک به هشتاد سال آنچه ازمواضع ایشان دیدم فقط برای رضایت خدای متعال وحضرات معصومین(علیهم‌السلام) و دفاع از انقلاب و مردم بوده است. براین اساس باید توجه داشت هرگونه بی حرمتی به ساحت مرجعیت شیعه محکوم است.

 

** قدردانی ۲۳۰ نماینده مجلس از رسانه ملی

 

۲۳۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از واکنش سریع و اطلاع‌رسانی به موقع رسانه ملی در ماجرای حمله سایبری به سامانه هوشمند توزیع سوخت قدردانی کردند. در این بیانیه ضمن یادآوری مسئولیت دستگاه‌های ذیربط برای بررسی دقیق و موشکافانه حادثه و تأکید بر اهمیت پیشگیری از حوادث مشابه، آمده است: عملکرد و رویکرد حرفه‌ای، مخاطب‌مدار و در عین حال انقلابی سازمان صدا و سیما باید در سایر موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جریان یابد.

 

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** رئیس‌جمهور آمریکا باید جامعه بین‌الملل را قانع کند که امضایش واقعی است

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جهان حقیقتا به آنچه آقای کروز (تدکروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا) بدان اعتراف می‌کند واقف است: اینکه رژیم‌ها در واشنگتن سرکش هستند. سعید خطیب‌زاده در توئیتی نوشت: جهان حقیقتا به آنچه آقای کروز بدان اعتراف می‌کند واقف است: اینکه رژیم‌ها در واشنگتن سرکش هستند. این مسؤولیت رئیس‌جمهور آمریکاست که جامعه بین‌الملل – ‌از جمله تمام اعضای برجام- را قانع کند که امضایش واقعا معنایی دارد. این امر مستلزم تضمین‌های عینی است. هیچ‌کس چیزی کمتر از این را نمی‌پذیرد. تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در توئیتی ادعا کرده است: اگر هر توافقی با ایران به عنوان یک معاهده توسط سنا تصویب نشود -که بایدن می‌داند چنین اتفاقی نخواهد افتاد- مطمئنا هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهی در آینده آن را پاره خواهد کرد.

 

** برگزاری مراسم ۱۳ آبان با سخنرانی سرلشکر سلامی

 

قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: مراسم ۱۳ آبان امسال با توجه به واکسیناسیون عمومی صورت‌‌گرفته در ماه‌های اخیر به شکل اجتماع عمومی برگزار خواهد شد. حجت‌الاسلام اشجری، شعار محوری بزرگداشت یوم‌الله ۱۳ آبان را «ایستادگی و مقاومت ملت ایران؛ رمز افول سلطه استکباری آمریکا» عنوان کرد و گفت: اجتماع مردمی و ضداستکباری مراسم ۱۳ آبان، در بیش از ۸۰۰ شهر کشور و به صورت همزمان ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۱۳ آبان در سراسر کشور برگزار خواهد شد. سخنران ویژه این مراسم در تهران سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهند بود.

 

* جوان ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** توافق تهران- ایروان برای مبارزه با تروریست‌های قفقاز

 

دادستان کل ارمنستان در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور با اشاره به سفر اخیر حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل ایران به این کشور گفت، دادستان‌های کل ارمنستان و ایران به توافقاتی برای مقابله مشترک با چالش‌های جدید دست یافتند. آرتور داوتیان گفت: «در میان این توافق‌ها، من به اراده مشترک برای پاکسازی منطقه از وجود تروریست‌ها، به لزوم اجرای کامل مکانیسم‌های قانونی که همتای ایرانی من بسیار شفاف درباره آن صحبت کرد، اهمیت زیادی می‌دهم».

 

** «محرومیت‌زدایی» اساس تأمین امنیت پایدار است

 

فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه آیین نکوداشت شهدای وحدت با بیان اینکه محرومیت‌زدایی ضروری‌ترین زیرساخت تأمین امنیت پایدار است، اظهار داشت: محرومیت یکی از عوامل فعالیت گروهک‌های معاند و ضدانقلاب است و دشمن همواره از این مشکلات در جهت سوءاستفاده و تحقق اهداف شوم خود استفاده می‌کند. سرتیپ پاکپور افزود: یکی دیگر از زیرساخت‌های ضروری تأمین امنیت و آرامش، وحدت است و به برکت وحدت و همکاری‌های سازنده و صمیمانه‌ای که میان رده‌های مختلف نیروهای مسلح وجود دارد، مظاهر اقتدار بازدارنده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هر نقطه از مرزهای سرزمینی کشور، ظهور و بروز پیدا کرده است.

 

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** در نشستی که اسرائیل شرکت کند، حاضر نمی‌شویم

 

رئیس جمهور ترکیه درباره دیدارش با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در حاشیه نشست گروه۲۰ در ایتالیا گفت: پرونده لیبی در راس این مذاکرات بود. ماکرون می‌خواهد نشستی را در پاریس درباره لیبی مثل نشست برلین برگزار کند و ما به عنوان طرف اصلی در آن شرکت کنیم. اردوغان گفت: من به ماکرون گفتم یونان، اسرائیل و قبرس نیز به این نشست دعوت شده‌اند و در صورتی که در آن شرکت کنند ما در این نشست شرکت نخواهیم کرد.

 

* خراسان ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** واکنش آیت‌الله علوی گرگانی به اهانت به آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی

 

آیت‌الله علوی گرگانی در واکنش به نقد صریح و غیر محترمانه اظهارات آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی پیامی را منتشر کردند. متن پیام ایشان بدین شرح است:

اتفاقات چند روز اخیر در نقد صریح و غیر محترمانه فرمایشات دلسوزانه حضرت شیخ المراجع آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی حفظه‌الله و دفاع مراجع، بزرگان، اساتید، علما و فضلای حوزه همچنین سخنان مسئولین نظام تماما حکایت از آگاهی آنان از جایگاه رفیع مرجعیت و ضرورت حفظ حرمت این جایگاه در میان مردم دارد. اینجانب نیز بر اهمیت حفظ قداست این جایگاه تأکید داشته و از قلم به دستان و نظریه‌پردازان می‌خواهم در نقدهای خود جانب ادب و متانت را رعایت کرده و اجازه ایجاد تفرقه و غفلت در جامعه را ندهند.

 

** خبر دروغ گازی برای تخریب روابط ایران و روسیه

 

در پی انتشار مصاحبه‌ای از طریق برخی رسانه‌های داخلی مبنی بر اینکه «روسیه اجازه نمی دهد هشت چاه گازی ایران مورد استفاده قرار بگیرد» جلالی سفیر کشورمان در مسکو، اظهار کرد: در طول ۲۰ ماهی که به عنوان سفیر در روسیه هستم چنین موضوعی مطرح نبوده است ولی متاسفانه هر از گاهی خبرهایی در فضای رسانه‌ای برای تاثیرگذاری بر روابط ایران و روسیه منتشر می‌شود.

 

** اسرائیل مالک کنگره آمریکا بود

 

رئیس جمهور سابق آمریکا با بیان اینکه «بزرگ‌ترین تغییری که من در کنگره شاهد آن بودم این بود که اسرائیل به معنای واقعی کلمه، مالک کنگره بود»، تاکید کرد: ۱۰ تا ۱۵ سال پیش می‌شد این موضوع را فهمید که اکنون این موضوع کاملا برعکس شده است. ترامپ با بیان این که اکنون  اکازیو کوتس و ایلهان عمر در آن جا حضور دارند، اظهار کرد: این افراد از اسرائیل تنفر دارند و در حال به دست گرفتن کنترل کنگره هستند، از این رو دیگر نمی‌توان نفوذ اسرائیل را حس کرد.

 

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** بازی ضدایرانی بنت در نشست گلاسکو

 

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل با رهبران دیگر کشورها دیدارهای دوجانبه‌ای داشته که ایران در اولویت موضوعات رایزنی آنها بوده است. نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدارهای دوجانبه‌ای با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا داشته است. وی قرار است با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز دیدار کند.

 

** درآمد صادرات نفت ایران به ۷/۸ میلیارد دلار رسید

 

صادرات نفتی در فصل نخست ۱۴۰۰ با حدود ۲.۳ برابر افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل، معادل ۸.۷ میلیارد دلار اعلام شده است. در مجموع در مقایسه با فصل ابتدایی سال ۱۳۹۹، نقش نفت در اقتصاد ایران به ویژه از منظر سهم در کل صادرات کالایی افزایش قابل توجهی داشته و در مقابل از سهم بخش غیرنفتی در صادرات کل کاسته شده است.

 

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** امیرعبداللهیان به کرونا مبتلا شد

 

نتیجه آزمایش کرونای وزیر امور خارجه کشورمان مثبت اعلام شد. سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص برخی اخبار منتشر شده مبنی بر تغییر برنامه دیدارهای امیرعبداللهیان گفت: حال عمومی ایشان خوب است و در حال انجام کارهای روزانه است. خطیب‌زاده با تایید تغییر برنامه دیدارهای وزیر امورخارجه کشورمان، از دستور پزشک مبنی بر ضرورت در قرنطینه بودن او خبر داد.

 

**  من «آیت‌الله» نیستم

 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در حاشیه سفر به خوزستان و در جلسه شورای قضائی این استان در واکنش به خیر مقدم یک از حاضرین گفت: من «آیت‌الله» نیستم؛ خواهش می‌کنم اصلاح بفرمایید.

 

** انهدام باند توزیع مواد مخدر

 

به همت رزمندگان دریادل نیروی دریایی سپاه یک باند توزیع مواد مخدر در اطراف شهر کنارک در استان سیستان و بلوچستان توسط پایگاه امام علی۷ نیروی دریایی سپاه متلاشی شد. رزمندگان دریادل نیروی دریایی سپاه در این پایگاه موفق شدند در یک عملیات دقیق و منسجم به میزان بیش از ۶۰۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف و ضبط نمایند.

 

* رسالت ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** بسیاری از تحریم‌ها در حوزه دفاعی با شکست مواجه شده است

 

 وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه با اجرای تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و تلاش متخصصان صنعت دفاعی بسیاری از تحریم‌ها در حوزه‌ دفاعی با شکست مواجه شده است، گفت: با خوداتکایی و تکیه بر توانمندی بومی، موفق به تولید قدرت شده‌ایم اما لازمه قدرت و قوی شدن ایران در همه بخش‌ها، رشد متناسب و توجه به همه مؤلفه‌‌های جهش اقتصادی است. سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه این وزارتخانه به عنوان یک سرمایه ملی نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای قدرت دفاعی نیرو‌های مسلح و ارتقای بازدارندگی جمهوری اسلامی دارد، گفت: راهبرد وزارت دفاع تعامل همه‌جانبه و هم‌افزا با مجلس شورای اسلامی است.

 

* قدس ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** اتصال همه جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت

 

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: پس از تلاش همه همکاران در مجموعه وزارت نفت، هم‌اکنون تمام جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور به شبکه هوشمند سوخت متصل شده‌اند.

 

** فراهم شدن امکان واگذاری سهام عدالت به ۴ میلیون نفر

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت موافقت دولت با واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در مرحله نخست، امکان واگذاری این سهام به بیش از ۴ میلیون نفر تا دو ماه آینده فراهم است. پورابراهیمی افزود: در مرحله نخست اولویت واگذاری سهام عدالت به جاماندگان دهکهای پایین جامعه زیر پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان و ایثارگران است.

 

** هشدار جهاد اسلامی به رژیم صهیونیستی

 

یکی از رهبران جهاد اسلامی با بیان اینکه برای پیگیری وضعیت اسرا، اتاق عملیات مشترکی تشکیل شده، گفت: اسرا خواهند دید همه گروهها و ملت فلسطین در کنارشان خواهند بود. محمد شلح همچنین به رژیم صهیونیستی هشدار داد که شهادت هر یک از اسرا، وضعیت را وخیم‌تر خواهد کرد و مقاومت، تر و خشک را خواهد سوزاند. ما با تمامی ابزارهای موجود، از اسرا دفاع خواهیم کرد.

 

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** علاقه‌مندی به صلح و ثبات در کشور همسایه حسن‌نیت است، نه مداخله

 

موسوی دستیار وزیر و مدیر کل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در یک رشته توییت در واکنش به اظهارات سخنگوی طالبان نوشت: اگر در نشست تهران کشورهای همسایه افغانستان خواستار حکومتی فراگیر در افغانستان شدند برای آن است که به صلح و ثبات در افغانستان علاقه‌مند بوده و معتقدند در حکومتی فراگیر صلح و ثبات و آرامش این کشور بهتر و بیشتر تامین می‌شود. علاقه‌مندی به صلح و ثبات در کشور همسایه حسن‌نیت است، نه مداخله.

 

** به وین بازگردید

 

معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «ما از ایران می‌خواهیم به آنچه درباره آغاز مذاکرات در ماه نوامبر گفت عمل کند.» کریستوفر بورگر به نشست برگزارشده در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ که در جریان آن رهبران آلمان، فرانسه، انگلیس و امریکا درباره ایران رایزنی کرده بودند اشاره کرد و گفت: «نشست اهمیتی را که ما مشترکا برای احیای کامل برجام قائلیم نشان می‌دهد و همزمان، نگرانی عظیم ما از ادامه اقدامات تنش‌‌آمیز ایران را نیز مورد تاکید قرار می‌دهد.»

 

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی شایعه دخالت در تشکیل دولت عراق را تکذیب کرد

 

یک منبع رسمی در دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی، آنچه در مورد دخالت این مرجع در جلسات، گفت‌وگوها یا تماس‌های مرتبط با ائتلاف‌های سیاسی منتشر می‌شود را تکذیب کرد. به گفته این منبع، مرجعیت عالی دینی در هیچ یکی از نشست‌ها، مذاکرات، تماس‌ها یا رایزنی‌های مربوط به ائتلاف‌های سیاسی و تشکیل دولت آینده حضور ندارند. وی همچنین گفت: هیچ یک از اخباری که برخی احزاب و گروهها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند، به هیچ عنوان صحت ندارد.

 

** در قانون جوانی جمعیت، منافع خانواده‌ها در اولویت است

 

قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» پس از گذشت سال‌ها بالاخره با تایید شورای نگهبان، توسط رئیس مجلس شورای اسلامی برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود. قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی سه شنبه مجلس در باره طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار داشت: با تصویب این قانون منافع خانواده‌ها در اولویت قرار گرفته است. در این قانون خانواده‌ها در اولویت تسهیلات مسکن، مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و شغلی قرار می‌گیرند و در یک جمع بندی می‌توان گفت حمایت از خانواده و مادران در سیاستگذاری‌های فرهنگی و اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود.

 

* شهروند ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

** دولت به دنبال خودکفایی در تولید کاغذ در کشور است

 

جلسه بررسی مسائل و مشکلات مربوط به خودکفایی تولید کاغذ در کشور و تامین کاغذ مطبوعات و نشریات به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار و تصمیمات لازم برای حل این مسائل اتخاذ شد. مخبر در این جلسه با تاکید بر اینکه دولت به دنبال خودکفایی در تولید کاغذ در کشور است، اظهار داشت: «تلاش جدی دولت این است که ضمن تامین نیاز فعلی مطبوعات و نشر و چاپ، موانع پیش‌روی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کاغذ را نیز برطرف کند تا با اتکا به توان داخلی، به سمت خودکفایی در تامین کاغذ حرکت کنیم.»

 

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

**فعالیت نظارتی آژانس در ایران مانند پرواز در آسمان به‌شدت ابری است

 

تسنیم/ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  در مصاحبه با آسوشیتد پرس، مدعی شد که فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران به پرواز در آسمان به‌شدت ابری شباهت دارد.ماریانو گروسی افزود: «من می‌توانم بگویم که ما در یک آسمان به‌شدت ابری پرواز می‌کنیم، البته ما همچنان به این کار ادامه می‌دهیم، اما نه برای مدتی بسیار طولانی.» وی ادامه داد: «من امیدوارم به‌زودی برای مذاکراتی چشم در چشم و در سطوح بالا به ایران بازگردم؛ مذاکراتی که نظارت لحظه به لحظه آژانس بر فعالیت‌های ایران را احیا کند.»گروسی در حالی چنین اظهاراتی را مطرح کرده است که بر اساس گزارشی که اواخر اردیبهشت‌ماه امسال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو این نهاد ارائه کرد، حدود ۱۳ درصد از کل بودجه پادمانی آژانس در سال ۲۰۲۰ (۲۲.۳ میلیون یورو از ۱۷۲ میلیون یورو) در ایران صرف شده است و بازرسان آژانس تقریباً یک رکورد را در بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران به ثبت رسانده‌اند.

 

** حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق

 

تسنیم/ جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد امروزچهارشنبه حومه دمشق را هدف حملات خود قرار دادند.منبع نظامی وابسته به ارتش سوریه تأکید کرد که این حمله هوایی اسرائیل فقط خسارت مادی بر جای گذاشت.

 

**اروپا با مبارزه با اسلام نمی‌تواند آینده بهتری برای خود بسازد

 

فارس/ سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که ممکن نیست اروپا از طریق مبارزه با اسلام بتواند آینده بهتری برای خود بسازد.ابراهیم کالین که در جمع تعدادی از دانشجویان اروپایی سخنرانی می‌کرد، گفت که جوامع اسلامی و غربی باید یکدیگر را درک کرده و بهتر به حرف یکدیگر گوش دهند.وی اضافه کرد: «اروپا نمی‌تواند خود را کثرت‌گرا توصیف کند حال آنکه به دنبال حذف اسلام است».وی تاکید کرد که اروپا باید تلاش‌هایش برای به حاشیه راندن مسلمانان را متوقف کند.کالین در ادامه صحبت‌هایش گفت: «کشورهای اروپایی که ثروتمندترین کشورها در جهان را شامل می‌شوند در موضوع پناهجویان چه سوری‌ها و چه افغان‌ها مردود شدند».

 

** واشنگتن قصد ندارد به حضور نظامی در خاورمیانه پایان دهد

 

فارس/ معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد به حضور نظامی این کشور در خاورمیانه پایان دهد.جوی هود که با شبکه سعودی «العربیه» مصاحبه می‌کرد، افزود: «شراکت امنیتی آمریکا در خاورمیانه پا برجا خواهد ماند».وی در ادامه این مصاحبه گفت: «به تضمین آزادی کشتیرانی برای ممانعت از فروپاشی اقتصاد جهانی متعهد هستیم»اخیرا خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار یک تصویر ماهواره‌ای گزارش کرد که این یک تصویر از منطقه‌ای از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان سعودی گرفته شده است که زمانی سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت با سامانه پیشرفته ضدموشکی «تاد» در آن جا مستقر شده بود و روز جمعه ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۹ شهریورماه) خالی شده بود.

 

**هیچ بن‌بستی در مسیر حل مشکلات کشور وجود ندارد

 

 ایسنا/ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دیشب به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد و در این جلسه گزارشی از وضعیت صادرات نفت، محصولات پتروشیمی و گاز طبیعی بیان شد.بر اساس این گزارش حجم فروش نفت در مقایسه با گذشته روند افزایشی دارد و آمار صادرات پتروشیمی نیز در وضع مناسبی است.در این جلسه همچنین رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از اخرین وضع منابع ارزی، نحوه وصول منابع مالی بلوکه شده کشورمان در خارج و تدابیر در دست اقدام برای بازگشت این منابع بیان کرد. رئیس جمهور گفت: هیچ بن‌بستی در مسیر حل مشکلات کشور وجود ندارد و اجزای دولت باید به گونه‌ای هماهنگ و نظام یافته عمل کنند تا اقدامات، مکمل یکدیگر و در راستای حل مشکلات کشور باشد.

 

**پرواز بمب افکن آمریکایی با اسکورت عربی لب مرز ایران

 

نامه نیوز/ بمب‌افکن آمریکایی در اقدامی تحریک‌آمیز بر فراز خلیج فارس به پرواز در آمد. نیروی هوایی بحرین، مصر، رژیم صهیونیستی و پادشاهی عربستان سعودی با جنگنده‌های خود نیز این بمب‌افکن آمریکایی را اسکورت می‌کردند.پدافند هوایی ایران، این اقدام تحریک آمیز آمریکایی ها را رصد کرده اند. هنوز هیچ منبع رسمی ای در آمریکا، منطقه و ایران گزارشی از این پرواز تحریک آمیز نداده اند .

 

**اعتراف اسرائیل به شکست استراتژی علیه ایران

 

حوزه/ رسانه های صهیونیستی با اذعان به شکست استراتژی این رژیم علیه ایران تاکید کردند که هشدارهای اسرائیل درباره ایران هیچ گوش شنوایی در واشنگتن ندارد و اقدامات تل آویو علیه ایران نیز نتوانست به تغییر استراتژی مورد نظر این رژیم علیه تهران منجر شود. روزنامه هاآرتص درادامه نوشت: هنوز مشخص نیست که فعالیت های اسرائیل تا چه اندازه در ممانعت از دستیابی ایران به اهداف استراتژیکش موفقیت آمیز بوده اما چیزی که کاملا روشن است، این است که برخی مقامات ارشد اسرائیل هیچ روزی را بدون صحبت کردن علیه ایران سپری نمی کنند.هاآرتص در ادامه به اقدامات رژیم صهیونیستی علیه کشورمان در ماه های اخیر اشاره کرده و نوشت: علاوه بر این دیپلماسی آشکار (علیه ایران)، حمله سایبری به جایگاه های سوخت در ایران و حملات هوایی به سوریه که به اسرائیل نسبت داده می شود به حصول نتیجه مورد نظر اسرائیل منجر نشده و دولت بایدن را برای افزایش فشار بر ایران تحریک نکرد.

 

**دولت جدید برای تامین واکسن کرونا خیلی قوی تر عمل کرد

 

ایرنا/ دکتر علیرضا رئیسی،سخنگوی سابق ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد: هماهنگی در دولت جدید بین دستگاههای مختلف از جمله بانک مرکزی و وزارت خارجه برای تامین واکسن بسیار قوی تر و کاربردی تر از دولت قبل و قابل تحسین است اما نباید از پروتکل‌های بهداشتی غافل شویم زیرا پاندمی کرونا تا سال ۲۰۲۲ ادامه دارد.

 

**آمریکا از امارات خواست تولید نفت را افزایش دهد

 

مهر/ وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور و «عبدالله بن زاید آل نهیان» در حاشیه اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در شهر «گلاسگو» در اسکاتلند، با یکدیگر دیدار و درباره موضوعات مخنلف گفتگو کردند.در بیانیه مذکور در همین رابطه آمده است: ایالات متحده نگران تضمین تعادل بازارهای انرژی است و از تولیدکنندگان کلیدی و عمده انرژی مانند امارات می‌خواهد تا تولید را تا زمانی که بازارهای انرژی و شرایط اقتصادی گسترده‌تر در پی همه‌گیری کرونا عادی شود، افزایش دهند.

 

**کشته شدن فرمانده طالبان در انفجارهای دیروز کابل

 

مهر/ یک فرمانده ارشد طالبان در جریان حمله روز گذشته به بیمارستان نظامی «سردار محمد داوود خان» کشته شده است.«حمدالله مخلص» در میان افراد کشته شده طالبان است که دیروز با افراد مسلح در جریان حمله به این بیمارستان درگیر شده بودند.مخلص از اعضای شبکه حقانی و افسر نیروهای ویژه سپاه بدری بود.روز گذشته، شهر کابل پایتخت افغانستان هدف دو انفجار قرار گرفت که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است.

 

**رژیم صهیونیستی راهی جز مقاومت برای ما باقی نگذاشته است

 

مهر/ جنبش «جهاد اسلامی» با اشاره به اینکه سفر رسمی چند روزه «زیاد النخاله» دبیرکل این جنبش به قاهره پایان یافته است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که نخاله دیدارهایی سازنده و پرثمر با مقامات مصری از جمله «عباس کامل» رئیس سرویس امنیت و اطلاعات مصر داشته است. در بیانیه منتشر شده از سوی جنبش جهاد اسلامی آمده است که دبیرکل این جنبش در سفر به مصر مسائل متعددی درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی را مطرح و اعلام کرد: راهی جز مقاومت در برابر این رژیم نداریم.دبیرکل جنبش جهاد اسلامی به شدت از تلاش برخی کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر انتقاد کرد و گفت: عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر تنها حملات این رژیم به مقدسات عربی و اسلامی را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *