۱۷/۰۷/۱۳۸۶ ویژه نامه هشتمین سال انتشار خبرروز

در گفت و گو با مشترکان خبر روز عنوان شد؛ خبر روز، بایدها و نبایدها
  • آیت الله یزدی: خبر روز افق روشنی را پیش رو دارد
  • آیت الله مقتدایی: خبر روز می‌تواند پل ارتباطی مهمی با علمای بلاد باشد
  • حبیب الله عسگر اولادی: گزیده‌ای از سرمقاله های نشریات معتبر کشور در خبر روز درج شود
  • مدیر عامل خبرگزاری فارس: خبر روز در شان و جایگاه جامعه مدرسین است

 

  • آیت الله یزدی: خبر روز افق روشنی را پیش رو دارد

آیت الله محمد یزدی نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، انتشار «خبر روز» را امری ضروری و مفید عنوان کرد.

وی گفت: حفظ امانتداری و انصاف در نقل اخبار خوب و قابل قبول است. در حالی که می توان تحلیل‌هایی که مد نظر جامعه مدرسین است همراه اخبار درج شود تا به دریافت های سیاسی مخاطبین کمک کند.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه خواستار افزایش دریافت کنندگان خبرروز شد و تاکید کرد: لازم است خبر روز در سطح حوزیان ، دفاتر مراجع و علما توزیع بیشتری داشته باشد.

آیت الله یزدی افزود: سعی شود عناوین خبرها کوتاه باشد. از سوی دیگر می توان در گزینش خبرها ، به مطالب جالب توجه نیز عنایت داشت.

وی در پایان با تقدیر از دست اندرکاران تهیه خبر روز افق پیش روی خبرروز را روشن دانست.


 

  • آیت الله مقتدایی: خبر روز می‌تواند پل ارتباطی مهمی با علمای بلاد باشد

آیت الله مقتدایی گفت: در تعدادی از مسافرت‌ها به استانها و شهرستانها، بسیاری از ائمه جمعه و جماعات و شخصیت‌های مناطق مختلف کشور به صورت جدی درخواست می‌کنند خبر روز در اختیار آنها نیز قرار داده شود که به نظر بنده توجه به نکته بسیار ضروری است .

نائب رئیس دوم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اگر توزیع خبر روز به ائمه جمعه مراکز استانها یا شهرهای بزرگ و تعدادی از شخصیتهای متنفذ گسترش یابد، علاوه بر اطلاع رسانی سریع و جامع به این عزیزان، جامعه مدرسین می‌تواند پل ارتباطی خوبی و مستحکمی را با مراکز استانها و شهرستانها ایجاد نماید.

آیت الله مقتدایی با اشاره به ضرورت انتشار خبر روز توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت : با توجه به اینکه شخصا فرصت مراجعه مستقیم به همه روزنامه‌های کشور را ندارم خبر روز توانسته است این نیاز را برطرف سازد .

وی بخش مطبوعات را خوب ارزیابی کرد و گفت: اخبار سایتها نیز بسیار قابل توجه بوده و می‌توان گفت انتخابهای خوبی از بین این اخبار صورت می‌گیرد.

آیت الله مقتدایی با تقدیر از ابتکار خبر روز در ارائه گزارشهای ویژه خبری گفت: گزارش‌های ویژه بسیار مفید و عالی است و با توجه به سرعت عمل و موضوع مورد توجه توانسته است جایگاه خوبی را کسب کند .

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در عین حال تاکید کرد: در برخی موارد که تیتر اخبار انتخاب می شود، خواننده در صدد کسب اطلاعات دقیق تر از این خبر می باشد . بر این اساس اگر بتوان چکیده هر چند کوتاه اما گویا از همه خبرها به همراه تیتر درج شود برای همگان قابل استفاده خواهد بود .

آیت الله مقتدایی با تاکید بر ضرورت امانتداری و صداقت در نقل اخبار گفت : اگر چه امانتداری امر بسیار مهمی است ، اما در برخی موارد مشاهده شده است که روزنامه ها در نقل عبارات یا عناوین شخصیت ها دچار اشتباه شده اند. بنابر این لازم است در کنار درج این مطالب توضیحی توسط خبر روز ارائه شود .

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از این گفت و گو خواستار مونیتورینگ همه رسانه های دیداری و شنیداری کشور در موضوعات سیاسی و فرهنگی، بویژه اخبار اعضای جامعه مدرسین شد و گفت: اعضای جامعه مدرسین باید از نوع انعکاس اخبار و مصاحبه های خود در رسانه ها و مطبوعات اطلاع کافی داشته باشند و این مهم باید توسط معاونت سیاسی جامعه مدرسین صورت گیرد .


 

  • حجت الاسلام و المسلمین سید محمد غروی: اخبارحوزه های علمیه در ضمیمه خبر روز منتشر شود

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد غروی گفت: خبر روز برای کسانی که وقت مراجعه مستقیم به همه روزنامه ها را ندارند خیلی خوب و ضروری است و توانسته است این افراد را از مراجعه مستقیم به همه روزنامه‌ها بی نیاز کند.

وی افزود‌: در بخش مطبوعات گزینش‌های جامع و کافی صورت می گیرد و صفحه اخبار سایت ها و خبرگزاری ها هم اگر چه محدود، ولی منتقل کننده برخی خبرهای مورد نیاز است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: پیشنهاد می شود اخبار مهم مراجع تقلید و خبرهای خاص حوزه های علمیه به صورت مستقل در صفحه ضمیمه منتشر شود. چراکه اطلاع رسانی دقیق از این خبرها برای همه مخاطبان خبر روز ضروری است.

وی در خصوص ارائه تحلیل همراه برخی خبرها گفت : با توجه به این که هدف از خبر روز، تنها اطلاع رسانی از آنچه که در نشریات و سایتها آمده است می باشد ، ممکن است ارائه تحلیل همراه خبرها با این هدف در تعارض باشد. بویژه  آنکه ممکن است تلقی خاصی از هرنوع موضع گیری برای خوانندگان پیش آید. اما برخی از خبرها نیاز به هک و اصلاح دارد و باید با ظرافت خاصی این کار انجام پذیرد.

وی با اشاره به ضرورت رصد کردن همه رسانه‌های جمعی توسط تیم تخصصی در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت : در شرایط فعلی که رسانه های متنوعی داریم و ممکن است برخی شیطنت‌ها نیز وجود داشته باشد، رصد کردن همه رسانه‌ها شامل روزنامه ها و سایت ها در خصوص اخبار جامعه مدرسین و اعضای محترم آن امری بدیهی و بسیار ضروری است. چرا که ممکن است خبر یا گفت و گوی فردی نادرست منعکس شده باشد. همچنین اطلاع یافتن از نوع انعکاس و انتخاب مطالب توسط رسانه ها نیز برای ما مهم می باشد.

وی گفت در صورتی که امکانات جامعه مدرسین اجازه دهد ، گسترش توزیع خبر روز اقدامی مثبت می باشد . اطلاع رسانی سریع و جامع برای افراد بیشتر و ایجاد پل ارتباطی با گروه های مختلف از جمله ثمرات گسترش توزیع خبر روز می باشد.

وی در پایان با تقدیر از دست اندرکاران تهیه خبر روز گفت: نظم خوبی در توزیع خبر روز حاکم است. اما نیاز است کیفیت ظاهری نشریه به خصوص صفحه «مطبوعات در یک نگاه » ارتقاء یابد.


 

  • حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی: باید به سوی حرفه‌ای شدن پیش برویم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح روند انتشار خبر روز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در سال ۱۳۷۹ و فضای بعد از انتخابات دوم خرداد  بود که با سیل روزنامه‌های مختلف در کشور مواجه شدیم. این روزنامه‌ها روند تصمیم گیری‌های سیاسی در جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده بودند و از سوی دیگر نیز تبدیل به مسئله امنیت ملی هم شدند. تا جائی که مقام معظم رهبری برخی از این مطبوعات را پایگاه دشمن عنوان کردند. طبیعتا لازم بود اعضای محترم جامعه مدرسین و برخی از اساتید و علما از نزدیک و به طور جدی و روزانه در جریان روند فعالیت مطبوعات قرار گیرند که خوشبختانه با برنامه ریزی های صورت گرفته «خبر روز» در همین سال متولد شد.

وی افزود: همان گونه که می‌دانید اطلاع دقیق از مسائل، شرط اصلی هر تصمیم گیری است و اگر با مواضع اشخاص و گروهها و جریانات روز آشنا نباشیم نمی‌توانیم تصمیم گیری صحیحی داشته باشیم. از سوی دیگر در شرایط فعلی، اغلب خبرهای مطبوعات جهت دار هستند و ممکن است که نگاه و بیان برخی از خبرها مورد تائید جامعه نباشد. در این بین یا باید هیچ یک از اخبار جهت دار را درج نکنیم که با اصل هدف خبر روز که اطلاع رسانی است منافات دارد . یا آنکه همه خبرها را بازسازی و بازنویسی کنیم که به اصل سرعت نشریه لطمه می زند . لذا مجبور هستیم تنها آنچه که روی داده است را منعکس کنیم . البته باید جوانب مطالب را رعایت کنیم تا چالش ها به حداقل برسد.

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی گفت: امانتداری و انصاف در خبر روز مثال زدنی است. برای نمونه سران یکی از گروههای مخالف و تندرو در تماسی که با ما داشت اذعان کرد که خبر روز مجموعه ای منصف است که در کنار درج صحیح خبرها ، آمادگی انتشار اصلاح یا تکذیبیه مطالب را هم دارد .

وی خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه شخصا ارتباط نزدیکی با مطبوعات دارم و به عنوان نماینده شورای عالی حوزه علمیه در هیئت نظارت بر مطبوعات حضور دارم‌، معتقدم گزیده مطبوعات و سایتها تا حد بسیار زیادی می تواند خواننده را از مراجعه مستقیم به مطبوعات بی نیاز کند . همچنین نوع نگاه و فضای حاکم بر «خبرروز» متناسب با جایگاه و شانیت جامعه مدرسین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: باید به سمتی پیش برویم که محتوا ارتقاء یافته و قالب و شکل و حتی فونت مطالب نیز بهتر شود . از سوی دیگر باید با انتخاب لوگو و تغییر صفحه بندی به سوی حرفه‌ای شدن پیش برویم .  بنابراین باید امکانات را هم بر اساس نیازهایمان ارتقاء دهیم.

وی گسترش توزیع خبر روز را امری قابل بررسی عنوان کرد و گفت: با توجه به مشکل توزیع روزانه و کمبود امکانات،‌ فعلا نمی توان در سطح گسترده‌ای توزیع کرد. اما همه مطالب خبر روز پس از نهائی شدن بلافاصله در سایت جامعه مدرسین قرار می گیرد و برای همگان قابل مشاهده است که خوشبختانه استقبال خوبی نیز از سایت جامعه مدرسین شده است.

وی افزود : با توجه به اینکه مخاطبان خبر روز که اعضای جامعه مدرسین، بیوت مراجع عظام تقلید و تعدادی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه هستند، می‌توان گفت «خبرروز» در مجموع نمره قابل قبولی را تاکنون دریافت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با اشاره به ضرورت مونیتورینگ اخبار مربوط به جامعه مدرسین در خبرگزاری ها و روزنامه های سراسر کشور گفت : تامدتی پیش به صورت موردی و بر اساس اعلام نیاز افراد این کار انجام می شدو اینک به مرحله ای رسیده ایم که به صورت منظم همه اخبار جامعه مدرسین و اعضاء محترم در همه سایتهای خبری و مطبوعات رصد شده و در اسرع وقت به اطلاع افراد می‌رسد.

وی استقبال مراجع عظام تقلید، اعضای جامعه مدرسین و اساتید و علما از خبر روز را بسیار خوب توصیف کرد و گفت : تعدادی از مراجع عظام تقلید هر روز به دقت خبر روز را مطالعه می فرمایند و گاهی نیز نکاتی را یادآور می‌شوند. همچنین علما و اساتید دریافت کننده همواره در تماس های مکرر نظر خود را درباره خبر روز بیان کرده اند که باید گفت ارائه نظرات مخاطبان مشوق اصلی ما در ادامه انتشار خبر روز است . 


 

  • حجت الاسلام و المسلین سید احمد خاتمی: گستره خبر روز فعلا افزایش نیابد

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران گفت: خبر روز به علت آنکه گسترده نبوده و صفحات محدودی دارد نشریه مفیدی است. با توجه به مراجعه مستقیمی که به مطبوعات دارم ، می توان گفت در مجموع نافع است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: اگر چه خبر روز برای آنهائی که در عرصه سیاست حضور جدی و پررنگ دارند و اظهار نظر آنها مهم می باشد ، کافی نیست  ولی برای آنانی که در پی اطلاع کلی از مطبوعات و اخبار روز هستند کافی است .

امام جمعه موقت تهران خاطر نشان کرد : گستره و کیفیت خبر روز در همین حد کافی است و می توان نیازهای بعدی را از طریق بولتن خبری جبران کرد اما در عین حال باید به فکر عمق بخشیدن به محتوا بود.

حجت الاسلام و المسلیمن سید احمد خاتمی با اشاره حساسیت گزینش خبرها و سیاست حاکم بر خبر روز گفت : با توجه به اینکه این نشریه به نام جامعه مدرسین تمام می شود و با حیثیت جامعه ارتباط مستقیمی دارد ، لذا تهیه کنندگان باید دقت و تامل بیشتری در گزینش خبرها داشته باشند.

وی امانتداری و صداقت در رعایت مطالب را در خبر روز خوب و مهم عنوان کرد و گفت : در کنار ضرورت امانتداری در نقل اخبار به این نکته باید توجه کرد که ممکن است در اخبار مربوط به علما و مراجع عظام تقلید مطالب یا عناوین اشتباهی به کار برده شود که نقل عین آنها صحیح نیست و باید با ظرائف خاصی این اشتباهات حتی غیرعمدی اصلاح شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری درپایان با تشکر از دست اندرکاران تهیه خبر روز تاکید کرد: کمیت و تعداد صفحات می تواند ارتقاء یابد ولی سفارش می کنم فعلا از حوزه اعضاء و برخی از علما و اساتید فراتر نرود و تبدیل به روزنامه نشود .چرا که عوارض فراوانی دارد.


 

  • حجت الاسلام و المسلمین حسینی بوشهری: خبر رو تنوع، دقت و سرعت بالایی دارد

مدیر حوزه علمیه قم گفت: خبر روز هدیه ای بانشاط و پویا می باشد که هر روز انتظار آن را می‌‌کشم .

وی گفت: اگرچه خود بنده مراجعه مستقیم به تعدادی از روزنامه های صبح را دارم، اما می‌توان گفت جمع آوری دقیق و سریع اخبار مطبوعات به شکل روزانه امری قابل تقدیر و توجه می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی بوشهری خاطر نشان کرد: خبر روز توانسته است جامعیت خبرها در موضوعات فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و بین الملل را حفظ کند که امر بسیار مهمی است .

وی درباره ارائه تحلیل، همراه تعدادی خبرها گفت : خبر روز با شعار انتقال اخبار روزنامه ها و سایتها بدون هیچ موضع گیری در حال فعالیت است و ممکن است ارائه برخی تحلیل ها همراه اخبار روزنامه ها و سایتها برای دست اندرکاران و مسئولان معاونت سیاسی مشکل ساز باشد .چرا که ارائه تحلیل موضع جامعه مدرسین تلقی می شود و این کار ورود به یک عرصه پر التهاب و چالشی خواهد بود .

نماینده مجلس خبرگان رهبری در عین حال پیشنهاد داد با گزینش کارشناسانه سرمقاله ها و تعدادی از یادداشتهای روزنامه ها و اشخاص تاثیر گذار ، می توان مخاطبان را در جریان این بخش از مطبوعات نیز قرار داد.

مدیر حوزه علمیه قم در خصوص سرعت انتقال اخبار و نظم دریافت خبر روز توسط مخاطبان گفت: خوشبختانه اخبار موجود در خبر روز تازه و مربوط به همان روز می باشد . ساعت دریافت خبر روز نیز منظم است اما در برخی موارد مصادف با ساعت استراحت آقایان است.!

حجت الاسلام و المسلمین حسینی بوشهری خاطر نشان کرد :با توجه به نظرات مختلف مخاطبان و تنوع در سلایق، ممکن افزایش تعداد دریافت کنندگان خبر روز تبعات مختلفی برای دست اندرکاران آن ایجاد کند . بنابر این توصیه بنده این است که میزان مخاطبان افزایش پیدا نکند اما کیفیت اخبار و حتی بخشهای مختلف خبر روز افزایش یابد .

وی گفت : برخی از مراکز دینی یانهاد های سیاسی کشور خبرنامه های مختلفی منتشر می کنند. خبر روز در مقایسه با این بولتن های اطلاع رسانی شادابی، تنوع، دقت و سرعت بالایی دارد که این چهار مورد در امر اطلاع رسانی بسیار مهم می باشد.


 

  • حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی: تنوع بخشیدن به مطالب، اولویت نخست خبرروز باشد

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: گزینش اجمالی و جامع از روزنامه ها باعث شده است که خبر روز تا اندازه زیادی نیاز افراد را از مراجعه مستقیم به روزنامه ها بی نیاز کند .

وی با اشاره به مفید بودن اخبار سایتها و خبرگزاری ها گفت: در گزینش مطالب این بخش توجه به دونکته ضروری است. نخست آنکه خبرها از منابع موثق و معتبر نقل شود . دوم آنکه دقت شود مطالبی که صحت ندارد و نقل آنها باعث ایجاد شبهه یا شایعه می شود درج نگردد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روند غیر جناحی را تاکنون طی کرده است گفت : طبیعی است که همه روزنامه ها با درج مطالب مختلف به دنبال رسیدن به اهداف خود و القای نظرات خود به جامعه هستند. خبر روز با دقت در نوع انتخاب مطالب و تیترها چنین ذهنیتی برای مخاطبان خود پیش نیاورد.

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی افزود: باید برای ارائه مطالب و حتی به کار بردن عناوین و القاب برای افراد معیار مشخصی تعریف شود.

وی خواستار متنوع تر شدن موضوعات خبر روز شد و گفت : خبر روز باید به بسیاری مسائل دیگر جامعه مانند خبرهای دانشگاهی و فرهنگی و هنری نیز بپردازد تا جامعیت خود را اثبات کند.


 

  • حجت الاسلام والمسلمین کعبی‌: جایگاه فرا جناحی جامعه مدرسین رعایت شود

حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی گفت: خبر روز نشریه ای وزین و در شان جامعه مدرسین است که توانسته است برای همه مخاطبان مفید و قابل توجه باشد.

وی افزود : با توجه به ظرفیت محدود صفحات نشریه خبرروز، گزینش از بین همه مطبوعات کار دشواری است که این کار به خوبی انجام می شود.همچنین بخش اخبار خبرگزاری‌ها و سایت ها توانسته است مخاطبان زیادی پیدا کند‌.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به برخی دیگر از بولتن های خبری و گزیده مطبوعات که توسط نهادهای حوزوی و سیاسی منتشر می شود اشاره کرد و گفت : ابتکار در ارائه محتوا ، دقت در گزینش مطالب ، سرعت بالا و به روز بودن، وجه تمایز مهم خبر روز با سایر بولتن‌های خبری مشابه است.

وی با تاکید بر حفظ جایگاه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همه جزوه ها و نشریات منتشره توسط این مرکز گفت: در نوع گزینش خبرها باید جایگاه فراجناحی جامعه مدرسین رعایت شود. چرا که مهمترین سرمایه جامعه مدرسین همین شان و وزانت آن می باشد.

عضو حقوق دانان شورای نگهبان خاطر نشان کرد: برخی اخبار خاص باید به صورت فوری و ویژه به اطلاع اعضای جامعه مدرسین برسد که ویژه نامه های ضمیمه جامعه مدرسین توان انجام این کار مهم را دارد.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی خواستار ارتباط مستمر و بیشتر معاونت سیاسی جامعه مدرسین با همه اعضای آن شد و گفت: مونیتورینگ همه خبرگزاری ها و مطبوعات در خصوص اخبار جامعه مدرسین یا اعضای آن و انتقال به اشخاص مد نظر بسیار ضروری است و تاکنون تاثیر مهم این مونیتورینگ را مشاهده کرده‌ایم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت : پیشنهاد می شود خبر روز و سایر اخبار ویژه در قالب تلکس خبری همراه با رمز عبور در سایت فعال شود تا اعضای جامعه بتوانند در هر جایی که حضور دارند از طریق سایت جامعه به این مطالب دسترسی پیدا کنند . از سوی دیگر سایر مخاطبان خبر روز که در شهرستانها حضور دارند می توانند از طریق سایت جامعه مدرسین دسترسی سریعی به اخبار داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی افزود : بسیاری از بزرگان حوزه علمیه در جلسات مختلف به مطالب مندرج در خبر روز استناد می کنند که این مسئله نشان دهنده موفقیت و مسئولیت خطیر این نشریه می باشد .


 

  • حبیب الله عسگر اولادی: گزیده‌ای از سرمقاله های نشریات معتبر کشور در خبر روز درج شود

حبیب الله عسگراولادی نماینده ولی فقیه در کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: مناسب است در بخش مطبوعات، به خبرهای استانی نیز پرداخته شود و در بخش سایتها نیز علاوه بر تنوع بخشی، مطالبی درج گردد که موجب ترویج اهداف منفی سایتها نگردد.

وی با اشاره به توفیق خبر روز در حفظ امانتداری و رعایت انصاف در نقل خبرها گفت: گزینش‌های صورت گرفته مطلوب است و در ضمن نیاز به فراگیری  امید است با توجه به سرعت اطلاعات بهینه شود .

وی همچنین پیشنهاد داد شرح مختصری از سرمقاله های نشریات معتبر کشور در خبر روز درج شود.

عسگراولادی بر لزوم گسترش مخاطبان با حفظ مسایل و سطح بندی اطلاعات مناسب تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: انتظار می‌رود خبر روز از جهت ظاهری و صفحه بندی ارتقاء یابد.


 

  • مدیر عامل خبرگزاری رسا: خبر روز یکی از موفق‌ترین رسانه‌های حوزه علمیه است

حجت الاسلام محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا گفت: خبر روز یکی از موفق ترین رسانه های موجود در حوزه علمیه است. گواه آن دیدارهایی است که با برخی از علمای حوزوی در زمینه مسائل فرایند اطلاع رسانی در حوزه داشته‌ام. در اکثر این دیدارها رضایت خود را از «خبرروز» ابراز می داشتند و آن را تلاشی موثر می دانستند.

وی افزود: یکی از مهمترین ویژگی های بررسی میزان موفقیت یک رسانه ، ضریب نفوذ آن در میان مخاطبان است. بدیهی است هرچه سطح فرهیختگی مخاطبان بالاتر باشد، کسب موفقیت دشوارتر است.

حجت الاسلام محققی خاطر نشان کرد: اگر مجموعه ارزشمند و انقلابی مدیریت سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  موفق به انعکاس سریع و وثیق اخبار مطبوعات و رسانه های الکترونیکی شود، در این صورت تنها توانسته است لایه های بیرونی رخدادهای اجتماعی یا فعالیت گروههای سیاسی را به مخاطبان خبیر خود منتقل کند. در حالی که نیاز مخاطبان در این بازار آشفته خبری، آگاه سازی از حرکت های پنهان و نیمه پنهان سیاسیون، پیش بینی رویدادهای اجنماعی و مانند آن است.

مدیر عامل خبرگزاری رسا توجه بیشتر به گزارشهای ویژه را خواستار شد و گفت: اطلاع رسانی از رویدادها و واقعیت های اجتماعی در شرف تکوین وضعیت افکار عمومی نسبت به مسائل مهم، کلیدی و مورد نیاز مخاطبان، خبردادن یا تحلیل از ابزار و شیوه های جنگ روانی و تبلیغی گروههای سیاسی برای جلب افکار عمومی و مقابله منصفانه با جریان خبری غیرخودی و بصیرت بخشی به ترفند های شیطانی دشمن در جهت تخریب چهره روحانیت باعث افزایش ضریب نفوذ خبر روز در بین مخاطبان خواهد شد.


 

  • مدیر عامل خبرگزاری فارس: خبر روز در شان و جایگاه جامعه مدرسین است

مدیر عامل خبرگزاری فارس گفت: هر روز به طور دقیق خبر روز را مطالعه می کنم و به عنوان یک کارشناس رسانه‌ای می‌توان گفت نمره خوبی می توان به خبر روز داد .

فضائلی گفت : مطالب مربوط به مطبوعات گزینش خوبی دارد و مخاطب را به خوبی در فضای حاکم بر مطبوعات قرار می‌دهد.

وی افزود :در بخش سایتها نیز اخبار به صورت خوب و سریع منتشر می شود اما پیشنهاد می دهم در این بخش اخبار مربوط به خبرگزاری های رسمی و سایتهای غیر رسمی از یکدیگر تفکیک شود . چرا که خبرگزاری ها نسبت به مطالب منتشره خود مسئولیت دارند و در قبال تک تک جملات پاسخگو هستند اما سایتهای غیر رسمی چنین مسئولیتی ندارند .

این کارشناس مسائل رسانه ای خاطر نشان کرد : اگرچه شخصیت های کشوری بویژه اعضای محترم جامعه مدرسین فرصت کافی برای مراجعه روزانه به همه روزنامه ها را ندارند اما به نظر بنده اگر افراد فرصت داشته باشند خودشان به روزنامه های کشور مراجعه کنند بسیار موثرتر خواهد بود . چرا که انتخاب تیتر و محل اخبار و تصاویر بار معنایی و پیام خاصی در مطبوعات دارد و تنها با مراجعه مستقیم می توان از این مسائل مطلع شد.

وی گزینش مطالب در عرصه اخبار و مطبوعات را کاری دشوار و حساس خواند و گفت : اصولا گزینش و خلاصه بندی در زمینه خبر و مطبوعات مشکلات خاص خود را دارد و نمی توان انتظار داشت که تیتر یا خلاصه یک خبر بیانگر محتوای کامل آن است ، اما در مجموع باید گفت خبر روز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سلیقه ای خوب توانسته است این کارمهم را انجام دهد و نتیجه کار یک نشریه جذاب و خواندنی است.

فضائلی افزود: در خبر روز می توان از سرمقالات و یادداشت‌های روزنامه‌ها نیز گزینش نمود. چرا که سرمقاله ها و یادداشتها نیز به میزان اخبار در مطبوعات حائز اهمیت است و ضروری است سیاستمداران و علما در جریان این مطالب قرار گیرند.

 وی در پایان با تقدیر از دست اندرکاران تهیه خبر روز تاکید کرد : خبر روز خوشبختانه توانسته است در کنار اطلاع رسانی دقیق و سریع ، جایگاه و شانیت والا و حساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را نیز حفظ نماید.

  • خبر روز از گذشته تا امروز

سابقه انتشار بولتن های خبری توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به اوایل سال ۱۳۶۰ برمی گردد.

در آن سالها بولتن‌های هفتگی جامعه مدرسین با ظاهری بسیار ساده که حکایت از امکانات محدود داشت، در بین حوزویان اعتبار خاصی پیدا کرده بود . این بولتن طی دهه شصت همراه هفتگی علمای حوزه علمیه محسوب می شد . تا آنکه در سال ۶۸، گزیده مطبوعات به صورت یک روز درمیان و به شکل بریده مطبوعات به بولتن هفتگی پیوست شد تا مخاطبان این بولتن، در جریان گزیده مطبوعات کشوری قرار گیرند . این روند تا ۵ سال ادامه پیدا کرد که به علت پاره ای مشکلات از جمله کمبود امکانات انتشار گزیده مطبوعات متوقف شد تا در ضمیمه بولتن خبری و به شکل هفتگی بخشی از مطالب مطبوعات در اختیار مخاطبان قرار گیرد.  اما در سال ۱۳۷۹ و با اوج گیری فعالیت روزنامه های مختلف و تاثیرات آنها بر روند شکل گیری مسائل سیاسی در جامعه ، نیاز به انتشار بولتنی مستقل در خصوص روزنامه ها کاملا ملموس بود . بر این اساس در ۱۷ مهرماه سال ۱۳۷۹ نخستین شماره  «خبر روز» توسط مدیریت سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شد.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی در این باره می‌گوید: «در فضای بعد از انتخابات دوم خرداد بود که با سیل روزنامه های مختلف در کشور مواجه شدیم. این روزنامه ها روند تصمیم گیری های سیاسی در جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده بودند و از سوی دیگر نیز تبدیل به مسئله امنیت ملی هم شدند . تا جائی که مقام معظم رهبری برخی از این مطبوعات را پایگاه دشمن عنوان کردند . طبیعتا لازم بود اعضای محترم جامعه مدرسین و برخی از اساتید و علما از نزدیک و به طور جدی و روزانه در جریان روند فعالیت مطبوعات قرار گیرند که خوشبختانه با برنامه ریزی های صورت گرفته نشریه خبر روز در همین سال متولد شد. » تا سال ۱۳۸۳ همچنان «خبر روز» حاوی گزیده مطبوعات بود و تنها در برخی موارد اخبار تلکس های خبری  نیز درج می شد .تا آنکه در سال ۱۳۸۵ صفحه ای مستقل به عنوان اخبار سایتها و خبرگزاری ها به خبر رو اضافه شد .

هم اینک یک گروه متشکل از چند کارشناس خبری رسانه‌ای هر روز با بررسی دقیق مطبوعات و سایت‌ها، با سرعت قابل ملاحظه‌ای خبر روز را جهت استفاده مخاطبان آماده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *