خبرروز ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

در بیانیه نشست تهران تاکید شد تنها راه‌حل افغانستان، ساختار سیاسی فراگیر با مشارکت همه اقوام است

 

بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت اهانت به ساحت مرجعیت شیعه مرجعیت در قاموس سیاسی و اجتماعی شیعه دارای جایگاه رفیع می‌باشد

 

نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا اعلام کرد: لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران از محورهای گفت‌وگوهای باقری در بروکسل

 

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال: جامعه مدرسین و مجمع عمومی آن اهانت به شأن مرجعیت را به طور قاطع محکوم می‌کند

 

اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین مشخص شدند

 

* جام جم ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** حل مشکلات ایران و عربستان اقدام مهمی است

 

دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با تاکید بر این‌که وحدت میان مسلمین عبادت است و باید هرچه می‌توان آن را توسعه داد، به انتشار برخی اخبار درخصوص مذاکرات بین ایران و عربستان اشاره کرد و با استقبال از نزدیکی و مذاکره این دو کشور مسلمان منطقه افزود: اگر مشکلات بین این دو کشور مسلمان حل شود، اقدام مهمی صورت گرفته است. آیت‌الله جنتی یادآور شد: مشکلات دنیای اسلام تحمیلی و خواست قدرت‌های ضد اسلام است و اگر دولت‌ها و کشور‌های اسلامی این حقیقت را متوجه باشند به جای این‌که به فکر نقشه‌ها و طرح‌های شیطانی مستکبران باشند، حول محور واحد و اشتراکات، تأمین منافع امت اسلامی را دنبال می‌کنند.

 

* همشهری ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** تلاش برای بازگرداندن ایرانی‌های گرفتار‌ در مرز بلاروس

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع حل مشکل اتباع ایرانی در مرز بلاروس در دستور کار وزارت امور خارجه است و ما تا بازگرداندن اتباع گرفتار خود و حل مشکلات آنان از تلاش دست برنمی‌داریم. خطیب‌زاده با بیان اینکه وزارت امور خارجه به‌محض مطلع‌شدن از موضوع، سفارت ایران را در جریان گذاشت تا در یافتن اتباع ایرانی تلاش کنند، ادامه داد: سفیر ما تلاش کرد و همکاران ما در مرز آنجا مستقر شده و جلسه گذاشتند و شب هم همان‌جا ماندند.

 

* کیهان ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** دولت بایدن در برگرداندن ایران به میز مذاکره مستأصل است

 

یک روزنامه آمریکایی در یادداشتی نوشت، جایگاه جهانی آمریکا به لرزه درآمده است و در حال فرو ریختن است. برِت استفانز، ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشتی نوشت: دولت بایدن همچنان در برگرداندن ایران به میز مذاکره مستأصل است. رئیس‌جمهور در یکی از محوری‌ترین چالش‌های سیاست خارجی نمی‌تواند واقعیت‌ها را به ‌درستی در کنار یکدیگر قرار دهد. در چالش دیگر، نمی‌تواند پیام خود را برساند و در سومین مورد مشخص نیست سیاست منسجمی وجود داشته باشد. در ادامه این یادداشت تاکید شده است: جایگاه آمریکا در جهان به‌عنوان یک متحد قابل اتکا برای دوستان و حریفی جدی برای دشمنان به وضوح به لرزه درآمده است. ریشه‌های این تنزل به سال‌ها قبل بازمی‌گردد و تلاش‌برای یافتن مقصر بی‌انتها خواهد بود.

 

** لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران از محورهای گفت‌وگوهای باقری در بروکسل

 

نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا اعلام کرد که لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران از محور گفت‌وگوهای معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در بروکسل است. نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در پیامی توییتری به نشست روز چهارشنبه «علی باقری» و «انریکه مورا» اشاره کرد و نوشت: گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا برای اجرای کامل و عملی برجام توسط تمامی اعضا از جمله برداشتن تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران در بروکسل برگزار شد. این نمایندگی افزود: ایران بر آمادگی خود برای گفت‌وگو با تمامی طرف‌های قابل اعتماد به منظور یافتن یک راه‌حل از طریق مذاکره تأکید کرد.

 

** نظامیان آمریکا آماده جنگ نیستند/گزینه نظامی علیه ایران زیر میز رفت

 

نتایج نظرسنجی که «فارن پالیسی» آن را منتشر کرده نشان می‌دهد، فقط یک نفر از هر هفت نظامی آمریکایی آماده استقرار و جنگیدن فوری هستند و ۸۶ درصد چنین آمادگی ندارند. آمریکا در مواجهه با کشورها همواره روی «توان نظامی» تاکید کرده و آن را به عنوان گزینه‌ای روی میز یاد می‌کند اما نتایج این گزارش نشان می‌دهد این گزینه زیر میز رفته است. در نظرسنجی انجام شده از حدود ۵۴۰۰ سرباز و غیرنظامی ارتش پرسیده شده که آیا واحد آنها آماده استقرار، جنگ و پیروزی در هر نقطه از جهان است یا خیر که فقط ۱۴ درصد پاسخ مثبت داده‌اند.

 

* شرق ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** امیدواریم ایران عاقلانه رفتار کند

 

رئیس‌جمهور ترکیه درباره هشدارهای ایران مبنی بر حضور اسرائیل در منطقه گفت: «ما هیچ امتیازی به اسرائیل نداده‌ایم. ما می‌توانیم وارد مسیر تبادل هرگونه کالا با اسرائیل شویم. همان‌گونه که با کشورهای دیگر در‌این‌باره گام برمی‌داریم، با اسرائیل نیز در این راستا روابط داریم. در این زمینه هیچ کشوری نباید بر سازوکارهای تصمیم‌گیری کشورهای دیگر تأثیری بگذارد و نمی‌تواند هم بگذارد». اردوغان ادامه داد: «امیدواریم ایران عاقلانه در‌این‌باره رفتار کند و مشکلی بین ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد نشود».

 

** توافق با ترکمنستان برای اجرای سوآپ گازی از مسیر ایران

 

وزیر راه و شهرسازی در اختتامیه اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی و فرهنگی ایران و ترکمنستان در مورد توافقات انجام‌شده گفت: در جلسات دوجانبه گذشته با هیئت‌های ترکمن توافقات در زمینه انرژی انجام شد که مهم‌ترین آن اجرای سوآپ گازی طبیعی ترکمنستان از مسیر ایران است. قاسمی ادامه داد: ایران آمادگی همکاری‌های مشترک در منطقه آزاد خزر با ترکمنستان را دارد.

 

* ایران ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** تنها راه‌حل افغانستان، ساختار سیاسی فراگیر با مشارکت همه اقوام است

 

تهران روز گذشته میزبان نشستی بود که وزرای خارجه ۷ کشور ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان و با حضور آنلاین وزرای خارجه روسیه و چین به رایزنی درباره تحولات جاری افغانستان پرداختند. بررسی نگرانی‌های موجود از وضعیت این کشور و مشورت و رایزنی با کشورهای منطقه‌ای درباره راه‌های برون‌رفت از وضعیت شکننده کنونی از اهداف نشست روز گذشته تهران درباره افغانستان بود. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در این نشست با ارائه راهکارهایی برای کمک به حل بحران افغانستان، ۶ پیشنهاد را مطرح کرد: ■ضرورت تشکیل دولت فراگیر ■ تأمین امنیت و رعایت گروه‌های مختلف ■ اتخاذ رویکرد دوستانه نسبت به همسایگان ■ ارسال کمک‌های بشردوستانه ■ ایجاد سازوکار همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی میان کشورهای منطقه ■ میانجیگری سازمان ملل میان طرف‌های افغان.

در پایان این نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که یک ساختار سیاسی فراگیر با مشارکت همه اقوام تنها راه‌حل مسائل افغانستان است.

 

** پیگیری میدانی رئیس‌جمهوری از وضعیت جایگاه‌های سوخت

 

رئیس جمهوری در جریان مدیریت اختلال سامانه هوشمند سوخت، صبح روز گذشته از جایگاه‌های عرضه سوخت بازدید کرد و پس از آن، برای بررسی وضع عملیاتی کردن جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور و بررسی اختلال پیش‌آمده در سامانه هوشمند سوخت به‌صورت سرزده به وزارت نفت رفت. آیت‌الله رئیسی در بازدید از وزارت نفت تأکید کرد که این حمله سایبری نه اولین بار است نه آخرین بار و باید خودمان را برای پیشگیری و مقابله آماده و ایمن کنیم. وی افزود: همه تلاش ما باید این باشد که مردم هیچگونه نگرانی نداشته باشند. همه دستگاه‌ها برای خدمات‌رسانی پایدار به مردم سامانه‌های خود را ایمن‌سازی کنند. لازم است همه دستگاه‌ها در مقابل حملات احتمالی دشمن آمادگی داشته باشند.

 

ادعای ارضی امارات و بحرین مردود است

 

هیأت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران ادعاهای امارات و بحرین در سازمان ملل درباره جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را قاطعانه رد کرد. نماینده جمهوری اسلامی ایران در کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل در پاسخ به ادعاهای ارضی نماینده امارات متحده عربی و بحرین درباره جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، بر موضع پایدار و اصولی ایران که وجود چنین اختلافی را بین ایران و امارات به رسمیت نمی‌شناسد، تأکید کرد و گفت: سه جزیره ایرانی یاد شده بخش جدایی ناپذیر از قلمرو ایران بوده و بنابر این هرگونه ادعایی برخلاف این واقعیت به طور مطلق رد می‌‌شود.

 

* جمهوری‌اسلامی ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** نامه سرگشاده جمعی از «اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیّه قم» در دفاع از ساحت مرجعیت

 

«جمعی از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیّه قم» در دفاع از ساحت مرجعیت و محکومیت اهانت یکی از سایت‌‌های رسمی به مرجعیت نامه سرگشاده‌ای منتشر کرده‌اند. در این نامه آمده است: «خبر ناگوار اهانت و هتّاکی یکی از نویسندگان در پی ایراد توصیه‌های مشفقانه مرجعیت شیعه به مسئولان اجرایی کشور عزیزمان، قلب همه مؤمنین، علما، فضلا و طلاب را جریحه دار کرد». این نامه افزوده است: «ما جمعی از اساتید، طلّاب و فضلای حوزه بزرگ قم، ضمن محکوم کردن این نوع جسارت ها و بى ادبى ها، از مدیران محترم حوزه علمیّه، جامعه محترم مدرسین و همچنین دادستانی محترم به عنوان مدّعى العموم درخواست مصرّانه داریم که این هتّاکی به ساحت مقدّس مرجعیت را محکوم نموده و نویسنده و آمران به این کار زشت و نابخردانه را مطابق ماده ۲۷ قانون مطبوعات، محاکمه نموده و ریشه اینگونه تفکّرات ضد روحانیت را براى همیشه نابود نمایند».

 

** ادعای پاسخ منفی ایران به دیدار با نمایندگان سه کشور اروپایی درست نیست

 

برخلاف ادعای برخی رسانه‌های آمریکایی درباره پاسخ منفی طرف ایرانی برای دیدار با نمایندگان سه کشور اروپایی، یک منبع آگاه این ادعا را رد کرد. بر اساس اعلام این منبع، ایران تاکنون برای گفت وگوی مستقیم با سه کشور اروپاییِ برجام یعنی فرانسه، انگلستان و آلمان به صورت رسمی اعلام آمادگی و از آنان برای سفر به تهران و یا پایتخت‌های سه کشور دعوت کرده است که تاکنون پاسخی از طرف اروپایی داده نشده است.

 

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** قدرت موشکی هوافضای سپاه با دستور فرمانده کل قوا توسعه یافت

 

سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی در مراسم اختتامیه نمایشگاه «کوثر ولایت» با اشاره به اینکه قدرت موشکی نیروی هوافضای سپاه با دستور فرماندهی معظم کل قوا توسعه یافته است و امروز جمهوری اسلامی، کشوری با عبور سرافرازانه از متن توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان در منطقه به قدرت برتر در غرب آسیا تبدیل شده است، گفت: پروژه داعش شکست خورد و جبهه مقاومت اسلامی به رهبری حضرت امام خامنه‌ای به پیروزی رسید.

 

** دیدار رئیس‌جمهور با وزرای خارجه همسایگان افغانستان

 

رئیس‌جمهور با وزرای خارجه ۴ کشور همسایه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله رئیسی در دیدار با «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان، «عبدالعزیز کاملف» وزیر خارجه ازبکستان، «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان و «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر خارجه تاجیکستان علاوه بر تأکید بر روابط دو جانبه، درباره مسائل منطقه‌ای، به‌خصوص مشکلات کشور افغانستان، گفت‌وگو و رایزنی کرد.

 

** حمایت روسیه از سند تعهدات ایران در قبال عضویت در شانگهای

 

بختیار حکیموف نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای و سفیر تام‌الاختیار وزارت خارجه این کشور با اشاره به اینکه ازبکستان پیش‌نویس یادداشت تفاهمی درباره تعهدات ایران در قبال عضویت در سازمان همکاری شانگهای را ارائه داده، گفت: مسکو از این سند حمایت کرده و بعد از انجام این تعهدات عضویت ایران نهایی خواهد شد.

 

* جوان ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** از بن‌بست وین شروع نمی‌کنیم

 

وزیر خارجه با بیان اینکه ایران به «فرمت وین» پایبند است، ولی اصل مذاکرات هسته‌ای را به وین محدود نمی‌داند، گفت: «نمی‌خواهیم از بن‌بست وارد مذاکره شویم.» امیرعبداللهیان همچنین به سفر قریب‌الوقوع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: «ما قصد نداریم رفت و آمد‌های رافائل گروسی را هیجانی کنیم. توافقی با آژانس داریم و تاریخ‌هایی تعیین می‌شود و اصل اینکه وی به تهران می‌آید قطعی است، ولی ذکر جزئیات مهم نیست.»‌ وی همچنین تأکید کرد که اگر طرف امریکایی برای مذاکرات مصمم است باید ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را برای نشان دادن حسن نیت خود آزاد کند.

 

** دشمن به مرز «نتوانستن» رسیده است

 

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه اجلاسیه سراسری اساتید شبکه تربیتی بسیج (صالحین) با بیان اینکه ما در خطیر‌‌ترین مقطع تاریخ اسلام زندگی می‌کنیم و شرایط ما معمولی نیست، ادامه داد: امروز اسلام دوباره تشکیل حاکمیت داده و به قدرت رسیده است. سرلشکر سلامی با بیان اینکه رهبری مظهر حکمت الهی است و جهان به این حکمت غبطه می‌خورد، یادآور شد: امام خامنه‌ای اسلام را در جهان عظمت می‌بخشند، ما بر زمین، هوا و دریا مسلط هستیم و این یک تسلط الهی و پس زدن استکبار است. دشمن به مرز «نتوانستن» رسیده است، غروب عمر قدرت‌های استکباری به ویژه امریکا نزدیک است. اکنون هر اراده‌ای کنیم محقق می‌شود.

 

** آژانس فراتر از وظایف خود عمل کند، اقدام دیگری می‌کنیم

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نشر برخی از اطلاعات هسته‌ای گفت: مواردی وجود داشته که نامه‌های محرمانه ما به مدیرکل در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است و وقتی در این سطح رعایت محرمانگی نمی‌شود در مورد بقیه موارد هم قضیه روشن است. کمالوندی افزود: متأسفانه انتشار این اطلاعات و در اختیار گذاشتن به غیر، در آژانس به یک رویه تبدیل شده است که باید هر چه زودتر متوقف شود و ما حتما اقداماتی انجام می‌دهیم که جلوی این اتفاق گرفته شود.

 

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** انتشار مقاله علمی واکسن برکت در نشریه معتبر جهانی

 

مقاله پیش‌بالینی و دانش فنی واکسن کووایران برکت در یکی از معتبرترین مجلات بین‌المللی منتشر شد. عبدلی، فناور پروژه واکسن برکت اظهار داشت: پس از ارائه مقاله علمی و مستندات تولید واکسن برکت و عبور از مراحل داوری و پاسخ به پرسش‌های تخصصی داوران، مقاله پیش‌بالینی واکسن کووایران برکت در مجله مدیکال وایرولوژی با ضریب تاثیر ۶/۹۸۹ و در رده نشریات Q1 منتشر شد.

 

** حمایت وزارت امورخارجه بلژیک از برجام

 

وزارت امورخارجه بلژیک با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد، علی باقری معاون سیاست وزیر امورخارجه کشورمان که در بروکسل به سر می‌برد با دبیرکل وزارت امورخارجه بلژیک دیدار و گفت‌وگو کرد. وزارت امورخارجه بلژیک در ادامه پیام خود آورده است: بروکسل همچنان بر این باور است که برجام بهترین ابزار برای یک راه‌حل مورد قبول دوجانبه در جهت حل موضوع هسته‌ای (ایران) است. علی باقری نیز در توییتی نوشت: در یک روز شلوغ فعالیت دیپلماتیک در بروکسل، صبح زود با تئودورا گنتزیس، دبیرکل وزیر خارجه پادشاهی بلژیک، در کاخ اگمونت جلسه و صبحانه کاری داشتم. ما در مورد انبوهی از مسائل دوجانبه، افغانستان و سایر موضوعات بین‌المللی گفتگو کردیم.

 

* خراسان ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** زاکانی حکم داماد خود را لغو کرد

 

شهردار تهران در متنی که شب گذشته منتشر کرد از حکم انتصاب داماد خود عقب نشست و آن را لغو کرد. زاکانی نوشت: با اینکه برای پرهیز از مضرات احتمالی به دفتر خود دستور دادم هیچ گونه اثر استخدامی، مالی و حق امضا بر آن (حکم مشاوره مهندس حیدری) مترتب نباشد، اما این انتصاب به دلیل نسبت فامیلی، موجب شکل‌گیری ابهام و گلایه در برخی دلسوزان انقلاب و دلخوری مردم عزیزتر از جانم شد. وی افزود: با احترام به نظر این ولی‌نعمتان انقلاب حکم صادره برای آقای حیدری را ملغی می‌کنم.

 

** حمله هکری گسترده به رژیم صهیونیستی

 

یک روزنامه اسرائیلی از حمله هکری گسترده به این رژیم و افشای فایل‌هایی خبر داد که شامل مشخصات صدها نظامی این ارتش از جمله نام، ایمیل، نشانی منزل و شماره تلفن است. گروهی که خود را «عصای موسی» (Moses Staff) نامیده، تصاویری شخصی از «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم منتشر و تهدید کرد که وی تحت نظر است.

 

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** اقتدار ایران اسلامی ‌سبب ترک سرافکنده دشمن از منطقه شده است

 

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران در حاشیه استقبال از ناوگروه اطلاعاتی عملیاتی هفتاد و هفتم نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران گفت: هرحرکت کارکنان نیروی راهبردی ارتش درعمق دریاها به عنوان کسانی که در قلب مقابله با تهدید و تحریم قرار گرفته‌اند، باعث فاصله گرفتن دشمن از مرزهای میهن اسلامی‌ می‌شود و اگر دشمنان، منطقه را با سرافکندگی تمام ترک می‌کنند، همه نشات گرفته از یک فرماندهی بسیار توانمند مقتدر و دشمن شناس بوده که توانسته به موقع و در زمان مناسب از رزمندگانش به بهترین نحو استفاده کند.

 

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** پرونده حمله سایبری به جایگاه سوخت

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، اختلال در جایگاه‌های سوخت را اقدام خرابکارانه و حمله سایبری اسرائیل دانست و گفت که هفته آینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قطعا به موضوع ورود خواهد کرد. رحیمی جهان آبادی گفت: تا جایی که اطلاع دارم بحث زیرساخت مربوط به جایگاه‌های سوخت با اینترنت کار نمی‌کند و آنها شبکه داخلی دارند. وی معتقد است: اگر جایگاه‌های سوخت هک شده یا در آنها آلودگی ایجاد شده است، به صورت مستقیم و توسط افراد انجام شده است.

 

* رسالت ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** تیم ویژه پدافند سایبری منشأ اختلال‌ در سامانه سوخت را بررسی می‌کند

 

سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص حمله سایبری در سامانه هوشمند توزیع سوخت اطلاعیه ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: «از ابتدای بروز حادثه در سامانه هوشمند توزیع سوخت تیم‌های عملیاتی قرارگاه پدافند سایبری در تعامل با سایر بخش‌های امنیت سایبری کشور به بررسی دلایل بروز اختلال سایبری و کمک به بازگشت کارکرد خدمات جایگاه‌های توزیع سوخت اقدام کردند که درنتیجه خدمات سامانه هوشمند به‌تدریج درحال بازگشت به حالت اولیه است. همچنین تیم ویژه تحقیقات پدافند سایبری با در نظر گرفتن تمامی احتمالات، درحال تکمیل شواهد فارنزیک منشأ اختلال سایبری می‌باشد که با توجه به حساسیت و تخصصی بودن موضوع نتایج آن پس از تکمیل اطلاع‌رسانی می‌شود».

 

* قدس ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** پرونده‌ای برای روحانی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل نشده است

 

خداییان سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:

ـ با هرگونه فرار مالیاتی در صنف وکلا به جد برخورد خواهد شد.

ـ اگر شکایتی از آقای روحانی صورت بگیرد، چون ایشان روحانی هستند باید دادگاه ویژه روحانیت به آن رسیدگی کند؛ اما تاکنون پرونده‌ای در «دادسرای عمومی و انقلاب تهران» برای وی تشکیل نشده است.

ـ استاندار آذربایجان شرقی از فرد ضارب شکایتی نداشت، اما شخص خاطی به اتهام اخلال در نظم که از جرایم غیرقابل گذشت است در بازداشت به سر می‌برد.

ـ در پرونده سارق بادام هندی هرچند میزان مالی که به سرقت رفته ناچیز است، اما شخص سارق سابقه‌دار است و قبلاً به جرم سرقت از منازل به یک سال حبس محکوم شده و سه سال نیز تعلیق شده که در مدت تعلیق مجازات، وی جرم جدیدی را مرتکب شده است.

ـ پس از بروز اختلاف سازمان غذا و دارو با گمرک و دپو شدن سرم‌ها در گمرک بلافاصله معاون دادستانی کل کشور و دادستان تهران از گمرک و کالاهای دپو شده بازدید کردند که در نتیجه پیگیری‌های انجام شده، ۱۰۰۰ تن دارو و ۷۰۰ تن سرم تحویل وزارت بهداشت شد.

 

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** تاکید فرمانده پدافندهوایی بر رصد لحظه‌ای آسمان

 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور با بیان اینکه هیچ هدفی خارج از دید و تیر شبکه پدافند هوایی در آسمان کشور نیست، گفت: آسمان را به صورت لحظه‌ای رصد می‌کنیم. امیر رحیم‌زاده با اشاره به برگزاری دهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش و درخصوص نقش شبکه پدافند هوایی کشور در این رزمایش گفت: شبکه پدافند هوایی در همه رزمایش‌هایی که برگزار می‌شود نقش پررنگ و فعالی دارد.

 

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** مقام معظم رهبری و آیت‌الله العظمی سیستانی، شخصیت‌های برتر جهان اسلام در فهرست اندیشکده اردنی

 

مرکز سلطنتی مطالعات استراتژیک اسلامی که یک مؤسسه بین‌المللی غیردولتی و مستقل اسلامی است و مقرّ آن در امان، پایتخت اردن قرار دارد فهرست ۵۰۰ شخصیت برتر مسلمان سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد. مقام معظم رهبری و آیت‌الله العظمی سیستانی جزو ۱۰شخصیت برتر این فهرست قرار دارند.

بنا بر اساسنامه این مؤسسه که در وب‌سایت رسمی آن منتشر شده، هدف از انتشار این لیست کشف فرصت‌های تازه برای نخبگان جهان اسلام است و هر چهره مسلمانی که به هر شکلی تأثیر بیشتری بر کشور خود، جهان اسلام یا جهان بشری بگذارد در این لیست ۵۰۰ نفره جای خواهد گرفت. تقریباً در تمامی فهرست‌های منتشر شده از سوی این مؤسسه از سال ۲۰۰۹، مقام معظم رهبری جزو پنج چهره برتر جهان اسلام بوده‌اند.

 

* شهروند ۱۴۰۰/۰۸/۰۶

** باید با تمام ظرفیت به دنبال حل مشکلات مردم باشیم

 

معاون اول رئیس جمهوری در جلسه «کارگروه تنظیم بازار» حمایت و پشتیبانی از تولید داخلی را از سیاست‌ها و رویکردهای اصلی دولت برشمرد.» مخبر با تاکید بر اینکه نجابت مردم، مسئولیت و وظایف ما را بسیار سنگین می‌کند، اظهار داشت: «باید با تمام ظرفیت به‌دنبال حل مسائل و مشکلات مردم باشیم تا اعتماد میان مردم و دولت دچار آسیب و خدشه نشود.»

 

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

**بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت اهانت به ساحت مرجعیت شیعه

 

اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای در محکومیت اهانت به ساحت مرجعیت شیعه اعلام کرد: مرجعیت در قاموس سیاسی و اجتماعی شیعه دارای جایگاهی رفیع می‌باشد و پاسداشت آن تجلیل از مقام انبیای عظام و تکریم علم و دین است «العلماء ورثه الأنبیاء» و «الفقهاء امناء الرسل».در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: یادداشت انتقادی یکی از نویسندگان در نقد سخنان حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی «دامت برکاته» تحلیلی غیرمنصفانه بود. مرور مواضع قاطع و انقلابی این مرجع معظم این حقیقت را آشکار می‌سازد که ایشان فراتر از اختلافات و نگاه‌های سیاسی جناحی موضع می‌گیرند و با شناخت و بصیرت انقلابی در راستای اهداف انقلاب اسلامی به مسائل جامعه ورود پیدا می‌کنند. در ادامه این بیانیه تصریح شده است:بی‌شک تنزل دادن سخنان مرجعیت معظم، به پایین‌ترین سطح کنش‌های سیاسی جفا به اسلام، انقلاب و مرجعیت دینی است.

 

**مساجد فعال و کانون‌های مردمی، دو رکن اساسی در حل مسائل کشور هستند

 

حوزه/ آیت‌الله اعرافی در دیدار اعضای هیئت رئیسه بنیاد ملی کرامت آفتاب گفت: نکته ای که بسیار مهم است توجه به اهمیت حضور و مشارکت مردم در حل مسائل کشور می‌باشد.وی افزود: در دوران وقوع سیل و زلزله و شیوع کرونا حضور جهادی طلاب را دیدیم و خوشبختانه ثمرات خوبی را به دنبال داشت. مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در مجموعه نظامات مورد تدوین در حوزه‌های علمیه موضوع محوریت مردم در مساجد را مدنظر قرار داده ایم؛ با این کار می‌توان مشکلات مختلفی را حل کرد؛ مساجد فعال و کانون‌های مردمی می‌توانند دو رکن اساسی در حل مسائل کشور باشند. وی همچنین‌ بیان داشت: در زمینه بحران جمعیت مشکلات مختلفی مطرح است؛ بر اساس آمار موجود جمعیت کشور رو به پیری است و قطعاً این مسئله در آینده کشور تأثیرات منفی خواهد داشت.

 

**جامعه مدرسین و مجمع عمومی آن اهانت به شأن مرجعیت را به طور قاطع محکوم می‌کند

 

حوزه/ رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این که حرکت شومی که علیه مرجعیت در این روزها در فضای مجازی مطرح شد، هیچ جایگاهی در نظام روحانیت و حوزه‌های علمیه ندارد گفت: جامعه مدرسین و مجمع عمومی آن اهانت یک فرد ناچیز را به شان مرجعیت به طور قاطع محکوم می‌کند. حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ فال، مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را مولود امر مقام معظم رهبری در سال ۸۹برشمرد و بیان داشت: رهبر معظم انقلاب، تشکیل مجمع عمومی را مطالبه کردند و جامعه مدرسین هم برای اینکه برای خود بازوی قوی ایجاد شود، این مجمع را به تبعیت ازفرمایشات ایشان تشکیل داد.

 

**اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین مشخص شدند

 

حوزه/ چهارمین انتخابات هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیشب در سالن همایش‌های دارالشفاء برگزار شد و اعضای هیئت رئیسه این مجمع مشخص شدند.پس از شمارش آرای اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین، حجت‌الاسلام والمسلمین ولی‌الله لونی با کسب ۸۵ رای به ریاست مجمع عمومی منصوب شد. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی تبار اردهالی با کسب ۸۲ رای به عنوان نایب رئیس اول و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمجید مقامی با کسب ۶۹ رای به عنوان نایب رئیس دوم منصوب شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمداسماعیل مشفقی پور با کسب ۷۷ رای به عنوان امین مالی مجمع عمومی منصوب شد. حجج اسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر با کسب ۱۰۲ رای و محمدمحسن حاجی حیدری با کسب ۷۱ رای به ترتیب به عنوان منشی اول و دوم انتخاب شدند. همچنین حجج اسلام والمسلمین علی رحمانی سبزواری فرد با کسب ۷۹ رای، سید محمدرضا علم الهدی با کسب ۶۷ رای و علی محبی اشنی با کسب ۵۹ رای نفر سوم اعضای عادی مجمع عمومی شدند.گفتنی است اعضای منتخب هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین به مدت دو سال به فعالیت خواهند پرداخت.

 

**دولت، مجلس و قوه قضائیه ‌برای رفع مشکلات ‌خوزستان مصمم شده‌اند‌

 

تسنیم/ رئیس قوه قضاییه صبح امروز پنجشنبه در سومین سفر استانی خود به همراه یک هیئت از مقامات عالی‌رتبه قضایی وارد استان خوزستان شد.‌محسنی اژه‌ای با اشاره به ویژگی‌های این استان گفت: استان خوزستان با سابقه تاریخی درخشان و افتخارات و امکانات مادی گسترده‌ای که دارد، قطب دوم اقتصادی کشور است و نباید بیکاری در آن باشد. وی همچنین تاکید کرد:دولت، مجلس و قوه قضائیه” ‌برای رفع مشکلات ‌خوزستان مصمم شده‌اند‌.

 

**وب‌سایت انجمن ملی سلاح آمریکا هک شد

 

تسنیم/ یک گروه هکری به نام «Grief» وب سایت انجمن ملی سلاح آمریکا را هک کرده و با انتشار تصاویری از وب سایت این انجمن، تهدید کرده که در صورت ندادن مقادیری پول اسناد و فایل‌های بیشتری را از این انجمن در دسترس عموم قرار خواهد داد. انجمن ملی سلاح آمریکا سال‌هاست در زمینه حمایت از آزادی سلاح گرم در آمریکا فعالیت می‌کند.

 

**بحران سوریه باید به صورت مسالمت‌آمیز حل شود

 

تسنیم/ سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در سخنانی درباره بررسی تحولات سوریه با تاکید بر عدم دخالت خارجی در کمیته قانون اساسی سوریه گفت: ما دوباره تأکید می‌کنیم کمیته باید بدون هیچ گونه دخالت و فشار خارجی به کار خود ادامه دهد. تخت روانچی درادامه افزود: برای تکمیل کار کمیته باید تلاشهای جدی در زمینه‌های دیگر نیز صورت گیرد. اولاً، اشغال بخشهایی از سوریه توسط نیروهای خارجی باید پایان یابد. بر این اساس همه نیروهای خارجی اشغالگر و ناخوانده باید بدون هیچ گونه پیش شرط یا تأخیر بیشتر از آن کشور خارج شوند. در این زمینه شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل و رژیم اسرائیل را وادار کند به اشغال جولان سوریه پایان دهد و تجاوزات خود به سوریه را نیز فوراً متوقف کند.

 

**امکان‌پذیر بودن بازگشت فوری به توافق اجرای برجام

 

فارس/سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده ایران فوراً و با حسن نیت به مذاکرات وین درباره برجام برگردد. «ند پرایس» اضافه کرد: «همان‌طور که بارها گفته‌ایم ما آماده بازگشت به وین هستیم و معتقدیم که بازگشت فوری به برجام واجرای تفاهم‌نامه‌ای برای بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام از طریق به اتمام رساندن مسائل اندک باقیمانده بعد از دور ششم گفت‌وگوها در ژوئن امکان‌پذیر است.»

 

**شکست‌های بیشتری برای آمریکا در راه است

 

ایسنا/ رئیس جمهوری سوریه گفت: آمریکا یک تریلیون دلار در عراق هزینه کرد، چند تریلیون دلار نیز در افغانستان هزینه کرد؛ پس این همه پول کجا رفت؟ آمریکا این دلارها را خرج شرکت‌های آمریکایی برای ارسال اسلحه و ارسال انواع و اقسام تجهیزات کرد.

بشار اسد،افزود: طبق تفکرات آمریکا، جنگ یعنی دلار و این دلار در راستای خدمت به منافع شرکت‌های آمریکایی به کار گرفته می‌شود. از این رو ما باید منتظر باشیم پس از شکست آمریکا در افغانستان و عراق و سومالی در سال ۱۹۹۴ و شکست در ویتنام، شاهد جنگ‌ها و شکست‌های بیشتر این کشور باشیم و چرخه بر همین روال بچرخد.وی گفت: ما در جهانی پرآشوب زندگی می‌کنیم و تنها چیزی که در این دنیای پرآشوب باقی می‌ماند، مقاومت است. کشورهایی که مقاومت می‌کنند و راه مقاومت در پیش می‌گیرند، برای خود در این جهان جایگاهی کسب می‌کنند.

 

**برگزاری مراسم چهلم ارتحال علامه حسن زاده آملی

 

رسا/ مراسم بزرگداشت اربعین ارتحال حکیم متاله، حضرت آیت‌الله حسن زاده آملی از طرف حضرت آیت‌الله جوادی آملی در شهر مقدس قم برگزار می‌شود. در اطلاعیه دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله جوادی آملی آمده است: این مراسم با عنایت بیوت مراجع تقلید و حضور عالمان، فرزانگان حوزوی و دانشگاهی، شاگردان و ارادتمندان، موجب مسرت روح آن حکیم الهی و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.این مراسم پنجشنبه ۶ آبان ماه بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *