خبرروز ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

آیت‌الله العظمی نوری همدانی: کسب مقام های برتر ورزشکاران سبب عزت و سربلندی نظام اسلامی در جهان شد

 

بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت جنایت تروریستی قندهار افغانستان سیاست اصلی استکبار اختلاف‌افکنی بین مسلمین و مبارزه با اسلام است

 

رئیس‌جمهور در سفر به استان فارس: با نشستن پشت میز مشکل حل نمی‌شود باید به میدان آمد

 

آیت الله حسینی بوشهری: موفقیت در عرصه‌های ورزشی باعث درخشش کشور در عرصه‌های بین‌المللی خواهد شد

 

آیت الله فاضل لنکرانی: فقه به برکت نظام اسلامی تحولات گسترده‌ای پیدا کرده است

 

*جام جم ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** واکنش ایران به اظهارات گروسی درباره برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی

 

غریب‌آبادی سفیر ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص دلیل سکوت در برابر برنامه هسته‌ای رژیم اسرائیل، با انتشار توئیتی نوشت: «فایده عضویت در معاهده عدم اشاعه و اجرای کامل پادمان‌های آژانس چیست؟ چگونه می‌توان آژانس را به‌عنوان یک نهاد جدی، حرفه‌ای و بی‌طرف دید، در حالی که اجرای رژیم پادمانی خود را به‌طور برابر و عادلانه برای تمامی اعضایش دنبال نمی‌کند؟» سکوت و غفلت در برابر برنامه هسته‌ای اسرائیل، پیام منفی به اعضای ان‌پی‌تی می‌فرستد مبنی بر اینکه عضویت در معاهده مساوی است با پذیرش قوی‌ترین راستی‌آزمایی و نظارت، در حالی که بیرون ماندن از آن، به معنای رهایی از هرگونه تعهد، انتقاد و حتی دریافت پاداش است!» مدیرکل آژانس چندی پیش گفته بود: «اسرائیل عضو ان‌پی‌تی نیست و حتی آن را امضا نیز نکرده، در حالی که ایران عضو معاهده است و تعهدات حقوقی در این زمینه دارد.»

 

*کیهان ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** ایران برای مذاکرات جدی آماده است؛ مذاکره‌ای که نتیجه آن توافق عملی باشد و نه توافق کاغذی

 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار انریکه مورا، معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا گفت:‌ ایران همواره ثابت کرده که یک بازیگر مسئول در عرصه بین‌المللی است، در حالی که رفتار طرف مقابل نشان می‌دهد که با مسئولیت‌پذیری فاصله معناداری دارد. باقری با‌ اشاره به اینکه برای ایران دستیابی به نتایج ملموس موضوعیت دارد، تصریح کرد: ایران برای مذاکرات جدی که نتیجه آن توافق عملی و نه توافق کاغذی باشد، همواره آماده است. وی با‌ اشاره به اینکه ‌تردید جدی در مورد اراده واقعی آمریکا برای انجام تعهداتش وجود دارد، از بی‌عملی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام انتقاد و بر ضرورت مسئولیت‌پذیری آنها تأکید کرد.

 

** جنایت تازه علیه شیعیان افغانستان با چراغ سبز آمریکا و کوتاهی طالبان

 

با چراغ سبز آمریکا و کوتاهی و انفعال گروه طالبان که قدرت و دولت را در این کشور به دست گرفته، شیعیان مظلوم افغانستان بار دیگر و این بار در مسجد جامع قندهار هدف حمله تروریستی قرار گرفتند. بر اساس گزارش منابع رسانه به دنبال وقوع انفجار در مسجد شیعیان در قندهار در جریان نماز جمعه دست کم ۶۸ نمازگزار شهید و ۸۰ نفر نیزمجروح شدند. برخی رسانه‌ها آمار مجروحین را ۲۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی، سه فرد انتحاری وارد این مسجد شده که یک نفر خود را در درب ورودی، تروریست دوم در صحن مسجد و یک نفر هم در داخل مسجد خود را منفجر کرده‌اند.

 

** رژیم صهیونیستی از تلاش ۱۵۰ یهودی برای مهاجرت به ایران ممانعت کرد

 

رژیم صهیونیستی و ایالات متحده در تلاش هستند تا از مهاجرت اعضای یک گروه یهودی ارتدوکس به ایران جلوگیری کنند. اعضای گروه لو طاهور که ضدصهیونیست هستند، در سال ۲۰۱۸ از ایران تقاضای پناهندگی سیاسی کرده‌اند. سایت خبری صهیونیستی یانت ادعا کرد: صدها نفر از اعضای این گروه که در حال حاضر در گواتمالا مستقر هستند، قصد مهاجرت به ایران را دارند و ظاهراً در تلاش هستند تا از طریق اقلیم کردستان وارد مرز ایران شوند.

 

*همشهری ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند

 

سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر موضع این کشور درباره توافق هسته‌ای را تکرار کرد و گفت: آمریکا که باعث تجدید تنش پیرامون مسئله هسته‌ای ایران شده، باید سیاست اشتباه «فشار حداکثری» علیه ایران را اصلاح، تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را رفع و از اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور خودداری کند و برجام را هرچه زودتر به مسیر خود بازگرداند. ژائو لیجیان ادامه داد: ایران بارها بر تعهد خود به برجام و آمادگی‌اش برای بازگشت به مذاکرات جهت تداوم پایبندی‌ها تأکید داشته است. طرفین باید با اقدام‌های عملی به درخواست‌های معقول ایران پاسخ دهند و به‌دنبال ازسرگیری فوری مذاکرات و حصول پیشرفت باشند.

 

*شرق ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** هشتمین محموله کمک‌های ایران وارد قندوز شد

 

سفارت ایران در افغانستان اعلام کرد: هشتمین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه ایران وارد ولایت قندوز افغانستان شد تا در اختیار مردم این ولایت و بازماندگان حمله داعش علیه مسجد شیعیان سیدآباد قرار گیرد. این کمک‌ها شامل مواد غذایی، دارو و لوازم بهداشتی است.

 

** پاشینیان اتهامات تازه علیه ارمنستان و ایران را تکذیب کرد

 

نخست‌وزیر ارمنستان، ادعاهای اخیر الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان مبنی بر تبانی ایران و ارمنستان برای قاچاق مواد مخدر به اروپا را تکذیب کرد. نیکول پاشینیان گفت: «می‌خواهم خاطرنشان کنم که ما به‌طور بسیار تنگاتنگ با نهادهای انتظامی ایران همکاری کرده و به شکل بسیار مؤثری با قاچاق مواد مخدر مبارزه می‌کنیم. من همچنین می‌توانم ارقامی را ارائه کنم که به‌خوبی میزان ناکام‌گذاشتن عملیات قاچاق مواد مخدر و کشف و ضبط مواد مخدر را نشان می‌دهند».

 

*ایران ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** با نشستن پشت میز مشکل حل نمی‌شود باید به میدان آمد

 

هفتمین سفر استانی رئیس جمهوری به استان فارس انجام شد. بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی، مانند تخت جمشید و حافظیه، زیارت حرم شاهچراغ۷ تا بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی مانند کارخانه آزمایش و کارخانه در حال ساخت کاغذ زاگرس فارس و دیدار برنامه‌ریزی شده و برنامه‌ریزی نشده با مردم و نخبگان استان از برنامه‌های این سفر بود.

آیت‌الله رئیسی در برنامه‌های مختلف در سفر به فارس:

■ با قاطعیت می‌گویم باید سفرهای استانی انجام شود، با نشستن پشت میز مشکل حل نمی‌شود باید به میدان آمد.

■ اولویت دولت در اجرای طرح‌های عمرانی در استان‌ها تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است.

■ راه نجات اقتصاد کشور رونق تولید است.

■ محور حرکت دولت سیزدهم تحقق عدالت و رفع عقب‌ماندگی‌ها است.

■ رفع مشکلات معیشتی به‌هیچ‌وجه نباید ما را از توجه به مسائل فرهنگی بازدارد. در دولت سیزدهم حوزه فرهنگ هیچ‌گاه اولویت خود را از دست نخواهد داد.

■ با مهار نسبی کرونا تمرکز اصلی دولت برحل مشکلات معیشتی و کنترل تورم و گرانی‌ها خواهد بود.

■ در جلسات متعدد بین مسئولان دولت و مدیران استان فارس بیش از ۱۰۰ طرح برای استان تصویب شد که حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این ۱۰۰ طرح در نظر گرفته شده است.

 

** توافق تهران- اسلام‌آباد درباره تجهیزات دریایی

 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به همراه اعضای هیأت بلندپایه نظامی-دفاعی کشورمان در جریان سفر به شهر بندری «کراچی» ضمن حضور در کارخانه‌های ساخت کشتی و زیر دریایی، ناو، رزم ناو و گاردهای ساحلی، از نحوه ساخت و پیشرفت‌های پاکستان بازدید کرد. همچنین برنامه‌ریزی شد که دو کشور همسایه تعاملات نزدیکی در رابطه با ساخت و تعمیر و نگهداری و سایر مسائل در ابعاد کشتی و زیردریایی با یکدیگر همکاری کنند. در جریان دیدار و رایزنی‌های سرلشکر باقری با مقام‌های نیروی دریایی و امنیتی مستقر در کراچی پاکستان، طرفین تأکید کردند که امنیت منطقه تنها به دست همسایگان تأمین و تحقق می‌یابد.

 

** پیشنهاد تشکیل کارگروه سه‌جانبه چین، ایران و پاکستان

 

هیأت پارلمانی ایران با اسد قیصر رئیس مجلس ملی پاکستان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در این دیدار با تأکید بر لزوم هم‌افزایی میان مجالس ایران و پاکستان، پیشنهاد نشست مشترک گروه‌های دوستی دو کشور همراه با چین را مطرح و از آمادگی مجلس ایران برای میزبانی در اولین جلسه گروه‌های دوستی ایران، پاکستان و چین خبر داد. امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: «تحکیم روابط دیپلماسی پارلمانی میان ایران، چین و پاکستان زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی سه کشور و مشارکت جمعی برای رفاه مردم منطقه خواهد بود».

 

*جمهوری‌اسلامی ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** کسب مقام‌های برتر ورزشکاران سبب عزت و سربلندی نظام اسلامی در جهان شد

 

وزیر ورزش و جوانان با حضرات آیات عظام نوری همدانی و جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی: وزارت ورزش و جوانان باید به مشکلات جوانان توجه کند و سعی کند مشکلات پیش روی آنها را از میان بردارد. ورزش دارای فواید و اصول متعددی است لذا هرچه برای جوانان و مردم اهمیت ورزش را بازگو کنید، بجاست. کسب مقام‌های برتر ورزشکاران سبب عزت و سربلندی نظام اسلامی در جهان شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی: سلامتی بدن برای آن است که انسان فکر خوب داشته باشد، برای ابد بیندیشد. ما می‌خواهیم سالم باشیم که از سلامت ما جامعه سالم به وجود بیاید، اخلاق را سالم کنیم، نظام را سالم کنیم، استقلال مملکت را سالم کنیم، بردگی را برداریم، استعمار را برداریم. ما می‌خواهیم کشور را با قرآن و عترت و به نام اسلام بسازیم؛ راه همین است.

 

** رایزنی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و روسیه

 

در پی ازسرگیری گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپایی، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در یک گفتگوی تلفنی به رایزنی و تبادل نظر پرداختند. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو تاکید کرد: گفتگوهای جاری با انریکه مورا متمرکز بر یافتن راه‌حل‌های عملی برای رفع مشکلات و بن‌بست کنونی در وین است که به دلیل مواضع و رویکرد تعهدگریز واشنگتن در رفع کامل و موثر تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی این کشور بوجود آمده است. سرگئی لاوروف نیز در این مکالمه تلفنی از موضع منطقی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان قدردانی کرد.

 

*وطن امروز ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** برخی پیچیدگی‌های قانون مالیات فسادزا است

 

رئیس قوه ‌قضائیه در نشستی کارشناسی با موضوع «علل و عوامل شکل‌گیری پرونده‌های ماده ۴۷۷» گفت: من شخصا قائل بودم و دنبال این هستم که بعضی از فرآیند‌های پیچیده و فسادزا را با همکاری دولت و مجلس کوتاه کنیم تا با شفاف‌تر، چابک‌تر و کارآمدتر شدن ساختار نظام قضایی، مشکلات مردم کاهش یابد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای بر ورود تخصصی و فنی برای ریشه‌یابی چالش‌های موجود در نظام قضایی کشور تأکید کرد و متذکر شد: قوانین و فرآیند‌های پیچیده درون و بیرون قوه‌ قضائیه که برای مردم دردسرساز بوده و موجب فساد و کندی کار شده‌اند، باید اصلاح شوند.

 

** ارسال نامه به شورای امنیت درباره «ماجراجویی احتمالی رژیم صهیونیستی»

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به رئیس دوره‌ای شورای امنیت در پاسخ به تهدیدات اخیر رژیم اسرائیل درباره «هرگونه محاسبه اشتباه و ماجراجویی احتمالی نظامی رژیم اسرائیل علیه ایران» از جمله برنامه هسته‌ای ایران هشدار داد. در نامه تخت‌روانچی آمده است: طی ماه‌های گذشته، تعداد و شدت تهدیدات تحریک‌آمیز و ماجراجویانه رژیم اسرائیل به طور مداوم افزایش یافته و به سطح هشداردهنده‌ای رسیده است. آخرین مورد آن از سوی رئیس ستاد ارتش این رژیم صورت گرفته که تهدید کرده است «طرح‌های عملیاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران در حال گسترش است» و «عملیات برای از بین بردن توانایی‌های ایران در عرصه‌های مختلف و در هر زمان ادامه خواهد یافت».

 

*جوان ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** هدف ۲ هزار کیلومتری در تیررس موشک‌های کروز سپاه

 

فرمانده کل سپاه در جریان بازدید از جزایر خلیج فارس با بیان اینکه نیروی دریایی سپاه در عرصه‌های شناوری به‌خصوص ظرف سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده، اظهار داشت: در عرصه موشک‌های کروز دریایی در آینده نزدیک موشک کروز با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و با قابلیت هدف قرار دادن شناور‌های متحرک در این نیرو گسترش خواهد یافت. سرلشکر سلامی همچنین با تأکید بر اینکه ما برای مقابله موفق با هر تهدیدی آمادگی داریم و قدرت دفاعی و تهاجمی ما برای واکنش‌های سخت برابر دشمنان ساخته شده است، تأکید کرد: نیروی دریایی سپاه به مرز آمادگی رزمی عملیاتی «واکنش سریع»‌رسیده است.

 

** ریاض در مذاکره با تهران جدی است

 

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با فایننشال‌تایمز گفت: «ریاض در خصوص مذاکرات با تهران جدیت دارد.»‌ فیصل بن فرحان مذاکرات با ایران را صمیمانه توصیف کرد و مدعی شد: «ما همیشه گفته‌ایم که می‌خواهیم راهی برای ایجاد ثبات در منطقه پیدا کنیم.»‌ وی همچنین گفت: «تلاقی رویداد‌هایی باعث شد احساس کنیم زمان مناسب برای گفتگو با ایران است. ما همیشه مایل بودیم در صورت جدی بودن آن‌ها گفتگو کنیم.»

 

** پای امریکایی‌ها هر جا باز شده نتیجه‌ای جز چپاول نداشت

 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: امروز دشمن با استفاده از ماهواره و فضا می‌خواهد انقلاب اسلامی را متوقف کند تا جهان اسلام و کشور ما را بار دیگر زیر سیطره خود قرار دهد، اما مردم باید ببینند تاکنون امریکا و کشور‌های غربی در کشور‌هایی که پا گذاشتند آیا خدمتی کرده‌اند یا فقط چپاول، غارت، اشغال و کشتار را به همراه داشته‌اند. سرتیپ سلیمانی تصریح کرد: امروز کشور دچار مشکلاتی شده است، اما ایران اسلامی به برکت خون شهدا جزیره امن و باثبات جهان است، امنیت ما بر بستر خون مطهر شهدا و نه متکی بر امکانات مادی است و با این امنیت مردم‌پایه تلاش خواهد کرد و بر مشکلات فائق خواهد آمد.

 

*آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** اهدای یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا به ایران

 

سفارت لهستان در تهران در صفحه توییترش از اهدای یک میلیون دوز واکسن کرونا به ایران خبر داد و نوشت: خرسندیم به اطلاع برسانیم که در ۲۴ مهر یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا، اهدا شده از طرف لهستان به ایران، در جهت حمایت از پویش واکسیناسیون در ایران و به نشانه همبستگی با مردم ایران در مقابل یک چالش مشترک ارسال می‌گردد.

 

** دلیلی برای بدبینی نسبت به برجام وجود ندارد

 

میخائیل اولیانوف دیپلمات ارشد روسیه در وین در صفحه توئیتر خود با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی پیرامون برجام و برنامه هسته‌ای ایران نتیجه سیاست‌های آمریکا علیه تهران است، خاطرنشان کرد: این روزها، این یک مورد نادر است که رویکردهای روسیه و اتحادیه اروپا به طور عملی و کاملا با یکدیگر منطبق است. تنها تفاوت اندک این است که از نظر ما هیچ دلیلی برای بدبینی نسبت به برجام وجود ندارد. مذاکرات هسته‌ای به زودی از سرگرفته می‌شود. تردیدی در آن وجود ندارد.

 

*خراسان ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** ۶ خط دریایی در خزر جایگزین مسیر آذربایجان

 

سازمان توسعه تجارت برای جایگزین کردن مسیر ترانزیت از خاک جمهوری آذربایجان، راه اندازی شش خط دریایی برای نقل و انتقال کالاهای ایرانی در دریای خزر را رسما کلید زد. بر اساس توافق جدید میان سازمان توسعه تجارت و شرکت کشتیرانی ایران، از این پس کالاهای ایرانی از شش مسیر دریایی امکان صادرات به کشورهایی چون روسیه و قزاقستان را خواهند داشت.

 

** به اظهارات بی‌مبنای باکو پاسخ مقتضی داده خواهد شد

 

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعاهای اخیر رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران مبنی بر قاچاق مواد مخدر توسط کشورمان به ارمنستان و اروپا گفت: به نظر می‌رسد به رغم پیام‌های خصوصی و مثبتی که از باکو در تماس‌های مختلف دریافت می‌شود، تعمدی برای طرح اظهارات رسانه‌ای بی‌مبنا از سوی باکو وجود دارد که البته در جای خود پاسخ مقتضی داده خواهد شد.

 

*مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** رونمایی از دائره‌المعارف دفاعی و امنیتی تا پایان سال ۱۴۰۰

 

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در حاشیه برگزاری اولین نشست شورای راهبردی این مرکز با بیان اینکه اولین جلد دایره‌المعارف دفاعی و امنیتی که مرکب از ۶۰۰ مدخل است تا پایان سال رونمایی خواهد شد، تاکید کرد: این دایره‌المعارف تاکنون پیشرفت ۶۰ درصدی داشته است. سرلشکر صفوی با بیان اینکه دایره‌المعارف دفاعی امنیتی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی ترجمه می‌شود و جلدهای بعدی این دایره‌المعارف در آینده آماده و چاپ خواهد شد، تصریح کرد در این نشست، اعضا پیشنهاد دادند که بانک اطلاعاتی جامعی از تمامی رساله‌ها، پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های حوزه دفاعی، امنیتی و جبهه مقاومت تشکیل شود تا از موازی‌کاری در این حوزه جلوگیری به عمل آید.

 

** مدال پر افتخار ارتش حزب‌الله را بر سینه داریم

 

فرمانده کل ارتش با بیان اینکه مدال پر افتخار ارتش حزب‌الله را بر سینه داریم، گفت: بصیرت و روحیه سلحشوری موتور محرکه اجرای ماموریت‌ها است. سرلشکر موسوی همزمان با سال روز تاسیس سازمان عقیدتی سیاسی در ارتش، با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و اعتقادی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: اینها همه نتیجه تلاش روحانیونی است که به صورت شبانه روزی در کنار کارکنان وظیفه و کادر در امور مختلف ورزشی، نظامی، برگزاری دوره‌های مختلف فرهنگی و بصیرتی لحظه به لحظه حضور دارند و آموزش‌ها و آموزه‌های مدیریت و فرماندهی دینی را به آنها منتقل می‌کنند.

 

*رسالت ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** معرفی ۱۲۸۳ صادرکننده به مراجع قضائی به علت عدم بازگشت ارز صادراتی

 

طبق تفریغ بودجه ۹۹ در راستای برخورد قضائی با صادرکنندگان غیرنفتی که ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور برنگرداندند بانک مرکزی در ۴ مرحله اقدام به معرفی تعداد یک هزار و ۲۸۳ صادرکننده به مراجع قضائی کرده است.

 

*آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** اتهام‌زنی مجدد فرانسه به ایران

 

وزارت امور خارجه فرانسه ضمن مطرح کردن اتهاماتی علیه ایران در زمینه تعهدات هسته‌ای، خواهان آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین شد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: ایران باید با عملکردش آمادگی برای از سرگیری مذاکرات وین با قدرت‌های جهانی را نشان دهد. شبکه اسکای نیوز نیز به نقل از وزارت خارجه فرانسه در صفحه توئیترش نوشت: ایران باید تمامی تخطی‌هایش از توافق هسته‌ای را متوقف کند.

 

*قدس ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** ارائه طرح جمعیت و تعالی خانواده در مجلس

 

حجت‌الاسلام آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، طرح جمعیت و تعالی خانواده را از طرح‌های مهم کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم برشمرد و گفت: این طرح نیز پس از ساعت‌ها بررسی و تدوین، آماده شده است و تا پایان هفته طرح نهایی و ارائه می‌شود.

 

** نخستین نشست علنی تل آویو با ۶ کشور عربی در امارات

 

روزنامه اسرائیلی جویش اینسایدر اعلام کرد: امارات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد حادثه‌ای نادر بود که نخستین در نوع خود است. اسرائیل در کنار امارات، بحرین، مصر، اردن، مراکش و سودان در نشستی تحت عنوان «N7» شرکت کرد که نماد واژه عادی‌سازی و طرف‌های شرکت‌کننده در این نشست بود.

 

*اعتماد ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** ۳ سال دیگر اینترنت ملی تکمیل می‌شود

 

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم با اشاره به پیشرفت حدودا ۴۰ درصدی در اجرای شبکه ملی اطلاعات، گفت که این شبکه تا ۳ سال آینده به شکل کامل محقق خواهد شد. زارع‌پور افزود: «شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به اینترنت جهانی نیست بلکه به معنای آن است که در کشور یک شبکه پُر ظرفیت داشته باشیم تا هر وقت بخواهیم به ارتباطات بین‌الملل مرتبط شویم، از حداکثر ظرفیت خودمان استفاده کنیم و تجربه خوبی در آینده داشته باشیم.»

 

*اطلاعات ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** تزریق واکسن کرونا به ۷۰میلیون دُز رسید

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون نزدیک به ۱۱۰میلیون دز واکسن وارد کشور شده که ۷۰ میلیون دز تزریق شده است. عین‌اللهی همچنین درباره زمزمه‌های آغاز موج ششم کرونا در کشور گفت: برای موج ششم تمهیداتی همچون آماده باش بیمارستان‌ها، پرسنل و پرستاران انجام شده است و کمیته‌های علمی تخصصی هم در آمادگی هستند و امیدواریم با تجربیاتی که از قبل داریم و تزریق زیاد واکسن در موج ششم نگرانی نداشته باشیم.

 

** درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول

 

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه مجازی با مدیر منطقه‌ای خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول با انتقاد از عدم پرداخت تسهیلات ابزار تامین مالی سریع (RFI) برای واردات واکسن کرونا به دلیل فشارهای غیرمنطقی آمریکا، خواستار تامین مالی برای واردات اقلام پزشکی شد و تاکید کرد: کمک به کاهش تنگناهای پیش روی شرکت‌ها و خانوارها لازم است که مورد توجه قرار گیرد. صالح‌آبادی در این جلسه ارسال هر چه سریعتر پرونده ایران به هیات مدیره صندوق برای تصویب پرداخت وام مانند روال معمول برای سایر کشورها را از مدیر خاورمیانه صندوق بین المللی پول خواستار شد.

 

*شهروند ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

** هشدار وزارت خارجه درباره توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان اسلام در افغانستان

 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای حمله تروریستی به مسجد فاطمیه در قندهار افغانستان را محکوم کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نسبت به توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان امت اسلام هشدار داده و بر لزوم وحدت و یکپارچگی شیعه و سنی و نفی خشونت و افراطی‌گری با نام اسلام تاکید می‌نماید. این حادثه دلخراش، و حوادث تأسف بار گذشته از جمله حمله قبلی به نمازگزاران در قندوز، ضرورت افزایش مراقبت‌ها و مضاعف نمودن حفاظت از مراکز مذهبی شیعه و سنی و سایر تجمعات در افغانستان را بیش از پیش روشن می‌سازد».

 

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

**بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت جنایت تروریستی قندهار افغانستان

 

اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای جنایت کشتار شیعیان در مسجد جامع قندهار را  محکوم کرد . دراین بیانیه آمده است:  تکرار این حوادث گرچه دردناک و سهمگین است اما هیچ تزلزلی در گام‌های امت اسلامی برای ایستادگی و مبارزه با کفر و استکبار ایجاد نخواهد کرد. خون مظلومان، شمشیر ستمگری ظالمان را خواهد شکست و «سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ». دربخش دیگری از این بیانیه آمده است: سیاست اصلی استکبار که همان اختلاف افکنی بین مسلمین و جنگ افروزی است  امروز به دست جانیان داعش در افغانستان پیاده می‌شود و هدف در نهایت مبارزه با اسلام است. تروریست‌های کوردل با حمله به نماز گزاران نشان می‌دهند که برای حریم قدسی مسجد و فرصت عبادت و خداپرستی نیز هیچگونه حرمتی قائل نیستند و قداست و عظمت صفوف نماز نیز مانع از ددمنشی آنان نیست. سفاکانی که جنایات تلخ حمله به مساجد مؤمنین را رقم زده‌اند اگر سرکوب نشوند؛ دیگر جان و ناموس هیچ کس محترم نخواهد ماند و تیغ تیز تکفیر بر گردن هر انسانی فرو خواهد رفت. دراین بیانیه تاکید شده است: اگر کسانی که امروز حکومت افغانستان را به دست گرفته‌اند و داعیه‌ حاکمیت دارند، در جنایت جمعه پیشین قُندوز مسببّان را دستگیر و به اشدّ مجازات می‌رساندند، امروز شاهد این جنایت در قندهار نمی‌بودیم. حاکمیت فعلی افغانستان باید علاوه بر حفظ امنیت، با وحدت در مسیر ایجاد یک دولت ملی و فراگیر برای تحقق ثبات در افغانستان تلاش کرده و هرچه سریعتر با مسببان این جنایات هولناک برخورد کند. دولت‌های اسلامی، و سازمان کنفرانس اسلامی و مجامع جهانی باید به طور ویژه‌ای به آلام ملت افغانستان توجه کنند و در خط مقدم حمایت از مظلومان و مبارزه با گروه‌های تروریست باشند.

 

**موفقیت در عرصه‌های ورزشی باعث درخشش کشور در عرصه‌های بین‌المللی خواهد شد

 

اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار با وزیر ورزش و جوانان، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت جوانان و استعداد یابی در بین آنان، خصوصاً با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، تأکید کرد . وی در ادامه تصریح کرد:  امروزه ورزش همانند یک تریبون بین‌المللی است و در معادلات سیاسی و روابط کشورها تأثیر گذار است؛ به گونه‌ای که وزن و ارزش کشورها در نزد افکار عمومی، در سطح جهان، با میزان موفقیت آن کشور در عرصه مسابقات ورزشی سنجیده می‌شود. امام جمعه قم افزود:  اسلام برای ورزش همگانی و همچنین برگزاری مسابقات ورزشی، اهمیت بالایی قائل است و در فقه نیز برخی از رشته‌های ورزشی که در آن زمان مرسوم بوده، مورد بحث قرار گرفته است. وی ادامه داد:  سعی کنید در عرصه‌های ورزشی باعث درخشش و مطرح شدن کشور در عرصه بین‌المللی باشید.

 

**دولت آذربایجان جلوی دخالت‌های اسرائیل را بگیرد

 

رسا/ آیت‌الله اعرافی، در خطبه‌های نماز جمعه قم، ضمن محکومیت حادثه تروریستی در افغانستان تاکید کرد:  مسلمانان و جوامع اسلامی نباید از کنار این حادثه به سادگی عبور کنند و آنهایی که قدرت کنونی افغانستان را بر عهده دارند، باید امنیت و صیانت از جان مردم این کشور را بر عهده بگیرند. وی درادامه با بیان اینکه مردم ایران و آذربایجان اشتراکات دینی و فرهنگی بسیاری باهم دارند، گفت:  نظام اسلامی ایران از حضور رژیم صهیونیستی در کشور آذربایجان نگران است و نباید دولت این کشور بگذارند که سران اسرائیلی برای آنها تصمیم گیری کنند. آیت‌الله اعرافی بیان کرد:  باید حکومت آذربایجان برای حاکمیت و تمامیت ارضی کشور ایران احترام قائل شود و بداند که نظام اسلامی با اقتدار از مرزهای خود دفاع خواهد کرد.

 

**فقه به برکت نظام اسلامی تحولات گسترده‌ای پیدا کرده است

 

حوزه/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از طلاب مدرسه علمیه ابوذر تهران گفت:  امروزه به برکت امام و شهیدان و این انقلاب بزرگ، نگاه به دین عوض شده است وعلاوه بر نگاه فردی نگاه اجتماعی دین نیز مورد توجه قرار گرفته است. عضو جامعه مدرسین درادامه گفت:  امروزه باید حوزه برای حکومت یک رساله عملیه بنویسد و حوزه روی آیه‌های اجتماعی قرآن کریم کار جدی کند. وی درادامه تاکید کرد:  فقه ما به برکت نظام اسلامی تحول‌های گسترده‌ای داشته و به‌قدری توسعه پیداکرده که اگر امروز مسائل سایر علوم را یک‌ طرف و مسائل دین را نیز طرف دیگر قرار دهند، سئوال‌های پاسخ نداده درباره دین، صدها برابر بیشتر از سئوال‌ها، درباره علوم دیگر است، امروز جامعه نیازمند حضور جدی طلبه‌های حوزه در جهت پاسخگویی به نیازهای مردم و هدایت آنهاست.

 

 **تقلب در انتخابات عراق «اظهر من الشمس» است

 

تسنیم/ امام جمعه نجف اشرف دیروز در سخنانی وقوع تقلب در انتخابات پارلمانی عراق را حتمی و «اظهر من الشمس» دانست و از احزاب سیاسی خواست تا قبل از شمارش دستی آرا با یکدیگر گفت‌وگو و نتایج انتخابات را پس از اصلاح آن قبول کنند. قپانچی از کمیسیون انتخابات خواست تا با همه شفافیت عراق را از بحران نجات دهد و این پرسش را از کمیسیون مطرح کرد که «چرا شمارش آرا در کشور امارات انجام شد؟وی همچنین به بحران لبنان و درگیری‌ و تیراندازی به سمت معترضان به روند بررسی پرونده انفجار بندر بیروت اشاره کرد و گفت:  این بحران با هدف ایجاد درگیری‌های داخلی ایجاد شده و بی‌شک هدف به زانو درآوردن لبنان در برابر اسرائیل است.

 

**تأکید وزرای امور خارجه ایران و چین بر اهتمام دو کشور برای عملیاتی کردن توافق ۲۵ ساله

 

تسنیم/ حسین امیرعبداللهیان و وانگ یی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین طی تماس تلفنی آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار دادند. وزیر امورخارجه کشورمان ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تاکید ویژه بر ضرورت عملیاتی ساختن برنامه جامع همکاری  ۲۵ ساله، از همراهی ارزشمند چین در تامین واکسن مورد نیاز کشورمان تقدیر کرد و در خصوص آخرین وضعیت برجام با همتای چینی تبادل نظر نمود. وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در این تماس تلفنی بر موضع پکن مبنی بر ضرورت بازگشت کامل همه طرف ها به تعهدات برجامی تاکید و از مواضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تقدیر نمود.

 

 **باکو مراقب دام‌های پرهزینه شیطان باشد

 

تسنیم/ دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در پیامی توئیتری به اظهارات ضد ایرانی الهام علی‌اف رئیس‌ جمهوری آذربایجان واکنش نشان داد.

شمخانی در توئیتر نوشت:  «بی‌توجهی به اصول و الزامات همسایگی و بیان اظهارات کذب و غیرسازنده، نشانه حسن‌نیت و تدبیر نیست. اتهام‌زنی به کشوری که جامعه جهانی آن را به عنوان قهرمان مبارزه با مواد مخدر می‌شناسد، اثری جز بی‌اعتبارسازی کلام گوینده ندارد. مراقب دام‌های پرهزینه شیاطین باشید.»

 

**مذاکرات با ایران  هنوز به نقطه مورد نظر نرسیده است

 

تسنیم/ وزیر امور خارجه عربستان روز جمعه در نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود ،فضای مذاکرات ریاض-تهران را دوستانه خواند اما اعلام کرد که این مذاکرات هنوز به نقطه‌ای که بتوان از آن به عنوان پیشرفتی ملموس یاد کرد، نرسیده است. «فیصل بن فرحان» در این خصوص گفت:  «تاکنون ۴ دوره مذاکره میان ریاض و تهران انجام شده است. این مذاکرات، دوستانه بوده اما لزوماً مؤثر نبوده است. » پیش از آن نیز خبرگزاری فرانسه به نقل از یک «دیپلمات ساکن عربستان سعودی» اعلام کرده بود که ایران و عربستان در آستانه یک توافق برای کاهش تنش‌ها و برقراری مجدد روابط دیپلماتیک قرار دارند و عادی‌سازی روابط دو کشور ظرف چند هفته آینده رسماً اعلام خواهد شد.

 

**اجتماع بزرگ حوزویان در اعتراض به کشتار شیعیان افغانستان  برگزار می‌شود

 

حوزه/ درپی اقدام تروریستی مجدد گروه جنایتکار داعش در افغانستان و انفجاردر مسجد شیعیان قندهار آیت‌الله اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه با صدور پیامی ضمن تسلیت و محکومیت مجدد کشتار و جنایت علیه مسلمانان افغانستان، اعلام کرد: درس‌های روز یکشنبه ۲۵ مهرماه سال جاری از ساعت ۱۰ صبح تعطیل و اجتماع بزرگ طلاب، اساتید و روحانیون برای اعلام انزجار از جنایات تروریستی و کشتار بی‌رحمانه شیعیان مظلوم افغانستان و دفاع از ملت مظلوم افغانستان، در مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *