خبرروز ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام  را تسلیت می گوییم

 

پیام رهبر معظم انقلاب به نخستین اجلاسیه سراسری «سه هزار راوی پیام آوران ایثار»: ایثارگران، یادگاران دورانهای جهاد سخت و آموزگاران عمل مخلصانه‌اند

 

آیت الله حسینی بوشهری: هفته دفاع مقدس، نشان سربلندی، سرفرازی و عزت ملت ایران است

 

پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی درگذشت حضرت آیت الله حسن‌زاده آملی

 

آیت الله عبداللهی: سخنان رییس جمهور در سازمان ملل اعلام مواضع رهبرمعظم انقلاب در مذاکرات بود

 

 

* جام جم ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** ارتش‌های دست‌ساز آمریکا در عراق و افغانستان فروپاشید

 

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) در مراسم گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس بیان کرد: دشمن نه از حجم و شکل موشک‌ها یا شعاری که هنگام آزمایش یا کوبیدن مواضع ضدانقلاب روی موشک‌ها می‌نویسند (که در جای خود مهم هستند) بلکه از استقلال سیاست‌های دفاعی و قدرت تحقق آن نگران و وحشت زده است. سرلشکر رشید با بیان این‌که دشمن از قدرت دفاعی مستقل ایران هراس دارد، گفت: با استفاده از تفکر و روش آمریکایی‌ها نمی‌توان جنگید چرا که ارتش دست‌ساز آمریکا در عراق و افغانستان فروپاشید. وی افزود: امروز با برخورداری از قدرت دریایی، ضعف در برابر حملات دشمن به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در هشت سال دفاع مقدس را به برتری ایران و ضعف تحقیرآمیز دشمن تبدیل کرده‌ایم.

 

* همشهری ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** واکنش‌ها به گستاخی آذربایجان

 

اظهارات گستاخانه نماینده مجلس آذربایجان علیه تمامیت ارضی کشورمان، با واکنش جمعی از مقامات و نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. در نخستین واکنش آیت‌الله سیدحسن عاملی، در خطبه‌های نمازجمعه اردبیل خطاب به برخی از نمایندگان جمهوری آذربایجان که علیه ایران موضع گرفته بودند، آنها را دعوت کرد که در یک گفت‌وگوی صمیمی توضیح دهند که از ایران چه بدی‌ای دیدند که می‌خواهند این کشور را از نقشه جهان حذف کنند؟ موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان هم در واکنش به سخنان این نماینده گفت: امروز هیچ قدرت قلدر خارجی نمی‌تواند حتی فکر تجاوز به ایران را به مخیله‌اش راه دهد. جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت‌های نظامی نیرومند در جهان است که توانمندی‌های دفاعی‌اش برای ایجاد بازدارندگی و مقابله با هرگونه تهدیدات خارجی است. همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صفحات شخصی خود در توییتر به این اظهارات گستاخانه نماینده آذربایجان واکنش نشان دادند.

حسین قلی‌اف، نماینده مجلس آذربایجان در گفت‌وگو با روزنامه ینی شفق ترکیه در سخنانی گستاخانه ادعا کرده  بود که «ایران را از نقشه جهانی حذف می‌کنیم… ایران را تجزیه می‌کنیم و به تمام نقاط ایران پرچم ترک را می‌زنیم.»

 

* کیهان ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** بازگشت به برجام گام اول در رسیدگی به دیگر مسائل ایران است

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه «الشرق‌الاوسط»، گفت تلاش‌های فعلی برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) «گام اول» در رسیدگی به مسائلی از جمله مداخلاتی است که به ادعای وی ایران در امور داخلی دیگر کشورها انجام می‌دهد. در ادامه، الشرق‌الاوسط سؤالاتی درخصوص فشارهای فعلی برای بازگشت به توافق هسته‌ای و اینکه آیا اروپایی‌ها از توسعه برنامه ساخت پهپاد و موشک بالستیک توسط ایران نگران هستند، مطرح کرد. بورل در پاسخ گفت، اتحادیه اروپا درخصوص مسائل مختلفی نگرانی دارد اما نمی‌توان همه آنها را یکجا حل کرد. او افزود: «گام اول جلوگیری از ایرانی هسته‌ای است. بعد از آن به دیگر مسائل نیز رسیدگی می‌کنیم.»

 

** برای بازگشت به مذاکره با ایران به التماس افتاده‌ایم!

 

سناتور جمهوری‌خواه ایالات‌متحده در برنامه زنده تلویزیونی با یک شبکه آمریکایی در پاسخ به سؤال مجری که گفت: حالا دیگر رئیس‌جمهور آمریکا از ایران درخواست مذاکره می‌کند؟ درواقع التماس می‌کند تا به میز مذاکرات برگردد. سناتور چرا این ایران است که ناگهان روند گفت‌وگوها را تعیین می‌کند؟ گفت: ایرانی‌ها می‌دانند که جو بایدن دربه‌در به‌دنبال توافق می‌گردد… هر توافقی. خب آنها می‌خواهند شرایط خود را تحمیل کنند حتی چگونگی نشستن در میز مذاکرات! تام کاتن گفت: ما شاید پشت پرده بخواهیم امتیازاتی به ایرانیان بدهیم تا همین مذاکراتی که مدتی پیش در تابستان متوقف‌شده بود را از سر بگیریم. وی اضافه کرد: بنابراین فکر می‌کنم ایران خواهان امتیازات بیشتری باشند که به‌طور وحشتناکی برای آمریکایی‌ها خطرناک خواهد بود.

 

** با واردات سوخت از ایران مهم‌ترین محاصره در تاریخ لبنان را شکستیم

 

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد، این حزب با واردات سوخت از ایران مهم‌ترین محاصره اقتصادی لبنان را شکسته است و در صورتی که شرکت‌ها و بانک‌ها برای تأمین سوخت مورد نیاز مردم گامی برندارند این حزب به واردات فرآورده‌های نفتی ادامه می‌دهد. شیخ «نعیم قاسم» گفت که مازوت ایرانی که از طریق سوریه به واسطه حزب‌الله وارد لبنان شد مهم‌ترین محاصره لبنان در طول تاریخ را شکست. این اقدام باعث شد آمریکا با انتقال گاز مصر به لبنان از طریق سوریه موافقت کند. دلیل تنشی که آمریکایی‌ها دچار آن شدند و شتابشان برای ایجاد راهکار، مازوت ایرانی است.

 

* شرق ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** ایران بر اساس اقدام طرف مقابل عمل می‌کند

 

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به رایزنی‌های روز جمعه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در صفحه توییتر خود نوشت: «روز دیگری در مجمع عمومی ملل متحد: وزیر خارجه امیرعبداللهیان با وزرای خارجه اندونزی، نروژ، ساحل عاج، کوبا، پرتغال، آفریقای جنوبی، فرانسه، سوئد، بلژیک و نماینده ویژه سازمان ملل پدرسون ملاقات کرد؛ همچنین وزیر خارجه در دیدار با رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی گفت که ایران از گفت‌وگوی نتیجه‌محور استقبال می‌کند اما بر اساس اقدام طرف مقابل عمل می‌کند و نه حرف و کلمات».

 

** باید با دولت جدید ایران گفت‌وگویی درست داشته باشیم

 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که به ایران سفر کند. رافائل گروسی با بیان اینکه شناخت دو‌طرفه از یکدیگر حائز اهمیت است، گفت که در ایران دولت جدیدی روی کار آمده است که باید با آنها گفت‌وگویی مستقیم، درست و شفاف داشته باشیم و این تنها راهی است که می‌توانیم مسائل پیش‌رو را حل‌وفصل کنیم. وی افزود که از طرف ایرانی خواهم خواست تا به خواسته‌های ما در چارچوب قانونی عملیات بازرسی ویژه آژانس پاسخ دهند.

 

* ایران ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** هیچ‌کس نباید به‌ خاطر فقر از آموزش و تحصیل باز بماند

 

رئیس جمهوری در آیین آغاز سال تحصیلی جدید در جمع دانش‌آموزان و کادر تعلیم و تربیت مدرسه شهید فولادفر صالح‌آباد شهرری حضور یافت و زنگ تحصیلی ۱۴۰۰ـ۱۴۰۱ مدارس را به صدا درآورد. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه عدالت آموزشی نقش مهمی در کشور دارد، گفت: هیچ کس نباید به خاطر فقر از تحصیل و آموزش بازبماند. دولت باید امکانات را در اختیار بگذارد، به نحوی که تمام افراد در جامعه بتوانند از آموزش، علم افزایی و معرفت افزایی بهره مند شوند. وی در ادامه سؤال مهر را با دانش‌آموزان در میان گذاشت: «ایران قوی دارای چه ویژگی‌هایی است؟» و «نقش شما در شکل‌گیری ایران قوی چیست؟». رئیس جمهوری با بیان اینکه تا چند روز آینده ۷۰ درصد از مردم واکسینه می‌شوند، گفت: با همه این کارها باز هم باید صیانت از جان بچه‌ها و صیانت از جان معلمان مورد توجه باشد.

 

** آماده گفت‌وگوهای نتیجه محور هستیم

 

وزیر امور خارجه در ملاقاتش با همتای فرانسوی خود در پاسخ به ابراز نگرانی همتای فرانسوی درباره برجام با بیان اینکه آماده بازگشت به مذاکرات هستیم، تصریح کرد: ایران در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد. امیر عبداللهیان با بیان اینکه دولت کنونی، دولتی عملگراست و مذاکره را به‌عنوان یک ابزار مهم دیپلماسی قبول دارد، خاطرنشان کرد که ایران آماده بازگشت به مذاکرات است و بسرعت در حال مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است. وی در عین حال با ابراز تأسف از عدم اقدام جدی و عملی امریکا و سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود، گفت: در بازگشت به مذاکرات، نتایج عملی و ملموس برای مردم ایران، از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است.

وزیر امور خارجه همچنین با خانم «نالدی پاندور» وزیر همکاری و روابط بین‌الملل آفریقای‌جنوبی، «آگوستو سانتوس سیلوا» وزیر خارجه پرتغال و «آن لینده» وزیر خارجه سوئد و «گیر پدرسون» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

 

* جمهوری‌اسلامی ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** ایران خواستار موضع قاطع سازمان ملل علیه ترور دانشمندان هسته‌ای شد

 

 سرپرست معاونت حقوقی بین‌المللی وزارت خارجه بر انتظار ایران برای اتخاذ موضع قاطع در حوادث تروریستی علیه دانشمندان هسته‌ای و سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و برطرف کردن شائبه اتخاذ استانداردهای دوگانه ازسوی سازمان ملل در مبارزه با تروریسم تاکید کرد. موضوع تعامل دو طرف در مقوله مبارزه با تروریسم، ظرفیت‌های همکاری، تهدیدات تروریستی در منطقه و کشورهای اطراف جمهوری اسلامی ایران و ضرورت مبارزه با تامین مالی گروه‌های تروریستی، محورهای اصلی گفتگوهای نجفی در دیدار با خانم میچل کونینسک مدیر اجرایی کمیته مقابله با تروریسم شورای امنیت سازمان ملل بود.

 

** مخالفت قاطع دولت، مجلس و گروه‌های سیاسی عراق با تحرکات صهیونیستی در اربیل

 

بنا به اعلام منابع عراقی، جمعه شب نشستی با عنوان «آشتی و عادی سازی» با حضور برخی چهره‌های عشایری عراق در اربیل برگزار که در آن به عادی سازی روابط عراق با اسرائیل پرداخته شد. این نشست صهیونیستی صدای اعتراض عراقی‌ها را درآورد و واکنش خشمگینانه دولت، مجلس و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی این کشور را به دنبال داشت. برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و مقتدی صدر ، رهبر جریان صدر عراق هم با انتشار پیام‌هایی جداگانه برگزاری کنفرانس صلح با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. نمایندگان مجلس عراق هم با محکوم کردن نشست اربیل خواستار پاسخگویی اقلیم کردستان در این زمینه شده‌اند.

 

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** سربازان نقش مؤثری در ایجاد قدرت بازدارندگی دارند

 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی ضمن گرامیداشت «روز سرباز»، پیامی صادر کرد. در بخشی از پیام سرلشکر باقری آمده است: «در شرایط فعلی کشور نیز که استکبار جهانی و مزدوران منطقه‌ای آنان آرزوی تضعیف نیروهای دفاعی و امنیتی کشور را دارند، حضور مؤثر جوانان عزیز سرباز موجب ارتقای قدرت دفاعی، امنیتی و انتظامی کشور و ایجاد قدرت بازدارندگی شده است که درود خدا و درود ملت ایران بر این جوانان باد».

 

** بازداشت یک فرد به اتهام جاسوسی برای ایران

 

رسانه‌های سوئد گزارش دادند پلیس سوئد یکی از مدیران سابق سازمان اطلاعات این کشور را به اتهام آنچه جاسوسی برای ایران عنوان شده است، بازداشت کرده‌ است. ادعا می‌شود فرد بازداشت شده، یک مرد ۴٠ ساله ایرانی‌الاصل است و در گذشته به عنوان مدیر امنیت غذایی سازمان اطلاعات سوئد فعالیت می‌کرده است.

 

** واکسن فایزر از بلژیک وارد کشور می‌شود

 

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو گفت: واکسن فایزر از بلژیک وارد کشور می‌شود اما زمان مشخصی برای ورود آن مشخص نشده است. محمدی افزود: با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده، مجاز شدیم واکسن فایزر به کشور وارد کنیم. وی افزود: واکسن فایزر که دارای تاییدیه سازمان جهانی بهداشت است برای زنان باردار و بخشی از کادر درمان به عنوان دوز سوم (یادآور) تزریق خواهد شد و برای سایر گروه‌های سنی استفاده نمی‌شود.

 

* جوان ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** پدافند هوایی در ساخت سامانه‌های موشکی نیاز به خارج ندارد

 

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اینکه پویایی، شرط اثربخشی و ماندگاری هر نیروی نظامی است، تصریح کرد: امروز با ظهور جنگ‌های نوین و نوپدید در حوزه سایبری و جنگ‌های الکترونیکی، پدافند هوایی ارتش با تکیه بر دانش و تخصص جوانان متعهد و نخبه خود هیچ نیازی در زمینه ساخت سامانه‌های راداری و موشکی به خارج از کشور ندارد و امروز خودباوری و خوداتکایی این ارمغان را برای نیروی پدافند هوایی ارتش به وجود آورده است که در منطقه و جهان حرف برای گفتن دارد. سرتیپ دوم سپهری‌راد افزود: تجهیزات و سامانه‌های بومی پدافند هوایی با پیشرفتی روزافزون قدرت بازدارندگی و امنیت پایدار را برای کشور ایجاد کرده است.

 

** اسرائیل ۲۰ سال دیگر وجود نخواهد داشت

 

لارنس ویلکرسون، رئیس دفتر کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق امریکا در اظهاراتی جنجالی بیان کرد: «اسرائیل ۲۰ سال آینده دیگر وجود نخواهد داشت، زیرا خود را به عنوان یک رژیم آپارتاید مشروعیت می‌بخشد. حمایت از اسرائیل یکی از نخستین مسئولیت‌های راهبردی امریکاست و البته محتمل‌ترین متحدی است که امریکا را به آرماگدون و شرایط نامطلوب آخرالزمانی سوق می‌دهد. امریکا هم اکنون باید به اسرائیل بگوید که سریع تغییر رویه دهد، در غیر این صورت امریکا از حمایت اسرائیل دست خواهد کشید. دستور کار نومحافظه کاران در خاورمیانه به آتش کشیدن خاور و نگه داشتن دشمنان اسرائیل در مقابل یکدیگر بود تا نتوانند برای اسرائیل دردسر ایجاد کنند.»

 

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** کمک ۳۰۰ میلیارد تومانی دولت سیزدهم به توسعه صنایع دستی پتروشیمی در ایلام

 

وزیر نفت در جریان سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به استان ایلام، از مجتمع پتروشیمی ایلام بازدید کرد. اوجی در جریان این بازدید گفت: دولت سیزدهم با ۳۰۰ میلیارد تومان به توسعه صنایع پایین دستی در استان ایلام کمک می‌کند. وی تکمیل زنجیره تولید و توسعه صنایع پایین دستی را راه جلوگیری از خام فروشی، افزایش ارزش افزوده و ایجاد اشتغال بالا در استان دانست و خاطرنشان کرد: ایلام با مخازن خوب گازی، وجود پالایشگاه گاز و مجتمع بزرگ پتروشیمی می‌تواند به یک قطب صنایع پایین‌دستی در کشور تبدیل شود.

 

** ورود مجلس به رمزارزها

 

دلخوش، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: کمیسیون اقتصادی به صورت جامع به حوزه رمز ارز اشراف ندارد، با توجه به ابعاد حقوقی حوزه رمزارز ما درخواست کردیم که این موضوع برای بررسی به کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس نیز ارسال شود. اعتقاد دارم استفاده از ظرفیت رمز ارزها در کشور می‌تواند خوب باشد و ما می‌توانیم مانند کشورهای دیگر با استفاده از این حوزه در بخش‌های مختلف اقتصادی فعالیت داشته باشیم، البته این حوزه خطراتی دارد که باید به آن توجه کنیم.

 

* خراسان ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** روح بلند علامه حسن‌زاده آملی به لقاءا… پیوست

 

علامه حسن‌زاده آملی شب گذشته به ملکوت اعلا پیوست. یکی از نزدیکان علامه حسن‌زاده آملی اعلام کرد،  علامه حسن‌زاده آملی صبح دیروز به دلیل عارضه ریوی در بیمارستان بستری و حدود ساعت ۲۲ شب گذشته  دار فانی را وداع گفت. این عالم برجسته و شهره جهان اسلام علامه ذوالفنون و علامه دهر بوده و در فلسفه، عرفان، ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تبحر خاص داشت همچنین معظم‌ له به زبان‌ های فرانسوی و عربی نیز تسلط داشته و اشعار اثرگذار و جذابی به زبان طبری و فارسی سروده و تاکنون حدود ۱۹۰ اثر از علامه حسن‌زاده آملی به ثبت رسیده است.

 

** اربعین یک جریان همیشه زنده است

 

آیت‌الله حسینی خراسانی در گفت‌وگو با خراسان درباره اربعین، این مناسبت را جریانی زنده و پاینده دانست که در سراسر تاریخ حضوری فعال داشته‌است و تا قیام قیامت نیز، تأثیرش برقرار خواهد ماند. عضو فقهای شورای نگهبان گفت:‌ «اربعین یک جریان همیشه زنده در تاریخ تشیع بوده‌است؛ از همان نخستین اربعین شهادت امام حسین(ع) تا به امروز و از امروز تا قیامت، این جریان همچنان زنده و پاینده خواهد ماند. با همه فراز و فرودها و دشواری‌هایی که گاه دشمنان علیه این جریان بالنده ایجاد کرده‌اند، اربعین و پیام آن هیچ‌گاه تعطیل و فراموش نشده‌است.» عضو جامعه مدرسین با اشاره به جایگاه و شأن اربعین در فرهنگ دینی افزود: «اربعین، روز تجدید عهد با شهیدان و آرمان‌های بلند انسانی است؛ روز پیوند دوباره با عدالت‌خواهان و ظلم‌ستیزان عالم که نماد برجسته و عالی آن، امام حسین(ع) و یاران آن حضرت هستند.»

 

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** مبادلات تجاری و مالی ایران و سریلانکا گسترش می‌یابد

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: گسترش روابط تجاری و صادرات و واردات متقابل و نیز حل و فصل مسائل مالی بین ایران و سریلانکا در دستور کار است. کمیجانی در دیدار با وزیر انرژی کشور سریلانکا با استقبال از گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور اظهارداشت: انتظار می‌رود سریلانکا از منافع ایران در محافل بین المللی به عنوان کشوری مستقل حمایت کند. وی اضافه کرد: این دیدار می‌تواند سرآغازی برای بسط روابط تجاری و بانکی بین دو کشور باشد.

 

* رسالت ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** دانش‌آموزان ذخیره راهبردی و استراتژیک نظام اسلامی‌اند

 

 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در مدرسه ایمان با به صدا درآوردن زنگ این مدرسه، بابیان اینکه تربیت و آموزش کار خدا و انبیا الهی بوده است، عنوان کرد: دانش‌آموزان سرزمین اسلامی ایران از تبار بزرگ مردانی همچون شهید حججی ها و سلیمانی ها هستند که به عنوان آینده سازان کشور نقش بسیار مهمی را ایفا می‌‌کنند. سرتیپ آشتیانی خطاب به اولیای دانش‌آموزان گفت: نگاه ما به دانش‌آموزان باید همانند نگاه به شهدا باشد و بدانیم که این دانش‌آموزان ذخیره‌های راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی هستند که باید برای تربیت و آموزش آنها اهتمام ویژه داشته باشیم.

 

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** قرارداد نفتی ایران و ونزوئلا

 

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی به نقل از منابع آگاه از امضای یک قرارداد بزرگ سواپ نفتی بین ایران و ونزوئلا با‌وجود تحریم‌های سنگین آمریکا علیه بخش نفتی دو کشور خبر داد. بر اساس این قرارداد، ونزوئلا نفت سنگین خود را با میعانات گاز ایران تبادل پایاپای می‌کند و به این ترتیب می‌تواند از آن برای بهبود کیفیت نفت خام قیرمانند خود استفاده کند. اولین محموله‌های مربوط به این قرارداد طی هفته جاری میلادی ارسال خواهند شد.

 

** درخواست کویت از ایران

 

شیخ صباح خالد الحمد الصباح، نخست وزیر کویت در سخنرانی خود در هفتادو ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: از ایران می‌خواهیم که تدابیر جدی در راستای اعتماد سازی و آغاز گفت وگو بر اساس احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی اتخاذ کند.

 

* قدس ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** باید به «اقتدار غذایی» برسیم

 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز دیگر کشورها به دنبال تأمین امنیت غذایی نیستند بلکه به دنبال اقتدار غذایی هستند، اظهار کرد: ما باید به اقتدار غذایی دست یابیم و اقتصادی شدن و علمی شدن کشاورزی را مد نظر قرار دهیم. ساداتی‌نژاد افزود: اقتدار غذایی در ارتباطات سیاسی و اقتصادی هم مؤثر است و در حوزه عمل، گاهی اهمیت اقتدار غذایی از حوزه دفاعی هم مهم‌تر است.

 

** تلاش برای جبران آسیب‌های تربیتی دو سال اخیر

 

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: می‌کوشیم با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند، توسعه عدالت آموزشی، توجه به همه دانش‌آموزان به‌ویژه مناطق محروم، مشارکت دادن خانواده‌ها به عنوان شرکای اصلی تعلیم و تربیت و استفاده از ظرفیت نهادهای دیگر، آسیب‌های تربیتی دو سال اخیر را تا حد امکان جبران و زمینه آموزش برابر را برای همه دانش‌آموزان مهیا کنیم.

 

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** برگزاری نشست سران قوای سه‌گانه به میزبانی رئیس جمهور

 

نشست سران سه قوه به میزبانی رییس‌جمهوری برگزار شد. در این جلسه روسای قوای مجریه، مقننه و قضاییه درباره مهم‌ترین موضوعات کشور از جمله مسائل اقتصادی گفت‌وگو و مشورت کردند.

 

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست «در حکم شهید» تلقی شدن نوجوان فداکار

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر در حکم شهید تلقی شدن علی لندی نوجوان فداکار ایذه‌ای موافقت کردند. قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب با اشاره به فداکاری علی لندی که با ایثار و از خودگذشتگی برای نجات جان دو تن از هموطنان به دل آتش زد و براثر شدت جراحات ناشی از سوختگی جان باخت، درخواست کرد که این نوجوان غیور در حکم شهید تلقی شود که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با این درخواست موافقت کردند.

 

** آمریکا مجوز تراکنش مالی با طالبان را صادر کرد

 

وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز تراکنش‌های مالی با گروه طالبان و شبکه حقانی افغانستان را برای فعالیت‌های بشردوستانه صادرکرد. وزارت خزانه داری آمریکا به دولت این کشور، سازمان‌های غیرانتفاعی و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل مجوز داد با طالبان و شبکه حقانی در راستای تراکنش‌هایی که برای فعالیت‌های بشردوستانه ضروری است معامله کنند. وزارت خزانه داری آمریکا همچنین مجوز دیگری صادر کرد که بر اساس آن برخی تراکنش‌ها درباره صادرات غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به افغانستان مجاز اعلام شده است.

 

* شهروند ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

** پاییز کم‌بارشی خواهیم داشت 

 

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به کاهش ۴۰درصدی بارندگی‌ها طی سال آبی گذشته نسبت به حد نرمال گفت: «بارندگی‌ها طی سال آبی جاری دیرتر از حد نرمال آغاز می‌شود و پاییز کم‌بارشی پیش‌رو داریم.» احد وظیفه افزود: کاهش ۴۰درصدی بارندگی‌ها نسبت به حد نرمال کاهش چشمگیری به‌حساب می‌آید که می‌تواند کشور را با چالش‌های متعددی از جمله مشکلات تأمین آب شرب مواجه کند.

 

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

**ایثارگران، یادگاران دورانهای جهاد سخت و آموزگاران عمل مخلصانه‌اند

 

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری/پیام رهبر انقلاب اسلامی به اجلاسیه سراسری «سه هزار راوی پیام آوران ایثار» صبح امروز در محل برگزاری این همایش در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرائت شد.متن پیام به این شرح است:بسم الله الرحمن الرحیم/ ایثارگران، یادگارانِ دورانهای جهاد سخت و آموزگارانِ عملِ مخلصانه‌اند. تبیین وقایع آن دورانهای پرافتخار از زبان آنان را باید مغتنم شمرد و روایتِ صادق ایشان را به گوشها و دلهای مشتاق سپرد. اینجانب از جامعه‌ی راویان ایثارگر تشکر میکنم و توفیقات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.

 

**پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی

 

فارس/ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی آیت‌الله آقای حسن‌زاده آملی را تسلیت گفتند.دراین پیام آمده است: این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. اینجانب به همه‌ی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

 

**پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی درگذشت حضرت آیت الله حسن‌زاده آملی

 

اختصاصی/جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی ارتحال فقیه عالیقدر و حکیم فرزانه، حضرت آیت الله حاج شیخ حسن حسن زاده آملی(طاب ثراه) را تسلیت گفت. دراین پیام آمده است:ایشان مدرسی برجسته در حوزه علوم منقول و معقول بودند و تألیفات متنوع و ارزشمندی به یادگار گذاشتند. این دانشمند فاضل با سلوک معنوی و اخلاقی و مجاهده علمی، خود را به مکارم اخلاق و صلابت و اتقان علمی آراسته ساخت و شاگردان بسیاری را از بینش و دانش خود مستفیض و بهره مند گرداند.جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم ربانی و فقیه پرهیزگار را به محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه و همچنین به بیت مکرم، شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و برای روح مطهر آن بزرگوار علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستار است.

 

**هفته دفاع مقدس، نشان سربلندی، سرفرازی و عزت ملت ایران است

 

اختصاصی/ حضرت آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با فرمانده تیپ مکانیزه ۲۰ رمضان نیروی زمینی سپاه تهران اظهار داشت: در هشت سال جنگ تحمیلی، دشمن با تمام قوا به کشور ما حمله کرد اما رزمندگان با دست خالی در برابر دشمن ایستادگی کردند و پیروز میدان شدند.وی قدرت و عظمت امروز کشور را نتیجه از جان گذشتگی شهدا و رزمندگان دانست و افزود: هفته دفاع مقدس، نشان سربلندی، سرفرازی و عزت ملت ایران است.زییس شورای عالی جامعه مدرسین در ادامه گفت: دشمنان انقلاب اسلامی در جنگ تمام عیاری که از سه دهه پیش علیه انقلاب اسلامی و مردم ایران آغاز کردند، بیشترین تلاش خود را بر تهدیدات نرم معطوف کردند که جنگی آرام، مستمر و بدون سر و صداست. که مقام معظم رهبری از آن به شبیخون فرهنگی، تعبیر کردند.

 

**ارتباط علم با صنعت و بازار کار فراهم شود

 

حوزه/  آیت الله اعرافی، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به ضرورت ارتباط علم با صنعت، ‌بازار کار، اشتغال و تولید، اظهار داشت: تمام دانشگاه ها باید  ضعف اتصال علم و دانش با خدمات و تولید و مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را از بین ببرند و همه بخش های فردی و اجتماعی دانشگاهیان با مباحث کار و تولید گره بخورد.مدیرحوزه های علمیه کشور با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ علم زندگی ساز و سعادت آفرین، اظهار کرد: ارزش گذاری های نظام اداری و اجتماعی مبتنی بر آموزش های فنی و حرفه ای شود.

 

**سخنان رییس جمهور در سازمان ملل اعلام مواضع رهبر معظم انقلاب در مذاکرات بود

 

رسا/ آیت الله عبداللهی به تبیین سخنان عزتمندانه آیت الله رئیسی در هفتاد و ششمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخت و گفت: نظام اسلامی ایران بر اساس استقلال، عزتمندی و همچنین مبارزه با شرک، ظلم و استکبار جهانی شکل گرفته است. عضو جامعه مدرسین درادامه گفت: خطوطی که رهبر معظم انقلاب در مذاکرات و روابط بین الملل ترسیم کرده بودند، در سخنان رییس جمهور به وضوح و روشنی اعلام شد.وی با بیان اینکه روابط ایران براساس تعامل و همکاری سازنده با کشورهای جهان بنا شده است، گفت: ایران مرزهای جهان را به روی خود نمی بندد، اما چشم امید هم به غربی ها و استعمارگران خارجی ندارد.

 

**پیکر علامه حسن‌زاده آملی در زادگاهش به‌خاک سپرده می‌شود

 

فارس / حجت‌الاسلام سیدجلیل مرتضوی امام جمعه شهرستان آمل اظهار کرد: پیکر مطهر علامه حسن‌زاده آملی بنا به وصیت علامه و اعلام رسمی خانواده ایشان، در زادگاهش روستای “ایرا” از توابع بخش لاریجان به خاک سپرده خواهد شد.رئیس ستاد ارتحال حضرت علامه حسن‌زاده آملی افزود: مراسم تشییع پیکر علامه حسن‌زاده آملی روز دوشنبه پنجم مهرماه مصادف با روز اربعین حسینی در میدان بزرگ ۱۷ شهریور آمل همراه با برگزاری مراسم زیارت عاشورا برگزار خواهد شد.

 

**به‌رسمیت شناختن جهانی طالبان در برنامه نیست

 

فارس/ وزیر امور خارجه روسیه گفت به‌رسمیت شناختن طالبان در عرصه بین‌المللی هنوز در برنامه جامعه جهانی قرار ندارد.لاوروف در ادامه توضیح داد: «خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان بدون فکر کردن در مورد عواقب آن انجام شد و هنوز سلاح‌های زیادی در دست [طالبان] است. باید اطمینان حاصل شود که سلاح‌های ایالات متحده در افغانستان برای اهداف غیر سازنده استفاده نمی‌شود.»وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو از عزم طالبان برای مقابله با داعش در افغانستان حمایت می‌کند، اظهار داشت: «ما در مرحله کنونی اهمیت لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه طالبان را نمی‌بینیم. تحریم‌های کنونی شورای امنیت علیه طالبان مانع ارتباط با آنها نمی‌شود و نیاز به پیشبرد روند سیاسی وجود دارد.»

 

**مایک پنس: ایران را منزوی کردیم

 

فارس/ علی‌رغم اذعان قریب به اتفاق سران کشورهای مختلف مبنی بر شکست خوردن سیاست موسوم به «فشار حداکثری» در دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» اما ادعاهای مقامات سابق آن دولت همچنان ادامه دارد.«مایک پنس» معاون ترامپ در زمان حضورش در کاخ سفید، بامداد یکشنبه مدعی شد دولت پیشین آمریکا توانسته بود ایران را بیشتر از هر زمانی منزوی کند. پنس طی مصاحبه‌ای ویدئویی درباره اقدامات دولت ترامپ ادعا کرد: «رئیس‌جمهور ترامپ و دولت ما به شیوه‌های مختلفی پویایی‌ها در جهان … را تغییر داد و اولین آن ایستادن در کنار اسرائیل و استقبال از متحدان عربی ما برای پیوستن به منزوی کردن ایران بود».

 

**بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ملی

 

ایسنا/ سیدمحسن دهنوی نماینده تهران در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:« شجاعت احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در انتشار صورت‌های مالی ‫بانک ملی که سال‌ها به تاریک‌خانه‌ای جهت عدم ارزیابی عملکرد این بانک بدل شده بود، ستودنی است. قریب به ۸۶ درصد تسهیلات اعطایی بانک ملی به بخش دولتی ‫نکول شده است. بدهی دولت به بانک ملی به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است این یعنی دولت‌های پیشین، از «هیچ» پول خلق کرده و مابه‌ازای آن چیزی تحویل نداده‌اند.ایجاد تغییرات و تصمیم‌گیری‌های فوری، ضروری است.اکنون زمان برخورد با بانیان ‫وضع موجود فرا رسیده؛ نه‌این‌که «معاون فعلی امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی» در سمت جدیدی منصوب شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *