خبرروز ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی درگذشت آیت‌الله میرفخرالدین موسوی

 

رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تأکید کرد؛ ضرورت سرعت بخشیدن به اقدامات مؤثربرای ایجاد ثبات در بازار

 

آیت الله حسینی بوشهری: حمایت وپشتیبانی ازجوانان انقلابی ازوظایف روحانیت است

 

نخست وزیر پاکستان: ایران متمدن‌ترین همسایه پاکستان است

 

رئیس قوه قضائیه: خدمات قضایی باید با ارزان‌ترین قیمت به مردم ارائه شود

 

* جام جم ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** تحرکات مشکوک نظامیان آمریکایی در نوار مرزی عراق و سوریه

 

 هادی قبیسی تحلیلگر سیاسی لبنان روز یکشنبه از تحرکات مشکوک آمریکا در نزدیکی مرز عراق با سوریه خبر داد. وی اعلام کرد: این تحرکات تعجب‌آور است. قبیسی تاکید کرد: برخی اطلاعات حاکی از تحرکات مشکوک ارتش آمریکا در نزدیکی نوار مرزی عراق و سوریه است. این تحلیلگر لبنانی گفت: ادامه تحرکات آمریکا علامت سوال زیادی را به وجود می‌آورد.‌ قبیسی اعلام کرد: این تحرکات ارتش آمریکا در راستای خدمت به تروریست‌هاست. وی درباره ادامه این تحرکات و خطرات آن بر امنیت عراق هشدار داد.

 

* همشهری ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** توضیح قوه‌قضاییه درباره فوت متهم ردیف اول شرکت مفتاح خودرو

 

در پی انتشار خبری مبنی بر فوت «میثم رضایی» متهم ردیف اول شرکت مفتاح خودرو، مرکز رسانه قوه‌قضاییه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: نامبرده که سابقه طولانی اعتیاد و مصرف مواد‌مخدر داشته، قبل از اعزام به زندان، حتی در مرحله رسیدگی بدوی به پرونده به‌علت سابقه بیماری به مراکز درمانی اعزام شده بود و از مراقبت‌های ویژه پزشکی بهره‌مند بوده است و در بیمارستان لقمان تهران هم فوت کرده است. بنابر این گزارش، پرونده شرکت مفتاح خودرو ازجمله پرونده‌های کثیرالشاکی محسوب می‌شود که با فوت متهم ردیف اول آن رسیدگی به این پرونده مختومه نخواهد شد بلکه بخشی از این پرونده در دست رسیدگی قضایی است و درخصوص بخش دیگر از آن نیز رأی صادر شده است.  شایان ذکر است اموال متهم متوفی کفاف رد مال وی را درصورت قطعیت محکومیت خواهد داد.

 

* کیهان ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** ایران در حال تنگ‌تر کردن حلقه محاصره اسرائیل است

 

اسرائیل هیوم در مطلبی نوشت: کابینه جدید اسرائیل معتقد است که ما باید در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، همسو با آمریکایی‌ها و دولت دموکرات باشیم. این رسانه صهیونیستی نوشت: اظهارات گانتز مبنی بر اینکه «اسرائیل می‌تواند با توافق هسته‌ای جدید کنار بیاید» نشان می‌دهد که اسرائیل سیاست وابسته به آمریکا در مسئله هسته‌ای ایران را پذیرفته است. در این گزارش تصریح شده است: ایران در پی آن است که از ابزارهای مختلف برای محکم کردن حلقه فشار بر گردن اسرائیل استفاده کند. ایران در حال تنگ‌تر کردن حلقه محاصره اسرائیل است.

 

** امروز شاهد یک آمریکای شکست خورده، فراری و افسرده هستیم

 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش اقتدار عاشورایی سپاه ناحیه تبریز اظهار داشت: جاودانگی اسلامی به برکت حضور زنان و مردانی است که در موقعیت‌های سخت و خطیر برای دفاع از حریم اسلام در صحنه حضور پیدا می‌کنند. سرلشکر سلامی با بیان اینکه امروز وقتی صحنه رویارویی اسلام و کفر را می‌بینیم، نصرت و پیروزی اسلام را شاهد هستیم، افزود: امروز ما دیگر یک آمریکای خطرناک نمی‌بینیم بلکه یک آمریکای شکست خورده و فراری و افسرده را شاهد هستیم. وی اضافه کرد: ما امروز رژیم سعودی را که بتواند به هر شکل ممکن به یک ملت بی‌دفاع مثل یمن حمله کند را نمی‌بینیم و صدای این قدرت‌ها در حال احتضار است.

 

** محمد باقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شد

 

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند محسن رضایی، باصدور حکمی، محمدباقر ذوالقدر را به سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد.

 

* شرق ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** به اقتداری رسیده‌ایم که هیچ‌کس جرأت  نزدیکی به مرزهای ما را ندارد

 

سرتیپ دوم سلیمان ظاهری فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا گفت: فرماندهان ارتش با سه اصل ولایت‌مداری، شایسته‌سالاری و عدالت‌‌محوری انتخاب می‌شوند و در حال حاضر به حدی از اقتدار رسیده‌ایم که هیچ‌کس جرأت نزدیکی به مرزهای ما را ندارد.

 

** رئیس سازمان انرژی اتمی وارد وین شد

 

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به‌منظور شرکت در شصت‌و‌پنجمین نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در رأس هیئتی وارد وین شد. اسلامی علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست سالانه آژانس با مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر همتایان خود دیدار می‌کند. قرار است مذاکرات ایران و آژانس در چارچوب مذاکرات اخیر در تهران نیز در این سفر انجام شود.

 

* ایران ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** استفاده از ظرفیت «شانگهای» برای رونق اقتصادی کشور

 

رئیس جمهوری اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را گسترش و ایجاد روابط همه‌جانبه با کشورهای همسایه و منطقه دانست و اظهار داشت: امروز با توجه به ظرفیت بزرگی که در قالب سازمان همکاری‌های شانگهای ایجاد شده، همه وزارتخانه‌ها وظیفه دارند، ظرفیت‌های همکاری را شناسایی کنند و در مسیر رشد اقتصادی کشور به کار گیرند. آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: امروز کشورهای عضو شانگهای نیز زمینه و بستر همکاری با جمهوری اسلامی ایران را از هر زمان دیگری مهیاتر می‌دانند و احساس می‌کنند می‌توانند همکاری‌های بهتر و بیشتری را با ایران رقم بزنند و در سخنان خود نیز بر تقویت و تعمیق سطح همکاری با تهران تأکید داشتند.

 

** طرح شفافیت آرا به‌صورت عادی بررسی می‌شود

 

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در تشریح آخرین وضعیت طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس گفت: کار بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون تدوین آیین‌نامه به پایان رسیده و طرح جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است. حجت‌الاسلام سلیمی افزود: با توجه به اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان به‌صورت عادی اعلام وصول شده است، لذا در زمان حاضر در نوبت رسیدگی در جلسه علنی قرار دارد.

 

* جمهوری‌اسلامی ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** ترکیب هیات مذاکره‌کننده تغییر می‌کند

 

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

 

ـ ترکیب هیئت مذاکره‌کننده ایران درحال بررسی است؛ طبیعتاً تغییراتی اعمال می‌شود.

 

ـ یکجانبه‌گرایی آمریکایی در دوران ترامپ با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه در فراسرزمینی معنا پیدا کرد. انتفاعی که جمهوری اسلامی باید از برجام می‌برد و همچنین حقوق استفاده همه اعضا همچنان پابرجا است.

 

ـ ما ایالات متحده را متهم اصلی وضعیت فعلی جامعه می‌بینیم و این کشور ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و همچنان اعمال فشارهای یکجانبه و ظالمانه علیه مردم ایران را ادامه می‌دهند.

 

ـ وزیر امور خارجه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک خواهد شد و مثل همیشه ملاقات‌های جانبی برای وی در نظر گرفته شده است.

 

ـ جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به همکاری و کمک به دوستان خود و دولتهای کشورهای دوست بوده است.

 

ـ صلح و ثبات و استقرار در لبنان برای ما از هر چیزی مهمتر است و کمک می‌کنیم دولت لبنان هم بتواند در این راه موفق باشد.

 

ـ ایالات متحده به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر در کشورها از جمله تحریم و حتی منع دسترسی به امکانات اولیه مانند آب و غذا متهم است که در این سالها همه این اقدامات بی‌کیفر مانده است.

 

ـ پیام جمهوری اسلامی مبارزه با سلطه طلبی و استیلا بر کشورها بوده و این را فعالانه با سیاست خود ادامه می‌دهیم.

 

ـ پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای آغاز یک پروسه است که یک سال تا یک سال و نیم زمان می‌برد و در این مدت باید کارهای تشریفاتی و آیینی از جمله تایید همه اسناد سازمان شانگهای توسط تمام نهادهای ذی‌ربط در داخل جمهوری اسلامی اعمال شود.

 

ـ اجازه نخواهیم داد که پرونده ترور شهید سلیمانی از بعد حقوق بین‌الملل بدون کیفر باقی بماند، از این رو در داخل کشور دادخواست‌های لازم تهیه شده است.

 

ـ در ماه آینده ۶۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور می‌شود.

 

** طرح منتفی کردن جابه‌جایی ساعت‌ها

 

طرح مجلس برای منتفی ‌کردن جابه‌جایی‌ ساعت‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت. نماینده نجف‌آباد در مجلس گفت: «اساساً تغییر ساعت‌ها هیچ تاثیری در صرفه‌جویی اقتصادی ندارد و‌ نهایت تلاش ما این است که مراحل تصویب طرح لغو تغییر ساعت‌ تا پیش از پایان سال طی شود و از فروردین سال آینده شاهد اجرایی ‌شدن این طرح باشیم.»

 

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح  و فرمانده نیروی هوایی ارتش منصوب شدند

 

با حکم فرمانده معظم کل قوا، امیر سرتیپ خلبان، «عزیز نصیرزاده» به عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح منصوب شد. در سوابق جانشین جدید ستاد کل نیروهای مسلح سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، مدیریت جنگال معاونت عملیات نهاجا، معاونت اطلاعات نیروی هوایی، ریاست ستاد و معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی و جانشین فرماندهی نیروی هوایی ارتش به چشم می‌خورد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای همچنین با صدور حکمی امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی را به فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

 

** خدمات قضایی باید با ارزان‌ترین قیمت به مردم ارائه شود

 

نهمین جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به منظور بررسی راهکار‌های «ارتقای عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی» و «تسهیل رسیدگی به دعاوی پرتکرار در حوزه انحصار وراثت و تحریر ترکه» برگزار شد. رئیس قوه‌ قضائیه در این نشست بر تسریع در اجرای طرح‌های فناوری‌محور در دستگاه قضا برای افزایش کارآمدی و بهبود عملکرد بخش‌های مختلف قضایی تأکید کرد و متذکر شد: تحول و تعالی در قوه ‌قضائیه بدون هوشمندسازی غیرممکن است. وی همچنین دستور داد «تا جایی که ممکن است باید هزینه‌های مردم برای خدمات قضایی کاهش یابد و این خدمات با ارزان‌ترین نرخ ممکن ارائه شود». وی متذکر شد در کنار توسعه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شهرها، باید توجه ویژه‌ای به بسترسازی برای ارائه این خدمات در مناطق محروم و روستا‌ها شود.

 

** «رئیس حوزه ریاست» و «معاون اجرایی» جدید مجلس منصوب شدند

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در احکامی «رئیس حوزه ریاست» و «معاون اجرایی» جدید مجلس را منصوب کرد. قالیباف در حکمی «سیدمحمدجواد شوشتری» را به عنوان مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی منصوب کرد. وی همچنین در حکم دیگری، «علی‌محمد قلی‌ها» را به عنوان معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.

 

* جوان ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** موافقت رهبر معظم انقلاب با استعفای محسن رضایی

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست استعفای محسن رضایی از دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کردند. متن پی‌نوشت رهبر معظم انقلاب بر هامش نامه استعفای آقای محسن رضایی به این شرح است: «تلاش‌ها و زحمات شما در سالیان متمادی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت فراموش‌نشدنی است. ضمن پذیرش استعفای جنابعالی، موفقیتتان در مسئولیت جدید را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم».

 

** قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شد

 

رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس جمهور قانون جهش تولید و عرضه مسکن را برای اجرا ابلاغ کرد. در نامه قالیباف به رئیس جمهوری اسلامی ایران آمده است: «در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون جهش تولید مسکن که با عنوان «طرح دوفوریتی جهش تولید و تأمین مسکن» به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۱۷/۰۵/۱۴۰۰ و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌شود».

 

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** واکنش دنیس راس به عضویت ایران در سازمان شانگهای

 

مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای واکنش نشان داد. دنیس راس نوشت: اکنون ایران عضو دائم سازمان شانگهای است. چیزی که از مدت‌ها پیش به دنبال آن بود. سرانجام روسیه و چین این امکان را فراهم کردند. وی در ادامه تاکید کرد که ایران با چرخش به سمت شرق قادر خواهد بود از فشارهای ایالات متحده در امان بماند. دولت آمریکا اکنون به «طرح دوم» (نقشه B) نیاز دارد.

 

* خراسان ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** جولان «لامبدا» در اطرافمان نگران‌کننده است

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: سویه لامبدا جزو سویه‌هایی است که مراقب آن هستیم، اما به سمت و سوی نگران‌کننده‌ای پیش می‌رود. متاسفانه در چند کشور همسایه ما، رد این سویه پیدا شده است؛ اما در کشور ما براساس سیستمی که طراحی کردیم و مطابق آن تمام موارد مشکوک ویروس بررسی دقیق ژنومی می‌شوند، هنوز این سویه دیده نشده است. گویا ادامه داد: نباید خوش‌خیال باشیم؛ زیرا ممکن است سویه‌هایی به وجود بیایند که به واکسن و داروها پاسخ ندهند که در آن صورت قدرت سرایت بالایی نیز خواهند داشت.

 

** رشد ۶.۲ درصدی اقتصاد ایران در بهار

 

بانک مرکزی از جهش ۲۲ درصدی بخش نفت و ۷ درصدی بخش خدمات همزمان با کاهش ترکش های کرونا بر اقتصاد ایران خبر داد. تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی کشور نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی کشور در فصل اول ۱۴۰۰، با نفت به رقمی حدود ۳۴۷.۷ هزار میلیارد تومان و بدون نفت به حدود ۳۱۴.۸ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش ۶.۲ و ۴.۷ درصدی برخوردار است.

 

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** وزارت کشور گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب استانداران را رد کرد

 

وزارت کشور در واکنش به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره انتخاب استانداران طی بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به انتشار اخبار غیرمستند و شایعات بدون صحت نسبت به انتخاب و معرفی استانداران در برخی از رسانه‌ها، با رد گمانه‌زنی‌های منتشره، تاکید می‌شود اخبار انتصاب استانداران پس از تصویب در هیات دولت، به طور رسمی در پایگاه اطلاع رسانی دولت، پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور و رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی منتشر می‌شود.

 

** آزادسازی فقط ۵۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه در کره‌جنوبی

 

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و کره جنوبی اظهار کرد: متاسفانه به جز داروهایی که در قبال مبالغ ما در این کشور به ایران داده شده است، هیچ اقدام عملی دیگری نشده است. فیروزی در مورد وضعیت واردات دارو از این کشور تصریح کرد: در مدتی که پول‌های ما در کره جنوبی بلوکه بوده، حدود ۵۰ میلیون دلار برای واردات موارد مختلف از جمله دارو و لوازم پزشکی و دندانپزشکی، …هزینه شده است.

 

* رسالت ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** پیام مقاومت فلسطین پس از دستگیری آخرین اسیر عملیات «جلبوع»

 

پس از آن‌که صهیونیست‌ها دو اسیر فلسطینی باقی‌مانده از ۶ اسیر عملیات فرار از زندان فوق امنیتی جلبوع را دستگیر کردند، جنبش‌ حماس و جنبش جهاد اسلامی واکنش نشان دادند. «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد: «ما به قهرمانان عملیات «تونل آزادی» در زندان جلبوع  درود فراوان می‌فرستیم و از آن‌ها تقدیر می‌کنیم که توانمندی فلسطینی‌ها را برای مقاومت در هر شرایطی و با هر وسیله‌ای را ثابت کردند.» وی تأکید کرد: «با وجود بازداشت مجدد قهرمانان تونل آزادی، این عملیات به‌عنوان گواه انکارناپذیر شکنندگی و ضعف سیستم امنیتی صهیونیستی و عدم پایداری آن در مقابل اراده مبارز فلسطینی باقی خواهد ماند.»

 

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** ضرورت سرعت بخشیدن به اقدامات مؤثربرای ایجاد ثبات در بازار

 

جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و در این جلسه موضوع ثبات بخشیدن به بازار و تامین اقلام مورد نیاز مردم در دستور کار قرار گرفت. آیت الله رئیسی بر لزوم سرعت بخشیدن به اقدامات موثر در جهت ایجاد ثبات در بازار به ویژه در حوزه کالاهای اساسی تاکید کرد. وی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده در زمینه ترخیص کالاهای موجود در بنادر بر ضرورت تسریع در روند ترخیص کالاها تاکید کرد.

 

** سومین نفتکش ایرانی در راه لبنان

 

سایت تخصصی تانکر تراکرز که متخصص ردیابی و اطلاع رسانی درخصوص تردد نفتکش‌ها در جهان است اعلام کرد که سومین نفتکش حامل سوخت ایرانی به سمت لبنان در حال حرکت است.

 

* قدس ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** هدف ما از تحقیق و تفحص ارتقای سطح صنعت خودرو است

 

علی اکبر کریمی رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با اشاره به اینکه هدف ما از تحقیق و تفحص نه تنها مچگیری نیست بلکه ارتقای سطح صنعت خودرو و رفع چالشها و مشکلات موجود است، گفت: به زودی تیم کارشناسان هیئت تحقیق و تفحص در ایران خودرو مستقر می‌شود و براساس زمانبندی وضعیت عملکردی شرکت در ۱۵ محور مورد تأکید هیئت احصا و جمع‌بندی خواهد شد.

 

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** تاکید وزیر خارجه مصر بر ضرورت احیای مذاکرات سازش

 

«احمد حافظ» سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت که «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با «یاییر لاپید» همتای اسراییلی خود، بر ضرورت احیای مذاکرات سازش بین دو طرف فلسطینی و اسراییلی تاکید کرد. وزیر خارجه مصر ایجاد یک افق سیاسی به منظور تحکیم ارکان ثبات در منطقه و اجتناب از هر گونه تنش و تشدید حملات را ضروری خواند و گفت که مصر به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه خواهد داد. دو طرف در این تماس تلفنی همچنین تلاش‌های مربوط به بازسازی نوار غزه، ارایه کمک و حمایت‌ از توسعه دیگر مناطق اشغالی فلسطین با هماهنگی تشکیلات خودگردان را بررسی کردند.

 

** رایزنی فرستاده ویژه امریکا در امور یمن با مقامات عمانی و سعودی

 

خبرگزاری رسمی عمان از دیدار وزیر خارجه این کشور «بدر بن حمد البوسعیدی» با «تیموتی لیندرکینگ» فرستاده ویژه امریکا در امور یمن خبر داد. بر اساس این گزارش، در دیدار مذکور «آخرین تحولات و تلاش‌های انجام شده برای پایان دادن به جنگ یمن» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. لیندرکینگ در ریاض نیز با «محمد آل جابر» سفیر عربستان سعودی در یمن دیدار کرد. سفارت سعودی در یمن با صدور بیانیه‌ای در همین خصوص اعلام کرد، در این دیدار درباره آخرین تحولات رایزنی شد.

 

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** ایران متمدن ترین همسایه پاکستان است

 

عمران خان نخست وزیر پاکستان در جریان سفر به تاجیکستان، در سخنانی ایران را متمدن ترین همسایه کشورش خواند و  اظهار داشت: ما در کنار یکدیگر تا ابد زندگی می‌کنیم و تجارت مشترک برای دو کشور و کل منطقه بهتر است.

 

* شهروند ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

** پلتفرم ملی اشتغال ایجاد می‌شود

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دومین نشست ستاد اشتغال قرارگاه رفاه مردم گفت: «هدف از نشست‌های ستاد، ایجاد پلتفرم ملی اشتغال با هدف تبادل اطلاعات و جمع‌بندی عملکرد دستگاه‌های مختلف است.» عبدالملکی با اعلام اینکه منظور از پلتفرم، ایجاد یک الگو و نظام ایجاد اشتغال است، اظهار داشت: «در این پلتفرم مشخص می‌شود بانک‌ها، اصناف، تعاونی‌ها، بخش خصوصی، متولیان بازار و دیپلماسی اقتصاد خارجی چگونه باید در زمینه اشتغال‌آفرینی کار کنند.» وی افزود: «اگر بتوانیم به درستی این پلتفرم را طراحی و نقش‌ها را تعیین کنیم، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بودجه مناسبی برای ایفای این نقش‌ها در نظر خواهیم گرفت.»

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

**پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی درگذشت حضرت آیت الله میرفخرالدین موسوی

 

اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه  علمیه  قم در پیامی ارتحال عالم فاضل، آیت الله میرفخرالدین موسوی ننه‌کران را تسلیت گفت. دربخشی از این پیام آمده است:این عالم پرهیزگار در مسئولیت‌های مختلف اجرایی و علمی و همچنین در کرسی تدریس حوزه و دانشگاه منشاء خدمات برجسته‌ای بودند. تأسیس حوزه علمیه کاظمیه، تألیفات ارزشمند، مقالات علمی، تحقیقاتی بخشی از میراث ماندگار آن روحانی مجاهد است.

 

**حمایت وپشتیبانی ازجوانان انقلابی ازوظایف روحانیت است

 

 حوزه/آیت الله حسینی بوشهری، در دیدار جمعی از دانشجویان، با اشاره به لزوم آرمان گرایی واقع گرایانه آن را تنها راه دست یابی به موفقیت در راه رشد و تعالی کشور و حصول آرمان‌های انقلاب، ارزیابی کرد.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین، همچنین به لزوم تشکیل جلساتی برای انتقال مطالبات و دغدغه‌های دانشجویان تأکید کرد و افزود: پیگیری مطالبات و دغدغه‌هایی که از سمت شما مطرح شد در دستور کار بنده قرار خواهد گرفت.دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بر لزوم حمایت و پشتیبانی روحانیت از نسل جوانی که در خط مقدم حفاظت از آرمان‌های انقلاب و تعالی کشور در حال تلاش هستند، تأکید کرد و ادامه داد: دانشجویان در دانشگاه‌ها باید فعالانه عمل نموده و روحیه تلاش، عدالت خواهی و ظلم ستیزی را در خود تقویت کنند.

 

**تقدیر آیت الله اعرافی از تلاش های طلاب جهادی در مقابله با بیماری کرونا

 

حوزه / آیت الله اعرافی در نشستی با مسئولین کمیته مشاوره و روانشناسی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه، ضمن تقدیر از تلاش های طلاب جهادی در مقابله با بیماری کرونا گفت:حضور جهادی روحانیت و طلاب در امدادرسانی از باب مستحب و واجب کفایی است؛ اما کارویژه روحانیت کارهایی هستند که فقط از طلبه ها بر می آید و روانشناسی با رویکرد اسلامی یکی از این کارها است.آیت الله اعرافی تصریح کرد: یکی از کارهای کمیته مشاوره و روانشناسی ستاد حوزوی بحران، باید پرورش طلبه مشاورباشد؛ این کار از طریق ارتباط گیری با مدارس علمیه و آموزش طلاب و اساتید حوزه قابل انجام است.وی همچنین تصریح کرد باید تجارب گروه های جهادی ثبت و ضبط شود.

 

**اقتصاد سالم و رفاه اجتماعی نقش مؤثری در کم شدن فساد در جامعه دارد

 

حوزه / آیت الله فقیهی در درس فقه خود که با موضوع پیشگیری از جرم به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اقسام پیشگیری از جرم ادامه داد:یک پیشگیری عمومی است ،یعنی کاری انجام دهیم که جلو اکثر گناه‌ها در جامعه گرفته شود و مختص به یک گناه نیست. خیلی از فسادها به‌خاطر فقر است؛ وقتی فقر در جامعه وجود دارد، فحشا هم زیاد می‌شود؛ خیلی‌ها عفیف بودند، اما به‌خاطر فقر، به فحشا کشیده شدند یا فقر باعث سرقت می‌شود. اگر رفاه اجتماعی و اقتصاد سالم در جامعه وجود داشته باشد به‌گونه‌ای که همه از حداقل‌های زندگی برخوردار هستند و زندگی آبرومندی دارند، فساد در جامعه کم می‌شود.عضو جامعه مدرسین در ادامه  گفت: در روایات ما درباره «عفت نفس» بحث شده است. معنایش این است که انسان نفس خود را در مقابل گناه حفظ کند و عفیف باشد. همه این‌ها دلالت بر آن دارد که ما وظیفه داریم که خود را در مقابل گناه حفظ کنیم و نگذاریم که گناه محقق شود.

 

**افشای چگونگی شایعه‌سازی وزارت خارجه آمریکا درباره شیوع کرونا از چین

 

 تسنیم/ دستیارسابق وزیر امور خارجه آمریکا در نامه‌ای سرگشاده افشا کرد که چگونه تعدادی انگشت شمار در وزارت خارجه این کشور تلاش کردند تا نظریه‌‌ای غیر علمی مبنی بر یک «نشت آزمایشگاهی» از ووهان چین و به دنبال آن انتشار ویروس کرونا را عرضه کنند.فورد به موضوعات مهمی از جمله اختلافات مقامات آمریکایی و بی توجهی آنها به حقایق علمی می‌پردازد و می نویسد: اختلاف در وزارت امور خارجه بر سر این بود که اطمینان حاصل شود نتیجه تحقیقات درست هستند یا خیر.فورد در ادامه این نامه به بررسی سندی می‌پردازد که بصورت ایمیل در تاریخ ۴ ژانویه به دینانو و اشر ارسال کرده است و می نویسد: در این پیام تاکید کردم که ادعاهای علمی اداره کنترل، تأیید و انطباق تسلیحات (AVC) مبنی بر اینکه منبع اصلی ویروس کرونا، موسسه ویروس شناسی ووهان (WIV) و تسلیحات بیولوژیکی چین بوده است «مهم و نگران کننده» هستند و این موارد ادعاهای قابل توجهی هستند که باید توسط کارشناسان علمی و دانشمندان واقعی ارزیابی شوند. در جای دیگری ویروس را با نام  «KungFlu» نیز نامیده اند. وی همچنین خاطرنشان می‌کند که این ایمیل ها درون سازمانی بوده و قرار نبوده به بیرون درز کند. وی با اذعان به اشتباهات خود اعتراف می‌کند که این ایمیل‌ها برای انتشار عمومی نوشته نشده‌اند و او عملا فریب خورده است.

 

**انهدام یک تیم تروریستی در آذربایجان غربی

 

تسنیم / با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آذربایجان غربی یک تیم تروریستی ضدانقلاب شناسایی و در مسیر پیرانشهر به نقده متلاشی شد.در این عملیات دو تن از عناصر گروهک ضدانقلاب در درگیری با سربازان گمنام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به هلاکت رسیده و تعدادی از این عناصر نیز دستگیر شدند.از جمله اقدامات این تیم تروریستی، برنامه ریزی جهت انجام ترورهای زنجیره ای و ترور برخی از نیروهای نظامی و انتظامی در منطقه، اخاذی از افراد سرمایه دار منطقه به نفع گروهک های ضدانقلاب و همچنین تهدید و ضرب و شتم برخی از اهالی و افراد سرشناس منطقه می باشد.از این تیم تروریستی مقادیری سلاح و مهمات نیز کشف و ضبط شد.

 

**هشدار طالبان درباره عواقب عدم حمایت‌از افغانستان

 

تسنیم / سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با یک رسانه آلمانی از آلمان و جامعه بین‌المللی حمایت‌های لازم را درخواست کرده و درباره عواقب عدم این گونه کمک‌ها هشدار داد. مطیع‌الله روحانی، تاکید کرد که طالبان از کمک‌های بین‌المللی “بسیار استقبال” می‌کند.وی گفت: این کمک‌ها می‌توانند به شکل سرمایه‌گذاری، پروژه‌های بازسازی و یا “هر نوع کمک بشردوستانه به دولت و مردم افغانستان” ارائه شوند.

 

**کشتار غیرنظامیان افغان تراژدی انسانی است

 

فارس/ سناتور ارشد دموکرات آمریکا، حمله پهپادی ارتش آمریکا در افغانستان که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده است را یک «تراژدی انسانی» خوانده است. تحقیقی که فرماندهی مرکزی آمریکا انجام داده نشان می‌دهد که حمله پهپادهای آمریکایی به کابل که مثلا علیه نیروهای داعش خراسان انجام شده در ۷ شهریور یکی از غیرنظامیان افغانستان و ۹ نفر از اعضای خانواده وی را کشته است. سندر در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت: امیدوارم آنها(پنتاگون) بفهمند که چه اتفاقی افتاده است و مطمئن شوند که دیگر هرگز از این اتفاقات رخ نخواهد داد.

 

**رونمایی ازدستاوردهای سپاه در حوزه خنثی‌سازی بمب

 

فارس/ آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای راهبردی و رونمایی از تجهیزات حوزه چک و خنثی‌سازی بمب سپاه پاسداران صبح امروز با حضور سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه، برگزار شد. در این مراسم معاونت مهندسی وپدافند غیرعامل سپاه جدیدترین دستاوردهای خود در حوزه کشف، چک و خنثی سازی بمب و مواد منفجره را رونمایی و به سپاه های استانی سراسر کشور تحویل داد.

 

**ائتلاف سعودی در نابودی انقلاب مردم یمن شکست خورد

 

فارس/ رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفت که آمریکا عامل اصلی تجاوز به یمن است و سایر کشورها، ابزار اجرایی آن هستند.«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفت که ائتلاف متجاوز سعودی تلاش کرد که انقلاب مردم یمن را از بین ببرد، ولی موفق نشد.وی با بیان اینکه اوضاع فلسطین در صدر اولویتها انقلاب یمن قرار دارد، خاطر نشان کرد: «هر اندازه فشار به ما زیاد شود، شور و اشتیاق ما به برادرانمان در فلسطین و مسئله فلسطین بیشتر می‌شود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *