خبرروز ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به سیدحسن نصرالله: شیخ قبلان دوست با‌ارزش و باوفایی برای جریان مقاومت بود

 

آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت: سفرهای استانی متناسب با شرایط و محدودیت‌های کرونایی انجام می‌شود

 

رئیس مجلس: فرایند قانونگذاری در کشور باید اصلاح شود

 

آیت الله موسوی اصفهانی: رسانه ملی برای معرفی حوزه‌های علمیه، برنامه‌ای مستمر در دستور کار خود قرار دهد

 

آیت الله اراکی: ظرفیت بی بدیل بانوان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی مغفول واقع شده است

 

 

* جام جم ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** صدور مجوز مصرف اضطراری «سوبرانا۲» برای کودکان

 

رئیس انستیتو پاستور ایران از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن «سوبرانا۲» در کوبا برای کودکان خبر داد و گفت: «این واکسن همان واکسنی است که در ایران با نام پاستووکوک تولید و عرضه می‌شود». بیگلری افزود: «این واکسن در کودکان دو دوزه خواهد بود. در صورت تأیید سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت کشورمان، امکان استفاده از این واکسن در کودکان کشور ما نیز فراهم خواهد شد».

 

* همشهری ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** گفت‌وگوهای وین انجام خواهد شد

 

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری :

ـ اخباری که از پنجشیر می‌رسد، اخبار نگران‌کننده‌ای است. حملات به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستان مایه تأسف است و دخالت پاکستان باید بررسی شود.

ـ موضوع پنجشیر باید از طریق وساطت و حضور بزرگان افغانستان حل و نباید به برادرکشی ختم شود. طالبان باید به تعهدات خود در چارچوب حقوق بین‌الملل پایبند باشد. گرسنگی دادن به مردم پنجشیر، قطعی آب و برق آنها و محاصره مردم پنجشیر مایه نگرانی و تأسف است.

ـ باید دولتی فراگیر که بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی مردم افغانستان است در این کشور حاکم شود. باید خواست و اراده مردم افغانستان در این کشور حاکم شود؛ نه دخالت خارجی و نه هیچ طرح و توطئه دیگری.

ـ هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند و به سمتی نرود که مذاکراتی که در وین است را تحت‌تأثیر قرار دهد. استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس پاسخ متفاوتی را از سوی ایران در پی خواهد داشت.

ـ اصل گفت‌وگوها انجام خواهد شد.

ـ ایران تا ابد منتظر نمی‌ماند که آمریکا با اهرم غیرقانونی تحریم فشار بر مردم ایران وارد کند و ایران تا ابد منتظر نمی‌ماند که آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند. این پنجره برای واشنگتن پنجره محدودی است.

ـ این گفت‌وگوها باید تضمین‌کننده تأمین منافع مردم ایران باشد. این مذاکرات باید تضمینی باشد برای اینکه منافع رفع تحریمی مندرج در برجام برای ایران بی‌کم و کاست اجرا و تأمین شود.

 

* کیهان ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** ایران در حال تقویت زرادخانه موشک‌های بالستیک خود است

 

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی مدعی شد که ایران و کره‌شمالی در حال تقویت زرادخانه موشک‌های بالستیک خود هستند. ینس استولتنبرگ افزود: روسیه نیز به تقویت زرادخانه‌های نظامی خود ادامه می‌دهد و ما باید مانع از‌اشاعه تسلیحات هسته‌ای شویم. وی تاکید کرد: چین در حال ساخت موشک‌هایی است که توانایی هسته‌ای این کشور را افزایش خواهد داد.

 

** سفرهای استانی متناسب با شرایط و محدودیت‌های کرونایی انجام می‌شود

 

رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت با اشاره به دو سفر استانی خود به خوزستان و سیستان و بلوچستان گفت: در گذشته سابقه داشته که همه اعضای دولت به یک استان سفر می‌کردند و پس از بررسی و بحث درباره مشکلات، جلسه دولت همانجا تشکیل می‌شد و راهکارهای حل و فصل مسائل به تصویب می‌رسیده است اما درحال حاضر با توجه به شرایط کرونایی ترجیح دادیم وزرایی در هر سفر حضور داشته باشند که مسائل مربوط به آنها اولویت‌دار بوده و لازم است در جریان سفر درباره آنها تصمیماتی گرفته شود. آیت الله رئیسی با بیان اینکه انعکاس اخبار تحقق وعده‌ها باعث افزایش حس امید و اعتماد در مردم می‌شود، تصریح کرد: از همه اعضای دولت می‌خواهم که در زیرمجموعه خود بخشی را مامور پیگیری اجرای مصوبات و وعده‌های مربوط به آن وزارتخانه یا معاونت کنند و این موضوع را کاملا جدی بگیرند که وعده‌ها یا در زمان مقرر اجرا شوند و یا اگر وعده‌ای به هر دلیل امکان اجرا ندارد دلایل آن برای مردم توضیح داده شود و اینگونه نباشد که وعده‌ای بلاتکلیف مانده و اجرا نشود..

 

* شرق ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** دعوت به مراسم تشکیل دولت طالبان

 

طالبان رسما خواستار رسمیت از سوی کشورهای دیگر به‌عنوان دولت مشروع و قانونی است. یک مسئول طالبان اعلام کرد که این گروه از ترکیه، چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر برای مشارکت در مراسم روز اعلام دولت جدید افغانستان دعوت کرده است. تاکنون نامی از اعضای کابینه دولت جدید افغانستان که طبق ادعای گروه طالبان یک دولت فراگیر خواهد بود، به شکل رسمی منتشر نشده و تنها حدس و گمان‌هایی در رسانه‌ها منتشر شده است. مقامات ایران تا لحظه تنظیم این گزارش به ادعای عضو طالبان درباره دعوت از ایران برای شرکت در این مراسم واکنشی نداشته‌اند. مقامات ایران البته پیش‌تر بارها تأکید کرده‌اند که تنها از یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و گروه‌های افغانستانی، حمایت خواهند کرد.

 

* ایران ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** گفت‌و‌گو با کشورهای منطقه را یک اصل می‌دانیم

 

وزیر امور خارجه کشورمان در رویکرد دولت جدید در سیاست خارجی و اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه، گفت‌و‌گو با کشورهای منطقه را اولویت اصلی وزارت تحت مسئولیتش اعلام کرد. امیرعبداللهیان روز گذشته میزبان کلیه سفرا و رؤسای نمایندگان خارجی مقیم تهران بود. وی با اشاره به عنوان سیاست خارجی دولت سیزدهم یعنی سیاست خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند ابراز داشت: ما تأکید داریم این پیام را به تمام جهان ارسال کنیم که سیاست خارجی ما مبنای متوازنی خواهد داشت. وی با اشاره به وجود سوء‌تفاهم‌هایی در روابط دوجانبه با معدود کشورهایی که مانع از تحرک روان و روابط مطلوب دیپلماتیک شده، بر توجه به منطق گفت‌و‌گو تأکید کرد و گفت: ما گفت‌و‌گو با کشورهای منطقه را یک اصل می‌دانیم و گفت‌و‌گوهای درون منطقه‌ای را راهکاری جدی برای خروج از وضعیت موجود منطقه قلمداد می‌کنیم.

 

** شرایط اعزام زائران اربعین به عراق

 

معاون امنیتی، انتظامی وزیر کشور در حاشیه جلسه ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: براساس اعلام سفارت ما دولت عراق موافقت کرده که حداکثر ۳۰هزار نفر در مراسم اربعین شرکت کنند و ۷۲ ساعت قبل از سفر تست pcr داشته باشند. ذوالفقاری افزود: این ۳۰هزار نفر را در قالب موکب‌داران و کمیته‌هایی که وظیفه‌ای داخل عراق دارند ساماندهی می‌کنیم، چون این عدد قابل توزیع در کل کشور نیست. وی در مورد امکان افزایش تعداد زائران با رایزنی‌ها تصریح کرد: بعید می‌دانیم امکان رایزنی برای افزایش این تعداد باشد و این در حالی است که برای سایر کشورها ۱۰ هزار نفر سهمیه داده‌اند.

 

* جمهوری‌اسلامی ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** تاکید فواد حسین بر ادامه تلاش‌های عراق برای بهبود روابط تهران – ریاض

 

وزیر خارجه عراق در دیدار با سفیران کشورهای عربی در وین بر ادامه تلاش‌های کشورش برای نزدیک کردن رویکردهای ایران و عربستان تاکید کرد. فواد حسین گفت: عراق اکنون سیاست انتقال از مرحله جنگ به مرحله گفت وگو را درپیش گرفته است تا نقش حقیقی خود را در نزدیک کردن رویکرد طرف‌های مختلف منطقه‌ای مانند عربستان و ایران و یا طرف‌های بین‌المللی مانند ایران و آمریکا ایفا کند و دولت عراق این مساله را بخشی اساسی برای تحقق امنیت و ثبات در منطقه وجهان می‌داند. وی افزود: عراق در تلاش است تا از طریق ایجاد کانال‌های گفتگوی سازنده به منظور نزدیک کردن رویکرد کشورهای خاورمیانه، روابط متشنج میان کشورها را بهبود بخشد.

 

** تنها هدف گفتگوهای وین احیای برجام است

 

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی تصریح کرد که تنها هدف توافق شده مذاکرات وین احیای کامل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴) می‌باشد. میخائیل اولیانوف نوشت: مهم است که به خاطر داشته باشیم که هدف توافق‌شده مذاکرات وین احیای توافق اصلی برجام است که شامل رفع تحریم‌ها و اجرای کامل تعهدات می‌شود. هیچ‌کدام از طرفین این مذاکرات هدف توافق شده را زیر سوال نمی‌برد.

 

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** تأکید بر هم‌افزایی‌های وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه

 

رئیس سازمان اطلاعات سپاه و تعدادی از معاونان وی با وزیر اطلاعات و رئیس شورای هماهنگی اطلاعات در وزارت اطلاعات دیدار و گفت‌و‌گو کردند. حجت‌الاسلام طائب با تشکر از همکاری‌های وزارت اطلاعات، بر لزوم توسعه و تعمیق همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های اطلاعاتی تاکید و اظهار امیدواری کرد این همکاری‌ها در دوره‌ جدید توسعه یابد. حجت‌الاسلام خطیب نیز ضمن تشکر از اقدامات سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اعلام کرد: سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات ۲ نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی هستند و قطعا با همکاری و هماهنگی و هم‌افزایی و وحدت رویه در راستای افزایش اقتدار و امنیت ملی تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا تلاش خواهند کرد.

 

** آژانس اتمی اواسط سپتامبر درباره ایران گزارش می‌دهد

 

شبکه «العربیه» به نقل از وزارت خارجه فرانسه گزارش داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواسط ماه میلادی جاری (سپتامبر) گزارشی را درباره همکاری ایران با آژانس ارائه خواهد کرد.

 

* جوان ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** فرایند قانونگذاری در کشورباید اصلاح شود

 

رئیس مجلس ضمن تأکید بر اصلاح روند قانونگذاری در کشور و بیان اینکه مجلس مسئول مرزبانی و دفاع از مرز‌های قانون در کشور است گفت: اصلاح فرایند قانونگذاری برای کنترل ورودی‌ها و مصوبات و نیز حل مشکلات کشور بسیار مؤثر خواهد بود. قالیباف با بیان اینکه با توجه به تغییر دولت و ظرفیت اجرایی جدید کشور، بازنگری در برخی لوایح و اصلاح آن باید مدنظر قرار گیرد، گفت: براساس دستور مقام معظم رهبری اولویت با ارائه لایحه است و ما باید این موضوع را به صورت جدی در مجلس پیگیری کنیم. وی افزود: اصلاح فرایند قانونگذاری برای کنترل ورودی‌ها و مصوبات و به خصوص حل مشکلات کشور بسیار مؤثر خواهد بود تا ایرادات آیین‌نامه‌ای و قانونی طرح‌ها و لوایح قبل از ارائه به صحن رفع شود.

 

** راهبرد دفاعی ما رصد و نابودی دشمن در مبدأ حرکتش است

 

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: راهبرد ما باید بر این اساس باشد که اگر هر دشمنی به شعاع سه هزار کیلومتر از تهران قصد حرکت به سمت کشورمان را داشت، او را در مبدأ حرکت نابود کنیم. سرلشکر رحیم‌صفوی در نشست واکاوی عملیات «کمان ۹۹»، با بیان اینکه کشور و ملت ایران دارای تمدنی تاریخ‌ساز و چندین هزار ساله است، گفت: به همین علت می‌توانیم قدرت اول غرب آسیا شویم و برای تحقق این مهم باید نیروهای مسلح قدرتمندی داشته باشیم و در همین راستا، ارتش و سپاه قدرتمند، حافظ این ملت خواهند بود.

 

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** روایت جهانپور از سهم یک درصدی آمریکا در صادرات واکسن کرونا

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتی با عنوان «صادرات واکسن کرونا تا ماه می‌۲۰۲۱» به سهم یک درصدی آمریکا در صادرات این واکسن اشاره کرد. جهانپور نوشت: بریتانیا که هیچ، آمریکا رو ملاحظه کنید. تا ماه می‌در حالیکه چین ۴۲ درصد، اروپا۲۸ درصد و روسیه با همان بضاعت محدود خود ۳۷ در صد و اکسن تولیدی خود را صادر کرده، ایالات متحده تا آن زمان تنها یک درصد صادرات داشته است.

 

* خراسان ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** صالحی قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم شد

 

طی حکمی از سوی رئیس فرهنگستان علوم، دکتر علی‌اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی به عنوان معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم منصوب شد.

 

** تایید هلاکت مغز متفکر برنامه موشکی اسرائیل

 

سه ماه قبل بود که رسانه‌ها از مرگ مشکوک «آوی هار ایون» مغز متفکر برنامه موشکی اسرائیل بر اثر شدت جراحات خبر داده بودند و حالا آن طور که رسانه های رسمی رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند دادستانی تل آویو رسما هلاکت رئیس پیشین آژانس هوا و فضای رژیم صهیونیستی را در اثر یک عملیات تایید کرده است. نور نیوز بر اساس خبری که روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی منتشر کرده می‌نویسد: «دادستانی یک جوان عرب فلسطینی‌الاصل به نام «حسن عید» را به جرم انفجار مرگبار در هتل افندی شهر عکا که منجر به کشته شدن «آوی هار ایون» مهم ترین دانشمند موشکی و فضایی اسرائیل شد، بازداشت کرده است.»

 

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** مخالفت تهران با سفر گروسی

 

خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال در یک پیام توییتری مدعی شد که ایران به در خواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجازه دسترسی بازرسان به دستگاه‌های نظارتی پاسخ منفی داده است. لارنس نورمن در توئیت ادعایی خود نوشت: شنیده‌ام که پاسخ ایران به درخواست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار جهت مذاکره و همچنین اجازه دسترسی بازرسان آژانس به دستگاه‌های نظارتی منفی بوده است. این، از یک درگیری جدید بزرگ میان ایران و آژانس خبر می‌دهد که پیامدهایی برای برجام خواهد داشت.

 

* رسالت ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** ادعاهای مدعیان حقوق بشر علیه ایران خجالت‌آور است

 

رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه گفت: طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها یکی از مشکلات مردم بود که تا حدودی برطرف شده اما هنوز تا وضع مطلوب فاصله‌داریم و این کار باید شتاب بگیرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در جهت احصاء مشکلات مردم و تدوین راهکارهای رفع این مشکلات ظرف یک ماه گذشته تصریح کرد: برخی راهکارها زود جواب می‌دهد اما برخی زمان‌بر است ولی مهم این است که مردم بدانند که رویکرد دستگاه قضا کم کردن هر چه سریع‌تر مشکلات آن‌هاست. وی به همکاران دستگاه قضا در دادگستری‌ها ، دادسراها و شوراهای حل اختلاف توصیه کرد که با سعه‌صدر، صبر ، حوصله و با رفتار مهربانانه تلاش کنند تا هر چه سریع‌تر کار مردم انجام شود.

 

** سقوط پنجشیر با دخالت نظامی پاکستان

 

ولایت پنجشیر با دخالت مستقیم و غیرقانونی نظامیان پاکستانی سقوط کرد. منابعی از جبهه مقاومت پنجشیر گزارش داده‌اند که خلبان‌های پاکستانی با استفاده از جنگنده‌های آمریکایی که به‌دست طالبان افتاده است، مواضع جبهه مقاومت را در پنجشیر هدف قرار می‌دهند. این حملات دخالت مستقیم یک کشور خارجی در کشوری دیگر محسوب می‌شود. بر اساس اخبار منتشر شده، فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان در پنجشیر به همراه ژنرال ودود، از فرماندهان پنجشیری، در منطقه‌ای امن مورد حمله پهپادهای پاکستانی قرار گرفتند و کشته شدند.

 

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** پرونده اخلالگران سلامت و مافیای دارو

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به پیگیری‌های این سازمان پیرامون اجرای دستور رئیس قوه قضاییه در زمینه برخورد با اخلالگران در حوزه سلامت و مافیای دارو گفت: در این زمینه تا کنون دو پرونده را تشکیل داده‌ایم. حجت‌الاسلام‌ درویشیان افزود: یکی از این پرونده‌ها مربوط به نگهداری دارو توسط معاونین یکی از بیمارستان‌های تهران است. پرونده دیگر مربوط به فروش داروهای دولتی کرونا در بازار آزاد است.

 

** تعیین حکم اعدام برای اخلاگران اقتصادی

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به جلسه عصر این کمیسیون گفت: رسیدگی طرح مقابله با مفاسد اقتصادی در دستور کار جلسه عصر دیروز اعضای کمیسیون قرار داشت که ۲ ماده از آن به تصویب رسید. دلخوش در تشریح مصوبات جلسه دیروز اعضای کمیسیون قضایی درباره طرح مقابله با مفاسد اقتصادی، بیان کرد: اعضای کمیسیون برای اشخاصی که با اقدامات‌شان موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور شوند به تناسب جرمی که مرتکب شده‌اند، مجازات درجه یک تا درجه پنج از اعدام، حبس تا جزای نقدی تعیین کردند.

 

* قدس ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** آنچه می‌ترسیدیم اتفاق افتاده است!

 

کارشناس شبکه دولتی سعودی در یک برنامه زنده با تأسف از عقب‌نشینی آمریکا در برابر نفوذ ایران از عراق و افغانستان و منطقه یاد کرد و گفت: اینها چیزهایی است که از آن می‌ترسیدیم و پیش‌تر هشدارش را داده بودیم. وی گفت: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که اکنون آمریکای بزرگ و ابرقدرت با آن همه نیرو و جایگاه در حال افول و عقب‌نشینی و تمکین در برابر تهدید ایران است به طوری که ایران به رهبری [آیت‌الله العظمی] خامنه‌ای می‌تواند آن را به چالش بکشد و عجیب اینکه در این چالش پیروز هم شده است. این اتفاق خیلی بدی است.

 

** برنامه‌های اصلاحی وزیر اقتصاد برای بهبود کسب و کار

 

وزیر اقتصاد در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما برنامه‌های اصلاحی خود برای بهبود کسب و کار را مطرح کرد. امکان شروع کسب و کار با مجوز اولیه درگاه ملی مجوزها، نظارت سیستمی بر اجرای مصوبات وزارت اقتصاد، انتشار صورت‌های مالی همه شرکت‌های دولتی، تسهیل ورود شرکت‌های جدید و سهام پروژه‌ها به بورس، اصلاح نظام حکمرانی بازار سرمایه، تسریع در تصویب لوایح مالیاتی در دولت، هوشمندسازی نظام مالیاتی و برنامه‌های کوتاه مدت برای اصلاح نظام بانکی از طرح‌های خاندوزی بودند.

 

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** هشدار سپاه به اقلیم کردستان درباره تحرکات تروریستی

 

در پی برخی تحرکات جدید گروهک‌های تروریستی مسلح در مناطق مرزی شمال غرب کشور، فرمانده نیروی زمینی سپاه ضمن بازدید از یگان‌ها و پاسگاه‌های مرزی این منطقه، گفت: سال‌ها است که گروه‌های تروریستی و ضد انقلاب وابسته به استکبار جهانی و سرویس‌های جاسوسی بیگانه از جغرافیای اقلیم شمال عراق برای برهم ‌زدن امنیت و آرامش مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد اذیت و آزار برای مردم ساکن در این مناطق استفاده می‌کنند و در این خصوص به دولت عراق و مسوولان اقلیم شمال این کشور تذکرات لازم داده شده است. سردار پاکپور تاکید کرد: با توجه به وضعیت منطقه و احتمال پاسخ قاطع، کوبنده و پشیمان‌کننده جمهوری اسلامی ایران به گروهک‌های تروریستی وابسته به دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام اسلامی که در اقلیم شمال عراق لانه کرده‌اند، از ساکنین این مناطق درخواست می‌کنیم از مقرهای تروریست‌ها فاصله بگیرند تا آسیبی متوجه آنها نشود.

 

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** احمد مسعود مردم افغانستان را به قیام ملی علیه طالبان فراخواند

 

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان مردم افغانستان را به قیام ملی علیه طالبان فراخواند. احمد مسعود، رهبر جبهه ملی مقاومت افغانستان در پیامی صوتی گفت که می‌ایستد و مبارزه می‌کند. وی در این پیام افزود: طالبان تغییر نکرده بلکه ظالم‌تر، افراطی‌تر و متعصب‌تر شده است. من از جامعه بین المللی می‌خواهم که دولتی را که طالبان تشکیل می‌دهد، به رسمیت نشناسد. مسعود گفت: طالبان وساطت علما را برای آتش بس در ولایت پنجشیر نپذیرفت. مردم افغانستان قضاوت خواهند کرد که دوست واقعی آنها کیست. احمد مسعود در پیامش گفت: تصویر آینده افغانستان با طالبان تصویری «عقب‌مانده، تاریک،‌ به دور از هرگونه فرهنگ و هنر و در انزوای سیاسی و اقتصادی در دنیا» خواهد بود.

 

** کودتا در گینه؛ رئیس‌جمهوری بازداشت شد و نهادهای دولتی منحل شدند

 

نظامیان کودتاچی در گینه پس از وقوع کودتا با انتشار فیلم و عکس اعلام کردند که موفق به اجرای کودتا و بازداشت «آلفا کُنده» شده‌اند. بر خلاف ادعای وزارت دفاع گینه مبنی بر دفع حمله نیروهای ویژه علیه مقر ریاست جمهوری این کشور، کودتاچیان اعلام کردند که رئیس جمهوری را بازداشت و نهادهای دولتی در این کشور را منحل کرده‌اند.

 

* شهروند ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

** ۹۰ میلیون دوز طی سه ماه وارد می‌کنیم

 

رئیس جمعیت هلال احمر خبرهای خوشی از روند واردات واکسن داد. همتی با اشاره به مذاکرات تلفنی رئیس جمهور ایران با همتای چینی‌اش و برگزاری جلسات متعدد با معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: «واردات واکسن شتاب بیشتری به خود گرفته است. مقرر شده بود از کانال صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر ایران ۹۰ میلیون دوز واکسن طی سه ماه وارد ایران شود. ۲۰ میلیون دوز در شهریور، ۳۰ میلیون دوز در مهر و ۳۰ میلیون دوز در آبان که با توجه به شرایط پیش روی کشور در تلاشیم با پیگیری‌های وزارت امورخارجه ایران، سهم واکسن وارداتی در شهریور افزایش یابد.»

 

 

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های  اینترنتی

 

**پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به سیدحسن نصرالله

 

صدا و سیما/ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی به دبیرکل حزب‌الله لبنان، درگذشت حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالامیر قبلان رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان را تسلیت گفتند.متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:حضرت مستطاب حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدحسن نصرالله (دامت‌برکاته) درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای شیخ عبدالامیر قبلان رحمهالله‌علیه را به خانواده‌ی مکرّم ایشان و به مجموعه‌ی ارزشمند مجلس اعلا و همه ارادتمندان و دوستان آن مرحوم و به عموم شیعیان لبنان تسلیت عرض میکنم. ایشان دوست با ارزش و باوفائی برای جریان مقاومت و شخص حضرت‌عالی بودند و عمر با برکتی را در خدمت هدف‌های عالی در لبنان گذرانیدند. رحلت ایشان موجب تأسف است. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای وی مسألت میکنم.

 

**رسانه ملی برای معرفی حوزه‌های علمیه، برنامه‌ای مستمر را در دستور کار خود قرار دهد

 

حوزه/ آیت الله موسوی اصفهانی با بیان اینکه عملکرد برخی روحانیون در قوه مجریه باعث شد تا مردم نسبت به این قشر بدبین شوند، گفت: اگر مردم نسبت به روحانیت تغییر دیدگاه پیدا کنند، اصل انقلاب که در راس آن یک روحانی، به عنوان ولی فقیه حضور دارد، در خطر خواهد بود.عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه راه‌حل رفع این کمبودها معرفی روحانیتی است که در میدان‌های مختلف خدمت کرده است، یادآور شد: در سراسر کشور روحانیون گمنام بسیاری وجود دارد که فعالیت‌های بسیاری برای انقلاب و کشور و اسلام انجام داده‌اند و لذا ضروری است تا نام آن‌ها را زنده نگه داریم.وی همچنین با بیان اینکه معرفی شخصیت‌های برتر حوزوی نباید مختص به یک بازه زمان خاص باشد، خاطر نشان کرد: رسانه عمومی در سراسر سال برای معرفی حوزه‌های علمیه، برنامه‌ای مستمر را در دستور کار خود قرار دهد و به طور مثال هفته‌ای یک ساعت را برای معرفی حوزه ها و بزرگان آن اختصاص دهد.

 

**ظرفیت بی بدیل بانوان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی مغفول واقع شده است

 

حوزه/آیت الله اراکی  در دیدار با حجت الاسلام واحدی معاون حوزه های علمیه خواهران با اشاره به فرمایش امام راحل (ره) مبنی بر اینکه «زنان رهبران جامعه اند» این کلام را برگرفته از بینشی عمیق نسبت به جایگاه زنان در تربیت جامعه ای صالح و مؤمن عنوان کرد و گفت: ظرفیت بی بدیل بانوان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی امروز مغفول واقع شده است و متاسفانه جایگاه متعالی زن و خانواده در اسلام جای خود را در جامعه ما به نگاه غربی به زن داده و منجر به مخدوش شدن جایگاه اصیل و مترقی زن در جامعه شده است.عضو جامعه مدرسین درادامه  ضمن ابراز تأسف از برخی ارزش انگاری‏های صدا و سیما نسبت به برخی مشاغل بانوان در جامعه و حقیر جلوه دادن جایگاه بانوی خانه دار، مقوله بیت و خانه را از مفاهیم بنیادین و متعالی تربیت اسلامی عنوان کرد و افزود: این رسالت و وظیفه خواهران فاضله و متفکره است تا نگاه مترقی اسلام به زن و خانواده را در جامعه تبیین و ترویج کنند.  

 

**بی‌بی‌سی به پخش گزارش دروغین درباره حمله شیمیایی در سوریه اعتراف کرد

 

تسنیم / شکایت علیه گزارش دروغین بی‌بی‌سی در مورد حمله شیمیایی ادعایی به دوما در سوریه، این شبکه خبری انگلیسی را به اعتراف واداشت.شبکه «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد مستندی که درباره حمله شیمیایی ادعایی در «دوما»ی سوریه در سال ۲۰۱۸ ساخته بود، دارای نقایص جدی بوده است. این اعتراف «بی‌بی‌سی» پس از شکایت «پیتر هیچنز»، روزنامه‌نگار و نویسنده انگلیسی صورت گرفته است.  «هیچنز»، از «بی‌بی‌سی» به‌علت عدم رعایت اصول خبرنویسی و انتشار موارد دروغ در مستند گزارش حمله شیمیایی دومای سوریه به دادگاه شکایت کرده بود.

 

**صهیونیستها می‌خواهند حضورایران در خاورمیانه را کم کنند

 

فارس/ در ادامه خیال‌پردازی و آرزوبافی مقام‌های رژیم جعلی صهیونیستی که حتی در حفظ امنیت زندان‌های خود نیز درمانده‌اند، «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش این رژیم از تلاش‌ها برای حداقلی‌کردن حضور ایران در منطقه غرب آسیا گفت.کوخاوی ادعا کرد تل‌آویو تدارکات خود برای اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران را «به‌شدت سرعت بخشیده» است.وی در این مصاحبه که گویی اوهام و خیالات مقامات اسرائیلی را بازگو می‌کرد، گفت:‌ «افزایش چشمگیر بودجه نظامی، با همین هدف (اقدام علیه ایران) است. این یک کار بسیار پیچیده است که به کار اطلاعاتی و عملیاتی بیشتر نیاز دارد.»

 

**حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غزه

 

تسنیم / جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مناطقی از غزه را بمباران کردند. منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در غرب شهر خان‌یونس خبر دادند. منابع عبری گزارش دادند که نیروی هوایی اسرائیل در واکنش به پرتاب بالن‌های آتش‌زا از غزه، مناطقی از این باریکه را بمباران کرده‌اند. جنبش حماس بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی را تلاشی از سوی اشغالگران برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی و شکست خود در مقابله با مبارزه مردم فلسطین دانست. حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت فلسطینی “حماس” گفت، این حملات به ویژه پس از عملیات قهرمانانه‌ای صورت گرفته که در آن شش تن از مبارزان ما از زندان جلبوع فرار کردند.

 

**اتریش یک میلیون دوز واکسن به ایران اهدا می کند

 

ایسنا/ وزیر خارجه اتریش اعلام کرد که این کشور یک میلیون دوز واکسن کرونا برای مبارزه با این بیماری همه گیر به ایران اهدا می‌کند.صفحه توییتر وزارت امور خارجه اتریش به نقل از الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه این کشور نوشت: خوشحالم که اتریش با یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا علیه کووید-۱۹ از مردم ایران حمایت می‌کند. هر تزریق در مبارزه جهانی ما با این بیماری همه گیر اهمیت دارد و نمی توانیم شاهد هیچ نقطه خالی در نقشه واکسیناسیون جهانی باشیم.

 

**تامین واکسن کرونا از اولویت‌های وزارت خارجه است

 

ایسنا/ وزیر امور خارجه کشورمان در نخستین نشست هم اندیشی وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بخش خصوصی را موتور محرک روابط میان کشورها، و حلقه های تجاری و اقتصادی را عاملی کمک کننده در پایایی سیاست خارجی و مقوّم آن ارزیابی کرد و بر عزم وزارت خارجه در حمایت از نقش و مشارکت دهی هرچه بیشتر بخش خصوصی در مراودات با کشورها تاکید نمود. امیرعبداللهیان تامین واکسن کرونا را از اولویت های بالای وزارت خارجه ذکر کرد و اقدامات این وزارت در شتاب دهی فراوان به تامین واکسن مورد نیاز کشورمان در روزهای گذشته را تشریح کرد و گفت از همکاری بخش خصوصی در این زمینه استقبال می کنیم.

 

**آمریکا محاکمه مظنونان حملات ۱۱ سپتامبر را از سر می‌گیرد

 

ایسنا/ دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است محاکمه مظنونان حملات ۱۱ سپتامبر ( به مرکز تجارت جهانی) از جمله “خالد شیخ محمد” را که واشنگتن معتقد است “مغز متفکر” حملات ۱۱ سپتامبر بود،پس از یک سال و نیم توقف به دلیل همه گیری کرونا ۱۹ از سر بگیرد.بعید به نظر می‌رسد هیچ یک از متهمان در جلسات این پرونده که سال‌هاست با چالش‌های حقوقی دچار مشکل شده، صحبتی کنند.جلسه مقدماتی محاکمه خالد شیخ محمد، ولید محمد صالح مبارک بن عطاش، علی عبدالعزیز علی، رمزی بن الشیب و مصطفی احمد آدم حوساوی از امروز ۷ سپتامبر تا ۱۷ ماه جاری میلادی در بازداشتگاه گوانتانامو آغاز می‌شود.

 

**کاروان نظامی آمریکا در بابل مورد هدف قرار گرفت

 

مهر/ منابع عراقی از حمله به یک کاروان نظامی متعلق به ائتلاف آمریکا در مرکز عراق خبر دادند.بر اساس این گزارش، یک کاروان نظامی ائتلاف آمریکا در استان بابل واقع در مرکز عراق هدف انفجار یک بمب قرار گرفت.این نخستین باری نیست که کاروان نظامی آمریکا در مناطق مختلف عراق مورد حمله قرار می‌گیرد.پارلمان عراق خروج نظامیان آمریکا از این کشور را رسماً مورد تصویب قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *