خبرروز ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی ارتحال آیت‌الله العظمی حکیم

 

در دیدار وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت: تأکید مراجع عظام تقلید و علما بر مهار تورم و توجه به اقشار آسیب‌پذیر

 

رئیس جمهور در میان حاشیه‌نشینان سیستان و بلوچستان: فقر و تبعیض در ایران پسندیده نیست

 

تعویق آیین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه‌های علمیه به دلیل رحلت آیت الله العظمی حکیم

 

وزیر امور خارجه: مذاکره برای مذاکره قابل قبول نیست

 

 

*جام جم ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**رهبر معظم انقلاب درگذشت سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی را تسلیت گفتند

 

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی را تسلیت گفتند. در پیام رهبر معظم انقلاب آمده است: «عمری مجاهدت ارزشمند، از تلاش‌های مبارزاتی دوران دانشجویی در مشهد تا فعالیت‌های متنوع و گسترده در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه‌های مهم مانند جهاد سازندگی و مجموعه‌های وابسته به شورای عالی دفاع، و به‌ویژه خدمات طولانی مدت در رأس ستاد کل نیروهای مسلح و سرانجام عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ذخیره‌ معنوی و توشه‌ اخروی این برادر پرتلاش و خیرخواه است. روح تعبد و تدین و صدق و ثبات در پایبندی به ایمان و عمل انقلابی، امتیاز بزرگ دیگری است که همواره با این برادر گرامی همراه بود. این خصوصیات برجسته مایه‌ رحمت و رضوان الهی برای ایشان خواهد بود ان‌شاءالله».

 

*همشهری ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**عزل فرمانده یگان حفاظت زندان اوین در دی۹۹

 

رئیس سازمان زندان‌های کشور با انتشار حکم عزل فرمانده یگان حفاظت زندان اوین در دی‌ماه سال گذشته به‌علت نظارت ضعیف بر عملکرد پرسنل، بر سابقه‌دار بودن برخورد با تخلفات در سازمان زندان‌ها تأکید کرد. حاج‌محمدی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «واضحه؛ نصب دوربین برای ثبت تخلف و پیگیری آنهاست، همانطور که سخنگوی محترم قوه گفتند، این تخلفات سابقه رسیدگی دارد. ولی فقط برای آرامش خاطر هموطنان عزیزی که نگران شده‌اند، تصویر دستور عزل فرمانده یگان حفاظت زندان اوین در ۲۱/۱۰/۱۳۹۹ به ‌دلیل نظارت ضعیف بر عملکرد پرسنل را منتشر می‌کنم.»

 

*کیهان ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**رسیدگی به وضعیت معیشت مردم به صورت جهادی باشد

 

رئیس‌مجلس خبرگان رهبری در هشتمین جلسه هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری با تقدیر از ملت ایران به خاطر حضور پرشور و آگاهانه در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری، توجه به رفاه و امور معیشتی و اقتصادی مردم را از انتظارات خبرگان رهبری از دولت جدید عنوان کرد و گفت: رئیس‌جمهور حتما در این زمینه باید جهادی کار کند و خبرگان رهبری نیز باید مطالبه گر کار دولت باشد. آیت‌الله جنتی تصریح کرد: مجلس خبرگان رهبری باید هم دولت را به مردم معرفی کند تا مردم قدر دولت را بدانند و هم دولت باید قدر این مردم را بداند، چرا که ما مردم خوب و فهیمی داریم. وی با ‌اشاره به اینکه فرصت ۴ ساله خدمت به مردم در جایگاه ریاست‌جمهوری فرصت کوتاهی است، افزود: باید از این فرصت کوتاه برای خدمت به مردم حداکثر استفاده را کرد. مسئولان کشور باید برای حل مشکلات اقتصادی به راه‌حل‌های کوتاه مدت بسنده نکنند و برنامه‌های بلندمدت برای حل مشکلات کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

 

**آیت‌الله العظمی سید محمدسعید حکیم، از مراجع چهارگانه نجف درگذشت

 

آیت‌الله العظمی سیدمحمدسعید حکیم از مراجع بزرگ نجف اشرف دیروز دعوت حق را لبیک گفت. آیت‌الله العظمی حکیم در ۸۷ سالگی بر اثر سکته قلبی ناگهانی دارفانی را وداع گفته است. مرحوم آیت‌الله العظمی محمد سعید حکیم فرزند محمد علی الحکیم، از روحانیون بزرگ عراق و ساکن نجف اشرف بود. ایشان از مراجع چهارگانه نجف بودند. این مرجع تقلید در دوران رژیم بعث صدام حسین هشت سال به زندان افتاد. ایشان پس از وفات آیت الله العظمی خویی، مرجع تقلید شد. از آیت‌الله العظمی حکیم ۲۴ عنوان کتاب در بیش از چهل جلد، در موضوع‌هایی نظیر،‌ فقه مسائل مُستَحدَثه و برخی مسائل اجتماعی، به چاپ رسیده است و برخی آثار او به زبان‌های دیگر ترجمه شده است.

 

**قرارگاه ضد کرونا در شهرداری راه‌اندازی می‌شود

 

با امضای حکم شهردار جدید تهران توسط وزیر کشور، فعالیت رسمی علیرضا زاکانی در مسئولیت جدید آغاز شد. شهردار جدید تهران روز جمعه در بازدید از مرکز واکسیناسیون بعثت گفت: نیاز ما در عرصه کرونا فراتر از موضوع بهداشت و درمان است و وزارت بهداشت به تنهایی متکفل نیست. زاکانی ادامه داد: اگر یک فرد مبتلا شود عموم مسئولان کشور باید دست به دست هم دهند و سطح بالاتری برای خدمتگزاری فراهم کنند. بر همین اساس در شهرداری تصمیم گرفتیم تا قرارگاه کرونا راه‌اندازی شود و با هم‌افزایی ظرفیت‌های مختلف در روزهای آینده در تمام سطوح خدمت شایسته‌ای برای مردم فراهم کنیم.

 

*شرق ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**دادستان با ۲۰۰ قاضی به اوین رفت

 

‌دادستان تهران همراه با ۲۰۰ نفر از قضات از زندان اوین بازدید کرد. القاصی‌مهر در جریان این بازدید، با جمع کثیری از مددجویان زندان اوین، ملاقات کرد و ضمن استماع مسائل قضائی آنها، دستورات مقتضی را برای رسیدگی صادر کرد. وی در گفت‌وگویی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه هدف از انجام بازدیدها از زندان‌ها، بررسی وضعیت زندانیان از نزدیک است، گفت: حدود ۲۰۰ نفر از قضات در مجموعه دادسراهای تهران که عمدتا بازپرسان و دادیاران پرونده‌ها بودند، در اینجا حضور پیدا کردند و از نزدیک به صورت چهره به چهره با زندانیان ملاقات داشتند. وی یادآور شد: تعداد هزارو ۳۵۳ مورد درخواست‌های اخذشده از زندانیان توسط قضات مربوطه که در این دیدار حضور داشتند مورد بررسی قرار گرفته و دستورات لازم نسبت به بررسی و مساعدت لازم به آنها صورت پذیرد و همچنین در مورد تعداد ۱۴۵درخواست که غالبا درخواست تخفیف و تبدیل قرار یا تسریع در رسیدگی و اتخاذ تصمیم نهایی نیز داشتند، مقرر شد در کمیته دادستانی مورد بررسی قرار گیرد.

 

*ایران ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**رئیس جمهوری در میان کپرنشینان و حاشیه‌نشینان سیستان و بلوچستان

 

در دومین جمعه پس از تشکیل کابینه یازدهم، دومین سفر استانی آیت‌الله رئیسی و هیأت دولت هم انجام شد؛ سفر به استان کم برخوردار و محروم سیستان و بلوچستان.

■کپرنشینی در سیستان و بلوچستان تا پایان سال سامان یابد

■ بنا دارم ‌سفرهای استانی را به دور از هرگونه تشریفات انجام دهم

■ فقر و تبعیض در ایران پسندیده نیست

■ تصمیمات کارآمدتر برای رفع مشکلات می‌گیریم

■ حل مشکل آب مردم زابل در اولویت اقدامات دولت است

■ امتیازات و اختیارات ویژه‌ای به استانداران استان‌های محروم تفویض خواهد شد

بازدید از طرح ساماندهی مسکن کپرنشینان مرادآباد شهرستان چابهار، دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان اقشار مختلف مردم، نخبگان و علمای چابهار و حضور در روستای مرزی و محروم ملاعلی و گفت و شنود با اهالی روستا، از جمله برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به سیستان و بلوچستان بود.

 

**انتقاد پوتین از تحریم‌های امریکا در دوران کرونا

 

رئیس جمهوری روسیه با انتقاد از سیاست‌های تحریمی غرب علیه تهران، گفت: ایران به دلیل همه‌گیری کرونا نیاز به کمک دارد اما غرب محدودیت‌های اعمال شده در مورد این کشور را لغو نمی‌کند. ولادیمیر پوتین در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق در بندر ولادی وستوک گفت: درباره ایران من هم اکنون نمی‌خواهم به مسائل سیاسی بپردازم. این کشور نیاز به کمک دارد اما هیچ یک از تحریم‌ها در مورد آن کشور را لغو نمی‌کنند.

 

**ارسال سوخت به لبنان تجارت قانونی است

 

سفیر ایران در لبنان اعلام کرد که کشتی‌های ایرانی حامل سوخت بزودی به دست ملت لبنان خواهد رسید و ایران به هیچ طرف منطقه‌ای یا بین‌المللی اجازه نخواهد داد در برابر جمهوری اسلامی و تصمیماتش در حمایت از ملت‌های منطقه بایستد. فیروزنیا در گفت‌و‌گو با شبکه خبری المنار افزود: این عملیات در چهارچوب روابط برادرانه میان دو کشور و تجارت قانونی به شمار می‌رود و دلیلی برای دخالت هیچ طرفی وجود ندارد و امریکایی‌ها و یا دیگران حق دخالت در این باره را ندارند.

 

*جمهوری‌اسلامی ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**آماده‌ایم تا ورق را برگردانیم

 

لورا روزن خبرنگار آمریکایی نوشت: یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت که آنها هنوز منتظر پاسخ ایران در مورد زمان آماده شدن برای از سرگیری مذاکرات بین‌المللی به منظور احیای احتمالی برجام هستند. در ادامه این مطلب آمده است: این دیپلمات ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما آماده‌ایم راهی پیدا کنیم تا تحریم‌های مغایر با برجام را برداریم و آنها نیز اقدامات هسته‌ای که با برجام مغایر است را به عقب برگرداند. وی گفت: ما آماده‌ایم تا مذاکرات را با این روح و نگرش ادامه دهیم و سعی کنیم به سرعت به نتیجه برسیم تا ورق را برگردانیم. وی افزود: ایرانی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا آنها نیز متعهد به این کار هستند یا نه. در غیر این صورت، ما مجبوریم مسیر متفاوتی را انتخاب کنیم.

 

*وطن امروز ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**حجم بالای واکسن سینوفارم در روزهای آینده به ایران ارسال می‌شود

 

وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان از ارسال حجم بالای واکسن سینوفارم در روزهای آینده به ایران خبر داد. وانگ‌یی در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان، با تأکید بر اینکه جهت‌گیری چین توسعه همه‌جانبه روابط دوجانبه است، اهتمام جدی رئیس‌جمهور چین برای توسعه روابط ۲ کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: معتقدیم هیچ تحول یا مانعی در سطح بین‌المللی نمی‌تواند در روابط پایدار ۲ کشور خلل ایجاد کند. وزیر خارجه چین در ادامه آمادگی کشورش برای اجرای توافقات پیشین بین ۲ کشور از جمله سند مشارکت راهبردی ۲۵ ساله و همچنین پیگیری موارد مورد توافق در گفت‌وگوی تلفنی ۲ رئیس‌جمهور را مورد تاکید قرار داد.

 

**گروسی به دنبال دیدار با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران است

 

شبکه بلومبرگ در گزارشی نوشت: طبق گفته ۲ مقام رسمی که ‌خواستند نام‌شان فاش نشود، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از کنفرانس وین به دنبال دیدار با محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران است. این شبکه افزود: به گفته این ۲ مقام مطلع، او می‌خواهد آمادگی و تمایل تهران را نسبت به ایجاد دوباره دسترسی بیشتر برای بازرسان آژانس بیازماید که در اعتراض به تحریم‌های آمریکا از سوی ایران به آن پایان داده شده است.

 

**نیروی دریایی راهبردی ارتش در عمق دریاها پرچم ایران اسلامی را برافراشته است

 

فرمانده نداجا، در مراسم تکریم و معارفه فرمانده منطقه سوم نیروی دریایی با تأکید بر اینکه نیروی دریایی راهبردی ارتش در عمق دریاها پرچم ایران اسلامی را برافراشته است، اظهار کرد: نخستین مأموریت نیروی دریایی راهبردی ارتش دفاع از مردم و حضور در کنار مردم است. دریادار ایرانی گفت: ما در قالب دیپلماسی دفاعی و ارتباط با کشورها، اقدامات زیادی را دنبال می‌کنیم.

در پایان این مراسم با حکم دریادار ایرانی، ناخدا یکم حسین حسنی به عنوان فرمانده جدید منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش منصوب شد.

 

*جوان ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**مذاکره برای مذاکره، قابل قبول نیست

 

وزیر خارجه ایران گفتگو‌هایی را با همتایان اروپایی خود حول محور برجام داشته است. امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش با اعلام اینکه ایران از اصل مذاکره استقبال می‌کند، افزود: «اما مذاکره برای مذاکره، قابل قبول نیست.»

وی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با هایکو ماس، همتای آلمانی گفت که اصل گفتگو‌های وین قابل قبول است و انجام می‌شود و به تروئیکای اروپایی توصیه کرد رفتار خود را تغییر داده و به بی‌عملی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام خاتمه دهند.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی ضمن تأکید بر بازگشت اروپا و امریکا به تعهدات برجامی، تصریح کرد: «ایران در مذاکراتی حضور می‌یابد که نتایج ملموسی را در تأمین حقوق و منافع مردم داشته باشد.»

 

*آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**ابراز تاسف ایران از سیاسی شدن پرونده شیمیایی سوریه توسط برخی کشورها

 

سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود در خصوص تحولات خاورمیانه با موضوع پرونده شیمیایی سوریه تاکید کرد: که پرونده شیمیایی سوریه توسط گروه خاصی از کشورها سیاسی شده است. زهرا ارشادی در سخنرانی خود گفته است: ما مجدداً حمایت کامل خود را از کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و تقویت اقتدار آن اعلام می‌کنیم.. ما همچنین خواستار اجرای کامل، موثر و غیر تبعیض‌آمیز کنوانسیون هستیم. بعلاوه، ما خواستار جهان‌شمولی کنوانسیون بوده و معتقدیم برای تحقق این هدف اساسی، رژیم اسرائیل باید مجبور شود بدون هیچ پیش شرط یا تاخیری به این کنوانسیون بپیوندد.

 

**در عراق می‌مانیم

 

دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای نزدیک اعلام کرد، کشورش در سطح نظامی، دیپلماتیک و مالی در عراق می‌ماند و این کشور برای امنیت ملی آمریکا مهم است. جوی هود گفت: واشنگتن در تلاش است و با طرف‌های ذی‌ربط برای مبارزه با دشمن اصلی یعنی داعش مذاکره می‌کند. وی گفت: واشنگتن به نیروهای عراقی تا زمان نابودی کامل داعش کمک خواهد کرد. آمریکا به سازمان ملل در نظارت دقیق بر انتخابات عراق کمک مالی می‌کند.

 

*خراسان ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**تصمیم درباره حضور نیروهای خارجی مربوط به عراقی‌هاست نه ماکرون

 

چندی قبل بود که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که کشورش برای نبرد با تروریسم در عراق خواهد ماند. این اظهارات ماکرون اما با پاسخ صریح هادی العامری همراه شد و رئیس ائتلاف «الفتح» عراق با تاکید بر اینکه تصمیم درباره حضور نیروهای خارجی مربوط به عراقی‌هاست نه ماکرون، خاطر نشان کرد: «پس از تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، هیچ نیروی خارجی از جمله نیرو‌های آمریکایی، فرانسوی و ترکی در خاک عراق حضور نخواهند داشت. هنگامی که نیرو‌های اشغالگر خارجی، خاک عراق را ترک می‌کنند، همه نیرو‌های امنیتی برای ایجاد دولت عراق متحد می‌شوند.»

 

*مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**دغدغه امنیتی اسرائیل درباره ایران

 

سفیر رژیم صهیونیستی در انگلیس به طرح ادعاهایی علیه کشورمان پرداخت و با اشاره به آغاز به کار دولت جدید در تهران مدعی شد که تهدید قریب‌الوقوع برنامه هسته‌ای ایران، اهمیت روابط تل‌آویو و لندن را بیشتر از قبل نشان می دهد. زیپی هوتووِلی در ادامه سیاست‌های ایران هراسی گفت: موضوع ایران مهمترین مسئله امنیت ملی ما است. من فکر می‌کنم وقتی صحبت از بریتانیا به میان می‌آید، ما همواره درباره اینکه ایران به کجا می‌رود دیدگاه مشابهی داشته ایم. وی همچنین مدعی شد: اکنون به روشنی مشخص شده است که ایران قصد وارد شدن به هیچ نوع سازش یا مذاکره‌ای ندارد، همه ما باید به میز مذاکره برگردیم و چگونگی اطمینان از عدم دستیابی ایران به اهدافش را مورد بازبینی قرار دهیم. ما باید اطمینان یابیم که اشتباهات تاریخی تکرار نمی‌شود.

 

*رسالت ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**تلفیق دانش و تجربه در مدیریت حوادث طبیعی بسیار موثر است

 

وزیر کشور ضمن بازدید از سازمان مدیریت بحران کشور، با مدیران، کارشناسان و کارکنان این سازمان دیدار کرد. وحیدی در این بازدید در جریان آخرین فعالیت‌های مجموعه عوامل سازمان مدیریت بحران کشور قرار گرفت. وی بر ارتقاء هماهنگی ها در صحنه حوادث، تهیه طرح خطر پذیری مکان‌های پر خطر، تمهیدات لازم قبل از وقوع حوادث طبیعی و همچنین برگزاری رزمایش‌های آمادگی تاکید کرد و گفت: تلفیق مدیریت دانش و تجربه در مدیریت حوادث طبیعی بسیار موثر است.

 

*آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**زمان از سرگیری روابط میان ایران و عربستان به آنها بستگی دارد

 

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص چشم‌انداز از سرگیری روابط بین ایران و عربستان اظهار داشت: ما با هیچ یک از کشورهای همسایه‌ قطع ارتباط نداشته و نداریم، اما در مقابل، برخی از آنها مانند عربستان به دلیل پیروی از آمریکا و اسرائیل ارتباط خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرده و همچنان تمایلی برای برقراری ارتباط نیز ندارند که این نشان دهنده‌ خصومت سردمداران عربستان است. سیاست‌های ما بر اساس ارتباط دو جانبه و دوستانه است ولی متأسفانه حاکمان عربستان این چنین عمل نمی‌کنند. کوثری ادامه داد:‌ زمان از سرگیری روابط میان ایران و عربستان به آنها بستگی دارد.

 

*قدس ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**قدردانی مقام لبنانی بابت ارسال محموله سوخت ایران

 

وزیر امور خارجه سابق لبنان در تماس با همتای ایرانی خود ضمن انتقال پیام میشل عون برای آیت الله رئیسی از فروش و ارسال محموله سوخت از سوی جمهوری اسلامی به مقصد لبنان قدردانی کرد. جبران باسیل با انتقاد از سیاست‌های آنهایی که می‌خواهند به مردم لبنان گرسنگی بدهند تا به اهداف سیاسی خود برسند، خواستار گسترش همه جانبه روابط فیمابین شد. امیرعبداللهیان نیز آمادگی ایران برای فروش محصولات نفتی خود به مشتریان جدید از جمله بیروت را مورد تأکید قرار داد.

 

*اعتماد ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**وزارت نفت از هر نوع سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند

 

وزیر نفت در نشست مشترک با مدیران صنعت نفت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار داشت: تامین سوخت برای زمستان یکی از اولویت‌های کنونی صنعت نفت به شمار می‌آید و پیش‌بینی شده است در بخش مصرف گاز با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌رو شویم. اوجی ابراز امیدواری کرد با بررسی و پیگیری امور، کشور بتواند از چالش سوخت زمستانی بدون دردسر عبور کند. وی گفت: از هر گونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در توسعه میدان‌های گازی با اولویت حفظ و نگهداشت تولید میدان گازی پارس جنوبی استقبال می‌کنیم؛ با ادامه روند کنونی در سال‌های آینده واردکننده گاز می‌شویم.

 

*اطلاعات ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**تأکید مراجع عظام تقلید و علما بر مهار تورم و توجه به اقشار آسیب‌پذیر

 

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین سفر استانی خود به قم رفت و با شماری از مراجع تقلید و علما دیدار کرد. ‌مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه قم در دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر رفع معضل بیکاری، مهار تورم، توجه به اقشار آسیب‌پذیر و تلاش برای بهبود و ارتقای ارزش پول ملی تاکید کردند.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی: گرانی مساله‌ای است که مردم از آن رنج می‌برند و باید فکر اساسی برای آن شود، پایین آمدن ارزش پول ملی کشور واقعا تاسف‌بار است که نیاز است برطرف شود. خیلی از افراد جامعه از بیکاری به ستوه آمده‌اند که باید با برنامه‌ریزی برطرف شود.

آیت الله علوی گرگانی: یکی از موضوعات مهم کشور ما بیکاری بویژه در قشر جوانان است هر جامعه ای که مردم آن بیکار باشند دچار مشکلات دینی خواهند شد بنابراین در درجه اول انتظار داریم به مساله اشتغال اهمیت داده شود.

آیت الله حسینی بوشهری: در کنار کارهای روزمره دولتمردان باید به مشکلات ساختاری کشور بپردازند و با ایجاد کارگروه‌های مختلف ساختار صحیحی در ارکان مختلف دولت ایجاد کنند. سرمایه ما مردم است و انقلاب در صورتی ماندگار است که مردم را در کنار خودش داشته باشد.

آیت الله اعرافی: باید تدابیری اندیشیده شود تا نیازمندان بصورت دقیق‌تر در زیر چتر بیمه‌ای و یارانه‌های حمایتی قرار بگیرند. حوزه‌های علمیه در حوادث و بلایای طبیعی و بیماری کرونا در خدمت مردم و کادر درمان بودند و ستادهای راهبری اجتماعی حوزه‌های علمیه تعاملات خوبی با نهادها و سازمان‌ها برای خدمت رسانی بر مردم دارند.

 

**رکورد واردات واکسن به کشور شکست

 

هواپیمای حامل حدود ۵میلیون دُز واکسن در فرودگاه امام خمینی (ره) بر زمین نشست. معاون فنی گمرک ایران اظهارکرد: با ورود این محموله حدود ۵میلیون دُزی که چهل و چهارمین محموله واکسن کرونای وارد شده به کشور است رکورد واردات واکسن در قالب یک محموله به کشور شکسته شد. جمال ارونقی ادامه داد: تشریفات گمرکی این محموله که از نوع سینوفارم و شامل ۲۳۸ پالت به وزن ۷۳ تن است، در پای پرواز انجام و واکسن ها تحویل وزارت بهداشت و مسئولان سازمان غذا و دارو شد.

 

*شهروند ۱۴۰۰/۰۶/۱۳

**نگران تأمین واکسن کرونا نباشید

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مردم نگران تأمین واکسن کرونا نباشند، گفت: «دولت تمام تلاش و توجه خود را برای تأمین واکسن و واکسیناسیون گذاشته است. عین‌اللهی در حاشیه بازدید از مرکز واکسیناسیون گلستان تبریز و مرکز واکسیناسیون خودرویی سپاه عاشورا، اظهار کرد: «واکسیناسیون علیه کرونا در واقع یک کار جهادی است و دولت نیز برای واردات واکسن جدیت لازم را دارد تا میزان فوتی‌های کرونایی به حداقل برسد. «او همچنین بر افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون در کشور به منظور جلوگیری از ازدحام تأکید کرد.

 

 

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

**پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمدسعید حکیم

 

اختصاصی/ در پی ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی سید محمد سعید حکیم; جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیام تسلیتی صادر کرد دراین پیام آمده است: نقش این عالم مجاهد و فقیه عالیقدر در هدایت گری دینی و سیاسی مردم، مبارزه بارژیم طاغوتی صدام، تربیت شاگردان فاضل و تألیف کتب علمی به ویژه در اعتلای حوزه‌های علمیه و ترویج معارف اسلامی و احیای مراسم راهپیمایی اربعین سیدالشهداء۷ بسیارمؤثر بود. جامعه مدرسین‌ حوزه علمیه قم‌، ارتحال این مرجع عظیم الشان را به‌ ساحت‌ مقدس‌ حضرت‌ بقیه‌ الله الاعظم‌ امام‌ زمان‌(ارواحنا فداه‌) و مقام‌ معظم‌ رهبری‌، حضرت‌ آیت‌‌الله العظمی خامنه‌ای‌(مدظله العالی‌) و آیات‌ و مراجع‌ عظام‌ تقلید(دامت برکاتهم‌) و علمای اعلام‌ و حوزه‌های علمیه‌ قم‌ و نجف‌ و سایر حوزه‌های علمیه‌ و همچنین‌ به‌ فرزندان‌ و بیت‌ معظم‌ آن‌ مرحوم‌ تسلیت‌ می‌گوید و برای آن‌ عالم‌ ربانی علو درجات‌ و برای بازماندگان‌ صبر جمیل‌ را مسألت‌ می نماید.

 

**نگرانی شبه نظامیان قَسَد از تکرار تجربه افغانستان و خروج آمریکا

 

تسنیم/ در پی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و ترس از خروج احتمالی واشنگتن از سوریه، شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا برای گفت‌وگو با دولت سوریه اعلام آمادگی کردند. طرف‌های سیاسی و نظامی وابسته به آنچه که «شورای سوریه دموکراتیک» خوانده می شود و مورد حمایت آمریکا در شرق رودخانه فرات در سوریه هستند، از تکرار سرنوشت مشابه متحدان آمریکا در افغانستان بعد از خروج از این کشور که به مدت بیش از ۲۰ سال تحت سیطره آمریکا بود، برای خود نگران هستند.

 

**آمریکایی‌ها بیش از ۷۰ درصد فرودگاه کابل را تخریب کردند

 

تسنیم/ «مولوی رحمت الله گلزار» رئیس سازمان هوانوردی غیرنظامی افغانستان اظهارداشت افغانستان اکنون چهار هواپیما دارد که تا دوسال دیگر نیز مدت کارایی و استهلاک آنها نیز پایان می‌یابد. این مقام طالبان تاکید کرد که هرجا نیروهای آمریکایی مستقر شدند پس از ایجاد ساخت و سازها در نهایت آنها را تخریب کردند. چیزی برای افغان‌ها باقی نمانده که بخواهند از آن استفاده کنند. مولوی گلزار ادامه داد که آمریکایی‌ها همه تجهیزاتی را که نتوانستند با خود ببرند، تخریب کردند و اکنون نیز در فرودگاه کابل بیش از ۷۰ درصد تجهیزات تخریب شده‌اند. وی با اشاره به تخریب رادارها و برج مراقبت توسط نیروهای آمریکایی تصریح کرد که این تجهیزات کاملا تخریب شده است و اکنون به کمک تیم فنی قطر در حال بازسازی آن هستیم. حتی سالن‌های انتظار نیز تخریب شده‌اند و بیش از ۳۰ میلیون برآورد تخریب فرودگاه کابل است.

 

** نگرانی صهیونیست‌ها از تکرار حملات موشکی به تأسیسات برقی و نفتی

 

تسنیم/ یکی از مسئولان رژیم صهیونیستی درباره خطر موشک‌های مقاومت فلسطین به تأسیسات حیاتی در درگیری‌های آینده هشدار داد و گفت که این اتفاق می‌تواند برای این رژیم دردسرساز باشد. «یارون گیلبوع»، رئیس اجرایی شرکت ساخت نیروگاه‌های کوچک تولید برق «توربوجین» در فلسطین اشغالی بر اهمیت تولید برق از نیروهای‌های خورشیدی بومی تأکید کرد و گفت: «این گونه نیروگاه‌ها و سیستم‌‌های بومی می‌تواند هرگونه آسیب به ساکنان و تأسیسات حیاتی را کم یا صفر کند.» این مسئول صهیونیست امروز جمعه گفت: «شماری از کشورهای غربی و همچنین اسرائیل خوب می‌دانند که امنیت ملی آن‌‌ها تا حدود زیادی به فعالیت روزانه زیرساخت‌‌های ملی از جمله برق مبتنی است که در معرض تهدید‌های خارجی قرار دارند».

 

** رهبر شیعیان کشمیر در ٩٢ سالگی در گذشت

 

فارس/ «سید علی شاه گیلانی» از رهبران برجسته کشمیر هند در سن ۹۲ سالگی درگذشت. گیلانی، که ژوئن سال گذشته تمام فعالیت‌های سیاسی را کنار گذاشته بود، چهارشنبه شب در شهر خود در سرنگر فوت کرد. وی روز پنجشنبه و تحت تدابیر امنیتی شدید که مقام‌های هندی اعمال کرده بودند در این منطقه به خاک سپرده شد و تنها به تعداد اندکی از خانواده وی از جمله دو پسر وی اجازه دادند تا در این مراسم حضور یابند. گیلانی رهبری حزب کنفرانس حریت کشمیر را بر عهده داشت و با حکمرانی هند بر این منطقه مخالف بوده و خواستار پیوستن به پاکستان بوده است.

 

** آمریکا ۴ شخص ایرانی را تحریم کرد

 

فارس/ وزارت خزانه‌داری آمریکا بر پایه ادعاهای اثبات‌نشده چهار فرد ایرانی را به بهانه «تلاش برای ربودن یک فعال ایرانی-آمریکایی» در فهرست تحریم‌ها قرار داد. خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده این چهار شخص مأموران وزارت اطلاعات ایران هستند و تلاش کرده‌اند یک شهروند آمریکا را در خاک ایالات متحده هدف قرار دهند. «علیرضا شاهواروقی فراهانی»، «محمود خاضعین»، «امید نوری»، «کیا صادقی» چهار فردی هستند که وزارت خزانه‌داری آمریکا آنها را به بهانه ارتباط با وزارت اطلاعات و امنیت ایران و بر اساس ادعاهای مطرح‌شده در بالا در فهرست SDN قرار داده است.

 

**سوریه اقدام قاطع شورای امنیت و سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی را خواستار شد

 

ایسنا/ وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نامه‌هایی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت بار دیگر درخواست کرده به مسئولیت‌های خود در چارچوب مقررات منشور سازمان بین المللی عمل کرده و این حملات آشکار را محکوم و اقدامات قاطع و فوری را برای جلوگیری از تکرار آنها انجام دهند. این وزارتحانه اعلام کرد: تجاوزات ناجوانمردانه اسرائیل به خاک سوریه در تکمیل نقض‌ها و جنایات این رژیم علیه سوریه و مردم آن و حمایت از گروه‌ها و ابزارهای تروریستی و ممانعت از حل سیاسی بحران سوریه است. “بامداد جمعه یک منبع نظامی سوریه گفت که پدافند هوایی ارتش این کشور با اهداف متخاصم اسرائیلی در حومه دمشق پایتخت سوریه مقابله و این حملات را دفع کردند.

 

**واشنگتن راهی جزاستفاده از رفتار محترمانه در قبال تهران ندارد

 

ایرنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام خزانه‌داری آمریکا در قرار دادن نام چهار شهروند کشورمان در فهرست تحریم‌های آمریکا به اتهامات موهوم، اظهارداشت: متاسفانه مقامات فعلی آمریکا مسیر شکست‌خورده دولت قبلی را طی می‌کنند. وی ادامه داد: حامیان و کاسبان تحریم در آمریکا جعبه ابزار تحریمی خود را در اثر مقاومت حداکثری ایران خالی دیده‌اند و این بار با توسل به سناریوهای هالیوودی، تلاش دارند حیات برگرفته از فضای تحریمی را برای خود زنده نگه دارند. خطیب‌زاده افزود: واشنگتن بداند راهی جز ترک اعتیاد تحریمی خود و استفاده از ادبیات و رفتار محترمانه در قبال تهران ندارد.

 

**بایدن فرمان انتشار عمومی اسناد مربوط به ۱۱ سپتامبر را صادر کرد

 

مهر/ «جو بایدن» با انتشار بیانیه‌ای از صدور فرمان اجرایی برای بررسی اسناد مرتبط با ۱۱ سپتامبر جهت خروج از وضعیت محرمانه خبر داد. در این بیانیه، بایدن شفافیت درباره مدارک ۱۱ سپتامبر را وعده دوران انتخاباتی خود عنوان کرد که حال بدنبال اجرایی شدن آن است. رئیس جمهوری آمریکا هنگام امضای فرمان گفت به وعده‌ای که در کارزار انتخابات ریاست جمهوری انتخاباتی داده بود، عمل می‌کند. فرمان اجرایی صادر شده به وزارت دادگستری و دیگر نهادهای ذیربط دستور می‌دهد که بر روند بازبینی و خارج کردن اسناد تحقیقات پلیس فدرال (اف بی آی) از طبقه‌بندی محرمانه نظارت کنند. این فرمان همچنین دادستان کل ایالات متحده را ملزم می‌کند اسناد خارج شده از طبقه بندی محرمانه را ظرف شش ماه آینده به انتشار عمومی برساند.

 

**برای بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای نمی‌توانیم تا ابد صبر کنیم!

 

مهر/ «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با چشم پوشی از واقعیت خروج یکجانبه و خودسرانه ایالات متحده از برجام و همچنین سنگ اندازی مقامات واشنگتن برای احیای این توافق تاریخی، مدعی شد که واشنگتن «برای اینکه ایران تصمیم خود را برای ازسرگیری گفتگوها در خصوص احیای برجام بگیرد، نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند!» این مقام آمریکایی در گفتگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت که ایالات متحده هنوز از سوی «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری جدید ایران نشانه‌ای دال بر آمادگی تهران برای آغاز دور هفتم گفتگوهای وین دریافت نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *