خبرروز ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

آغاز ماه محرم، ماه عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) را تسلیت می‌گوییم

 

آیت‌الله العظمی سبحانی: وظیفه اصلی مبلغان در ماه محرم تبلیغ رسالات الهی است

 

رئیس جمهور: در هر مذاکره‌ای باید حقوق ملت ایران تأمین شود

 

آیت الله استادی: عاشورا، واقعه‌ای عظیم است که برای طول دوران بشریت برنامه و حرف تازه دارد

 

آیت الله فاضل لنکرانی: مقررات بهداشتی در مراسم‌های عزاداری امسال با جدیت رعایت شود

 

 

* جام جم ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** ممنوعیت حضور ایران در حج عمره

 

برخی منابع خبری از ممنوعیت ورود زائران ۳۳ کشور، از جمله ایران، به حج عمره امسال خبر می‌دهند. بر اساس اعلام وزارت امور مذهبی ترکیه، مقام‌های سعودی فقط اجازه ورود زائران از کشورهایی را خواهند داد که واکسن کرونای مورد تأیید آنها را دریافت کرده‌اند.

 فعلا زائران ۳۳ کشور از ورود به عمره امسال منع شده‌اند که ایران، ترکیه، آمریکا، امارات، پاکستان، هند، مصر و لبنان از جمله آنها هستند. احتمال به روزرسانی این فهرست در روزهای آینده وجود دارد.

 

* همشهری ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** وزیر خارجه ژاپن در راه تهران

 

منابع دیپلماتیک ژاپنی خبر دادند که «توشیمیتسو موتگی» وزیر خارجه این کشور قصد دارد برای تحکیم روابط توکیو با دولت جدید ایران به تهران سفر کند.

بر اساس گزارش روزنامه ژاپن‌تایمز، موتگی اواسط‌ ماه جاری میلادی (آگوست) با همتای ایرانی خود در تهران دیدار می‌کند و درباره مسائلی نظیر موضوع هسته‌ای ایران با مقامات دولت آیت‌الله رئیسی دیدار و رایزنی خواهد کرد. بر اساس این گزارش، سفر موتگی به تهران بخشی از برنامه سفر ۱۰ روزه او به منطقه غرب آسیا خواهد بود.

 

* کیهان ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** زوال رژیم صهیونیستی واقعیتی قابل اتفاق در آینده نزدیک است

 

«زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی حماس با سردار سلامی فرمانده‌ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

سرلشکر سلامی در این دیدارها ضمن تبریک پیروزی‌ها و دستاوردهای درخشان و راهبردی مقاومت اسلامی فلسطین در عملیات سیف‌القدس، گفت: به‌واسطه واقعیت‌های انکارناپذیر میدانی اطمینان داریم زوال و فروپاشی رژیم صهیونیستی فراتر از یک آرزو، واقعیت قابل اتفاق در آینده نزدیک است.

وی افزود: صهیونیست‌های سرکش را فقط قدرت می‌تواند آرام کند و قوی شدن فلسطین یک راهبرد و راهی است که هرگز نباید متوقف شود.

 

** ۱۰۰ هزار موشک به سمت اسرائیل نشانه‌گیری شده است

 

رئیس‌اسبق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، در سخنانی اذعان کرد که این رژیم نسبت به احتمال تشدید تنش در جبهه شمالی این رژیم با جنوب لبنان نگران است: «همه می‌دانند که ۱۰۰ هزار موشک به سمت اسرائیل نشانه گرفته شده است و جبهه داخلی باید آماده‌باشد». «گرشون هکوهین» این را هم گفت که «حزب‌الله و حماس جنگ نمی‌خواهند، آنها می‌خواهند ما را از پای دربیاورند. آنها متعهد به تلاش روزانه برای آسیب رساندن به اسرائیل تا زمان نابودی آن هستند».

 

* شرق ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** جامعه جهانی باید موضع صریح بگیرد

 

وزیر امور خارجه با آرنو نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار ظریف سیاست‌های نادرست قدرت‌های خارجی را از عوامل مهم وضعیت کنونی افغانستان برشمرد.

وی با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک و تسهیل در گفت‌وگوها میان طرف‌های افغان به منظور پیشبرد روند صلح در افغانستان، حل مشکل این کشور را تنها از طریق گفت‌وگوهای بین‌الافغان دانست و افزود: «جامعه جهانی باید موضع صریحی در حمایت از حل‌وفصل سیاسی بحران در افغانستان و محکومیت خشونت و نتایج آن اتخاذ کند».

 

* ایران ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** در هر مذاکره‌ای باید حقوق ملت ایران تأمین شود

 

رئیس‌جمهوری کشورمان در تماس تلفنی یک ساعته «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، با اشاره به نقض مکرر و فاحش تعهدات از سوی امریکا و همچنین عدم پایبندی سه کشور اروپایی عضو برجام به تعهدات خود در این توافق بین‌المللی، گفت: امریکایی‌ها با وضع تحریم‌های جدید تعهدات خود را به‌طور آشکار نقض کرده و حتی تحریم‌های جدید را به حوزه اقلام بشردوستانه هم کشاندند.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه هم امریکا و هم اروپایی‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند، گفت: در هر مذاکره‌ای باید حقوق ملت ایران استیفا و منافع ملت ما تأمین شود.

 

* جمهوری‌اسلامی ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** گزینه جدید آمریکا برای احیای برجام، لغو محدود تحریم‌ها در قبال توقف اکثر فعالیت‌های غنی‌سازی است

 

پایگاه خبری و تحلیلی «بلومبرگ» گزارش کرد که با توجه به اینکه ایران راه‌های مقابله با تحریم‌های ایالات متحده را پیدا کرده است، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با این واقعیت هشداردهنده روبه‌رو است که بازگشت به برجام احتمالاً دیگر امکان‌پذیر نیست.

این پایگاه تحلیلی سپس به نقل از منابع آگاه از مذاکرات وین نوشت گرچه ایالات متحده همچنان خواستار بازگشت سریع به برجام به عنوان مسیری به سوی یک توافق “طولانی‌مدت‌تر و مستحکم‌تر” است اما همچنان تمایل دارد جایگزین‌های دیگر را مورد ارزیابی قرار دهد که این شامل برداشتن گام‌های موقت به سوی کاهش محدود تحریم‌ها در قبال اقدام ایران در متوقف کردن اکثر فعالیت‌های غنی‌سازی است.

بلومبرگ تاکید کرد که عدم بازگشت به توافق اولیه هسته‌ای، یک شکست بزرگ و چشمگیر برای “جو بایدن” رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شود.

 

** تاکید رئیسی برای استفاده از همه ظرفیت‌های موجود جهت تسریع در کنترل ویروس کرونا و درمان بیماران

 

رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار خراسان رضوی ضمن پیگیری آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور و همچنین استان خراسان رضوی، بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تسریع در کنترل بیماری، درمان و ارائه خدمات به بیماران تاکید و دستورات لازم را صادر کرد.

 

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** پرونده ترک فعل دولت روحانی تشکیل می‌شود

 

میرسلیم عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: ما پرونده‌ای از ترک فعل‌های دولت روحانی تشکیل خواهیم داد، چراکه نمی‌توان به راحتی از تخلفاتی که در دولت سابق انجام شد، گذشت و اقدامات خلاف قانون آنان را نادیده گرفت.

 

** متوقف کردن ایران باید تمرکز اصلی اسرائیل باشد

 

رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خطاب به کمیته «امور خارجه و دفاع» کنست هشدار داد ایران باید تهدید اصلی و تمرکز این رژیم به لحاظ امنیتی باقی بماند.

«مئیر بن شبات» گفت: متوقف کردن ایران بالاترین اولویت است. این هدف در دستور کار استراتژیک و امنیتی ما از جایگاه اصلی برخوردار است و تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم تهدیدهای متعدد ایران علیه ما متوقف شده، باید همچنان در این جایگاه باقی بماند.

 

** تا آزادی قدس شریف از فلسطین حمایت خواهیم کرد

 

رئیس مجلس در دیدار زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از مبارزات ملت فلسطین و محور مقاومت تاکید کرد و گفت: از نمادهای روحیه انقلابی در جمهوری اسلامی ایران دفاع از مردم مظلوم فلسطین است و تا آزادی قدس شریف ادامه خواهد داشت.

قالیباف با تبریک پیروزی‌های ملت فلسطین و محور مقاومت در جنگ ١٢ روزه اخیر با رژیم اشغالگر قدس، گفت: این دستاورد مهم مبارزان فلسطین بویژه رزمندگان جهاد اسلامی نشان از انسجام و همبستگی ملت فلسطین دارد.

وی افزود: رژیم غاصب صهیونیستی تصور چنین شکستی را نمی‌کرد و مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین برای آنان بسیار دردناک بود.

 

* جوان ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** رئیسی برای اجلاس سران منطقه به عراق دعوت شد

 

گزارش‌ها حاکی از این است که فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق طی دو روز آینده به تهران می‌آید تا به صورت رسمی از آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور ایران برای حضور در نشستی امنیتی در عراق دعوت کند. پایگاه خبری العربی در این مورد نوشت، تبادل نظر با رئیس‌جمهور ایران درباره روابط دوجانبه از جمله مسائل امنیتی عراق نیز در دستور کار سفر فؤاد حسین قرار دارد.

 

** آغوش باز میهن برای ایرانیان خارج

 

رئیس قوه قضائیه در نشست مسئولان عالی قضایی با اشاره به ابراز تمایل برخی ایرانیان مقیم خارج کشور برای بازگشت به وطن و ابراز نگرانی برخی از آنان نسبت به برخورد‌های قضایی اظهار داشت: «هیچ ایرانی‌ای که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد. اتفاقاً مواردی هست که اگر این افراد بیایند و در اینجا به مسائل آن‌ها رسیدگی شود، به نفع آنهاست و از وضعیت بلاتکلیفی خارج می‌شوند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای به کسانی هم که ممنوع الخروج بوده و اکنون به خارج رفته اند، اطمینان داد هنگام ورود بازداشت نخواهند شد.

 

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان با امیرعبداللهیان

 

ژان آرنو، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان با حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین‌الملل دیدار و گفتگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات افغانستان و منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مذاکرات بین افغانی با حضور همه طرف‌ها تاکید دارد.

وی بر نقش سازمان ملل در ایجاد صلح و امنیت در افغانستان تاکید و در عین حال از ‌عدم اقدام فعال سازمان ملل در قبال تحولات اخیر افغانستان انتقاد کرد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اقدامات غیرمسئولانه آمریکایی‌ها و آثار رفتاری اشغالگران، مشکلات مردم رنج دیده افغانستان را چندین برابر کرده است. ما نباید در ادامه بی‌مسئولیتی آمریکایی‌ها شاهد اقدامات کند و آرام سازمان ملل باشیم.

 

** لاک داون کردن کشور، تصمیم تلخی است که باید سریعا گرفته شود

 

فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به اینکه در تهران و در کل کشور سویه بیماری قالب، سویه دلتاست، گفت: تعطیلی اثربخشی ندارد بلکه آن چیزی که موثر است موضوع لاک داون بوده که تصمیم تلخی است و باید سریعا گرفته شود.

زالی گفت: همه کشور برای لاک داون باید بسیج شوند چرا که تامین مواد غذایی، کمک به افراد فرودست، کمک به مشکلات معیشتی افراد و… باید لحاظ شود.

وی افزود: لاک داون به معنای تعطیلی کامل است و باید همه‌ شهر تعطیل شده و فعالیت‌های اجتماعی به حداقل برسد و جز مشاغل بسیار ضروری مانند تامین غذا، دارو و امدادی سایر مشاغل باید تعطیل شوند. حتی حمل و نقل عمومی هم در لاک داونی که مدنظر ما است باید تعطیل شود.

 

* خراسان ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** محتوای نامه سازمان بازرسی کل کشور برای انتخاب شهرداران اشاره به انتخاب فرد خاصی ندارد

 

عصر دیروز از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد که سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای خطاب به مهدی چمران با انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران به دلیل عدم تطابق مدرک تحصیلی وسابقه مدیریتی مخالفت کرده است.

ایمان شمسایی مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: محتوای نامه سازمان بازرسی کل کشور برای انتخاب شهرداران، کلی است و اشاره به انتخاب فرد خاصی ندارد. مضمون این نامه کلی است و اصلا نام فردی تصریح نشده و اشاره به انتخاب فرد خاصی ندارد. بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی وظیفه سازمان بازرسی کل کشور، نظارت بر حسن اجرای قانون است.

 

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** نامه وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور درباره وضعیت کرونا و مراسم محرم

 

وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس جمهور ضمن اشاره به وضعیت بیماری کرونا در کشور، کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها و همچنین در پیش بودن ایام محرم و مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، گفت: تقاضا می‌شود به عنوان رئیس محترم ستاد ملی مدیریت کرونا دستور فرمایید به نحو مقتضی اهمیت تاثیرگذاری تجمعات غیر منطبق با پروتکل‌ها به مقامات ناظر و اجرایی در سطح استان‌ها ابلاغ شود.

نمکی در این نامه نوشت: آنچه می‌گذرد به دلیل عادی بودن شرایط در نقاط قرمز و عدم اعمال هرگونه پروتکل سطح اجرای شیوه‌نامه‌ها سیر نزولی خود را طی می‌کند و با تأثیرگذاری تصاعدی این عادی‌پنداری بر افزایش موارد، هر لحظه کار ما سخت‌تر می‌شود و نگرانم تا جلسه آتی و جمع‌بندی نظرات و اعلام تصمیم جدید، وضعیت هر لحظه نامطلوب‌تر شود.

 

** انهدام باند ۱۰۲ نفره اعمال نفوذ و کارچاق کنی در پرونده‌های ثبتی در استان تهران

 

 رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه از شناسایی و انهدام یک باند ۱۰۲ نفره در استان تهران خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی تصریح کرد: در جریان برخورد با این باند، ۲۳ کارمند سازمان ثبت اسناد و املاک، ۷۰ وکیل و ۹ کارچاق کن تحت تعقیب قضائی قرار گرفته‌اند.

وی همچنین از انهدام یک باند ۷ نفره ارتشاء شامل ۴ وکیل و ۳ کارمند در استان تهران خبر داد و گفت که یک باند پولشویی و برداشت غیرقانونی از حساب‌های بانکی مردم در روزهای اخیر شناسایی و با آن‌ها برخورد شده است.

 

* رسالت ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** امنیت خلیج‌فارس خط قرمز ماست

 

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

ـ اظهارات جوزف بورل درباره حادثه مربوط به کشتی مرسر استریت غیرمسئولانه و جانبدارانه مردود است و ایران به اشد وجه بیانیه گروه هفت را محکوم و می‌کند.

ـ اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در مورد ملت ایران جدید نیست، بلکه حلقه‌ای از زنجیره اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیسی علیه ایران است.

ـ امنیت خلیج‌فارس خط قرمز ماست، تلاش کردیم این آبراه از ناامنی در امان باشد.

ـ انگلیس بدهی‌اش را گروگان مسائل دیگر کرده است. اگر دولت انگلیس از پرداخت آن بدهی سر باز بزند، دولت این کشور را در پرداخت آن مسئول خواهیم کرد.

ـ ما هیچ‌وقت گفت‌وگوهای وین را ترک نکردیم. یک فرآیند انتقال قدرت به شکل دموکراتیک رخ داده که در این فرآیند، تغییراتی در تیم‌های اجرایی انجام می‌شود.

ـ اگر به راه‌حلی برسیم که آمریکا به تعهدات ذیل برجام برگردد، ایران هم اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند.

 

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** ۱۰ عفو محکوم تعزیرات حکومتی خوزستان

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان گفت: ۱۰ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی خوزستان مورد عفو یا تخفیف مجازات رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفتند.

بیرانوندی بیان کرد: به مناسبت عید سعید غدیر‌خم تعداد ۲ هزار و ۸۲۵ نفر از محکومان عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی از سراسر کشور مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند.

وی گفت: در این عفو تعداد ۳۱۶ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی بودند که ۱۰ نفر آنها مربوط به استان خوزستان بود.

 

** دستور تامین دستگاه‌های اکسیژن‌ساز

 

رحمانی فضلی وزیر کشور در راستای تاکیدات ریاست محترم جمهوری، مبنی بر ضرورت اتخاذ تصمیمات لازم در راستای ضرورت مقابله هرچه جدی تر و کنترل بیماری کرونا در کشور و با توجه به گزارش تعدادی از استانداران کشور، مبنی بر کمبود اکسیژن و دستگاه‌های اکسیژن ساز در برخی از بیمارستان‌های کشور، طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن ‌تجارت و رئیس کمیته تدارکات و پشتیبانی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ابلاغ کرد که با همکاری وزرای بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، نفت و نیرو، حداکثر تا پایان هفته‌جاری، نسبت به ضرورت بسیج امکانات و تلاش‌ها، در جهت تامین اکسیژن و دستگاه‌های اکسیژن ساز مورد نیاز مراکز درمانی کشور‌، جهت مقابله موثرتر با ویروس کرونا و درمان بیماران مبتلا به ویروس کووید- ۱۹ اقدام و نتیجه را به قرارگاه عملیاتی منعکس نماید.

 

* قدس ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** توییت سعید جلیلی در آستانه اعلام کابینه

 

سعید جلیلی در آستانه اعلام اسامی کابینه در توییتی نوشت: «شخص‌محوری و تکیه بر افراد سیاسی یک آسیب است؛ تکیه حرکت گفتمانی در انقلاب اسلامی باید بر محور ولایت فقیه و حقانیت ارزش‌ها و اصول و آرمان‌های انقلاب باشد».

 

** ۷ سال است در حال مذاکره‌ایم!

 

رئیس هیئت صنعا در مذاکرات صلح اعلام کرد گفت‌وگوها با جامعه جهانی و حتی کشورهای متجاوز از هفت سال پیش برای توقف جنگ در یمن ادامه دارد.

عبدالسلام گفت: طرف عمانی نامه‌ای را از عربستان و برخی طرف‌های جامعه جهانی برای رهبری انصارالله آورد. ما طرحی را درباره توقف عملیات نظامی در مأرب به طرف عمانی ارائه دادیم. تلاش‌های عمان برای حل اوضاع یمن ادامه دارد، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

 

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** شکایت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از روحانی و زنگنه

 

یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پروژه انتقال نفت گوره- جاسک را پروژه‌ای افتخارآمیز برای جمهوری اسلامی دانست و با تاکید بر اصرار روحانی برای افتتاح زودهنگام پروژه گفت: افتتاح زودهنگام باعث تخریب برخی از قسمت‌های پروژه شده و خسارت‌های سنگینی را به سرمایه‌گذار وارد می‌کند.

او ادامه داد: بر این اساس کمیسیون فورا این مساله را به گزارشی در مجلس شورای اسلامی تبدیل کرده و پس از ارایه گزارش، درقالب پرونده‌ای به قوه قضاییه ارجاع داد.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: قوه قضاییه شکایت ارسالی را بررسی کرده و در موعد مقتضی حکم آنان را صادر می‌کند.

 

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** برای حل مشکلات مسلمانان، دست در دست ایران می‌دهیم

 

سخنگوی جنبش انصارالله با اشاره به استفاده یمن از تجارب نظامی ایران، ابراز امیدواری کرد که حمایتهای تهران ادامه یابد.

حمد عبدالسلام تأکید کرد که این جنبش و دولت نجات ملی یمن روابط حسنه و خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارند.

وی تصریح کرد: ما برای مقابله با مشکلاتی که مسلمانان با آن روبرو هستند، چه در فلسطین یا هر جای دیگری، دست خود را در دستان ایران قرار می‌دهیم و امیدواریم ایران قدرتمندتر از امروز باشد و روابط مستحکمی با ملت یمن داشته باشد.

 

** بحرین و رژیم‌صهیونیستی برای مقابله با ایران تفاهمنامه امضا کردند

 

دو مقام بحرینی و صهیونیستی تفاهمنامه‌ای را با هدف مقابله با ایران در زمینه «جنگ افکار و ایده‌ها» امضا کردند.

«دور گلد» رئیس مرکز امور عمومی بیت‌ المقدس یادداشت تفاهمی را با «عبدالله بن احمد آل خلیفه» معاون روابط بین‌الملل بحرین امضا کرد.

در مراسم امضای این تفاهمنامه در هتل «کینگ دیوید» بیت‌ المقدس، گلد تاکید کرد که همکاری تحقیقاتی، به اسرائیل و بحرین در مقابله با ایران در زمینه «جنگ ایده‌ها» کمک خواهد کرد.

وی ادعا کرد: همکاری ما می‌تواند عامل مرکزی برای پیروزی در این جنگ باشد.

 

** محکومیت «عنابستانی» به ۳ ماه و یک روز حبس

 

رای بدوی در مورد علی اصغر عنابستانی نماینده مجلس شورای اسلامی صادر شد. عنابستانی به اتهام وارد کردن سیلی به صورت سرباز نیروی انتظامی به ۳ ماه و یک روز حبس محکوم شد.

 

* شهروند ۱۴۰۰/۰۵/۱۹

** موجودی واکسن کرونا بیش از میزان تزریق است

 

همتی رئیس جمعیت هلال ‌احمر با اشاره به اینکه این جمعیت عضوی از حلقه واردات واکسن به کشور است، تأکید کرد: «تمام دغدغه‌های واردات واکسن که در حال حاضر بر دوش هلال ‌احمر است، به آرامش هموطنان‌مان می‌ارزد.

امیدواریم با حمایت‌های دولت، روند واردات تداوم داشته و همچنین هلال‌ احمر با توانی که دارد بتواند در عرصه واکسیناسیون نیز در کنار وزارت بهداشت باری از دوش مردم بردارد تا تزریق واکسن از موجودی آن پیشی بگیرد.

در حال حاضر میزان موجودی واکسن در کشور از میزان تزریق بیشتر است و ورود هلال ‌احمر در این عرصه آرامش جامعه را در پی خواهد داشت.

 

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت  های اینترنتی

 

**وظیفه اصلی مبلغان در ماه محرم تبلیغ رسالات الهی است

 

مهر/ آیت‌الله العظمی سبحانی در پیامی به نوزدهمین گردهمایی روحانیون ومبلغین آلمان هلند و بلژیک با اشاره به پیام‌های آیه شریفه ۳۹ سوره احزاب تأکید داشتند: وظیفه اصلی مبلغان در ماه محرم تبلیغ رسالات الهی است و تکیه اصلی مطالب تبلیغی باید بر آیات قرآن و روایات معصومین: باشد. ایشان ضمن تأکید بر ضرورت بیان سیر تاریخی حرکت سید الشهدا۷ خاطرنشان کردند: میزان مهم در تبلیغ باید رضای خدا باشد نه رضای دیگران چرا که بر همه اعمال ما نظارت دارد وباید نسبت به همه آنها پاسخگو باشیم.

 

**عاشورا، واقعه‌ای عظیم است که برای طول دوران بشریت برنامه و حرف تازه دارد

 

ایکنا/ آیت‌الله استادی با اشاره به عظمت قیام امام حسین۷ گفت: قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و عاشورا، واقعه‌ای عظیم است که برای طول دوران بشریت برنامه و حرف تازه دارد و هیچ خدشه‌ای به این ماجرا نباید وارد شود. عضو جامعه مدرسین درادامه تصریح کرد: از زمان امام زین العابدین(ع) به بعد ائمه اهتمام داشتند که داستان کربلا به عنوان یک درس تلقی شود و برای مسلمانان جنبه سیاسی و تربیتی داشته باشد و در واقع برای جامعه اسلامی یک الگو باشد. اگر چنین است پس به ناگزیر باید قضیه امام حسین(ع) را طوری تفسیر کنیم که به درد ما در این دوران هم بخورد و ما بتوانیم از آن استفاده تربیتی و الگویی هم داشته باشیم.

 

**مقررات بهداشتی در مراسم‌های عزاداری امسال با جدیت رعایت شود

 

رسا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به برپایی مراسم عزاداری در ماه محرم و لزوم توجه به تعظیم شعائر مذهبی، تاکید کرد: بر اساس ضوابط فقهی و دینی، باید مقررات بهداشتی در تمام مراسم عزاداری امسال با جدیّت رعایت شود.

عضو جامعه مدرسین درادامه با بیان اینکه وقتی محرم می‌شود می‌خواهیم بگوییم خدایا ما حسین تو را دوست داریم گفت: دوست داشتن ما برای آن هدفی است که حسین(علیه السلام) جانش را داد یعنی ما هم اعلام آمادگی می‌کنیم برای همان هدف، ما هم در میدانیم، ما اگر عزاداری می‌کنیم، اگر اشک می‌ریزیم، اگر این را افتخار خودمان می‌دانیم، اینها همه برای این است که به خدا نزدیک شویم.

 

**شب‌های ماه محرم از نعمت‌های الهی است و باید شکرگزار آن بود

 

مهر/ دبیرکل حز‌ب‌الله لبنان در سخنرانی به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری حسینی از شب‌های محرم به عنوان نعمت‌های بزرگ الهی یاد کرد که باید بخاطر آن شکرگزار بود. محور اصلی سخنرانی دبیرکل حز‌ب‌الله لبنان به مناسبت نخستین شب ایام محرم هجرت نبوی شریف بود. سیدحسن نصرالله همچنین بر رعایت کامل توصیه‌های بهداشتی در مراسم عزاداری حسینی با توجه به شیوع ویروس کرونا تاکید کرد.

 

**تقابل بعدی با حزب‌الله برای اسرائیل بسیار دردناک خواهد بود

 

تسنیم/ «آلون بن دیوید» کارشناس برجسته نظامی رژیم صهیونیستی در روزنامه اسرائیلی «معاریو» به بررسی تنش‌های ایجادشده میان حزب‌الله و این رژیم بعد از ۱۵ سال پرداخت و تأکید کرد، تقابل بعدی با حزب‌الله برای اسرائیل بسیار دردناک و متفاوت خواهد بود. این کارشناس صهیونیست در مقاله جدید خود که در وب‌سایت روزنامه معاریو منتشر شد اعلام کرد ارتش اسرائیل می‌داند که شرایط به‌شکل اساسی تغییر کرده است و شلیک موشک از سمت لبنان به اسرائیل برای ما بسیار ناراحت‌کننده بود و شهرک‌نشینان باید بفهمند که بعد از ۱۵ سال آرامش پس از جنگ دوم با لبنان، امسال واقعیت تغییر کرده است.

 

** ادامه سرقت نفت سوریه توسط اشغالگران آمریکایی

 

تسنیم/ نیروهای اشغالگر آمریکایی در ادامه سرقت نفت سوریه، یک محموله جدید را از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید به عراق منتقل کردند. منابع محلی گفتند که ۸۰ کامیون متعلق به نیروهای اشغالگر آمریکایی حامل نفت سرقت شده سوریه از طریق گذرگاه غیر قانونی الولید عازم خاک عراق شدند. این منابع افزودند: خودروهای اشغالگران آمریکایی این کاروان را همراهی کردند.

 

**آمریکا پرونده حملات ۱۱ سپتامبر را بازبینی می‌کند

 

 ایسنا/ دولت جو بایدن اعلام کرد پرونده‌های مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را بازبینی خواهد کرد. پیشتر خانواده‌های قربانیان این رخداد اعلام کردند تنها به شرطی با حضور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مراسم یادبود بیستمین سالگرد این حملات موافقت می‌کنند که اسنادی که به گفته آنها حمایت رهبران سعودی از حملات را نشان می‌دهد افشا کند. بایدن در بیانیه‌ای گفت: “دولت من متعهد است تا حداکثر شفافیت را بر اساس قانون تضمین کند. “وی افزود: “من از اقدام امروز وزارت دادگستری که شامل تعهد برای بررسی مجدد اسنادی است که قبلاً توسط دولت مخفی شده بود، و انجام این کار در اسرع وقت، استقبال می‌کنم.”

 

**تلفات کرونا بر مدار رکوردزنی

 

ایرنا/ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، اعلام کرد: ۵۸۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در کشور و در خیز پنجم کرونا جان خود را از دست دادند. ویروس کرونا دورخیز خود برای خیز پنجم را از ابتدای تیر ماه از جنوب کشور به مرکز کشور آغاز کرد و اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. پیشتر بالاترین آمار فوتی‌های روزانه کرونا در ایران طی ۱۹ ماه گذشته مربوط به ششم اردیبهشت ماه سال جاری با ۴۹۶ فوتی بوده است. همچنین حریر چی معاون کل وزارت بهداشت گفت: متأسفانه تا یک ماه آینده تعداد موارد ابتلای به کرونا در کشور افزایش خواهد یافت و تا یک ماه و نیم دیگر، موارد مرگ و میر صعودی خواهد بود.

 

**ایران اتهامات اثبات نشده آمریکا و انگلیس را قاطعانه رد کرد

 

ایرنا/ نمایندگی ایران در سازمان ملل “اتهامات اثبات نشده” و “اظهارات مبتنی بر اغراض سیاسی” آمریکا و انگلیس در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل، را قاطعانه رد کرد و گفت: این اتهامات تکرار ادعاهای ساختگی توسط رژیم اسرائیل است و هیچ مدرک قابل تأیید و قطعی برای اثبات این اتهام وجود ندارد.

زهرا ارشادی” تصریح کرد: حضور گسترده نیروهای نظامی این کشورها از جمله در خلیج فارس و دریای عمان همواره منبع اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه بوده و اخبار ساختگی و عملیات‌های دروغین از جمله توسط اسرائیل برای توجیه چنین حضور غیرقابل قبولی یا حمله به کشورهای منطقه مورد استفاده قرار گرفته است.

 

**رئیس سازمان جاسوسی آمریکا به تل آویو می رود

 

مهر/ «ویلیام برنز»، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا موسوم به سیا قرار است برای نخستین بار از زمان به دست گیری این مسئولیت به رژیم صهیونیستی سفر کند. براساس این گزارش، انتظار می‌رود که دیدار مقام آمریکایی با مقامات صهیونیستی متمرکز بر موضوع ایران باشد. یک منبع نزدیک به مقامات رژیم صهیونیستی گفته است که رئیس سازمان سیا در سفر خود با مقامات تشکیلات خودگران فلسطین در «رام‌الله» نیز دیدار خواهد کرد.

 

**پنتاگون مدعی نگرانی درباره اوضاع افغانستان شد

 

مهر/ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با بیان اینکه اوضاع امنیتی در افغانستان در مسیر درستی پیش نمی‌رود مدعی نگرانی عمیق واشنگتن از اوضاع این کشور شد. «جان کربی» در نشستی خبری افزود: ما به حمایت از نیروهای دولتی افغانستان ادامه خواهیم داد اما تمرکز ما تکمیل خروج از این کشور تا پایان ماه جاری است. وی گفت: ما به عقب نشینی از افغانستان پایبندیم و آنها باید خودشان از کشورشان دفاع کنند. کربی ادامه داد: ما از اوضاع افغانستان نگرانیم و شاهد هستیم که طالبان پیشروی می‌کند. نیروهای افغانستان قدرت لازم برای مقابله با طالبان را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *