خبرروز ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

تشکر رهبر معظم انقلاب از مدال‌آوران کشورمان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

 

رئیس جامعه مدرسین: مبلغان دین از ظرفیت فضای مجازی غافل نشوند

 

آیت‌الله اعرافی: رسانه حوزه آینه‌ای برای رسالت و منزلت حوزه است

 

آیت‌الله رجبی: رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها باید امید را در جامعه زنده نگه دارند

 

حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی: توجه به مسأله محوری در اولویت کارها قرار گیرد

 

 

* جام جم ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** ضرب‌الاجل رئیس جمهور برای مقابله با کرونا

 

رئیس جمهور در جلسه ستادملی مقابله با کرونا با اشاره به ضرورت دریافت پیشنهادات تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تجربیات عملی دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور برای نهایی کردن طرح تحول در مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری‌های سراسر کشور هرچه زودتر تجارب یک سال و نیم اخیر در مقابله با کرونا، موانع پیش رو و پیشنهادات تحولی خود را به وزارت بهداشت و وزارت کشور ارسال کنند.

آیت‌الله رئیسی همچنین تاکید کرد: طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا با استفاده از تجربیات یک سال و نیم اخیر کشور در کمیته ویژه‌ای تدوین و هفته آتی در دستور کار جلسه ستادملی قرار خواهد گرفت. وی افزود: طرح جامع تحول شامل پروتکل‌های بهداشتی، سازوکارهای درمانی، فرآیند تامین و تولید واکسن، سازوکار واکسیناسیون عمومی، برآورد وضعیت آینده کرونا و… خواهد بود.

 

* همشهری ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** نباید از فضای مجازی بترسیم

 

آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفت: اگر آدم درستی باشیم، نباید ترسی از فضای مجازی داشته باشیم. صفحه توئیتر این استاد برجسته حوزه با انتشار یک مطلب آورده است: اگر واقعا ما آدم درستی باشیم، ترسی نداریم که فضای مجازی چه چیزی را می‌خواهد منتشر کند. اگر کسی چیزهای دروغی را منتشر کرد، محاکمه بشود اما ما اگر با طهارت زندگی کنیم، از دنیای مجازی باکی نیست.

 

** دولتمردان کابینه دوازدهم ممنوع‌الخروج می‌شوند؟

 

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به پایان بررسی‌های طرح ممنوعیت خروج مسئولان از کشور، درخصوص ممنوع‌الخروج‌بودن مسئولان دولت دوازدهم با توجه به این طرح، اعلام کرد که قطعا مشمول می‌شوند. حسن نوروزی گفت: این طرح برای مسئولان و مدیران کشور مسئولیت‌سازی‌ می‌کند، معتقدیم این کار باید انجام شود تا نسبت به بیت‌المال مسئولیت‌سازی‌ کنیم.

 

* کیهان ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** تشکر رهبر معظم انقلاب از مدال‌آوران کشورمان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

 

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با پایان کار کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در پیامی از مدال‌آوران کشورمان تشکر کردند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

بسمه تعالی. از مدال‌آوران المپیک که با تلاش خود ملت ایران را خوشحال کردند، تشکر می‌کنم.

 

** در دفاع از حقوق حاکمیتی خود در خلیج فارس اندکی تردید نمی‌کنیم

 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه گروه هفت و نماینده عالی اتحادیه اروپا را به شدت محکوم کرد و گفت: بیانیه بی‌اساس وزرای خارجه گروه هفت و نماینده عالی سیاسی خارجی اتحادیه اروپا را که طی آن اتهامات بی‌اساسی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است، به شدت محکوم می‌کنیم. خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به تامین امنیت آبراه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز کاملا متعهد است و آن را جزیی از امنیت خود دانسته و کماکان آماده مشارکت با کشورهای منطقه در زمینه ایجاد، استقرار و تضمین پایداری نظام امنیت دسته‌جمعی در منطقه است و در عین حال در دفاع از حقوق حاکمیتی خود در این حوزه حتی اندکی تردید نخواهد کرد.

وزیران خارجه کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا بدون ارائه مستندات لازم ایران را به دست داشتن در حمله به کشتی صهیونیستی مرسر استریت متهم کرده‌اند. در بیانیه آنان آمده است: «تمامی ادله موجود، به وضوح به نقش ایران اشاره می‌کنند. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد».

 

** بخواهیم با دشمن تقابل کنیم صراحتاً اعلام می‌کنیم

 

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح درباره ماجرای کشتی «مرسر استریت» اظهار داشت: راهبرد آمریکا، انگلیس و اسرائیل ایجاد ناامنی است؛ به‌خصوص رسانه‌های سعودی هم به جمع آنها اضافه می‌شوند تا ایران‌هراسی را تشدید کنند؛ در حالی که راهبرد ایران تقویت امنیت در خلیج ‌فارس است. سردار شکارچی افزود: اگر بخواهیم با دشمنان تقابل داشته باشیم، نمی‌گذاریم که صحنه نبرد در پیرامون خودمان باشد. اگر قرار باشد با دشمنان مقابله کنیم، به‌صورت آشکار آن را اعلام می‌کنیم؛ مانند اقدامی که در «عین‌الاسد» انجام دادیم.

 

* شرق ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** آخرین نقطه مرز رسمی افغانستان با ایران هم سقوط کرد

 

طالبان آخرین نقطه مرز افغانستان و ایران را نیز تصرف کرد. این تازه‌ترین نمونه تصرفات گسترده گروه تروریستی طالبان در خاک افغانستان است که با کشتار و ارعاب شدید مردم این کشور همراه بوده است. ادامه کشتار و خشونت این گروه تروریستی در افغانستان نشان می‌دهد طالبان خواستار تسلط دوباره بر تمامی همسایه شرقی ایران است. مرز پل میلک که دیروز خبر تصرف آن به دست طالبان رسید، آخرین نقطه مرز مشترک ایران و افغانستان بود. طالبان یک ماه پیش دو منطقه اول را تصرف کرده بود. با تصرف پل میلک، حالا طالبان بر هر سه نقطه مرز رسمی با ایران مسلط شده است.

 

* ایران ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** رایزنی نمایندگان جبهه مقاومت با رئیس جمهور

 

آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور با دبیران کل و مقامات جنبش‌های مقاومت در منطقه از جمله قائم مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان، دبیرکل جهاد اسلامی، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین و رئیس سازمان حشد الشعبی عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در دیدار با «شیخ نعیم قاسم»: حزب‌الله لبنان توانسته بازدارندگی مؤثری در برابر دشمن صهیونیستی، گروه‌های تکفیری و به‌طور کلی فتنه‌های آشکار و پنهان به نمایش بگذارد. در دیدار با «زیاد نخاله»: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین هیچ تردیدی ندارد و همواره از حق این مردم مظلوم دفاع خواهیم کرد. امروز ابتکار عمل برای تعیین سرنوشت فلسطین در دستان مجاهدین و گروه‌های مقاومت است و این ابتکار عمل تا پیروزی نهایی ادامه خواهد یافت.

در دیدار «اسماعیل هنیه»: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مجاهدین فلسطینی خواهد بود. هرگز تردیدی در این سیاست نداشته و نخواهیم داشت. فلسطین از نظر ما مسأله اول جهان اسلام بوده و خواهد بود. در دیدار «فالح الفیاض»: حشد الشعبی پشتوانه عظیمی برای توسعه و پیشرفت عراق و دفاع از مردم در برابر توطئه‌ها و نقشه‌های بیگانگان است.

 

** راهبرد حمایت از محور مقاومت ثمربخشی خود را اثبات کرده است

 

در دیدار معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با رئیس شورای راهبردی روابط خارجی آخرین تحولات لبنان، تنش‌آفرینی رژیم صهیونیستی و همچنین موضوعات محور مقاومت مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. خرازی در این دیدار تصریح کرد: توفیقات حاصل شده در جبهه مقاومت مرهون سیاست‌های امام خمینی (ره) و تداوم آن تحت هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی است و مدیریت مدبرانه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان موجب تقویت جایگاه حزب‌الله و مقاومت در منطقه شده و راهبرد حمایت ایران از محور مقاومت ثمربخشی خود را اثبات کرده است.

 

* جمهوری‌اسلامی ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** تاکید ظریف بر «موفقیت بدون تردید» مردم ایران و نیکاراگوا در برابر فشارهای آمریکا

 

دنیس مونکادا وزیر امور خارجه نیکاراگوا در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آخرین تحولات روابط دو کشور و موضوعات مهم منطقه آمریکای لاتین و همچنین مقاومت دوکشور در مقابل یکجانبه گرایی و دخالت برخی طرف‌ها در امور کشورهای مستقل را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار داد. ظریف در این دیدار به وجوه تشابه مردم دو کشور در حوزه تحمل فشارهای اقتصادی وارده ازسوی یکجانبه‌گرایی ایالات متحده آمریکا اشاره و بر موفقیت بدون تردید مردم دو کشور در این صحنه تاکید کرد.

 

** ایران آمادگی فنی کامل برای بازگشت به بازار نفت را دارد

 

وزیر نفت کشورمان از آمادگی فنی کامل ایران برای بازگشت به بازارهای جهانی نفت خام در بالاترین سطح پس از توافق سیاسی و لغو تحریم‌ها خبر داد. بیژن زنگنه در دیدار با «محمد سانوسی بارکیندو»، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: پس از خروج آمریکا از برجام (مه ۲۰۱۸ تاکنون) ایران از صادرات حدود ۲ میلیارد بشکه نفت خام محروم شد که این مقدار معادل حدود ۱۲۰ میلیارد دلار است.

 

* وطن امروز ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** ملت لبنان با مدیریت مقاومت توانسته توطئه‌های دشمنان را خنثی کند

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مقاومت ملت لبنان در مقابل حملات رژیم صهیونیستی، گفت: ملت لبنان با مدیریت مقاومت تاکنون توانسته است با هوشمندی و خرد جمعی، توطئه‌های دشمنان را شناسایی و خنثی کند.

قالیباف در دیدار ایوب حمید، فرستاده ویژه نبیه بری، رئیس مجلس جمهوری لبنان تصریح کرد: «هرچند دشمنان لبنان درصددند ضربه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی مهلکی به لبنان وارد کنند اما توطئه‌ها و فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه لبنان با تدبیر گروه‌های سیاسی ناکام مانده است».رئیس مجلس شورای اسلامی تحریم‌های اقتصادی و ایجاد بحران تحمیلی بر لبنان را عامل مشکلات مردم دانست و گفت: «امروز آمریکا، برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی مشکلات ساختاری، اقتصادی و اختلافات دیدگاهی لبنان را ابزاری برای تشدید فشار بر مردم قرار داده‌اند که باید فکری اساسی در این مورد اندیشید».

 

** هشدار فرمانده هوافضای سپاه به تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی

 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در واکنش به ادعای دست داشتن ایران درباره هدف قرار گرفتن کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی و تهدیدهای اخیر مطرح‌شده از سوی سران این رژیم، تصریح کرد: آنها پیش از این ما را آزمایش کرده‌اند و می‌دانند با چه پاسخی روبه‌رو خواهند بود؛ ما هم قدرت و هم اراده به‌کارگیری قدرت را داریم. سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: ایران امتحان پس داده است و نیازی به آزمایش مجدد ندارد؛ اگر دوست دارند ایران را آزمایش کنند. بدانند اگر بخواهند جسارتی [علیه جمهوری اسلامی ایران] بکنند، حتما جواب سختی خواهیم داد و آنها چنین غلطی نخواهند کرد.

 

** دلایل عدم احراز صلاحیت به لاریجانی اعلام شده است

 

سخنگوی شورای نگهبان درباره علت عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی، گفت: دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شده است. طحان‌نظیف درباره علت ردصلاحیت برخی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: بعضی افراد به شورای نگهبان مراجعه کردند و بعضی هم غیر از مراجعه حضوری پاسخ گرفتند و شورای نگهبان هر پاسخی داشته باشد اعلام می‌کند و تا اینجا هم اعلام شده اما اینکه دلیل عدم احراز چه بوده چون رای مخفی بوده ما هم نمی‌دانیم و دلیل عدم اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها نیز این است که منع شرعی و قانونی داریم، نمی‌توانیم آنها را اعلام کنیم.

علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی نوشت: شورای محترم نگهبان با سلام؛ احتراما سخنگوی محترم آن شورا اعلام فرمودند دلایل عدم احراز اینجانب را اعلام نموده‌اید. متاسفانه نامه‌ای که اخیرا برای اینجانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق اینجانب به دلیل محرمانگی قانونا قابل انتشار نیست؛ مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامه‌ شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم.

 

* جوان ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** پیشرفت‌های موشکی، پدافندی و پهپادی ایران خار چشم دشمنان شده است

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در چهاردهمین همایش فرماندهان یگان‌های عمده نیروی زمینی ارتش گفت: ملت ایران با تاسی از فرهنگ عاشورا و نهضت حسینی با گذشت بیش از چهل سال از عمر پُربرکت نظام اسلامی هرگز زیر بار ظلم ظالمان و سلطه مستکبران قرار نگرفته‌اند. امیر حاتمی‌ با اشاره به پیشرفت‌های ایران در این سال‌ها گفت: در حال حاضر به هیچ عنوان با دوران دفاع مقدس و گذشته‌های نزدیک قابل مقایسه نیستیم و این پیشرفت‌های دفاعی در تمامی حوزه‌های رزم به‌ویژه در حوزه‌های موشکی، پدافندی و پهپادی، خار چشم دشمنان ایران اسلامی شده است.

 

** با اشتباه صهیونیست‌ها جنگ آینده جنگ ممات آن‌ها است

 

شیخ نعیم قاسم، قائم مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان با سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار سرلشکر سلامی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در حال مشاهده حزب‌الله قهرمان و شمشیر قدس برابر خود است، خاطرنشان کرد: حرکت حماسی اخیر حزب‌الله در متوقف‌سازی ارتش صهیونیستی، به نخست‌وزیر جدید رژیم جعلی نشان داد معادلات در جای دیگری تعیین می‌شود و هیچ چیزی عوض نشده است. وی افزود: این وضعیت به فروپاشی رژیم صهیونیستی که کار سختی هم نیست منجر خواهد شد. هم اکنون ظرفیت‌ها برای فروپاشی رژیم صهیونیستی مهیا است و کافی است شرایط با اشتباه آن‌ها فراهم شود تا جنگ آینده جنگ ممات آن‌ها نام بگیرد.

 

* آفتاب‌یزد ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** تصمیم تحریم انتخابات، قطعی است

 

مشاور رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد تصمیم صدر درخصوص‌عدم مشارکت در انتخابات آتی تصمیمی قطعی و جدی است و از این تصمیم صرف نظر نمی‌شود. حسن العذاری همچنین تصریح کرد هیچکدام از اعضای جریان صدر حق ندارند از نامزدی حمایت یا برای او تبلیغات کنند.

 

* خراسان ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** حمایت نکردن برخی از اعضای شورای امنیت از ادعاهای ضد ایرانی انگلیس

 

یک منبع سازمان ملل به شبکه روسی «آرتی» گفت که برخی از اعضای شورای امنیت برای حمایت از ادعاهای ضد ایرانی انگلیس در نشست درباره حمله به کشتی صهیونیستی آمادگی نداشتند و گفتند تحقیقات مستقل در این باره لازم است.

 

** رئیسی ۳ پیشنهاد برای حضور بنده در دولت مطرح کرد

 

علیرضا زاکانی در نشست با جمعی از استادان و فضلای حوزه علمیه قم گفت: تعدادی از اعضای شورای شهر تهران موضوع شهرداری تهران را با من مطرح کردند و من این موضوع را به صحبت با سران قوا منوط کردم. زاکانی افزود: در صحبت با رئیس مجلس و رئیس جمهور، ایشان پیشنهاد وزارت رفاه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ریاست دفتر ریاست جمهوری را مطرح کردند اما بین حضور در شهرداری تهران و حضور در کابینه نتیجه گرفتم که در شرایط کنونی و افزایش نارضایتی‌های مردم از شهرداری تهران و نیاز تهران به تحول فرهنگی و اجتماعی در شهرداری تهران حاضر شوم.

 

* مردم سالاری ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** توییت انریکه مورا درباره دیدارهای خوب برجامی

 

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که در تهران رایزنی‌های خوبی درباره برجام و شبه جزیره کره داشته است. انریکه مورا با انتشار پیامی در حساب کاربری خود به دیدارش با چوی جونگ کان معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی در تهران اشاره و آن را مفید توصیف کرد. وی در پیام خود نوشت: با تشکر از چوی جونگ کان برای گفت وگوهای بسیار جالبی که با او درباره برجام و شبه جزیره کره داشتم.

 

* رسالت ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** برای داشتن جهانی امن باید همه‌ سلاح‌های اتمی نابود شود

 

نماینده کشورمان در آژانس انرژی اتمی در توئیتر ضمن اشاره به سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط نیروهای ارتش آمریکا گفت: دیروز هفتاد و ششمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی بود که منجر به کشته شدن ۲۲۶۰۰۰ غیرنظامی شد. این مسئله یک نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت بود. غریب‌آبادی افزود: ایالات متحده اولین کشوری است که از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد و هنوز نیز آن را توسعه می‌دهد و حتی از آن به عنوان تهدیدی علیه دیگران استفاده می‌کند. وی تأکید کرد: برای داشتن یک جهان امن و مطمئن، سلاح‌های هسته‌ای باید به‌طور کامل نابود شوند.

 

** فروپاشی رژیم صهیونیستی با هم‌افزایی حلقه‌های مقاومت نزدیک است

 

«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس دیروز با دریابان شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدارها دریابان شمخانی با اشاره به بیش از ۷۰ سال مقاومت و جهاد مردم فلسطین برای رهایی قدس شریف از چنگال اشغالگران صهیونیسم تصریح کرد: در صورت به‌هم‌پیوستگی و هم‌افزایی همه حلقه‌های مقاومت حول آرمان فلسطین و قدس شریف، فروپاشی این رژیم جعلی را در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌توان شاهد بود.

 

* آرمان ملی ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** سه فرمان پیشنهادی جلیلی

 

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتشار یک توئیت «سه فرمان پیشنهادی به رئیس جمهور در روز اول دولت سیزدهم» را مطرح کرد. سعید جلیلی نوشت: «سه فرمان پیشنهادی به رئیس جمهور در روز اول دولت سیزدهم؛۱- انتشار عمومی اطلاعات مدیران و اعضای هیأت مدیره شرکت‌های دولتی۲- اجرای طرح سفر۳-‌ الکترونیکی کردن پرونده‌های سلامت».

 

* قدس ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** هلاکت سرکرده گروهک حزب دموکرات کردستان ایران

 

گزارش‌های دریافتی حاکی از کشته شدن یکی از سرکردگان گروهک تروریستی موسوم به «حزب دموکرات کردستان ایران» در منطقه کردستان عراق است. گروهی ناشناس «موسی باباخانی» رهبر حزب دموکرات کردستان ایران را که تحت حمایت سازمان تروریستی موساد رژیم صهیونیستی بوده در هتلی در اربیل عراق ترور کرده‌اند. این تجزیه‌طلب ابتدا از اعضای گروهک تروریستی «حدکا» (حزب دموکرات کردستان ایران) بود که چندسال پیش بر اثر اختلافاتی به گروهک تروریستی «حدک» (حزب دموکرات کردستان) پیوست.

 

** تسلیم دیکته‌های دشمن نمی‌شویم

 

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای که در حساب توییتر خود منتشر کرده، اعلام کرد سایت‌های متعلق به حماس را بمباران کرده است. ارتش مدعی شد این حملات در پاسخ به پرتاب بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه انجام گرفته است. در همین راستا، فلسطینی‌ها در واکنش به تعلل رژیم صهیونیستی در اجرای تعهدات خود، ارسال بالن‌های آتش‌زا به سمت شهرک‌های صهیونیستی را از سرگرفتند و جنبش حماس هم اعلام کرد مقاومت فلسطین تسلیم دیکته‌های دشمن نخواهد شد.

 

* اعتماد ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** بریتانیا حکم یک دادگاه در ایران را محکوم کرد

 

یک سخنگوی دولت بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای حکم یکی از اتباع ایران که در دادگاه به ۱۰ سال حبس محکوم شده است‌ را «شدیدا محکوم» کرد. به گفته این سخنگوی دولت بریتانیا، مهران رئوف، فرد محکوم تابعیت مضاعف بریتانیایی دارد. در این بیانیه آمده است: «ما به استفاده از هر آنچه در توان داریم برای حمایت از مهران و خانواده‌اش ادامه می‌دهیم و این موضوع را در بالاترین سطح مطرح خواهیم کرد.» مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، چهارشنبه ۱۳ مرداد، در توییتی از محکوم شدن مهران رئوف به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری به اتهام «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» و ۸‌ماه به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» خبر داد.

 

* اطلاعات ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** دیپلمات سوئدی نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن شد

 

سازمان ملل اعلام کرد که «هانس گراندبرگ» دیپلمات سوئدی به عنوان نماینده جدید سازمان‌ملل در امور یمن تعیین شده است. گراندبرگ جایگزین «مارتین گریفیتس» شده که قرار است معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه شود. گراندبرگ دیپلماتی کهنه‌کار با تمرکز بر موضوعات خاورمیانه است. وی پیش از این، رئیس بخش خلیج فارس در وزارت امور خارجه سوئد بوده است.

 

* شهروند ۱۴۰۰/۰۵/۱۷

** قرارداد با اپراتور هندی بندر چابهار تغییر می‌کند

 

طبق گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، هنوز با اپراتور هندی بندر چابهار قرارداد ۱۰ساله منعقد نشده و با مجوز مجلس تغییراتی در این قرارداد خواهیم داشت و هند خواستار ارجاع اختلاف قراردادی به داوری بین‌المللی شده است. رضایی کوچی با اشاره به تغییرات قرارداد ایران با هند برای بندر شهید بهشتی چابهار گفت: در حال حاضر کار با هندی‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار ادامه دارد و شرکت هندی یک اپراتور داخلی را به عنوان همکار خود از طریق مناقصه انتخاب کرده است و همکاری اپراتور هندی با اپراتور ایرانی به قوت خود باقی است.

 

 

*اخبارخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی

 

**مبلغان دین از ظرفیت فضای مجازی غافل نشوند

 

ایرنا/ آیت‌‌الله حسینی بوشهری شنبه شب در گردهمایی مجازی مبلغان و گروه‌های تبلیغی ماه محرم در قم مهمترین وظیفه روحانیت را مسأله امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: روحانیون و مبلغان حوزه‌های علمیه همواره از طریق بیان ارزش‌ها و مقابله با ناهنجاری ها، اخلاق و فرهنگ را در جامعه گسترانیده‌اند و مردم در طول تاریخ، رفتار و گفتار روحانیان را به عنوان حجت شرعی و مقبول بشمار آورده‌اند .رئیس جامعه مدرسین درادامه لزوم استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ دین و پاسخگویی به شبهات را مورد توجه قرار داد و گفت: امروزه مخاطبان کاملا با فضای مجازی آشنا هستند، از این رو مبلغان نباید با اینگونه فضاها بیگانه باشند.

 

**رسانه حوزه آینه‌ای برای رسالت و منزلت حوزه است

 

حوزه/ آیت‌‌الله اعرافی در آیین گرامیداشت روز خبرنگار و تجلیل از مجاهدان و فعالان عرصه رسانه و فضای مجازی گفت: یکی از رویکردهای لازم در رسانه حوزه، نگاه بین المللی با محوریت گفتمان انقلاب اسلامی و حفظ قواعد موجود در دنیا می باشد؛ این رویکرد فرا مرزی و بین المللی باید ارتقا پیدا کند و همچنان با این نگاه فعالیت‌های رسانه حوزه ادامه یابد. وی درادامه افزود: رسانه حوزه باید یک نقطه اتکای مورد اعتماد و مرجع  منعکس کننده اندیشه دینی و حوزوی در دنیا باشد. مدیر حوزه‌های علمیه گفت: رسانه حوزه باید بر اساس رتبه بندی‌های بین المللی در جذب مخاطبین اعم از حوزوی و غیرحوزوی تلاش کرده و توده‌های مردم در سراسر جهان را مورد خطاب قرار دهد.

 

**رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها باید امید را در جامعه زنده نگه دارند

 

رسا/ آیت‌‌الله رجبی، با تبریک روز خبرنگار به فعالان عرصه اطلاع رسانی به وظایف خطیر رسانه‌ها و خبرگزاری‌های انقلابی اشاره کرد و با بیان اینکه خبرگزاری‌ها باید بازگو کننده مشکلات مردم و جامعه به مسؤولان کشور باشند، ابراز کرد: در بیان و انتشار مشکلات جامعه نباید سیاه نمایی روی دهد، بلکه باید خبرگزاری‌ها با زبان ناصحانه، نواقص کشور و نقاط ضعف مسؤولان را گوشزد کنند و اگر این اخبار به همراه ارائه راهکار برون رفت از این مشکلات باشد، کمک مناسبی برای مسؤولان کشور خواهد بود. عضو جامعه مدرسین درادامه با بیان اینکه رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها باید امید را در جامعه زنده نگه دارند، افزود: نباید تحلیل‌ها و گزارش‌های خبری سبب ایجاد اختلاف میان اقشار مختلف مردم و یأس و ناامیدی مردم جامعه شود.

 

**توجه به مسأله محوری در اولویت کارها قرار گیرد

 

اختصاصی/ حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی در دیدار با معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا رسالت بانوان به ویژه مبلغات را بسیار خطیر دانسته و گفتند: در جامعه امروزی که مملو از شبهات می‌باشد نقش مبلغان و مبلغات به ویژه در دهه محرم بسیار مهم و اثرگذار می‌باشد. ایشان در ادامه مسأله محوری را در اولویت کار مبلغات دانسته و گفتند: با توجه به مشکلات عدیده که در جامعه ما وجود دارد برای اینکه بتوانیم در راستای حل مشکلات قدم برداریم باید مسأله محوری در اولویت کار مبلغات قرار گیرد.معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین سپس با اشاره به حلول ماه محرم اظهار داشتند: ماه محرم زمینه بسیار مناسبی برای تبیین احکام و دستورات الهی بوده که باید این فرصت را مغتنم شمرده و نهایت استفاده را برای بیان آموزه‌های دینی بنماییم.

 

**سیدحسن نصرالله: به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم

 

تسنیم/ سید حسن نصرالله به‌مناسبت سالگرد پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی گفت: مهمترین دستاورد لبنان در جنگ ۳۳روزه این بود که «معادله بازدارندگی» و قواعد جلوگیری از درگیری شکل گرفت و بازدارندگی قابل‌توجهی را در برابر اسرائیل ایجاد کرد.دبیرکل حزب‌الله در ادامه تأکید کرد: رژیم صهیونیستی به‌خوبی می‌داند که در صورت بروز جنگ در جبهه داخلی اسرائیل چه اتفاقاتی خواهد افتاد و زیرساخت‌های آن با چه شرایطی مواجه خواهد شد. آنها می‌دانند که در صورت بروز جنگ، ارتش با چه شرایطی مواجه می‌شود. ارتش اسرائیل قطعاً در هر رویارویی جدید ویران خواهد شد.

نصرالله ابراز کرد: طبعاً صهیونیست‌ها در دسترسی به اهداف خود شکست خوردند، وی در ارتباط با واکنش حزب‌الله لبنان به شرایط منطقه‌ای و جنگ نفتکش‌ها و شرایط ایران تأکید کرد: ایران اسلامی و جمهوری اسلامی ایران خودش به‌تنهایی این قدرت را دارد که از خود دفاع کند و برای دفاع از خود نیاز به کسی ندارد و هر کاری که بخواهد خودش انجام می‌دهد.

 

**اتحادیه اروپااز اقدامات یونیفیل در لبنان کاملا حمایت می‌کند

 

فارس/ سخنگوی اتحادیه اروپا با اعلام حمایت از اقدامات صلح‌بانان سازمان ملل در مرز لبنان و فلسطین اشغالی، خواستار اجرای کامل قطعنامه‌های ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ شورای امنیت شد. وی در بیانیه‌ای بدون اشاره کردن به حملات تجاوزکارانه و غیرقانونی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، شلیک‌شدن چند فروند راکت به شمال فلسطین اشغالی را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا به دقت در حال پیگیری تحولاتی است که چند روز گذشته رخ داده و شامل پاسخ توپخانه‌ای و هوایی اسرائیل نیز می‌شود. همه طرف‌ها باید بیشترین خویشتن‌داری را نشان داده و برای رسیدن به راهکار سریع برای تنش‌های کنونی همکاری کنند.»

**دوران مداخله عربستان بر یمن به پایان رسیده است

 

ایسنا/ وزیر امور خارجه در دولت نجات ملی یمن وابسته به “انصار الله”، اظهار داشت که دوران قیمومیت و مداخله عربستان در امور یمن به پایان رسیده است. اظهارات شرف در واکنش به اظهارات وزیر خارجه عربستان در پی معرفی نماینده جدید سازمان ملل در یمن صورت گرفت.

شام شرف، اظهار داشت: “می‌توان روابط دوجانبه بین جمهوری یمن و عربستان را بر اساس حسن همجواری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی بازسازی کرد”.شرف تأکید کرد که کشورش “صلحی را که عربستان به نفع کسانی که در جبهه خود هستند و به این امید که این کشور همچنان نقش سرپرستی و هژمونی را ایفا کند، تحمیل یا مقرر کرده، نمی‌پذیرد.”شرف از وزیر خارجه عربستان خواست “در تلاش برای اظهار موضع قدرت به نماینده جدید سازمان ملل در یمن شتاب نکند”.

 

**بمب‌افکن‌های آمریکا مواضع طالبان را بمباران کردند

 

ایسنا/ دولت افغانستان صحت اخبار درباره اعزام بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا از نوع بی-۵۲ برای حمله به مواضع طالبان در شمال این کشور را تایید کرد. فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در توییتر نوشت: بمب‌افکن بی-۵۲ نیروی هوایی آمریکا عصر دیروز، شنبه حملاتی به مجموعه نیروهای طالبان در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان داشت که خسارات بسیاری برجای گذاشت.

در این راستا تایمز انگلیس نوشت: جو بایدن دستور داد علاوه بر بمب‌افکن‌های بی- ۵۲ هواپیماهای سنگین از نوع لاکهید ای سی-۱۳۰ مواضع طالبان در افغانستان را بمباران کنند.

 

** مذاکرات وین ممکن است اوایل سپتامبر از سرگرفته شود

 

مهر/ یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که ایران برای ادامه مذاکرات احیای برجام آمادگی دارد و مذاکرات وین ممکن است اوایل ماه سپتامبر آینده ازسرگرفته شود.این مقام اروپایی با اشاره به تماس‌هایی که این هفته با مقامات ایرانی در حاشیه مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی انجام شد، افزود: ایرانی‌ها برای بازگشت به وین اعلام آمادگی کردند اما نمی‌خواهند فقط برای مذاکره، مذاکره کرده باشند بلکه خواهان توافق و موفقیت هستند.

وی ادامه داد: ایرانی‌ها باید اول دولت تشکیل دهند و وزیر خارجه معرفی کنند و سپس تیم مذاکره کننده در وین را تعیین نمایند. بنابراین ممکن است اوایل ماه سپتامبر (اواسط شهریور) گفتگوها از سر گرفته شود. گفتنی است که تا کنون ۶ دور از مذاکرات وین برای احیای برجام انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *